Ihmetyttää hivenen ihmisten ainainen ruikutus siitä, että aina on rahat loppu ennen tilipäivää. Itse olen hädin tuskin keskituloinen, vaimo ei sitäkään ja silti meillä jää kuukaudessa säästöön 1000-1300€. Asuntolainaa lyhennetään ravakkaan tahtiin 1000 €/kk, ajetaan uudella autolla, syödään kunnon ruokaa, lapsille ostetaan se mitä ne tarvitsee ja jopa jokunen olut tulee joskus juotua(tosin kotona, 0.70€/plo).
Mihinkä tämä nykykansa tuhlaa rahansa? Itse olen jo pitkään pitänyt kotona exceltaulukkoa tuloista ja menoista ja näin pysyn kärryillä siitä, missä mennään.Suosittelen.
Säästäväisyyttä
23
10273
Vastaukset
- Mja
Nyt sitten kiinnostaisi tietää, mikä on sinun käsitys hädin tuskin keskituloisesta?
Itsekin ns. keskituloisena pystyn säästämään, mutten kuitenkaan tuommoisia summia, vaikka kuinka karsisin menojani.- R.A
Omat 2467 e sivutoimesta n.300 e ,vaimo 1912 e lapsilisät 210 e.
- tuloistasi
R.A kirjoitti:
Voi jumankauta, sinäkö tuolla tulotasolla kehtaat ruikuttaa toisten rahaongelmien valittamisesta? Sulla on hyvin tuloasiat, ei mikään ihme, että jää ton verran säästöön. Mieti sitä, että jotkut saa jotain tonnin kuukaudessa jos sitäkään.
- Säästöön jää
tuloistasi kirjoitti:
Voi jumankauta, sinäkö tuolla tulotasolla kehtaat ruikuttaa toisten rahaongelmien valittamisesta? Sulla on hyvin tuloasiat, ei mikään ihme, että jää ton verran säästöön. Mieti sitä, että jotkut saa jotain tonnin kuukaudessa jos sitäkään.
Eihän tuossa ketjun aloittajaperheessäkään ole tulot kuin reilun tonnin per henkilö. Meillä ainakin lapset (4 kpl) kuluttavat paljon enemmän kuin aikuiset.
- vaan pienet menot
R.A kirjoitti:
Voin hyvin yhtyä alkuperäiseen kirjoittajaan. Meillä on samat tulot, erona on, että lapsia 4. Ja hyvin riittää rahat! Nyt asuntolaina on maksettu, jää joka kuukausi säästöön aivan vähintään se tonni. Lapsiin on satsattu, kalliit harrastukset on kaikilla ja uudet tietokoneet kullakin. Mekin ihmettelemme usein, kun monet tuttavamme valittavat ainaista rahapulaa, vaikka tulot on isommat kuin meillä. Mihin ne ihmiset höösää sen rahansa?
- jape
vaan pienet menot kirjoitti:
Voin hyvin yhtyä alkuperäiseen kirjoittajaan. Meillä on samat tulot, erona on, että lapsia 4. Ja hyvin riittää rahat! Nyt asuntolaina on maksettu, jää joka kuukausi säästöön aivan vähintään se tonni. Lapsiin on satsattu, kalliit harrastukset on kaikilla ja uudet tietokoneet kullakin. Mekin ihmettelemme usein, kun monet tuttavamme valittavat ainaista rahapulaa, vaikka tulot on isommat kuin meillä. Mihin ne ihmiset höösää sen rahansa?
Ollaan myös ihmetelty ainaista ruikuttamista.
Mutta kyllähän sitä rahaa saa menemään jos käy esim. päivässä pari kertaa kahvilla, polttaa tupakkaa, syö lounaat ulkona,ostaa iltapäivälehdet ym. joutavaa.helposti 20e/päivä tekee arkiviikossa jo 100e ja vuodessa 5200 euroa
noin rankasti yleistäen.
tai istuu baarissa vetämässä tuoppeja ja valittamassa kun ei työttömyyskorvauksilla pärjää. - Keskitulo
R.A kirjoitti:
Meillä jää avovaimon kanssa palkasta nettona
noin 1200/nuppi, josta aletaan maksaa ensin pois vuokra, sitten vakuutukset, TV-lupa, Hesari, kännykkälaskut, sähkö, jne.
Kun päälle lisätään molempien matkakortille 30 päivää aikaa seutuliikenteessä on taas mennyt
150 e. Sitten luukusta tipahtaa ammattiliiton jäsenmaksulasku. Taas menee vajaa 100 e.
Ei siinä sitten montaa sataa jää yhteensä, jolla pitäisi ruokkia kolme suuta ettei koirakaan näkisi nälkää. Onneksi koiravero ei ole kovin suuri menoerä vuositasolla.
Eli ruokaa kotiin kahdelle ihmiselle ja yhdelle koiralle.
Sitten vielä ruokaa töihin itselle lounaaksi.
se onkin sitten yleensä alle euro per päivä lounaspizza kaupasta. - pihi
Keskitulo kirjoitti:
noin 1200/nuppi, josta aletaan maksaa ensin pois vuokra, sitten vakuutukset, TV-lupa, Hesari, kännykkälaskut, sähkö, jne.
Kun päälle lisätään molempien matkakortille 30 päivää aikaa seutuliikenteessä on taas mennyt
150 e. Sitten luukusta tipahtaa ammattiliiton jäsenmaksulasku. Taas menee vajaa 100 e.
Ei siinä sitten montaa sataa jää yhteensä, jolla pitäisi ruokkia kolme suuta ettei koirakaan näkisi nälkää. Onneksi koiravero ei ole kovin suuri menoerä vuositasolla.
se onkin sitten yleensä alle euro per päivä lounaspizza kaupasta....ainakaan ammattiliiton jäsenmaksuja maksa, nehän nyt on täyttä soopaa. Itse lopetin joku vuosi sitten ja jo rupesi 20 € kuussa jäämään rahaa enemmän tilille. Toinen asia mikä huolestuttaa on tuo Hesarin tilaaminen, et kai asu syrjä-Suomessa? Täällä metsässä eläminen on paljon halvempaa.
- narun jatkoksi?
Keskitulo kirjoitti:
se onkin sitten yleensä alle euro per päivä lounaspizza kaupasta.Meillä on suunnilleen(~1300/nuppi) samanlaiset "tulot", mutta perheessämme on koiran lisäksi vielä 2 murrosikäistä lasta, joten rahatilanne on aivan painajaismainen. Vuodesta toiseen jatkuu sama kituutus ja nyt alkaa kyllä tuntua, ettei enää jaksa. Rahat loppuvat jo heti tilipäivänä, eli emme pysty muuta kuin maksamaan laskut. Sitten on helvetin hauska miettiä aina kuukausi mistä saisi rahaa. Ruoka ym. pakollinen ostetaan Visalla ja siitä lankeaa joka kuukausi sitten about 800-1000€:n lasku. Vaatteita ei pysty ostamaan ikinä, huonekaluista puhumattakaan.
- Kale
Keskitulo kirjoitti:
se onkin sitten yleensä alle euro per päivä lounaspizza kaupasta.Itse jättäisin noista pois (ja olen jättänytkin)
seuraavat:
Ammattiliiton jäsenmaksu
Hesari muut lehdet
TV-maksu
erotkaa kirkosta jos vielä siihen kuulutte.
Noilla keinoin ainakin itselläni käteen jäävä osuus kasvoi huomattavasti (suurin osuus on
tuo kirkollisvero).
Tsemppiä! - sitte
Keskitulo kirjoitti:
se onkin sitten yleensä alle euro per päivä lounaspizza kaupasta.Meillä sama tulotaso, neljä murrosikäistä harrastuksineen, kuusi kissaa ja vain yksi iso koira. Rahat riittää, tänäänkin lämmitän talomme risuilla.
- Hillehille
pihi kirjoitti:
...ainakaan ammattiliiton jäsenmaksuja maksa, nehän nyt on täyttä soopaa. Itse lopetin joku vuosi sitten ja jo rupesi 20 € kuussa jäämään rahaa enemmän tilille. Toinen asia mikä huolestuttaa on tuo Hesarin tilaaminen, et kai asu syrjä-Suomessa? Täällä metsässä eläminen on paljon halvempaa.
Ei kun ay-maksu köyhän kannattaa maksaa. Muuten, jos sattuu jäämään työttömäksi, tipahtaa peruspäivärahalle, ja siinä ei paljoa naurata.
Sen sijaan kirkosta eroaminen on hyvä neuvo.
- BSA
No olikos tossa joku säästövinkki. Windowssin ja Excelin lisenssi maksaa rahaa, ai niin oletkin varastanut ne työpaikaltasi ja kehut itseäsi säästäväiseksi. Todellisuudessa olet varas ja hyvätuloinen.
- säästöön jää
Ei kannata olla katkera, kokeile edes katsoa, mihin roskaan rahat menevät. Ei tarvi "kallista" exceliä, ruutupaperikin käy.
- Nörtti
Excelin sijaan voi käyttää vastaavaa ilmaista
OpenOfficea, tässä säästövinkki :) - Nörtti
Nörtti kirjoitti:
Excelin sijaan voi käyttää vastaavaa ilmaista
OpenOfficea, tässä säästövinkki :)Windowsin sijaan sitten vaikka ilmainen Linux!
- ggg
Se sano, että säästöön jää 1000-1300 e/kk. Ja lainaa lyhennetään jne.
- Nuori säästäjä
Olen opiskelija nyt ja asun vanhempieni luona joten nämä talousasiat eivät niinkään kuulu minun elämääni kovinkaan intenssiivisesti seuraavan kolmen vuoden aikana, mutta tiedän niistä ja säästämisestä paljonkin.
Minulla on eräs ystävä joka on 27 vuotias ja asuu vuokrayksiössä Vuosaaressa hänen tulonsa ovat 1230 euroa/kk ja olen auttanut häntä selviämään elämästään nk. talousohjelman avulla jonka olen hänelle tehnyt (ihan ilmaiseksi).
Ennakonpidätyksen jälkeen ystävälleni jää 973,55 euroa/kk, vuokra on 450 euroa/kk, vesilasku sähkö puhelin= noin 60 euroa, Bussilippu 40 euroa, ruokaan wc-paperiin hygieeniatuotteisiin 230 euroa/kk, vuotuisiin vaatehankintoihin satunnaisiin mutta välttämättömiin menoihin (esim. kunnallisen terveydenhuollon maksut lääkkeet) noin 40 euroa/kk.
Laskelmiemme mukaan säästöön jää maksimissaan 113,55 euroa ja jos lasketaan vielä Viina muut huvitukset noin 45 euroa/kk niin säästösaldo on 68,55 euroa/kk.
Totuus on se että ystävältäni jää säästöön noin 50-60 euroa/kk lähinnä satunnaisten hintavaihteluiden yms. takia.
Tässä on todellinen säästöohjelma pienituloiselle.
Noilla tuloilla ei siis käytännössä voi säästää mitään mihinkään ja jos tulee pienikin taloudellinen takaisku kuten esim. pesukone hajoaa niin se tuhoaa talouden pariksi vuodeksi. - minää
Nuori säästäjä kirjoitti:
Olen opiskelija nyt ja asun vanhempieni luona joten nämä talousasiat eivät niinkään kuulu minun elämääni kovinkaan intenssiivisesti seuraavan kolmen vuoden aikana, mutta tiedän niistä ja säästämisestä paljonkin.
Minulla on eräs ystävä joka on 27 vuotias ja asuu vuokrayksiössä Vuosaaressa hänen tulonsa ovat 1230 euroa/kk ja olen auttanut häntä selviämään elämästään nk. talousohjelman avulla jonka olen hänelle tehnyt (ihan ilmaiseksi).
Ennakonpidätyksen jälkeen ystävälleni jää 973,55 euroa/kk, vuokra on 450 euroa/kk, vesilasku sähkö puhelin= noin 60 euroa, Bussilippu 40 euroa, ruokaan wc-paperiin hygieeniatuotteisiin 230 euroa/kk, vuotuisiin vaatehankintoihin satunnaisiin mutta välttämättömiin menoihin (esim. kunnallisen terveydenhuollon maksut lääkkeet) noin 40 euroa/kk.
Laskelmiemme mukaan säästöön jää maksimissaan 113,55 euroa ja jos lasketaan vielä Viina muut huvitukset noin 45 euroa/kk niin säästösaldo on 68,55 euroa/kk.
Totuus on se että ystävältäni jää säästöön noin 50-60 euroa/kk lähinnä satunnaisten hintavaihteluiden yms. takia.
Tässä on todellinen säästöohjelma pienituloiselle.
Noilla tuloilla ei siis käytännössä voi säästää mitään mihinkään ja jos tulee pienikin taloudellinen takaisku kuten esim. pesukone hajoaa niin se tuhoaa talouden pariksi vuodeksi.Koita syödä hyvin vfähän. Säästyy rahaa ja pysyy samalla laihana. Älä käytä autoa/bussia tms., vaan juokse matkat.
- GFB
..mitä valittajia
Jos on tyhmä ja ei tee töitä, niin ei tule rahaa. Tulojen ei tartte kummoset olla, jotta jotain jää säästöön. Tietenkin jos pitää 'ystävien' painostuksesta lentää kaks kertaa vuodessa etelään, jotta katu-uskottavuus säilyy, niin hupenee siinä jo keskituloisen palkkakin. Kerätkää ihmiset marjoja ja ottakaa sieltä veroton tuotto. Näin tällä maalla tehdään. Kyllähän ne menotkin kasvavat kun tulot kasvavat. Huomasin sen itse kesällä. Olen saanut jo vuosia n. 500-600 e/kk tuloja, joskus on täytynyt turvautua siihen hätävaraan eli pullojen keräilyyn ja raha on riittänyt juuri ja juuri.
Kun sain töitä n. vuodeksi tulot nousivat vähitellen. Parhaimmalla hetkellä rahaa taisi jäädä käteen yli 900 e/kk vuokran jälkeen. Nyt palatessani normaalille tulotasolleni mietin mihin se raha meni. Mutta menihän sitä moneen asiaan: Leikkeleiden laatu/hinta nousi pari astetta. Ostin erilaisia juustoja. Kävin viikonlopun lomamatkalla Oulussa yms. Saatika sitten hyvät viinit joka viikko ja ravintolat.. niihin meni..
Nyt kun palauduin normaaliin tulotasoon tuntuu toisaalta oudolta että edelleen pärjään vaikka vuokran jälkeen jäänee enää n. 300 - 320 e/kk. Toisaalta tämä on paljon tutumpi ja miellyttävämpi tulotaso. TUntui oudolta kun pysti ostamaan mitä halusi. Nyt kun tulot on vähissä tulee vastaan vanha ja tuttu tilanne, jossa ostetaan kaikki niin halvalla kuin voidaan. Hommataan halpa nettiliittymä, halvempi kännykkäliittymä sekä vaihdetaan sähköntoimittajaa..
Näin se elämä muuttuu. Tätä ihanuutta 4 vuotta niin sitten sitä tuloakin pitäisi tulla mukavammin. Vaan miten käy? Jääkö sittenkään mitään säästöön vai ei?- paljon kokenut
Mun systeri oli toistakymmentä vuotta hyväliksaisessa työssä. kun nyt kolmisen vuotta siteen jäi työttömäksi, ihmetteli kuinka kukaan voi pärjätä peruspäivärahalle (mille minä silloin olin pudonnut ansiosidonnaiselta). Systeri sai ansiosidonnaista melkein yhtä paljon kun minä olin tienannut työlläni.
Tein systerille kanssa helpon ohjelman, millä hän pystyi seuraamaan menojansa, niin hänkin oppi huomaamaan kuinka hyvin sitä pärjää vähän vähemmälläkin. Ei sitä tule ajatelleeksikaan kuinka hirveesti "turhaa" tulee hankittua, kun ei tarvitse laskea ollenkaan mihin rahansa pistää.
Minustakin on välillä kivempi joutua miettimään ja tehdä hintavertailua. Sitten kun on taas enemmän rahaa, on vähemmän pelkoa siitä että sitä yhtäkkiä taas alkaisi hulvattomasti ostelemaan. Tähän säästämiseen ja tiettyyn niukkaan ostotottumukseen tulee tapa.
- näin onnellisesti ei ole ka...
Olen kanssa pitänyt Exelillä oman talouden kirjanpitoa vuodesta 1989 eli 15 vuotta. Nykyään vaan kun tulot on nippanappa 700 € ja kiinteät menot
550,00 €, loppu sinnitellään. ei siinä paljon taulukot auta, vaikka kuinka tekis budjettia. vuokranantaja kun ei ole suostuvainen siihen että kirjaan jokunen kuukausi satasen vähemmän vuokramenoja.
toki tuo on auttanut laskemaan, mihin on tosiaan varaa ja mihin ei.
Sitten kun on ollut muutamia vuosia töissä ja saanut enemmän käteen, niin on tietänyt säästää kun on ollut tunne ettei sitä työn onnea kestä eläkeikään saakka.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S617760- 1334474
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.323727- 213078
- 232632
- 272573
- 502246
- 252150
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3922113- 322049