Miten Saritan olisi pitänyt toimia?

Lapseton

Katsoin Teiniäidit juuri Yle Areenasta. Saritan 2-vuotiaalla Nicklas-pojalla on uhmaikä päällä, eikä kyseisessä jaksossa Nicklas totellut äitiään ollenkaan (esim. kun halusi mennä lätäkköön läträämään ja äiti kielsi moneen kertaan, ei millään totellut). Kuinka tilanne olisi pitänyt hoitaa? Kieltää lasta ja varoittaa että kohta lähdetään pois, jos tämä ei millään tottele äitiä? Niinhän Sarita oikeastaan lopulta tekikin, mutta ehkä tuota olisi pitänyt hieman hienosäätää.

Miten tuo kuuluisi tehdä, miten toimia tottelemattoman uhmaikäisen kanssa?

HUOM tarkoitukseni ei ole arvostella Saritan kasvatusmetodeja, ihan vain mietin että osaisinko itse toimia oikein tuossa tilanteessa.

4

231

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kurahousut

Minä en ole nähnyt tätä tilannetta, joten en siihen osaa sanoa mitään.
      Muistan kuitenkin kauan sitten, kun oma poikani oli tuon ikäinen ja halusi kuralätäkköön.
      Minä kielsin ja komentelin, kunnes minua vanhempi äiti sanoi, että lapselle on tärkeää saada läiskytellä kuralammikossa. Äidin tehtävä on pukea lapsi niin, että hän ei kastu eikä vilustu ulkoleikeissä.

Kuralammikko on kokemus lapselle, jännittävä ja erilainen kuin esim. hiekkalaatikko.
      Myös keväällä lumien sulaessa on isommallekin ihmiselle hauskaa tehdä ojia ja päästää vesi eteenpäin. Turhia sääntöjä ei pidä laatia.

Mietin naapurin neuvoa ja noudatin sitä myös seuraavien pikkulasten kohdalla.
      Eihän lätäkön läiskyttämisessä tapahdu mitään vahinkoa kenellekään.

• .........

Katsoin tuon jakson ja oikeastaan ainut ongelma Saritan kohdalla oli, että hän hermostui ja kiroili itse. Eli lasta pitää vain kieltää ja estää tai nostaa pois lätäkön vierestä niin kauan, että hän tajuaa asian. Mielestäni kaksivuotiaan kanssa ei kauheasti kannata käyttää uhkailuja ("jos et tottele, niin lähdetään"), koska sen ikäinen ei välttämättä erityisen hyvin vielä ymmärrä seurauksia ja esimerkiksi tuossa tilanteessa uhkailu ei olisi ollut oikeastaan toteutettavissa, koska Sarita ei ollut lapsensa kanssa kahden puistossa. Lisäksi lapsen pitää oppia tottelemaan myös silloin kun poislähteminen ei ole mahdollista.

Siitä olen samaa mieltä, että lapsen pitäisi saada leikkiä lätäköissä. Kyseisessä tilanteessa lasta ei kuitenkaan oltu puettu sellaisiin vaatteisiin, kenties sää ei vaikuttanut sellaiselta, että lätäköiden olemassaolo olisi arvattu etukäteen. Ja Saritahan harmitteli itsekin, ettei ole kuravaatteita mukana. Ihan normaali tilanne ja hoidettu kaikin puolin hyvin muuten, mutta äidin ei tosiaan pitöisi hermostua ja kiroilla lapsen normaalia uhmaa.

• mammaam

Niin vaatetus kuntoon. Ehkäpä kieltämisen sijasta itse keksisin muuta hommaa pojalle, veisin huomion muualle jos nyt vaatteet ei olisi kunnossa.
      Toisaalta, mitäpä se nyt haittaa vaikka kengät ja vaatteet kastuu. Poika hiffaa paremmin miksi äiti suositteli olla menemättä.
      Hävetti ihan pirusti kun katseli sitä huutoa ja kirjoilua. Menis vähän itseensä. Ei lapset ilman puhetta ymmärrä ja opi ihmisiksi.

• Nani

Pesukone on keksitty. Nykyään saa hyviä pyykinpesuaineita ja vettä tulee varmaan jokaiseen kotiin?
      Jos nyt tilanne on sitten se, että lasta ei ole puettu ulkoleikkeihin, ollaan vaikka menossa jonnekin juhlaan tms. ja lapsi juoksee kuralätäkköön. Silloin yksinkertaisesti ottaisin muksun kainaloon ja kantaisin pois. Selittäisin ymmärrettävällä tavalla miksi ei ole lupa, ja se siitä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      106
      5587
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      145
      3703
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      50
      3245
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      454
      2589
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      261
      1620
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      87
      1366
    7. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      13
      1319
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      32
      1293
    9. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      77
      1258
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      151
      1196
    Aihe