Elikkä olin tossa päivällä korani kassa lenkillä ja minulla on tuommoinen amstaffi rotuinen koira ja minun koira oli remissä käveli nätisti vierelläni kun yhtäkkiä kuuluu kauheeta huuto takaa päin, kun katson sinne suutan mistä huuto kuuluu niin iso sekarotuinen koira hyökkäsi koirani kimppuun, minä jotenkin ajattelematta päästin koirani remmistä irti ja se tietenkin puollusti itseään joka on minun mielestäni luonnollista.. Toisen koiran omistaja juoksee sieltä perästä ja kun saapui siihen missä minä olin yrittämässä erottaa koiria hän tuli avuksi ja saimme koiramme eroon toisistaan, minun koiralle ei käynyt mitenkään pahasti muutama pieni naarmu ja hampaan reikää huuleesa, mutta toiselle koiralle tuli vähän pahempia jälkiä, ei vakavia mutta paljon näkyvempiä ja isompi.. en kokenut asiaa että olisin vastuussa siitä koska minun koirani ei ollut juossut vapaana ja hyökännyt toisen kimppuun, mutta se toinen omistaja alkoi huutamaan minulle että minulla on hullu ja vaarallinen koira ja että hän aikoo vaatia sitä lopetettavaksi.. ihan nytten vaan haluisin mielipiteitä tästä asiasta koska olin itse niin järkyttynyt tästä toisen koiran omistajan reaktiosta..
Ja muutenkin kumman syy? moni vetoaa siihen että minun syy koska minulla on tuon rotuinen koira, mutta mun mielestä se ei voi olla see syy siihen..
Kumman syy?
27
307
Vastaukset
- Mielipiteeni
Ei minustakaan ole sinun koirasi syy, kun koirasi kerran oli kytkettynä ja jonkun vastuuttoman ihmisen omistama irtokoira hyökkkää koirasi kimppuun.
Ei pelkkää rotua voi syyttää, mielestäni tuo irtokoira on luonnevikainen, kun kävi syyttä koirasi kimppuun.- 6+5
Ei tuo seropi luonnevikainen ole. Et vissiin ymmärrä koirista juurikaan? Et voi sanoa, että kävi syyttä kimppuun. (En syyllistä tässä amstaffin omistajaa siis mitenkään). Mutta koirien arki vaan ei ole samanlaista kuin ihmisillä. Toinen koira on selkeästi ollut uhka seropin mielestä. Ei koira huvikseen hyökkää toisten koirien päälle.
- Ja minun
mielipiteeni, joka taitaa pohjautua lakiinkin, on että tuossa tilanteessa myös sinun koirasi oli irti, koska päästit sen. Olisit voinut ehkäistä pahemmat vammat pitämällä remmistä kiinni ja erottamalla sen vieraan koissun omastasi. Joten molempien koirien oltua auki, kumpikin maksatte omat kulunne. Oman koirasi hengen puolesta voit olla huoletta, se ei sitä menetä. Ei tuosta tilanteesta.
Toki ymmärrettävästi varmaan tuohon vastapuolen reaktioon saattoi vaikuttaa koirasi rotukin, mutta ennenkaikkea tuo tekosi joka oli lähes anteeksiantamaton. Olihan lopputuloksena jälleen raadeltu koira.- molossi ei rek
"Olisit voinut ehkäistä..."Oletko ollut koskaan erottelemassa kahta tappelevaa koiraa,edes pieniä?Ei siinä taatusti pärjää yhdellä kädellä.Siinä tilanteessa on pakko käyttää kahta kättä.Aloittaja myös sanoi,että "päästi irti ajattelematta".Luonnollinen reaktio,koska jokainen koirastaan välittävä HALUAA toki omaansa auttaa.Oli sitten kyse ihmisestä tai koirasta.Minulla on pienen koiran päälle käynyt aikoinaan myös iso sekarotuinen.Olisiko pitänyt pitää sitä myös hihnassa,sen sijaan,että päästin se irti puolustamaan ja väistämään,että pääsin itse kummallakin kädellä puuttumaan?
Moraalisesti syyllinen on tuossa tilanteessa ilman muuta vapaana ollut,hyökkäävä koira.
Lakikaan ei ole aina ihan yksiselitteinen.
Mutta moraalisestihan selvää on,että jokainen omaansa puolustaa... - Kyllä olen
molossi ei rek kirjoitti:
"Olisit voinut ehkäistä..."Oletko ollut koskaan erottelemassa kahta tappelevaa koiraa,edes pieniä?Ei siinä taatusti pärjää yhdellä kädellä.Siinä tilanteessa on pakko käyttää kahta kättä.Aloittaja myös sanoi,että "päästi irti ajattelematta".Luonnollinen reaktio,koska jokainen koirastaan välittävä HALUAA toki omaansa auttaa.Oli sitten kyse ihmisestä tai koirasta.Minulla on pienen koiran päälle käynyt aikoinaan myös iso sekarotuinen.Olisiko pitänyt pitää sitä myös hihnassa,sen sijaan,että päästin se irti puolustamaan ja väistämään,että pääsin itse kummallakin kädellä puuttumaan?
Moraalisesti syyllinen on tuossa tilanteessa ilman muuta vapaana ollut,hyökkäävä koira.
Lakikaan ei ole aina ihan yksiselitteinen.
Mutta moraalisestihan selvää on,että jokainen omaansa puolustaa...ollut erottamassa kahta, jopa useampaakin tappelevaa koiraa oman koirani turkista irti. Ja hyvin onnistui ilman että piti päästää omaa koiraa karkuteille. Yhden pässin akan terrierin olen irrottanut montakin kertaa ja sen irtipito loppui vasta kun nostin sen puun oksasta roikkumaan ja sanoin että katselee ylöspäin ja muistaa että tämä on sitten vihoviimeinen kerta ja jotta seuraavaa kertaa ei tule... Olen lisäksi poistanut kaksi malamuuttia ja kolme täyskahjoa pinseriä koirani kimpusta päästämättä omastani irti. Kova työ eikä verenvuodatukselta säästytty. Olen poistanut myös dobermannin tuon turkista, samoin yhden bernhardin. Joten kokemusta on enemmän kuin tarpeeksi. Ei todellakaan tarvitse eikä saa eikä pidä päästää koiraa vapaaksi. Se vain vaikeuttaa oman puolustusta.
Kannattaa myös muistaa että omien haavojen hoitaminen lasareetissa tulee aina halvemmaksi kuin koiran tikittäminen eläinlekurilla. Lisäetuna tässä on se että on aina paremmat mahdollisuudet saada luonnehäiriöinen koira pois päiviltä viranomaispäätöksellä. - molossi ei rek
Kyllä olen kirjoitti:
ollut erottamassa kahta, jopa useampaakin tappelevaa koiraa oman koirani turkista irti. Ja hyvin onnistui ilman että piti päästää omaa koiraa karkuteille. Yhden pässin akan terrierin olen irrottanut montakin kertaa ja sen irtipito loppui vasta kun nostin sen puun oksasta roikkumaan ja sanoin että katselee ylöspäin ja muistaa että tämä on sitten vihoviimeinen kerta ja jotta seuraavaa kertaa ei tule... Olen lisäksi poistanut kaksi malamuuttia ja kolme täyskahjoa pinseriä koirani kimpusta päästämättä omastani irti. Kova työ eikä verenvuodatukselta säästytty. Olen poistanut myös dobermannin tuon turkista, samoin yhden bernhardin. Joten kokemusta on enemmän kuin tarpeeksi. Ei todellakaan tarvitse eikä saa eikä pidä päästää koiraa vapaaksi. Se vain vaikeuttaa oman puolustusta.
Kannattaa myös muistaa että omien haavojen hoitaminen lasareetissa tulee aina halvemmaksi kuin koiran tikittäminen eläinlekurilla. Lisäetuna tässä on se että on aina paremmat mahdollisuudet saada luonnehäiriöinen koira pois päiviltä viranomaispäätöksellä.Olet todella taitava,jos yhdellä kädellä pystyt selviämään tappeluista,varsinkin jos on useampia....Siis nyt puhutaan kunnon kahinasta,ei mistään "pelkästä" iholle tulemisesta.Nuot tekniikat pitäisi kyllä jo saada ihan videolle,jotta muutkin oppisivat.
"ei todellakaan tarvitse..."Kun minulla tuli tirriäisen päälle iso sekarotuinen,niin en pystynyt sitä edes kahdella kädellä saamaan kiinni heti.Jos oma koirani olisi siinä pidetty paikallaan,tai rajoitettu,eikä olisi pystynyt väistämään,niin se olisi ollut laaki ja vainaa.
En todellakaan ajattele rahaa siinä tilanteessa,jos omieni päälle tullaan,vaan niiden etua. - Koiratappelut syvält
Olet todella taitava,jos yhdellä kädellä pystyt selviämään tappeluista,varsinkin jos on useampia....Siis nyt puhutaan kunnon kahinasta,ei mistään "pelkästä" iholle tulemisesta.Nuot tekniikat pitäisi kyllä jo saada ihan videolle,jotta muutkin oppisivat.
"ei todellakaan tarvitse..."Kun minulla tuli tirriäisen päälle iso sekarotuinen,niin en pystynyt sitä edes kahdella kädellä saamaan kiinni heti.Jos oma koirani olisi siinä pidetty paikallaan,tai rajoitettu,eikä olisi pystynyt väistämään,niin se olisi ollut laaki ja vainaa.
En todellakaan ajattele rahaa siinä tilanteessa,jos omieni päälle tullaan,vaan niiden etua.Komppaan!!! Meitä on ollut joskus neljä (ihan riuskaa, tervettä, aikuista ihmistä) kiskomassa erilleen sellaista raivohullua narttua, joka oli päättänyt tappaa kaverinsa. Ei kivaa!
Minäkin haluaisin oppia tekniikan, jolla yhdellä kädellä kaksi malamuuttia saisi "nuanvaan" pois tilanteesta :) - Tee vaikka näin
Koiratappelut syvält kirjoitti:
Komppaan!!! Meitä on ollut joskus neljä (ihan riuskaa, tervettä, aikuista ihmistä) kiskomassa erilleen sellaista raivohullua narttua, joka oli päättänyt tappaa kaverinsa. Ei kivaa!
Minäkin haluaisin oppia tekniikan, jolla yhdellä kädellä kaksi malamuuttia saisi "nuanvaan" pois tilanteesta :)kuten minäkin tein eli pidä koirastasi kiinni, laita se jalkojesi väliin suojaan. Purista jaloilla niin että pysyy siinä. Onnistuu ellei koirasi ole vasikka ja sinä persjalkainen. Tämä vapauttaa molemmat kädet puolustukseen. Jos käsillä on kapulaa(fleksin kapulapää käy hyvin), huido sillä hyökijät etäälle, tai jos tunkee iholle väkisin, ota kaulapannasta tai niskavilloista kiinni ja roikota kunnes omistaja saapuu harjun toiselta puolelta. Tätä kiinniotto-operaatiota helpottaa kummasti jos koissut on kytketty toisiinsa, kuten meidän tapauksessa olivat. Kun omistaja saapuu pidä vakava palaveeri miten koirien kanssa kuljetaan metsissä.
Joo, ja okei, ei tuossa nuo olleet aivan raivohulluja, kunhan muuten päättivät vain syödä koirani aamupalaksi. Sen tiedän myös että omani ei olisi varmasti itseään ilmaiseksi malamuuttien hurstin ruokajakeluun antanut vaan kovan hinnan olisivat maksaneet aamupalastaan. Siksi ei tule mieleenkään että päästäisin koirat selvittämään itse välinsä.
En kyllä ymmärrä vieläkään mikä tossa koirassa junnuna veti aina kaikki kahjot lajikumppanit puoleensa. Se oli oikea ikävyysmagneetti. Nyt ei ole ollut mitään hämminkiä juuri kenenkään kanssa moneen vuoteen. Ja hyvä niin. - höpöä
Tee vaikka näin kirjoitti:
kuten minäkin tein eli pidä koirastasi kiinni, laita se jalkojesi väliin suojaan. Purista jaloilla niin että pysyy siinä. Onnistuu ellei koirasi ole vasikka ja sinä persjalkainen. Tämä vapauttaa molemmat kädet puolustukseen. Jos käsillä on kapulaa(fleksin kapulapää käy hyvin), huido sillä hyökijät etäälle, tai jos tunkee iholle väkisin, ota kaulapannasta tai niskavilloista kiinni ja roikota kunnes omistaja saapuu harjun toiselta puolelta. Tätä kiinniotto-operaatiota helpottaa kummasti jos koissut on kytketty toisiinsa, kuten meidän tapauksessa olivat. Kun omistaja saapuu pidä vakava palaveeri miten koirien kanssa kuljetaan metsissä.
Joo, ja okei, ei tuossa nuo olleet aivan raivohulluja, kunhan muuten päättivät vain syödä koirani aamupalaksi. Sen tiedän myös että omani ei olisi varmasti itseään ilmaiseksi malamuuttien hurstin ruokajakeluun antanut vaan kovan hinnan olisivat maksaneet aamupalastaan. Siksi ei tule mieleenkään että päästäisin koirat selvittämään itse välinsä.
En kyllä ymmärrä vieläkään mikä tossa koirassa junnuna veti aina kaikki kahjot lajikumppanit puoleensa. Se oli oikea ikävyysmagneetti. Nyt ei ole ollut mitään hämminkiä juuri kenenkään kanssa moneen vuoteen. Ja hyvä niin.puhut. Ramboelokuvia vaan olet tuijotellut.
- Ei höpöä
höpöä kirjoitti:
puhut. Ramboelokuvia vaan olet tuijotellut.
vaan karua kertomaa elävästä elämästä eläimen kanssa. Mitä on Ramboelokuvat?
- molossi ei rek
Tee vaikka näin kirjoitti:
kuten minäkin tein eli pidä koirastasi kiinni, laita se jalkojesi väliin suojaan. Purista jaloilla niin että pysyy siinä. Onnistuu ellei koirasi ole vasikka ja sinä persjalkainen. Tämä vapauttaa molemmat kädet puolustukseen. Jos käsillä on kapulaa(fleksin kapulapää käy hyvin), huido sillä hyökijät etäälle, tai jos tunkee iholle väkisin, ota kaulapannasta tai niskavilloista kiinni ja roikota kunnes omistaja saapuu harjun toiselta puolelta. Tätä kiinniotto-operaatiota helpottaa kummasti jos koissut on kytketty toisiinsa, kuten meidän tapauksessa olivat. Kun omistaja saapuu pidä vakava palaveeri miten koirien kanssa kuljetaan metsissä.
En kyllä ymmärrä vieläkään mikä tossa koirassa junnuna veti aina kaikki kahjot lajikumppanit puoleensa. Se oli oikea ikävyysmagneetti. Nyt ei ole ollut mitään hämminkiä juuri kenenkään kanssa moneen vuoteen. Ja hyvä niin.En tiedä millaisissa tilanteissa kukakin on ollut,mutta ne,missä olen,niin suurin osa on ollut,että ei siinä pahemmin ehdi edes asetella mitään...
Ja omani on niin isoja ja massiivisia rungoltaan,että haluaisin nähdä,miten joku onnistuu asttamaan ne jalkojensa väliin,heilumaan ympäriinsä ja pysyy vielä pystyssä :D
Samoin jos on hyvin pieniä(itselläkin),niin aika fakiiri siinäkin saa olla,että pysty pitämään ne nilkkojen välissä...
