Vastaan hamsteriaiheisiin kysymyksiin! :)

roborovski

Heippa! :) Aattelin et voisin tehä tälläsen palstan mis kaikki joilla on kysymyksiä hamstereihin liittyen, saa kysellä niit sitten multa. Vastaan mielelläni.

Teen tän siis, koska minulla on niin tylsää. :D Ja aattelin et jos teil on jotain mieltä askarruttavia kysymyksiä hamstereihin liittyen, niin eipä tartte tehä niille omaa palstaa sitten. :)

P.s. Ei tartte alkaa haukkuu miksää ''hamsuasiantuntijaksi'' yms.. Oon kokenu hamstereiden hoitaja. Tällä hetkellä meillä on kaksi roboa & yksi talvikko. Joten kysykää multa vaan kysymyksiä, yritän vastata parhaani mukaan!

62

1680

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kfkfkfkgk

      Kumpi on rasvaisempi syyrialainen vai roborovski?

      • Täh ?!

        Rasvaisempi...?? :o


      • jfjfjf
        Täh ?! kirjoitti:

        Rasvaisempi...?? :o

        Niin kummassa on enemmän rasvaa.Eikö oikeen mene jakeluun????


      • roborovski.
        jfjfjf kirjoitti:

        Niin kummassa on enemmän rasvaa.Eikö oikeen mene jakeluun????

        Jos tarkoitat turkin rasvaisuutta, niin kumpienkin turkit voivat olla rasvaisia. Turkin rasvaisuuteen auttaa chinchillanhiekassa kylpeminen ja chia-siemenet. Syyrialaisille chinchillan hiekkaa tulisi tarjota vain n. kerran viikossa, kun taas kääppäreille chinchillan hiekkaa tulisi olla aina tarjolla :)


    • nasu123456

      Mulla ois oikee kysymys. Voiko hamsterin laittaa valjaissa ulos?

      • .....

        Vastaan vaikka en aloittaja olekaan.

        Hamsteria ei voi viedä ulos valjaissa. Tuskin edes löydät hamsterille sopivia valjaita mistään.
        Jos ehdottomasti haluat kuitenkin viedä hamsterisi ulos, tee mieluummin niin, että otat häkin kalteriosan, laitat sen maahan ja hamsterin sisälle. Toki tällöinkin täytyy koko ajan vahtia, ettei hamsteri pääse kaivautumaan ulos yms. :)

        En tosin näe mitään syytä viedä hamsteria ulos, siitä todennäköisesti aiheutuu vain stressiä ja pahimmassa tapauksessa eläin voi karata tai jokin peto voi napata sen.


    • Ekahamsu

      Hankin pari päivää sitten ensimmäisen hamsterini (talvikon) eläinkaupasta. Sitä ei oltu käsitelty siellä ollenkaan, muuten kuin vaihdettu ruuat jne. joten tämä hamsteri ei ole ennestään käsikesy. Nyt minun pitäisi alkaa kesyttämään sitä mutta en tiedä miten, vaikka olen yrittänyt etsiä sopivia ohjeita netistä. Toissapäivänä annoin ensimmäistä kertaa sen haistella kättäni. Hamsu tuli haistelemaan ja melkein ihan kädelle kunnes se sitten puraisi :( En tiedä että napsaisiko se vain uteliaisuuttaan sillä se on todella rohkea hamsteri vai jotain muuta. Nyt epäröin että jos laitan käden uudestaan haisteltavaksi niin puraiseeko hamsteri uudelleen. :/ Voitko auttaa?

      • Ekahamsu2

        Ja vielä pieni lisäys että hamsterini on vilkkaan puoleinen, joten se saattaa hyvinkin purra uudelleen :(


      • hamsu
        Ekahamsu2 kirjoitti:

        Ja vielä pieni lisäys että hamsterini on vilkkaan puoleinen, joten se saattaa hyvinkin purra uudelleen :(

        En ole ketjun aloittaja, mutta vastaan silti. :)
        -Hamsterisi saattoi luulla kättäsi ruoaksi ja sen takia puraista. Minulla on yksi hamsteri ja se teki samalla tavalla ihan alkuaikoina kun sain sen. Hamsterini kuitenkin lopetti puremisen kun sormella silitin vähän kerrallaan sitä. (Muista että ei saa painaa kun silität) Voi myös olla, että hamsteri koki sinut uhaksi joka tunkeutuu hänen reviirille. Tuosta pääsee yleensä eroon esim. Sillä että hankaa käteen hamsterin häkissä olleita puruja niin että kädestäsi tulee hamsterin häkin hajuinen. :)

