Homoliittojen sekamelska ja kirkon prosessit

Mäkinen on sanonut, että homous ei ole syntiä. Papit väittää sen edustavan kirkon kantaa. Minä olen väittänyt lujasti vastaan. Piispojen mietinnässä tämä kerrotaan. Siellä myöskin korostetaan sitä, että homoja ei saa piiskata sillä asialla. Papit kuitenkin ymmärtää antaa, että piispojen kanta olisi automaattisesti kirkon sanaa ja sitä noudatettaisiin...

Kaivelin wikipediaa muista syistä ja tämä iski silmään.

Vuoden 1976 tapahtumia. "20. huhtikuuta – Suomen evankelis-luterilaisen kirkon piispainkokous asettui tukemaan naispappeutta äänin 11-5."

Ja kun kaiveli kirkon omia sivustoja...

" 1976 kirkolliskokouksessa kaatui ehdotus pappisviran avaamisesta naisille äänin 66 puolesta, 37 vastaan.
1978 kirkkolakiin tulivat lehtorien uudet oikeudet, mm. oikeus saarnata kirkkoherran luvalla, oikeus avustaa pappia ehtoollisenjaossa, oikeus konfirmoida sekä oikeus jakaa ehtoollista vanhainkodeissa ja sairaaloissa.
1984 kirkolliskokouksessa kaatui ehdotus pappisviran avaamisesta naisille äänin 73 puolesta, 32 vastaan.
1986 naispappeus hyväksyttiin äänin 87 puolesta, 21 vastaan. Päätöksen liitettiin ponsi, jonka mukaan naispappeuden vastustajilla on kirkossa kotipaikkaoikeus. "

http://evl.fi/evlfi.nsf/Documents/B88994A66527186AC22572E300212DA8?openDocument&lang=FI

Tuohan on lakia ja virkoja. Tuo on kuitenkin samalla Raamatullisen opetuksen muuttamista. Mikä oli siellä kiellettyä, niin se nyt hyväksyttiin. Kuinkas muiden syntien osalta. Mikä prosessi pitää olla ja miten voidaan Raamatussa ilmoitettu synti muuttaakkin hyväksytyksi asiaksi? Pitääkö siinäkin olla kirkolliskokouksen päätös? Miten tuo prosessi menee, jos haluaisi muuttaa kielletyn asian sallituksi. Mitkä askeleet siinä pitää ottaa?

Miten esim. avoliitosta tulikin kirkossa hyväksytty asia. Liukuiko se vain siihen pisteeseen ja lopetettiin avioliitosta jeesustelu vai pitikö siihen olla jokin piispojen mietintö, jonka kirkolliskokous hyväksyi? vai riittikö vain piispojen mietintö asiassa?

17

104

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pasi Panssarivaunu

      Jumalan tahtoa vastaan rikkomiseen en suositele kenenkään alkavan tieten tahtoen. Eksytys kuitenkin etenee. Joskus on tullut mieleen voisiko papeissa olla saa tanan palvojia mukana. Ei olisi mahdotonta jos sielläolisi sellaisiakin agitaattoreina vaikuttamassa liberaalien mielipiteen muokkaamiseen syntisuvaitsevaksi. Saata nallista toiminta joka tapauksessa jos saa tana on tyytyväinen liberaalien toimintaan, eikö totta?

      En tiedä, mutta tiedän kyllä kuka tietää.

    • En minäkään

      "Jumalan tahtoa vastaan rikkomiseen en suosittele kenenkään alkavan tieten tahtoen."

    • haukotus2

      Mitäää? Taas. Maven jutut liian sekavia ja pitkäveteisiä.

      • Oletko miettinyt sitä, että syy saattaa olla sun aivoissa?


    • Tuossa hiukan naispappeuden kannatuksen kehitystä Suomen Gallupin kyselyjen mukaan eri vuosina. Prosenttiosuuksien järjestys: kannatan, vastustan, en osaa sanoa.

      1952
      52 %
      35 %
      13 %

      1958
      44 %
      34 %
      22%

      1970
      66 %
      12 %
      22 %

      1976
      73 %
      13 %
      14 %

      1982
      77 %
      13 %
      10 %

      1983
      79 %
      14 %
      7%

      http://www.naisteologit.fi/tutkimuksia/niemelasalonen.pdf

      Kirkko hyväksyi naispappeuden siis 16 vuotta sen jälkeen kun sillä oli jo 66% kannatus väestön keskuudessa. Jos tuon perusteella tekisi suoraviivaisen johtopäätöksen milloin homoparien vihkiminen mahdollistuu kirkossa niin jokunen vuosi ehkä vielä vierähtää...

      • Lähinnä tuo prosessi kiinnostaa. Täällä on papit julistanut homouden synnittömäksi, koska arkkipiispa oli niin sanonut. Kuitenkin naispappeudessa ei edes piispojen enemmistö voinut tehdä päätöstä naispappeuden hyväksymisestä. Se on hallinnollinen asia ja sillä perusteella se hyväksyyttinkin. Siinä mielessä tuo naispappeus on huono esimerkki ja sai aloituksessa liian suuren huomion. Ainoa huomioitava seikka siinä olisi ollut vain tuo, että piispatkaan ei voi tehdä mitä ne haluaa kirkon asioihin. Sillä perusteella Arkkipiispan ulostulot eivät edusta mitenkään kirkon kantaa, eikä papit voisi sitä sellaisena myöskään mainostaa.

        Opillisessa mielessä tuo avoliitto ja sen hyväksyminen olisi lähellä homojen hyväksymistä. Sen tiedän, että ennen papit vaahtosi avoliitoista ja haukkui sellaisessa elävät alimpaan Hlvettiin. Jossain vaiheessa tapahtui muutos asiassa. Todennäköisesti sotien jälkeen- Jokin prosessi tuossa on tapahtunut, että ennen vahvasti syntiä ollut asia on muuttunutkin hyväksytyksi. Naispappeus oli hallinnollinen asia, mutta avoliitto on puhtaasti opillinen asia. Miten synnistä voitiin tehdä hyväksyttyä? Riittääkö opillisessa asiassa piispain mietintö, joka kumoaa synnin vai pitääkö siinä olla myöskin kirkolliskokouksen päätös.

        Piispojen mukaan homous on edelleen syntiä, mutta siitä ei saa puhua. Piispat eivät ole kumonneet vuoden 1984 mietintöä, jossa homous määriteltiin ja vahvistettiin synniksi....Mitä pitää tehdä, että homous ei olisi virallisesti syntiä?


    • kauhistus on

      "Mitä pitää tehdä,että homous ei olisi vrallisesti syntiä."

      Uusi Raamatun käännös. Tämäkään ei uskovilta poistaisi homouden synnillisyyttä.

      • Jos avoliitto ei ole enää isäPrkeleestä, niin mitä pitää tehdä, että homous ei olisi enää samasta paikasta?


      • mave kirjoitti:

        Jos avoliitto ei ole enää isäPrkeleestä, niin mitä pitää tehdä, että homous ei olisi enää samasta paikasta?

        Pappien tai kenenkään muunkaan on aika vaikea saada "homous" synniksi, koska sitä ei Raamattukaan osaa tehdä.

        Lesbous on kaikkineen varsin synnitöntä; Jumala ja Jeesus ei sano siitä mitään, ja Paavali sallii periä Jumalan valtakunnan. Samoin sanotaan homomiehistä.

        Mutta pahemmin Raamattu suhtautuu niihin heteroihin, ukkomiehiin, bi-seksuaalisiin ja homoihin, jotka enemmän tai vähemmän makaavat miesten kanssa.

        Siksi homojen liitot tulevat olemaan arkipäivää tulevaisuudessa. Kuten niiden nykyisten ukkomiestenkin, jotka pettävät vaimojaan makaamalla miesten kanssa.


      • helsinkijokkeri kirjoitti:

        Pappien tai kenenkään muunkaan on aika vaikea saada "homous" synniksi, koska sitä ei Raamattukaan osaa tehdä.

        Lesbous on kaikkineen varsin synnitöntä; Jumala ja Jeesus ei sano siitä mitään, ja Paavali sallii periä Jumalan valtakunnan. Samoin sanotaan homomiehistä.

