Miten Saritan olisi pitänyt toimia?

Lapseton

Katsoin Teiniäidit juuri Yle Areenasta. Saritan 2-vuotiaalla Nicklas-pojalla on uhmaikä päällä, eikä kyseisessä jaksossa Nicklas totellut äitiään ollenkaan (esim. kun halusi mennä lätäkköön läträämään ja äiti kielsi moneen kertaan, ei millään totellut). Kuinka tilanne olisi pitänyt hoitaa? Kieltää lasta ja varoittaa että kohta lähdetään pois, jos tämä ei millään tottele äitiä? Niinhän Sarita oikeastaan lopulta tekikin, mutta ehkä tuota olisi pitänyt hieman hienosäätää.

Miten tuo kuuluisi tehdä, miten toimia tottelemattoman uhmaikäisen kanssa?

HUOM tarkoitukseni ei ole arvostella Saritan kasvatusmetodeja, ihan vain mietin että osaisinko itse toimia oikein tuossa tilanteessa.

4

209

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kurahousut

      Minä en ole nähnyt tätä tilannetta, joten en siihen osaa sanoa mitään.
      Muistan kuitenkin kauan sitten, kun oma poikani oli tuon ikäinen ja halusi kuralätäkköön.
      Minä kielsin ja komentelin, kunnes minua vanhempi äiti sanoi, että lapselle on tärkeää saada läiskytellä kuralammikossa. Äidin tehtävä on pukea lapsi niin, että hän ei kastu eikä vilustu ulkoleikeissä.

      Kuralammikko on kokemus lapselle, jännittävä ja erilainen kuin esim. hiekkalaatikko.
      Myös keväällä lumien sulaessa on isommallekin ihmiselle hauskaa tehdä ojia ja päästää vesi eteenpäin. Turhia sääntöjä ei pidä laatia.

      Mietin naapurin neuvoa ja noudatin sitä myös seuraavien pikkulasten kohdalla.
      Eihän lätäkön läiskyttämisessä tapahdu mitään vahinkoa kenellekään.

    • .........

      Katsoin tuon jakson ja oikeastaan ainut ongelma Saritan kohdalla oli, että hän hermostui ja kiroili itse. Eli lasta pitää vain kieltää ja estää tai nostaa pois lätäkön vierestä niin kauan, että hän tajuaa asian. Mielestäni kaksivuotiaan kanssa ei kauheasti kannata käyttää uhkailuja ("jos et tottele, niin lähdetään"), koska sen ikäinen ei välttämättä erityisen hyvin vielä ymmärrä seurauksia ja esimerkiksi tuossa tilanteessa uhkailu ei olisi ollut oikeastaan toteutettavissa, koska Sarita ei ollut lapsensa kanssa kahden puistossa. Lisäksi lapsen pitää oppia tottelemaan myös silloin kun poislähteminen ei ole mahdollista.

      Siitä olen samaa mieltä, että lapsen pitäisi saada leikkiä lätäköissä. Kyseisessä tilanteessa lasta ei kuitenkaan oltu puettu sellaisiin vaatteisiin, kenties sää ei vaikuttanut sellaiselta, että lätäköiden olemassaolo olisi arvattu etukäteen. Ja Saritahan harmitteli itsekin, ettei ole kuravaatteita mukana. Ihan normaali tilanne ja hoidettu kaikin puolin hyvin muuten, mutta äidin ei tosiaan pitöisi hermostua ja kiroilla lapsen normaalia uhmaa.

    • mammaam

      Niin vaatetus kuntoon. Ehkäpä kieltämisen sijasta itse keksisin muuta hommaa pojalle, veisin huomion muualle jos nyt vaatteet ei olisi kunnossa.
      Toisaalta, mitäpä se nyt haittaa vaikka kengät ja vaatteet kastuu. Poika hiffaa paremmin miksi äiti suositteli olla menemättä.
      Hävetti ihan pirusti kun katseli sitä huutoa ja kirjoilua. Menis vähän itseensä. Ei lapset ilman puhetta ymmärrä ja opi ihmisiksi.

    • Nani

      Pesukone on keksitty. Nykyään saa hyviä pyykinpesuaineita ja vettä tulee varmaan jokaiseen kotiin?
      Jos nyt tilanne on sitten se, että lasta ei ole puettu ulkoleikkeihin, ollaan vaikka menossa jonnekin juhlaan tms. ja lapsi juoksee kuralätäkköön. Silloin yksinkertaisesti ottaisin muksun kainaloon ja kantaisin pois. Selittäisin ymmärrettävällä tavalla miksi ei ole lupa, ja se siitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      313
      3727
    2. 208
      3029
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      72
      2584
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      242
      2034
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1465
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1381
    7. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      174
      1374
    8. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1347
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1328
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1277
    Aihe