Elämäni ensimmäinen oikeudenkäynti

Laherry

Huomenna olen menossa ensimmäistä kertaa elämässäni oikeudenkäyntiin ja jännittää hieman, että mitä siellä tulee tapahtumaan. Kyse on kahdesta pahoinpitelystä ja olen toinen jutun asianomistajista. Minut on velvoitettu olemaan paikalla (tai sitten rapsahtaa 300 euron sakko), mutta ei sillä ole merkitystä, koska olisin mennyt paikalle joka tapauksessa. Minua ilmeisesti pyydetään kertomaan oma näkemykseni tapahtuneesta ja samoin toista asianomistajaa, mutta mitä sitten? Ilmeisesti vastaajan vuoro kertoa oma näkemyksensä?

Toinen itseäni askarruttava asia on se, että kuka ja missä vaiheessa tarkastaa henkilöllisyyteni ja kelpaako ajokortti henkilöllisyystodistukseksi? Voimassa oleva passi löytyy, jos ajokortti ei kelpaa. Tätä kysyn lähinnä siksi, kun ei tuo 300 euron sakko houkuttele ja haluan varmistua, että läsnäoloni on todistettu. Niin ja kuinka pitkään tällaiset perusjutut kestää, kun vastaaja on kuulusteluissa myöntänyt syyllisyytensä?

Kiitos jo etukäteen vastauksista.

5

149

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3+20

      Ehkä kuitenkin kannattaisi heti aamusta soittaa haastemiehelle ja kysyä, koska suurinpiirtein juttu tulee esille, ellei sinua sitten ole haastettu jo ensimmäiseen juttuun. Muutoin voit joutua odottelemaan vuoroasi tuntikausia.
      Kerrrot, mitä tapahtui ja esität sen jälkeen vaatimuksesi, tai kyllä puheenjohtaja niitä sinulta kyseleekin. Sinua saatetaan tietysti kuulla myös todistelutarkoituksessa, tällöin joudut vannomaan valan, tai antamaan vakuutuksen.
      Puheenjohtaja kysyy henkilötietosi suullisesti, joten mitään papereita ei välttämättä tarvita, mutta saahan niitä ottaa mukaankin.
      Sen jälkeen, kun juttusi tulee esille sen käsittely ei kauan kestä. Todennäköisesti päätös annetaan jo samalla kertaa.

      • Mulla on tiedossa tarkka aika jolloin pitää olla paikalla (14:30) ja oikeussalin numerokin on tiedossa. Ei siis hätää sen suhteen. Lähinnä mietin sitä, että joutuuko päätöstä odottamaan esim. salin ulkopuolella tuntitolkulla. Hyvä, että tämäkin asia selvisi. Muutenkin mielessä on pyörinyt, että onkohan se vastaaja hommannut itselleen jonkun Ben Matlockin ja onkohan edessä tiukkakin kuulustelu. Joo ehkä olen katsonut telkkarista liikaa jenkkiläistä oikeussalidraamaa :)


      • 3+20
        Laherry kirjoitti:

        Mulla on tiedossa tarkka aika jolloin pitää olla paikalla (14:30) ja oikeussalin numerokin on tiedossa. Ei siis hätää sen suhteen. Lähinnä mietin sitä, että joutuuko päätöstä odottamaan esim. salin ulkopuolella tuntitolkulla. Hyvä, että tämäkin asia selvisi. Muutenkin mielessä on pyörinyt, että onkohan se vastaaja hommannut itselleen jonkun Ben Matlockin ja onkohan edessä tiukkakin kuulustelu. Joo ehkä olen katsonut telkkarista liikaa jenkkiläistä oikeussalidraamaa :)

        Ei joudu, sillä kyllä seuraava juttu jo painaa päälle. Jos joutuisi, niin kyllä puheenjohtaja sen sinulle kertoisi.
        Jenkkiläiset oikeussalidraamat ovat satua, mutta kyllähän siellä oikeutta suurin piirtein siten käydään. Suomessa ei käydä, vaan tilaisuus on melko puiseva.


      • niin oikeen
        3+20 kirjoitti:

        Ei joudu, sillä kyllä seuraava juttu jo painaa päälle. Jos joutuisi, niin kyllä puheenjohtaja sen sinulle kertoisi.
        Jenkkiläiset oikeussalidraamat ovat satua, mutta kyllähän siellä oikeutta suurin piirtein siten käydään. Suomessa ei käydä, vaan tilaisuus on melko puiseva.

        Ota vain ihan rauhallisesti. Kuten 3 20 jo kertoikin, oikeudenkäynnit meikäläisissä tuomíoistuimissa ovat perusjutuissa (ja niihin pahoinpitelytkin kuuluvat) todella arkisia tapahtumia. Ei tosiaankaan ole tiedossa mitään Matlock-ristikuulusteluja. Ja hyvä niin.


    • 1+1

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1260
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1056
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      63
      797
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      750
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      661
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      648
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe