Ammattipätevyydestä kysymys

Tuleva jakelijako?

Morjens,

Kysynpäs semmosta, kun suoritin kuorma-auton ammattipätevyys koulutuksen armeijassa 2010, ja en löydä todistusta mistään kyseisestä kurssista, niin mistä mahdollisesti saisin uuden todistuksen siitä että on käyty? Kuinka kauan ammattipätevyys on voimassa? Tosiaan aika vaikea varmaan todistaa että olen kurssin käynyt, kun ei mitään todistusta siitä ole...

Kuorma-autokortti on suoritettu vuonna. 2008, joten tarvitsenko edes ammattipätevyyskoulutusta jos haluan esim jakelu-auton kuljettajaksi?

Vastatkaahan asiallisesti tietämättömälle :)

11

896

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huonorahtari

      Trafilla pitäis olla tiedostoissa Sinun tiedot.Ne saat tarkistettua netissä
      pankkitunnuksillasi.Jakoauton kuljettaja tarvitsee amm.pätevyydet.

    • matsonation

      Kun olet saanut kuorma-autokortin ennen 10.9.2009, et tarvitse erillistä ammattipätevyyskoulutusta kuorma-auton kuljettamiseksi ennen 10.9.2014.

      Uskoisin, että koulutuksesi on syötetty Ajovarman toimesta rekisteriin. (Koulutuskeskuksen on toimitettava ammattipätevyyslain 23 §:ssä tarkoitetut ilmoitukset Ajoneuvohallintokeskukselle tai sen osoittamalle palvelun tuottajalle tiedon ajoneuvoliikennerekisteriin merkitsemistä varten.)

      10.9.2007 - 10.9.2014 suoritetut koulutuspäivät kelpaavat tarvitsemaasi ammattipätevyyteen 10.9.2014 jälkeen.

      Kun haet ammattipätevyyttä, kannattaa sitä hakea 10.3.2014 jälkeen, jolloin saat sen 10.9.2019 saakka. Jos haet sitä nyt, saat sen viideksi vuodeksi perustason ammattipätevyyskoulutuksen tai jatkokoulutuksen suorittamisesta annetusta todistuksesta.

    • näin se menee

      Koska sulla on ollut kuorma-auton ajo-oikeus ennen 10.9.2009, voit tuolla puolustusvoimien todistuksella yhtä hyvin pyyhkiä takapuolesi. Sillä ei ole mitään merkitystä. Ammattipätevyyttä ei vaadita ennen tuota päivämäärää ajetuille korteille, eikä ammattipätevyyskoulutus kerrytä direktiivipäiviä, jotka sinunkin on suoritettava ennen 10.9.2014, jos ammatiksesi meinaat ajaa. Jos sinulla ei olisi ollut kuorma-auton ammattipätevyyttä ennen armeijaa, olisi tuo direktiivipäivien suorittamisen takaraja sulla vasta vuodella 2015 eli viisi vuotta ammattipätevyyden suorittamisesta. Vielä ensi syksyyn voit siis ajaa jakaria niin paljon kuin sielu sietää ilman mitään koulutuksia ja 5 koulutuspäivää käymällä taas seuraavat 5 vuotta eteenpäin.

      • näin se menee

        Lisätään vielä, että sikäli todistus olisi ihan fiksua kaivaa jostain esiin, että toimittamalla siitä kopion työnantajalle, lasketaan siitä kaksi vuotta lisää työkokemukseen. Palkkaluokatkin siis nousevat pari vuotta aiemmin.


      • matsonation
        näin se menee kirjoitti:

        Lisätään vielä, että sikäli todistus olisi ihan fiksua kaivaa jostain esiin, että toimittamalla siitä kopion työnantajalle, lasketaan siitä kaksi vuotta lisää työkokemukseen. Palkkaluokatkin siis nousevat pari vuotta aiemmin.

        Jos olet varma asiasta, niin annoin väärää tietoa.
        Tuntuu koomiselta, että perustason ammattipätevyyskoulutus (140/280 h) ei vastaa jatkokoulutusta (35 h).

        Asetuksen 21 §:n mukaan ennen 10.9.2009 saadun C-kortin haltija voi kuitenkin osallistua ensimmäiseen jatkokoulutukseen jo 10 päivästä syyskuuta 2007 lukien.


      • dbjdfblbffv
        matsonation kirjoitti:

        Jos olet varma asiasta, niin annoin väärää tietoa.
        Tuntuu koomiselta, että perustason ammattipätevyyskoulutus (140/280 h) ei vastaa jatkokoulutusta (35 h).

        Asetuksen 21 §:n mukaan ennen 10.9.2009 saadun C-kortin haltija voi kuitenkin osallistua ensimmäiseen jatkokoulutukseen jo 10 päivästä syyskuuta 2007 lukien.

        no mikäpä näissä pykälissä ei tuntuisi koomiseltä? oikeastihan noilla direktiivipäivillä ei ole hevon helvetin merkitystä varsinaiseen ammattipätevyyteen. jos äijä on vaikka 20 vuotta kiskonut puuta tiettömien taipaleiden takaa niin ei siltä se ammattitaito mihinkään katoa vaikka jättäisi sen 25 vuotiaan kaikkitietävän koulutusjäpikän paskapuheet kuuntelematta.


      • Rahtijakke
        dbjdfblbffv kirjoitti:

        no mikäpä näissä pykälissä ei tuntuisi koomiseltä? oikeastihan noilla direktiivipäivillä ei ole hevon helvetin merkitystä varsinaiseen ammattipätevyyteen. jos äijä on vaikka 20 vuotta kiskonut puuta tiettömien taipaleiden takaa niin ei siltä se ammattitaito mihinkään katoa vaikka jättäisi sen 25 vuotiaan kaikkitietävän koulutusjäpikän paskapuheet kuuntelematta.

        Ehkä sen 20 vuoden aikana lienee joku alaa koskeva säännös ja asetus kerennyt muuttumaan? Näitä on minusta ihan hyvä käydä kertaamassa tai jopa opettelemassa jos omatoimisesti asioihin ei vielä ennen tullut perehdyttyä.

        Ehkä tästä "Ammattipätevyys" - sanasta saa väärän kuvan, eihän kenenkään ammattitaitoa ole kyseenalaistettu. laittamalla tällainen koulutusvelvoite.


      • dbjdfblbffv
        Rahtijakke kirjoitti:

        Ehkä sen 20 vuoden aikana lienee joku alaa koskeva säännös ja asetus kerennyt muuttumaan? Näitä on minusta ihan hyvä käydä kertaamassa tai jopa opettelemassa jos omatoimisesti asioihin ei vielä ennen tullut perehdyttyä.

        Ehkä tästä "Ammattipätevyys" - sanasta saa väärän kuvan, eihän kenenkään ammattitaitoa ole kyseenalaistettu. laittamalla tällainen koulutusvelvoite.

        ammattitaitohan siinä juuri on kyseenalaistettu kun yhtenä päivänä voit tehdä työsi kuten ennenkin, mutta sen yhden ratkaisevan yön nukuttuasi et enää ole pätevä tekemään työtäsi vaan koulun penkille on mentävä.

        tuo kiitolinjan esimerkki taitaa olla ainut tähän mennessä jossa on saatu jotain järkevää hyötyä näistä koulutuksista. kyllähän tehtaat ym. vaativat kaikenmaailman kortteja, mutta ei niilläkään ole juuri muuta merkitystä kuin rahastaminen. esimerkiksi tuo työturvallisuuskortti oli aivan pelkkä vitsi. autokuskille näytetään videolta kuinka tehdään turvallisesti hiilihuolto johonkin helvetin sähkömoottoriin tehtaalla. sanallakaan ei puhuttu mistään mikä olisi edes liipannut läheltä omaa toimenkuvaa. lisäksi se kurssi muistutti enemmän trukkikurssia kun suurimmassa osassa kuvia se trukki oli kallellaan johonkin suuntaan. kollega kysyi jossain vaiheessa päivää ihan vaan varmuuden vuoksi että kumpi tämä nyt oli trukki-, vai työturvallisuuskurssi

        ensiapukoulutus tietysti on ihan hyvä juttu, mutta kun sekään ei liity mitenkään siihen ajamiseen ja sen oman työn osaamiseen. silti kurssin käymällä olet taas yhden päivän lähempänä ammattipätevyyttä.


    • suunnittelun kukkane

      Koulutus ei ole pahasta mutta kukaan ei ole miettinyt mitä koulutuspäivillä pitäis tehdä. Nyt käytävillä koulutuksilla ei lisätä ammattipätevyyttä vaan kerätään rahaa. Järkevästi toteutettuna kulutuksella on merkikitystä mutta nykykäytäntö on rahanhaaskausta.

      • onneton autokuski

        Kiitolinjalla ainakin on ihan omiin systeemeihin räätälöityjä koulutuksia, jotka luonnollisesti on Trafilla hyväksytetty direktiivipäiviksi. Esimerkiksi Kiitolinjan rahditusperusteista on oma koulutuspäivänsä, jotta rahtikirjoihin saataisiin rahditusperusteet oikein ja sitä kautta kuljetuksista oikea hinta. Kappaletavarapuolella ADR-kortti on käytännössä pakollinen, siitä tulee yksi päivä viiteen vuoteen. Useat asiakkaat vaativat työturvakortin, joten sekin on viiden vuoden välein uusittava. Kyllä ensiaputaitojakin on ihan hyvä päivittää kerran viiteen vuoteen ja samaan voi yhdistää vaikka alkusammutusharjoituksen. Pakollinen REAK päälle, niin viisi päivää onkin jo täynnä. Missä se rahanhaaskaus oli? No ehkä toi REAK on vähän niin ja näin. Ne jotka ovat taloudellisen ajotavan omaksuneet, eivät saa tuosta mitään ja loput eivät kuitenkaan usko, vaan jatkavat jääräpäisesti vanhaan malliin.

        Maansiirtopuolella monissa työkohteissa vaaditaan tieturva-/katuturvakortti. Varmaan VR:n omissa työkohteissaan vaatimaan rataturvaankin on Trafilta joku kouluttaja hakenut hyväksynnän. Äkkiä ne koulutuspäivät tulee täyteen ihan asiakkaiden vaatimusten vuoksi.


    • jatkokoulutus

      Onhan hieman sekavaa voitaisko aloittaa alusta; Ajan päivin ajan öin :milloin pitää mennä jatkokoulutukseen ja mihin ? Rekkakortti ollut 1988 lähtien eikä sakkoja ole.Tavaraliikenne kurssin kävin joskus 2003 vuonna .Pitäis viä kömpiä autoon monesti ja kuljettamaan rahtitavaraa liikkeille. Vai jos en tee mitään stoppaako 10.9.2014 leikki. Kuinkas digipiirturikortti ?
      Ja mistä sen saa. Tattista vain tietäjille.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1280
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1056
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      66
      822
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      760
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    6. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      698
    7. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      39
      681
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      658
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe