Tarvitseeko collien turkkia trimmata?

looo

Eli tarvitseeko pk.collien turkkia trimmata?
Jos pitää niin kuinka usein ja miltä alueilta?
Ja oletteko itse trimmannut vai vienyt jollekkin trimmattavaksi?
Ja itselläni ei ole kys.rotua,mutta harkinnassa.

9

431

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sivuvaloa

Ei varsinaisesti sitä turkkia pidä trimmata, mutta siis korvat ja jalat :) Itse olen napsinut vähän siistimmäksi aina aika ajoin. Näyttelyiden alla kaveri siistinyt "virallisesti"mutta oikealle trimaajalle en ole vienyt.

Saat aikamoisen persoonan isolla p:llä jos pk collieen päädyt!:)

• looo

Okei :)

• teeeeeeeeeeeeee

No pitäähän sitä trimmata etujalkojen hapsut, vatsa ja perse ja rinnus, siistiä ettei roiku epäsiistinä valtoimenaan. Plus ne korvat ja tassukarvat. Mulla samoin kaveri trimmas aikansa mun koiraa ja sit ite opettelin. Ei ole vaikeaa kun järkeä käyttää.

• Meillä kun on ollut collieita ihan vain kotikoirina, niin ei ole trimmattu muuta kuin itse saksittu tassukarvat varpaiden välistä kerran pari kuussa. Helppo homma.

Mutta jos olet siisteysintoilija, collie ei ehkä ole se paras vaihtoehto... On tupa täynnä irtokarvaa melkein ympäri vuoden vaikka miten yrittäisi imuroida ja lakaista. Puhumattakaan varsinaisista karvasadoista kahdesti vuodessa. Sitä karvan määrää! Mutta silti en kyllä itselleni ottaisi enää mitään muuta koiraa kuin collien.

• ihantosissanikysyn

Oletko tehnyt lankaa karvoista?

• Heh, en ole. Ei ole tarvittavia välineitä eikä taitoakaan. Mutta jos olisi, niin tekisin kyllä. Olisi taatusti lämpimiä vaatteita talveksi! :)

...ja menisi hyötykäyttöön nekin karvat.

• meinaan kehrätä

Nythän se alkaa olla karvanlähdön aika, että kaikki pehmyt aluskarva talteen.
        Ainakin puolet pesemätöntä lampaanvillaa joukkoon ja karstat käpäliin.
        Kun villa on karstattu, otetaan joko rukki tai värttinä avuksi: rukki on vähän turhan iso kapistus, jotta suosittelen värttinää.
        Jos vielä käy niin, että kyllästyminen iskee, on värttinä halvempi vaihtoehto.

http://www.youtube.com/watch?v=D_p7OIghMVw

• faiften

Collie vaatii siistimistä, mutta jalkojen siistiminen on oikeastaan ainoa pakollinen.

Tassun pohjasta karvat tulee pitää lyhyenä, myös päältä kannattaa ajoittain ohennussaksilla siistiä turhia karvoja (harjataan varpaiden välistä karvat ns. pystyyn ja ne sitten siistitään).

Etujalan "rannekarvat" voi ja kannattaa siistiä. Kotikoiralla ne voi leikata lyhyeksi, näyttelykoirilla yleensä pidetään vähän pidempänä, mutta kuitenkin siistittynä.

Kinnerkarvat kuuluvat ehdottomasti siistimistä vaativiin juttuihin. Se on oikeasti kamalaa kun joskus näkee collieita, joiden kinnerkarvat ovat pitkät, takkuiset ja likaiset... Jos ei jaksa "näyttelytrimmissä" (eli kinnerkarvat kohtuupitkät) olevaa karvaa hoitaa, niin sitten ne leikataan aivan lyhyiksi. Eivät sitten kerää likaa ja roskaa eivätkä vaadi kampaamistakaan leikkuiden välillä.

Korvakarvoja kaikki eivät siisti, osa ihan siksi että tykkäävät enemmän niistä sinne tänne harottavista hapsuista. Collie on kuitenkin huolitellumman näköinen, jos ainakin enimmät korvahaituvat siistii jollain tapaa. Jos turkki on kuitenkin oikealaatuinen, eivätkä korvakarvat takkuunnu, niin sitten niitä ei ole pakko lyhentää jos ei halua. Suosittelen kuitenkin.

Nuo jalat ja korvat ovat ne osa-alueet, jotka siistitään näyttelykoirilta ja jotka pitäisi jollain tapaa siistiä myös kotikoirilta. Kotikoirilta voi kyllä siistiä enemmänkin jos siltä tuntuu. Esimerkiksi urokselta vatsakarvojen lyhentäminen pistoolin edestä voi olla kannattavaa (ei joudu jatkuvasti pesemään kusisia karvoja).

• teeeeeeeeeee

Karvanlähöllä nyt ei voi ihmisiä pelotella :) ainakaan collien suhteen. Meillä ei irtoa vaikka kuin kuin yrittäis. Turkki on paksu ja tuuhea. Pohjavillaa saa keväisin puolikkaan pussillisen. Pakastepussin. Koirat kannattaa madottaa oikein jos tuppaa hirmuisesti lähtemään.

Mulla on varmaan joku epätavis tapaus.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      724
      2371
    2. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      344
      1971
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      24
      1856
    4. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      10
      1653
    5. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      58
      1478
    6. Viesti miehelle

Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise
      Ikävä
      12
      1022
    7. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      17
      990
    8. Miksi rakastuit

Kaivattuusi?
      Ikävä
      63
      855
    9. Teit asiat lopulta niin

Ettei meillä ole ikinä mitään mahdollisuuksia toisiimme.
      Ikävä
      55
      840
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      2
      798
    Aihe