Ajatukseni oli tehdä hengittävällä rakenteella ulkorakennukseen toimisto. Palomääräysten takia siihen tosin määrättiin tuulensuojakipsilevyverhous ulos. Nyt rakenne on siis ulkoapäin lueteltuna hirsipaneeli-tuulensuojakipsilevy-ekovilla-ilmansulkupaperi-sisäverhouspaneeli.
Yhden seinän tuli olla toimistossa erityisen paloturvallinen, joten siihen piti laittaa sisäverhoiluksikin erikoiskova kipsilevy. Olin suunnitellut laittavani hengittävän maalin kipsilevyn pintaan, mutta työmies ehtikin (kun en ajoissa ilmoittanut) laittaa vesiohenteisen akrylaattimaalin siihen. Mitä sanotte, haittaako se, että yksi seinistä on nyt sellainen, jossa tuo kyky varastoida ja luovuttaa kosteutta on katkennut, kun kerran muissa seinissä on hengittävä rakenne?
Vai pitäisikö yrittää vielä akrylaattimaali ottaa pois (vai voiko sitä kipsilevyä turmelematta enää edes saada pois?)
Kysyn nyt tältä palstalta, vaikkei tönö hirsitalo olekaan, sillä luulen teidän ymmärtävän hengittävien rakenteiden päälle.
Yksi hengittämätön seinä huoneessa
2
584
Vastaukset 2
- Se Avarakatseinen
Tarvitseeko Sinun ajatella?
Nykyisin ajattelee ja suunnittelee luvanvaraisen rakennuksen arkkitehtisuunnittelija, rakennesuunnittelija, LVI- suunnittelija ja sähkösuunnittelija. Suunnittelun yhteensopivuutta tarkkailee ja valvoo pääsuunnittelija.
Sinä rakennushankkeeseen ryhtyneenä joudut kokoamaan pätevän henkilöstön!
....
"Hänellä tulee olla hankkeen vaativuus huomioon ottaen riittävät edellytykset sen toteuttamiseen sekä käytettävissään pätevä henkilöstö". Mkr 119 §
Sitähän Sinulla ei tietysti ollut jos täällä kyselet yhden seinän "hengittävyydestä"
Mikä toimistotyö on niin tulenvaarallista, että tarvitaan kipsilevy?
Huoneessa on ihan ylenmääriin "hengittävää" maalaamatonta ? lakkaamatonta? puupintaa varsinkin jos laipiokin on puuta. Ulkoseinärakenteesta unohtui sitten ristiin koolattu ilmarako hirsipaneelin alta? Sillä lailla!
Toivottavasti se varsinainen, oikea ilmanvaihto ei unohtunut!
Johtavan hirsirakentajan nettisivuilla runoiltiin vielä muutama vuosi sitten, miten hirsiseinän pinnassa paha ilmamolekyyli muuttuu HYVÄKSI!
Muutama vuosi sitten ohjeistettiin, että yksi puupaneeliseinä huoneessa on tarpeeksi. Älä huoli, seuraava asukas maalaa kaikki kellastuneet/harmaantuneet/ likaantuneet seinä- ja kattopinnat ja "Henkittäminen" loppuu siihen.- mattimeikämasa
HIRSIPANELI VAAKAAN, ei ristikoolausta!
puu käsittelemättömänä 'saattaa' aiheuttaa tietyissä ilmankosteuspitoisuuksissa ja lämpötilaeroissa negatiivisia ioneja.
jotkin vesiohenteiset akrylaattimaalit ovat ns. vesihöyryä läpäiseviä eli hengittäviä. vesihöyryn läpäisevyys voidaan mitata.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa741670- 231172
Kemijärvellä vesionnettomuus
Pitkänsillan ja taiteilijanniemen välillä nähty henkilön painuvan veden alle. Mitä on tapahtunut? Onko vesihiisi taas as321073Hei, voitko kuunnella
Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu134906Joku porukka lähtenyt täältä
Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.189826- 64694
Olipa yllätys
Kuten hyvin moni tiesi/arvasi että valetta alusta loppuun toi *olemme ystäviä* satu. Instassaan käsi kädessä kuva kertoo192609On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit79598- 49561
- 70539
Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä
Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,32518- 55507
- 57485
Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?
Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.25457Kai sä mies ymmärrät..
..ettet jättänyt vaihtoahtoa. Tottakai toivon vielä, että pystyisit toimimaan niin että asiat korjaantuisivat. Vahvast28432- 34424
- 33423
- 40417
- 16409
- 82398