Korvamerkit

isosarvinen pukki

Miten käytännössä tehdään tuo tukiin liittyvä tarkastus kun katsotaan nuo merkit? Lukeeko tarkastaja numerot korvista suoraan merkeistä? Eli pitääkö elikko saada jotenkin raahattua tarkastajan nenän eteen että pystyy lukemaan ja toteamaan onko oikea elikko kyseessä ?

13

201

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Muamuija

      Todennäköisesti pitää käydä lukuetäisyydellä. Kuulemani mukaan tarkastajilla ei vakiona ole etälukulaitetta e-merkeillekään, vaikka sellaiset korvista löytyisikin, ja läheskään kaikilta ei löydy. Sekään ei lue kuin metriin se etälukulaite muistaakseni. Poissulkemismenetelmällähän sitä kai sitten pelataan, sitä mukaa kun eläimiä tunnistetaan seuraavien korvamerkkien vaihtoehdot vähenevät.

    • näin se menee

      Tarkastajia on kaksi kappaletta, toinen on eläinten edessä ja huutelee numeroita, kunnes kaikki eläimet on luettu ja toinen ruksittaa sitä myötä eläimen löydetyksi, kun numero mainitaan.

      Itse olen ollu yleensä nappula-sankon kanssa aidassa houkuttelemassa eläimiä aidan viereen, että se huutelija saa nopeammin kaikki numerot lueteltua.

      Käytännössä jos joku puute on, niin se tulee kyllä ilmi.

      • vt-emäntä

        Ja sitten kun on näitä elektron merkkejä, lukulaitetta ei ole, eikä tarvi olla tilallakaan, joten sitten menee mielenkiintoseksi. Jos on päämerkki korvassa, niin todetaan, että nappula löytyy ja sitten kun ei ole päämerkkiä, niin juostaan se saamarin kanttura viereen ja yritetään saada se merkki näkyy, että tarkastaja voi sen siitä lukasta. Näitä jää lukematta, kun ei voi laittaa vanhaan reikään ja jää haamureikä, mikä luetaan puuttuvaksi merkiksi.
        Ja sanktioita ropisee.

        Nämäkin tarkastukset voidaan sitten tehdä ilman ilmoitusta, kokemusta on.


      • Erittäin hyvä
        vt-emäntä kirjoitti:

        Ja sitten kun on näitä elektron merkkejä, lukulaitetta ei ole, eikä tarvi olla tilallakaan, joten sitten menee mielenkiintoseksi. Jos on päämerkki korvassa, niin todetaan, että nappula löytyy ja sitten kun ei ole päämerkkiä, niin juostaan se saamarin kanttura viereen ja yritetään saada se merkki näkyy, että tarkastaja voi sen siitä lukasta. Näitä jää lukematta, kun ei voi laittaa vanhaan reikään ja jää haamureikä, mikä luetaan puuttuvaksi merkiksi.
        Ja sanktioita ropisee.

        Nämäkin tarkastukset voidaan sitten tehdä ilman ilmoitusta, kokemusta on.

        Nimittäin se ettei etukäteisilmoitusta tule.


      • Hhmmn...
        Erittäin hyvä kirjoitti:

        Nimittäin se ettei etukäteisilmoitusta tule.

        Varnaan mielenkiintoista tarkastaa pää- ja apumerkit eläinten korvista, kun eläimet ovat useilla eri laitumilla.


      • vt-emäntä
        Erittäin hyvä kirjoitti:

        Nimittäin se ettei etukäteisilmoitusta tule.

        Mavi:n mukaan eläinten omistajan on avustettava valvonnan tekijää ja lukematta jääneet ovat omistajan oma vika. Joten arvaappa huvin vuoksi, kuinka moni maajussikaan on valmis päivystämään tilalla virka-aikana koko ajan ja kaikki arkipäivät. Valitettavasti pitäisi pystyä ne peltotyötkin tekemään.
        Olisitko itse valmis esittelemään kotisi nurkkia joka arkipäivä 8.00-16.00?


      • eurostoliitto
        Erittäin hyvä kirjoitti:

        Nimittäin se ettei etukäteisilmoitusta tule.

        Sinähän se maksaja olet, meidän ohella. Kallista työaikaa kuluu. Maataloushallinto 100miljoonaa euroa. Erittäin hyvä?


      • näin on
        Hhmmn... kirjoitti:

        Varnaan mielenkiintoista tarkastaa pää- ja apumerkit eläinten korvista, kun eläimet ovat useilla eri laitumilla.

        No empä tiedä, mulla on neljällä eri tilalla ollu eläimiä, kun niitä on tarkastettu, eikä se mikään ongelma ole ollu, vähän menee matkoihin aikaa, mutta sitä vartenhan sitä näissä hommissa ollaan että ne myös hoidetaan, kun aika on.


      • Kyselijä....
        näin on kirjoitti:

        No empä tiedä, mulla on neljällä eri tilalla ollu eläimiä, kun niitä on tarkastettu, eikä se mikään ongelma ole ollu, vähän menee matkoihin aikaa, mutta sitä vartenhan sitä näissä hommissa ollaan että ne myös hoidetaan, kun aika on.

        Kuinka nopeasti olet saanut eläimet pysäytettyä laitumilla, jotta olet voinut tarkastajan kanssa saada numerot korvamerkin kummaltakin puolelta luettua.


      • näin on
        Kyselijä.... kirjoitti:

        Kuinka nopeasti olet saanut eläimet pysäytettyä laitumilla, jotta olet voinut tarkastajan kanssa saada numerot korvamerkin kummaltakin puolelta luettua.

        No tarkastajahan tarkastaa sen numeron, esim. korvanumeron, ei sen tarvi nähdä molempia puolia eläimestä, eläin pitää vaan tunnistaa ja siihen riittää kun toisen numeron näkee.
        Sekä tietenkin se tarkastaa sen, että luku täsmää, mutta eihän niitä yleensä ole koskaan liikaa, eikä tietenkään saa puuttuakaan yhtään.

        Eli kun se näkee korvanumeron, niin se ruksaa papereihin, että eläin on paikalla ja lopussa katotaan jäikö yhtään puuttumaan, jos ei jääny niin kaikki meni oikein.

        Ainaki mulla, eläimet tulee kyllä ite siihen paikalle, ihan viereen, eli aika helppo nakki loppujenlopuksi se tarkastus, leipäpaloja jos vielä vähän jakaa houkuttimeksi, niin melkein syliin änkeevät..


    • eurostoliitto

      Yhteiskunnalla on varaa pitää tämäkin pelleily yllä. Merkit teuraaksi lähtevällä on ok ja merkkaus omiksi tarpeiksi, mutta eikö ole laskutaitoa, jolla todeta tarvittaessa, että eläinmäärä täsmää rekisteriin ilmoittettujen kanssa. x kappaletta sonneja, x kappaletta lehmiä jne. Vainoharhaista tuo viljelijoiden kyttääminen ja sekin raha kelpaisi varmaan muuhunkin käyttöön vaikka vanhuksille tai koululaisille.

      Syyllinen johonkin ? kunnes toisin todistetaan.

      Arvatkaa montako virkamiestuntia aiheuttaa yhden eläimen poistopäivän virheellinen ilmoitus, siinäkin tapauksessa, että virhe on itse huomattu ja korjattu? Postin ja puheluiden määrästä ainakin yhden päivän ehkä kaksi.
      Ei ole mittään hättää kellään, rahaa on ylläpitää tätä hulluutta.

    • kusetus3

      Minullakin oli viime kesänä koko tilan valvonta. Eläinmääksi laittoivat 29 lypsylehmää 39 tilalle. Soitin tarkastajalle asiasta ja hän sanoi, ettei haittaa mokoma pikku virhe. Nyt sitten on lannoitetarkistus samoista papreista kuin kesällä. Edelleen siellä on 29 lehmää, vaikka laskentakeskuksen mukaan minulla on 39 lehmää.

      Jestas, jos minulla olisi ollut yhdenkään lehmän virhe, niin sakothan sieltä olisi tullut, mutta nyt kun virhe on tarkastajalla, niin ei haittaa yhtään. Vai onko virhe kuitenkin minulla? Onko syy minun, että tarkastajat hyppäsivät yhden laskentakeskuksen sivun yli?

      • vt-emäntä

        Kyllähän se vastuu sinulla on, mutta eihän siitä ole kuin hyötyä nyt siinä lannoitevalvonnassa, koska sinulla on nyt vähemmän sitä lanstaakin. Ei mene levitysmäärät yli.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      115
      9084
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2668
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      134
      2433
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2009
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1756
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1560
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1517
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1448
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1306
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      6
      1285
    Aihe