Auto tärisee tyhjäkäynnillä

perkeleentoyota

Autona toimii toyota avensis -02 vvt-i 1.8 bensa, manuaali ja ajettu 160tkm. Tärisee tyhjäkäynnillä tärinä loppuu kuitenkin heti kun antaa kaasua koneelle. Huomasin tossa käynnistäessa avensista että kierrokset kävi lähes 2000rpm. Pistäkää kysymyksia nin ratkaistaan avensiksen ongelmat

34

7166

    Vastaukset

    • Palstan provolla nupi tärisee kun on niin hel.. krapula.

      • Niinhän ne autot tärisee. Tänä päivänä tärisee myös VW-konsernin autojen omistajatkin.

        Yh-äipän trollipoju on taas tehnyt aloituksen.


    • Epänormaali ja voimakas tärinä bensakoneella tarkoittaa yleensä sitä, että moottori (4-syl) käy kolmella syinterillä.

      -ei tarvitse olla kovin päteväkään automies tämän itse tarkistaakseen. -kun vika on päällä:

      -irroita ja kytke sytytystulpan kaapeli sylinteri kerrallaan. -jos ääni koneessa muuttuu, sylinteri toimii...... -jos ei...olet löytänyt vikapaikan, tarkista tulppa, sitten johto, sitten jakakaja..... jos ei tämä auta, mene tarkistamaan johinkin autoliikkeeseen oisko vuotoa venttiileissä tms.

      • On hiukan eri juttu kun nykyään ei ole jakajaa ja tulpanjohdot vähän eri tekniikkaa kuin silloin ennen. Yhden pistokkeen kun irroitat niin käy jos käy kahdella 5 sec.


    • 2000 r/min on jatkuvana turhan korkea tyhjäkäynti heti käynnistyksen jälkeen, sen pitäisi pudota 1500 r/min ja lopulta normaaliksi n.800-1000 r/min.
      Antaako odb-tarkistus mitään vikakoodeja? Ilmamäärämittari? Lamda-anturi?
      Onko alavääntö kunnossa ja vetääkö kunnolla?

      • Kierrokset tosiaan käy vain 2000rpm tippuu kyllä heti alle tonniin. Auto ei ole juuri nyt käytettävissäni koska olen ulkomaan reissulla. Mut pistää vaan lisää vinkkejä ja tietoja. Ekana katon kyllä sytytystulpat ja -johdot


    • Mulla "tärinä" voi tulla koska vaan, myös ja yleensä ajaessa tienpäällä. Varmasti vika on sama. Tehot tippuu ja käy ikäänkuin kolmella sylinterillä.. Tulpat ja johdot kokeilin vaihtamalla ne väliaikaisesti edullisiin tusinamalleihin, mutta sama meno jatkui! Vaihdoin sitten entiset takaisin. Avensis 1,6 -98 Vois joku Tojomies avata vähän, missä vika??

    • Lisäys edelliseen. Vedin tulpanjohtoja irti yhden kerrallaan kun vika tuli päälle. Kakkospytty mykkä!! Siis siitä johtuu täristäminen ja tehojen lasku. Ajoittainen sytytyuskatko kakkospytyssä! Mistä johtuu kun siis tulpat ja johdot ok???

      • -en haluaisi maalata piruja seinille, mutta on mahdollista, että palanut karsta kantaa venttiileissä tai männänrenkaat sököt eli lyhyesti puristukset puuttuu ko. pytystä.....

        Itse tekisin nyt ensiksi niin, että laittaisin tulpan siihen viallisen pytyn johtoon, auto käymään ja katsoisin tuleeko kipinää vai ei.....(sullahan oli niitä halpistulppia)

        (älä ota sytytystä näpeillesi 20kV ei autossa tapa, mutta ei ole hyväksiään...., jos et ole pienkoneiden tulpan kanssa ennen leikkinyt, kannattaa kilauttaa kaverille)

        -jos tulee hyvä säännöllinen kipinä, niin sitten menisin mittaamaan seuraavaksi puristuspaineet......


      • The Köle kirjoitti:

        -en haluaisi maalata piruja seinille, mutta on mahdollista, että palanut karsta kantaa venttiileissä tai männänrenkaat sököt eli lyhyesti puristukset puuttuu ko. pytystä.....

        Itse tekisin nyt ensiksi niin, että laittaisin tulpan siihen viallisen pytyn johtoon, auto käymään ja katsoisin tuleeko kipinää vai ei.....(sullahan oli niitä halpistulppia)

        (älä ota sytytystä näpeillesi 20kV ei autossa tapa, mutta ei ole hyväksiään...., jos et ole pienkoneiden tulpan kanssa ennen leikkinyt, kannattaa kilauttaa kaverille)

        -jos tulee hyvä säännöllinen kipinä, niin sitten menisin mittaamaan seuraavaksi puristuspaineet......

        Lisää...... polttomoottorin "räjähdyksen" kolmas elementti on tietenkin polttoaine. -polttoaineen syöttöjärjestelmät ovat elektroniikan ja ruiskutusjärjestemien ansiosta melko monimutkaisia ja siellä saattaa piillä myös joku pikkuvika.

        -periaatteessa ainakin viallisen pytyn tulpan pitäisi olla märkä, jos pytty saa polttoainetta, mutta se ei syty........


      • The Köle kirjoitti:

        Lisää...... polttomoottorin "räjähdyksen" kolmas elementti on tietenkin polttoaine. -polttoaineen syöttöjärjestelmät ovat elektroniikan ja ruiskutusjärjestemien ansiosta melko monimutkaisia ja siellä saattaa piillä myös joku pikkuvika.

        -periaatteessa ainakin viallisen pytyn tulpan pitäisi olla märkä, jos pytty saa polttoainetta, mutta se ei syty........

        Mistähän vuosimallista tässä puhutaan... Ainakin VVT-i:ssä puola on siinä tulpan päällä eli puolan voi siirtää pystystä toiseen tulppaa vaihtamatta ja katsoa siirtyykö vika mukana.


      • Ave I kirjoitti:

        Mistähän vuosimallista tässä puhutaan... Ainakin VVT-i:ssä puola on siinä tulpan päällä eli puolan voi siirtää pystystä toiseen tulppaa vaihtamatta ja katsoa siirtyykö vika mukana.

        Ääni tälle. Todennäköisesti puola on vain sökö.

        Motonetista haet uuden puolan ja kokeilet sillä.

        Toinen vaihtoehto on kokeilla vaihtaa puolaa päittäin ehjän kanssa. Siirtyykö vika mukana?


      • Mekanik kirjoitti:

        Ääni tälle. Todennäköisesti puola on vain sökö.

        Motonetista haet uuden puolan ja kokeilet sillä.

        Toinen vaihtoehto on kokeilla vaihtaa puolaa päittäin ehjän kanssa. Siirtyykö vika mukana?

        Diesel-mies pyytää yleissivistävää oppia :-)

        -siis onko bensakoneiss nykyään joka pytyllä oma puola?


      • The Köle kirjoitti:

        Diesel-mies pyytää yleissivistävää oppia :-)

        -siis onko bensakoneiss nykyään joka pytyllä oma puola?

        Kyllä.

        Taitaa tojossa olla ollut VVT-i aikojen alusta saakka omat puolat joka sylinterille.


      • The Köle kirjoitti:

        Diesel-mies pyytää yleissivistävää oppia :-)

        -siis onko bensakoneiss nykyään joka pytyllä oma puola?

        vau onkobensakoneiss nykyään joka pytyllä oma puola. onko tojota paska auto on on .no on saatana. usko jo.haaaaaaaaaaaaaaaaa the köle mikä idiootto. ave täysi susi jo syntyessään terv.. bensakone.


    • Mutta mutta... kun auto kuitenkin pelittää välillä ihan hyvin jopa 100km (ohitukset yms onnistuu loistavasti) mutta sitten kuin aloittaa sen katkon, niin voi tulla vähän väliä. Pitää tuo kipinä nyt testata.

      • -jos tuollaisesti käyttäytyy niin vika on olemassa, mutta 100-kertaa vaikeampi löytää, kuin jatkuva vika :-(

        -kyllä se kuitenkin kuullostaa eniten sähkövialta.......


      • The Köle kirjoitti:

        -jos tuollaisesti käyttäytyy niin vika on olemassa, mutta 100-kertaa vaikeampi löytää, kuin jatkuva vika :-(

        -kyllä se kuitenkin kuullostaa eniten sähkövialta.......

        Pien lisäys vielä......siellä polttoainepuolella on kaikenlaisia "tötteröitä", jotka toimivat alipaineella.....eli kyseessä voi olla myös ajoittain kipuileva "tötterö" tai ihan vain letkuvuoto...... tällaisiin vikoihin vaikuttaa olosuhteet eli kosteus ja lämpötila, joiden vaihtelu saattaa tehdä vian vain ajoittaiseksi


      • The Köle kirjoitti:

        Pien lisäys vielä......siellä polttoainepuolella on kaikenlaisia "tötteröitä", jotka toimivat alipaineella.....eli kyseessä voi olla myös ajoittain kipuileva "tötterö" tai ihan vain letkuvuoto...... tällaisiin vikoihin vaikuttaa olosuhteet eli kosteus ja lämpötila, joiden vaihtelu saattaa tehdä vian vain ajoittaiseksi

        Tämä Thö Köle on muuten ihan mukava heppu, mutta ottaa ihan todesta palstan vakio provojen kyhäelmät. Ei täällä kukaan täyspäinen mahdollisiin vikoihin tietoa hae, Tojoissa ne on todella harvinaisia. Esim. Citikan omistajat elää päivittäin niiden kanssa. Muutenkin jotenkin kusetettavaa porukkaa kun viitsivät vastailla vinksahtaneiden höpinöihin.


      • realisti... kirjoitti:

        Tämä Thö Köle on muuten ihan mukava heppu, mutta ottaa ihan todesta palstan vakio provojen kyhäelmät. Ei täällä kukaan täyspäinen mahdollisiin vikoihin tietoa hae, Tojoissa ne on todella harvinaisia. Esim. Citikan omistajat elää päivittäin niiden kanssa. Muutenkin jotenkin kusetettavaa porukkaa kun viitsivät vastailla vinksahtaneiden höpinöihin.

        -ei palsta ainakaan siitä parane, että pitää joka kirjoitusta provona......

        Ja vaikka olisi vika kuinka harvinainen hyvänsä, niin kun se omalle kohdalle sattuu....... niin...... *¤&%"##*****

        Tojoterveisin:

        -kannentiiviste lauennut ajossa.....
        -ajonesto jätti töihin
        -laturi sökö
        -ei starttaa
        -ei käynnisty
        jne.
        jne


    • Realisti... Tervetuloa koeajolle!. Vika on todellinen ja etsin siihen oikeasti apuja täältä. The Kölen neuvot kuulostavat ihan järkeenkäyviltä. The Köle... joo nuo tötteröt ja vuotavat letkut tulivat tutuiksi aikoinaan, kun omistin -83 Honda Accordin. Mutta että Toyotassakin!!?

      • "Mutta että Toyotassakin!!?"

        -Jep! eihän nuo viat kovin yleisiä ole, eikä niitä ole ainakiaan minulle juurikaan vastaantullut, mutta autosi tulee pian 12-vuotiaaksi ja muovi&kumiosat ovat sellaisia, että ei sinun kannata näitäkään vikoja poissulkea, vikaa hakiessasi, vaikka autosi olisikin Toijota :-)

        -lisäksi nimimerkki "realisti...":lle voin vakuuttaa, että I-kopan Avessa johtosarjaviat ovat jopa tyyppiviaksi asti mainittava ongelma, koskee tosin paljon ajettuja autoja, yleensä dieseleitä.......eli johtosarjat ovat liian heppoisia, evätkä kestä tärinää

        -oi niitä aikoja, kun johtosarjat olivat vielä Japanilaisia......


