Mikä takka paras?

vilukissa76

Keväällä alkaa tuvan rakentaminen, neliöitä 82 ja takka tulee aika keskelle taloa suoralle seinälle. Tahtoisin sen lämmittävän kunnolla, mutta monta kertaa päivässä lämmittämiseen ei ole aikaa. Ulkonäöllisesti tykkään Tiilerin Funkkismalleista. Eli vaaleaa suorakulmaista ja luukun ympärillä esim. harmaata. Suositelkaa OMIEN KOKEMUSTEN perusteella pätevää takkaa perusteluiden kera.

24

9751

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Xfhvc

      Onko tuo vakituiseen asumiseen tarkoitettu tönö vai joku loma-asunto? Mikä on varsinainen lämmitysjärjestelmä?

      Joku pienikokoinen varaava takka voisi olla hyvä. Varaava sen takia, että takka ei lämmittäisi kämppää liian nopeasti. Muuten tuon kokoisessa talossa voi tulla nopeasti tukala olo kun kiertoilmatakka tai kamiina puhaltaa lämmöt tappiin.

      Takkamuurari on tärkeä tekijä takan laadussa eli siihen kannattaa panostaa jos muurattavan takan teettää.

      Meillä on Tiilerin Lauri ja olen erittäin tyytyväinen.

    • Alkup.

      Vakituiseen asumiseen ja lattialämmitys suoralla sähköllä.

    • juusoo2

      Lattialämmitys ja varaava takka on hassu yhdistelmä.

      Lattian varauksella lämpö pysyy talossa koko päivän niin takan lämpö kohottaa heti lämmön tappiin.

      Sähköpatterit sammuu termostaatilla heti, kun takka alkaa tuottaa lämpöä ja napsauttaa vasta sitten päälle kunhan tarvitaan.

      Tänä vuonna ei mun 100 m2 talossa ole sähköpatterit olleet päällä maaliskuun jälkeen. Takkaa ei voi lämmittää joka päivä ja joskus vain puolipesällistä.

      Mulla muurattu varaava takka, ei sillä ole vielä nimeä.

      • Ei yhdistelmässä mitään hassua ole. Pitää vain olla kunnolla eristetty varaava takka. Eli liian kuumaksi ei saisi tulla.

        Meillä homma on hoidettu niin, että päälämmitysjärjestelmä syksyllä ja kesällä on ilmalämpöpumppu, jota avitellaan takalla. Sitten kun *huoneen* lämpötila laskee liian alhaiseksi, alkaa lattian lämmitys. Ihan toimiva ratkaisu. Makkarin ovet toki pidetään lämmityksen jälkeen kiinni, että siellä pysyy se sopiva 19-20 asteen lämpötila. Olkkarissa voi vaikka vähän lämpimämpi ollakin.

        Varsinaisesti säästöjä takalla ei synny, sen verran kallis se oli rakentaa. Mutta takkatulen ääresssä on kiva istuskella punkkulasi kourassa.


    • se lämmittää

      Takan painoksi riittää 1300kg, pitää lämpimänä 24 tuntia. Takka kuorimalli, jossa jonkinverran villaa, ja piippuliitos alhaalta.

      Minulla tämmönen.

      • Miksi piippuliitos alhaalta? Meillä piippu lähtee takan päältä.


      • lisäläm
        The_Rat kirjoitti:

        Miksi piippuliitos alhaalta? Meillä piippu lähtee takan päältä.

        Tuo ratkaisu on hyvä, jos tilan ahtaus ongelmana mutta tulevaisuudessa takkamallin vaihto tilanteessa pitää piippu purkaa tai tehdä vaativa tuenta.

        Tornin muuraaminen takan viereen ottaa savukaasuista vielä hormiin menevää lämpöä talteen ja luovuttaa sen asuntoon.


      • lisäläm kirjoitti:

        Tuo ratkaisu on hyvä, jos tilan ahtaus ongelmana mutta tulevaisuudessa takkamallin vaihto tilanteessa pitää piippu purkaa tai tehdä vaativa tuenta.

        Tornin muuraaminen takan viereen ottaa savukaasuista vielä hormiin menevää lämpöä talteen ja luovuttaa sen asuntoon.

        Hmm... Tuota takan vaihtamista en miettinytkään. Mutta halpojahan nämä hormit ovat...


