Mitenkä laki hyväksyy pastorin nimen käytön henkilöiltä joilla ei ole mitään koulutusta,ovat nk.pikapastoreita,eli vanhimmisto on hyväksynyt seurakunnan saarnaajaksi mutta käyttää tätä titteliä,eikö väärän tittelin käyttö ole rikos?
Pastori-tittelin käyttö
57
2779
Vastaukset
- PASTORI VAI EI
Ei tunnu kukaan tietävän miten laki menee.
Palataanko siihen mitä Sana opettaa paimenen/opettajan tehtävästä ja sen tehtävän vaatimustasosta:
Kirje Titukselle 1
5 Minä jätin sinut Kreettaan sitä varten, että järjestäisit, mitä vielä jäi järjestämättä, ja että asettaisit, niinkuin minä sinulle määräsin, joka kaupunkiin vanhimmat,
6 jos missä olisi joku nuhteeton, yhden vaimon mies, jonka lapset ovat uskovia, eivät irstaudesta syytettyjä eivätkä niskoittelevia.
7 Sillä seurakunnan kaitsijan on, niinkuin Jumalan huoneenhaltijan tulee, oltava nuhteeton, ei itserakas, ei pikavihainen, ei juomari, ei tappelija, ei häpeällisen voiton pyytäjä,
8 vaan vieraanvarainen, hyvää rakastava, maltillinen, oikeamielinen, pyhä, itsensähillitseväinen;
9 hänen tulee pysyä kiinni opinmukaisessa, luotettavassa sanassa, että olisi kykenevä sekä neuvomaan terveellä opilla että kumoamaan vastaansanojain väitteet.
Sitten se, että kuka loppujen lopuksi valitse ja asettaa ne vanhimmat eli siten myös paimen/opettajan, se on Herra yksin, ja Tiitus ei siis päätöksiä voinut ITSE omassa viisaudessaan todellakaan tehdä, vaan varmistus ja vahvistus pitää saada Herralta aina.
Ei tule asettaa, jos ei ole varmuutta, jopa opetuslapset joutuivat siis luottamaan Herraan ja Pyhään Henkeen:
Apostolien teot 1
21 Niin pitää siis yhden niistä miehistä, jotka ovat vaeltaneet meidän kanssamme kaiken sen ajan, jona Herra Jeesus kävi sisälle ja ulos meidän tykönämme,
22 Johanneksen kasteesta alkaen hamaan siihen päivään, jona hänet meiltä otettiin ylös, tuleman hänen ylösnousemisensa todistajaksi meidän kanssamme."
23 Ja he asettivat ehdolle kaksi, Joosefin, jota kutsuttiin Barsabbaaksi, lisänimeltä Justukseksi, ja Mattiaan.
24 Ja he rukoilivat ja sanoivat: "Herra, sinä, joka kaikkien sydämet tunnet, osoita, kummanko näistä kahdesta sinä olet valinnut
25 ottamaan sen paikan tässä palveluksessa ja apostolinvirassa, josta Juudas vilpistyi pois, mennäkseen omaan paikkaansa".
26 Ja he heittivät heistä arpaa, ja arpa lankesi Mattiaalle, ja hänet luettiin niiden yhdentoista kanssa apostolien joukkoon.
Edes apostolit eivät siis luottaneet OMAAN arvioonsa, vaan halusivat vahvistuksen Herralta !
Siis tuo aloituksen kysymys on jo lähtökohtaisesti väärin, joten siihen ei ole myöskään vastausta !
Mutta nyt siis on MUKA saavutettu joku pätevyys jonkun maallisen koulun käyynnillä, eikä siten edes tutkita tulevan pastorin eli oikeammin paimen/opettajan pätevyyttä Sanan ohjeen mukaan.
Lisäksi kristityt valitsevat ja asettavat ITSE, OMAN viisautensa avulla ja kautta pastoreita, eli kauas siis hyvin kauas on menty Sanan opetuksesta tässäkin kohtaa ja asiassa !
Tässä hieman mietittävää itse kullekin, eli mihin seurakunnissa toiminta perustuu nykyään, Jumalan Sanaan ja Tahtoon, vai ihmisten käskyihin ja tahtoon ???- Onko näin???
Ovathan helluntailaiset antaneet jälkikäteen Luukkaallekin hienon tittelin:
LÄÄKETIETEEN TOHTORI- koditon1
No eihän Helluntaikirkossa voi olla saarnaajia!
Pastori-nimityksellä selvästi tarkoitus nostaa profiilia. Oppiarvoista viis :)
- Filos1
Jos on oikeasti saanut herätyksen ja tullut uskoon, ja sana alkanut elämään , niin ei sanan valossa voi hyväksyä semmoista valhetta, että korotetaan tittelillä mikä ei kuulu ja on yliammuttu. Omatunto sanoo että valhe mikä valhe , ei herännyt omatunto voi semmoista hyväksyä .
- Sattumapastori
Onko tosiaan niin ettei laissa ole mitään ,mikä antaa tähän vastauksen voiko virheellisesti tällaista titteliä käyttää.
- erehtyminen on inh.
Pastori-nimike ei ole määrättyä koulutusta edellyttävä virallinen, lailla suojattu ammattinimike.
Yliopistoissa koulutetaan teologeja. Tavallisesti teologian maisterin tutkinnon suorittanut hakee pappisvihkimystä, jolloin hänestä tulee pappi luterilaiseen tai ortodoksiseen kirkkoon. Hänellä on oikeus suorittaa kirkollisia toimenpiteitä, kuten kasteita, avioliittoon vihkimisiä ja hautaan siunaamisia ym. Opinnot ja tutkinto oikeuttavat hakemaan papin virkoja. Yleensä tuomiokapituli määrää pyynnöstä vastavihityn papin seurakuntapastorin tehtäviin. Siitä voi sitten kivuta ja kavuta ylemmäs virka-asteikossa, ensin kappalaiseksi, joita voi olla useita samassa seurakunnassa. Joku pääsee kirkkoherraksikin, mistä eteneminen on jo vaikeampaa. Se on vähän samanlainen urapiste kuin armeijassa on majurin arvo.
Piispa on pappeuden korkein aste. Arkkipiispa on myös piispa, mutta Primus inter pares, joka tarkoittaa ensimmäistä vertaistensa joukossa eli hän vähän korkempi arvoltaan. Suomessa arkkipiispa edustaa koko kirkkoa molemmissa ns. kansankirkoissa.
Kaikki teologit eivät välttämättä toimi papin virassa, vaan monet uskonnonopettajina tai hallinnollisissa tehtävissä. Kaikki eivät edes ota pappisvihkimystä.
Helluntaiseurakunnissa on otettu käyttöön pastori-nimike, koska saarnaaja viittaa suppeaan tehtäväkenttään, ja pastorihan tarkoittaa paimenta.
Kyllä siinä voi olla pastoreiden oman aseman korostamistakin mukana.
Helluntailainen, edesmennyt evankelista Weli Pölkki on kirjoittanut mainion runon kirkollisesta arvoasteikossa kipuamisesta. Runo löytyy hänen runoteoksestaan Tulisilla vaunuilla.
Pahoin pelkään, että monella helluntailaisellakin siintelee nykyään mielessä herätyksen arvoasteikossa nouseminen. Ellei, niin sitten olen erehtynyt, mikä on inhimillistä. - Pappi, lukkari
Taidat olla hiukan sekoittanut valtion kirkon ja ns. vapaiden suuntien titteleita. Kirkon piirissä ei varmaankaan oma jäsen saa ilman teologista koulutusta käyttää papin arvonimeä, mutta koska "Pastori" ei suinkaan olen yksinoikeudella kirkon julistajan titteli ja lisäksi se tuleen alkukielen sanasta 'paimen'. Siis paimenhan voi olla myös vapaiden suuntien julistaja, vaikka ennen he suomessa käyttivät 'saarnaaja'-nimitystä. Muualla maailmaa on aina käytetty pastori-titteliä. Myöhempinä aikoina on myös vaapaat suunnat omaksuneet enemmän ja enemmän tuon pastori-tittelin, eikä siinä ole yhtään mitään tekemistä nykyisen lainsäädännön kanssa.
- pastori-lukkari?
Voiko sikopaimen joka soittaa pajupilliä kutsua itseään sekä pastoriksi että lukkariksi?
- erinomainen nimike.
pastori-lukkari? kirjoitti:
Voiko sikopaimen joka soittaa pajupilliä kutsua itseään sekä pastoriksi että lukkariksi?
Kyllä, se on tavallaan "sikopaimen" erinomainen pastorin nimike. Kun katsoo tätä aikaa, millainen aviorikkojien, sekä yhteiskunnan laillistaman rosvouksen maa, elää ja toimii, on sen kansa aika sikamaista.
Jokainen, joka julistaa tälle sikamaisen yhteiskunnan kuulijakunnalle sanaa, on sikopaimen.
Olihan siellä Israelin Jerusalemissa 12.sta yksi porttikin nimetty lantaportiksi. hmm...
- helluntaipaavi?
Helluntailaiset eivät ole koskaan piitanneet suorista teistä. Huijaus ja ihmisten pettäminen, mielikuvia käyttäen on aina ollut helluntailaisuuden toimintatapa.
Helluntaisaarnaajan aito nimitys on ollut saarnaaja. Ihmisten mielikuvissa nimitys pastori viittaa tiettyyn teoloogiseen oppimäärään. Laillisestihan helluntailaisilla saa olla vaikka arkkipiispa, sillä kyse ei ole kristillisestä yhteisöstä, vaan harhaoppisesta lahkosta, jonka kohdalla kaikki on aina ollut epäselvää.
Vaikka helluntailaisilla epäilemättä on oikeus käyttää pastori-titteliä, tulisi rehellisyyden nimissä - jota hellareista ei löydy - aina korostaa, että kyseessä on yksistään helluntaiseurakunnan pastori, eikä tämä henkilöhahmo ole missään määrin verrannollinen aitoihin, teoloogisen koulutuksen saaneisiin kristittyihin teoloogi-pastoreihin. - Kummaksi?
Kutsutaanko helluntaiseurakunnassa pianoa soittavaa henkilöä pianistiksi vai kanttoriksi?
- O.P.
Me uskovaiset ollaan kaikki veljiä keskenämme. On vain yksi pää, joka on Kristus. Jokainen joka asettuu veljiensä yläpuolelle, asettuu itse asiassa Kristuksen asemaan. Ja se joka asettuu Kristuksen asemaan, on itse asiassa antikristus. Tämä asettaa uuteen valoon esimerkiksi piispat tai arkkipiispat, tai kenet tahansa, joka julistautuu suureksi evankelistaksi tai pastoriksi.
Jeesus opetti, että suurin on veljiensä palvelija. Siis suurin Jumalan silmissä. Vain Jeesus itse on muiden yläpuolella, vaikka hänkin pesi opetuslastensa jalat sen merkiksi, että hän on tullut palvelemaan.
Matteus 23
8 Mutta te älkää antako kutsua itseänne rabbiksi, sillä yksi on teidän opettajanne, ja te olette kaikki veljiä.
9 Ja isäksenne älkää kutsuko ketään maan päällä, sillä yksi on teidän Isänne, hän, joka on taivaissa.
10 Älkääkä antako kutsua itseänne mestareiksi, sillä yksi on teidän mestarinne, Kristus.
11 Vaan joka teistä on suurin, se olkoon teidän palvelijanne.
12 Mutta joka itsensä ylentää, se alennetaan; ja joka itsensä alentaa, se ylennetään.- huijaripulju
Puutaheinää. Hellari on huijari vaikka unissaan.
Kristus on säätänyt seurakuntavirat, niistä yksi on pastori, eli paimen. Tätä virkaa tulee kunnioittaa, kuten postoli Paavalikin monesti opettaa. Pelastukseen nähden pastorit, eli papisto ei ole muita kristittyjä korkeammalla, mutta seurakuntajärjestykseen nähden kyllä.
Hellareilta tulee valhetta, valheen perään, illuusioita kuin taikureiden hatuista. - O.P.
huijaripulju kirjoitti:
Puutaheinää. Hellari on huijari vaikka unissaan.
Kristus on säätänyt seurakuntavirat, niistä yksi on pastori, eli paimen. Tätä virkaa tulee kunnioittaa, kuten postoli Paavalikin monesti opettaa. Pelastukseen nähden pastorit, eli papisto ei ole muita kristittyjä korkeammalla, mutta seurakuntajärjestykseen nähden kyllä.
Hellareilta tulee valhetta, valheen perään, illuusioita kuin taikureiden hatuista.Ei tunne Raamattu pastoreita. Seurakunnan kaitsijan se tuntee, seurakuntapalvelijan ja vanhimmat.
Nämä kaikki ovat palvelusvirkoja, ei pelkästään Jumalaa palvelemaan, vaan seurakuntalaisia. - Laki on selvä
O.P. kirjoitti:
Ei tunne Raamattu pastoreita. Seurakunnan kaitsijan se tuntee, seurakuntapalvelijan ja vanhimmat.
Nämä kaikki ovat palvelusvirkoja, ei pelkästään Jumalaa palvelemaan, vaan seurakuntalaisia.Suomen lain mukaan ei voi laillisesti esittää itsestään titteliä jota ei ole,se on yksinkertaisesti rikos,taiteilijanimeä voi käyttää mutta oma on esitettävä aina viranomaiselle.Pastori on teologisen tiedekunnan suorittanut tai vastaavan opiston ja valmistunut,ei sattumapappi .
- kahtotaan, kahtotaan
Laki on selvä kirjoitti:
Suomen lain mukaan ei voi laillisesti esittää itsestään titteliä jota ei ole,se on yksinkertaisesti rikos,taiteilijanimeä voi käyttää mutta oma on esitettävä aina viranomaiselle.Pastori on teologisen tiedekunnan suorittanut tai vastaavan opiston ja valmistunut,ei sattumapappi .
Huom. ei sotketa luterilaista teologian tiedekuntaa tähän. Vapailla suunnilla on omat koulutuksensa ja koulunsa. Heidän yhteisönsä johdossa on omat pastorinsa, eikä sinne luterilaisten koululla pääse, tai päinvastoin.
Esim. jos luterilainen "pappi" uudestisyntyy Ylhäältä ja käy uskovien raamatullisella kasteella, hän saa potkut, koska yhden kirkon virkanimike on leipäpappi, jota nyt edus- nimikkeen omistajaksi ja oikeutetuksi haastat, vailla parempaa tietoa.
Kävihän Jeesuksen aikanakin eräs "sen" ajan pappi kysymässä, että kuinkas sitä voi uudestisyntyä ja oli niin pihalla kuin olla jo voi.... Oletti, että se tarkoittaa takaisin äidinkohtuun menoa ja oli ns. pappi. - huijaripulju
Laki on selvä kirjoitti:
Suomen lain mukaan ei voi laillisesti esittää itsestään titteliä jota ei ole,se on yksinkertaisesti rikos,taiteilijanimeä voi käyttää mutta oma on esitettävä aina viranomaiselle.Pastori on teologisen tiedekunnan suorittanut tai vastaavan opiston ja valmistunut,ei sattumapappi .
Pastori on jo UT:ssa mainittu seurakunnan paimenen nimitys. Nämä olivat teoloogeja. Juutalainen teologian opiskelu alkaa pojilla jo 3 vuotiaina, kesti parikymmentä vuotta, ennenkuin joku saattoi saada rabbin-tittelin. Jeesus oli rabbi. Samaten mm. Paavali.
Helluntailaisten selitykset ovat aina perustuneet siihen, etteivät ihmiset tunne tosiasioita toisesta uskonnosta, eivätkä esim. Raamatun historiasta. On pelkkä illuusio, että Jeesuksen opetuslapsetkaan olisivat olleet täysin oppimattomia, myös he olivat lapsena ja nuoruudessaan käyneet uskonnollista, teoloogista jeshiva-koulua.
- saarna virka
Koko pastorititteli helluntaissa on naurettava.
eilen vielä metsuri-saarnaaja, tänään pastori..hah mitä pöljyyttä !
sisältäpäin sanon tämän.
joka hankkii kolutuksen kautta jonkun nimen, käyttäköön sitä jos siitä joku tulee autuaaksi, metsurisaarnaajat pysykööt saarnaajina.
Sillä koskaan ei ulkopuolinen tule muuta kuin huvittuneeksi näistä ansaisemattomista titteleistä ja antaa lapsellisen kuvan koko asiasta. - kaukana oikeasta..
Väärin on käyttää arvonimeä tai titteliä, johon ei ole asianmukaista koulutusta. Voisi puhua valepastoreista.
Miten kävi valelääkärin, entä valehoitajien? Ei millään muullakaan alalla ole lupa huijata ja omia oppiarvoja joita ei ole todistuksilla osoittaa asianmukaisesta, virkaan vaadittavasta koulutuksesta.
Hellarit ovat narsisteja sekä ihmistenpalvojia, onhan toki hienompaa esiintyä pastorina kuin saarnaajana.- -======
Siellä täysin töhveröt, jotka eivät ole yliopiston ovea koskaan avanneet, saati opiskelleet edes peruskouluakaan kaikki loppuun, esiintyvätkö he oikeasti pastoreina?!
Siinä seurakunnassa hyväksytään kyllä sitten kaikki valheet, jos pastorikin on valesellainen.Ehkä kansanopistossa, jollainen hellarien raamattu"opisto "oikeasti on?? Kursseille pääsee kunhan maksaa kalliit kurssimaksut, liekö mitään pääsykokeita vielä nykysinkään, ja suosituksina taitavat olla linnatuomiot?? - kuulija
-====== kirjoitti:
Siellä täysin töhveröt, jotka eivät ole yliopiston ovea koskaan avanneet, saati opiskelleet edes peruskouluakaan kaikki loppuun, esiintyvätkö he oikeasti pastoreina?!
Siinä seurakunnassa hyväksytään kyllä sitten kaikki valheet, jos pastorikin on valesellainen.Ehkä kansanopistossa, jollainen hellarien raamattu"opisto "oikeasti on?? Kursseille pääsee kunhan maksaa kalliit kurssimaksut, liekö mitään pääsykokeita vielä nykysinkään, ja suosituksina taitavat olla linnatuomiot??Valitettavasti tällaistakin tapahtuu.
- O.P.
Höpsistä ja pömpsistä! Pastori-nimike ei ole erikseen lailla suojattu! Kaikkee pöljää sitä kuuleekin, tämä oli yliveto.
Vain ev.lut. kirkon pastori on määritelty laissa, mutta kyseessä on ev.lut.-kirkon pastori, ei minkään muun kirkkokunnan pastori.
Nimitystä 'pastori' voi kuka tahansa käyttää, joka johtaa mitä tahansa seurakuntaa. Ainoan poikkeuksen muodostaa valtiokirkkomme, jos haluat ev.lut-kirkossa pastoriksi (ja ilmeisesti myös ortodoksikirkossa), sinun tulee olla teologian maisteri. Sen sijaan helluntaipastori voit olla ilman muodollista koulutustakin.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1993/19931055#L5
Rienaajat voitte olla aivan varmoja, ettei piispat määrää, kuka saa olla helluntaiseurakunnassa pastori! Tai no, voittehan aina kannella tuomiokapituliin, siitä tulee hauskaa ;-)- ...:::))
Siinä taisi itse leikkipastori vastata....Hauskaa on seurata kuinka tittelinkipeitä entiset linnankundit ovatkaan...::.)
Toisaalta, eihän kukaan normaali, saati akateemisen koulutuksen omaava ryhtyisikään hellarien pastoriksi, jotta saa nämä höpöpastorit pitää paikkansa hellreissa... - niinpä. niin
...:::)) kirjoitti:
Siinä taisi itse leikkipastori vastata....Hauskaa on seurata kuinka tittelinkipeitä entiset linnankundit ovatkaan...::.)
Toisaalta, eihän kukaan normaali, saati akateemisen koulutuksen omaava ryhtyisikään hellarien pastoriksi, jotta saa nämä höpöpastorit pitää paikkansa hellreissa...Niin, ja luterilaiset papit, jotka vielä ovat leipäpappina, voi hörökorvin kuulla Jumalan pappia, ja tulla uskoonkin.
- O.P.
...:::)) kirjoitti:
Toisaalta, eihän kukaan normaali, saati akateemisen koulutuksen omaava ryhtyisikään hellarien pastoriksi, jotta saa nämä höpöpastorit pitää paikkansa hellreissa...En ole pastori enkä edes leikkipastori. Olen liian "suuri" palvelemaan kaikkia. Pitäisi ensin pienentyä, eli kasvaa hengellisesti. Lisäksi pitäisi olla Jumalalta selvä kutsu.
Mutta iloitsen siitä, että nimeni on Elämän kirjassa niin kauan kuin olen Kristuksessa Jeesuksessa ;-) - luulet vaan.
O.P. kirjoitti:
En ole pastori enkä edes leikkipastori. Olen liian "suuri" palvelemaan kaikkia. Pitäisi ensin pienentyä, eli kasvaa hengellisesti. Lisäksi pitäisi olla Jumalalta selvä kutsu.
Mutta iloitsen siitä, että nimeni on Elämän kirjassa niin kauan kuin olen Kristuksessa Jeesuksessa ;-)Siitä ei voida olla ollenkaan varmoja että nimesi on "taivaan kirjassa"...Aloituksesi sekä useimmat kommenttisi tällää eivät ole Jumalan lapsen vaan itsensä Pirun aikaansaamia.
Saahan sitä itse omassa kaikkivoipaisuudessaan kuvitella, mutta Jeesus sanoo "Monet ensimmäiset tulevat viimeisiksi, portot ja publikaanit menevät ennen sinua taivasten valtakuntaan" ja "ei jokainen joka sanoo Herra , Herra pelastu
"Eli sinun nimesi ei ole taivaan kirjassa.Eikä koskaan sinne tule tuolla asenteella. - O.P.
luulet vaan. kirjoitti:
Siitä ei voida olla ollenkaan varmoja että nimesi on "taivaan kirjassa"...Aloituksesi sekä useimmat kommenttisi tällää eivät ole Jumalan lapsen vaan itsensä Pirun aikaansaamia.
Saahan sitä itse omassa kaikkivoipaisuudessaan kuvitella, mutta Jeesus sanoo "Monet ensimmäiset tulevat viimeisiksi, portot ja publikaanit menevät ennen sinua taivasten valtakuntaan" ja "ei jokainen joka sanoo Herra , Herra pelastu
"Eli sinun nimesi ei ole taivaan kirjassa.Eikä koskaan sinne tule tuolla asenteella.Et tainnut lukea mitä kirjoitin. Kirjoitin, että nimeni on Elämän kirjassa niin kauan kuin olen Kristuksessa Jeesuksessa. Toisin sanoen, olen pelastettu JOS olen Kristuksessa Jeesuksessa. Samoin sinä.
- ..::::::
O.P. kirjoitti:
Et tainnut lukea mitä kirjoitin. Kirjoitin, että nimeni on Elämän kirjassa niin kauan kuin olen Kristuksessa Jeesuksessa. Toisin sanoen, olen pelastettu JOS olen Kristuksessa Jeesuksessa. Samoin sinä.
Älä viitsi saivarrella. SAMAA NE ELÄMÄN JA TAIVAAN KIRJAT TARKOITTAA
. ET ole pelastettu, turhaa täällä hurskastelet.Kommenttisi puhuvat puolestaan.Kadotukseen olet matkalla.
ONKO JEESUS OIKEASTI SUN HERRAS?? ei ole sinä valehtelija ja pelsebuulin apuri!!MENE POIS PILKKAJA, SINÄ ET MENE TAIVASTEN VALTAKUNTAAN, SEKÄ ESTÄT SINNE TOISILTAKIN PÄÄSYN. - O.P.
..:::::: kirjoitti:
Älä viitsi saivarrella. SAMAA NE ELÄMÄN JA TAIVAAN KIRJAT TARKOITTAA
. ET ole pelastettu, turhaa täällä hurskastelet.Kommenttisi puhuvat puolestaan.Kadotukseen olet matkalla.
ONKO JEESUS OIKEASTI SUN HERRAS?? ei ole sinä valehtelija ja pelsebuulin apuri!!MENE POIS PILKKAJA, SINÄ ET MENE TAIVASTEN VALTAKUNTAAN, SEKÄ ESTÄT SINNE TOISILTAKIN PÄÄSYN.Hmm, tyylisi vaikuttaa tutulta ;-)
HYVÄ! - ......
O.P. kirjoitti:
Hmm, tyylisi vaikuttaa tutulta ;-)
HYVÄ!Vai tutulta, en todellakaan tiedä kuka olen, elämän kirjasta olet nähnyt vaan unta ja niitä jankkaat täällä.Säälittävää.vALEPASTORI. sut kyllä täälläpäin tiedetään!!Lopeta jo valhees!!
- O.P.
...... kirjoitti:
Vai tutulta, en todellakaan tiedä kuka olen, elämän kirjasta olet nähnyt vaan unta ja niitä jankkaat täällä.Säälittävää.vALEPASTORI. sut kyllä täälläpäin tiedetään!!Lopeta jo valhees!!
Höpsistä ja pömpsis! Olet hupsu!
- ....::::))
O.P. kirjoitti:
Höpsistä ja pömpsis! Olet hupsu!
Höpsistä ja pömsis itsellesi, leikkipastori, sinä hupsumpi olet , yötä päivää kirjoittaa väännät typeriä "totuuksiasi" suomi24 hellaripalstalle.....::)))))
- O.P.
....::::)) kirjoitti:
Höpsistä ja pömsis itsellesi, leikkipastori, sinä hupsumpi olet , yötä päivää kirjoittaa väännät typeriä "totuuksiasi" suomi24 hellaripalstalle.....::)))))
On olemassa lausuma, jossa viitataan siihen että sanoo viimeisen sanan. Viimeiseen sanaan viitataan itse asiassa kahdessa yhteydessä. Ensimmäisessä korostetaan, että sanottu on "viimeinen sana" asiasta. Toisaalta joskus kerrotaan että joku sanoo "viimeisen sanan" asiasta, ja kantaa tätä kautta päätäntävaltaa.
Kuitenkaan kukaan ei ole koskaan kertonut mikä tämä viimeinen sana on, ja miksi sillä on näin suuri vaikutus. Itse asiassa viimeinen sana näyttää olevan varsin vaikeasti lähestyttävä asia. Se ikään kuin pakenee hamuajaansa. Meillä on vain erilaisia tulkintoja asioista. Tästä saa hyvän esimerkin ottamalla esiin sanakirjat. Niissä on listattu sanat siististi järjestyksessä, joten niiden voisi ajatella olevan hyvinkin tärkeässä roolissa kun sitä viimeistä sanaa haetaan. Sitä, jonka hallussapitoa ja omistusta korostetaan.
Sanakirjojen antamia pyhiä taikasanoja, viimeisiä sanoja, vallan ja loppunkäsittelyn saamisen mahtisanaksi:
"örkki hyönteinen: synt. ötökkä" ~Tirri, Lehtonen, Lemmetyinen, Pihakaski, Portin : Biologian sanakirja, uudistettu laitos
zucchini[zu'ki:ni]s (am) kesäkurpitsa~Hurme, Malin, Pesonen, Syväoja : WSOY sanakirja : Suomi-englanti-suomi sanakirja, 5 painos
övärld [-värd] - en -ar saaristo ~Cantell, Martola, Romppainen, Sundström, Sarantola, WSOY sanakirja : Suomi-ruotsi-suomi, 3. painos
zŷthιum -î - n olut~Keränen, Myllykoski, WSOY -sanakirja : Suomi-latina-suomi sanakirja 1. painos
z.Z. zur Zeit myt; toistaiseksi ~Gymmerus, SUOMI/SAKSA/SUOMI SANAKIRJA, 13. painos
Lähde: Hikipedia - O.P.
O.P. kirjoitti:
On olemassa lausuma, jossa viitataan siihen että sanoo viimeisen sanan. Viimeiseen sanaan viitataan itse asiassa kahdessa yhteydessä. Ensimmäisessä korostetaan, että sanottu on "viimeinen sana" asiasta. Toisaalta joskus kerrotaan että joku sanoo "viimeisen sanan" asiasta, ja kantaa tätä kautta päätäntävaltaa.
Kuitenkaan kukaan ei ole koskaan kertonut mikä tämä viimeinen sana on, ja miksi sillä on näin suuri vaikutus. Itse asiassa viimeinen sana näyttää olevan varsin vaikeasti lähestyttävä asia. Se ikään kuin pakenee hamuajaansa. Meillä on vain erilaisia tulkintoja asioista. Tästä saa hyvän esimerkin ottamalla esiin sanakirjat. Niissä on listattu sanat siististi järjestyksessä, joten niiden voisi ajatella olevan hyvinkin tärkeässä roolissa kun sitä viimeistä sanaa haetaan. Sitä, jonka hallussapitoa ja omistusta korostetaan.
Sanakirjojen antamia pyhiä taikasanoja, viimeisiä sanoja, vallan ja loppunkäsittelyn saamisen mahtisanaksi:
"örkki hyönteinen: synt. ötökkä" ~Tirri, Lehtonen, Lemmetyinen, Pihakaski, Portin : Biologian sanakirja, uudistettu laitos
zucchini[zu'ki:ni]s (am) kesäkurpitsa~Hurme, Malin, Pesonen, Syväoja : WSOY sanakirja : Suomi-englanti-suomi sanakirja, 5 painos
övärld [-värd] - en -ar saaristo ~Cantell, Martola, Romppainen, Sundström, Sarantola, WSOY sanakirja : Suomi-ruotsi-suomi, 3. painos
zŷthιum -î - n olut~Keränen, Myllykoski, WSOY -sanakirja : Suomi-latina-suomi sanakirja 1. painos
z.Z. zur Zeit myt; toistaiseksi ~Gymmerus, SUOMI/SAKSA/SUOMI SANAKIRJA, 13. painos
Lähde: HikipediaTaisin saada viimeisen sanan ;-)
- .....::)))
O.P. kirjoitti:
Taisin saada viimeisen sanan ;-)
Onneksi olkoon. Onnittelen.Olet todellakin saivartelija ja jankkaaja.Kai "viimein sana tuottaa sairaalle miellelle tyydytystä, joka op.n tavoite onkin
.Ilmeisesti et saa päteä missään muualla, vaikka "liian suuri pastoriksi kerrot olevasi"...:::))Eivät siis kelpuuttaneet ....Seuraavaksi varmaan alat jankata tätä...
.Mutta ,omasta puolestani , palstan satunnaisena kävijänä, en jatka enempää jonninjoutavaa saivartelua.
.Minulla on muutakin elämää kuin yötä päivää vääntää sairaan mielensä tuotoksia suomi24 -palstalle,kuten eräät täällä näyttävät tekevän, viestien kellonajoista päätellen::::::)) - O.P.
.....::))) kirjoitti:
Onneksi olkoon. Onnittelen.Olet todellakin saivartelija ja jankkaaja.Kai "viimein sana tuottaa sairaalle miellelle tyydytystä, joka op.n tavoite onkin
.Ilmeisesti et saa päteä missään muualla, vaikka "liian suuri pastoriksi kerrot olevasi"...:::))Eivät siis kelpuuttaneet ....Seuraavaksi varmaan alat jankata tätä...
.Mutta ,omasta puolestani , palstan satunnaisena kävijänä, en jatka enempää jonninjoutavaa saivartelua.
.Minulla on muutakin elämää kuin yötä päivää vääntää sairaan mielensä tuotoksia suomi24 -palstalle,kuten eräät täällä näyttävät tekevän, viestien kellonajoista päätellen::::::))Kiitos onnitteluista! Keskustelu kanssasi on ollut oikein hedelmällistä. Tule taas joskus uudestaan jakamaan viisaita ja hyvin perusteltuja mielipiteitäsi ;-)
- Uskovien palvelija
Pastori -sanaa ei ole Ramatussa sen nykyisessä merkityksessä eräänlaisena ansiokkaana "virkana". Pastoreiksi itseään kutsuvat ovat yleensä niitä, jotka ovat Baabelin sekauskonnon harjoittajia ja joilla virkansa tunnuksena on kaulassa valkoinen koirapanta tai liperit. Helluntailaispastoritkin jo käyttävät valkoista kaulapantaa.
Pastor on tullut ranskankieleen kirkkolatinasta. Ja vaikka sanan merkitys on suomeksi "paimen", ei se vastaa alkuseurakunnan systeemin mukaista paimenen eli vanhimman ja johtajan palvelustehtävää. Ef. 4:11.
Pastorit kuuluvat kirkollisen hierarkian arvoasteikkoon, josta seuraava askel on piispa.
Raamattu ei tunne eikä tunnusta kirkollista virkakoneistoa. Aikoinaan 1970-luvulla ja 1980-luvun alkupuolella helluntailaiset pitivät pappi ja pastori -nimityksiä huonoina. He vertasivat nimityksiä fariseuksiin ja kirjanoppineisiin aina siinä yhteydessä, kun he muutenkin keskuudessaan käsittelivät luterilaisten lapsikasteen armossa tehtyjä konnuuksia. Samaan hengenvetoon mainittiin se, miten meillä helluntaiherätyksessä on käytössä raamatullisempi nimi, Saarnaaja. Siitä oltiin varmoja, että helluntaiseurakunnassa ei koskaan saarnaa pappi tai pastori.
- Ei huijata
Tiedän helluntaiseurakunnan jossa on pastori-nimikkeellä kaveri joka ei ole kouluja käynyt,vanhimmisto nosti siihen virkaan.En kyllä itse voisi sellaista itsestäni käyttää ,hetken uskossa olleena.
- chat pastori
Ei huijata kirjoitti:
Tiedän helluntaiseurakunnan jossa on pastori-nimikkeellä kaveri joka ei ole kouluja käynyt,vanhimmisto nosti siihen virkaan.En kyllä itse voisi sellaista itsestäni käyttää ,hetken uskossa olleena.
Uusi Testamentti ei tunne tätä pastori,piispa,arkkipiispa,paavi pelleilyä. Samoin tämä pastori pelleily on mennyt överiksi. On musiikki-, nuoriso-, seurakunta-, johtava-pastoria jne. Kohta varmaan on leikki-ja vapaa-aika pastori. Ihan on pelleilyä.
- 2456
chat pastori kirjoitti:
Uusi Testamentti ei tunne tätä pastori,piispa,arkkipiispa,paavi pelleilyä. Samoin tämä pastori pelleily on mennyt överiksi. On musiikki-, nuoriso-, seurakunta-, johtava-pastoria jne. Kohta varmaan on leikki-ja vapaa-aika pastori. Ihan on pelleilyä.
Alkuseurakunta kylläkin tuntee nämä kaikki virat. UT on ainoastaan, yksistään apostolien kirjeistä laadittu kooste, siinä ei ole koko alkuseurakunnan toiminta. Kyllä te tämän tiedätte.
- kerro kerro kuvastin
Ei huijata kirjoitti:
Mikä helluntaiseurakunta on kyseessä.
Faktaa peliin.
- Sun joukkosi eessä
Diskoiltapastorin tehtävä vapaakirkossa on hoitaa tekniikka hyvin. Savukoneen ja välkkyvalojen pitää toimia, muuten show on pilalla ja bailaukset menettävät tehonsa.
Kopparipastorien on saatava lisäkoulutusta ottaessaan kiinni kaadettavia ihmisiä. Missä saisimme lisäkoulutusta tähän seurakunnan virkaan? - No komment
Hyviä ja hauskojakin kommentteja.
Ei komment. - etsikää
Katsokaa Raamatusta, niin ei tarvitse väitellä ja käyttää omaa mielikuvitusta. Maailma ei voi määritellä pastoriuden vaateita. Raamatun mukaan pitää tuntea Jumalan sana eli Raamattu. Koska saarnaaminen Raamatun mukaan on Jumalan sanan julistamista, niin luonnollisesti se pitää tuntea. Jos ihminen puhuu omia mielipiteitään tai omia tarinoitaan (tosia tai epätosia), niin sillä on ihmisen auktoriteetti. Jokainen voi uskoa mihin tykkää ja torjua mitä haluaa. Mutta oikea pastori puhuu Jumalan sanaa, - siinä on silloin Jumalan auktoriteetti, jota uskovainen ihminen ei voi mitenkään torjua. Pitää siis alkaa muuttua päivä päivältä enemmän Kristuksen kuvan kaltaiseksi, missä Pyhä Henki meitä auttaa. Pyhä Henki toimii vain Jumalan sanan yhteydessä, ei koskaan erillään henkeyttämästään Kirjoituksesta! Eli missä ihminen julistaa omiaan ei Jumalan Pyhä Henki tietenkään voi toimia! Siellä vallitsee ihmisen henki, tai pahimmassa tapauksessa jokin väärä henki.
Pastorin tulee täyttää muutkin Raamatun osoittamat vaatimukset omassa elämässään. Pastori, jonka oma perhe elää jumalatonta elämää, ei ole Jumalan kutsuma. Ei myöskään rahanpyydystäjä, siveetön, eronnut, juoppo yms. Nainen ei tietenkään voi myöskään toimia pastorina Raamatun mukaan. Toki on paljon naisia, jotka saarnaavat jumalanpalveluksessa, mutta heitä ei Jumala ole siihen työhön kutsunut, vaan he heittävät haasteen Jumalalle "MINÄ teen mitä tahdon!"
Ikävä kyllä monessa seurakunnassa saarnaa "pastori", joka puhuu omia juttujaan, itkettää ja naurattaa kuulijoita ja kerää itselleen esiintyjäpisteitä. Ja pahinta on, että yleisö on haltioissaan. Eivät he edes halua kuulla raamatullista Jumalan sanaa. Huomatkaa, että Raamatussa oikeat papit/pastorit lukevat ensin suoraan Raamatusta Jumalan sanaa, ja sen jälkeen selittävät mitä se tarkoittaa ja miten me käytännössä voimme elää sanan mukaan uskon kuuliaisuudessa. - Seurakunnassa
Oikeassa seurakunnassa on monia virkoja. On apostoleja, profeettoja, paimenia, evankelistoja, sananopettajia ja seurakuntapalvelijoita.
Mutta seurakunnassa ei ole pastoreita, vaan on vanhimpia, paimenia, johtajia, kaitsijoita. Pastor -sana ei ole suomea. Pastoritittelistä tuli mieleen se kun peruna juuttui pastorin takapuoleen.
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288339573179.html- ............?
Onkohan vastaavaa tapahtunut "pastoreille"Suomessakin?
- O.P.
Pe.ku. On mielenkiintoista, kuinka uskosta osattomat tuovat toistuvasti esiin anekdootteja, joissa joku uskovainen on tehnyt syntiä Jumalaa vastaan, eli langennut pois Jumalan armosta.
Näin uskosta osaton tulee paheksuntansa kautta implisiittisesti ja alitajuisesti todistaneeksi, että hän ymmärtää, että uskovilla on korkeampi, Jumalalta saatu moraalikoodisto, jota uudestisyntyneen tulisi noudattaa.
Näin ollen, jos sinulla kerran on tieto, tee itse parannus kuten kaikki muutkin joutuvat tekemään. - kyllä on.
............? kirjoitti:
Onkohan vastaavaa tapahtunut "pastoreille"Suomessakin?
Miksei olisi...kaikki sairaalakäynnithän eivät tietenkään tule julkisuuteen....::)On kuulemma löytynyt perunaa, porkkanaa ym. tavaraa.......::))
- Anonyymi
Tiedän erään lähihoitajana työskentelevän henkilön tituleeraavan itseään pastoriksi. Johtaahan hän toki vapaa-aikanaan eräässä ”kirkossa” jonkin etnisen ryhmän ”jumalanpalveluksia”. Ja esiintyy sitten joka puolella pastorina eikä lähihoitajana.
Ei siinä mitään, mutta kun tuntuu olevan… jaa, en jatkakaan enempää, kun on mahdollista, että joku tunnistaa, kenestä puhun. Ei olisi reilua.
Mutta kiitos tämän keskustelun, kuukausien ihmettelyn jälkeen selvisi itselleni, että voikin olla pastoreita ja sitten ”pastoreita”. Se selittää paljon. - Anonyymi
Wikipediasta
"Pastori helluntaiherätyksessä
Lähes satavuotias Helluntaiherätys on hiljalleen alkanut omaksua pastori-nimikkeen käyttöä. Yleisesti herätyksessä ymmärretään seurakuntatyötä tekevät henkilöt pastoreiksi. Nimikkeen alkuperä on Raamatussa, jossa puhutaan seurakunnan paimenista (kreikaksi poimen, latinaksi pastor) eli kaitsijoista. Raamatun perusteella ei voi osoittaa, että nimikkeen käyttö edellyttäisi muodollista koulutusta tai virallista virkaan vihkimistä.kenen mukaan? Helluntaiseurakunnissa seurakuntatyöhön asetetut henkilöt siunataan aina tehtäväänsä ja heidät tunnustetaan yhteisessä tilaisuudessa herätyksen vuosittaisessa kirkolliskokouksessa, josta nykyisin käytetään nimitystä Syyspäivät (aiemmin Talvipäivät). Käytännössä helluntaiseurakunnat kouluttavat työntekijänsä seurakuntatyötä varten ja kouluttamattomat maallikkopastorit alkavat olla poikkeus. " - Anonyymi
Paimen, saarnaaja, evankelista, diakoni, vanhemmiston jäsen...
Oikeita nimityksiä. - Anonyymi
Teologinen koulutus ei auta.
"Kaunis mies" kirkkoherrana.
https://images.app.goo.gl/ZiAnh3JoS7D79Pnp9 - Anonyymi
Useimmat suomalaiset mieltävät pastori-nimikkeen tiettyyn asiaan ja koulutukseen.
siksi yhdessä yössä pastoreiksi muuttuneet helluntaisaarnaajat tai mitkä tahansa vastaavat, herättävät lähinnä hilpeyttä kansan keskuudessa.
simppeliä - Anonyymi
Helluntaiherätyksen puhujat ovat saarnaajia, eivät pastoreita. Pastoreita ovat teologisen tiedekunnan pappislinjan käyneet teologian maisterit, jotka ovat hiippakuntien kutsusta pyydetty hoitamaan virallista ev. lut. seurakunnan pastorin virkaa. Sitä ennen, ennen pastorin viran vastaanottamista, he saavat pappis-vihkimyksen, jonka suorittaa kyseisen seurakunnan, jonka kunnan tai kaupungin alueen hiippakuntaan kutsumustehtävään kutsutaan, niin pastoriksi vihkii sen seurakunta-alueen hiippakunnan piispa. Tämän jälkeen he aloittavat tehtävässään hiippakunnan pyynnöstä vihittyinä pastorin viran tai viransijaisuuden. Tehtävän voi aloittaa myös ilman vihkimystä Suomessa virallisen koulutuksen papin virkaan soveltuva valmis Teologian Maisteri, joka vihitään papiksi heti seuraavassa pappisvihkimys tilaisuudessa. Tämä johtuu osaksi siksi, että pappisvihkimyksiä suoritetaan eri hiippakunnissa vain 2 kertaa vuodessa. Eli ensimmäinen on helluntain tienoille tapahtuva vihkimystapahtuma ja toinen mahdollisuus on myöhään syksyllä oleva pyhäinpäiväin tienoille tapahtuva vihkimys.
Ja kuitenkin tilapäisiä ja muita yli 5kk kestäviä virkoja kutsutaan hakuun joko aiemmin tai myöhemmin näitä kahta mahdollisuutta, niin tilanne voi sattua juuri niin että juuri on ollut jompi kumpi pappisvihkimys ja kutsumus papin työhön tulee vaikka näiden näiden kahden vihkimyksen välissä, niin tällöin voidaan tehdä työtä ja aloittaa tämä kutsumustyö valmistuneena yliopiston ylemmän korkeakoulututkinnon Teologina eli teologian maisterina pappislinjalta ja seuraavassa pappisvihkimyksessä työnsä aloittanut teologi kutsutaan jompaan kumpaan lähempänä olevaan kyseisen hiippakunnan alueen pappisvihkimykseen.
He ovat tällöin virkaan nimettyjä pastoreita, jotka ovat kansankielellä pappeja.
Tässä pappisvihkimys asiassa on mielenkiintoinen ominaisuus. Eli henkilöt jotka ovat ottaneet vastaan seurakunnan kutsun ja aloittavat lainmukaisina pappeina, he ovat siitä hetkestä pappeja aina. Siis heiltä ei koskaan katoa papin tehtävä. He palvelevat loppuikänsä aina pappeina Herran paimenina, vaikka olisivat eläkeiässä. Eli heillä on papin oikeudet vihkiä, kastaa lapsia, pitää jumalanpalveluksia, saattaa haudata ihmisiä eläkeiässäkin, vaikka he eivät ole enää virkatehtävissä. Jos he vain haluavat ja edelleen kykenevät sen tekemään. Eli riittää, kun vaikkapa joku perhe tai suku haluaa kyseisen papiksi vihityn henkilön, joka on vaikka eläkkeellä, toimittamaan kirkollisen virallisen tehtävän. He voivat lain mukaisesti näin tehtävän suorittaa.
Helluntaiherätyksen saarnaajilla ei ole tällaisia valtuuksia toimia tai suorittaa lain mukaisesti.
Helluntai ja muilla herännäisliikkeissä nämä heidän itsensä ylentäneet pastorit voivat olla autonasentajia, rekkakuskeja, vanginvartijoita tai ihan minkä alan koulutuksen saaneita ”pastoreita” tai vaikka täysin ilman peruskoulutustakin olevia ”pastoreita”. Heidän oikea nimitys on saarnaaja, ei pastori.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan
anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html3194133Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin
että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html3152555- 692240
- 791881
Purra esiintyi epäasiallisesti
Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M4131644MTV: Jyrkistä eronnut Jenni kritisoi kovin sanoin Ensitreffit-ohjelmaa: "Ei esimerkiksi kysytty..."
Ohhoh! Jenni lataa tekstiä! Tsemppiä Jennille ja Jyrkille "sen oikean" löytämiseen. Lue lisää: https://www.suomi24.fi/311419Martina Aitolehti pitkästä aikaa tv:ssä - Nyt mukana kokkauskisassa!
Oho, Martina Aitolehti nyt kokkauskisassa! Häntä ei ole nähtykään pitkään aikaan tv:ssä. Mukana myös mm. Henny Harjusola2111270Keski-ikäiset julkkismiehet vaihtaa nuorempiin!
Seiska tietää kertoa: erikoisjoukot Janne Lehtosen vaimo yli 20v avioliitosta hakee eroa, Janne -ikuista rakkautta hehku221228"Tapaus" Aittakumpu/Simula hyvin paljastaa kuinka tyhmää ja turhaa sakkia Suomesta
löytyy. Toissapäivänä "joku" teki tänne avauksen liittyen Kalevan juttuun, että noilla kahdella olisi suhde. Eli Otsikko341202- 661153