Sormukset ne sormukset

Lorena*

Sormusoppi, missä sormessa ja minkälaista sormusta pidetään oli kaikille itsestään selvyys. Tänä päivänä olen ainakin minä täysin eksyksissä onko enää mitään väliä missä sormessa mitäkin sormusta pidetään ja minkälaista.

Miehillä näkyy olevan mustia sormuksia oikean käden nmettömässä ja keskisormessa, kantasormuksen paikka vaihtelee oikean käden sormissa. Katselin erästä ohjelmaa jossa sormukset vaihtelivat paikkaa ja mallia vallan villiin menoon. Oikean ja vasemmen käden nimettömissä seikkaili vuoronperään, musta leveähkö sormus, kantasormus, näkyipä jossain vaiheessa sileä kultasormuskin.
Sormuksien kantajilla ei ollut yhdelläkään ns ammattisormusta esillä.

Onko sormusviidakolla merkitystä ja mitä se viestii, uuden ajan sormusviestintää vai mitä, se nyt kiinnostaa. Ystäväni eronnut rouva käyttää vihkisormuksia vasemman käden nimettömässä ja keskellä ohut musta sormus, plus kivisormuksia muissa vapaissa sormissa.
Tärkein perusasia on kuitenkin hoidetut kädet ja kynnet joissa sormuksia pidetään.

22

2390

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Enpä ole tullut kiinnittäneeksi huomiota miesten sormuksiin, perätikö musta? Vai musta kivi, ainakin ennen se oli miehillä kultaan upotettuna melko tavallinen, vihkisormuksen lisäksi.

Minulle on ollut mieluista arkisin käyttää nyt leveää hopeista Kalevala sormusta, josta riippuu pieni sydän. Harvemmin ihan juhlatilaisuuksia onkaan, pari kertaa vuodessa ehkä, jolloin vaihdan, mutta en vihkisormuksiin nyt leskensäädyssäni ----nyt ratkesin kyllä nauramaan tuota säätysanaa, vaikka ihan asiallinen onkin!

En opi millään pitämään monia sormuksia yht'aikaa, enkä mielelläni oikeassa kädessä ollenkaan. Rannerengas menettelee oikeassa joskus, jos fiinistelen:D En ole oikein koruihmisiä, vaikka mieheni olisi mielellään nähnyt niin.

• Lorena*

Mietin aloitustani, tuli nyt mieleeni yllensä niitä mustia sormuksia enempi käyttävät miehet ja nimenomaan oikean käden nimettömässä tai keskisormessa. Ehkä se on tämän ajan villitys nuorehkoilla herroilla, viitanneeko tuo sitten johonkin vakaumukseen, valintaan tai muuhun.

Käytän hyvin harvoin sormuksia, yleensä vain muistosormus oikean käden nimettömässä, rannerenkaita sitäkin useammin.

• Ramoona*

En ole pannut merkille miesten sormustapoja, näillä lähimiehilläni on vain kihlasormukset siinä samassa vasemman nimettömässään vihkimisen jälkeenkin. Käsittääkseni katolisilla on tapana siirtää leskeksi jäätyään vihkisormus oikeasta vasempaan nimettömään. Sormus on ikuisuuden kehän vertauskuva, nimettömästä sormesta on jossain tarustossa kerrottu johtavan tien suoraan sydämeen.

Musta sormus, mistähän materiaalista se voisi olla, emaloitu vaiko jotain mustaa kiveä. Olen nähnyt tatuoituja sormuksen "kuvia", mutta mitenkähän avioeron kohdatessa siihen suhtautuu.

Minulla on yötäpäivää kapea kihla-ja vihkisormus vasemmassa nimettömässä, hiukan ahtaat ovat. Välillä sujautan siihen kolmanneksi nimettömään hopeahääpäiväsormuksen, timantillisen. Melkein koko ajan pidän pientä kultasydänkejua kaulassa, korvissa yleensä pienet helmikorut. Yksinkertainen viljelty helminauha on mieluisin juhlakorunikin, samaa sarjaa rannekoru. Rannerenkaista ja -ketjuista minäkin pidän, saavat olla värikkäitä, hauskoja ja kiliseviäkin, sopii vaikka farkkujen tai hellemekon seuraksi. Rannekoruissa en tunne itseäni niin pyntätyn oloiseksi kuin rintarosseissa ja isoissa riipuksissa. Kalevalakorun solkia laitan vaikka myssyyn , villatakkiin tai takin kaulukseen.

Makuasioitahan nämä ovat, ja pukeutumissäännöt ovat vapautuneet. Kiva aihe kuitenkin tarkkailla ja keskustella.

• Tepposet

Avioituminen ja valmistumiseni ammattiin tapahtuivat samoihin aikoihin.
      Vihki- ja ammattisormuksia pidin parisen viikkoa.
      Sen jälkeen ne olivat muutaman viikon pikkutakin rintataskussa.
      Nyt vuosikymmenet hyllyssä koteloissaan.

Vaimoni pitää yhtä sileää sormusta ja yhtä zirkonikivistä briljanttihiottua jonka aito esikuva on tallelokerossa.

Toisten sormuksia en ole katsellut jollei niitä ole häkellyttävän paljon tai kivi jotenkin silmiin pistävä.

• ne pidetään kanissa!

Näinä eläkeläisten sortoaikoina!

• Niin sanopas!

Onkohan joku jo joutunut sormuksetkin kaniin viemään? Onko jo ruuasta kiinni eläkeläisillä?
        Ja sittenkö vain Guggenheimia maksamaan veroillaan?

• Kymmeniä tuhansia
        Niin sanopas! kirjoitti:

Onkohan joku jo joutunut sormuksetkin kaniin viemään? Onko jo ruuasta kiinni eläkeläisillä?
        Ja sittenkö vain Guggenheimia maksamaan veroillaan?

ihmisiä jo luottohäiriöisiä.

• Huvitti oikein kun sain inspiraation aloituksestasi käydä korulaatikossa ja katselin mietä siellä oikein on. Järjestelinkin ne oikein hyvin. Käyttämättöminä enimmäkseen ovat. Joskus helmet ja helmikorvakorur tai kultaketjun ja korvikset laitan. Kalevalakorun Kuhmoisten kukot riipuksen kaulaan laitan, sopii vaikka neulepuseron kanssa. Siihen kuuluvat korvarenkaat, mutta ne on liian tukevat minun korvareikiini.
      Ranneketjutkin on mutta ikinä en ole pitänyt.

Pistinpä korviini pitkästä aikaa pienet korvikset reikien aukipitämiseksi. Sekin on tarpeellista välillä. Miesvainaan kihlasormuksesta kultaseppä pienensi itselleni sormuksen ja istutti siihen vähän normaalia kookkaaman timantin. Tarkoitus oli lisäillä niitä aika ajoin, mutta siihen yhteen se jäi. Sormuksessa on nimeni ja kihlauspäivä.
      Se onkin sitten ainoa sormus pidän sitä vasemmassa nimettömässä. Omat kihla- ja vihkisormukset ovat korulippaassa, saavat tytär ja pojan tytär ne sitten joskus.

• Tepposet

Utelu: Minkä kokoinen on normaalia suurempi timantti? Minua kiinnostaisi myös väri ja puhtaus.
        Gemnologin nimikään ei olisi turhaa painolastia!

• DDD

Rouva Kroisos esittelee korujensa loistokkuutta siinä.

• Tepposet kirjoitti:

Utelu: Minkä kokoinen on normaalia suurempi timantti? Minua kiinnostaisi myös väri ja puhtaus.

Tuo nyt oli lipsahdus ja turhanaikainen ilmausEi minulla ole asiantuntemusta kuten sinulla.
        Kolmekymmentä vuotta vanha asia enkä muista edes karaattilukua. Kultaseppä vaan sanoi että noissa valmiissa sormuksissa se karaatti on paljon pienempi, mutta niitä on aina useampia monta. Minä siihen keskimmäiseksi sen isomman laitatin ja pienempiä ympärille suunnittelin. Kyllä sillä siihen aikaan hintaa tuli, muistelen. Ei se mikään erikoinen ole mutta rakas.
        Kultaseppä istutti sen valkokultakehykseen eikä siihen tullut sivuille yhtään valoreikää. Siispä timantti loistaa nätisti vaan harvoin, sillä se vaatii valon tulevan vain määrätystä suunnasta.

• --------------------
        Tepposet kirjoitti:

Gemmologi on oikea nimitys.

• urmus

• kuka muka
        DDD kirjoitti:

Rouva Kroisos esittelee korujensa loistokkuutta siinä.

rouva Kroisosta esittää, kovin vaatimattomia tuntuvat olevan näitten rouvien mieleisemmät korut. Onhan täällä jo opittu, että matalaa profiilia on pidettävä tällaisessa asiassa.

• Tepposet
        kuka muka kirjoitti:

rouva Kroisosta esittää, kovin vaatimattomia tuntuvat olevan näitten rouvien mieleisemmät korut. Onhan täällä jo opittu, että matalaa profiilia on pidettävä tällaisessa asiassa.

Matalaa profiilia. Miksi? Miksi ei voi käydä asiallista keskustelua helyalueella?

Koruilla voi olla kaksi funktiota. Visuaalinen nautinto ja tunne sekä rahallinen sijoitus.
        Jalometallikorut tuskin koskaan ovat hyviä sijoituksia jos ajattelee niiden raaka-ainearvoa mutta pysyväähän niissäkin on.

Jalokivi- esimerkiksi timanttikorut, kun kyseessä ovat luokitellut kivet jotka on ostettu erikseen, edustavat parempaa, taloudellista pysyvyyttä mutta niiden käyttö hieman hirvittää ja ainakin rajaa tiettyihin tilanteisiin. Paitsi ehkä rikkailla.

Yksi ulottuvuus on muistoarvo. Perintökorut ovat, arvoon katsomatta sellaisia.
        Meillä vaimoni on ostanut joiltakin matkoiltamme ko. alueelle tyypillisen korun / sarjan osittain matkamuistoksi.
        Rahallinen arvo vaihtelee mutta nämä eivät ole koskaan kalliita.

Kyllä minua kiinnostaisi millä periaatteella ja mistä rva Kroisokset ovat saaneet / hankkineet koruja!

• Äiti-ihminen'

Kihlasormukseni päivämäärineen ja kihlatun sulhasen nimikaiverruksin on kapeahko kultasormus, ja aivan samanlainen vihkipäivämäärineen ja miehen & minun nimin varustettu on vihkisormukseni.
      Ensimmäisen timanttisormukseni sain myöhemmin suoritettuani maisterin tutkinnon. Ja ensimmäisen timanttikaulakoruni sain lahjaksi poikani tohtorinväitöstilaisuuden jälkeen.
      En ole miettinyt enkä kysellyt syitä, eivät tulleet mieleeni.

• Liisa S.

Hyvin ennusti appeni minulle, kun tulimme sitten heille kihlasormuksinemme.
        Kun pesin käteni - kaupunkikädet tuli heillä pestä aina ennen kaikkea muuta - niin kun ovi oli auki ja appeni jutteli siinä ovella, otin ennen pesua kihlasormukseni siihen kylpyhuoneen peilihyllylle, appi nauroi ja sanoi, että ''kyllä ne sinun elinikäsi kestävät, vaikka kasteletkin ne!" Ja kestiväthän ne.

• vai niin
        Liisa S. kirjoitti:

Hyvin ennusti appeni minulle, kun tulimme sitten heille kihlasormuksinemme.
        Kun pesin käteni - kaupunkikädet tuli heillä pestä aina ennen kaikkea muuta - niin kun ovi oli auki ja appeni jutteli siinä ovella, otin ennen pesua kihlasormukseni siihen kylpyhuoneen peilihyllylle, appi nauroi ja sanoi, että ''kyllä ne sinun elinikäsi kestävät, vaikka kasteletkin ne!" Ja kestiväthän ne.

Sait siis useamman kihlasormuksen. Kyllä maallakin kädet osattiin pestä aina ulkoa sisään tullessa. Äiti jo opetti, noloa kun appiukon piti oikein vahtia toimitusta.

• Lorena*

En ole erikoisemmin koru-,ja sormus ihminen. Kauan sitten ostetut kihla - vihkisormukset ovat laatikossa, kun toinen osapuoli muutti sinisen pilven reunalle, katsoin vihkikaavan lupaus.....kunnes kuolema teidät erottaa.....oli toteunut. Fyysinen side katkesi, muistot jäivät.

Ei ole sytyttänyt myydä koruja ja hopeita vaikka eilenkin joku soitti ja kyseli onko myytäviä koruja tai hopeisia aterimia. Arvonsa ne säilyttävät laatikossakin.

Tänä päivänä muodissa ovat hopean väriset korut sekä Pandora korur, joista niitä mustiakin sormuksia, rannerenkaita ym. Mikä milloinkin muodissa on ohjaa kulutusta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät

Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain
      Maailman menoa
      61
      7520
    2. Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava

valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak
      Maailman menoa
      123
      2946
    3. Minkälaisen viestin

Laittaisit ikävöinnin kohteelle, jos rohkenisit?
      Ikävä
      142
      1776
    4. Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous

saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha
      Maailman menoa
      65
      1659
    5. Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi

Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim
      Maailman menoa
      115
      1468
    6. Miten voit olla niin tyhmä

että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle
      Tunteet
      169
      1419
    7. Missä vaiheessa

Päätit irl luovuttaa minun suhteeni?
      Ikävä
      131
      1163
    8. Millaisena uskot

Kaivattusi kokevan tunteensa?
      Ikävä
      77
      863
    9. Kyriake=Kirkko

Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko
      Kaste
      47
      812
    10. Mitä haluat eniten

Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      52
      755
    Aihe