Monessa ketjussa yritetään mollata Linuxin eri versioita ja nyt suuri huuto on näistä viruksista, tai oikeastaan ne eivät ole viruksia, vaan ns matoja, jotka käyttäjän käyttöoikeuksia hyväksikäyttäen ryömivät järjestelmään ja tekevät tepposensa.
Näitä matoja on ollut jo vuosia Linuxille, mutta niitä vastaan on helppo suojautua. Muistatteko sellaiset kuin mydoom ja luper, joiden ensiesiintymisestä alkaa olla jo lähes kymmenen vuotta. backdoor-soopaa on kaikenlaista, kuuluisin lienee bottiverkkojen php-pohjalla leviävä ELF_MARE.C, tämä on Katien-ryhmän mato, tunnetaan jossain myös nimellä Net-Worm.Linux.Mare.d.
Linuxissa matoja vastaan on helppo suojautua, kunhan edes vähän katselee, mitä koneelleen asentelee ja kuinka tehokkaalla käyttäjätunnuksella koneella surffailee. Linux on kuitenkin tuhat kertaa suojatumpi kuin windows-maailma.
Täysin haavoittumaton Linux ei siis ole, osin kyse on käyttäjän omasta töppäilystä. Vähän kuin seksissä, suojaamattomana voi olla kivempaa, mutta pöpön saanti on ajanmittaan todennäköistä...
Linuxin madot
0
177
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1101070
- 102948
Luulet olevasi pidetty
Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap96807- 86723
- 48655
Kalateltta
Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi17617- 48526
- 36526
- 25515
- 43492
