Nykyään kuukee usein, että kun oppilaat ovat nykyään opinnoissaan huonommalla tasolla kuin ennen. Laitetaan koululaisten ja opiskelijoiden syyksi, ettei viitsitä oppia asioita.
Olen usein kuullut, kuinka esim, nuori opiskelija valittaa, että opettaja ei opeta kunnolla ja koko luokka kärsii tästä. He ovat saattaneet käydä rehtorille asti puhumassa asiasta, mutta mitään se ei ole auttanut. Eihän rehtori tietenkään kyseenalaista opettajaa.
Minua harmittaa tämmöinen, sillä omakin tenava on valitellut samaa. Harmittaa kovasti siksi, että hän oli kiinnostunut kovasti eräästä aineesta, mutta sattui niin, että opettaja vaihtui, niin vaihtui myös opetustapakin. Uusi opettaja ei paljoa vaivautunut opettamaan, vaan tuntui oletttavan, että luokka on syntymäviisas.
Olisi kyllä hyvä, kun tähänkin asiaan kiinnitettäisiin huomiota. Opettajakin ovat vain ihmisiä, eivätkä mitään täydellisiä nerokouluttajia.
Huono oppilas...
26
1276
Vastaukset
- Superopettaja
En mä usko, että peruskoulussa ainakaan on kiinni siitä, ettei opettaja sinänsä joten kuten säällisesti osaisi opettaa. Useimmiten ongelma on varmaan se, ettei opettaja saa kuria, ja häirikköoppilaat estävät muiden opiskelun.
Eikä kukaan opettaja muutenkaan omaa mitään sellaista ihmeellistä viisautta, johon oppilas ei halutessaan pääsisi muutoinkin käsiksi. Mutta jos opetustekniikassa on puutteita, niin sehän pitää tarkkaan yksilöidä. Ja se puute ei sitten voi olla se, että oppilaat on ehdollistuneet johonkin tiettyyn opetusmenetelmään ja tuntuu ihan kamalalta, kun uusi ope ei noudatakaan just sitä menetelmää.
Kuten meillä aikoinaan opettajilla oli aina piirtoheitinkalvo, josta pikku hiljaa paljasti rivi riviltä sitä taivaallista sanomaa, mitä siinä luki. Ja jos jollain sijaisella ei ollutkaan kalvoa eikä sitä peittopaperia siihen päälle, niin sormi meni persiiseen kun ei yhtään tiedetty että mitäs nyt tehdään.
Ei näin.- vai opettaja........
No en kyllä tarkoittanut, että uusi opettaja olisi vain käyttänyt toista opetustekniikkaa, vaan ettei oikeastaan opettanut ollenkaan. Kirjat mentiin juosten läpi ilman, että niitä oppikirjan asioita oltaisiin opetettu.
Nytkin toisen asteen koulutuksessa tentti saattaa mennä koko luokalta ala-arvoisesti. Siinä on niin oppilaat kuin opettajakin ihan äimänkäkenä. Syy tietenkin opiskelijoissa opettajan mielestä....
- opettajan esimies
Opettajasta kaikki on kiinni.
Siksihän ne lapset kouluun menee että oppisivat, se on opettajan vastuulla että näin käy.
Mutta sehän tässä on ongelmana onkin, jos lapsi ei opi, syy on hänen ja vanhempien, mutta ei missään nimesä opettajan.
Mutta jos lapsi menestyy, silloin kunnian ottaakin opettaja itse!!!!!!!!!!!
Tuo pitäisi murtaa, opettajat lisäkoulutukseen ja kunnioittamaan muita enemmän kuin itseään.
Me veronmaksajat kuitenkin heidän palkkansa maksetaan ja tehdään lapsia jotta heillä olisi töitä.- oppilaan esimies
Huomaa, että joulu lähestyy.
- Heppikevonen Qq
Kyllä meidän perheessä lasten hankkimiselle on ollut ihan muut syyt kuin se, että opettajilla olisi töitä.
Jos oppiminen olisi yksiselitteisesti opettajasta kiinni, eikö silloin joidenkin opettajien oppilailla olisi silkkaa kymppirivistöä? Opettajan esimiehen tulisi ymmärtää, että joillakin lapsilla yksinkertaisesti on enemmän lahjoja ja oppimiskykyä ja -halua. Osa on luonnollisesti hänen tasoisiaan ja heidän kanssaan opettaja saa todellakin puurtaa otsansa hiessä eikä siltikään saavuta kuin korkeintaan keskinkertaisia tuloksia.
Väität, että lapset menevät kouluun oppiakseen. Osa menee, osalla motiivi on jotain vallan muuta: kavereiden tapaaminen, että saa lämpimän aterian tms.
Hyvin suuri osa opettajista toivookin lisäkoulutusta joissakin asioissa, mutta kun ei pääse, työnantaja ei anna virkavapaata, ei palkkaa sijaista eikä maksa koulutusta. Monet kouluttautuvat omalla kustannuksellaan, mutta open palkoilla siihen ei välttämättä ole varaa.
Mitä ihmettä sinä höpiset: "kunnioittamaan muita enemmän kuin itseään." Siis täh? Pidätkö opettajia jotenkin erityisesti itseään kunnioittavana ammattikuntana? Onpa koomista! :-DDD - ala-miina
Samaa mieltä, että opettajien pätevyys pitäisi tarkastaa. Outoa, ettei tätä asiaa edes tule kenellekkään mieleen, kun mietitään koululaisten oppimista. Miksei voisi olla laiskaa ja saamatonta opettajaa ihan siinä missä niitä on muissakin työpaikoissa.
- oppilaan pomo
ala-miina kirjoitti:
Samaa mieltä, että opettajien pätevyys pitäisi tarkastaa. Outoa, ettei tätä asiaa edes tule kenellekkään mieleen, kun mietitään koululaisten oppimista. Miksei voisi olla laiskaa ja saamatonta opettajaa ihan siinä missä niitä on muissakin työpaikoissa.
Jaa sinä vaan sitä miinaas, äläkä tule tänne viisastelemaan.
- pientenpuolella
Olen samaa mieltä siitä, että mikäli oppilas on haasteellisempi - oppi ei mene perille ihan suotavassa vauhdissa - vika löytyy kotoa ja siitä etteivät vanhemmat ole riittävän kiinnostuneita koulusta ja tee yhdessä läksyjä jälkikasvunsa kanssa. Itse en suuresti luota kouluihin, sorry vaan. Opettajat pitävät tempperamentiltaan ei niin kovin ujoista lapsista, toiminnallisista, suunnitelmallisista ja yrittelijäistä ... toiset vaan eivät ole sellaisia luonnostaan. Kukapa ei haluaisi tehdä töitä palkitsevien parissa, esim. 9 keskiarvon tyttärien ! Kaikki ei ole häiriköitä, jotka eivät koulussa pärjää ! Ei myöskään heikkolahjaisia ! Minun mielestäni opettajien pitäisi pystyä "astumaan kipurajan yli" ja miettimään miten koulu olisi riittävän kiva paikka kaiklle ja miten jokainen saataisiin kukoistamaan. Itselläni on lähes mahdotonta toimia opettajien kanssa, sellaista itsetietoisuutta ja aina oikeassa olemista on mahdotonta heiluttaa ja miettiä "mitä tehtäis ettei menis ullummaksi" .
- Primus interparentes
pientenpuolella kirjoitti:
Olen samaa mieltä siitä, että mikäli oppilas on haasteellisempi - oppi ei mene perille ihan suotavassa vauhdissa - vika löytyy kotoa ja siitä etteivät vanhemmat ole riittävän kiinnostuneita koulusta ja tee yhdessä läksyjä jälkikasvunsa kanssa. Itse en suuresti luota kouluihin, sorry vaan. Opettajat pitävät tempperamentiltaan ei niin kovin ujoista lapsista, toiminnallisista, suunnitelmallisista ja yrittelijäistä ... toiset vaan eivät ole sellaisia luonnostaan. Kukapa ei haluaisi tehdä töitä palkitsevien parissa, esim. 9 keskiarvon tyttärien ! Kaikki ei ole häiriköitä, jotka eivät koulussa pärjää ! Ei myöskään heikkolahjaisia ! Minun mielestäni opettajien pitäisi pystyä "astumaan kipurajan yli" ja miettimään miten koulu olisi riittävän kiva paikka kaiklle ja miten jokainen saataisiin kukoistamaan. Itselläni on lähes mahdotonta toimia opettajien kanssa, sellaista itsetietoisuutta ja aina oikeassa olemista on mahdotonta heiluttaa ja miettiä "mitä tehtäis ettei menis ullummaksi" .
"Olen samaa mieltä siitä, että mikäli oppilas on haasteellisempi - oppi ei mene perille ihan suotavassa vauhdissa - vika löytyy kotoa ja siitä etteivät vanhemmat ole riittävän kiinnostuneita koulusta ja tee yhdessä läksyjä jälkikasvunsa kanssa"
- Se saattaa ihan oikeasti johtua siitäkin, että lapsen oppimiskyky ei ole kauhean hyvä.
"Opettajat pitävät tempperamentiltaan ei niin kovin ujoista lapsista, toiminnallisista, suunnitelmallisista ja yrittelijäistä ... "
- Yleistämistä, joka ei pidä paikkaansa.
Kukapa ei haluaisi tehdä töitä palkitsevien parissa, esim. 9 keskiarvon tyttärien !"
- Minä ainakin nautin työstäni, kun keskiverto tai heikompi oppilas onnistuu. Hyväpäiset ja lahjakkaat oppilaat oppivat asiat yleensä ilman minun kovinkaan suurta panostustani. Muille minun työlläni on suurempi merkitys!
" Kaikki ei ole häiriköitä, jotka eivät koulussa pärjää ! Ei myöskään heikkolahjaisia !"
- Näitä molempia on kuitenkin jokaisella koululuokalla. Vanhemmat eivät sitä välttämättä ymmärrä, tiedä tai myönnä. Valitettavan usein juuri heidän lastaan tulisi tukea ja ymmärtää loputtomiin. Minulla on luokassa yli 20 muutakin!
"miten koulu olisi riittävän kiva"
- Ikuisuuskysymys. Pitääkö koulussa olla kivaa vai opetettaisiinko lapsille, että tekemällä välillä sellaista, mikä ei niin huvita ja vaatii ponnistelua, voi saavuttaa jotakin.
"Itselläni on lähes mahdotonta toimia opettajien kanssa,"
- Missähän on vika? Minun oppilaitteni vanhemmissa on onneksi vain hyvin vähän sellaisia, jotka eivät pysty yhteistyöhön koulun kanssa. Sinulla taitaa itselläsi olla kouluajaltasi huonoja kokemuksia ja projisoit niitä nyt lastesi opettajiin.
"sellaista itsetietoisuutta ja aina oikeassa olemista"
- Omituinen yleistys. Sinulla on lähtökohtainen olettamus, että jokainen ope on mäntti. Toisinaan kaltaisesi vanhemmat onnistuvat siirtämään tämän asenteen lapsiinsa. Sen muuttaminen on melko työlästä. Kuulutko niihin vanhempiin, joiden mielestä jotkin läksytehtävät ovat vääränlaisia eikä niitä tarvitse tehdä? - Asiaa seurannut
Uskon, ettei opettajien lisäkoulutus auta asiaa, sillä kouluttajatkin ovat tätä nykyä "ryhmä opettaa"-, lapsi oppii tehdessään"-, "kaikki eivät opi kaikkea"-, "asioita ei pidä opetella ulkoa, vaan ne pitää ymmärtää"- linjoilla.
Miten soittaja pystyisi esiintymään, jos hän vain ymmärtäisi nuotit, muttei osaisi kappaletta ulkoa. Tulkinta jäisi todella heikolle. Useat asiat opitaan ensin ulkoa ja ymmärretään vasta myöhemmin. Itse opin aikanaan näin esim. geometrian todistustehtävät, koska kotitehtävät piti mennä tekemään taululle ilman vihkoa. Tehtävä piti siis opetella kotona ensin kunnolla, siis lähes ulkoa ja sitten sen yhtäkkiä ymmärsi.
Ryhmä ei ole vastuussa kaverien opettamisesta ja lisäksi joka kerta kun kaveri neuvoo, vahvistuu neuvottavalle asenne "olen heikompi". Onko se nykykoulun kasvatustieteenmaisterien mukaan tavoiteltava asia?!
Tehdessä kyllä oppii, mutta jos opettaja ei päivittäin tarkasta esim. kotitehtäviä, vahvistuu se mitä on tehnyt. Jos on tehnyt virheitä, toistaa vain niitä samoja sivutolkulla.
Opettajan tehtävä on päivittäin neuvoa virheiden korjaamisessa ja todellisuudessa ottaa virheet koko luokan kanssa esille, koska virheistä oppii paljon. Opettajalla tulee olla selkeä näkemys, mitkä asiat eivät ole menneet perille opetuksessa ja se selviää vain tarkistamalla koti- ja tuntitehtävät. Itse opettajana pidin esim matematiikassa aikanaan kahta kotivihkoa. Tämän päivän kotitehtävävihot keräsin itselleni tarkistukseen ja edellisen päivän tarkistetut vihot jaoin uusia kotitehtäviä varten. Systeemi toimi hyvin ja olin ajan tasalla jatkuvasti. Tämä pelasi hyvin erityisesti
mekaanisissa tehtävissä.
Sanalliset tehtävät tarkistettiin aina yhdessä keräten taululle kaikki mahdolliset laskutavat ja se oli oppilaista oikeastaan mukavaa. Siinä kertautui myös moneen kertaan, mitkä asiat tehtävässä tulee ratkoa. Samoin tehtiin kaikkien koulussa tehtävien laskujen kanssa. EI MÄÄRÄ VAAN LAATU! KERTAUS ON OPINTOJEN ÄITI!
Opin aikanaan tuntityöskentelyn oman matematiikan opettajan kautta.Hänen tuntinsa olivat loistokkuudessaan vailla vertaa. Hänellä ei ollut opettajakoulutusta, vaan hän oli insinööri. Opettamisen taito ei ole kiinni koulutuksesta vaan asian ja opettamisen ymmärtämisestä ja halusta opettaa asiat mahdollisimman hyvin!
Tosiasia on, että koululaisten osaamistaso on heikentynyt. Lapset eivät ole vuosien saatossa kyvyissään oppia heikentyneet, mutta opetustavat ovat muuttuneet. Tehkööt siitä jokainen omat päätöksensä, missä vika.
- ABC D EFG
Opettajat eivät osaa enää asiaansa niinkuin ennenvanhanaan kun olin minä koulussa. Nykyisin he ovat ketä nyt sattuu saamaan, jopa vanhemmat voivat olla koulussa sijaisena. Minä olen ollut.
Huonontuneet ovat opettajat aijoistani.
eivät osaaa ennää kirjoittaa eikä opettaa. - Kympin lapset
Eihän se ole oppilaan vika jos häno n huono.
Siksihän ne sinne menee että oppivat.
Opettaja on kykenämätön jos lapset eivät opi, hänen vika.- Tuulantuulantei Qq
"Eihän se ole oppilaan vika jos häno n huono."
- Ei tietekään, mutta sitten ei myöskään kannata kitistä, jos arvosanat ovat huonoja. Eivät kaikki opi hyvin, vaikka opettaja tanssisi ripaskaa päällään! Tai käyttäisi kaikki käytettävissä olevat keinot ja pitäisi tukiopetuksia joka jumalan päivä.
"Siksihän ne sinne menee että oppivat."
- Osa kyllä ja he yleensä oppivatkin. Osalla kouluun menon motiivi on joku muu kuin oppiminen.
Viimeinen väittämäsi on kaikessa yksinkertaisuudessaan idiotismin ehdoton huippu! Jos se pitäisi paikkansa, osa opettajista saisi latoa kaikille oppilailleen kymppejä. Osa ei voisi ikinä antaa ensimmäistäkään.
- vai opettaja........
Miksi kukaan ei oikein täällä voi myöntää sitä, että opettajakin voi olla huono? Huono tai laiska tai jotain..
Tuossa aloituksessa kerroin siitä, miten jotku opettajat eivät ihan oikeasti opeta!! Opettajat todellakin ovat niitä, joiden kuuluu oppilaille ja opiskelijoille opettaa uudet asiat. Jos minä olisin itse vielä koulussa ja tulisi suurelle osalle luokkaa opettajan kehnouden takia ala-arvoinen numero, niin todellakin en olisi hiljaa. Eihän tuossa aloituksessa kertomassani asiassa opiskelijatkaan olleet hiljaa, vaan kävivät rehtorin luona. Valitettavasti rehtori ei ottanut asiaa vakavasti.- Uppeoppe Qq
Minulla on kerran käynyt niin, että pidin neljälle rinnakkaiselle opetusryhmälle aivan saman kokeen. Yhdellä luokalla keskiarvo jäi alle kuutosen. Vanhemmat tulivat linjoja pitkin, kuten olettaa sopii. Muilla kolmella ryhmällä keskiarvo oli siinä seiskan molemmin puolin. Kuinka ollakaan, olin pitänyt saman kokeen myös edellisenä vuonna neljälle rinnakkaisryhmälle ja niilläkin keskiarvo oli seiskan kieppeissä.
Tukiopetusta oli ollut tarjolla useita kertoja ja olin monia oppilaita kehottanut siihen osallistumaan ja informoinut myös vanhempia näistä mahdollisuuksista. Yleisömenestys ei ollut kummoinenkaan tämän yhden luokan kohdalla, mutta rinnakkaisryhmistä osallistui noin parikymmentä oppilasta, osa useaan kertaan.
Minä siis olin ihan kelvollinen opettaja seitsemälle ryhmälle, mutta täysin kykenemätön tämän yhden ryhmän suhteen. Olin opettanut kaikki asiat parhaan kykyni mukaan ja kerrannut moneen kertaan sekä kehottanut kysymään, jos joku asia tuntuu epäselvältä. Kollegat ovat kertoneet useista saman tyyppisistä tapauksista. - vai opettaja...
Uppeoppe Qq kirjoitti:
Minulla on kerran käynyt niin, että pidin neljälle rinnakkaiselle opetusryhmälle aivan saman kokeen. Yhdellä luokalla keskiarvo jäi alle kuutosen. Vanhemmat tulivat linjoja pitkin, kuten olettaa sopii. Muilla kolmella ryhmällä keskiarvo oli siinä seiskan molemmin puolin. Kuinka ollakaan, olin pitänyt saman kokeen myös edellisenä vuonna neljälle rinnakkaisryhmälle ja niilläkin keskiarvo oli seiskan kieppeissä.
Tukiopetusta oli ollut tarjolla useita kertoja ja olin monia oppilaita kehottanut siihen osallistumaan ja informoinut myös vanhempia näistä mahdollisuuksista. Yleisömenestys ei ollut kummoinenkaan tämän yhden luokan kohdalla, mutta rinnakkaisryhmistä osallistui noin parikymmentä oppilasta, osa useaan kertaan.
Minä siis olin ihan kelvollinen opettaja seitsemälle ryhmälle, mutta täysin kykenemätön tämän yhden ryhmän suhteen. Olin opettanut kaikki asiat parhaan kykyni mukaan ja kerrannut moneen kertaan sekä kehottanut kysymään, jos joku asia tuntuu epäselvältä. Kollegat ovat kertoneet useista saman tyyppisistä tapauksista.Varmasti te olette hyviä opettajia..siitä ei tässä nyt ollut kysymys. Otetaan nyt esimerkiksi joku siivooja, rakennusmies, politikko,myyjä..ihan kuka tahansa näistä työntekijöistä voi olla huono omassa ammatissaan.. Miksei siis opettaja voi olla huono/laiska/saamaton työssään???? Mikä tässä on niin vaikeaa käsittää? Eihän tässä nyt mitenkään mollata yleisesti opettajia. Todella ammattitaitoisia ja hyvin työnsä tekeviä opettajia on paljon, mutta voihan siellä olla huonojaki, vai mitä?
- ei osaa enää opet
Suurin osa opettajista on erittäin huonoja. Eivät osaa mitään, ksoka ovat kortistosta tulleita työttömiä. Opettajien pitäisi käudä 10 v koulutus ja kovat psykologset testit, ja joka kuukausi uudetaa pusulogiset testit, jotta nkee missä mennään. Ei ole oikein että oepttaja joutuu ksymääno ppiltaitla miten toimitaan.
Kerranyksi opettaja ei osannut ratkaista ythä lakua, ja kysyi oppilaalta että mtien hän tämän laskisi? Oppilas osasi muta ei opettaja,- Kauhukakara 16
Loistavaa, lissu! Onko kyseessä eri asia, kun aikaisemmin on ollut pykologiaa ja nyt on pusulogiaa? Kyllähän se tietysti liittyy asiaan voimakkaastikin, kun yläkoululaisten kanssa ollaan tekemisissä. Sitä logiaa tarvittaisiin oppilaille, eivätköhän ne opettajat jo pusulogiansa osaa. Ja kuka niitä opettajia testaisi pusulogian taidoissa, rehtori vai?
Opettaja ei osannut ratkaista YTHÄ LAKUA? Huhhuh!
Lissulla on taas mennyt täysin överiksi! Vissiin juotu jo kaikki yksinäisiksi joulunpyhiksi varatut alkoholit. No maanantaina saa lisää, jos on vielä sossurahoista jotain jäljellä... - opettajien vika
Kauhukakara 16 kirjoitti:
Loistavaa, lissu! Onko kyseessä eri asia, kun aikaisemmin on ollut pykologiaa ja nyt on pusulogiaa? Kyllähän se tietysti liittyy asiaan voimakkaastikin, kun yläkoululaisten kanssa ollaan tekemisissä. Sitä logiaa tarvittaisiin oppilaille, eivätköhän ne opettajat jo pusulogiansa osaa. Ja kuka niitä opettajia testaisi pusulogian taidoissa, rehtori vai?
Opettaja ei osannut ratkaista YTHÄ LAKUA? Huhhuh!
Lissulla on taas mennyt täysin överiksi! Vissiin juotu jo kaikki yksinäisiksi joulunpyhiksi varatut alkoholit. No maanantaina saa lisää, jos on vielä sossurahoista jotain jäljellä...Siinäs nyt näitte, kun on huonojen opettajien opissa, ei tule osaamaan mitään... Toi on täysin opettajan vika, jos joku ei osaa kirjotitaa!
Opettajan pitää näyttää esimerkkiä jos ei itsekkääno saa, niin miten sittenl apset?
- huonoja on paljon!
On huonoja opettajia olemassa ja paljon. Mutta kun opettajat toimivat aika paljon yksin luokassa, siinä ei kukaan toinen aikuinen pahemmin näe miten toinen toimii. Silloin on hyvä piilottaa se huonommuus.. ja sysätä kaikki viat lasten niskaan.
Jos opettajt toimisivat ryhmissä silloin näkyisi selvemmin se huonommuus eikä opettajat kehtaisi toimia huonosti ja väärin.
Mutta kun se ei ole mahdollista, että olisi viisi luokkaa yhdessä
Opettajan ammatissa on helppo piilottaa ja salata osaamattotomuus ja vierittää syy ettei lapsi osaa mitään...- jou lu pukki
Kylläpä ahistaa! Uskotko saavasi viestin perille?
- vai opettaja...
Luojan kiitos!! Täällä oli yksi, joka ymmärsi asian!!
Kirjoitit tosi asiaa!
- viikontraagikko
Tässä keskusteluteemassa on monta selitystä, eikä mikään ole täysin oikein.
Pelkkä opettajien haukkuminen ei ole perusteltua, mutta jos kaikki hokevat sitä kaikilla foorumeilla niin siitä muodostuu suorataan yhteiskunnallinen fakta. Mitä tarkoittaa huono opettaja? Ilmeisesti useimmille vanhemmille se tarkoittaa opettajaa, joka antaa huonoja numeroita.
Taustalla on monta muuta ilmiötä ja tekijää. Esim. koulun yhteiskunnallisen arvostuksen muuttuminen (tai romahtaminen), uudet mediat muutenkin koko yhteiskunnan ja arvojen muuttajina (tai romahduttajina?), kansallisuusaatteen heikkeneminen (tai muuttuminen?), kilpailun kiristyminen, kansainvälistyminen.
Kyllä suomalainen koulujärjestelmä on jonkinlaisessa kriisissä eli ainakin suurten muutosten edessä. Vaikka näin sanottu kuulostaa kliseeltä.
Sosiaaliset ongelmat ovat myös kasvaneet, entistä useammat oppilaat omaavat eriasteisia oppimisvaikeuksia, käytöshäiriöitä, (mielen)terveysongelmia.
Samalla koulun keinot kohdata uudet haasteet ovat jossain määrin supistuneet, ja jossain määrin monipuolistuneet. Opettajat eivät saa enää hakata lapsia tms, mitä pidetään kadunmieslogiikan mukaan huonona asiana. Koulukuri on heikentynyt sekä objektiivisesti että subjektiivisesti mitattuna. Näissä olosuhteissa on aika kohtuutonta ja epätieteellistä haukkua opettajia huonoiksi, vaikka monet heistä olisivatkin muodollisesti epäpäteviä eli ilman säädettyä pedagogista opettajankoulutustaustaa.
Koulu on joutunut ristiriitaisten yhteiskunnallisten paineiden alaiseksi: koulu ei ole enää sillä tavoin itsenäinen instituutio kuin se oli vielä 1980-luvulla. Koulua ja opettajia haukkuvat ihmiset ovat toisaalta juuri noita 1970-80-luvuilla syntyneitä individualismiin ja egoismiin kasvaneita aikuisia, joilla itselläkään ei ole selvää kuvaa, miten pitäisi toimia ja mitä vaatia ympäröivältä yhteiskunnalta. Paitsi yltäkylläisyyttä. Muiden huomioon ottaminen näyttää olevan vaikeampaa kuin varhaisemmilla sukupolvilla. Tässä astelmassa koulu on konservatiivinen, kun se yrittää säilyttää ainakin osan niistä kansalaisyhteiskunnnan arvoista, jotka luotiin 1800-1900-luvuilla ja samalla kuitenkin näyttäytyä edes jotenkin dynaamisena ja trendikkäänä 2000-luvun kouluna. Ole siinä sitten "hyvä opettaja".- vai opettaja........
Ei huonolla opettajalla varmaankaan kukaan tarkoita, että opettaja olisi siksi huono, kun antaa huonoja numeroita.
Ajatellaanpa esin. Ammattikorkeakouluja..Siellä opiskelijat ovat jo aikuisia, joten hyvin harvinaista on varmaankin sellainen käytös, mitä saattaa olla yläasteella tai alakoulussa. Koulukuria ei siis hirveästi tarvita, mutta sielläkin opiskelijat valittavat, että kun se opettaja ei opeta asioita kunnolla. Yksi vain mumisee luokan edessä ja toinen taas lyö laskut taululle, mutta ei opeta miten niitä lasketaan.
Yleensä ainakin yläasteella opettajat ovat kovilla murkkujen kanssa. Nostan heille hattua, että jaksavat heidän kanssaan. :) - kympin oppilas
vai opettaja........ kirjoitti:
Ei huonolla opettajalla varmaankaan kukaan tarkoita, että opettaja olisi siksi huono, kun antaa huonoja numeroita.
Ajatellaanpa esin. Ammattikorkeakouluja..Siellä opiskelijat ovat jo aikuisia, joten hyvin harvinaista on varmaankin sellainen käytös, mitä saattaa olla yläasteella tai alakoulussa. Koulukuria ei siis hirveästi tarvita, mutta sielläkin opiskelijat valittavat, että kun se opettaja ei opeta asioita kunnolla. Yksi vain mumisee luokan edessä ja toinen taas lyö laskut taululle, mutta ei opeta miten niitä lasketaan.
Yleensä ainakin yläasteella opettajat ovat kovilla murkkujen kanssa. Nostan heille hattua, että jaksavat heidän kanssaan. :)Voisihan koulut muuttaa lasten ja murkkujen tarhoiksi,missä opettajat saisivat nauttia kahvia ja pullaa ja puhella mukavia kersojen kanssa.Opiskelu ei kuitenkaan ole kivaa.Leffoja ja peikkareita ja seittiratoja.Ravintolaruokaa.Kaikkea kivaa.Kouluun olisi kiva mennä ja sitä ei tahtois koskaan päättäjäisiä!kaikille vaan 10
kaikista aineista - popiskelu
kympin oppilas kirjoitti:
Voisihan koulut muuttaa lasten ja murkkujen tarhoiksi,missä opettajat saisivat nauttia kahvia ja pullaa ja puhella mukavia kersojen kanssa.Opiskelu ei kuitenkaan ole kivaa.Leffoja ja peikkareita ja seittiratoja.Ravintolaruokaa.Kaikkea kivaa.Kouluun olisi kiva mennä ja sitä ei tahtois koskaan päättäjäisiä!kaikille vaan 10
kaikista aineistaKerrankin järkipuhetta.Loppuisi ongelmat kertalaakista.Oppilaat iloitsisivat kympeistään ja kaikki tahtoisivat aina vain jatkaa koulunkäyntiä.Myös työttömät,eläkeläiset,vanhukset,syrjäytyneet ym saataisiin opiskelun pariin.Mukavaa ajankulua vaan,mitä kukin toivoo.Eihän ne arvosanat kuitenkaan merkitse,vaan se mikä on ihmisenä.Elämä koulua varten.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.62473- 1161668
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill361396Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1631247- 1431209
- 521145
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1171109Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1131106- 571081
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.46969