Hiihto kilpailumielessä!! apua kaivataan!=)

kiinnostunut

Minkä ikäisenä voi viimeistään aloittaa hiihdon, jos haluaa päästä MM tasolle? tai edes suomen kärkeen kuten esim: Krista lähteenmäki tai Ville Nousiainen?

13

3321

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • giga

      2 1/2 v.

    • kiinnostunut

      tarkoitan siis että TÄYTYY viimeistään aloittaa!!?

    • Jepa123

      Entisen kilpahiihtäjänä sanoisin että 15-16 vuotiana, jos on harrastanut aktiivisesti muita lajeja. Tämä edelyttää toki että on hiihtäny edes jonkun määrän pienestä asti.
      Kohtuu hyväksi suomessa voi tulla vaikka aloittaa vasta 20 vuoden jälkeen, jos on tekniikka hallussa ja saa ammattiapua :)

      • hiihtopave

        **** jos haluaa päästä MM tasolle?*****

        Tuolle tasolle on paljon halukkaita, mutta vähän päässeitä. Esim. Suomen mieshiihtäjistä ei tällä ketkellä kukaan.
        Mutta, kuten Jepa123 kirjoittaa, niin viimeistään 15-16 vuotiaana, sillä siinä iässä mm. sydän ja verenkiertoelimet vielä kehittyvät ja kasvavat. Kun kasvu päättyy noin 18-20 vuotiaana, niin sen jälkeen niiden koko ja voimakkuus on se mikä on.
        Tämän jälkeen aloitetulla kovallakaan treenillä tuskin päästään edes Suomen parhaaksi. Hyvään kuntoon toki.
        Tuo Jepan 1000 tuntia vuodessa kyllä polttaa loppuun kenet tahansa. Muuten jepan neuvot ovat hyviä.


      • Jepa12345
        hiihtopave kirjoitti:

        **** jos haluaa päästä MM tasolle?*****

        Tuolle tasolle on paljon halukkaita, mutta vähän päässeitä. Esim. Suomen mieshiihtäjistä ei tällä ketkellä kukaan.
        Mutta, kuten Jepa123 kirjoittaa, niin viimeistään 15-16 vuotiaana, sillä siinä iässä mm. sydän ja verenkiertoelimet vielä kehittyvät ja kasvavat. Kun kasvu päättyy noin 18-20 vuotiaana, niin sen jälkeen niiden koko ja voimakkuus on se mikä on.
        Tämän jälkeen aloitetulla kovallakaan treenillä tuskin päästään edes Suomen parhaaksi. Hyvään kuntoon toki.
        Tuo Jepan 1000 tuntia vuodessa kyllä polttaa loppuun kenet tahansa. Muuten jepan neuvot ovat hyviä.

        Ei tietenkään 1000 tuntia heti, mutta astettain lisää harjoitusmäärän ja vie sitten max tasolle kun kunto on terästasolla :)


    • Jepa123

      Lisäystä vielä. Melkein kuka vain voi saavuttaa hyvän tason. Jos harjoittelee todella paljon oikein ja saa apua hyvältä treenajalta. Mutta tämä edelyttää hurjia harjoitus määriä 1000 tuntia vuodessa. Mutta jos on yli 20v ja aloittaa harjoittelun maailman cup tasoon ei ole enään mahdollisuksia, mutta todella korkealla suomen kilpailuissa jos tekee kaikki oikein.

    • kiinnostunut

      Kiitos kannustavista viesteistä=)! lisää saa/pitää toki laittaa =D

    • jepa3

      Mikä on muuten ikäsi jos saa kysyä? Ja urheilutaustasi? :)

      Itse lopetin kilpailemisen 2-3 vuotta sitten ja sit laiskottelin ja painoa tuli yli 20kg lisää, nyt kesällä otin itseäni niskasta kiinni ja aloitin uudelleen harjoittelun ja ajattelin tehdä jonkilaisen comebackin ainakin pienempiin kilpailuihin :D

      • Hiihtohullutyttö1998

        Vai että 15-16-vuotiaana!? Ikävä sanoa näin, mutta siinä vaiheessa maailman huipulle pääseminen alkaa kyllä olla jo aika mahdotonta...=-O Itse olen hiihtänyt siitä lähtien, kun opin kävelemään ja olen ainakin ed.vuosina ollut Suomen kärkiporukassa omassa ikäluokassani ja voin sanoa, että koko ajan on kovaa työtä tehtävä, muuten putoaa kyydistä. Hyväksi hiihtäjäksi tuleminen on kuitenkin vielä silloin mahdollista, mutta älä aseta itsellesi liian kovia tavotteita, jotta voit iloita onnistumisista!!! Nauti hiihdosta, se on mahtava laji!;-)


