Intiaanireservaattiin?

JOnna

Järjestääkö mikään matkatoimisto tai vastaava reissuja USAAn esim. Little Big Hornin-taistelupaikoille tai muuhun vastaavaan, esim. lakotareservaatteihin tutustumaan paikalliseen kulttuuriin ja käsityöhön? Suunnittelen vastaavanlaista reissua ja kalliiksi ja aikaavieväksi tulee jos kaikki pitää itse etsiä ja järjestää. onko kellään tietoa asiasta?

11

3188

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juntti

      ovat maailman vanhimpia keskitysleirejä. Parhaiten taitaa oppia pysyttelemällä myyntipöydän kadunpuoleisella sivulla.
      Little Big Horn ja muut turistirysät ovat eri asia.

      • JOnna

        no onhan se tietty näinkin, mutta käyväthän ihmiset pällistelemässä jotain Saksan vanhoja OIKEITA keskitysleirejäkin....mutta tämä ei ollut päätarkoitukseni vaan tiedustella ihan matkailuvinkkejä. jos niitä kellään on,kertokaa!


      • Juntti
        JOnna kirjoitti:

        no onhan se tietty näinkin, mutta käyväthän ihmiset pällistelemässä jotain Saksan vanhoja OIKEITA keskitysleirejäkin....mutta tämä ei ollut päätarkoitukseni vaan tiedustella ihan matkailuvinkkejä. jos niitä kellään on,kertokaa!

        Niin, niitä Saksan "oikeita" keskitysleirejä en ole nähnyt. Käsittääkseni niissä saa katsella huoneita, joista jää ankea muisto. Luuletko, että elämä intiaanireservaateissa on jotenkin auvoista ja asunnot luxuskämppiä? Jos tässä maailmassa haluaa uskoa democratiaan ja ihmisyyteen, on paras olla näkemättä kaikkea.
        Edellinen vain niin kuin vihjeeksi.
        Sorry, että en voi antaa kysymiäsi tietoja.


      • Dude

    • Smart Adventure

      Mielestäni nykyiset intiaanireservaatit Jenkeissä kaikkine Casinoineen, ovat aika kaukana oikeasta Intiaani kulttuurin löytämisestä.

      Intiaanikulttuuri Jenkeissä on vähän kuin Saamelaisuus Suomessa, molemmat elävät kirjoissa, elokuvissa ja tarinoissa paljon vahvenpana kuin nykypäivässä.

      Se että haluaa mennä matkatoimiston kautta intiaanireservaattiin kuullostaa jo ultrakeinotekoiselta... Vuokraa mieluummin oma auto ja käy katsomassa paikan päällä näyttääkö Motel 6 erilaiselle intiaanireservaatissa, kuin jossain muualla keskilännessä.

      Tässä matkaa odotellessa vielä tunnelmanluontia linkin kautta :-)

      http://www.500nations.com/indian_casinos.asp

    • Saija

      Terveisiä viime kesäiseltä Minnesotan matkalta.
      Minä kanssa höyrysin ennen matkaan lähtöä intiaaneista ja reservaateista. Olen ollut pienestä pitäen kiinnostunut sekä intiaanien ja saamelaisten kulttuureista. Yhteneväisyyksiä on tosi paljon. Niin hyvässä kuin valkonaamojen järjestämässä pahassa.
      Intiaanireservaatit todellakin ovat tänä päivänä kasinoita. Esim Minnesotassa pelaaminen on muualla laitonta paitsi reservaateissa. Reservaateissa myös on voimassa heidän omat lakinsa. Eli tavallaan oma maailmansa osavaltion sisällä.
      Vierailimme Lake Vermilionin rannalla sijaitsevassa Chippewa intiaanien reservaatissa. Ja asuimme kasino hotellissa. Alueella oli intiaanien kulttuurikeskus/museo. Siellä toki vierailimme. Keskuksessa ei perheemme lisäksi ollut muita vierailijoita ja saimmekin hyvin hekilökohtaisen opastuksen. Keskuksessa työskennellyt pesunkestävä intiaaninainen oli ollut naimisissa suomalaisen kanssa, joten yhteistä kieltäkin löytyi muutaman sanan verran.
      Saimme kuulla paljon intiaanien historiasta ja tavoista. Mitä enemmän kuulin, sitä surullisemmaksi tulin. Ja tunsin hitonmoista häpeää valkoisen miehen touhuista. Nitistettyä on tullut kokonainen kansa, kieli on lähes tapettu ( lapset pakotettiin englanninkielisiin sisäoppilaitoksiin - elämään perheestään ja heimostaan erossa ).
      Iso osa intiaaneista ( mitä me nähtiin ) oli muodottoman lihavia. Asiasta kysyttyämme saimme taas surullisen vastauksen. USAssa on tehty asiasta tutkimuksia ja tulos oli jotenkin näin: aikoinaan intiaanien ruokavalio oli puhtaampi ja luonnonmukaisempi kuin mitä Big Mac edustaa. Nykyiset elintarvikkeet ja Amerikkalainen (länsimainen yleensä ) ruokavalio on saanut aikaiseksi liikalihavuutta ja diabetes on kansantauti. Toki edellä mainittuja esiintyy myös muilla, mutta nimenomaan intiaanien keskuudessa kyse on todella tappavasta yhdistelmästä.
      Jos haluat jotain linkkejä katsella, niin laita Googleen hauksi South-Dakota tai North-Dakota turism. Olen jo positanut linkit suosikeista enkä muista niitä. Lähettävät sieltä myös prosyyrejä tilattaessa.
      Joten siis summa summarum. Älä etsi matkatoimistoa jokä tämän sinulle järjestää, pystyt siihen loistavasti itsekin. Mutta päästyäsi paikan päälle, varaudu pahaan mieleen. Se mielikuva joka meillä on intiaaneista ja heidän kulttuuristaan on mennyttä. Mutta legendat elävät. Ne ovatkin ainoat mitä meillä on jäljellä.

      • Jonna

        Matkakokemuksesi vaikutti sangen mielenkiintoiselta. Jos sinua huvittaisi kertoa enemmänkin,ja jutella lisää asiasta olisin iloinen jos voisit vaikka kirjoittaa minulle,osoite [email protected]


    • Saija

      Moi uudestaan.

      Tässäpä pari linkkiä aiheesta intiaanit ja lähiympäristö

      www.travelsd.com
      www.byways.org

    • lakota

      Pohjois-Dakotassa sijaitsee Pine Ridge ja Wounded Knee. Kävin ajelemassa kyseisissä paikoissa enkä nähnyt mitään kasinoja missään. Ympärillä näki todella köyhissä oloissa eläviä intiaaneja, resuisia lapsia ja jätemateriaaleista kyhättyjä taloja.
      Wounded Kneetä etsiessäni kyselin lapsilta tietä, mutta he eivät tuntuneet edes tietävän mistä puhutaan.
      Paikallisessa pubissa alkoholisoituneet äidit hakkasivat hedelmäpelejä olutta kitaten lasten leikkiessä pubin nurkissa.
      Joku perhe sentään jaksoi yrittää tienposkessa myymällä inkkaririhkamaa ohikulkijoille.

      Paikallinen intiaanipoliisi suositteli tulemaan jonain juhlapäivänä niin voisin pongata useammankin sulkahattuisen.
      Ei kiitos. Tunsin itseni todella ulkopuoliseksi ja typeräksi lakotareservaatissa.
      En suosittele turistikäynnin kohteeksi!

    • Sitting bullin

      jälkeläistä näytettiin eilen TVssä. (Sitting Bull hakkasi kenraali Custerin ja tämän sotilaat Little Big Hornissa) Samalla näytettiin reservaattia. Olihan siellä kasino, josta intiaanit saavat jonkin verran rahaa. Muuten oli ankeaa. Työttömyys on 75% jne. Käy katsomassa Suomessa 20 vuotta autiona ollutta kylää. Jää iloisemmat muistot kuin intiaanireservaatista.

    • JOnna

      kiitoksia kaikille vastanneille. tokihan ymmärrän, että eihän siellä mitään entisenlaista kulttuuria enää ole ollut vuosikausiin, ja tiedän heidän taloudellisen tilanteensä jne, mutta tarkoitus olikin lähteä lähinnä vain niitä paikkoja katsomaan,missä historiaa on tehty...matkatoimistoa kyselin lähinnä siksi, että jos se yllätysyllätys helpottaa matkan tekoa ja kun en itse tiedä kaikkia paikkoja, siellä olisi varmasti osattu auttaa...mutta kuitenkin, ,kiitos vastauksista!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1925
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1033
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      100
      957
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      727
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      588
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      28
      564
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      203
      481
    Aihe