Omaishoidon palkkio ?

****piintynyt

Törkeää että omaishoitajan palkkio lasketaan palkaksi, vaikka se on palkkio. Omaishoidon palkkio on nykyään vähemmän kuin työmarkkinatuki vaikka 24h vrk / 7 pv viikossa. omaishoidon teesit voisi työntää per********n. Mihin ne miljoonat katoavat jotka kuuluisivat omaishoitajille eikä liitoille ja niiden kautta niiden pikku pikku johtajien takataskuun ?

27

518

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .....

      Paljon on omaishoitajien liitossa porukkaa töissä, mutta omaishoitajien asiat vain junnaa ennallaan.

    • palkka ja palkkio

      On se kumma että toisessa kohtaa se on palkka ja toisessa kohtaa palkkio, joten esim. nykyisen suojaosuuden takia tämä luokitellaan palkkioksi, jolloin siitä ei ole apua asumistuen suhteen vaan laskee sitä niinkuin tienaisi palkkana omaishoidontuen.

    • omasihoitaja

      Eikös palkkaa saa vaan jos on työsuhteessa. Mun sopimuksessa lukee, etten ole työsuhteessa kaupunkiin joten kyse on omaishoitopalkkiosta. Eikä muistaakseni oteta huomioon asumistuessa eikä jos joutuu fattasta hakemaan jotain isompaa hankintaa varten maksusitoumusta jos ei apuvälinekeskuksessa ole sellaista antaa ilmaiseksi käyttöön. Se on ihan laissa ja asetuksissa sanottu, en muista missä.

      • kirkonrottavaan

        Kyllä se huomioidaan tulona sekä asumistuessa että toimeentulotuessa. Jos tiedät lain tai asetuksen, voitko kertoa tarkemmin. Olen köyhä totaaliomaishoitaja ja joudun elämään tuilla(omaishoidontuki, asumistuki, toimeentulotuki) koska en pääse työelämään. Kaikkialla omaishoidontuki lasketaan tuloksi. Eikö näin saisi tehdä?


      • omasihoitaja
        kirkonrottavaan kirjoitti:

        Kyllä se huomioidaan tulona sekä asumistuessa että toimeentulotuessa. Jos tiedät lain tai asetuksen, voitko kertoa tarkemmin. Olen köyhä totaaliomaishoitaja ja joudun elämään tuilla(omaishoidontuki, asumistuki, toimeentulotuki) koska en pääse työelämään. Kaikkialla omaishoidontuki lasketaan tuloksi. Eikö näin saisi tehdä?

        Piti ihan katsoa viimeisin eläkkeensaajan asumistukipäätös vuodelta 2012 ja siinä puolison tulot eli minä, omaishoitaja on 0 euroa.


        http://plus.edilex.fi/kela/fi/lainsaadanto/20070571/P14


      • kirkonrottavaan
        omasihoitaja kirjoitti:

        Piti ihan katsoa viimeisin eläkkeensaajan asumistukipäätös vuodelta 2012 ja siinä puolison tulot eli minä, omaishoitaja on 0 euroa.


        http://plus.edilex.fi/kela/fi/lainsaadanto/20070571/P14

        Ehkä eläkkeensaajan asumistuessa eri säännöt? Olen alaikäisen lapsen omaishoitaja, eikä muuta tuloa ole. Omaishoidontuki huomioidaan minulla tulona asumistuessa. Kelju juttu, etenkin siksi, että se huomioidaan BRUTTONA ja omaishoidontuesta menee enemmän veroa kuin palkkatyöstä, koska se on PALKKIO, eikä palkka. Saan siis vähemmän asumistukea kuin jos saisin saman verran palkkatuloa.


      • 5+0
        kirkonrottavaan kirjoitti:

        Ehkä eläkkeensaajan asumistuessa eri säännöt? Olen alaikäisen lapsen omaishoitaja, eikä muuta tuloa ole. Omaishoidontuki huomioidaan minulla tulona asumistuessa. Kelju juttu, etenkin siksi, että se huomioidaan BRUTTONA ja omaishoidontuesta menee enemmän veroa kuin palkkatyöstä, koska se on PALKKIO, eikä palkka. Saan siis vähemmän asumistukea kuin jos saisin saman verran palkkatuloa.

        Itsekin mietin välillä kannattaisikohan kieltäytyä koko omaishoidontuesta.
        Muut tuet voisivat olla yhteensä enemmän ilman omaishoidontukea.
        Sinäkin voisit olla vaikka työnhakijana mikäli et ole omaishoitaja virallisesti.
        Meillä on olevinaan liitto, työssäkäyvien omaishoitajien asioita ei ole hoidettu hyvin, ei kyllä muidenkaan hoitajien. Eniten menettävät työikäiset, ne jotka osaavat ja jaksavat etsiä jokaisen porsaanreiän voivat saada paremmin tuloja.


      • kirkonrottavaan
        5+0 kirjoitti:

        Itsekin mietin välillä kannattaisikohan kieltäytyä koko omaishoidontuesta.
        Muut tuet voisivat olla yhteensä enemmän ilman omaishoidontukea.
        Sinäkin voisit olla vaikka työnhakijana mikäli et ole omaishoitaja virallisesti.
        Meillä on olevinaan liitto, työssäkäyvien omaishoitajien asioita ei ole hoidettu hyvin, ei kyllä muidenkaan hoitajien. Eniten menettävät työikäiset, ne jotka osaavat ja jaksavat etsiä jokaisen porsaanreiän voivat saada paremmin tuloja.

        En voi olla työnhakijana, koska hoidettava ei pärjää ulkopuolisen/ tuntemattoman hoitajan kanssa. Kunta on tämän tiedostanut ja saan korkeinta omaishoidontukea. Jos siis saisin työtä, pystyisin käytännössä tekemään töitä vain 3pv/vko kun hoidettava on luotettavassa päivätoiminnassa. Hänen asoidensa hoitamiseen (terapiat ym) menee 2pv vkossa. Kukaan työnantaja ei hyväksyisi sitä, että hoidan työaikana hänen asioitaan.


    • minä omaishoitaja

      En nyt oikein osaa ehkä neuvoa,mutta minä olen saan palkkaa kun hoidan omaani, nimityksellä henkilökohtainen avustaja. En oikeiden tiedä mitä siihen vaaditaan,mutta minulle ehdotettiin sitä, ja vaihdoin oman hoitotyöni tähän.

      • avioliittolupaus

        Mieheni oli täysin avustettava kotona. En hakenut omaishoidontukea. Olin liiton päivärahoillla. Mies eläkkeellä. Asumistukea emme saaneet. Saimme apua kunnalta kylvetyksiin,jalkojen haavahoitoihin. Niistä palveluista maksettiin tulojen mukaan. Kunnalta anottiin ja saatiin ilmaiset vaipat ja haavahoitotuotteet. Mielestäni vaimo nimike on nykyään vaihdettu henkilökohtaiseksi avustajaksi.


      • lapin muija
        avioliittolupaus kirjoitti:

        Mieheni oli täysin avustettava kotona. En hakenut omaishoidontukea. Olin liiton päivärahoillla. Mies eläkkeellä. Asumistukea emme saaneet. Saimme apua kunnalta kylvetyksiin,jalkojen haavahoitoihin. Niistä palveluista maksettiin tulojen mukaan. Kunnalta anottiin ja saatiin ilmaiset vaipat ja haavahoitotuotteet. Mielestäni vaimo nimike on nykyään vaihdettu henkilökohtaiseksi avustajaksi.

        ....ikävä kyllä ,näin on varmaanki ...........hymyssä suin aattelen et pappi kysyis, että haluatko ottaa tämän ------ henkilökohtaiseksi avustajaksi,rakastaaksesi häntä myötä ja vastaankäymisissä............


    • Kirjopyykkiä

      Ne miljoonat kuuluvatkin omaishoitajien edunvalvontajoukkio SD-puolueelle.

      http://www.omaishoitajat.fi/ajankohtaista/puheenjohtajan-tervehdys-omaishoitajien-viikolle

      Irvokasta työtä tehdessämme ja yhteisiä varoja säästäessämme SD-puolue on tutkija Vartiaisen "havaintojen mukaan" todennut maassamme havaitun lähes ylitsepääsemättömän työvoimapulan.

      SD-puolue työväenpuolueena, jos mikä, tietää sen, mitä työ ylipäätänsä on?????
      Siksipä Vartiaisella on likimain n. 100 000 uutta "kotoutettavaa" hankintalistoillaan tekemään maahamme työtä ja siten omalta osaltaan kukin nostamaan maamme kansantuotetta.

      Jos oikein lykästää, elikkä onni sattuu persuksia potkimaan, niin ei olisi ihme, että demareitten maahamme haalimat n. 100 000 mamulia, ainakin osa heistä, tultaisiin kouluttamaan työministeri Ihalaiskan toimesta esim. hoitelemaan omaishoitajien "potilaita = omaisia".

      On nimittäin aivan caatanan bärggeleton varmaa, että muualta muuttaneet mamuliomaishoitajat tulevat saamaan sen arvostuksen, mitä "heille kuuluukin".
      Myös "lakisääteiset" omaishoidon tuet kuuluvat "heille", niinkuin pitääkin.

      Meillä "kanta-astujakotimaisilla" tolloilla, jotka omiamme hoitelemme, demukat pyyhkivät hanurinsa.

    • en ala

      Ei omaishoitajaksi ole pakko ruveta.Itse muutin pois kokonaan toiselle paikkakunnalle 500 kilsan päähän kun alkoivat muoria tuputtaan minun hoiviin ja en ala todellakaan tuhoamaan loppua terveyttäni äidin hoitamiseen.Itse jo sairaseläkkeellä.

    • Harva voi valita,omaishoitajuutta jos puoliso sairastaa.Luiki siinä sitten karkuun.Elääkö lopun elämänsä tietäen minkä tien valinnut vai hoitaako,koska on empaattinen ja ihminen,vaikea valinta.Vaikeetahan se on,luopua omasta elämästään,kun ei voi itseään asettaa etusijalle.
      Itse olen tyytyväinen,että hoidin miestäni.Saan rauhan sitten joskus,enemmän sukulaiset saa kärsiä,kun eivät välitä hevonpaskaakaan,siinä he sitten elävät "olisi pitänyt,ja voi kun ei tullut käymään" kliseiden kanssa.
      Eipä tämä herkkua ole,ei oo rahaa,ja pitää rakentaa uusiksi elämä taas.
      Demarit sun muut samanlaisia valheita aina,eipä 5 vuodessa mikään ole muuttunut.
      Huikaiseva palkkio,suru ja menetetty elämä,se on omaishoitajan arki.

      • kirkonrottavaan

        Niinpä. Ei voi oman lapsensa omaishoitajakaan valita. Harva vanhempi pystyy laittamaan lastaan laitokseen, etenkin kun laitoksia ei enää ole. Ne vähäisetkin ajetaan alas, kun ajatellaan että perhehoitoon vaan kaikki. Kukaan ei kyllä rupea perhehoitajaksi vanhukselle tai vammaiselle, jota täytyy vahtia/ hoitaa kellon ympäri. Vieläpä reilusti alle tonnin bruttopalkalla. Oma lapseni oli parissakin laitoksessa kun tilanne oli pahimmillaan. Tuli sieltä aina monta kertaa huonommassa kunnossa takaisin. Aggressiivisena, housuun pissaavana, vaikka ei ole koskaan normaalielämässä pissannut housuunsa! Laita sitten oma lapsi sinne loppuiäksi ja yritä nauttia ja elää "omaa elämää".

        Näin on vain mentävä eteenpäin ja ajateltava että Taivaan Isä antoi minulle tämän kohtalon ja siihen on sopeuduttava. Yritettävä vain muistaa, että onneksi asumme Suomessa, emmekä syntyneet samaan tilanteeseen jonnekin Aasiaan tai Afrikkaan.


    • .....

      Huikaiseva palkkio,suru ja menetetty elämä,se on omaishoitajan arki.

    • minä omaishoitaja

      Minulle sanotaan usein että häätyyhän sinun ajatella omaa elämääsikin .
      Ne jotka niin sanovat eivät ymmärrä että tämä on minun ELÄMÄ.
      Jotkut pystyvät tekemään sen päätöksen että laittavat omaisensa hoitoon, kaikki kunnia heille sitä, mutta minä ja useat muut emme pysty sitä tekemään...ei ainakaan vielä....
      Se rahallinen palkkio jonka tästä työstä saa, ei ole verrattavissa työn paljouteen. mutta kuitenkin me jatkamme......miksi...olen tyytyväinen valintaani nyt

      • .......

        Ei hoitoon laittaminen ole päätöksestä kiinni, tulee vain aika että ei enää pysty hoitamaan kotona.
        Meillä meni hyvin lähes kymmenen vuotta, sitten alkoivat vaikeudet, Vaikka halua olisi ollut pitää puoliso kotona, mahdottoman edessä oli taivuttava.
        Palkkio on naurettavan pieni työn raskauden ja vativuuden huomioon ottaen. Mutta eipä tätä rahasta kukaan teekään vaan rakkaudesta.


    • minä omaishoitaja

      En todellakaan tarkoita mitään huonoa tuolla "päätöksellä" en vain osannut sanoa muuten.
      Siihen päätökseen vaikutta juuri tilanne johon päädytään loppujen lopuksi, jonka tiedä meilläkin olevan edessä ,jos taivaan isä ei järjestä asioita muuten...

      Anteeksi jos loukkasin........

      • -----

        Ethän toki loukannut.
        Työmme on aliarvostettua ns. ammattilaisten silmissä. Täällä on aloitus että estämme heitä työllistymästä.
        Kyllä laitoksiinkin riittää porukkaa meistä huolimatta.
        Minut on eräs hoitaja haukkunut lyttyyn, passasin miestäni kuulemma liikaa. Miehellä ei kädet toimineet, olisi silti pitänyt syödä ja ottaa lääkkeet itse.
        Annoin periksi, läksin muualle ruokailun ajaksi, ruoka oli koskemattoman jäähtynyt, tabletit pitkin lattiaa. Lähtiessä unohti kanaalin mieheni käsivarteen.
        Ei silti tehnyt mielestään mitään väärin. Tämä tapahtui mieheni ollessa vuodeosastolla.


    • Eikös se ole joidenkin hoitajien näkemys omaishoitajista että me hyysätään ? No kotona vien vessaan ja pesen ja pyyhin ,syötän ja puen ,ulkoilutan ja soitan musiikkia ja sitä sun tätä,kait se sitä hyysäämistä.
      Mua kaalittaa nyt se kun mies käveli mun ohi hoitokodissa,2 kertaa,ei tuntenut,perkele ku se sattuu..
      Joskus ajattelen että vaikka saisin miljoonan ,se tuska kuitenkin siinä,koko saamarin loppuelämän,nooo jatkan taapertamista....

    • minä omaishoitaja

      at Kun oon itte työskennellyt sairaalassa juuri vanhusten ja dementikkojen kanssa vuosikymmeniä, tiedän että meillä hoitajilla oli useasti paha mieli että ei ehditty oikeesti hoitaan kunnolla.
      Kun sit tuli joku omainen sanomaa et he tekevät näin ja näin ja auttavat niin ja niin, silloin se otti aivoon,ja sitä aatteli et nuo yksin hoitavat ja me täällä yritämme hoitaa viittätoistaki kerralla.
      Kyllä sitä monesti tunsi avottomuutta ja oli vihainen omast riittämättömyydestä työssä jota kuitenkin rakastin.
      Nyt kun olen omaishoitaja, niin saan hoitaa omaani aivan yksin ja miten ajan käytän on minun ja hänen asia.
      Nyt on huono omatunto toisista asioista kun silloin.........
      Kyllä omaiset ovat tärkeitä siellä laitoksissa,vaikka hoitajat eivät osaa sitä sanoa ja onhan niitö hoitajia jotka eivät missään nimessä myönnä että aikaa ei ollut hoitaa potilaita kunnolla ja että omaiset tietävät paljon paremmin kuinka nämä potilaat toimivat.......Ristiina ,sulla on kova luopmisprojekti käynnissä....tsemppiä

    • Juu,mutta se kyllä jotenkin auttaa kun tuo hoitokoti pelittää.Tällä hetkellä ei jaksais mitenkään jos hoitajat ei olisi niin mukavia kun on,opettelen luottamaan taas.Mut kyllä tämä on raskasta,mun pää ei tahdo millään uskoa,kääntyä siihen että nyt ei ole enää paluuta.
      Selaan ja luen netistä,kaikki sanoo, että mieheni alzheimer on nyt vaikeassa vaiheessa,se kasvivaihe nurkan takana.En jaksais,en haluaisi ,en kestä.Miksi mun pitää katsella kun hän makaa ja kuolaa? Aivan uskomaton tämä tuska,se on kuin kova kivi sisälläni,kaikki peilaa nyt tämän läpi.Suru on nyt läsnä koko ajan.Ympärilläni koti jossa mieheni elänyt,ei helskutti,mtten me tähän jouduttiin?Painajainen...josta en herää.Letkut odottaa ja sit mun pitää mennä jonain päivänä katselemaan kun toinen vaan makaa ja makaa...eieiiei...
      Joskus sitä ajatteli ja niitä päiviä oli,kun oli suht hyviä hetkiä.Nyt niitä,ehkä silloin tällöin.Mää en halua tätä.Haluan juosta karkuun.Mut en pääse,herään joka aamu ja jatkan ja jatkan.
      Tällaista ei hoitajat joudu koskaan käymään läpi.Se että oma koti on verhoutunut tuskaan ja sairauteen,kuolema kuiskii,hävisit.En voi mennä pois,kun työt tehty.Kuolema sitten lopettaa mun työt.
      Kyllä mie hyysään miestäni,hän mun elämäni rakkaus,mun kaikki,koko aikuisikäni oltu yhdessä,en edes tiedä mitä on elämä ilman häntä.Hyysään ja hukutan häntä välittämiseen,paijaan ja silitän,vaikka en tiedä kuuleeko enää minua.Käsi kädessä kävellään aina kun voi.
      Koko loppuelämä pitää elää ikävän kanssa,johon aika vähän auttaa,mutta enhän mie saa enää tätä takaisin,en saa tätä elämää,en saa miestäni takaisin.
      Mulla nii suru ja ikävä vaikka mies vielä elossaJa kaikesta tästä sain huikean palkkion,josta vietiin vero.Mie luovuin elämästäni,työstäni ,ja hyysäsin ja hyysään edelleen.

    • -----

      Tällaista ei hoitajat joudu koskaan käymään läpi.Se että oma koti on verhoutunut tuskaan ja sairauteen,kuolema kuiskii,hävisit.En voi mennä pois,kun työt tehty.Kuolema sitten lopettaa mun työt

    • minä omaishoitaja

      Todella tuskaista luettavaa, ristiinan sanoista voi lukea kaiken tuskan jota hän kokee juuri nyt,
      Kyllähän tämä on varmaan monen omaishoitajan kohdalle tuttua tai tulee olemaan.

      Iloitkaamme siis joka päivästä jonka saamme olla omiemme kanssa.

    • +90v
    • BULL SH***

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      437
      3216
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      114
      2693
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      397
      2674
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      161
      2112
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1927
    6. 173
      1335
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1317
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1196
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      74
      1154
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1010
    Aihe