mitä en tiedä ei tarvitse tietää. ja sinä lopetat ne aineet
semmoista.
5
157
Vastaukset
- niinjuu
Sen voit kuitenkin saada tietoosi, että jo toisessa jhanassa voi tulla välähdyksiä menneistä elämistä ja hyvin mahdollisesti viimeistään 4:ssä.
Neljäs jhana on pidemmällä tietoisuuksissa mitä koskaan millään aineella pääsee. Ja etuna vielä, että voi olla tarkkaavainen ja ilman sivuvaikutuksia.
Kun olette neljännessa olette kynnyksellä ja tajuatte maailman unenomaisuuden. - Asian ydin
Kun olette manifestoineet neljännen jhanan päivätajuntaan täysin hereillä ollessanne normitoimissanne tavallisessa päivätajunnassane - se on kärsimyksen loppu.
Ei kiinnostusta enää iloon eikä suruun takertumiseen, eikä kiinnostusta mihinkään ilmiöön takertumiseen. Vaikka voittekin elää kuin olisitte maailmassa kuka tahansa tavis. Se vain näyttää siltä, oikeasti olette jo vapaa.
Jopa jälleensyntymät, jotka aiemmin nähtiin todellisina ja vaikuttavina, katoavat unikuvien joukkoon nykypersoonasi ohella. - kkkkkkkkkkkkkkkkkk
Mitä tapahtui Gautamalle puun alla?
Gautama oli saavuttanut kyvyn mennä 4. jhanaan meditaatiosa hindulaisin metodein. Hän huomasi, että tuo pitää saattaa päivätajuntaan täysin hereillä ollessa.
Ja niin hän meni jhanaan, ja katsoi. Katsoi kuinka hänen persoonansa muuttui, maailma pyöri silmissä , ilmiöt virtasivat tietoisuudessa.
Hän oli tietoisuudessaan täysin stabiili, ilmiöiden virratessa.
Näki kuinka persoona muuttui, mikään ei liikkunut tietoisuudessa.
Hänellä oli tällainen yli-inhimillinen, mutta saavutettavissa oleva tarkkaavaisuus.
Kun pyörteet olivat laskeutuneet hänen mielessään, työ oli täytetty.
Ja niin hänen kehonsa nousi saarnaamaan.
Näin koin. Kyse on mielen liikkeiden tasoittamisesta, samalla tarkkaavaisena ollen.
samatha ja vipassana yhdessä.- bliss
"Kun pyörteet olivat laskeutuneet hänen mielessään, työ oli täytetty."
Näin, toisin sanoen neljäs jhana ei itsessään meinaa vielä minkäänlaista valaistumista, se on vain otollinen (vaikkakin satia painottavien vipassana-opettajien mukaan ei mitenkään välttämätön) maaperä tehdä sitä työtä. Ja ehkä sitten joskus kokea lopulta se aito nirvana. Oleellista kaikkien pyörteiden tarkkailuun niihin takertumatta, on vain "equanimity about formations", joka ei sinänsä edellytä vielä neljättä jhanaa, jos oikein olen käsittänyt - niin tarkasti en ole koskaan laskenut jhanojani, kun ei edes kiinnosta. Itselle ominaisin tapa on vain lähteä satista liikkeelle, mielenliikkeitä seuraamalla. Sitä myötä kehittyy myös mielentyyneys ja samadhi sille vaadittavalle tasolle. Sati ja samadhi ovat molemmat vain saman asian eri puolia, menevät käsi kädessä toisiaan tukien, samatha tai mindfulness painotteisesta lähestymisestä huolimatta kaikki on lopussa yhtä samaa vipassanaa.
Vaikka meditoidessa tai päivittäisen elämänkin pyörteissä tulisi joskus hetkiä, jolloin kokee kaiken pysähtyvän, niin ei se aina sitä kuitenkaan meinaa, että kaikki "juuret olisi revitty maasta", usein niihinkin hetkiin kuuluu jotain hyvin hienovaraisia jännitteitä ja vääristymiä havainnoinnissa, joihin itseään jo valaistumisesta onnittelevan mielen tarkkaavaisuus ei enää riitä.
Nämäkin kokemukset on silti merkki siitä, että jotain ainakin jossain suhteessa on tehty isosti oikein. Oikealla tiellä ollaan. Niissä on jo aitoa esimakua siitä mikä odottaa. Niinkin todellista makua, että harhautuu helposti luulemaan yhtä sun toista, mikä onkin heti seuraava suo, joka on ylitettävä. Ei mitään mielikuvaa edes Siitä. Mielikuvan lähtiessä muodostumaan ollaan oltu jo pois siitä mitä on. Tuosta ei voi poiketa piirunkaan vertaa tai ollaan metsässä. Tärkeää olla vain itselleen rehellinen, tarkkaavainen ja kyseenalaistaa nöyrästi kaikki. Sankharan tahdonalaisille mielikuville ei saa antaa hetkenkään otetta. Ihan tervettä on myös palauttaa välillä ne viimeisen viikon huonoimmat hetketkin itselle mieleen ja nähdä mitään väistelemättä kuinka täydellistä se oma dharma lopulta oli. - Triple rainbow
bliss kirjoitti:
"Kun pyörteet olivat laskeutuneet hänen mielessään, työ oli täytetty."
Näin, toisin sanoen neljäs jhana ei itsessään meinaa vielä minkäänlaista valaistumista, se on vain otollinen (vaikkakin satia painottavien vipassana-opettajien mukaan ei mitenkään välttämätön) maaperä tehdä sitä työtä. Ja ehkä sitten joskus kokea lopulta se aito nirvana. Oleellista kaikkien pyörteiden tarkkailuun niihin takertumatta, on vain "equanimity about formations", joka ei sinänsä edellytä vielä neljättä jhanaa, jos oikein olen käsittänyt - niin tarkasti en ole koskaan laskenut jhanojani, kun ei edes kiinnosta. Itselle ominaisin tapa on vain lähteä satista liikkeelle, mielenliikkeitä seuraamalla. Sitä myötä kehittyy myös mielentyyneys ja samadhi sille vaadittavalle tasolle. Sati ja samadhi ovat molemmat vain saman asian eri puolia, menevät käsi kädessä toisiaan tukien, samatha tai mindfulness painotteisesta lähestymisestä huolimatta kaikki on lopussa yhtä samaa vipassanaa.
Vaikka meditoidessa tai päivittäisen elämänkin pyörteissä tulisi joskus hetkiä, jolloin kokee kaiken pysähtyvän, niin ei se aina sitä kuitenkaan meinaa, että kaikki "juuret olisi revitty maasta", usein niihinkin hetkiin kuuluu jotain hyvin hienovaraisia jännitteitä ja vääristymiä havainnoinnissa, joihin itseään jo valaistumisesta onnittelevan mielen tarkkaavaisuus ei enää riitä.
Nämäkin kokemukset on silti merkki siitä, että jotain ainakin jossain suhteessa on tehty isosti oikein. Oikealla tiellä ollaan. Niissä on jo aitoa esimakua siitä mikä odottaa. Niinkin todellista makua, että harhautuu helposti luulemaan yhtä sun toista, mikä onkin heti seuraava suo, joka on ylitettävä. Ei mitään mielikuvaa edes Siitä. Mielikuvan lähtiessä muodostumaan ollaan oltu jo pois siitä mitä on. Tuosta ei voi poiketa piirunkaan vertaa tai ollaan metsässä. Tärkeää olla vain itselleen rehellinen, tarkkaavainen ja kyseenalaistaa nöyrästi kaikki. Sankharan tahdonalaisille mielikuville ei saa antaa hetkenkään otetta. Ihan tervettä on myös palauttaa välillä ne viimeisen viikon huonoimmat hetketkin itselle mieleen ja nähdä mitään väistelemättä kuinka täydellistä se oma dharma lopulta oli.Onko Suomessa kunnollista buddhalaista opetusta ja harjoitusta? Olisin kiinnostunut juttelemaan ja tapaamaan. Olen harjoitellut silloin tällöin meditaatiota jo 15 vuotta 15 vuotiaasta asti ja lukenut kymmeniä kirjoja buddhalaisuudesta ja muistakin uskonnoista. Lisäksi kuunnellut satoja tunteja erilaisia buddhalaisten munkkien puheita ja äänikirjoja buddhalaisuudesta ja muista esoteerisista aloista. Pistä viestiä zappoätemailpistecom (HOX Kaksi erikoismerkkiä). Muutkin asiasta kiinnostuneet voi laittaa viestiä jos tuntuu siltä :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen Anna Koskela kaahasi 172 km/h
Kuvasi samalla myös videota, jonka sitten myöhemmin poisti. Jotenkin tuntuu persuilta lähtevän nyt kaikki lapasesta, va426681Ratkaisujen tarjoamisen sijaan SDP on keskittynyt levittämään väärää tietoa
Kokoomuksen kansanedustaja Martin Paasi on turhautunut eduskunnassa käytävään salikeskusteluun. Hän kertoo, miksi. – Ko895242Miksi media ei ole tutkinut Li Anderssonin antifa-yhteyksiä
Antifa on väkivaltainen äärivasemmistolainen terrori-järjestö, joka USA:ssa on nyt kielletty. Andersson itse on äärivas934835Juuri nyt! Parturi bongattu Sannan seurassa!
🌐 Breking News 📢 🗞️ 🆕 Kaksikko bongattu Suomen Helsingin Töölöstä. Kyllä. Sieltä samasta Töölöstä, josta kuppakin64659Keskisarja kiihotti persuja kansanryhmää vastaan
Rikoksen vakavuutta lisää se, että Keskisarja toimii eduskuntapuolueen puheenjohtajana, jonka puheilla on enemmän painoa724505Kolmepäiväinen työviikko on kulman takana
Zoomin toimitusjohtajan mukaan tekoäly alkaa olla monissa työtehtävissä niin tehokas, että ihmiset voivat pudottaa työpä224086Mercedes-Benzille riitti Suomen äärioikeistohallitus
Tästä jo pari vuotta sitten varoiteltiin, että kaikki ulkomaalaiset investoijat poistuvat fasistipersujen myötä tukemast544057Sebu Tynkkynen vaatii Ulkopoliittisen instituutin rahoituksen leikkaamista
kun UPI:n tutkija kritisoi Tynkkystä, Mikä Trump tuo Tynkkynen oikein luulee olevansa? https://www.iltalehti.fi/politi174007Aamun Riikka: sakset tiputtavat 31 000 lasta köyhyysrajan alle
✂️ STM:n tuoreen arvion mukaan Riikan leikkaukset pudottavat peräti 31 000 lasta köyhyysrajan alle, kun aikaisempi THL1543976Miksi Marinin vasemmistohallitus ei tunnustanut Palestiinaa
kun mahdollisuus oli? Nyt sitten vasemmisto-oppositio ulvoo yhtään ääneen, että Palestiina pitää tunnustaa - onpa tode213540