        Toivottavasti oli jotain apua, ja hyvää joulua sinulle ja hamsterille. :)


      • Ekahamsu
        hamsu kirjoitti:

        En ole ketjun aloittaja, mutta vastaan silti. :)
        -Hamsterisi saattoi luulla kättäsi ruoaksi ja sen takia puraista. Minulla on yksi hamsteri ja se teki samalla tavalla ihan alkuaikoina kun sain sen. Hamsterini kuitenkin lopetti puremisen kun sormella silitin vähän kerrallaan sitä. (Muista että ei saa painaa kun silität) Voi myös olla, että hamsteri koki sinut uhaksi joka tunkeutuu hänen reviirille. Tuosta pääsee yleensä eroon esim. Sillä että hankaa käteen hamsterin häkissä olleita puruja niin että kädestäsi tulee hamsterin häkin hajuinen. :)

        Toivottavasti oli jotain apua, ja hyvää joulua sinulle ja hamsterille. :)

        En usko että se mitenkään pahuuttaan, ehkä sormeni haisivat jollekin hyvälle :) Tuntuu helpottavalta kun jollakin toisella on ollut samoja kokemuksia. Minulle taisi jäädä siitä jokin pelko, sillä kun toisena päivänä yritin uudelleen epäröin samalla kun se haisteli sormiani että puraiseekohan uudestaan :/ Mutta ajan kanssa :)

        Ja kiitos, hyvää joulua sinullekkin!


      • roborovski.

        Joo, minä itse hankin robo uroksen n. 4 viikkoa sitten ja sillä sama homma. Jos hamsterisi on uros niin se voi vaan jotenkin ''suojella'' reviiriään. Yritä syöttää sitä kädestä , mutta jos se puree niin älä välitä siitä vaan pidä kättä paikallaan. Hamsterisi ehkä halusi vain maistaa kättä ja tietää onko se syötävää. (: Yleensä pureminen loppuu hamsterin vanhetessa. Yritä vain kärsivällisesti totuttaa sitä kädessä olemiseen. Joskus jotkut hamsterit puree vain asumuksessaan, mutta asumuksen ulkopuolella ei. (: Onnea uuden tulokkaasi kesytykseen!


      • Anonyymi

        Jos hamsteria ei ole ennestään kesytetty. Etene hitaasti. Ne ovat pieniä eläimiä ja pureminen on itsepuolustusta ja merkki siitä että hamsteri pelkää. Sen voi varovasti häkistä nostaa esimerkiksi lautasen avulla. Laita hamsteri sängylle ja koita laittaa vaikka käsi niin että se nopeasti pääsee siitä kävelemään yli tai nosta varovasti kädelle ja päästä heti pois. Hamsteri alkaa tunnistamaan hajusi ja tiedostamaan että olet turvallinen etkä satuta. Äläkä myöskään pakota sitä häkistä ulos. Itse odotan rauhassa että haluaa tulla enkä väkisin sitä ulos ota🥰


    • kääpiö<3

      kumpi on parempi asumus, terraario vai duna?

      • ham2

        Onko taloudessanne muita lemmikkejä (esim.kissoja tai koiria) jotka pääsevät hamsterin lähelle?

        Jos ei, niin _iso_ duna on myös hyvä, mutta usein dunat tuppaavat olemaan aivan liian pieniä.

        Tälläinen duna on AIVAN LIIAN PIENI:
        http://www.unelmalemmikit.net/kauppa/images/duna_0703_29b.jpg

        Mutta tälläinen alkaa jo olemaan sellaista kokoa mitä hamsterilla kannattaa olla:
        http://www.petenkoiratarvike.com/image_view.php?name=9/tuotesivu_maxi_duna_multy.jpg

        Terraariot ovat hyviä ja hygieenisiä, koska niitä voi pestä.
        Terraarioissakin on kyllä huonot puolensa, ja niitäkin myydään liian pieniä hamsterille.
        Tälläinen terraario on ainakin hyvä, koska sinne voi tehdä esim. Puusta erikorkuisia tasoja jonne menee vaikka silta:
        http://image.nettix.fi/extra/itemimg/1113101_1113200/terraario-kultakehyksella-1113182_b_0493a96cdffa721b.jpg

        Itse suosin terraariota, mutta se johtuu siitä että meillä on kissoja. :)
        Hamsteriyhdistyksen sivuilla muistaakseeni pitäisi lukea jotain kyseisestä asiasta.

        Toivottavasti oli apua, ja kertoisitko kumpaan valintaan päädyt!

        Hyvää joulua (jos vietätte joulua)!


      • roborovski.

        No kummatkin on mielestäni hyviä. Terraarioita tosin saa isompia ja niihin saa isommat purukerrokset. Varsinkin kääpiöhamsterit rakastavat puruissa kaivelua ja se on hyvä virike itsessään. :) Dunatkin ovat hyviä, mutta ehkä se teraario olisi aina kivempi :)


      • roborovski.
        ham2 kirjoitti:

        Onko taloudessanne muita lemmikkejä (esim.kissoja tai koiria) jotka pääsevät hamsterin lähelle?

        Jos ei, niin _iso_ duna on myös hyvä, mutta usein dunat tuppaavat olemaan aivan liian pieniä.

        Tälläinen duna on AIVAN LIIAN PIENI:
        http://www.unelmalemmikit.net/kauppa/images/duna_0703_29b.jpg

        Mutta tälläinen alkaa jo olemaan sellaista kokoa mitä hamsterilla kannattaa olla:
        http://www.petenkoiratarvike.com/image_view.php?name=9/tuotesivu_maxi_duna_multy.jpg

        Terraariot ovat hyviä ja hygieenisiä, koska niitä voi pestä.
        Terraarioissakin on kyllä huonot puolensa, ja niitäkin myydään liian pieniä hamsterille.
        Tälläinen terraario on ainakin hyvä, koska sinne voi tehdä esim. Puusta erikorkuisia tasoja jonne menee vaikka silta:
        http://image.nettix.fi/extra/itemimg/1113101_1113200/terraario-kultakehyksella-1113182_b_0493a96cdffa721b.jpg

        Itse suosin terraariota, mutta se johtuu siitä että meillä on kissoja. :)
        Hamsteriyhdistyksen sivuilla muistaakseeni pitäisi lukea jotain kyseisestä asiasta.

        Toivottavasti oli apua, ja kertoisitko kumpaan valintaan päädyt!

        Hyvää joulua (jos vietätte joulua)!

        ^ Ham2 Laitoit tuohon että tuo pienin duna on aivan liian pieni, mutta minusta se on ihan sopiva jollekkin robolle/roboille ja ehkä myös talvikollekkin. En tiedä tuon mittoja, mutta meidän roboilla aika samaa kokoluokkaa oleva duna. Syyrialaiselle ei kyllä missään nimessä tuollaista!


    • kiituus
    • ♡♥Kääpiöhamsteri♥♡

      Mitä pitää tehdä jos kääpiöhamsteri on alipainonen?

      Sillä mun hamsu on alipainonen:(

    • -----------

      Syötä sitä lihottavilla ruuilla.

      • ♡♥Kääpöhamsteri♥♡

        Mitä lihottavaa ruokaa sille voi antaa?

        Ja muutenkin se on syönyt siemeniä,parsaa,salaattia,pannukakkua pikkasen,porkkanaa,persimania,jauhelihaa ja kurkkua.
        Jamse säilöö jatkuvasti jotain poskeen.

        :\


      • roborovski
        ♡♥Kääpöhamsteri♥♡ kirjoitti:

        Mitä lihottavaa ruokaa sille voi antaa?

        Ja muutenkin se on syönyt siemeniä,parsaa,salaattia,pannukakkua pikkasen,porkkanaa,persimania,jauhelihaa ja kurkkua.
        Jamse säilöö jatkuvasti jotain poskeen.

        :\

        Hamsterisi ei välttämättä ole alipainoinen se riippuu vähän yksilöstä kuinka pieni on :) En ole ihan sata varma mutta lohi voisi olla lihottavaa? :)

        Ja pannukakkua ei saa antaa hamstereille. Salaatti on diureetti eli poistaa nesteittä elimistöstä. Eli voit vähentää salaatin antamista. :)


    • Pringles purkki?

      Mulla olis kysymys. Miten pringles purkista saa irrotettua sen metalli osan? ja pitääkö se irrottaa sisä-, vai ulkopuolelta? Laittaisin purkin sitten siriukselleni:)

      • roborovski

        Eikös se metalli osa siinnä oo ihan vaaratonta? En oo ite yrittäny ottaa sellasta pois. Luulin että se sisäpuolella oleva hopea paperi olisi jotenkin myrkyllistä. Sen kun vaan repäsee sen siitä. Aika helppoa. Näin oon kuullu. :) Sori, en osannut kunnolla vastata kysymykseesi. Toivottavasti sait joltain toiselta paremman vastauksen! :)


    • amppu7

      moikka ! :) eli joo sain eilen venäjän kääpiöhamsterin joka onn tyttö :) mutta miks se puree mua ? eiks se vielä oo tottunu muhu vai eiks se oo tottunu mun hajuun vai eikö se tykkää musta ? :/ tarvisin nopeest vastauksen ! :)

      • sulo-loweeh

        anteeksi kun nyt vastaan vaikka en olekkaa keskustelun aloittaja.. :))
        eli hamsusi saattaa olla vielä vähän hermostunut ja jos hamsu on ollust emin. aivan jäykkänä se on voinut olla todella pelossaan ja puraissut puollustaakseen itseään:3 hamsun kannattaisi antaa tutustua uuteen ja erilaiseen hakkiin, paikkan, hajuihin,ihmisiin, rutiineihin ja äänii:Dsitä ei kannattaisi käsitellä ainakaan päivään kun se on tullut uuteen kotiinsa:) ja kyllä se varmasti oppii uusiin hajuihin ja ihmisiin:* ja rupeaa tykkäämän sinusta ajan myötä aivan varmasti, jos käsittelet sitä varoen ja hellästi..(niin kuin uskonkin sinun tekevän;)))


      • ♡♥Kääpiöhamsteri♥♡

        Koita antaa sille herkkuja kädestä,kandee pitää sormilla siitä herkusta kiini eikä kannata antaa siemeniä vaan hedelmiä,esim parsaa,porkkanaa ja salaattia.Sillein se voi alkaa tykkäämään sinusta.sitten jos tahdot pitää sitä kädessä nosta eka wc paperi rullalla se sun hamsu ja sitten otat käteen jonkun hanskan tai paidan hihaa kädelle ja kippaa hamsu hitaasti kädelle,sitten voi silittää hamsua.Jos hamsu purasee tai näykkäsee sua niin ota tyhjä pakaste rasia ja pitstä hamsu pakaste rasiaan ja pistä kansi päälle.Pakaste rasian pitää olla lämmin eikä tarvitse olla happireikää.Pidä hamsuasi pakaste rasiassa olla 10 sekunttia ja sitten voi pistää hamsun häkkiin tai ottaa käteen.Jos hamsu purasee sitä ei saa pistää häkkiin,koska se muuten oppii sillein että jos purasee pääsee häkiin.

        Mullakin on sellanen venäjän kääpiöhamsteri joka on tyttö ja se puri minua.kun testasin tota tapaa niin parin päivän päästä se ei enään pure mua eikä edes näyki,jos pistää käden häkkin niin hamsteri voi silloin purasta.


      • roborovski
        ♡♥Kääpiöhamsteri♥♡ kirjoitti:

        Koita antaa sille herkkuja kädestä,kandee pitää sormilla siitä herkusta kiini eikä kannata antaa siemeniä vaan hedelmiä,esim parsaa,porkkanaa ja salaattia.Sillein se voi alkaa tykkäämään sinusta.sitten jos tahdot pitää sitä kädessä nosta eka wc paperi rullalla se sun hamsu ja sitten otat käteen jonkun hanskan tai paidan hihaa kädelle ja kippaa hamsu hitaasti kädelle,sitten voi silittää hamsua.Jos hamsu purasee tai näykkäsee sua niin ota tyhjä pakaste rasia ja pitstä hamsu pakaste rasiaan ja pistä kansi päälle.Pakaste rasian pitää olla lämmin eikä tarvitse olla happireikää.Pidä hamsuasi pakaste rasiassa olla 10 sekunttia ja sitten voi pistää hamsun häkkiin tai ottaa käteen.Jos hamsu purasee sitä ei saa pistää häkkiin,koska se muuten oppii sillein että jos purasee pääsee häkiin.

        Mullakin on sellanen venäjän kääpiöhamsteri joka on tyttö ja se puri minua.kun testasin tota tapaa niin parin päivän päästä se ei enään pure mua eikä edes näyki,jos pistää käden häkkin niin hamsteri voi silloin purasta.

        ^ Toi pakasterasia juttu on minusta vähän huono.. Oletko keksinyt sen itse? On paljon muitakin parempia tapoja opettaa hamsterille ettei saa purra.


    • :))))

      oletko omistanut syyrialaisia(siis keskustelun aloittaja:D), nimittäin niille ei saa/tarvi chinchillan kylpyhiekkaa..(jä kääpiöillekkin riittää kerta-kaksi viikosska:3)

      • roborovski

        En itse oo omistanut syyrialaista. Minua kiinnostaa enemmän nämä kääpiöt :) Mutta oon lukenu ja jutellu iha syrkkien omistajien kanssa näistä otuksista. Kääppäreillä kyllä saa olla chinchillan hiekkaa! :) Ja syrkeille saa kyllä antaa sen verran että saa kylpeä siinnä.

        Netissä on niin ristiriitasta tietoa, ettei tiiä mikä on totta ja mikä ei. Syrkeille on kyllä ehkä vähän turhaa tarjota chinchillan hiekkaa, kun sitä ei saa olla kokoajan tarjolla.. :)


    • Tietämätön

      Eli minulla on nyt viikon ikäiset poikaset pesässä,
      Minua vain mietityttää että kun dunassa jossa ne nyt ovat on taso..niin voiko tason ottaa pois?
      Siis ettei emo vain häiriinny siitä ja hylkää/syö poikasiaan?

      • tietämätön

        ja taso on siis pesämökin päällä jossa poikaset ovat


      • tietämätön kirjoitti:

        ja taso on siis pesämökin päällä jossa poikaset ovat

        Hyvin voit ottaa pois.


      • roborovski
        tietämätön kirjoitti:

        ja taso on siis pesämökin päällä jossa poikaset ovat

        Joo itse varmaankin ottaisin pois. :)


    • amppuu7

      kiitti avusta kaikil tuli tarpeeseen ! :))

    • roborovski

      Eipä itään!:) On ollut oikein mukavaa vastata teidän kysymyksiinne. Laittakaa vaan edelleen kysymyksiä tulemaan. :)

      Ja ettehän viittis matkia tätä palstaa tekemällä uusia "vastaan hamsteriaiheisiin kysymyksiin!" -palstoja? Luulen että eiköhän tämä yksi riitä? :) Tänne voi ne halukkaat vastata myös jos minä en ole kerennyt jostain syystä vastaamaan! :)

    • tietämätönnnn

      Onko normaalia jos hamsteri puree vielki vaik se on ollu mulla jo n.9 päivää ? :/

    • roborovski.

      On ihan normaalia! Ei syytä huoleen :) Mun robo on ollu mulla jtn 3kk ehkä ja puree kokoajan :D Ihan normaalia se on ;) Hamsteri ei välttämättä lopeta puremista koskaan. Kaikki hamsterit puree jos niitä häiritsee tai ''kiusaa''.. Etenkin naaraille pureminen on yleistä. Jos syötät hamsteriasi kädestä paljon, hamsterisi voi luulla jatkossa kättäsi ruuaksi. Hamsterit elävät hajuaistinsa avulla, eivätkä näe paljon mitään. Joten hamsterisi voi luulla kättäsi ruuaksi. (: Hamsterisi voi lopettaa puremisen vanhetessaan. Yritä vain käsitellä sitä säännöllisesti (n. kerran päivässä) niin ehkä hän oppii olla purematta ja tajuaa että olet kiva! :) Hyviä kesytyksiä sulle ja hamsterillesi! :D :)

      • joppe71

        Asiaa (y)


    • Hamsuliin

      Hiukan nolottaa kysyä kun nykyinen syrkki on minulle jo 11 hamsteri, mutta se on todella arka. Kyseessä on uros. Olen käyttänyt samaa taktiikkaa kesytyksessä kuin kaikkien muidenkin kanssa, siitä huolimatta se edelleen 2 viikon "yhteiselon" jälkeen juoksee ja hyppii kuin sähköjänis lattialla ja pelkää minua todella paljon. Ei tule pesästään ulos jos olen lähettyvillä jne. Edelliset hamsterit eivät myöskään ole olleet täysin käsikesyjä yhtä lukuunottamatta, on ollut vähemmän ja enemmän arkoja ja on huutoakin kuulunut ensimmäisinä kertoina kun olen kädelle ottanut. Kun ovat huomanneet että kädessä on turvallista ja kädestä ovat päässeet takaisin pesään niin niistä on tullut käsikesyjä nopeasti. Täytyy myöntää että kärsivällisyyteni on ehkä vähän pettänyt ja olen "saalistanut" sen käsiini lattialta joka varmasti ei edesauta tällaisen aran hamsterin kesyyntymistä. Kaikki nämä totuttelukeinot ovat siis mahdottomia koska en saa sitä pesästä pois ilman että otan pois, jos se on sitten yöllä juoksupyörässä ja huomaa että tulen niin livahtaa samantien pesään. Harmittaa kun se joutuu nököttämään pesässä vain siksi että itse palloilen samassa asunnossa. Hamsteri papanoi paljon kun on kädessä, ei ole purrut. Mielessä kyllä on käynyt että jos ei muutosta tapahdu, pitää miettiä lopettamista vaikka se niin pahalta tuntuukin, pahemmalta se tuntuu pitää 2 vuotta lemmikkiä joka pelkää minua. Oma virheenihän tämä oli kun eläinkaupasta hamsterin ostin ja näin kun se otettiin asumuksestaan pois, kovin pelokas ja arka oli silloinkin. No jotain sitten tästäkin opin....en ole mikään taikuri hamsterinkesyttäjänä ja parempi katsoa ensi kerralla ostostilanteessa miten hamsteri reagoi myyjään.
      Pahaltahan tämä tuntuu, muistan vielä oliko toinen hamsteri kun äitini oli hakenut sen keskiviikkona ja perjantaina tulin opiskelupaikkakunnalta viikonlopuksi kotona käymään...oli muuten samanvärinen ja kokoinen kuin nykyinen hamsteri...kädet vaan häkin ovelle ja siinä oli herra kädellä vailla mitään pelkoa vaikkei tuon taivaallista minusta tiennyt.

      Onko ainut asia tässä minun tapauksessa vain olla esim. viikko huomioimatta hamsteria millään tavalla ja sitten yrittää aloittaa alusta. Ikävä kyllä ei ole sellaista paikkaa mihin häkin laittaisin jossa en itse kävisi koko päivänä.

      • Hamsteria vai ei??

        No mä kirjotan tän jutun myös tänne . Siis mun vanhemmat on eronnu ja ne asuu eri paikoissa. Jos ostaisin hamsterin stressaantuisko se jos se joutuis vaihtaa olin paikkaa viikottain??


      • Hamsteri vai ei???
        Hamsteria vai ei?? kirjoitti:

        No mä kirjotan tän jutun myös tänne . Siis mun vanhemmat on eronnu ja ne asuu eri paikoissa. Jos ostaisin hamsterin stressaantuisko se jos se joutuis vaihtaa olin paikkaa viikottain??

        Lisään vielä että ajattelin hankkia kiinankääpiö hamsterin. Stressaantuuko ne helposti?


      • Kärsivällisyyttä, kärsivällisyyttä!

        Eikö se tosiaan tule pesästään minkään herkun perässä? Maustamatonta jugurttia? Lihaa, linssejä? Pähkinöitä? Jos ei illallakaan, niin sitten se on pakko ottaa sieltä.

        Suostuuko se ottamaan herkkuja sylissä? Edes nestemäisiä, kuten piltti tai jugurtti? Kannattaa olla vielä päästämättä sitä lattialle, istu mieluummin vaikka sängylle sen kanssa ja tunge hamsteri paidan alle turvaan. Siellä sillä on turvallisen tuntuinen pesäkolo, mutta se myös tottuu hajuusi ja olemaan lähellä sinua. Pelkkää istuskelua voi harrastaa vaikka viikon pari tuntia päivässä jos se ei uskaltaudu vielä esiin :D Sen jälkeen kannattaa juoksuttaa ja palkita sitä sängyllä/sohvalla, nestemäisillä jos se vaan jemmaa pähkinät ja siemenet poskiin.

        Sitten kun se uskaltaa olla kanssasi sohvalla, houkuttele se häkissäkin esiin, vaikka antamalla pilttiä lusikasta niin se ei voi juosta piiloon syömään.

        Vasta kun hamsu sylissä ja häkissä on pelkäämättä sinua, kannattaa päästää sitä lattialle.


      • Hamsteri vai ei??? kirjoitti:

        Lisään vielä että ajattelin hankkia kiinankääpiö hamsterin. Stressaantuuko ne helposti?

        Suosittelen mieluummin, että hankit sille oikeasti ison asumuksen, ja että toinen vanhempasi ruokkii hamsterin silloin kun olet toisen vanhemman luona. Kääpiöhamsteri ei sinänsä vaadi päivittäistä käsittelyä. Sitten vain käsittelet sitä ahkerasti kun olet kotona. Voi se toki muuttamiseenkin tottua, mutta näin olisi stressittömämpää hamsulle.

        Onko sulla ollut pikkujyrsijöitä aiemmin? Jos ei, niin suosittelen ettet ota kiinaria, ne on turhan vilkkaita ja vaikeasti kesytettäviä ensikertalaiselle. Ota mieluummin talvikko, tai vaikka kesyhiiriä (yksi uros tai vähintään kolme naarasta).


      • roborovski.
        Hamsteri vai ei??? kirjoitti:

        Lisään vielä että ajattelin hankkia kiinankääpiö hamsterin. Stressaantuuko ne helposti?

        Tulikirahvi vastasi tähän jo , mutta vastaanpa minäkin..

        Suosittelisin, että hamsteri asuisi toisella vanhemmallasi, joka olisi sitoutunut hamsterin hoitoon. Hamsterit aina stressaa kuljetuksia, joten yrittäkää mahd. Vähän kuljetella hamsterianne. :) Stressi myös lyhentää hamsterin elinikää! Voit siis hankkia


      • Jedwarddi
        tulikirahvi kirjoitti:

        Kärsivällisyyttä, kärsivällisyyttä!

        Eikö se tosiaan tule pesästään minkään herkun perässä? Maustamatonta jugurttia? Lihaa, linssejä? Pähkinöitä? Jos ei illallakaan, niin sitten se on pakko ottaa sieltä.

        Suostuuko se ottamaan herkkuja sylissä? Edes nestemäisiä, kuten piltti tai jugurtti? Kannattaa olla vielä päästämättä sitä lattialle, istu mieluummin vaikka sängylle sen kanssa ja tunge hamsteri paidan alle turvaan. Siellä sillä on turvallisen tuntuinen pesäkolo, mutta se myös tottuu hajuusi ja olemaan lähellä sinua. Pelkkää istuskelua voi harrastaa vaikka viikon pari tuntia päivässä jos se ei uskaltaudu vielä esiin :D Sen jälkeen kannattaa juoksuttaa ja palkita sitä sängyllä/sohvalla, nestemäisillä jos se vaan jemmaa pähkinät ja siemenet poskiin.

        Sitten kun se uskaltaa olla kanssasi sohvalla, houkuttele se häkissäkin esiin, vaikka antamalla pilttiä lusikasta niin se ei voi juosta piiloon syömään.

        Vasta kun hamsu sylissä ja häkissä on pelkäämättä sinua, kannattaa päästää sitä lattialle.

        Ei syyrialaiselle kannata antaa hiekkaa, useimmat eivät osaa kylpeä, eikä siitä ole niille mitään hyötyä.
        Mutta jos hamsteri tykkää kaivella, ja turkki on lyhyt sekä iho kestää, voi sitä silloin tällöin tarjota virikkeeksi.


    • roborovski

      ^ Niin. Ei siis oo pakko, mutta SAA antaa kerran viikossa. :) Ei oo siis välttämätöntä.

    • huolestunut ystävä :/

      Moi :) mietin tässä vaan että kaverilla on talvikkouros joka tuli pari päivää sitten niille, mutta se ei ole juossut pyörässä ollenkaan, eikä ole itse mennyt juomaan juomapullosta joten kaverini piti itse laittaa pullo hamsterin nenän eteen, jolloin se kyllä joi. Hamsterilla on kolmikerroksinen duna, ja juomapullo on alimmassa kerroksessa. Kiitos jo etukäteen :D

    • huolestunut ystävä :/

      Moi :) mietin tässä vaan että kaverilla on talvikkouros joka tuli pari päivää sitten niille, mutta se ei ole juossut pyörässä ollenkaan, eikä ole itse mennyt juomaan juomapullosta joten kaverini piti itse laittaa pullo hamsterin nenän eteen, jolloin se kyllä joi. Hamsterilla on kolmikerroksinen duna, ja juomapullo on alimmassa kerroksessa. Kiitos jo etukäteen :D

      • Roborovski.

        Jos hamsterisi juo siitä kun pullon laittaa sen nenän eteen, niin osaa se siellä alakerrassakin käydä juomassa. Yleensä hamsterit käy (varsinkin talvikot) aika harvoin juomassa. Kaverisi voi jo nukkua, kun hamsteri käy juomassa :)

        Anteeksi kamalasti kun en ole vastaillut! Yritän parhaani mukaan lähipäivinä vastata teille. :)


    • Hamsuluvver

      Hei! Kysyin tätä jo toisessa keskustelussa, mutta kukaan ei vastannut, joten kysyn nyt myös täällä.

      Sopiiko talvikolle häkki,jonka mitat ovat P 57 x L 31 x K19. Häkissä on kaksi luukkua, leveydeltään 12 x 12 cm ja 12 x 13 cm. Pinnaväli on n.1 cm.Onko se liian iso?

      • tarviin apua nopee

        Joo elikkä sain reilu viikko siten hamsterin se on vkh talvikko. Aina kun laitan käden häkkiin niin se on hetken silleen et se ei pure mut sit se heti puree :( se on tosi virkee mut aina kun laitan käden ja esim otan ruoka kupin ja lisään ruokaa niin sit se syöksyy/tulee mun käden luo. Tessa on siis tosi virkee ja on välillä päivisinkin hereillä.Ei oo kovin kiva edes yrittää ottaa käteen . Äsken laitoin käden se haisteli ihan hetken mut sit se puras ja siihen tuli yks reikä . Kertaakaan se ei oo purru verille ja toi oli eka kerta kun tuli edes joku jälki. Haluun Tessasta normi hamsun ;(


      • roborovski

        Kyllä sopii! :) Jos tuntuu että häkki on liian pieni kuitenkin tälle yksilölle, niin voi kaksi häkkiä yhdistää. Eikä sentin pinnanväli ole talvikolle liian iso. :)


    • veera3

      Hei!
      Voiko Talvikolle antaa kukkamultaan kasvatettua ohraa häkkiin? Siis lähinnä askarruttaa tuo kukkamulta, mitä hamsu varmaan alkaa kaivella, onko se haitallista sille ?

      • roborovski

        Hei!
        No tästä en ole ihan 100% , mutta mielestäni kyllä voi :) Olen nähnyt monilla just kaikkii ohria ja muita vihreitä hamsterin terraariossa. Kiva hamsterin sieltä niitä on sitten napsia. :)


    • Hasueri100

      Hei! Mulla on syyrianhamsteri ja se herää vasta kaheksalta. Voisko se herätä aikasemmin? Jos jonkun keinon keksit, niin kerro! En sitä herättääkkään voi koska oon kuullu et se stressaa. Ps. (se yks pakasterasia juttu... Eiks se oo aika julmaa? Eihän se saa henkeä!

      • Sedä

        Syrkki on yöeläin joka herää myöhään. Olet sinänsä onnekas kun se herää jo kahdeksalta, osa nukkuu yhteentoista saakka... Jos tahtoo puuhailla lemmikin kanssa päivälläkin, kannattaa ottaa päiväeläin, kuten gerbiili, marsu tai kani, hiiret ja rotatkin tottuu olemaan valveilla silloin kun omistajakin. Kääpiöhamsteritkin on aiemmin valveilla.


    • Anonyymi

      Saako hamsteri syödä siansiementä?

    • Anonyymi

      Saako hamstereille tehdä vesi jauho pannukakkuja?

    • Anonyymi

      Haiseeko hamsterit? Kun äiti sanoo että ne haisee niin ei voida hankkia hamsteria. Mutta muuten voitas jos ne ei haise. Haiseekone?

    • Anonyymi

      saako hamsulle antaa jauhoja? siis en suoraan anna vaan sekotan vettä ja jauhoja ja laitan vessapaperi rullaan ja sit siihen kiinni jotain ruokaa, näin youtubessa että se ois hyvä virike mutta haluun vielä varmistaa

    • Anonyymi

      Miksi minun talvikkoni on alkanut nukkua juoksupyörässään.Ei se ihan yöllä sentään nuku.Sillä on kaksi asumusta joihin se taapertaa yöksi.Tietysti ihan keskiyöllä en ole seuraamassa sitä

    • Anonyymi

      Voiko hamsterille antaa pannukakkua? Hamsteri 2kk

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1933
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1496
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1418
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      23
      1412
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1385
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe