Miksei siivoojat lakkoile?

Alistettujako

Olen nyt pitkästä aikaa kokopäiväisessä työsuhteessa, työn raskaus ja palkka on arvioitu n. 1400e/kk, verojen jälkeen n. 1200e. Sinkulle, joka asuu halvassa asunnossa, tuo summa on ihan ok, mutta alkaa kyllästyttää se, miten vähän rahaa saan työstä, joka on ihan yhtä raskasta kuin mikä tahansa muukin fyysinen työ. Ja tätä ennen olin paikassa, joka oli laskelmoitu kevyimmäksi työksi, eli toimistosiivoukseksi, ja siinä palkka on muistaakseni 1200e/kk. Työn raskauden välisiä eroja on, mutten kyllä toimistosiivoustakaan laskisi kevyeksi työksi, josta voi maksaa mitätöntä palkkaa.

Mitä pitempään teen töitä, sitä vaikeampaa on olla kiitollinen kokopäivätyöstä ja palkasta, ja alan ärsyyntyä päivä päivältä enemmän. Aion jatkokouluttautua ihan muulle alalle, mutta sitä ennen pitää jaksaa tätä työtä.

Miksette lakkoile? Olen miettinyt tätä monta vuotta, siitä lähtien kun alalle lähdin opiskelemaan. Tiesin, että palkka on huonoa, mutten osannut ajatella silloin, miten huono palkka oikeasti on.
Kertokaa minulle, miksi teette raskasta, fyysistä työtä, ettekä vaadi siitä oikeaa korvausta? Minä haluan tietää. Yksinään en voi lakkoilla enkä pistää mielenosoitusta pystyyn. Kuulun PAM:iin, mutten ole muuten verkostoitunut siivoojien keskuudessa, eli en tiedä mitä siellä puhutaan, mutta kertokaa nyt omasta kokemuksestanne, onko mitä syitä sille, ettette vaadi parempaa korvausta tekemästänne työstä? Kaikki muut alat lakkoilevat aina silloin tällöin - viimeksi Postialalla - joten miksei siivoojat lakkoile koskaan?

60

1231

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mievuan

      Oletko yksityisellä riistofirmalla vai kaupungilla/kunnalla töissä ?

      • Ap.

        Yksityisellä. Kaupungilla ei ehkä ole enää omaa porukkaa. Ja silloin kun oli, niitä oli aika vähän, ja yksityiset firmat ajoivat niitä vielä ahtaammalle, ja oli puhetta mm. sairaalan siivouksen siirtämistä yksityisille firmoille. En tiedä mikä tilanne nykyään.

        Haluaisin kyllä todellakin tietää, eikä siivoojien asiaa aja kukaan (jos ei PAM:stakaan ole hyötyä), että onko tää ammatti tuhoon tuomittu ikuiseen paskaduuni-kierteeseen. Kukaan ei arvosta, eikä kukaan voi muuttaa tilannetta. Voisin jopa harkita alalle jäämistä, jos palkkaa maksettaisiin työn verran. Nyt on niin pieni palkka, ettei tee edes mieli mennä töihin tai tehdä työtä kunnolla tahi olla koko päivän töissä. Ja tänään juuri mietin sitä, miten ei voi olla töistä paljoakaan poissa, koska palkka on niin pieni, että poissaolot laskee palkkaa merkittävästi. Ainakin luin PAM:n sivuilta, että mm. lomapäiviltä maksetaan 50% normipalkasta. En oo tosiaan tehnyt tätä työtä kuin pätkissä, joten tässä tulee aina vaan uusia paskoja asioita eteen.


      • Ap. kirjoitti:

        Yksityisellä. Kaupungilla ei ehkä ole enää omaa porukkaa. Ja silloin kun oli, niitä oli aika vähän, ja yksityiset firmat ajoivat niitä vielä ahtaammalle, ja oli puhetta mm. sairaalan siivouksen siirtämistä yksityisille firmoille. En tiedä mikä tilanne nykyään.

        Haluaisin kyllä todellakin tietää, eikä siivoojien asiaa aja kukaan (jos ei PAM:stakaan ole hyötyä), että onko tää ammatti tuhoon tuomittu ikuiseen paskaduuni-kierteeseen. Kukaan ei arvosta, eikä kukaan voi muuttaa tilannetta. Voisin jopa harkita alalle jäämistä, jos palkkaa maksettaisiin työn verran. Nyt on niin pieni palkka, ettei tee edes mieli mennä töihin tai tehdä työtä kunnolla tahi olla koko päivän töissä. Ja tänään juuri mietin sitä, miten ei voi olla töistä paljoakaan poissa, koska palkka on niin pieni, että poissaolot laskee palkkaa merkittävästi. Ainakin luin PAM:n sivuilta, että mm. lomapäiviltä maksetaan 50% normipalkasta. En oo tosiaan tehnyt tätä työtä kuin pätkissä, joten tässä tulee aina vaan uusia paskoja asioita eteen.

        Mahtavatko ammattiliitossa edes tietää mikä on laitoshuoltaja...


      • eräs JHL jäsen
        Ap. kirjoitti:

        Yksityisellä. Kaupungilla ei ehkä ole enää omaa porukkaa. Ja silloin kun oli, niitä oli aika vähän, ja yksityiset firmat ajoivat niitä vielä ahtaammalle, ja oli puhetta mm. sairaalan siivouksen siirtämistä yksityisille firmoille. En tiedä mikä tilanne nykyään.

        Haluaisin kyllä todellakin tietää, eikä siivoojien asiaa aja kukaan (jos ei PAM:stakaan ole hyötyä), että onko tää ammatti tuhoon tuomittu ikuiseen paskaduuni-kierteeseen. Kukaan ei arvosta, eikä kukaan voi muuttaa tilannetta. Voisin jopa harkita alalle jäämistä, jos palkkaa maksettaisiin työn verran. Nyt on niin pieni palkka, ettei tee edes mieli mennä töihin tai tehdä työtä kunnolla tahi olla koko päivän töissä. Ja tänään juuri mietin sitä, miten ei voi olla töistä paljoakaan poissa, koska palkka on niin pieni, että poissaolot laskee palkkaa merkittävästi. Ainakin luin PAM:n sivuilta, että mm. lomapäiviltä maksetaan 50% normipalkasta. En oo tosiaan tehnyt tätä työtä kuin pätkissä, joten tässä tulee aina vaan uusia paskoja asioita eteen.

        Katselkaapas netistä JHL eli Julkisten ja hyvinvointialojen liitto.


    • KKKKIIIIIAAAA

      Siivoojista kuuluu niin pieni osa liittoon, että emme saa mitään asioita läpi, koska työnantajat jyrää meitit! Joukossa on voimaa, kannattaisi siis liittyä, niin saadaan joskus jotain aikaiseksi.

      • kyllästynyt

        Tuota....meillä (suuri kunnallinen ta) saa paremmin asiansa hoidettua ihan itse kuin liiton kautta. Paikalliistason luottamusmies kyllä osaa sähköpostitella liiton reissujen mainoksia "ota koko perhe mukaan tuurin kyläkauppaan!" mutta munaton nössä on munaton nössö ja yleensä ohitetaan organisaatiossa jos ongelmia on ollut,
        Eroonkaan ei pääse kun ei ole muita ehdokkaita luotsivaaleissa.

