Egon katsominen

acimlai nen

Sekä IOK että Kenneth Wapnick puhuvat egon katsomisen tärkeydestä.

Kuinka KAUAN sitä egoa pitää aina katsoa kerrallaan?

Ajatellaan että koen esimerkiksi häpeää jostain asiasta. Minua ei auta se että äkkiä otan jonkun lauseen IOK:sta jonka avulla lakaisen koko jutun maton alle. Silloin se menee takaisin piiloon alitajuntaan ja projisoituu sieltä ulospäin. Olenko ymmärtänyt aisan oikein?

Mutta kuinka kauan minun pitää istua siinä häpeän tuskassa jotta en tekisi yllä kuvaamaani tukahdutusliikettä?
Egon katsominen tekee nimittäin joskus helvetin kipeää.
Voisiko joku valaista tätä?

4

115

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Harjoittelija

      Minulle tuli mieleen harjoitus 79
      "Suo minun tunnistaa ongelma että se voisi ratketa."

      Varmaan muitakin hyviä ohjeita on. Ajattelen näin että se itsekkyyden havaitseminen tapahtuu jonkin asian yhteydessä. Huomion silloin mikä tuossa asiassa erityisesti ärsytti ja vihastutti. Sitten mielessäni lausun eli ajattelen että en halua tästä asiasta kiukutella enkä elvistellä ja annan tämän asian Pyhä Hengen haltuun. Sitten vai olen kiitollinen että voin näin siitä luopua, vielä voin ajatella että mitäpä tuokaan kiukuttelu minulle antaa. Ei mitään ja moninkertainen kiitollisuus.
      Kun saatan joskus huomata palanneeni saman asian pariin muistutan itseäni että tämänkin asian olen jo antanut pois.

      Ole/olen kärsivällinen ja armelias itselleni. Kiitollinen erityisesti itselleni koska itseni tuo jatkuvasti mahdollisuuksia olla kiitolinen tuodessaan kiukuttelun paikkoja eteeni. Lopulta seuraan mieltäni että mitähän pöljää se tänään aikoo kiukutella, ja jälleen olen kiitollinen.
      Tämä kaikki on mielestäni anteeksiantoa itselleni, omille virheilleni. Ei lainkaan kipu vaan ilo että saan kokea vapautumista joka hetki.

    • Jos olen käsittänyt oikein, niin asiassa voisin edetä niin,että heti kun olen havainnut egon alitajunnasta eteeni heittämän vanhan ikävän muiston, en jää sitä sen enempää tarkastelemaan, vaan annan heti anteeksi kaiken sen, mitä ei ole koskaan todellisuudessa tapahtunut (koska kaikki tämä on unta)sekä kohteelle että itselleni. Egon katsominen jää siis vain vilkaisuksi, mutta tärkeintä siinä lienee se, että olen huomannut jälleen kerran egon yrityksen saada minut tuntemaan syyllisyyttä ja pyrkimyksen saada minut puolustautumaan,arvostelemaan, ja tuomitsemaan.

      Tämän todellisen anteeksiannon jälkeen jää mieleen vain syyttömyys, viattomuus, valkeus, vapaus, helpotus (sekä kohteen/asian että itseni kohdalla) ja annan koko asian sen jälkeen Pyhän Hengen/Sisimmän olemukseni oikaistavaksi ja korjattavaksi. Sen jälkeen pyrin rauhallisin tuntein liittymään Pyhään Henkeen/Sisimpään Olemukseeni/Yliminään, mitä sanaa nyt haluankaan käyttää...

      Kaikki tämän ilmenneen maailman tapahtumathan tapahtuvat unessa, ja kun siitä aikanaan herätään, ei näistä näennäisistä tapahtumista ole mitään jäljellä. Niitä ei siis todellisuudessa ole tapahtunutkaan.

      Kun rakensin aikanaan omakotitaloa, ja muurasin itse ansiotyöpäivän jälkeen iltaisin sen seiniä harkoista, olin tavallisesti sen jälkeen yöllä niin väsynyt, että se työ tuli uniinkin. Muurasin öisessä unessa rakennuksen seiniä ja olin aamulla edelleen väsynyt.

      Sitten eräänä yönä tulin unessa tietoiseen vaiheeseen, tietoiseen uneen, jolloin huomasin olevani unessa ja sen mitä olin tekemässä.
      Sanoin silloin itselleni, että tämä muuraaminen pitää lopettaa, koska siitä ei aamulla herättyäni ole mitään jäljellä. Öisessä unessa muuraaminen loppui siihen. :)

    • acimlai nen

      KIITOS vastauksista Harjoittelija (aina niin positiivinen ja armollinen kirjoituksissaan!) ja Cruisery! (Mahtava käytännön esimerkki!). Oli lohdullista lukea teidän viestinne.

    • Jos vielä jatkan.

      Ajattele että kaikki on jo valmista vaikka ego maalailee kauhukuvia että kuinka paljon vielä pitää sitä ja tätä ja tämäkin vielä. Jätä se P H.n käsiin. Ja katso aina kun suinkin mahdollista kiitollisuudella "tulipa mitä tahansa"
      Koskaan et missään paikassa et myöskään missään kokemuksessa ole sattumalta.

      (Tietenkin jokapäiväinen lain kuuliaisuus ja hyvät tavat mutta mielen tasolla...)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      582
      3856
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3308
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2739
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1957
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1739
    Aihe