        Mutta pahemmin Raamattu suhtautuu niihin heteroihin, ukkomiehiin, bi-seksuaalisiin ja homoihin, jotka enemmän tai vähemmän makaavat miesten kanssa.

        Siksi homojen liitot tulevat olemaan arkipäivää tulevaisuudessa. Kuten niiden nykyisten ukkomiestenkin, jotka pettävät vaimojaan makaamalla miesten kanssa.

        Homous on syntiä Raamatun ja Jumalan mukaan. Tietenkin se on sanottu Mooseksen laissa ja sehän ei tunnetusti kuulu Raamatun mukaan kristinuskoon. Kristityt nyt vain haluaa hirttäytyä siihen Mooseksen lakiin, joten hirtetään sitten heidät. Paavali piti homostelua syntinä ja kyllä siinä lepakotkin sai osansa. Jumala ja Jeesus tosin ei puhunut lepakoista, joten siinä olet ihan oikeassa. Luterilainen kirkko pitää homoseksuaalisuutta syntinä...1984 piispain mietintö, jota ei ole kumottu.

        Onkohan nuo piispojen mietinnöt kuin paavien määräyksiä. Mitä on joskus päätetty, niin sitä ei kumota vaan ne vain kierrettään uudella säännöllä?


        Varmasti nuo homoliitot on tulevaisuutta. Onko lähitulevaisuutta vai kauempaa, niin se nähdään sitten. Minua nyt kuitenkin kiinnostaisi tietää miten synnillisestä asiasta voidaan tehdä kirkossa synnitön asia. Vai onko avoliitotkin edelleen syntiä, mutta niistä ei vain saa puhua kuten ei saa puhua homouden syntisyydestä? Joku jippo tuossa on ja se olisi kiva saada selville.


      • mave kirjoitti:

        Homous on syntiä Raamatun ja Jumalan mukaan. Tietenkin se on sanottu Mooseksen laissa ja sehän ei tunnetusti kuulu Raamatun mukaan kristinuskoon. Kristityt nyt vain haluaa hirttäytyä siihen Mooseksen lakiin, joten hirtetään sitten heidät. Paavali piti homostelua syntinä ja kyllä siinä lepakotkin sai osansa. Jumala ja Jeesus tosin ei puhunut lepakoista, joten siinä olet ihan oikeassa. Luterilainen kirkko pitää homoseksuaalisuutta syntinä...1984 piispain mietintö, jota ei ole kumottu.

        Onkohan nuo piispojen mietinnöt kuin paavien määräyksiä. Mitä on joskus päätetty, niin sitä ei kumota vaan ne vain kierrettään uudella säännöllä?


        Varmasti nuo homoliitot on tulevaisuutta. Onko lähitulevaisuutta vai kauempaa, niin se nähdään sitten. Minua nyt kuitenkin kiinnostaisi tietää miten synnillisestä asiasta voidaan tehdä kirkossa synnitön asia. Vai onko avoliitotkin edelleen syntiä, mutta niistä ei vain saa puhua kuten ei saa puhua homouden syntisyydestä? Joku jippo tuossa on ja se olisi kiva saada selville.

        Korjataan......Jumalan tahdostahan me ei tiedetä mitään, mutta Raamatun mukaan se on syntiä ja hyihyi..


    • Hei Mave,

      Kuten olet huomannut niin kirkko on muutanut vuosien kuluessa mielipiteitään aika monessa asiassa. Nuo kaikki asiat käsittelvät ns. moraalisia valintoja. Pelastuskysymyksiä ne eivät ole.

      Raamattua tulkitaan eri tavoin eri aikoina ja asioiden taustoja tunnetaan enemmän ja enemmän, nämä kaikki vaikuttavat kirkon virallisiin kannanottoihin. Ja kuten tiedät kirkossa on aina ollut erilailla Raamattua tulkitsevia ihmisiä. Toisille myös syntikäsitys näyttää olevan erilainen.

      Naispappeuden kieltävät Raamatun kohdat on nähty toisessa valossa ja tulkittu toisella tavalla. Toki esim. naispappeusasiaan ovat vaikuttaneet myös muut syyt kuin ns. uskonnolliset syyt, esim. naisen aseman muuttuminen yhteiskunnassa yleensä on edesauttanut naispappeuden hyväksymistä. Samankaltaista kehittymistä näen nyky yhteiskunnassa suhteessa esim. seksuaalivähemmistöihin. Nämä syyt myös vaikuttavat kirkon kantoihin.


      Merja Lampila, pappi

      • Tunnustuskirjojen mukaan katumaton synti on este taivaaseen pääsylle. Siksi on tärkeää myöskin synnin määrittely. Tahallisen synnin tekeminen jos on este taivaaseen pääsylle, niin onhan se silloin pelastuksellinen kysymys. Tosin tuokin on voitu muuttaa. Onko sen muutoksesta mitään tietoa?

        Naispappeus katsottiin hallinnoliseksi asiaksi ja sillä kierrettiin sen "syntisyys". Siinä ei ole mitään ihmeellistä.

        Jeesus kuitenkin katsoi, että esim. avioeronneiden uudelleen vihkiminen on huorintekoa ja rikkoisi siten kymmentä käskyä. Kirkko haluaa kahlita itseään kymmeneen käskyyn, joten miten tuollaisesta asiasta voidaan tehdä synnitöntä? Se minua kiinnostaa, että ketkä päättää asiasta ja minkälainen prosessi se on?


      • sekamelskaa lisää
        mave kirjoitti:

        Tunnustuskirjojen mukaan katumaton synti on este taivaaseen pääsylle. Siksi on tärkeää myöskin synnin määrittely. Tahallisen synnin tekeminen jos on este taivaaseen pääsylle, niin onhan se silloin pelastuksellinen kysymys. Tosin tuokin on voitu muuttaa. Onko sen muutoksesta mitään tietoa?

        Naispappeus katsottiin hallinnoliseksi asiaksi ja sillä kierrettiin sen "syntisyys". Siinä ei ole mitään ihmeellistä.

        Jeesus kuitenkin katsoi, että esim. avioeronneiden uudelleen vihkiminen on huorintekoa ja rikkoisi siten kymmentä käskyä. Kirkko haluaa kahlita itseään kymmeneen käskyyn, joten miten tuollaisesta asiasta voidaan tehdä synnitöntä? Se minua kiinnostaa, että ketkä päättää asiasta ja minkälainen prosessi se on?

        Myös jokainen , joka katsoo naista himoitakseen tätä, tekee huorin .Siitä voi päätellä, että ihminen ei voi olla tekemättä syntiä teki hän sitä tai tätä.


      • sekamelskaa lisää kirjoitti:

        Myös jokainen , joka katsoo naista himoitakseen tätä, tekee huorin .Siitä voi päätellä, että ihminen ei voi olla tekemättä syntiä teki hän sitä tai tätä.

        Kristityt ratkaisi tuon ongelman sillä, että jokainen tekee syntiä ja syntiä voi katua. Luterilaiset vei tuon pidemälle ja tekivät kasteesta pelastuksen, jonka vahvistamista ajoittain synninpäätöksillä voitiin voimistaa. Luther huomasi kuitenkin tuon ajatuksen heikkouden....tai vastustajat huomasi sen ja siksi tuota asiaa täsmennettiin niin, että tahallisen synnin tekeminen olikin pahasta.


    • aivan kuin olisi

      Merja Lampila,pappi

      Mikä on syntiä,pysyy syntinä,eikä ajan saatossa muutu miksikään. Onko tämä joillekin papeille ylivoimaista ymmärtää,etenkin naispapeille.

      • eikö muka ole

        Eihän helluntaievankelistoillekaan omaisuuksien haaliminen ole syntiä vaikka se raamatussa tuomitaankin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      72
      3023
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      55
      2675
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      432
      2275
    4. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      79
      2168
    5. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      95
      1976
    6. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      35
      1775
    7. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1556
    8. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      17
      1507
    9. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      30
      1350
    10. Mitä nämä palautteet palstalla ovat?

      Joku uusi toimintatapa rohkaista kirjoittajia vai mistä on kyse?
      Ikävä
      29
      1329
    Aihe