Savua ilmastointiputkeen?

Mistä olisi hankittavissa savupanoksia ilmastointiputken vuotojen tutkimiseen?

2

251

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • R oi

      No itse olen hankkinut aina armeijalta ...:)

      Sinä et niitä sieltä saa, eikä niitä kannata tarkoitukseen edes hankkia, koska savupanos likaa pahasti kanaviston, ja savun leviäminen tapahtuu tosi nopeasti.

      Keskiity siis saumoihin. Kyllä niistä näkyy mikä sauma saattaa vuotaa ja mikä ei.

      Lähtökohtaaa pitää kysyä; onko syytä olettaa että kanavisto vuotaa?
      Usein pelkkä ilman liike vuotokohdasta paljastaa vuodon esim liekkiä käyttäen ...

      Varsinaiset vuotohommat testataan painekokein, jolloin vuodon määrä oikeasti saadaan selville. Käytettäessä tehdasvalmisteisia kanavaosia ei moiseen ole pientalokohteissa tarvetta.

      Toisaalta pitää miettiä, onko vuotamisesta haittaa kokonaisuutta ajatellen. Pientaloissa harvemmin on.

      • Vuotoa miettiessään kannattaa miettiä, millainen paine kanavassa on (eli mihin suuntaan vuotaa), ja kuinka kosteaa ilmaa kanavassa kulkee (eli onko ulospäin suuntautuvasta vuodosta haittaa).

        Nyrkkisääntönä, tuloilmaputki ei saisi vuotaa sisäänpäin, koska silloin sisäilmaan puhallettaisiin roskaa putken ympäriltä, esimerkiksi pölyä välikatosta. Poistoputki taas ei saisi vuotaa ulospäin, koska tällöin kosteaa sisäilmaa työnnettäisiin talvella rakenteisiin, jolloin vesi tiivistyisi ja aiheuttaisi ongelmia.

        Ainakin meillä ilmanvaihtokone on sijoitettu siten, että tuloilmapuolella on ylipainetta (sinne työnnetään ilmaa) ja poistopuolella alipainetta. Täten mahdolliset vuodot eivät voi ongelmia aiheuttaa, ellei sellaiseksi laske poistosuodattimen nopeampaa pölyyntymistä tai pientä energianhukkaa.

        Isot vuodot toki sotkisivat systeemiä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sähköpotkulautaonnettomuus

      Nyt sitten sattui ja pahasti! Uutisen mukaan 3 alle 15-vuotiasta olisi ollut samalla sähköpotkulaudalla liikkeellä. T
      Vantaa
      281
      3744
    2. Nainen, viime yönä ajattelin sinua ja itkin

      On vain niin ikävä, enkä tunteilleni mitään voi. Olisit minun iloni, olisit minun päiväni ja aurinkoni, mutta nyt olet p
      Ikävä
      74
      2469
    3. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      88
      1720
    4. No nainen...

      Mitkä on fiilikset nykyään?
      Ikävä
      114
      1650
    5. Skuuttikakarat itse syypäitä onnettomuuteen - Yle syytti autolijaa

      Tulokulma uutisissa oli se että – vaikkakin peitellysti – autoilija olisi ollut jotenkin yksin syypää tapahtuneeseen onn
      Maailman menoa
      326
      1572
    6. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      408
      1426
    7. Mitä asiaa tai ominaisuutta kaipaat eniten

      Ikäväsi kohteessa?
      Ikävä
      67
      1383
    8. Mitä et sietäisi kumppaniltasi

      Onko jokin asia tai asioita joista et haluaisi joustaa tai riita tulee eli haluat tehdä sen itse tai omia
      Sinkut
      78
      1320
    9. ABC Kuinka monta samaa kirjainta yhteensä

      ..yhteensä teillä on etu ja sukunimissänne? Uskallatko laittaa ne kirjaimet? Hyvä aika tunnistaa ja tavata se oma kaiva
      Ikävä
      99
      1289
    10. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      89
      1218
    Aihe