Terve,
olen ottamassa huvilaa Mammuttihirreltä (lamellihirsi). Onko kenelläkään kokemusta firman standarditoimituksesta? Mitä tyypillisesti puuttuu jne? Muutkin kokemukset ovat tervetulleita..
Jore
Mammuttihirsi
21
9104
Vastaukset
- AKa
Miten yleensä nämä kahdesta tai kolmesta osasta liimatut hirret, toimivatko ne ajan oloon niin kuin niiden pitäisi? Kestääkö liimaus, onko vähemmän (pahoja) halkeamia kuin tavallisessa hirressä? Miten Finnlamelli on hommansa ja toimituksensa yleensä hoitanut?
- vaakalamelli
Meillä ei ole aiempaa kokemusta liimahirrestä. Todella vaikea sanoa, miten hirsi vuosikymmenten/satojen kuluessa käyttäytyy. Eipä niistä kuitenkaan ainakaan vielä ole mitään kauhukertomuksia liikkeellä. Itse päädyimme vaakaliimahirteen, jossa painovoima pitää osaltaan rakennelmaa kasassa, mikäli liimaus pettää.
Jore - garza
En ole löytänyt mitään kuluttajakokemuksia keskustelupalstoilla Finnlamellista, ilmeisesti ostajat ovat olleet tyytyväisiä. Itse olemme hankkimassa Finnlamellin huvilan. Myyjät ovat ainakin olleet auliita ja asiallisia. Kertokaapa kokemuksista. Kertoilen sitten jatkossa oman projektimme sujumisesta
- toimitus?
Niin, en tiedä mikä on mammutin standarditoimitus, vaikka vuosi sitten sieltä okt-paketti otettiinkin ja nyt suht tyytyväisenä talossa asustellaan. Meille tuli melkein kaikki mitä MH:n kautta sai, paitsi kattotarvikkeet(huopa) ja portaat. Sovittuun toimitussisältöön verrattuna puutteita oli vain vähän ja nekin korjattiin, kun asiasta muistutti. Mm. väliovet meinas tulla ilman karmeja ja ikkunoiden peltejä piti kysellä erikseen pariinkin kertaan.
Hirsien laatu oli hyvä. Mutta muu puutavara tuli puukeskuksen kautta ja laatu vaihteli kovasti. Esim. räystäsaluslaudat piti käydä vaihtamassa lautatarhassa, kun kirvesmiehet ei suostuneet asentamaan niin huonoa tavaraa. Enkä itse olis sellaista katsellutkaan.
Joku epäili pystylamellin liimauksen kestävyyttä. En ole muutaman talon nähneenä yhdessäkään huomannut liimasaumojen aukeamista. Tosin eihän noilla ikää paljoa ole. Sinänsä varauksen rakenne on sellainen, että se ei väännätä lamelleja irti toisistaan vaikka liima löystyisikin. Eli ulommaiset lamellit muodostaa ikäänkuin oman seinänsä. Tietysti jos liima kokonaan aukeaa ja nurkatkin pettää, niin sitten talo luhistuu. Pitäisin tätä erittäin teoreettisena mahdollisuutena (vrt naulojen poikkiruostuminen puurankatalossa).
Pystylamelli näyttää tuossa seinässä rauhalliselta, mutta tämähän on makuasia...- Ilpo
Morjens,
Soititko tehtaalle jos oli huonoa räystäspohjalautaa? On totta että Puukeskus ne toimittaa Mammutille. Ja hoitaa joka ikisen reklamaation mitkä niille tehdään.
Mammutilla huonolaatuisen (jos sattuu olemaan) tavaran asentaminen on kielletty kirjallisesti ja tavara vaihdetaan aina oikeanlaiseksi.
Kokemusta tuon talon toiminnasta on... - utelias
Kuuluiko tämä toimittaja niihin, jotka korvaavat jotain noista ongelmista? Tulihan siitä sulle jotain kuluja, kun kirvesmiehen ihmettelee lautojen laatua ja sitten vielä jouduit itse menemään paikan päälle.
- toimitus?
Ilpo kirjoitti:
Morjens,
Soititko tehtaalle jos oli huonoa räystäspohjalautaa? On totta että Puukeskus ne toimittaa Mammutille. Ja hoitaa joka ikisen reklamaation mitkä niille tehdään.
Mammutilla huonolaatuisen (jos sattuu olemaan) tavaran asentaminen on kielletty kirjallisesti ja tavara vaihdetaan aina oikeanlaiseksi.
Kokemusta tuon talon toiminnasta on...Kritiikkini kohdistui tuossa edellisessä viestissä paremminkin Puukeskukseen. Soitin tosiaan ensin Mammutille ja heidän ohjeistamana otin laudat mukaan ja kävin hakemassa Puukeskuksesta uutta tilalle. Hyvityksenä sain muutaman kymmenen metriä ylimääräistä lautaa, enpä jaksanu enempää asiasta kinata.
Huonolaatuisuuden raja on vähän häilyvä. Esim ulkoverhouspaneelit saattaa olla melko mutkaisia ja "karvaisia" (=>menee huonosti ponttiin). Silti paneeli täyttää laatukriteerit. Sama pätee muuhunkin puutavaraan, mutta kuten sanoin, Mammutin osuus oli ok. Tosin heillä voi olla jotain mahdollisuuksia vaikuttaa toimittajienkin laatuun, toisin kuin yksittäisellä rakentajalla... - Pullis
utelias kirjoitti:
Kuuluiko tämä toimittaja niihin, jotka korvaavat jotain noista ongelmista? Tulihan siitä sulle jotain kuluja, kun kirvesmiehen ihmettelee lautojen laatua ja sitten vielä jouduit itse menemään paikan päälle.
Ollaan tilattu talo mammuttihirreltä. 199 neliötä. toistaiseksi vielä kaikki on sujunut ja talo toimitusta odotellaan joulukkuulle, tulee porukka pystyttämään. Voin laittaa kokemuksia sitten lisää :)))
- mitä maksaa
Pullis kirjoitti:
Ollaan tilattu talo mammuttihirreltä. 199 neliötä. toistaiseksi vielä kaikki on sujunut ja talo toimitusta odotellaan joulukkuulle, tulee porukka pystyttämään. Voin laittaa kokemuksia sitten lisää :)))
Rohkenisitko kertoa minkälainen budjetti teillä on tuon kokoiselle talolle? Ja minkä verran paketti maksoi ja millä sisällöllä?
- Pullis
mitä maksaa kirjoitti:
Rohkenisitko kertoa minkälainen budjetti teillä on tuon kokoiselle talolle? Ja minkä verran paketti maksoi ja millä sisällöllä?
rakennus budjettu on noin 240000 €. Yritettiin kaikki laskea hieman yläkanttiin. Mammuttitoimituksen hinta 79000 €, sisältääkin sitten jo lähes kaiken oleellisen, ei tietysti perustuksia eikä vesi, sähkö eikä ilmastointi eikä muitakaan semmoisia. Mutta rautakauppaan ei tarvii lähteä
- mitä maksaa
Pullis kirjoitti:
rakennus budjettu on noin 240000 €. Yritettiin kaikki laskea hieman yläkanttiin. Mammuttitoimituksen hinta 79000 €, sisältääkin sitten jo lähes kaiken oleellisen, ei tietysti perustuksia eikä vesi, sähkö eikä ilmastointi eikä muitakaan semmoisia. Mutta rautakauppaan ei tarvii lähteä
Onko tuossa budjetissa mukana tontti, vai pelkkä talo? Entäpä missä päin Suomea?
- Pullis
mitä maksaa kirjoitti:
Onko tuossa budjetissa mukana tontti, vai pelkkä talo? Entäpä missä päin Suomea?
Etelä suomen alueella rakennellaan. Perustus tapa on rossipohja ontelolaatoilla.
- mitä maksaa
Pullis kirjoitti:
Etelä suomen alueella rakennellaan. Perustus tapa on rossipohja ontelolaatoilla.
Minkä verran aiotte tehdä itse? Ja otitteko Mammutilta myös asennuksen vai onko tuo 79000 e pelkän tavaran hinta?
- Pullis
mitä maksaa kirjoitti:
Minkä verran aiotte tehdä itse? Ja otitteko Mammutilta myös asennuksen vai onko tuo 79000 e pelkän tavaran hinta?
Sori kun kestää tämä vastaileminen. Asennuksen hinta 16 000 € lisäksi. minä en itse nyt tiedä mutta tiilikatto on asennettuna ja ovet ikkunat paikoillaan ja puhallusvillat ainakin.
Itse tehdään loppuun siitä sitten sisätyöt. Ammattilaiset vetää sähköt ja putket ja ilmastoinnit yms.
- Alkuperäinen
Kiitoksia vaan kaikille kokemuksiaan kirjoittaneille. Toki ketjua saa jatkaa edelleen..
- Nooh
lämmintä pintaa rapiat 200 neliötä.
otettiin Mammutin paketti, talomyyjä oli erittäin kiinnostunut asiastamme ja ammattimainen muutenkin.
paketin saavuttua alkoikin parit ongelmat lisiä uusia. Sinänsä pikkujuttuja mutta hermoja palaa JA aikaa sekä rahaa niitten oikaisuun/kyselyyn/kohta alan haistatella.
Otettiin ulospäin valmiiksi asennuksella, tästä on sitten meidän tulkinta vs tehtaan tulkinta mikä on ulospäin valmis, eli itselle jäi yllättäviä kohtia laitettavaksi. Kaikkea pikkusälää on joutunut kyselemään ja joitain piirustuksia on muutettu meiltä kysymättä.
Yksi nippu lähti kyllä asennuspäälliköltä äkäisesti vaihtoon kun huomasi että oli homehtunut, eivät asenna kakkosluokan kamaa, ja talomyyjä on edelleen meidän puolella mutta täytyy sanoa että Mammuttia en valitsisi toista kertaa.
Mitä valitsisin? Hirsitoimituksen ja kattotuoliasennuksen, loput hakisin itse jostain puutavaraliikkeestä. Helkkari että on kallistakin tämä!- kohta muuttaa
Jeps, vähän samankaltaiset tunnelmat, tosin enää ei ole myyjästäkään kuulunut mitään. Kaikennäköistä pikkuasiaa puuttuu ja se pysäyttää aina vähäksi aikaa tekemisen ja sitten alkaa yhteydenpito ja selitysten kuuntelu. Laskutus tosin toimii välillä jopa liian hyvin ;)
Itse kallistuisin samaan valintaan, jos nyt lähtisin tällä kokemuksella liikkeelle. Muualta piirrustukset ja sitten tilaamaan pelkät hirret ja mahdollisesti jopa kattotuolit erikautta.
Jälkiviisauttahan tämä on, mutta uusille rakentajille tiedoksi. Olisin ollut erittäin tyytyväinen, mikäli joku olisi kertonut näistä asioista jo etukäteen. - Pettynyt
kohta muuttaa kirjoitti:
Jeps, vähän samankaltaiset tunnelmat, tosin enää ei ole myyjästäkään kuulunut mitään. Kaikennäköistä pikkuasiaa puuttuu ja se pysäyttää aina vähäksi aikaa tekemisen ja sitten alkaa yhteydenpito ja selitysten kuuntelu. Laskutus tosin toimii välillä jopa liian hyvin ;)
Itse kallistuisin samaan valintaan, jos nyt lähtisin tällä kokemuksella liikkeelle. Muualta piirrustukset ja sitten tilaamaan pelkät hirret ja mahdollisesti jopa kattotuolit erikautta.
Jälkiviisauttahan tämä on, mutta uusille rakentajille tiedoksi. Olisin ollut erittäin tyytyväinen, mikäli joku olisi kertonut näistä asioista jo etukäteen.Otettiin mammutilta "täydellinen"puuosatoimitus ja ollaan sitte juostu hakemassa lisää tavaraa rautakaupasta,ku kaikki loppuu kesken!Liian tarkalle laskettu kaikki materiaalit! Pystytysporukka oli todella "huono" ja pystytyksen laajuudessa tehdas johti harhaan.En suosittele kenellekkään kyseisen tehtaan tuotteita!!!!
- Mielenkiintoista
Pettynyt kirjoitti:
Otettiin mammutilta "täydellinen"puuosatoimitus ja ollaan sitte juostu hakemassa lisää tavaraa rautakaupasta,ku kaikki loppuu kesken!Liian tarkalle laskettu kaikki materiaalit! Pystytysporukka oli todella "huono" ja pystytyksen laajuudessa tehdas johti harhaan.En suosittele kenellekkään kyseisen tehtaan tuotteita!!!!
Heitin Googleen (anteeksi mainos) haun Mammutista ja löysi myös tään paikan. Täällähän käydään mielenkiintoista keskustelua!!! Oliko teillä siis vain yksi pystytysporukka? Meillä ERÄS niistä oli aivan oikeesti hyvä porukka, harmi etteivät pystyttäneet koko taloa.
Tavarat loppu, ei apuja Mammutilta jne. tuttu juttu, harmi ettei kaikkea saa rautakaupasta.
Pystytyksen laajuudesta olen samaa mieltä, paitsi että myyjä johti harhaan, tehdas ei olisi halunnut pystyttää ollenkaan.
Ihmettelen mistä ovat vetäneet tyytyväisyyspisteet (katso mammutin kotisivu), meille ei tullut enää minkäänlaisia kyselyitä asiakastyytyväisyydestä ensimmäisen reklamaation jälkeen. Menee liikaa salaliittoteorian piikkiin, jos ajattelee, että tehdas voisi sanoa ketkä ovat asiakkaita... Jos siis löytyy jostain tyytyväisiä asiakkaita (ei Mammutin myyjiä tms.), niin olisi kiva kuulla kommentteja. - vertaile ihmeessä
Pettynyt kirjoitti:
Otettiin mammutilta "täydellinen"puuosatoimitus ja ollaan sitte juostu hakemassa lisää tavaraa rautakaupasta,ku kaikki loppuu kesken!Liian tarkalle laskettu kaikki materiaalit! Pystytysporukka oli todella "huono" ja pystytyksen laajuudessa tehdas johti harhaan.En suosittele kenellekkään kyseisen tehtaan tuotteita!!!!
Yhdyn täysin edelliseen kirjoittajaan, mutta meillä asennus ihan ok.
- liikaa luvattu
Oma suunnitelma, Täydellinen puuosatoimitus, no se ei nyt sitten koskenutkaan terassin raakaponttia, vaikka painekyllästetty olikin laskettu mukaan, hirsipanelia puuttui 200m2 kohteessa n. 180m2, eivät toimita, laskennallisesti pitäisi riittää. asennusporukka ihan ok, vaikka laajuudesta eri näkemys myyjän ja ostajan välillä, eipä tullu laitettua paperille ylös. Elä luota myyjään. jos haluat laatua, valitse varmempi toimittaja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla
Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e2356644Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne653830Jos olisit täällä
Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä1263116- 1562312
Kesän odotuksia hyrynsalmella
Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla171843Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea
Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.1701567- 821474
Voi Rakas siellä
Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o291431Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!
Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https371359Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista
Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.1111051