    • Ostin aikoinaa Corollan 1,6 muistaakseni vuoden -90 mallia ja ajettu ostaessa 330tkm! Ajelin pitkälti yli 400tkm eikä ongelmia ollut. Pelasi kuin unelma ja oli luotettava peli.. Siihen vedoten ihmettelen Aven vikoja..

      • EI EI EI! -tästä ajankohdasta olevat muistot pitää pystyä unohtamaan......

        No vähän tarinaa aikakaudelta.....

        Veljeni, Toyota-autojen eritryisasiantuntija ja "ohjeistamispäällikö" Jaakko Parantainen osti ensimäisen autonsa Carina2 vm.-89 56tkm ajettuna. Vuonna 1992.

        -tämä auto on varmaan rakennettu moneen kertaan.... on tehty ruostesuojauksia, äänieristyksiä....(harrasti autohifiä poikamiesvuosinaan) jne. jne.....konekin on vaihtunut kaasarikoneesta ruiskuun......

        Tarkkaa kilometrimäärää en osaa sanoa, mutta 500tkm on rikki ja ko. auto on edelleen veljeni ykkösauto! -eli ko. auto on idioottivarma, että sitä ehostetaan kun on aikaa, mutta yllättäviä sähkö- tms. vikoja ei ole, eikä tule.......

        -yli 20v samalla autolla..... siinä teille asennetta!

        !-minä olen tällainen tavallinen autoilija jolla auto on vaihtunut vähintään 11v. välein :-)


    • the kölee vietiin taas sata nolla. on se tyhmä insinööri. haaaaaaaaaaaaaaaaaaaa kannatais miettiä mitä kirjotteloooooooooooooooooooooooooooooooooooo. hiiiiiiii haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

      • Onkohan tuo köhijä ihan oikeesti täyspäinen. Veikkaan hourulan asukiksi


    • Palataanpa taas arkeen pojat ja pulinat pois! Jostakin luin että VVT-i moottoreissa on puola joka tulpan päällä;) Mutta minun Tojossa ei, koska se perusmalli -98 ja sillä parhaalla mootorilla eli 1,6.. ??

    • Mitenhän tosssa 02 1.8 VVT-i avessa menee sylinterijärjestys??

      • Sylinteri- vai sytytysjärjestys? Eka on taatusti 1 2 3 4 :), jälkimmäinen ehkä 1 3 4 2.


    • Normi tojolootaa. Ei sen muuta.

    • Vastataanpas vanhaan ketjuun kun aiheeseen liittyvää asiaa on.

      -01 VVT-i 1.8 Avensis alkoi käymään kolmella pytyllä. OBD-luku kertoi, että nelospytyssä on sytytysvika. Tulpat olivat jo kovastikin vaihtokunnossa ja vaihdoin ne uusiin. Tämän jälkeen kone ei edes yrittänyt käyntiin. Vaihdoin nelossylinterin (keulasta konetta katsottaessa oikeanpuolimmainen) puolan ja taas pelittää oikein hienosti.

    • Helpoin tapa on ajaa auto tai kuljettaa se lähimmälle valtuutetulle Toyota-korjaamolle.Taitaapa tosin Fixus-pajoissakin olla jo sen verran pätevyyttä,että osaavat ongelman ratkaista.Se on turha alkaa itse kaikkea rassaamaan.Siinä vaan kyrsiintyy entisestään,kun vaaleat keväthousut alkavat pepusta kiristelemään autoa tutkailtaessa.

    • Ajattelin nostaa jonkun tämäntyyppisen ketjun ylös.
      itellä 02 ave, 1.8, ajettu noin 250tkm jonkun aikaa ollut käyntihäiriöö kans. eli etenkin kylmänä kun laitto käymään nin tyhjäkäynti seikkaili tod. laajalla alueella ja välillä niin alas että sammu välillä lämpinäkin hakkas ja kävi epätasasesti. testeri ei löytänyt oikein mitään, lambda arvo oli koholla.
      ajan aika paljon ja useesti tankki pääsee käytännössä tyhjiin asti ja uus tankkaus voi olla pienelläkin summalla joten kun kai periaattees pitäs aina olla etenkin talviaikaan mieluusti vähintään 1/4 tankkia täynnä niin ei oo ollu.
      ja tottakai moottorihäiriövalo palanu tasasen tappavan tahtiin, pari päivää nollauksen jälkeen ja syttyny uusix.auto kkuitenkin hyvin huollettu, tulppaa ym vaihsdettu useemmin kuin ohjekirja määrää.
      tehot tuntunu olevan tallella,varsinkin isommilla nopeuksilla.
      en oo käyttäny vuosiin tähän mitään putsausainetta polttoainejärjestelmään, en oo kun aikoinaan carinassa tuntu menevän homma perseellen kun käytti.
      eli aikamoinen kyunnys tökätä mitään lisäainetta tankkiin.
      ny sen kuitenkin sitten tein, noin 30 litraa 98 bensaa ja masinol e100 puteli tankkiin. pari rivakkaa kiihdytystä ja ongelmat poissa. en tajua.. meinasin jo että ruvetaan vaihtaan bensasuodatinta, ilmamassamittaria, tutkimaan mahd. alipaine tjms vuotoja jne.
      ja moottorihäiriövalo ei oo tullu kuittauksen jälkeen.
      tää ei oo mikään mainoslause vaan omakohtainen kokemus. omalla vastuulla tollasta ainetta tankkiin jos on tämmönen ongelma, voi jopa korjaantua.
      niin ja tuntuu että tehoja tuli lisää "muutama" humma. ihan toisenlainen imu ny.

    • Ennen bensassa ei ollut alkoholia ja olikin tarvetta lisätä sitä syksyisin jotta kondensio vesi sekoittui bensaan ja poistui pakoputken kautta. Muuten vesi olisi jäänyt tankin pohjalle ja aina kaasarin mennessään olisi tukkinut suuttimia ja ei oikein olisi syttynyt sylinterissä.

      Nykyään bensassa on 5 tai 10% alkoholia joten en ymmärrä, miksi sitä pitäisi vielä lisätä?

      Toki jos autoon sopii 95e10 niin voi tankata sitä, jos epäilee vettä olevan runsaasti.
      50l tankissa 98 e 5 tankatessa tulee joukkoon 2,5l etanolia ja 95e10 tankatessa 5litraa etanolia

    suomi24-logo

    Osallistu keskusteluun

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kesämökkien hinnat romahtaneet

      koska nuoret aikuiset eivät ole kiinnostuneita mökkeilystä. https://www.iltalehti.fi/asumisartikkelit/a/d0e0b3ed-85bf-4388-ac02-3d6d1ef5a79b
      Maailman menoa
      217
      5903
    2. MOT mustamaalaa ja valehtelee.

      Olen hetken jo katsellut näitä YLEN MOT ohjelmia ja olen huomannut kuinka paljon he antavat väärää tietoa ihmisille. Väärän informaation antamiseen r
      Yhteiskunta
      158
      5449
    3. Suomeen tarvitaan minimipalkkalaki

      Suomesta on tulossa yhä enmmän kurjien palkkojen ja nollatuntisopimusten maa. "Kansainvälisen kilpailukyvyn" nimissä erityisesti sisämarkkinoilla toim
      Maailman menoa
      207
      3837
    4. Ysäribileet Töpärillä

      Ihan vastaisuuden varalta pikku vinkki järjestäjille: varatkaa sitä kaljanlitkua sen verran, että bailaajilla ei tarvi menomestaa vaihtaa. Bileet lopp
      Suomussalmi
      10
      515