        Minäkin kuuluin aikanani PAMiin, lähdin ovet paukkuen kun silloinen luottamusmies kallisteli työnantajaan päin niin että nenä viisti maata. Koskaan en sitten tullut liittyneeksi julkisiin, hyvin on pärjännyt loimaalaisenakin - tarvittaessa päivärahat juoksevat samoin ja mies sai oikeusavunkin sopimuslakimieheltä.... Nyt ay-aktiivit pillastuvat, kuten aina :) Liityn sitten, kun saan siitä jotain hyötyä. Jotain muuta kuin teemaretket, kultasepänliikkeen pienen alennusprosentin ja kuukausittaiset jäsenmaksut.

        Tyohistoriaa takana 11 katkeamatonta, loputtoman pitkää vuotta, palkka edelleen pari tonttua brutto -> ei kannata. Jäin vuorottelemaan nyt kun se on vielä mahdollista, seuraava siirto on vetämässä. Sorry.
        Niin, mitä muihin liitottomiin tulee, niin nämä hoono-soomi -kollegat, joita joka nurkalla tulee vastaan, tuskin ymmärtävät mistä on kyse.


      • Anonyymi

        Siivoojien palkka on niin pieni, että jäsenmaksu on liian paljon


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siivoojien palkka on niin pieni, että jäsenmaksu on liian paljon

        Tämä valitettavasti. Itsekin pohdin liittymistä kauan, mutta piru kun on kallista ://


    • Suuri Kurpitsa
      • Supercleaner#51

        Siivoojat on niin yksinkertaisia vaikka he kuuluisivat liittoon. Eivät he mitään aikaan saisi. Pienipalkka helposta työstä on ihan sopiva. Olkaa vähemmän tupakalla niin säästyy enemmän sitä työaikaa!


      • Tauno tauno
        Supercleaner#51 kirjoitti:

        Siivoojat on niin yksinkertaisia vaikka he kuuluisivat liittoon. Eivät he mitään aikaan saisi. Pienipalkka helposta työstä on ihan sopiva. Olkaa vähemmän tupakalla niin säästyy enemmän sitä työaikaa!

        Minä olen tupakalla/kirjastossa ihan niin paljon kuin pystyn, omalla ajallani. Tuottotuntiliksaisen terkut tässä ennen iltakeikkaa, muutama kotikeikka jo takana... Tuntiliksa menettelee, siirtymät jotka on kokonaan omaa aikaa, kiirepäivinä ruokkiksen puute-
        Tungosta paikkaani ei ole, koska ta:lla ei itsellään ole kohteisiin tarvittavia kaikkia kapistuksia, joista niistäkin niinkuin unohtuu maksaa työvälinekorvausta. Miksikö siivojien ei anneta mennä lakkoon? No kun hygieniapuute näkyisi jo parin vrk kuluessa erilaisissa ympyröissä sairaaloissa/hoitolaitoksissa. elintarviketeollisuudessa/kaupan alalla. Muussa teollisuudessa, kouluissa/päivähoidossa, jne.
        Siksi. siivousala ei tarvitsijoilleen tuota ja on siksi pitkälle käsityövaltaisena alana, yhä- välttämätön paha missei saa kulua mutta jälkee on oltava esillä.
        Heti lakkoilen minäkin, kun saa. Muuten toteutan ihan arkea, peruspesusta aina hankalampiin...


      • Ap.
        Tauno tauno kirjoitti:

        Minä olen tupakalla/kirjastossa ihan niin paljon kuin pystyn, omalla ajallani. Tuottotuntiliksaisen terkut tässä ennen iltakeikkaa, muutama kotikeikka jo takana... Tuntiliksa menettelee, siirtymät jotka on kokonaan omaa aikaa, kiirepäivinä ruokkiksen puute-
        Tungosta paikkaani ei ole, koska ta:lla ei itsellään ole kohteisiin tarvittavia kaikkia kapistuksia, joista niistäkin niinkuin unohtuu maksaa työvälinekorvausta. Miksikö siivojien ei anneta mennä lakkoon? No kun hygieniapuute näkyisi jo parin vrk kuluessa erilaisissa ympyröissä sairaaloissa/hoitolaitoksissa. elintarviketeollisuudessa/kaupan alalla. Muussa teollisuudessa, kouluissa/päivähoidossa, jne.
        Siksi. siivousala ei tarvitsijoilleen tuota ja on siksi pitkälle käsityövaltaisena alana, yhä- välttämätön paha missei saa kulua mutta jälkee on oltava esillä.
        Heti lakkoilen minäkin, kun saa. Muuten toteutan ihan arkea, peruspesusta aina hankalampiin...

        Ei kai lakon idea ole koskaan ollut se, että lakkoillaan kunhan muut antavat siihen luvan. Työläiset lakkoilevat silloin kun on pakko. Kun tyytymättömyys on jo niin suurta, että se kerää alan ammattilaiset yhteen vaatimaan muutosta parempaan. Ja sen muutoksen eräpäivä on mennyt jo kauan sitten.

        Itse meinasin nyt aloittaa selvityksen, että mitä voin itse tehdä. Mikä saisi siivoojat yhdistämään rivinsä ja lähtemään vaatimaan työstään parempaa korvausta. Selvitän asiaa, oli lopputulos sitten mikä tahansa. Tiedän ainakin sitten konkreettisesti, mistä asia on kiinni.

        Onko se oikeutta ja tasa-arvoa, jos monien muiden alojen työntekijät saavat työstään kohtuullisia korvauksia, mutta siivojat eivät saa. Eivät ole saaneet kunnon korotuksia vuosiin. Elämä Suomessa - ja Euroopassa - kallistuu koko ajan, ja sitä mukaa kun eläminen muuttuu kalliimmaksi, täytyy palkkojen tulla vastaan. Haluan työtäni vastaavan korvauksen. En odota kuuta taivaalta, mutta päivätyöläiset, jotka tekevät kokopäivätyötä ansaitsevat parempaa palkkaa. Ei jokainen yksinkertaisesti voi tai pysty ottamaan vastaan vuorotöitä, jotta saisi ilta- ja yölisät ja viikonloppulisät sekä pyhäpäivien lisät. Päivätyöläisen palkasta näkee parhaiten, miten vähän siivoojia arvostetaan. Kilpailu yritysten välillä on kovaa - kaikki tietävät sen - mutta kustannuksia ei vähennetä työntekijöiden palkoilla!

        Jos tuo palkka-asia saadaan korjattua, uskoisin monien löytävän siivousalalta itselleen työtä, kun nämä tietyillä alueilla työllisyyttä vaikeuttavat epäkohdat korjataan. Turhaanpa minä täällä asiasta vaahtoan, kun jokainen tietää tilanteen.


      • Ammattina työ.
        Ap. kirjoitti:

        Ei kai lakon idea ole koskaan ollut se, että lakkoillaan kunhan muut antavat siihen luvan. Työläiset lakkoilevat silloin kun on pakko. Kun tyytymättömyys on jo niin suurta, että se kerää alan ammattilaiset yhteen vaatimaan muutosta parempaan. Ja sen muutoksen eräpäivä on mennyt jo kauan sitten.

        Itse meinasin nyt aloittaa selvityksen, että mitä voin itse tehdä. Mikä saisi siivoojat yhdistämään rivinsä ja lähtemään vaatimaan työstään parempaa korvausta. Selvitän asiaa, oli lopputulos sitten mikä tahansa. Tiedän ainakin sitten konkreettisesti, mistä asia on kiinni.

        Onko se oikeutta ja tasa-arvoa, jos monien muiden alojen työntekijät saavat työstään kohtuullisia korvauksia, mutta siivojat eivät saa. Eivät ole saaneet kunnon korotuksia vuosiin. Elämä Suomessa - ja Euroopassa - kallistuu koko ajan, ja sitä mukaa kun eläminen muuttuu kalliimmaksi, täytyy palkkojen tulla vastaan. Haluan työtäni vastaavan korvauksen. En odota kuuta taivaalta, mutta päivätyöläiset, jotka tekevät kokopäivätyötä ansaitsevat parempaa palkkaa. Ei jokainen yksinkertaisesti voi tai pysty ottamaan vastaan vuorotöitä, jotta saisi ilta- ja yölisät ja viikonloppulisät sekä pyhäpäivien lisät. Päivätyöläisen palkasta näkee parhaiten, miten vähän siivoojia arvostetaan. Kilpailu yritysten välillä on kovaa - kaikki tietävät sen - mutta kustannuksia ei vähennetä työntekijöiden palkoilla!

        Jos tuo palkka-asia saadaan korjattua, uskoisin monien löytävän siivousalalta itselleen työtä, kun nämä tietyillä alueilla työllisyyttä vaikeuttavat epäkohdat korjataan. Turhaanpa minä täällä asiasta vaahtoan, kun jokainen tietää tilanteen.

        Mitä hiton vaativaa on työnnellä kärryjä ja tehdä siistiä sisätyötä, veivata hieman moppia ja tyhjentää roskiksia, pyyhkiä pölyjä ja pöytiä, hyllyjä sips sips kuin huopa tossuilla.
        Vihon viimeistä että tavis siistijät valittavat työn raskaudesta.

        Totta on, että perussiivousala on pelkkä juokseva kulu kuten alv vero, ainakin yrityksien näkökulmasta ja siksi huonosti palkattua.

        Itse olen toiminut erikoissiivouspuolella 30 vuotta, peruspesut, vahaukset, ikkunapesut, yläpölyt telineillä ja tikkailla jne jne unohtamatta ahtaita putkistoja ja kanjoneita joihin ryömitty.
        No on palkkakin kohdillaan, urakkatyö 15 - 25 euroa h, itse saa säätää paljonko haluaa ja viitsii tienata.
        Toisaalta työajat illalla, öisinkin ja viikonloppuisin ja sanoisin raskaahkoksi.
        Vapaitakin on vastaavasti kelpo mukavasti.
        Omat ansioni olen säätänyt 3000 - 4000 euron välille. Ei viitsi tehdä verottajalle rahaa.

        Meidän ammatista on hyötyä siinä mielessä, että se on samalla kiinteistöjen huoltoa ja kunnossa pitoa.
        Siinä kelpaa siistijän työnnellä kevyttä moppiiaan puhtailla ja vahatuilla lattioilla.

        Jos ei ole tyytyväinen palkkaan, kannattaa opetella mainitsemani ammatit ja siirtyä niihin. Mutta meidänkään hommiin ei kaikista ole, ei läheskään kaikista.

        Siistijän ammattia en ilkeäisi unissanikaan sanoa raskaaksi ja siitä ei ole muuta hyötyä kuin roskien ja pölyjen poistaminen.


      • kariitta58
        Ammattina työ. kirjoitti:

        Mitä hiton vaativaa on työnnellä kärryjä ja tehdä siistiä sisätyötä, veivata hieman moppia ja tyhjentää roskiksia, pyyhkiä pölyjä ja pöytiä, hyllyjä sips sips kuin huopa tossuilla.
        Vihon viimeistä että tavis siistijät valittavat työn raskaudesta.

        Totta on, että perussiivousala on pelkkä juokseva kulu kuten alv vero, ainakin yrityksien näkökulmasta ja siksi huonosti palkattua.

        Itse olen toiminut erikoissiivouspuolella 30 vuotta, peruspesut, vahaukset, ikkunapesut, yläpölyt telineillä ja tikkailla jne jne unohtamatta ahtaita putkistoja ja kanjoneita joihin ryömitty.
        No on palkkakin kohdillaan, urakkatyö 15 - 25 euroa h, itse saa säätää paljonko haluaa ja viitsii tienata.
        Toisaalta työajat illalla, öisinkin ja viikonloppuisin ja sanoisin raskaahkoksi.
        Vapaitakin on vastaavasti kelpo mukavasti.
        Omat ansioni olen säätänyt 3000 - 4000 euron välille. Ei viitsi tehdä verottajalle rahaa.

        Meidän ammatista on hyötyä siinä mielessä, että se on samalla kiinteistöjen huoltoa ja kunnossa pitoa.
        Siinä kelpaa siistijän työnnellä kevyttä moppiiaan puhtailla ja vahatuilla lattioilla.

        Jos ei ole tyytyväinen palkkaan, kannattaa opetella mainitsemani ammatit ja siirtyä niihin. Mutta meidänkään hommiin ei kaikista ole, ei läheskään kaikista.

        Siistijän ammattia en ilkeäisi unissanikaan sanoa raskaaksi ja siitä ei ole muuta hyötyä kuin roskien ja pölyjen poistaminen.

        Justiinsa joo,toine työntekijä kateelline toiselle.
        Pomot kiittää ku toisiaa haukutaa,ei heidän enää tarvitse.
        Sitä paitsi mitään hiton siistijää oo olemassakaa,kaik on siivous työtä ja kiireellä vielä.


      • Olet ulkona ajasta.
        kariitta58 kirjoitti:

        Justiinsa joo,toine työntekijä kateelline toiselle.
        Pomot kiittää ku toisiaa haukutaa,ei heidän enää tarvitse.
        Sitä paitsi mitään hiton siistijää oo olemassakaa,kaik on siivous työtä ja kiireellä vielä.

        Ammattinimike siivooja ei ole ollut enää valovuosiin. Viisaammat keksi antaa uuden nimityksen Siistijä koska se ei ole niin alentava nimi kuin siivooja.

        Siivoojahan on edelleen ja tulee olemaan melkein alinta kastia mitä ammattinimikkeissä löytyy.

        Jos CV papereissa on ammattina siivooja, mäkkärin myyjä, puhelinmyyjä, se ei herätä kovin positiivista innostusta yhdessäkään työnantajalla. Ne ovat niitä ns packaduuneja, kuten joku pummiluuseri lohkaisi joskus jossain ohjelmassa.


      • uskomaton
        Olet ulkona ajasta. kirjoitti:

        Ammattinimike siivooja ei ole ollut enää valovuosiin. Viisaammat keksi antaa uuden nimityksen Siistijä koska se ei ole niin alentava nimi kuin siivooja.

        Siivoojahan on edelleen ja tulee olemaan melkein alinta kastia mitä ammattinimikkeissä löytyy.

        Jos CV papereissa on ammattina siivooja, mäkkärin myyjä, puhelinmyyjä, se ei herätä kovin positiivista innostusta yhdessäkään työnantajalla. Ne ovat niitä ns packaduuneja, kuten joku pummiluuseri lohkaisi joskus jossain ohjelmassa.

        Missä on sellaisia paikkoja joissa on ammattina siistijä,
        tulee mieleen tuosta siistijä sanasta että hän on 'hienohelmainen sipistelijä',


      • RANE
        Ammattina työ. kirjoitti:

        Mitä hiton vaativaa on työnnellä kärryjä ja tehdä siistiä sisätyötä, veivata hieman moppia ja tyhjentää roskiksia, pyyhkiä pölyjä ja pöytiä, hyllyjä sips sips kuin huopa tossuilla.
        Vihon viimeistä että tavis siistijät valittavat työn raskaudesta.

        Totta on, että perussiivousala on pelkkä juokseva kulu kuten alv vero, ainakin yrityksien näkökulmasta ja siksi huonosti palkattua.

        Itse olen toiminut erikoissiivouspuolella 30 vuotta, peruspesut, vahaukset, ikkunapesut, yläpölyt telineillä ja tikkailla jne jne unohtamatta ahtaita putkistoja ja kanjoneita joihin ryömitty.
        No on palkkakin kohdillaan, urakkatyö 15 - 25 euroa h, itse saa säätää paljonko haluaa ja viitsii tienata.
        Toisaalta työajat illalla, öisinkin ja viikonloppuisin ja sanoisin raskaahkoksi.
        Vapaitakin on vastaavasti kelpo mukavasti.
        Omat ansioni olen säätänyt 3000 - 4000 euron välille. Ei viitsi tehdä verottajalle rahaa.

        Meidän ammatista on hyötyä siinä mielessä, että se on samalla kiinteistöjen huoltoa ja kunnossa pitoa.
        Siinä kelpaa siistijän työnnellä kevyttä moppiiaan puhtailla ja vahatuilla lattioilla.

        Jos ei ole tyytyväinen palkkaan, kannattaa opetella mainitsemani ammatit ja siirtyä niihin. Mutta meidänkään hommiin ei kaikista ole, ei läheskään kaikista.

        Siistijän ammattia en ilkeäisi unissanikaan sanoa raskaaksi ja siitä ei ole muuta hyötyä kuin roskien ja pölyjen poistaminen.

        Vai että ihan erikoispuolella. Ettet ihan SPESIAL-SIIVOUKSEN leivissä.


      • raimo g ay
        Ammattina työ. kirjoitti:

        Mitä hiton vaativaa on työnnellä kärryjä ja tehdä siistiä sisätyötä, veivata hieman moppia ja tyhjentää roskiksia, pyyhkiä pölyjä ja pöytiä, hyllyjä sips sips kuin huopa tossuilla.
        Vihon viimeistä että tavis siistijät valittavat työn raskaudesta.

        Totta on, että perussiivousala on pelkkä juokseva kulu kuten alv vero, ainakin yrityksien näkökulmasta ja siksi huonosti palkattua.

        Itse olen toiminut erikoissiivouspuolella 30 vuotta, peruspesut, vahaukset, ikkunapesut, yläpölyt telineillä ja tikkailla jne jne unohtamatta ahtaita putkistoja ja kanjoneita joihin ryömitty.
        No on palkkakin kohdillaan, urakkatyö 15 - 25 euroa h, itse saa säätää paljonko haluaa ja viitsii tienata.
        Toisaalta työajat illalla, öisinkin ja viikonloppuisin ja sanoisin raskaahkoksi.
        Vapaitakin on vastaavasti kelpo mukavasti.
        Omat ansioni olen säätänyt 3000 - 4000 euron välille. Ei viitsi tehdä verottajalle rahaa.

        Meidän ammatista on hyötyä siinä mielessä, että se on samalla kiinteistöjen huoltoa ja kunnossa pitoa.
        Siinä kelpaa siistijän työnnellä kevyttä moppiiaan puhtailla ja vahatuilla lattioilla.

        Jos ei ole tyytyväinen palkkaan, kannattaa opetella mainitsemani ammatit ja siirtyä niihin. Mutta meidänkään hommiin ei kaikista ole, ei läheskään kaikista.

        Siistijän ammattia en ilkeäisi unissanikaan sanoa raskaaksi ja siitä ei ole muuta hyötyä kuin roskien ja pölyjen poistaminen.

        Hyvä et varmaan eläkettäkään ajatellu kerryttää.


      • Maailma muuttuu :)
        uskomaton kirjoitti:

        Missä on sellaisia paikkoja joissa on ammattina siistijä,
        tulee mieleen tuosta siistijä sanasta että hän on 'hienohelmainen sipistelijä',

        Eihän kouluissa ole koulusiivoojaa, ei terveysasemilla terkkarisiivoojaa, ole kunnan siivoojaa ei kaupungin siivoojaa.
        He ovat olleet Laitoshuoltajia jo kauan aikaa.

        Kaikki isot siivousyritykset eivät tunne sanaa siivooja. He käyttävät nimitystä Siistijä.
        Aloita vaikka ISS palveluista.

        Kieltämättä se on hienohelmaisempi ja siivompi nimi kuin siivooja.,


      • grhh..
        Maailma muuttuu :) kirjoitti:

        Eihän kouluissa ole koulusiivoojaa, ei terveysasemilla terkkarisiivoojaa, ole kunnan siivoojaa ei kaupungin siivoojaa.
        He ovat olleet Laitoshuoltajia jo kauan aikaa.

        Kaikki isot siivousyritykset eivät tunne sanaa siivooja. He käyttävät nimitystä Siistijä.
        Aloita vaikka ISS palveluista.

        Kieltämättä se on hienohelmaisempi ja siivompi nimi kuin siivooja.,

        Se että siivousriistofirmat ovat siivoojan ammattinimikkeen vaihtaneet sievistelyksi eli siistijäksi, ei ole muuttanut yhtään mitään itse ammatin luonteesta. Itse en suin surminkaan laittaisi mihinkään ammatikseni siistijä.

        Laitoshuoltaja on tullut koulutuksen myötä ja se tarkoittaa siivoojaa, vaikka voi tehdä muutakin. Nimitykset on nimityksiä, ammatti pysyy perusteeltaan samana.

        Siivooja on kunnon ammatti ja ammattinimike.


      • grhh..
        Ammattina työ. kirjoitti:

        Mitä hiton vaativaa on työnnellä kärryjä ja tehdä siistiä sisätyötä, veivata hieman moppia ja tyhjentää roskiksia, pyyhkiä pölyjä ja pöytiä, hyllyjä sips sips kuin huopa tossuilla.
        Vihon viimeistä että tavis siistijät valittavat työn raskaudesta.

        Totta on, että perussiivousala on pelkkä juokseva kulu kuten alv vero, ainakin yrityksien näkökulmasta ja siksi huonosti palkattua.

        Itse olen toiminut erikoissiivouspuolella 30 vuotta, peruspesut, vahaukset, ikkunapesut, yläpölyt telineillä ja tikkailla jne jne unohtamatta ahtaita putkistoja ja kanjoneita joihin ryömitty.
        No on palkkakin kohdillaan, urakkatyö 15 - 25 euroa h, itse saa säätää paljonko haluaa ja viitsii tienata.
        Toisaalta työajat illalla, öisinkin ja viikonloppuisin ja sanoisin raskaahkoksi.
        Vapaitakin on vastaavasti kelpo mukavasti.
        Omat ansioni olen säätänyt 3000 - 4000 euron välille. Ei viitsi tehdä verottajalle rahaa.

        Meidän ammatista on hyötyä siinä mielessä, että se on samalla kiinteistöjen huoltoa ja kunnossa pitoa.
        Siinä kelpaa siistijän työnnellä kevyttä moppiiaan puhtailla ja vahatuilla lattioilla.

        Jos ei ole tyytyväinen palkkaan, kannattaa opetella mainitsemani ammatit ja siirtyä niihin. Mutta meidänkään hommiin ei kaikista ole, ei läheskään kaikista.

        Siistijän ammattia en ilkeäisi unissanikaan sanoa raskaaksi ja siitä ei ole muuta hyötyä kuin roskien ja pölyjen poistaminen.

        Ammattina työ -nimimerkille,

        Joo, kun nimikkeeksi siivoustyölle antaa siistijä, niin eihän se raskaalta kuulosta vaan kevyeltä sipsuttelulta. Se että sievistellään nimikkeillä, ei muuta itse työn luonnetta. Toimistotyötä pidetään kevyenä, mutta kun teet työtä jossain tosi isossa toimistossa, jossa pitkiä käytäviä riittää, niin koko päivä jalkojen päällä kulkemista väsyttää taatusti. Siivoustyön leimaaminen 'hieman moppien veivaamiseksi, roskiksien tyhjäämiseksi ja pölyjen pyyhinnäksi sips sips', kertoo nimittelijän ammattitaidon vajauksesta, etten suoraan sanoisi.

        Jos luulet, että vain sinun vahaamilla lattioilla siistijät 'veivaavat hieman moppia', niin erehdyt. Kyllä muutkin kuin peruspesuihin erikoistuneet siivoojat tekevät peruspesuja, vahauksia ja yläpölyjä ym. Itse olen niitä tehnyt ihan vaan yhdessä vakikohteessa olematta juuri niihin sen kummemmin erikoistunut.

        "Siistijän ammattia en ilkeäisi unissanikaan sanoa raskaaksi ja siitä ei ole muuta hyötyä kuin roskien ja pölyjen poistaminen."

        Oletpa kaino kun et ilkiä! Muuta hyötyä kuin roskien ja pölyjen poistaminen? Joo, jätetään päivittäiset roskat, pölyt ja vessat siivoamatta, sehän lisäarvoa yrityksille sitten tuo kun päästään siivouskustannuksista...

        Jos siivousalalla on kaltaisiasi enemmänkin, ei ihme, että lakkoja ei synny.


      • kariitta1
        Olet ulkona ajasta. kirjoitti:

        Ammattinimike siivooja ei ole ollut enää valovuosiin. Viisaammat keksi antaa uuden nimityksen Siistijä koska se ei ole niin alentava nimi kuin siivooja.

        Siivoojahan on edelleen ja tulee olemaan melkein alinta kastia mitä ammattinimikkeissä löytyy.

        Jos CV papereissa on ammattina siivooja, mäkkärin myyjä, puhelinmyyjä, se ei herätä kovin positiivista innostusta yhdessäkään työnantajalla. Ne ovat niitä ns packaduuneja, kuten joku pummiluuseri lohkaisi joskus jossain ohjelmassa.

        En ole ulkona ajasta,nimike voi olla mitä tahansa,mutta siivous on siivousta!
        Olinhan mäkin hetken, nimikkeellä palveluvastaava :-)
        Kovaa,rankkaa yötyötä myös,junavaunujen siivous aamuyöllä.Sitä ennen lepohuoneet ja muut rakennuksiin kuuluvat tilat ja ei ollut vähän.


      • issipissi
        Maailma muuttuu :) kirjoitti:

        Eihän kouluissa ole koulusiivoojaa, ei terveysasemilla terkkarisiivoojaa, ole kunnan siivoojaa ei kaupungin siivoojaa.
        He ovat olleet Laitoshuoltajia jo kauan aikaa.

        Kaikki isot siivousyritykset eivät tunne sanaa siivooja. He käyttävät nimitystä Siistijä.
        Aloita vaikka ISS palveluista.

        Kieltämättä se on hienohelmaisempi ja siivompi nimi kuin siivooja.,

        ISS palveluilla kylläkin kortissa ja jokapaikassa lukee ihan selvällä suomenkielellä että SIIVOOJA. Laitoshuoltaja nimikettä voi käyttää vain alan koulun käynyt, laitoshuoltajan ammattitutkinnon suorittanut. Me muut alalle eksyneet olemme edelleen SIIVOOJIA. Turha hienostella, ISSillä ei ainakaan tuossa asiassa hienostella.


      • pullost tult
        grhh.. kirjoitti:

        Ammattina työ -nimimerkille,

        Joo, kun nimikkeeksi siivoustyölle antaa siistijä, niin eihän se raskaalta kuulosta vaan kevyeltä sipsuttelulta. Se että sievistellään nimikkeillä, ei muuta itse työn luonnetta. Toimistotyötä pidetään kevyenä, mutta kun teet työtä jossain tosi isossa toimistossa, jossa pitkiä käytäviä riittää, niin koko päivä jalkojen päällä kulkemista väsyttää taatusti. Siivoustyön leimaaminen 'hieman moppien veivaamiseksi, roskiksien tyhjäämiseksi ja pölyjen pyyhinnäksi sips sips', kertoo nimittelijän ammattitaidon vajauksesta, etten suoraan sanoisi.

        Jos luulet, että vain sinun vahaamilla lattioilla siistijät 'veivaavat hieman moppia', niin erehdyt. Kyllä muutkin kuin peruspesuihin erikoistuneet siivoojat tekevät peruspesuja, vahauksia ja yläpölyjä ym. Itse olen niitä tehnyt ihan vaan yhdessä vakikohteessa olematta juuri niihin sen kummemmin erikoistunut.

        "Siistijän ammattia en ilkeäisi unissanikaan sanoa raskaaksi ja siitä ei ole muuta hyötyä kuin roskien ja pölyjen poistaminen."

        Oletpa kaino kun et ilkiä! Muuta hyötyä kuin roskien ja pölyjen poistaminen? Joo, jätetään päivittäiset roskat, pölyt ja vessat siivoamatta, sehän lisäarvoa yrityksille sitten tuo kun päästään siivouskustannuksista...

        Jos siivousalalla on kaltaisiasi enemmänkin, ei ihme, että lakkoja ei synny.

        Tervetuloa mukaan kentälle. Takaan, että "opiskeleva mitä alalla on" saa nähdä ja poistaa. Paskaa, ihmisen- verta, ihmisen, ja muita yhtä kivoja eritteitä.
        Metallia eri jakeina, ja mineraalisotkuja, öljyjä. Ai niin. noki ym. ja sirpaleita, säleitä ja muutakin... Pöly sanasta monelle tulee mieleen kait muuta kuin itselleni. Oikein kunnon kama sisältää erilaisia altistusjuttuaineksia. Sipistelyllähän ne muuttuvat työläisten tultaviksi asioiksi?
        Se oppimaton...
        Tarvitsee välillä ihan pitävät kengät, ja erilaisia suojaimia. Siistiä tekevä ihminen on... siistijä. Siivo-sana kun tarkoittaa sotkua. Esim. onpas täällä siivo- puhekielessä. Siivooja siis sotkisi paikkoja. Ehkä siksi tuo nimike on vähin muutoksessa.


    • Tauno tauno

      Palkka... Jos itse olisin yrittäjä, maksaisin tuntiliksana- työstä, ja edellyttäisin, että tilaajataho on maksava asiakas.
      jotta penemmillä(kin) puljuilla työtä on, on pakko myydä joko vähän tunteja tilaajalle tai sopuhinnalla, se on alan totuus. Kuten sekin, että itse siivous ei sille tilaajalle tuota yhtään mitään, vaan on kuluerä. Pihi pitää kulut pieninä, niin saa katetta.
      Yksi malli yrityksiin on vanhanaikainen.Useampi yritys palkkaa rinkinä 1 kpl tai tarpeen mukaan, suoraan siivoojia.
      Jää ne töttöröö-kulut vähemmälle. itse oisin ainakin valmis silleen tekemään, se toisi lisäarvona työhön vähemmän kohteiden välillä hyppyytä, ja antaisi teettäjillekkin omasiivoojan.
      Malli vaan on pois muodista. Toinen malli: siivousvuoro kiertää yritysten tt sisällä, palkka kuten normityöstäkin. Vain peruspesut teetetään ulkoa.
      Kyllä minusta noin 10 euroa tunnille on ihan sopu liksa.

    • Sillä siisti!

      Siivousalalle valikoituu sekalaista väkeä. Kunnallisella puolella on paljon ikääntynyttä väkeä, jolla on siivoojan tai laitoshuoltajan koulutus. Yksityisellä siivousliikkeillä on kouluttamattomia nuoria, maahanmuuttajia ja opiskelijoita. He tekevät siivoustyötä väliaikaisesti. Maahanmuuttajilla on usein puutteellinen suomen kielen taito. He eivät tunne oikeuksiaan työelämässä, työehtosopimuksen määräyksiä ja Suomen työlainsäädäntöä.

      Siivoojien alhainen koulutus ja ammattiliiton haluttomuus ajaa siivoojien etuja ovat syynä huonoon palkkaukseen. Työntekijät tyytyvät aliarvostettuun, pienipalkkaiseen ja raskaaseen työhön. He eivät vaadi parempaa palkkaa esim. lakkoilemalla. Palvelualan ammattiliito PAM ei aja palkankorotuksia yms. työehtosopimusneuvotteluissa riittävästi.

      Ihmettelen, miksi pienipalkkaisilla siivoojilla ei ole motivaatiota lähteä opiskelemaan aikuisena? Moni olisi oikeutettu aikuisopintorahaan, muutosturvaan, opintovapaaseen ja opintotukeen jne. Parempi koulutus parantaisi työnsaantia ja palkkausta merkittävästi.

    • Itse tein siivoustöitä sekä henkilökohtaisen avustajan töitä, koska puuteknikon koulutuksella ei töitä ollut. Kahdella huonolla palkalla tuli toimeen, vaikka nykyisin sairaanhoitajana vuorolisineen saan enemmän palkkaa kuin ennen kahdesta. Keikkoja on vielä hoitoalallakin, siivouskeikkoja en ole enää tehnyt huonon palkan ja kiireisen sekä raskaankin työn takia. Ei siivoustöihin ole laskettu tauoille aikaa. Siivoustyö ei todellakaan ole pölyjen pyyhkimistä. Voit miettiä kuka ne kaikki jätteet toimistoistakin ulos kuljettaa.

    • kariitta58

      Ihmetellyt samaa kolkytvuotta.
      Olin tuon ajan siivooja.Olisikohan syy siinä,kun tämä pam ei tue,tai halua maksumieheksi.
      Toimeentulon takia ei pienipalkkainen tuohon rupea.
      Elää kun täytyy,maksut maksaa rahaa ei välttämättä lakon ajalta tule.
      Huomasit kuinka pieni se palkka on niin ymmärtänette, että eipä säästöön tahdo jäädä,pahanpäivän varalle.Kädestä suuhun elämistä.
      Kaikesta huolimatta toivon,että lakko tulisi,niin huomattaisi kuinka tärkeä siivooja on,niin kuin kaikki työtä tekevät.

      Eihän herrojakaan olisi jos ei ole työläisiä! Tietysti toimii toisinkin päin.

    • ugh ugh

      Joo menkää vaan lakkoon, saattekin samantien potkut noihin hommiin löytyy heti joku muu tekijä.

      • ......

        Joka hommaan löytyy joku muu työntekijä. Miksi lakkoillaan yleensä kun siitä potkut saa? Koskee kaikkia muitakin aloja.


      • ugh ugh
        ...... kirjoitti:

        Joka hommaan löytyy joku muu työntekijä. Miksi lakkoillaan yleensä kun siitä potkut saa? Koskee kaikkia muitakin aloja.

        Siivojan työtä voi tehdä kuka tahansa idiootti tai apina, ei onnistu lakot.


      • ......
        ugh ugh kirjoitti:

        Siivojan työtä voi tehdä kuka tahansa idiootti tai apina, ei onnistu lakot.

        Niinhän sitä luulisi. Vain apina ja idiootti luulee niin.
        Meille ei pääse vakinaisiin toimiin ilman kolmen vuoden koulutusta ja ammattitutkintoa. Siinä taudit ja sairaalabakteerit leviää kun taidoton tekee siivoustyön. Potilaat voi saada väärän ravinnon kun taidoton huolehtii ruuanjaosta. Kyse voi olla jopa hengestä jos ei ymmärrä potilaan rajoituksia.
        Muutenkin siivoustyö on erilaista kun joskus aikoinaan. Pintojen pilaaminen väärillä aineilla ja menetelmillä tulee kalliiksi. Vain vastuullinen työnantaja ottaa koulutetun työntekijän siivoustyöhön.


      • apinalle
        ugh ugh kirjoitti:

        Siivojan työtä voi tehdä kuka tahansa idiootti tai apina, ei onnistu lakot.

        Ei pidä paikkaansa väitteesi,
        joku puun takaa tullut voi saada aikaseksi mittavat vahingot,
        nykyisin on tiedettävä esimerkiksi puhistusaineitten koostumukset, mikä mihinkin käy,
        on koneitten käyttöä, nekin kaipaa päivittäistä huoltoa, ja ne koneet ei ole halpoja.
        Vai elätkö luulossa että varpuluudalla huiskitaan suurimmat roskat piiloon ?


      • grhh..
        apinalle kirjoitti:

        Ei pidä paikkaansa väitteesi,
        joku puun takaa tullut voi saada aikaseksi mittavat vahingot,
        nykyisin on tiedettävä esimerkiksi puhistusaineitten koostumukset, mikä mihinkin käy,
        on koneitten käyttöä, nekin kaipaa päivittäistä huoltoa, ja ne koneet ei ole halpoja.
        Vai elätkö luulossa että varpuluudalla huiskitaan suurimmat roskat piiloon ?

        Joo, jos tuollaisten käsitysten omaavat joutuisi näitä 'kuka tahansa idiootti' jälkiä jynssäämään kädet kipeenä ja jalat muussina, voisi käsitykset avartua. Kun 'idiootit' käyttää pesuainetta suoraan tiivistekanisterista pinnoille ja niitä jälkiä sitten on saanut vaahtoarkkina herkutella, vetää se pinnan äärirajoille: Mistä näitä järjettömiä oikein riittää.


    • Näin Kemissä

      Siksi että esim.paperiteollisuudessa siivoojat kuuluvat paperiliittoon.Ja sen edut ja palkat tiedetään olevan muiden duunareiden etukärkeä.Tätini jäi siivoojan työstä eläkkeelle paperiteollisuudesta ja hänen eläkkeensä on puhtaana käteen 1600e/kk.

      • Näin Tampereella

        Ei ole paperikaan yksi yhtenäinen toimija: TAKOn kartonkitehdas ulkoisti siivoojansa jo vuosia sitten. ISSin siivoojat kuuluvat PAMiin....mikä nyt on sama kuin ei olisi liittoa lainkaan.


    • niiih

      Samaa ihmetellyt..maailma ei pyöri ilman siivoustyötä monessakaan paikassa,miksi yleisesti siis siivousfirmat ei hinnoittele työtään uusiksi tälle vuosituhannelle ja samalla maksa kunnollista palkkaa, vois olla työntekijöitäkin enemmän saatavilla jos näin olisi.

    • Yrittäjä vain

      Jos täällä meillä siivoojat alkaisivat lakkoilemaan, ottaisin Virolaiset tilalle, tai sitten Puolasta saa nykyään jopa Viroa edullisemmin. Olkaa onnellisia, kun teilä on töitä.

      Yksi kerran minulta kysyi, miksi palkkasin Puolasta timpuriporukan, vastasin, että säästöt ovat niin kovat. Kyllähän täällä Suomessa palkkaa voisi enemmän maksaa, mutta ongelmaksi tulevat mittavat sivukulut. Myös verotus on jo riistotasolla, siksi osa yhtiöstäni toimii Virosta käsin. On toiminut jo kohta kymmenen vuotta.

      • vi.un mul.k.u

        Elikkä olet ainoa kuka saa tienata teidän firmassa just
        on se hyvä etten ikinä ole kokoomusta äänestänyt
        enkä äänestä et ole edes isänmaallinen pelkkä pa.ka.


    • Hukkukaa P.s.k.a..n

      Kyllä lakkoon mennä voi koska vaan ei tule Virolaiset tai maahanmuuttaja koskaan menestyyn työmarkkinoilla ne lähtee nostelemaan kun palkalla ei enään elä.Kyllä siivoojat kouluttautuu siinä kun toisetkin työläiset nimenomaan hoitoalalle.Monihan kuvittelee siivoustyötä helpoksi ja onhan se niille jotka kippaileevat vain roskaastioita mutta ammatti ihmiseksi pitää kyllä kouluttautua.

    • joku voi suuttua

      Pelkäävät potkuja. Aina uhkaillaan, että on siellä työhaluisiakin tulossa. Köyhyys pistää nöyräksi. Ja eivätköhän ne leijonamielet olekin hakeutuneet parempiin hommiin.

      • niinnoo

        Parempi homma on makuasia. On "parempia" hommia joihin en ikinä menisi.
        Olen laitoshuoltaja kuntainliitolla ja en vaihtaisi työtäni mihinkään. Viimevuoden bruttotulot hiukan yli 30000 euroa. On pieni isoon verrattuna mutta työn vastuuseen nähden sillä elää ihan hyvin.


    • koristaja

      Lakko ei auta. Vain, jos mukaan saataisiin lentokentät, sairaalat ja elintarviketeollisuus; tulosta voisi syntyä. Vain pieni osa siivoojista kuuluu liittoon. Pamin sisällä kiinteistöala on pieni ja mitätön. Joukkovoimaa ei ole. Lakkoavustus on pieni. Maahantulijat ovat valmiita töihin 5 euron tuntipalkalla.

    • entinen siivooja

      Ei siivoojilla ole liitosta mitään hyötyä. Liitto tekee sopimuksia joissa aina työntekijän edut huononee. Ensin jäädytettiin vuosilisät, sitten yllättäen poistettiin kokonaan. Tuli pieni palkankorotus jonka sai myös ne joilla ei ollut vuosilisiä, sekä uudet työtekijät saa aivan saman palkan kuin 10v. olleet vaikkei olisi minkäänlaista kokemusta.Koulutuslisä vielä maksetaan 25centtiä.Paikkojen välimatkoista poistettiin korvaukset, kilometrirahan sentäs saa vielä kun kulkee omalla autolla. Elikä kohteesta toiseen kuljetaan omalla ajalla.Minkäänlaisia Joululahjoja ei saa . työnantajan lokolla varustettua heijastinta ei oikein voi laskea joululahjaksi. Jouluruokailu ollut töiden välissä.

    • Ylpeä ammatistaan

      Olen ollut koko aikuis ikäni sairaalassa laitoshuoltajana ja työ ei ole pelkkää siivousta, siihen sisältyy paljon muutakin, ja työ on määritelty keski raskaaksi.
      Kukapa on palkkaansa tyytyväinen, oli ammatti mikä hyvänsä, minä sillä palkalla tulen toimeen.
      Onko kukaan ajatellut sellaista jos meitä ei olisi ???
      Vaatii oikeasti ammattitaitoa tietää esim. mitkä puhdistusaineet sopii mihinkin kohteesen pilaamatta niitä.
      Minun työpaikalla niin hoitajat kuin lääkärit arvostavat alaamme, kuten muutkin työntekijät talossa, kiitoksia tulee päivittäin.
      Meillä tehdään töitä yhdessä, jokaisen työ on yhtä arvokasta.
      Ja tuo sana 'siistijä' huh huh.....luulen ettei tuon nimistä ammattia ole olemassakaan

      • laitoshuoltaja 1

        Voi sanoa että lääkärit ei voisi tehdä työtään jos me ei ensin tehdä omaamme.


    • miksi1

      Mikä ihme siinä on että siivojat haluaa lisää liksaa ja uusia ammattinikkeitä? Aivan sama vaikka työsopimuksessa lukisi "Johtava hygieniaylläpitäjä". Palkan tulee olla vaativuutta vastaava ja 1400e/kk on todellakin maksimi moisesta mopin heiluttelusta.

      Jos ei palkka kiinnosta, kouluttaudu!

      Itkijöitä aina löytyy. Mitä pitäisi maksaa 3000e/kk niin silti roskis olisi yhtä tyhjä ja lattiat yhtä siistit kuin nyktin.

      Herätkää ja jos ei palkka riitä niin menkää muihin hommiin!

      • niin miksi

        Miksi kenenkään pitää saada lisää liksaa kun työkuva pysyy ennallaan?


      • Ootkos tosissas?

        Mistähän tärkeestä ja välttämättömästä itte saat älytöntä liksaa?
        Vai ootko korvaattomassa virassa jota vailla ei tultas toimeen?
        Taijat olla semmone turhantärkeeks koulutettu joita ei oikeesti paljookaan tarttettas?
        Pidennetään vaa sitte sun työuraasi? Aiempi palkkahan vaikuttaa myös tulevaan eläkkeeseen? Ei aina niinkään aiemmat työsuoritukset vaikka ne kokisi mitenkä vaikuttavina?
        Mistä johtuu jotta Suomessa ei tahdota maksaa edes kohtuullista palkkaa aivan välttämätöntä fyysistä paskaduunia tekeville vaan sen sijaan jonnijoutavan
        vahingollisesta älyvapaita liksoja eräille joitten koko työnteko on aika huu-haasta
        ja kyseenalaista kaikille myös osakkeenomistajille ja veronmaksajille?


      • kariitta1

        Katsos,kun maailmassa tarvitaan myös eri alan ammattilaisia.
        Ei voi kaikki olla kalifiksi kalifin paikalla,ymmärtänet.


    • Kiinteistönhoitaja

      Kuntaalalla siivoojat tienaavat paremmin kun kiinteistönhoitajat.
      Aivan naurettavia tilejä saa vaikka painaisi yötä päivää lumihommissakin.
      Verottaja vie senkin lisän jos jaksat vielä ylitöitä tehdä.
      Herätkää ihmiset, onko pakko heittää kaikki roska suoraan kadulle, olisi kiva nähdä teidän kotinne onko yhtä paskasta siellä.

    • 6+8

      Siivoojien pitäisi saada samaa palkkaa kuin rekkakuskien. Siis helpompaa työtä kuin rekkakuski, ei olekaan! Istua koko päivä ratissa ja kuunnella radiota, huoltsikoilla voi pysähtyä syömään. Yleensä myös nämä rekkakuskit polttaa tupakkaa eikä ole korkeesti koulutettuja.
      Jep, ois pian sormi suussa jos siivoojat lakkoilis. Kaupat ja sairaalat täynnä pskaa ja kuraa.

      • kariitta1

        Heippa,ennenkuin moittimaan rupeat ja luulet toisten työn olevan helpompaa.
        Kokeileppa ensin alaa,sano vasta sitten,jos rekkakorttia edes saisit.


    • siksi!

      Supisuomalaiset(ko) vielä siivoojina???!!!
      E-hei........ei-ei.......täällä ollaan oltu jo jonkin aikaa kuin Ruotsissa vuosia sitten. Kaikki aliarvostetut työt teetettiin Ruotsissa silloin suomalaisilla tai muilla maahanmuuttajilla.
      Nyt Suomessa sama tilanne.
      Katsokaa ympärillenne.
      Ja miksikö siivoojien palkat kehnot??
      Yksinkertaista!
      Täytyyhän siivousfirmojenkin elää. Ja tuottaa voittoja omistajilleen!
      Siksi!

    • Militantti Antti

      Kun vielä ajatellaan sitä, että suomalaisen duunarin keskipalkka on yli 3.300 euroa kuukaudessa, niin siivoojat saavat puolet tuosta. Yhdessä tuntemassani alan yrityksessä siivoojat saavat kokemuslisien kanssa hieman vaille 2.000 euroa / kk, mikä on pieni vielä sekin. Käteen jää noin 1.500. Se varmaan johtuu siitä, että alalla on kova kilpailu, pieniä, 1-2 hengen yrityksiä, jotka tekevät työn halvalla ja asiakkaat ottavat sielä, mistä saavat halvimmalla. Ja- jos siivoojat menevät lakkoon, niin sitten heidän loppukin työnsä menee, koska pienyritykset rynnivät tilalle. Kyllä lakko voisi silti kannattaa, mutta, mutta, tässä on vielä sellainen paradoksi, että siivoojat ovat tavallaan ajautuneet siivoojiksi sen takia, kun muutakaan työtä ei ole ollut. Heillä menee usein taloudellisesti heikosti, ovat usein maahanmuuttajia, yksinhuoltajia jne,,, Heillä ei ole yksinkertaisesti varaa lakkoilla! Kiinteistönhoitoala yleensäkin on matalapalkka-ala. Kyllä tuolainen 2.500 euroa pitäisi olla minimipalkka siivoojankin työstä!

    • moona5

      Kyllä laitoshuoltajat pitävät tämän maan pystyssä. Hukuttais paskaan aika äkkiä, jos heitä ei olisi. Kummallista juppi porukkaa, kun väitetään ettei siivoojan työ ole raskasta tai arvokasta. Kyllä se on. Se mopin heiluttelu ei oo mitään kevyttä, kun sitä tekee koko päivän. Onhan moni muukin työ sellaista, että sen voi oppia kuka tahansa, jos joku opettaa. Kuten esimerkiksi kassatyö, myyjän työ, monet tehdas/varastotyöt. Ei se silti sitä tarkoita, etteikö nämä ihmisiset olisi arvokkaita työntekijöitä.

    • Siinä teille korotus

      Arvokasta kyllä, mutta ei täällä kauaa pysy yritys mukana tarjouskilpailuissa, jos siivoajille ryhdyttäisiin maksamaan kohtuuttomia palkkoja. Viro, Puola ja Latvia. Avainsanat.

      Itse käytän vielä osittain Suomalaista työvoimaa, mutta suunta on muuttumassa. Firmani ei olisi pysynyt pystyssä toistakymmentä vuotta teidän vaatimillanne liksoilla. Kun en saa mistään laskutettua erotusta takaisin. Tätä tavis ei ymmärrä. Vaikka firmani päätoimi ei ole siivous, työllistän kuitenkin välillisesti jopa reilut kolmekymmentä ihmistä. Olen jopa huomannut timpureissa pienen asennemuutoksen, kun aloin käyttämään Puolalaisia. Alkoivat duunit maistua, eikä valitettu siitä, mitä saa laskuttaa.

      Kunnallisella tulee myös työnkuvat muuttumaan, koska kaikki ulkoistetaan. Siinä ei paljon itku auta. Joten moppi heilumaan ja nauttikaa työstänne.

      Joku täällä itki, että vain minulla on oikeus tienata, mutta se on tottakin, olenhan yritykseni luonut ja yrittämiseen liittyy aina suuria riskejä.

      Joululahjoja en enää anna, ne jätin jo vuosia sitten pois. Koska aina kuului perästä, että miksi saatiin näin ja näin vähän tuota ja mitä arvotonta paskaa joukossa, vaikka jokainen sai joulukorin, mittavan sellaisen. Eipä tarvitse kitistä enää. Myöskään pikkujouluja en pidä, ne olivat aina ongelmallisia.

      • grhh..

        Äänestitkö EU:n liittymisen puolesta KYLLÄ?


      • pa.kaa puolasta

        sä siis kehtaat myöntää kayttäväsi ulkomaista halpa-
        työvoimaa jotka usein tekevät sutta ja talon hinta ei las-
        ke vaan saa sulta uuden home-talon häpeäisit.


    • Anonyymi

      Pääluottamusmies ei halua. Liitto ei halua. Siivoojan työ on aliarvostettu. Siivooja on kaikista menoerästä turhin ja voidaan pistää pois koska vaan. Kukaan työantaja ei arvosta siivoojaa, paitsi korruption kautta palkattua.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      107
      2087
    2. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      118
      1600
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1510
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1337
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1226
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      488
      1145
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1135
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      953
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      932
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      876
    Aihe