Kun olen lukenut esimerkiksi Kotimaa24:n sivuja, minulle on syntynyt varsin merkillinen kuva kirkosta (ei siellä sellaista ole kirjoitettu, mutta siis itselleni on syntynyt se kuva).
Sellainen kuva, että kirkko on kansan elätti, ja koska elätin asema on kiusallinen, kirkko on työntänyt sen pois mielestään ja kääntänyt asian päinvastaiseksi. Se on ylpistynyt, alkanut patsastella ja katsoa nenänvartta pitkin elättäjiään. Mitä korkeammassa asemassa kirkossa ihmiset ovat, sitä enemmän patsastelua.
Tuossa on jotakin outoa, kun ei esimerkiksi valtion tai kunnan palveluksessa olevista synny tuollaista kuvaa, vaikka hekin ovat "kansan elättejä". Miksi siis kirkon ihmisillä on noussut pissi päähän?
Noh, valtion tai kuntien työntekijöitten asema on yksinkertainen, kun se on vain maallinen ja maallisesta syystä. Kirkolla on kinkkinen asema, kun se on "ylhäältä asetettu", ja samalla se on laitoksena täysin riippuvainen maallisesta rahasta. Tuo taitaa olla psyykkisesti liian hankala yhtälö, ja sitä ristiriitaa paetaan patsasteluun.
Kyllä kai se niin lienee, että kirkkoon pitäisi liittyä vain niiden jotka sitä aktiivisesti haluavat, eikä niinkuin nyt että siinä roikkuu laumoittain välinpitämättömiä, jotka vain sattuvat kuulumaan siihen koska heidät on siihen joskus liitetty.
Silloin ei olisi noita kummallisia vääristymiä, jotka sitten ilmenevät kummallisuuksina.
Kirkon asema
17
61
Vastaukset
Hei,
Kotimaa24 ei ole kirkonvirallinen äänenkannattaja vaan Kotimaa-lehden nettisivusto.
Harmillista, jos sinulle on sinne kirjoittavien toimittajien ym kautta syntynyt tällainen kuva.
Kirkon viralliset nettisivut löydät www.evl.fi
t. Maarit-pappi- Teppo Tre
Nyt mielistelet työnantajaasi turhaan. Tiedät sisimmässäsi että kirkko on läpeensä mätä.
- kinkkistä
Kirkon virallisista sivuista en kostu tässä asiassa mitään, tietenkään. Kyllähän sinä sen tiedät.
Tiedän hyvin, ettei Kotimaa24 ole kirkon virallinen äänenkannattaja. Jos olisi, siellä ei kirjoitettaisi sellaista kuin kirjoitetaan. Virallisilla sivuilla, oli ne minkä puljun hyvänsä, kirjoitetaan vain "virallista totuutta".
Eikä tuo kuva ole syntynyt minulle toimittajien teksteistä, jossain määrin tietysti niistäkin, heidän tietämättään, vaan enimmäkseen blogistien ja kommentoijien teksteistä. Heidän, jotka ovat itse noita kirkon ihmisiä.
En oikein ymmärrä, mikä tuossa viestissäni oli niin pahaa, kun tunnuit reagoivan siihen niin ärhäkästi. Eikö kirkossa sitten itse nähdä sitä, mikä näkyy ulospäin? Ja eikö sitä saisi sanoa, jos näkyy? Kirkko on julkinen laitos. - Mirka ......,
Kirkon kannattaisi jo nyt suunnitella alasajoaan. Tulevaisuutta kirkolla ei ole.
- eikait
kinkkistä kirjoitti:
Kirkon virallisista sivuista en kostu tässä asiassa mitään, tietenkään. Kyllähän sinä sen tiedät.
Tiedän hyvin, ettei Kotimaa24 ole kirkon virallinen äänenkannattaja. Jos olisi, siellä ei kirjoitettaisi sellaista kuin kirjoitetaan. Virallisilla sivuilla, oli ne minkä puljun hyvänsä, kirjoitetaan vain "virallista totuutta".
Eikä tuo kuva ole syntynyt minulle toimittajien teksteistä, jossain määrin tietysti niistäkin, heidän tietämättään, vaan enimmäkseen blogistien ja kommentoijien teksteistä. Heidän, jotka ovat itse noita kirkon ihmisiä.
En oikein ymmärrä, mikä tuossa viestissäni oli niin pahaa, kun tunnuit reagoivan siihen niin ärhäkästi. Eikö kirkossa sitten itse nähdä sitä, mikä näkyy ulospäin? Ja eikö sitä saisi sanoa, jos näkyy? Kirkko on julkinen laitos."En oikein ymmärrä, mikä tuossa viestissäni oli niin pahaa, kun tunnuit reagoivan siihen niin ärhäkästi."
Vastaus tuntui sinusta ärhäkältä. Sinusta näkyy tuntuvan kovasti. Mikä siinä niin ärhäkkää oli? Minä en mitään sellaista nimittäin huomannut.
Saatat olla yliherkkä tuntemaan ja näkemään asioita, jotka eivät muille ole mitään. - luulen ma
eikait kirjoitti:
"En oikein ymmärrä, mikä tuossa viestissäni oli niin pahaa, kun tunnuit reagoivan siihen niin ärhäkästi."
Vastaus tuntui sinusta ärhäkältä. Sinusta näkyy tuntuvan kovasti. Mikä siinä niin ärhäkkää oli? Minä en mitään sellaista nimittäin huomannut.
Saatat olla yliherkkä tuntemaan ja näkemään asioita, jotka eivät muille ole mitään.Sinua vaivaa varmaan lähisokeus.
- eikait
luulen ma kirjoitti:
Sinua vaivaa varmaan lähisokeus.
En ole lähisokea. Huomasin kyllä "kinkkisen" ärhäkkyyden. Papin vastaus oli asiallinen. Mutta sinä näet vain, mitä haluat, tai väännät viestin haluamaksesi.
- kinkkistä
eikait kirjoitti:
En ole lähisokea. Huomasin kyllä "kinkkisen" ärhäkkyyden. Papin vastaus oli asiallinen. Mutta sinä näet vain, mitä haluat, tai väännät viestin haluamaksesi.
Näyttää siltä, että olet tässä vain riitelemässä. En ollut suinkaan ärhäkkä, vaan olen kai lähinnä surullinen.
Maarit ei vastannut mitään siihen asiaan, mitä kirjoitin, vaan työnsi vain kirkon linkin. Sellainen vastaus. - eikait
kinkkistä kirjoitti:
Näyttää siltä, että olet tässä vain riitelemässä. En ollut suinkaan ärhäkkä, vaan olen kai lähinnä surullinen.
Maarit ei vastannut mitään siihen asiaan, mitä kirjoitin, vaan työnsi vain kirkon linkin. Sellainen vastaus.Mitä odotit Maaritin vastaavan, kun sinä kysyit: " Miksi siis kirkon ihmisillä on noussut pissi päähän?"
Muuta et kysynyt - kinkkistä
eikait kirjoitti:
Mitä odotit Maaritin vastaavan, kun sinä kysyit: " Miksi siis kirkon ihmisillä on noussut pissi päähän?"
Muuta et kysynytEn kysynyt mitään. Tuokin oli retorinen kysymys, koska vastaus siihen oli viestissäni. Kerroin vain vaikutelmani, koska se minua painoi.
Vastauksiksi sanotaan nettikeskusteluissa usein kommentteja, niinkuin tietänet.
Mistä haluat vängätä seuraavaksi, tämän palstan ateistitrolli?
- kinkkistä
Lisään vielä, että kuulun kirkkoon ja olen kristitty, ulkonaisesti "tapakristitty". En siis siinä mielessä ole mikään ulkopuolinen arvostelija.
Kuilu kirkon ja kansan välillä vain on kaivanut maata kirkon alta, ja mielestäni kirkko ei selviä siitä kunnialla muuten kuin katsomalla peiliin.- toinen mielipide
Minusta kansan ja kirkon välillä ei kuilua ole. Kirkon ja seurakuntien väki on hyvin helposti lähestyttävää ja mahdollisuuksia siihen on tarjolla runsain mitoin, tämä kansan palstakin.
Omassa mielessä kuiluja voi näköjään silti rakentaa. toinen mielipide kirjoitti:
Minusta kansan ja kirkon välillä ei kuilua ole. Kirkon ja seurakuntien väki on hyvin helposti lähestyttävää ja mahdollisuuksia siihen on tarjolla runsain mitoin, tämä kansan palstakin.
Omassa mielessä kuiluja voi näköjään silti rakentaa.Kirkosta eroaa entistä enemmän väkeä. Alle puolet kansasta pitää Jeesusta Jumalan poikana. Kirkossa käynnit vähenee, kasteet vähenee, solmitut avioliitot vähenee... Kansa ei pidä kirkon sanomaa uskottavana. Miten sinä et näe tuossa kuilun repeämistä kirkon ja kansa välille, vaikka siitä on olemassa kaikki todisteet olemassa?
Sinä luulet sen olevan jokin mittari, jos papeille ja seurakuntien työntekijöille VOI ITSE MENNÄ juttelemaan. So? Sehän siinä onkin ongelma, kun kansa ei halua mennä heille juttelemaan. Kansan mielestä kirkolla, eikä sen työntekijöille ei ole mitään heille annettavaa. Se on sitä kuilun kasvamista.- toinen mielipide
mave kirjoitti:
Kirkosta eroaa entistä enemmän väkeä. Alle puolet kansasta pitää Jeesusta Jumalan poikana. Kirkossa käynnit vähenee, kasteet vähenee, solmitut avioliitot vähenee... Kansa ei pidä kirkon sanomaa uskottavana. Miten sinä et näe tuossa kuilun repeämistä kirkon ja kansa välille, vaikka siitä on olemassa kaikki todisteet olemassa?
Sinä luulet sen olevan jokin mittari, jos papeille ja seurakuntien työntekijöille VOI ITSE MENNÄ juttelemaan. So? Sehän siinä onkin ongelma, kun kansa ei halua mennä heille juttelemaan. Kansan mielestä kirkolla, eikä sen työntekijöille ei ole mitään heille annettavaa. Se on sitä kuilun kasvamista.Jaa, joka haluaa mainitsemallasi tavalla itse kuilua rakentaa, sen kai myös hyväksyy. Omalta osaltani en kuilua näe, eikä sitä minulle ole. Puhun vain omasta puolestani.
Eivät he enää peiliin katsele eivätkä "kansan ääntä" kuuntele. Onhan se nähty tällä foorumillakin. Selittelyä ja ylenkatsetta vaan tuodaan - mutta itseensämeno puuttuu.
- evl.
tt11.Sinä täällä selittelyä ja ylenkatsetta harjoitat. Etkä pahemmin ole itseesikään mennyt! Sinä et missään tapauksessaole myöskään ole "kansan ääni".
- katsopas taas
Sinä, tt11, ainakin täällä itsesi yliarvioit ja muita ylenkatsot. Mene joskus itse itseesi. Jos olet kirkon väkeä, niin voi sanoa, että niitäkin kirkon piirissä on, jotka katsovat muihin ylhäältä alas.
Pääsääntöisesti kirkon väki on varsin mukavaa ja mutkatonta joukkoa, sitä samaa kansaa kuin kuka hyvänsä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 683179
Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)753067Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.682922On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle662601Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli442122- 601677
Hyvää huomenta
Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.181649Huomenna heitän järjen
romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,251637- 351635
- 591566