      • Anonyymi
        Hiihtohullutyttö1998 kirjoitti:

        Vai että 15-16-vuotiaana!? Ikävä sanoa näin, mutta siinä vaiheessa maailman huipulle pääseminen alkaa kyllä olla jo aika mahdotonta...=-O Itse olen hiihtänyt siitä lähtien, kun opin kävelemään ja olen ainakin ed.vuosina ollut Suomen kärkiporukassa omassa ikäluokassani ja voin sanoa, että koko ajan on kovaa työtä tehtävä, muuten putoaa kyydistä. Hyväksi hiihtäjäksi tuleminen on kuitenkin vielä silloin mahdollista, mutta älä aseta itsellesi liian kovia tavotteita, jotta voit iloita onnistumisista!!! Nauti hiihdosta, se on mahtava laji!;-)

        Vammanen


    • sköpö

      Paljonhan riippuu siitä, onko harrastanut jotakin muuta kestävyyslajia vai ei, ennen kuin aloittaisi hiihdon. Jos ei siis ole hiihtoa ihan pikkupennusta asti harrastanut.
      Tai pitää ainakin olla jotakin urheilua harrastanut.

      Rohkaisuna voi sanoa, että olen seurannut melko läheltä, kun eräs hyvin urheilullinen kaveri aloitti suht myöhäisellä iällä kovan kestävyysharjoittelun ja teki hyvää tulosta. Tavallaan siis tuo kommentti että "melkein kuka tahansa" voi saavuttaa hyvän tason, on oikeastaan totta.
      Mutta kovaa ja onnistunutta harjoittelua se ainakin vaatii monen vuoden ajan. Ja kai jonkinasteista lahjakkuutta asiaan.

      Mainittakoon, että riittää kun on Suomen 1-6 parhaan hiihtäjän joukossa, sittenhän sinne maailman cupiin pääsee ja MM-kisoihin.
      Mutta kovaahan Suomenkin kärjessä mennään.

    • Hmmm...

      Pitää olla hiihtänyt jo ihan lapsena. Muuten ei hiihdosta tahdo tulla mitään, vaikka olisi miten hyvä fyysinen kunto. Onhan noita kenialaisia entisiä juoksijoita yritetty värvätä hiihtäjiksi, mutta melkoista taaperrusta se teknisesti on, kuten on nähty.

      Voisi kuvitella olevan melko vaivatonta päästä Suomen kärkeen, jossa tuntuu tällä hetkellä olevan ainakin miesten puolella tilaa, mutta telkkari ei anna oikeaa kuvaa hiihtäjien vauhdista. Minäkin olen hiihtänyt jo 35 vuotta ja kymmeniä tuhansia kilometrejä elämäni aikana, mutta jään armotta nopeimpien taakse kun kilpailuun menen, eivätkä niidenkään kisojen voittajat ole mitään maailmancup-tasoa.

    • 8+18

      En kyllä sanoisi että pitää hiihtää jo lapsena. Ennemminkin kiinnittäisin huomiota siihen että liikutaan aktiivisesti leikkien alle 8 vuotiaana. Nykyään ongelmana se että harrastetaan kyllä mutta harjoituksissa käydään autolla ja polkupyörä on outo kapistus. Monipuolinen liikunta 6-8 vuotiaana ja kouluikäisenä joku urheiluharrastus esimerkiksi jalkapallo jossa säännölliset harjoitukset 1-2 kertaa viikossa ovat riittäviä 12 vuotiaaksi saakka. Hiihto on harrastuksena hyvä laji ja tekniikan opetteleminen on asia jota suosittelen kaikille. Varsinainen ohjelmoitu hiihtoharjoittelu on hyvä aloittaa 14 vuotiaana jolloin kroppa vastaan ottaa määrällisesti kovempaa harjoittelua, tuolloin olisi hyvä harjoitella n. 350-400 tuntia vuodessa. On helpompi harjoitella 18-20 vuotiaana tehoja ja määrää (n.700 tuntia /vuosi), eikä ylilyöntejä satu koska pohjat on tehty jo tuolloin 6-8 vuotiaana ja toisella lajilla 12 vuotiaana.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      164
      2783
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2011
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      88
      1816
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      68
      1557
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe