onko normaalia

voisinko muuttua

Onko tämä normaalia käyttäytymistä että omaishoitaja joka on puurtanut monia vuosia hermostuu ja huutaakin hoidettavalle.Tuo omaishoitaja olen minä,pinna katkeaa joskus vaikka miten selität ei mene perille,tee sitä ,tee tätä ja tee tuota.Muistisairaus on kauhea tauti kun se vie omaisenkin voimat. Tiedän että pitäisi hillitä itsensä eihän muistisairas voi mitään sille ettei muista,ei kai tahallaan uuvuta puolisoa.
Mieheni on minulle rakas ja kun huudan pyydän anteeksi.Miten osaisin suhtautua tyynesti?Ei mieheni kärsi huutamisesta,hän sanoo että olen hänelle tärkeä ihminen mutta itse kärsin ja toivoisin olevani lempeä ja rauhallinen joka asiassa.Pitäisikö aina laskea ensin kymmeneen?

7

141

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei tartte muuttua

      Ei sellaista ihmistä ole vielä syntynytkään, jolla ei pinna palaisi muistisairaan kanssa.

      Kannattaisi aina laskea ensin kymmeneen, mutta eihän se joka päivä onnistu. Ei tätä pysty ymmärtämään, jos ei ole joutunut itse kokemaan. Itselläni neljäs vuosi menossa omaishoitajana. Kovasti on ollut neuvojia, vaan harvassa ovat ne, jotka ovat jotenkin auttaneet. Muistisairas on todella tehokas ystäväpiirin ja sukulaisten karkottaja.

    • Joulun alla.

      Omaishoitajakin on ihminen. Tuntuu että häneltä vaaditaan enkelin ja äiti-Teresan luonne automaattisesti kun omaishoito alkaa.
      Itse hermostun yö-valvomissin, kun pahimmillaan menee viikkoja että ei saa nukkua kuin pari-kolme tuntia yössä. Itken ja huudankin väsymystäni.
      Sanon kuitenkin miehelleni, tämä ei ole tarkoitettu sinulle, minua väsyttää. Hän sanoo että ei se mitään. Onneksi unohtaa hetkessä vaikeat hetket, valitettavasti myös hyvät.

    • Ihan tavallista on

      On täysin normaalia - on se parempi huutaa kuin kalauttaa paistinpannulla päähän ;).

    • ggggd

      ----

    • onko muita näin?

      Miksi sitä on näin hölmö,kun puolisoni on intervllissa minulla on niin ikävä häntä enkä osaa hakea omaa elämää yksin.Vaikka hän on kovin työläs ja sairas niin silti ikävöin häntä,vaikka uuvun ja väsyn häntä hoitaessa ja toivon vapaata niin ei se olekaan se vapaa miksi kuvittelin.Monia vuosia olen hoitanut ja aina sama ikävä.

      • ********

        Tiedän! Paradoksi on juuri tämä, ei jaksaisi millään, mutta ei osaa olla jos hoidettava on intervallissa.
        Ihan kuin olisi pahanteossa kun laistaa "velvollisuuksiaan".
        Pitkään jatkunut omaishoito tekee ihmisestä tällaisen.
        Minulla on vähän helpottanut kun aikaa kuluu, otan pidemmän vapaan kerralla ja lähden jannekin, jos pysyn kotona, haen hänet kotiin, ajattelen että mitä minä täällä yksinkään teen??!!


    • Eiköhän se ole ihan normaalia,ikävä ja huono omatunto,sama miten päin on.Ajan myötä se kyllä helpottaa,huomasin että jopa suru helpottaa,ikäväkin muuttaa muotoaan.Joskus menee jopa pari tuntia etten ajattele ollenkaan miestäni :)
      Väsymyksestä sen verran,että jos on aivan piipussa hoitamisesta,kannattaa kyllä miettiä muutosta,edes vähäistä että saa levätä.Minulle tulo lopulta ihan fyysisiä oireita kun pää ja keho oli aivan loppu.Varsinkin jos hoitaa muistisairasta,hän aistii herkästi tunnetilojen vahtelut vaikka ei osaisi kommunikoida.Itse opettelin poistumaan paikalta kun huoamsin että nyt läikkyy yli,lenkki ulkona teki hyvää,tai saunan lauteilla istunut monasti.
      Mie olen nyt saanut levätä,kiitos upean hoitopaikan.Olen palautunut melkein siihen normaali tilaan.Suru kyllä seuraa ja ikvävä,mutta ne hiljaisina kumppaneina tuossa vierellä.Elämää on vielä,ja se on oikeestaan aika muksaa :)
      Tehkää pieniä muutoksia että jaksatte,kyllä ne suuret tulee ajastaan.Tehkää ne oman sytämen mukaan,ei sukulaisten neuvojen.Omaishoitaja tietää parhaiten mikä on hyvä.
      Hyvää Joulua ja jakselkaa.mie meen joulukuusen hakuun,mies tulee jouluksi kotiin :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1224
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1026
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      56
      742
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      720
    5. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    6. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    7. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      684
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      36
      618
    9. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      614
    10. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      612
    Aihe