Mies ja ääni

Ceero

Proosarunon yritelmä, johon aiheen antoi varsin erikoisella tavalla karismaattinen Jack Nicolson.

Mies ja ääni


Hämärtyi jo huoneen ilta.
Mies laski kirjan
ja sytytti tulen kynttilään
jääden hämyyn istumaan.

Ei hän liekkiin katso,
vaikka siltä näyttää.
Lempeästi käy katse
sydämessään asuvaan kuvaan.

”Tiedätkö?” Mies kysyy.
Tiedätkö? Ihmiset heittävät
usein onnensa avaimet ymmärtämättään,
Etsiessään onneaan.

” Tiedän.” Vastaa ääni sydämestä.
Niin kai meille kävi. Tai ainakin minulle,
kun luotasi lähdin. – Unelmieni perään.
Uskoin unelmiini ja kadotin onneni avaimet.

” Niin.” Sanoi mies.
Vaikka unelmasi olivat suuria,
ei minun rakkauteni niihin mahtunut.
Se oli kai vieläkin suurempi.

” Tiedän.” Ääni sydämessä myöntää.
Minä uskoin unelmiini.
Uskoin, niiden toteutuessa löydän onneni. Niin vain ei käynytkään.
Kadotin vain onneni avaimet. Ehkä ne jäivät silloin sinun luoksesi

” Eivät ne täällä ole.” Mutisee mies.
Olen etsinyt omiani lähdöstäsi saakka.
Olisin kyllä nähnyt, jos ne täällä olisivat.
Luulen, että olen tulossa hulluksi. Kuulen ääniä.

” Ja höpsistä.” Naurahtaa ääni.
Nuorempana sinä olit hullu
ja siksi kai minä sinuun rakastuinkin.
Ja hullu olin minäkin. Unelmiin uskoja.

” Tiedän:” Mies toteaa.
Eikä sen enää väliä.
En vain halua menettää sitä vähää sinusta,
mitä minulla vielä on. Muistoja.

” Oletko varma?” Kysyy ääni.
Oletko varma, että olet jo katsonut kaikista paikoista?
Entäpä, jos katsoisimme

--- yhdessä?

6

144

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Ceero

        Kiitos runoni lukemisesta.

        Meijun liittäminen aiheeseen "Kyllä sydän tietää" teemalla, kertoo erinomaisesta kyvystäsi tulkita lukemaasi.
        Jos olisi mahdollista, että olisit pystynyt päättelemään, kuinka Jack Nicholson liittyy runon syntyyn, niin uskoisin sinun niin tehneen.
        Ei sellainen kuitenkaan ole mahdollista.

        Kiitos palautteestasi.


    • *laudi*

      Hyvä runo. Pidin, koska siinä oli sanoma.
      Toivottavasti ymmärsin runosi sanoman :)

      Eniten minuun vetosi juuri tuo karismaattinen mies> (kirja, kynttilä ja nojatuoli..voisin kuvitella vielä lasit nenällään) :))
      Mies, jolla oli kyky katsoa myös "sisälleen"..

      niin..ehkä nuorena ja :)) hulluna uskoo unelmiin. Monesti
      siinä käy vain niin, että ne unelmat juoksevat karkuun. Sitä
      juoksee ja juoksee "ilman päätä ja häntää"..:(..ja hakee jotain..
      Hiukan :)) vanhempana muistelee jo sitä, mitä oli.
      Kerää kuin helminauhaa..
      Vaan aika menee liian nopeasti emmekä voi valitettavasti siirtää viisareita.
      Voimme Pitää vain huolta itsestämme parhaamme mukaan.

      • Ceero

        Kiitos.

        Tämän runon syntyminen on omalla tavallaan poikkeuksellisen erikoinen, ei siitä sen enempää.
        Pyrin saamaan sisältöön kertomuksellisen rakenteen ja siitä, ymmärsitkö sanoman oikein: Mikäli asetetaan vastausvaihtoehdot " Kyllä, tai Ei!, niin uskon, että päättely on helppo.

        Kiitos palautteestasi, se kertoo sinun syventyneen runon sisältöön ja se on asia, joka ilahduttaa minua kirjoittajana.

        Kiitos 2laudi".

        Ceero


    • Liona1

      Kuvasit runosi niin taitavast että sen pystyi
      melkein näkemään ja kuulemaan. Tuo viimeinen lause
      oli kuin pisten ii:n päällä.

      Hieno filosofinen runo jonka luki mielellään!

      • Ceero

        Kiitos palautteesta Liona.

        Mikäli yhtään olen oppinut tuntemaan sinua näiden vuosien aikana, niin uskon sinulla olevan juuri tuo kyky " nähdä". Kyky luoda mielikuvista niin voimakkaita ja selkeitä, että niistä pystyt rakentamaan mieleesi kuvallsia, lähes nähtävissä olevia ilmaisuja.

        Kiitos arvokkaasta kommentistasi.

        Ceero


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1343
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      871
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      703
    4. 51
      595
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      501
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe