Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Corolla 1.6 Moottori ei lämpene

TaisteluJaska

Rakentelin vanhaan "sätkäkone" ee80 mallin corollaan 1.6 kaasari koneen, huolenaiheeni on se ettei moottori lämpene. vaihdoin uuden tarviketermostaatin ja uuden syylärin mutta ongelma ei hävinnyt. onko alkuperäinen termostaatti ehdoton että lämmöt saa koneessa normaalin tasolle?

huomasin samalla että kun syylärin korkki oli auki ja antoi kaasua niin jäähdyttimestä lensi vesi, ei mitään helvetisti mutta kumminkin. onko se 4a-f/4a-fe:ssä normaalia? kannentiiviste on uusi ja alkuperäinen eli ei ole palanut. kansi on ponnistettu ja vuotoja ei havaittu. sylinterit koeponnistettiin, mitään normaalista poikkeavaa ei ilmennyt. öljyt ja vedet ei mene sekaisin. auto käy normaalisti ja voimaa on.

14

4926

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koeta vaihtaa

      Lämpömittarin anturi.

    • Laita tiiviste

      Termostaatin ympärille saattaa kuulua kumitiiviste, muuten vesi kiertää termostaatin ohi.

      • TaisteluJaska

        juu siihen kuuluu kumitiiviste. ostin taas uuden tarvike termostaatin koska epäilin paikoillaan olevan termostaatin vialliseksi. pesin ja huuhtelin koko v#tun koneen vesitilat, lämppärin kennon, syylärin ja niiden välillä kulkevat vesiletkut yms. huolellisesti pulloharjalla fairylla ja mäntysuovalla. uuden termarin mukana tuli kumitiiviste jonka tiivisteliimalla asettelin paikoilleen. Sitä ennen vähän aikaa pyörittelin termaria kädessäni kun teki mieli kolvata se pieni reikä "jossa on se pieni tappi" siitä umpeen. sen, joka todennäköisesti kierrättää hieman vettä termostaatin läpi. päätin jättää sen rauhaan ja löin uuden termarin paikoilleen ja uudet nesteet koneeseen

        koeajon suoritettuani totesin ettei mikään muuttunut, lämmöt nousi ihan saatanan hitaasti ja eikä lämpömittari noussut lähellekkään puoltaväliä. kiukuspäissäni katkaisin ylävesiletkun ja laitoin välipalan erillistä lämpöanturia varten kokeillaakseni kusettaako lämpömittari, epäilin myös moottorin omaa lämpömittarin anturia rikkoutuneeksi. lämmöt ei nousseet MAX 65 astetta korkeammalle?!?!?!?!?? vaikka PITÄISI olla jossain 80 - 90 asteen tietämillä.

        tämä on nyt kolmas kokeilemani termostaatti ja kaikki niistä ovat olleet tarvike romuja.

        onko kukaan muu kärsinyt samasta ongelmasta? jos joku tietää mitä kuuluu tehdä niin kertokaa. onko joku ummistanut sen pienen re'jän siitä termostaatista? minä nyt en ihan poropeukalo ole mutta tämä asia tuntuu siltä että pitää kutsua meedio paikalle manaamaan autostani pahat henget vaikka naapurin dodgeen tai laittaa syylärin tilalle pakoputken pätkä.

        .


      • a(2)
        TaisteluJaska kirjoitti:

        juu siihen kuuluu kumitiiviste. ostin taas uuden tarvike termostaatin koska epäilin paikoillaan olevan termostaatin vialliseksi. pesin ja huuhtelin koko v#tun koneen vesitilat, lämppärin kennon, syylärin ja niiden välillä kulkevat vesiletkut yms. huolellisesti pulloharjalla fairylla ja mäntysuovalla. uuden termarin mukana tuli kumitiiviste jonka tiivisteliimalla asettelin paikoilleen. Sitä ennen vähän aikaa pyörittelin termaria kädessäni kun teki mieli kolvata se pieni reikä "jossa on se pieni tappi" siitä umpeen. sen, joka todennäköisesti kierrättää hieman vettä termostaatin läpi. päätin jättää sen rauhaan ja löin uuden termarin paikoilleen ja uudet nesteet koneeseen

        koeajon suoritettuani totesin ettei mikään muuttunut, lämmöt nousi ihan saatanan hitaasti ja eikä lämpömittari noussut lähellekkään puoltaväliä. kiukuspäissäni katkaisin ylävesiletkun ja laitoin välipalan erillistä lämpöanturia varten kokeillaakseni kusettaako lämpömittari, epäilin myös moottorin omaa lämpömittarin anturia rikkoutuneeksi. lämmöt ei nousseet MAX 65 astetta korkeammalle?!?!?!?!?? vaikka PITÄISI olla jossain 80 - 90 asteen tietämillä.

        tämä on nyt kolmas kokeilemani termostaatti ja kaikki niistä ovat olleet tarvike romuja.

        onko kukaan muu kärsinyt samasta ongelmasta? jos joku tietää mitä kuuluu tehdä niin kertokaa. onko joku ummistanut sen pienen re'jän siitä termostaatista? minä nyt en ihan poropeukalo ole mutta tämä asia tuntuu siltä että pitää kutsua meedio paikalle manaamaan autostani pahat henget vaikka naapurin dodgeen tai laittaa syylärin tilalle pakoputken pätkä.

        .

        Kokeileppa käyä ihan merkkiliikkestä se termostaatti ostamassa. Joskus tarviketermostaatit vaan voi olla huonoja, jostainsyystä toyotissa tuntuu juuri monesti olevan ongelmia tarviketermostaattien kanssa.

        Älä tuki sitä termostaatin ohivirtausreikää, sen tukkiminen voi aiheuttaa sekä ilma- että termostaattiongelmia. Sen ohivirtausreiän/helmen kuuluisi olla ylöspäin, eli klo 12, tälläkin voi pieni merkitys olla.


    • ehkä jopa näin

      Jos auton moottori on käynnissä, se myös lämpenee, sitä ei voi mikään vika estää, se on fysiikan laki.
      Mutta kokeile nyt kuitenki niin että irrota flektin piuhat ja anna auton käydä ja seuraa lämpömittaria.
      Jossakin vaiheessa pitäisi 100 astetta tulla mittariin.

      • TaisteluJaska

        Juu olen koittanu sitä, se saavuttaa normi lämmöt vaikka flekti olisi kytkettynä mut heti kun lähtee liikkeelle lämmöt laskee rajusti vaikka ulkolämpötila on 2. Ja syyläristä 70% on peitetty pahvilla. Vesi kiertää hullunlailla eli termostaatti vuotaa ohitse ihan saatanasti.


    • TaisteluJaska

      Noniin ongelma ratkesi kuudennen termostaatin jälkeen.. ostin taas tarviketermarin jossa ei ole kumitiivistettä tiivistämässä venttiiliä, puristin termostaatin runkoa siten että venttiilin takana oleva jousi painaa venaa tiukempaan.

      kokeilin myös alkuperäis osaa. se toimi, mutta jos lämmityslaitetta käytti, lämppärin kenno jäähdytti konetta uskomattoman paljon.

      syy siihen on termostaatin takana loeva läppä joka on alkuperäisessä toteutettu eri tavalla. sulkee kannen kautta virtaavan veden tulon lämmitylaitteeseen ja tässätapauksessa myös imusrajaan.. tarviketermareissakin tämä samainen läppä tietysti on mutta niissä on etäisyys ja kokoeroja.

      alkuperäinen temostaatti lämpöisellä moottorilla kierrätti vettä enemmän lämmityslaitteen kautta. kunnes termostaatti aukeaa, se sulkee kannen kautta kulkevan veden ja antaa syyläristä jäähtynyttä vettä tilalle vesipumppuun joka aiheuttaa katkoksia (kylmiä aaltoja) lämppärinkennossa.. johtunee siitä että tässä typerästi suunnitellussa toyotan moottorissa eli kaikki 4a-f - 4a-fe - 7a-fe on termostaatti alavesiletkun päässä joka aiheuttaa suunnattomia lämpöongelmia, kun termostaatti aukeaa ja vielä samalla sulkee kannesta tulevan lämpiman veden saannin saa termari samantien rajusti jäähtynyttä vettä tilalle ja sulkeutuu samantien.

      termostaatin rikkoutuminen ei välttämättä näy lämpömittarissa koska anturi on alavesiletkun jälkeen lohkossa hyvin kylmässä paikassa termostaatin jumittuminen on yleensä suurin syy kannentiivisteen palamiseen 4a-f: ja 4a-fe:ssä koska näissä koneissa käytettän perineistä pahvista kannentiivistettä, poikkeus kuitenkin 7a-fe jossa kannentiiviste on peltiä.

      alkuperäisen termostaatin takana olevä läppä on kiinni pienellä sokalla, joka kulutessaan lähtee irti ja sulkee kannesta tulevan veden kokonaan. vesi kiertää ainoastaan termostaatin kautta lämityslaitteeseen ja vesipumppuun joka tuuppaa veden takaisin kanteen. sylinterilohkon osuus on jätetty luonnolakien armoille.

      kaikki tämän moottorityypin kanssa taistelleet ovat lähes jokainen törmännyt kannentiivisteen palamisongelmaan. tämä pystyttäisi välttämään.

      Jumalattoman pitkän tutkimustyö joka on vaatinut sylinterikansien sahailun, vesitilojen tutkimisen, 3 kartonkia tupakkaa, 2 koppaa kaljaa ja ihmisuhde ongelmat... olen paljon viisaampi. tulos on: alkuperäisen termostaatin taustaläpän lukkosokka kuluu ja joko irtoaa kokonaan tai jumiutuu asentoon joka sulkee vedenkierron osittain kannessa. (tämä ei välttämättä näy lämpömittarissa). tämä johtaa kannentiivisteen palamiseen ja olen 98% varma että tiiviste palaa sylinterien 1 ja 2 välistä.

      välttämällä tämän suosittelen termostaattia jossa ei ole venttiilin tiivistämänä pintana kumia vaan se tiivistyy muulla tavoin. myös taustaventtiili joka on vain sulkuläppä kannen vedenkierron satunaisista sulkemista varten, läpän pitää olla prässätty termostaatin akseliin eli ei sokkamalli.

    • vaadi uutta

      " 3 kartonkia tupakkaa, 2 koppaa kaljaa ja ihmisuhde ongelmat..."

      Jos termostaatti aiheutti avioeron, Toyotan pääkonttori Tokiossa lähettää sinulle uuden vaimon, näitä Toyota-takuu-vaimoja on jo Suomessakin useita. Myös oluet korvataan, mutta savukkeita ei.

    • TaisteluJaska

      WOW!! uusi vaimo japanista!! se olisi ainakin erilaista :D

    • Takaisinkutsun uhri

      Sain takaisinkutsuna Japanista uuden akan kun entinen lähti termarin takia lätkimään.
      Uusi akka ei osaa sanaakaan suomea ja perästä kuuluu ihme ääni kun syötän sille lanttukukkoa. Valitin asiasta merkkiliikkeen korjaamon apupojalle ja se halusi koeajaa akkani. Viikon koeajon jälkeen palautti akan ja sanoi, että kuuluu asiaan, kyydeissä ei kuulema ole valittamista.
      Vein akan takaisin kotiin ja jo menomatkalla huomasin siitä lähtevän oudon hajun.
      Haju hävisi kunnon saunomisella, mutta nyt muutamaa kuukautta myöhemmin lanttukukon kulutus on kasvanut monin kertaiseksi. Akka on myös turvonnut ihmeellisesti ja liikkuminen on jäykkää.
      Vein akan taas paikallisen huoltokorjaamon apupojalle ja hän ei enää ollut tuntevinaan minua eikä akkaani, kiisti jyrkästi kuin Lakkosen korjaamopäällikkö TSI viat ja huusi ettei takuu korvaa ilmennyttä lisäsyöntia eikä turpoamista.
      Otin yhteyttä maahantuojaan ja odotan vastausta.

    • TaisteluJaska

      Sulla oli vähän sama tilanne kuin meikäläisellä. sinun tarinasta poiketen, mun ex muija ei pitänyt mun autoharrastuksesta ja siksi testautti itse itseään jollekkin läskille tietokone nerolle

      exälleni yritin syöttää jotain muuta kuin lanttulaatikkoa koska hänen taka akselin haju oli jotain aivan suunnattoman helvetillistä. se oli tilanne, jota ei edes se tietokonenörtti osannut näköjään korjata. jälkeenpäin tajusin että hänen "öljynvaihto aukko" jota jotkut kutsuvat vaginaksi, oli hajun alkuperä.. tilanteeseen auttoi kun oltiin saunaan menossa niin vaihdoin vaivihkaa hänen taka akseliston pesuveden, korvasin sen nimittäin tinnerillä terästetyllä mäntysuovalla :D auttoi se siihen asti kunnes ehdin omimaan häneltä kaiken rahan arvoisen ja vaihtamaan maisemaa

      vaihdoin kamat kaljalaatikoihin jotka sitten myin paikallisille pultsareille "ITSELLENI OTIN TALTEEN 2 KOPPAA" rahoilla ostin nykyisen autoni, sätkäkone corollan... joka ei oikeasti maksanut mitään... mutta rakentamani moottoria varten tehty tutkimustyö ja ne TERMOSTAATIT!! maksoi sen verran, että 2kk työmarkkinatuki upposi niihin.. tästä johtuu minun "ihmissuhde ongelmat"

      kun exä alkoi vaatia kamojaan takaisin, lähetin hänelle kottikärryllisen termostaatteja ;)

      luulen että toyotan pääkonttori ei minua auta, ei edes saamaan takaisin niitä kaljalaatikoita.. vaikka saisin uuden tarinasi perusteella ei muutoksen tuulet puhaltaisi joten jätän väliin..

    • kahdeksankymmentäkuusi

      Paljonko siitä 82 asteien termostaatin keskitapista pitäisi hioa pois että termostaatti tulisi edes 85 asteiseksi ja onko siitä toimenpiteestä hyötyä moottorin kulumisen suhteen ?.

      • AlkuperäneTaisteluJaska

        Purista vain sitä termostaatin runkoa kasaan siten että se jousi venttiilin takana on enemmän pännissä. purista vain 1-2 milliä ja kokeile välillä. Metalli laajenee lämmetessään ja sylinteriputket laajenee ulospäin tiettyyn pisteeseen asti eli ne tykkää kuumasta. mäntä taas on eräänlaista alumiinia ja vastaavasti jäähtyy öljyn ansiosta eli se pyrkii pitämään kokonsa kurissa Sylinteriputken ja männän välinen kitka pienenee veden lämmönousun myötä eli toisinsanoen, kuluminen on pienempää. Parin asteen lämmön nosto ei moottorin kulumiseen vaikuta enää kun moottorin lämpö on yli 82 astetta mutta bensan kulutukseen se vaikuttaa taloudellisesti mutta vain vähän.

        Jos meinaa nostaa moottorin veden lämmöt 90 asteen tietämille 4A tai 7A moottoreissa, pitäkää huoli että öljyt jäähryy riittävästi että öljynpaine ei mene alle 2.5 bar kierrosten ollessa 3000rpm ja että tämä edellämainittu kitkan vähentyminen toteutuu kunnolla myös laakeripintojen ja mäntien osalta.

        oliko tarpeeks epäselvä :D


    • Coroll2etermari

      Asiahan on niin, että ainakin 2e moottorissa tarviketermarit eivät tiivistäneet termarikoteloa vaan jäähdytysneste valui sieltä ulos. Eli ainakin 2e vaatii toyotan orkkis termarin. Siinä on mm. Paksumpi tiiviste joka puristuu termarikotelon ja kannen väliin tiivistäen sen kunnolla toisin kuin ohuemmat tarviketiivisteet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      93
      2464
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2163
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      82
      1818
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1611
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1576
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1545
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1498
    8. 54
      1360
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      89
      1309
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1244
    Aihe