"Biologi, kirjailija Tiina Raevaara kirjoitti lauantaina Suomen Kuvalehden blogissaan kahdesta oudosta gradusta, jotka käsittelivät saatananpalvontaa ja sisälsivät henkilökohtaista uskonnollista vakaumusta ja julistusta. Gradut oli hyväksytty vuosina 1999 ja 2002 Jyväskylän yliopistossa hyvin arvosanoin, toinen opettajankoulutuslaitoksessa ja toinen kasvatustieteessä. Yliopiston nykyinen henkilökunta arvioi Suomen Kuvalehden haastattelussa, ettei töissä ole kyetty opinnäytetyöltä vaadittavaan tieteelliseen objektiivisuuteen."
http://www.kotimaa24.fi/artikkeli/gradu-kertoo-miten-vaara-profeetta-erotetaan-oikeasta/
Gradu mistä vaan?
9
64
Vastaukset
Hei Taivahan kevät,
gradun voi varmaan periaatteessa tehdä mistä aiheesta vaan. Oleellista on näkökulma. On hyvin eri asia kysyä "kuka Jeesus on?" tai "kuka Jeesus on Luuk-apt-kirjoittajan teksteissä".
Miten muuten palstalaiset, onko joukossamme gradun vääntäneitä? Haluatteko jakaa kokemuksia? Oma graduntekoni oli pitkä ja tuskallinen prosessi, vieläkin hieman puistattaa ajatella koko asiaa. Valmiiksei gradun kuitenkin sain.
Sinikka-pappiTieteelliseen objektiivisuuteen ei kuulu subjektiivinen pseudotiede...Minkä ymmärtäminen on varmasti vaikeuttanut oman gradusi tekemistä.
- tehty on
Gradu tuli väkerrettyä kauan sitten. Oli siinä parin vuoden stressi sen kanssa. Objektiivisuuden kanssa ei ollut ongelmia. Mutta ihan konkreettista tekemistä riitti. Silloin vielä kirjoitettiin kirjoituskoneella ilman tekstinkäsittelyohjelmia. Sitä työtä tuskin tämän päivän gradun tekijä osaa kuvitellakaan. Mutta valmista tuli ja arvosanaksi magna.
- HHeeehhheee
mave kirjoitti:
Tieteelliseen objektiivisuuteen ei kuulu subjektiivinen pseudotiede...Minkä ymmärtäminen on varmasti vaikeuttanut oman gradusi tekemistä.
Mistäs mave on gradunsa tehnyt, kun tuntee noin hyvin akateemista maailmaa? Vai onko jäänyt tekemättä?
- *Faith*
Joo, gradun voi todellakin tehdä ihan mistä vaan. Erikoisin gradu, minkä minä olen nähnyt, oli tehty Elovena kaurahiutaleista! :)
Itse en ole ainakaan vielä gradua vääntänyt, mutta monia esseitä ja yksi proseminaarityö on takana. Minulla tuppaa olemaan aina ennen kirjoitustöitä ihan hirveä angsti. Vaadin itseltäni liikaa, etsiskelen yleensä liikaakin aineistoa, ja varsinaisen krjoitustyön aloittaminen lykkääntyy aina siihen pisteeseen kun määräajat alkavat painaa päälle. Sitten kun pääsen kunnolla vauhtiin, työ saattaa syntyä kuin itsestään. HHeeehhheee kirjoitti:
Mistäs mave on gradunsa tehnyt, kun tuntee noin hyvin akateemista maailmaa? Vai onko jäänyt tekemättä?
Tunnen minä lapsen teonkin, vaikka mulla ei ole yhtään lasta.
- Tätä voisi tutkia
Uskonnollinen julistus lienee aika harvinaista graduissa. Kuinkahan usein tulee esiin sekulaarivakaumus, jossa aktiivisesti kielletään jotkut uskonnolliset näkemykset sen sijaan, että niitä vain analysoitaisiiin tai esiteltäisiin?
Vielä paljon enemmän lienee poliittisesti sävyttyneitä graduja esim. valtio-opissa tai poliittisessa historiassa. Naistutkimuksessa feministinen julistuksellisuus tuntuu olevan normi. Soveltavissa tieteissä on sitten omat ongelmansa: kuinka monessa gradussa on tuloksia väännetty tilaajan tarpeisiin sopivaksi?
Uskonto on vain yksi osa. Turha ottaa sitä erityiseksi silmätikuksi.- monenlaista on
Juu, kyllä pyrkimys uskonnolliseen julistamiseen tieteellisessä työssä kitketään jo ennen graduvaihetta.
Areenoita uskonnolliseen julistamiseen löytyy muualta riittävästi.
Mutta toisaalta täydelliseen objektiivisuuteen on usein vaikeaa päästä, sillä jo aiheen valinta sinänsä on arvovalinta. Väitöskirjoistakin löytyy pamfletin tyyppisiä. - tepi
"Soveltavissa tieteissä on sitten omat ongelmansa: kuinka monessa gradussa on tuloksia väännetty tilaajan tarpeisiin sopivaksi?"
- Ilmeisesti ainakin Ensio Erä-Eskon väitöskirjassa, joka ilmeisesti myös hyväksyttiin. Tai sitten ei, en tiedä.
http://myyrantyo.blogspot.fi/2009/06/uskovaiset-taas-uskonnottomien.html
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 683139
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753037Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.682902On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle632574Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli432088- 601657
Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181629- 351625
Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,241610- 591556