Itselläni on käytössä pöytäkoneella ja läppärissä sekä linux, että win7 käyttikset rinnakkain asennettuna. Käynnistysvalikosta voi valita kumpaa käyttistä haluaa käyttää. Tein käynnistysaika testejä läppärillä (asus N71J, prossu I5) hintaluokka n.1100e, ei siis mikään mopo vieläkään, muistit tappiin päivitettyjä, HD-kone.
Emännän käytöstä löytyy myös vanha XP-kone, josta mittasin myös ajan uteliaisuuttani, kone on 2000-luvun alkupäästä.
Idea oli mitata aikaa, joka kuluu kun käynnistysnappi painetaan pohjaan ja ensimmäinen ajokelpoinen ohjelma on auki ja käyttökunnossa (sähköposti).
Windows XP käynnistysaika 4min 45 sekunttia
Windows 7 1-käynnistys 3min 51 sekunttia (latasi päivitykset windowsiin)
Windows 7 2-käynnistys 3min 01 sekunttia (otti päivitykset käyttöön)
Windows 7 3-käynnistys 3min 21 sekunttia (hakee viruspäivitykset)
Windows 7 4-käynnistys 2min 35 sekunttia (ottaa päivityksen käyttöön)
Windows 7 5-käynnistys 2min 37 sekunttia (normaali käynnistys)
Entäpä sitten Linux-jakelun Ubuntu V11.04 ajat?
Ubuntu V11.04 1-käynnistys 1min 19 sek
Ubuntu V11.04 2-käynnistys 1min 19 sek
Eli ajat ovat aina samat, ei viruspäivityksiä, ei käyttöjärjestelmäpäivityksiä.
Graafinen Linux on monessa suhteessa valovuoden edellä Microsoftia.
Suosittelen vasta-alkajille Ubuntun V10.7 tai tätä V11.04 niissä on vielä vanha graafinen ilme, eikä ole plagioitu win8-tyylisiä kosketusruutu näyttöjä.
Mielenkiintoinen vertailu Windows/Linux koneiden käynistysajoist
9
180
Vastaukset
- jubuntu
Jep pisteet ubuntulle!! Itsellä ei ole windowssia läppäreissä ollenkaan. Ubuntu on paljon nopeampi ja mukavampi käyttää! Suosittelen sitä erityisesti miniläppäreille, koska niillä ei tee mitään windowsin kanssa.
- Äxxxpee
Windows XP sp3 käynnistysaika: 1 min 15 sek. (Kone vm. n. 2005, pentium 4 3 ghz, 2 gt DDRAM/400mhz)
Tuohon käynnistysaikaan vaikuttaa aika moni asia: . mm. prosessorin nopeus, muistin nopeus,/ määrä, käynnistyksen yhteydessa ajettavat ohjelmat.. yms..
.. eli windowsinkin saa säätämällä nopeaksi.
Linuxeja, ja Ubuntua ei ehkä tarvitse säädellä yhtä paljon.. eli sopii siinä mielessä aloittelijoille paremmin..- jubuntu
Joo onhan xp ihan kevyt käyttis. Mutta se on jo vanha ja tuki loppuu muistaakseni huhtikuussa. Luulenpa että vanhemmat ubuntut lähtevät nooeammin kuin xp. Ja se on ihan kauheaa katsottavaa noilla halvoilla läppäreillä joissa on win7 tai 8 jotka on huomattavasti raskaampia kuin xp. Seiskaa tai kasia et saa millään keinolla ubuntua nopeammaksi.
- Pyyhis
Jos verrataan pelkästään muistinkäyttöä Windowsin ja Ubuntun välillä, niin onhan noissa melkoinen ero. Yleensä Ubuntu työpöytä käynnissä vie 300-500Mt muistia, riippuen mitä muuta tauhkaa käynnistetään mukana. 64-bittisellä Windows 7:llä ei alle 2 Gb juuri pääse.
Tosin muisti on halpaa, ja ssd levyllä pääsee huimaan nopeutumiseen. Ssd levyllä Win 7 käynnistyy noin 30 sekunnissa, ja jos biosin käynnistymisaikaa ei lasketa, niin päästään alle 15 sekuntiin. Tietysti Ubuntu käynnistyy ssd:llä alle 10 sekunnin.
Halpisläppäreissä juuri kovalevy on pahin pullonkaula. Asensin omaan Asus eepc miniläpyyn ssd:n originaalin 5400rpm levyn tilalle, ja kone nopeutui yli puolella. Lisäksi ssd kuluttaa virtaa paljon vähemmän kuin tavallinen levy. Onhan nämä mielenkiintoisia, mutta lopulta aivan turhia.
1.Mitä väliä käynnistyykö se Windows/ubuntu1-5min. Se kuitenkin voi olla sen jälkeen päällä vaikka useamman vuorokauden ilman näkyvää hidastumista.
2. Molemmissa on puolensa. Omasta mielestä ubuntu voittaa käytettävyydesä Windowsin mennen tullen, toisaalta Windows voittaa ohjelmistojen määrässä.- jubuntu
Tuo on kyllä tosi. Se käynnistyksen nopeus on lähinnä hifistelyä. Itse laitan aina koneen päälle ja lähden esim. aamupalalle ja kun tulen takaisin kone on päällä eikä ole väliä onko se käynnistynyt 1min vai 5min. Ja juuri tuon ubuntun käytettävyyden ja keveyden takia se kannattaa kaikille miniläppäreille laittaa koska niihin ei tarvi niitä ohjelmistoja käyttää. Itsellä on pöytäkoneessa win7 ja ubuntu 11.04
- Pyyhis
jubuntu kirjoitti:
Tuo on kyllä tosi. Se käynnistyksen nopeus on lähinnä hifistelyä. Itse laitan aina koneen päälle ja lähden esim. aamupalalle ja kun tulen takaisin kone on päällä eikä ole väliä onko se käynnistynyt 1min vai 5min. Ja juuri tuon ubuntun käytettävyyden ja keveyden takia se kannattaa kaikille miniläppäreille laittaa koska niihin ei tarvi niitä ohjelmistoja käyttää. Itsellä on pöytäkoneessa win7 ja ubuntu 11.04
Makunsa kullakin. Itse en ala odottelemaan koneen käynnistymistä minuuttikaupalla, ja jos käyttöjärjestelmän käynnistymiseen menee 5 minuuttia, niin se takuulla kertoo muustakin hitaudesta.
Miniläppärissäni alkuperäisellä 5400rpm levyllä esimerkiksi päivitysten asennus oli yhtä tuskaa, kun 10 päivityksen asentamiseen meni 20-30 min, eikä koneella juuri muuta voinut sen aikana tehdä.
Kun ssd:n juoheuteen ja nopeuteen kerran tottuu, niin paluuta vanhaan ei ole.
Itse pidän konetta päällä vain tarpeen vaatiessa. - 7 sekunnissa 2 käyttistä
Pyyhis kirjoitti:
Makunsa kullakin. Itse en ala odottelemaan koneen käynnistymistä minuuttikaupalla, ja jos käyttöjärjestelmän käynnistymiseen menee 5 minuuttia, niin se takuulla kertoo muustakin hitaudesta.
Miniläppärissäni alkuperäisellä 5400rpm levyllä esimerkiksi päivitysten asennus oli yhtä tuskaa, kun 10 päivityksen asentamiseen meni 20-30 min, eikä koneella juuri muuta voinut sen aikana tehdä.
Kun ssd:n juoheuteen ja nopeuteen kerran tottuu, niin paluuta vanhaan ei ole.
Itse pidän konetta päällä vain tarpeen vaatiessa.Ssd:n lisäksi tarvitaan myös tehokas prossu, jotta windows käynnistyisi nopeasti. Pelkällä ssd:llä käynnistysajat ovat pitkiä, jos prossu on liian hidas mobiiliversio tms.
Itselläni Win2012R2 HyperV Win8.1 Ent käynnistyvät yhteensä 7 sekunnissa (prossuna 4770K ja 32GB 2400mhz rammia). Eli 7 sekunnissa käynnistyy 2 eri windowssia, ja etätyöpöytä ja normaali host-työpöytä ovat sen jälkeen käyttövalmiit.
- Hidas on
Minulla on Windows 8.1 professiona ja käynnistymiseen menee 20 sekuntia. Hidashan toi on mutta on jo monta vuotta vanha kone
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S607254- 1243981
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.273271- 212778
- 272423
- 232262
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3721971- 251950
- 471930
- 321878