    • harkintaa

      Lattialämmitys on siitä hyvä, että on jopa helpompi pitää lämpöä alempana kuin seinäpattereilla. Seinäpattereita ei meille tule enää koskaan. Vesikiertoinen takka tulee seuraavaan taloon tai mökkiin.

      Takkoja kannattaa katsella liikkeissä ja kysellä ja ajan kanssa tehdä vertailua.
      Itseä harmittaa kun otimme takan ilman leivinuunia. Onneksi mökillä on leivinuuni, on niin helppo lyödä laatikkoruuat sinne ja unohtaa hautumaan pariksi tunniksi.

      Vanhempani olivat hankkimassa takkaa ja ensin sanoivat, etteivät koskaan tarvitse muuta kuin sähköuunin. Kävivät sitten mökillämme ja laitoin ruuat uuniin hautumaan ja kas kun yhtäkkiä olikin ihan fiksua olla se leivinuuni. Ei haittaa sähkökatkot ja tosiaan samalla kun talon lämmittää niin voi tehdä myös ruokaa.

      Noita leivinuunillisia löytyy nykyää ihan yhtä modernilla ulkonäöllä kuin takkojakin.

    • timies

      Tee vastavirtaleivinuuni, ohjeet Muuratut Tulisijat vihosta, Tiiliteollisuus ry julkaisee ja vihkoa saa ilmaiseksi tiilikauppiailta. Hinta-arvio piippuineen nykypäivänä on alle 3000 eur.

      • alan ammattilainen

        Tämä hinta-arvio toteutuu vain VARASTETUILLA TARVIKKEILLA!!!!!!!


      • timies
        alan ammattilainen kirjoitti:

        Tämä hinta-arvio toteutuu vain VARASTETUILLA TARVIKKEILLA!!!!!!!

        Hinta vuonna 2005 oli 2300 eur, tiilet ja muukin kama enimmäkseen tiilerikauppiaalta. Tuossa on 700 euroa rakennustarvikkeiden hinnankorotukseen noista ajoista.


    • Alkup.

      Siksi haluan lattialämmityksen, koska oon aina asunu kylmälattiaisissa taloissa :D Ja oon kuullu, et lattialämmitystä voi pitää just pienemmällä lämmöllä kun pattereita, koska lämpö kohoaa ylöspäin (tuntuu lämpöisemmältä). Ja mulle kerrottu myös, että lattialämmityksen termostaatti kyllä reagoi takasta tulevaan lämpöön. Puita tulee omalta tontilta ja oon oppinut viimeisten viiden vuoden aikana lämmittämään joka talvi päivittäin. Leivinuunia en halua, en kokkaa juurikaan. Itse en pysty naisena muuraamaan. Ja ilman miestä siis rakennutan, siksi kyselen täältä enkä mieheltä ;)

      • 12341234

        "Tahtoisin sen lämmittävän kunnolla,"

        vastavirtaleivinuuni, 3200kgm, lämmittää paremmin kuin joku perustakka. Hyötysuhde 80% vs perustakan 40%.


    • kerta kusetettu

      Tiilerin voi kiertää hyvin kaukaa - meillä on funkkis ja valtuutettu asentaja Vantaalla halusi välttämättä asentaa rahat tiskin alta ja lopputulos oli sen mukainen. Koristetiilet jäi eteen laittamatta, yksi sivu aivan vino ja takkapseä vinossa ja helvetin ruma/pieni. Samoin leivinuuni meni vituiksi, vino sisältä, tiilet niin suin näin. Kokonaisuudessa helvetin ruma! Vituttaa, oma moka ja aikaisemmin ollut Uuniseppien laatutavaraa, jota saa tosin rahalla mutta kannattaa satsata sen kerran kun sen uunin hankkii!
      Tiileri - kiertäkää ja varokaa näitä asentajia, pimeitä sellaisia, tätä Mikko asentajaa Vantaalta!

      • Oudolta kuulostaa...

        Eipä se takkavalmistaja paljon voi auttaa jos muurari ei osaa muurata. Mutta jos googletat "uunisepät kokemuksia" niin ihan samaa tuntuu olevan heilläkin.

        Itsellä tiileri ja heidän suosittelemansa muurari. Kuitilla teki ja hyvää jälkeä. Tyytyväinen olen.

        PS: jos sulla kerran on ollut jo useita uuniseppien takkoja aikaisemmin ja ilmeisssti hyvä asentaja kun olet noin tyytyväinen, niin miksi ihmeessä vaihdoit nyt sekä takkatoimittajaa että asentajan??


    • Ei valmistakkaa

      Meilla perinteinen tiilitakka ja hyvin pelittää.
      Pitää lämmön,eikä tarvitse pelätä mitään halkeamia,joista täällä
      saa lukea.
      Joihinka valmistaja ei sitten ota mitään kantaa.
      Näin meillä.

    • rakentaja2

      Tulikivellä taitaa olla noita vaaleita malleja, joihin voi laittaa vaikka laattaa luukun ympärille halutessaan. Itse valitsin aikoinaan yrityksen perinteisen näköisen tulisijan ja tyytyväinen olen edelleen, kun tänäkin vuonna puuta on täytynyt polttaa. Asennuskin hoitui hyvin.

    • Milli-ville
      • anne2

        meillä on uunisepät nostalgia ja köökissä menuetti leivin uuni uunisepät ja toimii hyvin jo ollut12v lämpiää hyvin ja jopa nuohooja kehuu joka kerta kun käy nuohoomassa jotta hyvin on puu palanut.
        kesällä tarkoitus ottaa mökille uuni ja se on takuu varmasti uunisepät mallistosta ja asentaja myös sieltä en ikänä ottais jotain muuraria hommiin joka tekee pimeesti hommat ja sotkee paikat kaupanpäälle


      • läpikäytävä anne
        anne2 kirjoitti:

        meillä on uunisepät nostalgia ja köökissä menuetti leivin uuni uunisepät ja toimii hyvin jo ollut12v lämpiää hyvin ja jopa nuohooja kehuu joka kerta kun käy nuohoomassa jotta hyvin on puu palanut.
        kesällä tarkoitus ottaa mökille uuni ja se on takuu varmasti uunisepät mallistosta ja asentaja myös sieltä en ikänä ottais jotain muuraria hommiin joka tekee pimeesti hommat ja sotkee paikat kaupanpäälle

        Oleks uuni-hih hih seppäte agentti?


    • Lisse-Lotte

      Onko kenelläkään kokemuksia Nunnauunin injektoritakoista, esim. Centus 1 tai 2?
      Enpä ole löytänyt, mikä on lämmityspinta-ala tai lämmitysluokka näillä takoilla.

    • Mailis

      En tiedä mikä takka on paras mutta kokemuksesta tiedän mikä ainakin on huono, erittäin huono monessakin suhteessa: UUNISEPÄT !

      • Halti takka

        Halti takka nostoluukulla ja teräspiipulla ja veto on surkea.
        Nokeaa sisäosat ja haisee koko ajan noelle.
        Kasattu 2013. Ostakee vaan sepiltä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      146
      2491
    2. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      412
      2148
    3. Pimahdan kohta ihan kunnolla

      Entä, jos otan sitten yhteyttä sinuun? 🫨🫥🥴
      Ikävä
      38
      1992
    4. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      233
      1310
    5. Toivottavasti vielä kohdataan mies

      Ja aloitetaan juttelu. Nyt olisin valmis.
      Ikävä
      113
      1295
    6. Nainen, minkä kappaleen laittaisit nyt miehelle

      kuunneltavaksi tietäen, että hän ikävöi sinua ja kipuilee päästäkseen yhteyteen kanssasi. Jotain, joka kertoo...
      Ikävä
      119
      1159
    7. Vanhemmalle naiselle

      Aikataulu muutos. Ensi viikolla pistetään asia vireille. Ei juhannukseen asti aikaa. Kannatti valehdella!
      Ikävä
      56
      1103
    8. Jos et kaipaakaan minua täällä

      Niin miksi sinua ehkä häiritsee se, että minä kaipaan sinua? Miehelle.
      Ikävä
      11
      1087
    9. Koen, että minua tavallaan vainotaan

      Kyllä minä vain satun tietämään, että täälläkin on joitain serkun kaiman kummeja jotka kiusaavat minua. Lisäksi sairas n
      Ikävä
      124
      1054
    10. Morning has broken

      Simmut aukaistaan. Ja noustaan päivään valkeaan. Hyvää huomenta. 😊☀️🍳☕❤️
      Ikävä
      66
      978
    Aihe