Ja kuten jo sanoin,JOS pieni ei pysty väistämään,niin se on aika helposti laaki ja vainaa.Kun siinä voi JO yhdellä puremalla saada hengen pois...
Toki omatkin on aika hyvin pysyneet käskystä takanakin,mutta kannattaa muistaa,että ei se kaikilta onnistu,ja ei sekään aina auta,jos vastapuoli on hyvin nopea liikkeissään JA tosissaan.
Itsellä ei ole mitään patukoita koskaan messissä,millä huitoa,tuskin kaikilla muillakaan.
Tuo myös,että ottaa kaulapannasta,ei muuten todellisuudessa ole kovinkaan helppoa.
Pannat on tiukat useammalla eli ei siitä helposti sormiaan väliin saa,varsinkaan hanskat käsissä,että otteen saa.Pitkätukkaisilla tosiaan on sentään se mahdollisuus,että saa tukasta kiinni.Mutta yhä edelleen,tilanteet on usein nopeita...
Ja sitten vielä,on ihan helvetillinen tilanne roikkua siinä vastapuolessa,varsinkin jos se on iso ja vahva,kun sen omistaja joko ei tulekkaan heti paikalle.Niitäkin kun on...
Eli lähtökohtaisesti olen sitä mieltä,että itse ainakin pidän aina omieni puolta ensisijaisesti.Oli sitten kyse ihmisistä tai omista elukoita.Ja sen mukaan,minkä parhaiten katson.Selvähän se on,että ylireagointia ei pidä,muta kun kunnon "tilanne" tulee,niin ei siinä paljon ehdi miettiä,rahapolitiikkaa tai vastapuolta.varsinkin jos ja kun se vastapuoli ON potentiaalisesti selvästi uhka. - Kokonaisuutena ottae
En tiedä millaisissa tilanteissa kukakin on ollut,mutta ne,missä olen,niin suurin osa on ollut,että ei siinä pahemmin ehdi edes asetella mitään...
Ja omani on niin isoja ja massiivisia rungoltaan,että haluaisin nähdä,miten joku onnistuu asttamaan ne jalkojensa väliin,heilumaan ympäriinsä ja pysyy vielä pystyssä :D
Samoin jos on hyvin pieniä(itselläkin),niin aika fakiiri siinäkin saa olla,että pysty pitämään ne nilkkojen välissä...
Ja kuten jo sanoin,JOS pieni ei pysty väistämään,niin se on aika helposti laaki ja vainaa.Kun siinä voi JO yhdellä puremalla saada hengen pois...
Toki omatkin on aika hyvin pysyneet käskystä takanakin,mutta kannattaa muistaa,että ei se kaikilta onnistu,ja ei sekään aina auta,jos vastapuoli on hyvin nopea liikkeissään JA tosissaan.
Itsellä ei ole mitään patukoita koskaan messissä,millä huitoa,tuskin kaikilla muillakaan.
Tuo myös,että ottaa kaulapannasta,ei muuten todellisuudessa ole kovinkaan helppoa.
Pannat on tiukat useammalla eli ei siitä helposti sormiaan väliin saa,varsinkaan hanskat käsissä,että otteen saa.Pitkätukkaisilla tosiaan on sentään se mahdollisuus,että saa tukasta kiinni.Mutta yhä edelleen,tilanteet on usein nopeita...
Ja sitten vielä,on ihan helvetillinen tilanne roikkua siinä vastapuolessa,varsinkin jos se on iso ja vahva,kun sen omistaja joko ei tulekkaan heti paikalle.Niitäkin kun on...
Eli lähtökohtaisesti olen sitä mieltä,että itse ainakin pidän aina omieni puolta ensisijaisesti.Oli sitten kyse ihmisistä tai omista elukoita.Ja sen mukaan,minkä parhaiten katson.Selvähän se on,että ylireagointia ei pidä,muta kun kunnon "tilanne" tulee,niin ei siinä paljon ehdi miettiä,rahapolitiikkaa tai vastapuolta.varsinkin jos ja kun se vastapuoli ON potentiaalisesti selvästi uhka.olemme molemmat aivan liikuttavan yksimielisiä siitä että omien puolta pidetään. Ja joo, on se helvetillistä odottaa se pienikin hetki seisoen kädet levällään ja molemmissa pidellä raivoavaa malamuuttia ja vielä saada oma pysymään jalkojen välissä rauhallisena kun se näki että oltiin "voiton puolella". Olisi sen tehnyt mieli antaa takaisin. Ja ne saatanan haavat kun jo alkoi kirvellä niin maan perusteellisesti. Mutta tositilanne antaa voimaa ihmeesti.
Se rahapoliittinen ajattelutapa pitääkin sisäistää ennen noita tilanteita. Itse päätin sen jo tuon tullessa että kukaan ja mikään ei tuota tapa eikä kimppuun käy kuin kuolleen ruumiini yli. Ja sama tuolle silti toisinpäin eli sekään ei tapa kenenkään lemmikkiä kuin minun kuolleen ruumiini yli. - molossi ei rek
Kokonaisuutena ottae kirjoitti:
olemme molemmat aivan liikuttavan yksimielisiä siitä että omien puolta pidetään. Ja joo, on se helvetillistä odottaa se pienikin hetki seisoen kädet levällään ja molemmissa pidellä raivoavaa malamuuttia ja vielä saada oma pysymään jalkojen välissä rauhallisena kun se näki että oltiin "voiton puolella". Olisi sen tehnyt mieli antaa takaisin. Ja ne saatanan haavat kun jo alkoi kirvellä niin maan perusteellisesti. Mutta tositilanne antaa voimaa ihmeesti.
Se rahapoliittinen ajattelutapa pitääkin sisäistää ennen noita tilanteita. Itse päätin sen jo tuon tullessa että kukaan ja mikään ei tuota tapa eikä kimppuun käy kuin kuolleen ruumiini yli. Ja sama tuolle silti toisinpäin eli sekään ei tapa kenenkään lemmikkiä kuin minun kuolleen ruumiini yli.Juu,niin taidetaan olla ihan samaa mieltä :) Itse vaan tuppaan tuomaan eripuolia asioista esiin.Ja ihan sama juttu meilläkin,en tosiaan anna omieni muita kohdella rumasti,ja lähtökohtaisesti olen noille opettanutkin,että minä hoidan tilanteet.Ja siihen sisältyy myös,että käskystä menee taakse ja pysyisi.Mutta lähinnä siksi toin puolia esiin,kun kuten tiedämme,aina ei mene kuin strömsöössä...
Ja silloin sitten pitää laittaa asiat tärkeysjärjestykseen.
ja noiten tirrien kanssa pitää olla niin hemmetin tarkkoja,kun ne on aina kumminkin altavastaajia.
ps.Kävi kesällä viimeksi tilanne,että riuhtasi naiselta "eräs tunnettu pk-rotu" irti.Ja suoraan päälle.Onni onnettomuudessa,että itsellä ei ollut kuin kokenut vanha,iso koira,mukana.Se pysyi käskystä takana,mutta vaikeata se oli silti,kun toinen kiersi taakse,minkä ehti.Onneksi,vaikka muuten sanoisin,että p*****stä on valjaat tuon kokoiselle,käsistä lähtevälle koiralle,niin oli sillä valjaat.Sillä niistä sain kiinni,ennenkuin enempää sattui.Täydet pointit kyllä annoin omalleni,kun pysyi paikallaan siinäkin tilanteessa,kun kaksin käsin roikuin rähisevän "toisen" valjaissa,ennkuin vihdoin ja viimein omistaja sai luunsa liikkeelle ja tuli hakemaan koiransa...
Ei muuten,mutta oma tuo on jo rotuisekseen sellainen,että puolustusta löytyy ihan muillekkin jakaa,saati tuosta...
- .:-(lll
Suoraan ja lyhyesti, sinun syy koska koirasi oli irti.
Se korvaa jonka koira oli irti.
Tai sinun ei tarvitse korvata mitään, toinen osapuoli tekee rikosilmon ja sinä maksat sakot.- rotwer,omist.
Laki on weemäinen.
Itse kaaduin kun toinen koira hyökkäsi, ja oma koira pääsi irti. Seurauksella että toinen sai puremahaavat. Olin oikeudenkäynnissä ja syyllinen koska koirani oli irti.
Vaikka hyökkääjä olo irti, niin omistaja sai toisen hihnaan ja siten minusta tuli syyllinen.
Laki katsoo aina purematilanteen, eikä sitä että oma koira suojelee hyökkäystä. - Haloooo !
Haloo hömppä tuossa tapauksessahan oli molemmat oirat irti.
- Järkyttynyt edelleen
Niin eli periaatteessa olisin helpommalla päässy ja ilman mitään korvaus velvollisuuksia, kun olisin pitänyt koirani kiinni ja itse potkaissut täysiä tuota hyökkäävää koiraa, koska olisin voinut luulla että koira hyökkää minun päälle joten puolustin vain itseäni ja tämä hyökkäävä koira olisi silloin joutunut lopetettavaksi koska hyökkäsi ihmistä päin.. va olisiko ollut silloinkin minun syy koska puolustin omaa henkeä ja olin vapaana? ei ymmärrä... Ja tälle hyökkäävälle koiralle ei tullut mitään vakavia vammoja, ei tarvinnut tikke eikä mitään.. Ja ei minä en saa millään erotettua yksin kahta tappelevaa koiraa, varsinkaan kun tässä tilanteessa kun hyökkäävä koira oli niin jumalattoman iso.. Ja koska koirani on mitä on rodultaan niin se ei tee siitä automaattisesti syyllistä.. Minusta vika oli täysin siinä toisessa.. kyllä me ihmisetkin puolustetaan itseämme jos joku hyökkää kimppuun..
- Koiratappelut syvält
Voi mikä tilanne! Minulle sattui kerran niin, että olin kahden (ison) koirani kanssa lenkillä. Koirat oli remmissä ja yhdestä pihasta hyökkäsi vihainen irtokoira . Jostain selkärangasta pidin vaistomaisesti omat koirani remmissä kiinni. Uros siis puolustautui, kun tämä irtokoira kävi suoraan koiran kurkkuun ja toisella kädellä roikotin narttuani ilmassa, jotta se ei pääsisi samaan tilanteeseen. Yhdellä kädellä on aika mahdotonta (omaakaan) yli 40 kiloista koiraa irroittaa toisesta varsinkaan jos tämä toinen hulluna tappelee vastaan. Toinen vaihtoehto olisi ollut päästää uroksen naru irti, käydä sitomassa narttu lähimpään puuhun ja mennä erottamaan oma urokseni tästä hyökänneestä koirasta, jolloin tämä hyökännyt koira olisi selvinnyt huomattavasti vähemmillä vammoilla.... Onneksi päätin kuitenkin, että pidän naruista kiinni viimeiseen saakka, koska korvausvaatimuksiahan sieltä sitten tuli ja minä pystyin puolustautumaan sillä, että omani olivat remmissä koko tapahtuman ajan (vastapuoli olisi taatusti yrittänyt käyttää hyväkseen sitä, jos olisin omani päästänyt irti, vaikka tarkoitus olisi ollut mikä). Otin itse yhteyttä poliisiin, joka kehoitti minua tekemään rikosilmoituksen tästä irtokoirasta. Eikä kysettäkään siitä, olisinko velvollinen korvaamaan tämän koiran vammat.
Tässä tapauksessa en ole ollenkaan varma, että oikeus voittaa (sinä), koska "päästit" koirasi irti. Laki ei katso (onneksi) koirasi rotua. Minäkin pelkäsin, koska oma koirani oli isokokoinen, nuori ja hyväkuntoinen uros, että oikeus päätyisi samantien tämän hyökänneen koiran puolelle, koska se oli pienempi, vanha ja ylipainoinen (oikein luttana ja helluinen), mutta tällä kerralla ainakin vastapuolen järki (lue:pelko poliisia kohtaan :)) voitti ja asiasta ei jouduttu oikeudenkäyntiin. - s.yy.llinen
" minä jotenkin ajattelematta päästin koirani remmistä irti"
- Järkyttynyt..
Joo minun koira oli kytkettynä, vasta sitten irtosi ote remmistä kun toine koira oli jo munun koirassa kiinni ja itekkin siinä samassa pyllylläni maassa.. Missään nimessä en tarkotuksella päästänyt koiraani irti.. annoin toisen koiran omistajalle tietoni ja otin myös hänen tiedot ylös.. jä tämähän ei tapahtunut metsässä ihan normaalilla isolla asvaltti tiellä..
- HÄPEÄISIT
VALEHTELET !!!!!!!!!!!
Alotuksessa kirjotat näin " minä jotenkin ajattelematta päästin koirani remmistä irti "
Ja viimeisin viestisi on näin " Missään nimessä en tarkotuksella päästänyt koiraani irti. "
EI PIDÄ provoilla vakavalla asialla !!!!!!!!
- Järlyttynyt..
Ajattelematta, eli en mitentään tarkoituksella.. elin en ollut ajatellut päästäväni koiraani irti.. pitääkö sulle suomen kieleä alkaa opettaa, kun ei näytä sujuvan?
- Koiria Lissää
Muistaako kukaan tässä keskustelussa että hyökännyt koira oli irti. Pääasia ei ole se että staffin omistaja päästi koiran irti, vaan että se hyökännyt koira oli valmiiksi irti. Sakot tulee kummallekin ja kumpikin koira saa henkensä pitää. Niin se taitaa mennä. Kuka mitäkin maksaa riippuu vähän siitä millaiset vakuutukset on. Ja onko ollenkaan. Oikeuteen asti tämä tapaus ei luultavasti yllä.
- joku roti kuitenkin
Sanokaas te viisaat, jos irtokoira hyökkää taluttamani koiran kimppuun ja syntyneessä hässäkässä minä kaadun ja koirani pääsee irti, olenko minä nyt jotenkin sitten vastuussa irtipäästämisestä? Joka on tahatonta ja jonka hyökkäävä irtokoira aiheutti? Sanoisinpa, että ei ole siinä sakon paikka ollenkaan. Irtipäässeen koiran omistajan vastuu vahingoista 100% .
- fffa
Tilanne on vähän hankala jos ei ole todistajia paikalla. Kaikkein parasta on kun yrität sopia asian vastapuolen kanssa ilman isompaa hässäkkää. Pääset näin helpoimmalla. Periaatteessa syy on toisen osapuolen, aivan selvästi. Mutta kun tilanteella ei ole todistajia ja vastapuolen koiralla on enemmän vahinkoja niin riski siihen, että vastapuoli kiistää tekosi ja joudut maksumieheksi on suuri.
Minä pidän aina turvaspreitä mukana kun olen yksin tai pikkukoiran kanssa lenkillä.Kymmeniä kertoja olen ruiskutellu näitä vapaana pidettäviä koiria ja joskus juotunu jopa näitten omistajiakin ruiskuttaan kun ovat käyneet yhtä akresiiviksi kuin koiransakin.
Kannattaa muittenkin hommata turvasprei,se on todella kätevä eikä maksa paljon ja se ei vähingoita ketään vaan sokaiseen vaan ja värjää eikä ole laiton.- Patterdal
Minulla on aina kirves povessa kun lenkkeilen koirani kanssa. Muutaman kerran olen joutunut hamaralla huitaisemaan kun on vieras rakki tullut ärhentään liian lähelle.
Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.72518- 1211781
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill391487Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1231466Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1691308Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1571268- 1461260
- 521198
- 591138
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.531039