mitä en tiedä ei tarvitse tietää. ja sinä lopetat ne aineet
semmoista.
5
163
Vastaukset
- niinjuu
Sen voit kuitenkin saada tietoosi, että jo toisessa jhanassa voi tulla välähdyksiä menneistä elämistä ja hyvin mahdollisesti viimeistään 4:ssä.
Neljäs jhana on pidemmällä tietoisuuksissa mitä koskaan millään aineella pääsee. Ja etuna vielä, että voi olla tarkkaavainen ja ilman sivuvaikutuksia.
Kun olette neljännessa olette kynnyksellä ja tajuatte maailman unenomaisuuden. - Asian ydin
Kun olette manifestoineet neljännen jhanan päivätajuntaan täysin hereillä ollessanne normitoimissanne tavallisessa päivätajunnassane - se on kärsimyksen loppu.
Ei kiinnostusta enää iloon eikä suruun takertumiseen, eikä kiinnostusta mihinkään ilmiöön takertumiseen. Vaikka voittekin elää kuin olisitte maailmassa kuka tahansa tavis. Se vain näyttää siltä, oikeasti olette jo vapaa.
Jopa jälleensyntymät, jotka aiemmin nähtiin todellisina ja vaikuttavina, katoavat unikuvien joukkoon nykypersoonasi ohella. - kkkkkkkkkkkkkkkkkk
Mitä tapahtui Gautamalle puun alla?
Gautama oli saavuttanut kyvyn mennä 4. jhanaan meditaatiosa hindulaisin metodein. Hän huomasi, että tuo pitää saattaa päivätajuntaan täysin hereillä ollessa.
Ja niin hän meni jhanaan, ja katsoi. Katsoi kuinka hänen persoonansa muuttui, maailma pyöri silmissä , ilmiöt virtasivat tietoisuudessa.
Hän oli tietoisuudessaan täysin stabiili, ilmiöiden virratessa.
Näki kuinka persoona muuttui, mikään ei liikkunut tietoisuudessa.
Hänellä oli tällainen yli-inhimillinen, mutta saavutettavissa oleva tarkkaavaisuus.
Kun pyörteet olivat laskeutuneet hänen mielessään, työ oli täytetty.
Ja niin hänen kehonsa nousi saarnaamaan.
Näin koin. Kyse on mielen liikkeiden tasoittamisesta, samalla tarkkaavaisena ollen.
samatha ja vipassana yhdessä.- bliss
"Kun pyörteet olivat laskeutuneet hänen mielessään, työ oli täytetty."
Näin, toisin sanoen neljäs jhana ei itsessään meinaa vielä minkäänlaista valaistumista, se on vain otollinen (vaikkakin satia painottavien vipassana-opettajien mukaan ei mitenkään välttämätön) maaperä tehdä sitä työtä. Ja ehkä sitten joskus kokea lopulta se aito nirvana. Oleellista kaikkien pyörteiden tarkkailuun niihin takertumatta, on vain "equanimity about formations", joka ei sinänsä edellytä vielä neljättä jhanaa, jos oikein olen käsittänyt - niin tarkasti en ole koskaan laskenut jhanojani, kun ei edes kiinnosta. Itselle ominaisin tapa on vain lähteä satista liikkeelle, mielenliikkeitä seuraamalla. Sitä myötä kehittyy myös mielentyyneys ja samadhi sille vaadittavalle tasolle. Sati ja samadhi ovat molemmat vain saman asian eri puolia, menevät käsi kädessä toisiaan tukien, samatha tai mindfulness painotteisesta lähestymisestä huolimatta kaikki on lopussa yhtä samaa vipassanaa.
Vaikka meditoidessa tai päivittäisen elämänkin pyörteissä tulisi joskus hetkiä, jolloin kokee kaiken pysähtyvän, niin ei se aina sitä kuitenkaan meinaa, että kaikki "juuret olisi revitty maasta", usein niihinkin hetkiin kuuluu jotain hyvin hienovaraisia jännitteitä ja vääristymiä havainnoinnissa, joihin itseään jo valaistumisesta onnittelevan mielen tarkkaavaisuus ei enää riitä.
Nämäkin kokemukset on silti merkki siitä, että jotain ainakin jossain suhteessa on tehty isosti oikein. Oikealla tiellä ollaan. Niissä on jo aitoa esimakua siitä mikä odottaa. Niinkin todellista makua, että harhautuu helposti luulemaan yhtä sun toista, mikä onkin heti seuraava suo, joka on ylitettävä. Ei mitään mielikuvaa edes Siitä. Mielikuvan lähtiessä muodostumaan ollaan oltu jo pois siitä mitä on. Tuosta ei voi poiketa piirunkaan vertaa tai ollaan metsässä. Tärkeää olla vain itselleen rehellinen, tarkkaavainen ja kyseenalaistaa nöyrästi kaikki. Sankharan tahdonalaisille mielikuville ei saa antaa hetkenkään otetta. Ihan tervettä on myös palauttaa välillä ne viimeisen viikon huonoimmat hetketkin itselle mieleen ja nähdä mitään väistelemättä kuinka täydellistä se oma dharma lopulta oli. - Triple rainbow
bliss kirjoitti:
"Kun pyörteet olivat laskeutuneet hänen mielessään, työ oli täytetty."
Näin, toisin sanoen neljäs jhana ei itsessään meinaa vielä minkäänlaista valaistumista, se on vain otollinen (vaikkakin satia painottavien vipassana-opettajien mukaan ei mitenkään välttämätön) maaperä tehdä sitä työtä. Ja ehkä sitten joskus kokea lopulta se aito nirvana. Oleellista kaikkien pyörteiden tarkkailuun niihin takertumatta, on vain "equanimity about formations", joka ei sinänsä edellytä vielä neljättä jhanaa, jos oikein olen käsittänyt - niin tarkasti en ole koskaan laskenut jhanojani, kun ei edes kiinnosta. Itselle ominaisin tapa on vain lähteä satista liikkeelle, mielenliikkeitä seuraamalla. Sitä myötä kehittyy myös mielentyyneys ja samadhi sille vaadittavalle tasolle. Sati ja samadhi ovat molemmat vain saman asian eri puolia, menevät käsi kädessä toisiaan tukien, samatha tai mindfulness painotteisesta lähestymisestä huolimatta kaikki on lopussa yhtä samaa vipassanaa.
Vaikka meditoidessa tai päivittäisen elämänkin pyörteissä tulisi joskus hetkiä, jolloin kokee kaiken pysähtyvän, niin ei se aina sitä kuitenkaan meinaa, että kaikki "juuret olisi revitty maasta", usein niihinkin hetkiin kuuluu jotain hyvin hienovaraisia jännitteitä ja vääristymiä havainnoinnissa, joihin itseään jo valaistumisesta onnittelevan mielen tarkkaavaisuus ei enää riitä.
Nämäkin kokemukset on silti merkki siitä, että jotain ainakin jossain suhteessa on tehty isosti oikein. Oikealla tiellä ollaan. Niissä on jo aitoa esimakua siitä mikä odottaa. Niinkin todellista makua, että harhautuu helposti luulemaan yhtä sun toista, mikä onkin heti seuraava suo, joka on ylitettävä. Ei mitään mielikuvaa edes Siitä. Mielikuvan lähtiessä muodostumaan ollaan oltu jo pois siitä mitä on. Tuosta ei voi poiketa piirunkaan vertaa tai ollaan metsässä. Tärkeää olla vain itselleen rehellinen, tarkkaavainen ja kyseenalaistaa nöyrästi kaikki. Sankharan tahdonalaisille mielikuville ei saa antaa hetkenkään otetta. Ihan tervettä on myös palauttaa välillä ne viimeisen viikon huonoimmat hetketkin itselle mieleen ja nähdä mitään väistelemättä kuinka täydellistä se oma dharma lopulta oli.Onko Suomessa kunnollista buddhalaista opetusta ja harjoitusta? Olisin kiinnostunut juttelemaan ja tapaamaan. Olen harjoitellut silloin tällöin meditaatiota jo 15 vuotta 15 vuotiaasta asti ja lukenut kymmeniä kirjoja buddhalaisuudesta ja muistakin uskonnoista. Lisäksi kuunnellut satoja tunteja erilaisia buddhalaisten munkkien puheita ja äänikirjoja buddhalaisuudesta ja muista esoteerisista aloista. Pistä viestiä zappoätemailpistecom (HOX Kaksi erikoismerkkiä). Muutkin asiasta kiinnostuneet voi laittaa viestiä jos tuntuu siltä :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persuja ei aluevaltuustoissa näy
Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.813908Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j963275Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa
Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin1172564Mikä ihme teitä savolaisia tuossa
p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.201754Miten juhlitte ensi lauantaina?
Se on kalenteriin merkitty juhlapäiväksi, niin sitä kai kuuluu juhlia.1561722Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä
Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m761570Varusmiehen kuolema
Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä901523- 1041456
- 551123
Huippu, kaupunki ostaa hotellin
Hyvä juttu meillä on oma hotelli iloitsi Pirtihirmukin. Nyt vaan rekryt päälle ja uusi henkilökunta. Tarvitaan tekijöitä591121