TE-toimisto EI palvele ketään muuta kuin itseään!

Kyykytetty

Kun ei löydy te-toimiston palstaa erikseen, niin tulen sitten tänne jonon jatkoksi tuosta puljusta valittamaan.

Helvetti, että ottaa päähän! Miten perkeleessä tämä te-toimiston systeemi voi ihan oikeasti olla näin saamarin hankala ja monimutkainen ja aiheuttaa niin paljon enemmän huonoa kuin hyvää? Ei mene minun, kohta 20-vuotiaan, tämän kevään ylioppilaan, välivuotta viettävän ja kolmen kuukauden työkokeilujakson päättäneen nuoren päähän. Tai itse asiassa menee, koska minä kuten KAIKKI tiedämme, miten päin persettä te-toimiston hommat ovat, MUTTA KUN SILLE ASIALLE EI TEHDÄ MITÄÄN!

Aloitanpa kertomaan omaa kokemustani tuon paskaloukon kanssa: syyskuun alkupuolella sain ITSE hankittua itselleni työkokeilupaikan, joka voisi helposti kestää minulla kevääseen asti, koska työpaikalla on huutava tarve avustajille. No, te-toimistoon menin valmiin kokeilupaikan kera hakemaan papereita ja olin todella iloinen ja tyytyväinen, että paikan sain. Odotin, että saisin heti ainakin sen puolen vuoden kokeilujakson. Mutta sitten minulle sattui sellainen turhantärkeä, nenänvarttaan pitkin silmäilevä ylimielinen virkailija, joka otti asiani hoidettavakseen asenne erittäin paskamaisena ja halveksivana. Hän kysyi, että mitä tekemistä oli minun keväisten yhteishakuvalinnoilla (yhteiskuntatieteet ja historia) tämän työkokeilu paikan kanssa. Olin pari sekuntia hämilläni, koska eihän niillä ole EIKÄ TARVITSE olla mitään tekemistä keskenään. Työkokeilun ideanahan on kokeilla erilaisia aloja! Joten vastasin, että ei kai mitään. Tässä vaiheessa virjailijan ilme muuttui aina vain halveksivammaksi, ja minulla todella tuli sellainen olo, ettei minun siinä penkissä istumisellani ole mitään väliä. Ja eihän sillä olekaan. No, sitten virkailija kyseli kaikenlaisia todella johdattelevia kysymyksiä, joihin en ilmiselvästi sitten osannut vastata oikein. Kun virkailija lopulta antoi luvan työkokeiluun, hän ilmoitti, ettei aio kolmea kuukautta enempää aikaa antaa. Perusteluina tälle oli, että paperiin merkityt alustavat työtehtäväni vaikuttivat VIRKAILIJAN mielestä siltä, että kolme kuukautta riittää tuon alan läpikoluamiseen ja tehtävien oppimiseen. Muistan vieläkin hänen sanansa: "No, kyllä MINUSTA tuntuu, että ehdit kolmessa kuukaudessa nämä tehtävät oppia riittävät hyvin ENKÄ USKO, että tarvitset sen enempää aikaa kykeisessä paikassa." Tämän hän sanoi niin ylimielisellä ja mairealla äänellä, että olisi tehnyt mieli haistattaa pitkät paskat jo siinä vaiheessa. Sitten kysyin, että miten voin saada sen koko puolivuotisen työkokeilun. Virkailija katsoi minua pari sekuntia sellaisella "luuletko tosiaan, että jatkoa saat" -ilmeellä ja vastasi vastahakoisesti, että erityisperusteluilla voin jatkoa saada. Tivasin siis mitkä ovat nuo erityisperustelut, ja virkailija joutui antamaan vastauksen: mikäli työtehtäväni muuttuvat, saan enemmän vastuuta TAI JOS SAAN SEN ALAN PÄTEVYYDEN. Mitä helvettiä!? Pätevyyden? Siinä vaiheessa huuli pyöreänä virkailijaa tuijotin, että onko jätkä nyt ihan tosissaan. Kuinka HITOSSA minä voisin saada sen alan pätevyyden KOLMEN KUUKAUDEN TYÖKOKEILULLA? Perkele, eli tehdään mahdollisimman vaikeiksi nämä kaikki hommat. Kuitenkin, sain kokeilupaikan varmistettua ja pääsin lähtemään toimistolta ilman sen pahempia kohelluksia eikä minun tarvitsisi olla puljuun yhteyksissä pariin kuukauteen.

Minua oli varoitettu tästä touhusta ennen kuin toimistolle menin. Mutta kyllä silti löi kasvoille tämä touhu. Te-toimiston touhuhan uudistui tämän vuoden alussa työkokeilun tullessa uutuutena, ja samalla pistettiin asiat - jos vain mahdollista - vieläkin vaikeammaksi. Tuo kolmen kuukauden pätkitys EI PERUSTU MIHINKÄÄN muuhun kuin tilastokikkailuun. Toimiston väki katsoo, että jos kokeilut pätkitään kolmen kuukauden jatkoihin, voi yksi ihminen olla neljässä työkokeilussa vuoden aikana. Ja mikä tämän idea on? Vastaus: tilastokikkailu. Sillä tavalla te-toimisto voi poliitikoille todistella, että heillä homma toimii ja he ovat ahkeria ja aktiivisia ja HEILLE pitää palkata lisää työntekijöitä. Onko tämä totuus? Ei helvetissä ole.

No, tarinani jatkuu. Kolmen kuukauden koekeiluni päätti viime perjantaina, jonka jälkeen laukkasin heti maanantaiksi toimistolle hakemaan kokeilun jatkoa takanani koko työkokeilupaikkani muu henkilökunta, joka ehdottomasti toivoi minulle jatkoa. Ja minä halusin todella kovasti jatkaa kyseisessä paikassa, koska ala on alkanut kiinnostaa ja saisin enemmän vastuuta ja työtehtäväni muuttuisivat. Mutta kuinka te-toimisto tähän vastasi? Ei jatkoa. Perustelut: Kyllä me katsomme, että olet tämän alan jo saanut kokeiltua, joten emme katso aihetta jatkaa tätä kokeilua. Perusteista ja työtehtävistä huolimatta meidän mielestämme olet nyt alan kokenut. Jatkamisen sijaan pakotamme sinut kurssillemme, josta et voi kieltäytyä tai rapsahtaa karenssi. Ei väliä, vaikka tämä ei palvele sinua laisinkaan, kunhan meidän tilastoissamme näyt kahtena eri te-toimiston toimintaan osallistumisena.

37

1135

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luokkasota

Tervetuloa aikuisen todellisuuteen jota elää Suomessa 500 000 työtöntä.

• 18+18

Tappelua se on monella muullakin sinun ikäisellä ja kymmeniä vuosia vanhemmillakin. Työkkärin ainoa tarkoitus on sanella mihin menet ja mitä teet miten pitkäksi aikaa, ei mitä haluaisit tehdä ja mikä kiinnostaisi. Tuolla lailla ollaan tänä vuonna saatu työttömät kyrrpä otsassa menemään ties mihin toimenpiteisiin karenssin uhalla ja ensi vuonna vauhti kiihtyy entisestään kun mukaan tulee sosiaalitoimet. Kohta on Suomessa mukamas työttömyysprosentti laskenut puolella kun puolet istuu ties missä typo kursseilla, työkokeiluissa, työvalmennuksissa, uravalmennuksissa, kuntouttavassa työtoiminnassa ja niistä oikeista palkkatöistä voi vaan unelmoida.

• 22222222222222222222222

Näin juuri.

• NauruaLopuksi123

Tapasin työkkärissä oikean orjapiiskurin joka hiki otsassa mietti, että minne työttömiä saataisiin lakaistua piiloon työttömyyslukuja rumentamasta. Ja vain tarpeeksi huonon koulutuksen omaavat henkilöt ryhtyvät tuollaisiksi orjapiirskureiksi sekä totisella naamalla virkamiespöydän takaa toteaa olevana ASIANTUNTIJA. Siinä oli taas yksi tittelinkipeä työkkärin täti.

• työtöntyötöntyötön

Samanlaista kokemusta itsellänikin. Virkailijat yrittävät valehdella kaikesta mahdollisesta laista välittämättä. Jatkossa kun asioit siellä niin kannattaa äänittää keskustelu, pyytää joka ikisestä asiasta perustelu ja kysyä mihin lakiin se perustuu. Mikäli kohdellaan väärin tai lain vastaisesti kannattaa tehdä valitus eduskunnan oikeusasiamiehelle.

• fdgfhdfgjfgj

Ei kannata tarjoutua orjatyöhön; sitähän työkokeilut, -kuntoutukset ja -harjoittelut ovat. Olisitko ollut oikeutettu (työkkjärin mielestä) työmarkkinatukeen, ellet olisi ollut työkokeilussa?

Toisaalta ymmärrän sinua. Halusit mieluummin tehdä työtä ja saada edes jotain rahaa ja kokemusta kuin istua kotona, mutta se ilmaistyö on kyseenalaista, varsinkin, jos kyseessä on työ, johon todella palkattaisiin työntekijä, jos orjia ei ilmoittautuisi.

• nauhoita

Nauhuri kaulaan roikkumaan, helpottaa huomattavasti asiointia. Kysyt myös mikäs päivä tänään on, vuosilukuineen. lisäksi vielä joku kamera joka kuvaa tapahtuman.

• hyvin toimii

työkkärin tarkoitus on uusia 'työhakemus' aina kerran vuodessa ja on toiminut tosi hyvin... ei valittamista ollenkaan... vielä kerran , niin ei sitten enää muuta tarttekaan.

• outokommentti

en ymmärrä hyvin toimii kommenttia? Siis vanhankansan ihminen päässyt helpolla työkkärin kanssa?

• hyvin toimii

no ei mitään ongelmia, palvelu loitavaa ja ystävällistä.Asia meni näin... kun jäimme vapaaehtoisesti putkeen v.2009 niin paikalla oli infoa pitämässä niin työkkärin, eläkevakuutusyhtiön kuin liitonkin edustajat ja epäselviä asioita niille, ketkä ei tienneet miten toimia, selvitettiin.Sitten kun se työttömyyden ekapäivä koitti, meille oli jo ennakolta sovittu jokaiselle aika, jolloin menimme laatimaan sen virallisen toimintasuunitelman ja täyttämään kaikki tarvittavat lomakkeet, se on ainoa kerta kun piti käydä, sen jälkeen on soitettu kerran v. ja kuulumiset vaihettu, hetki mukavia juteltu ja uusi soittoaika v. kuluttua sovittu.Mitä vaikeuksia pitäisi olla, kaikki on mennyt tosi hyvin ja meitä silloin lähtijöitä vapaaehtoisesti oli yli 30kpl. Kaikki ollaan oltu tosi tyytyväisiä seka valintaamme että työkkärin palveluihin.

• tasaneimeetämäkään

Joo nämä putkilaiset ovatkin ainoita joilla ei ole mitään negatiivista sanottavaa. Täysin ymmärrettävää koska ei tarvitse mitään muuta kuin odotella sen ansiosidonnaisen kanssa että se eläke alkaa. Anssi jatkuu siihen asti taukoamatta. No ei takuulla ole mitään valittamista. Ei ole karenssin uhkaa lähimaillakaan ei mitään pelkoa että anssi loppuu eikä silti tarvii pelätä että töihinkään tarttis enää mennä. Lisäksi vielä taisi se anssikin olla korkeampi näillä kuin jos olisi itse sanoutunut irti.

• putkes kans

Samansuuntaisia, siis hyvähköjä kokemuksia täälläkin.

• 178+54

Niin, miksiköhän 'kaikki' vaan valittaa työkkärin toimista.... onko ne niitä jotka ei menisi mihinkään koulutukseen tai töihin , vai miksi pitää kitistä kokoajan.

• niin...miksiköhän

Lue kolme tutkintoa ja jää siitä huolimatta työttömäksi. Ainoa mihin kelpaat on 9 euron ilmaisorja. Ota siis velkaa, että saat tehdä lopun ikääsi orjana töitä. Se on se suuri sanoma nykypäivänä "kouluta itsesi niin saat töitä". Tähän valheeseen pitäisi kaikkien langeta vai?

Jos jostain kumman syystä olet saanut olla rauhassa TE-toimiston pakkoaktivoinneilta, olet poikkeus. Ole siitä kiitollinen äläkä urputa, kun et kerran tiedä pahemmasta. Jos et vielä ole herännyt, niin nyt olisi aika.

Elämme kaikkien aikojen isoimmassa kuplassa, valheessa joka on vertaansa vailla.

• martt4444

Moro
        Sinulla on hyvänen aika sentään väärälle alalle tutkinnot , ajattele jos asut Suomessa niin kehitystä työmarkkinoilla.
        Turha palstoille on urputtaa turhasta

• uuuuhhhaaaaaaaaaaaaa
        martt4444 kirjoitti:

Moro
        Sinulla on hyvänen aika sentään väärälle alalle tutkinnot , ajattele jos asut Suomessa niin kehitystä työmarkkinoilla.
        Turha palstoille on urputtaa turhasta

Mikä se OIKEA tutkinto sitten on? Vai pitäskö opiskella kehdosta hautaan ja vuotta ennen eläköitymistä käydä vuosi töissä...jos käy hyvä säkä tai on saanut 40:ssä vuodessa kerättyä kattavan suhdeverkoston tai päässyt BigBrotheriin esitteleen karvaista napaansa.

Lääkärin ammatti taitaa olla ainoa jolla lähes varmasti saa töitä.

• 178+54

No se ei ole työkkärin vika eikä ansio jotta on vaikka tutkintoa 6 jollei ole kohdallesi työpaikkaa osunut niin sekään ei ole työkkärin vika.Ei siellä ketään töllistetä kuin oma henkilökunta.Pahemmasta en tiedä enkä sattuneesta syystä tule tietämäänkään ja olenkin erityisen kiitollinen jotta kaikki on sujunut moitteettomasti.Eikä tertte herätä mistään.Oli kupla tai ei niin kivaa on.

• työtön.

"että olisi tehnyt mieli haistattaa pitkät paskat jo siinä vaiheessa"

Mikset tehnyt niin? Minä haistatin ja haukuin työkkärin akkaa rumaksi ja vit.tupääksi joka ei osaa mitään ja tein myös valituksen ja haastoin oikeuteen kunnianloukkauksesta kun se väitti että minä en osaa mitään työtä. Ei työkkärin akallaole mitään oikeutta sanoa että sinä et voi olla puolta vuotta jossain työpaikassa joten haistata sille vi.tut vaan ja vaadi sen esimiestä paikalle. Niin minä tein ja se akka sai varoituksen ja sakkoa kunnianloukkauksesta.

• Joulunkello

Nuori ihminen, älä nyt lannistu. Josko vanhempana ja tyhjäpäisempänä kuin sinä, kerron, mitä varten työvoimaviranomaisen jutut on olemassa. Työkkärit välittää alueellisesti/paikallistasolla yrityksiin, jne työnantajille työvoimaa. Se on niiden tehtävä.
      Työvoimapalvelut on vähän kuin ohessa tehtävä pakollinen juttu, että työttömät pysyisi edes työhönvälityskelpoisina.

Annan neuvon, millä pääset työkkäristä eroon. Hanki työtä. Muista se ettei mikään työ ole nykyään takuuvarmasti eläkeikään johtava urapolku. Pyydä työvoimavirkailijalta niitä palveluja jotka johtavat sinut pitempiaikaiseen työhön, jos olet varma- ja jokin mahdollinen työnantaja, että ne esim. hänelle mennessäsi auttavat sinut saamaan häneltä työpaikan.

Kun kouhkat työkkärissä itsellesi saatavista palveluista, olet astunt itse työvoimaviranomaisen tassulle pyytämällä muulle kuin työnantajille mitään. Kohtelu on sitten ansaittua sillä tavoin.
      Selkiskö?
      Kerro mielummin että minä olen tehnyt tällaisia ja tuollaisia, tykännyt kovin, ja haluaisin oppia alasta lisää, blaa blaa. tietenkin kun oikeasti haluat jollakin alalla olla tekijäihminen.
      Hyviä joulunseutuja. Tuo neuvo saattaa olla ahaa elämyksen jälkeen tie eteenpäin.

• Anonyymi

Kyllä sinä olet nyt erehtynyt viestisi sisällöstä ja melko paljon.

Suomessa kansa perustuslain mukaisesti valitsee itse työnsä tai elinkeinonsa, ja te-toimiston palvelujen tarkoitus ei ole tunkeilla niihin valintoihin millään tavoin.

Selvää on se että asiaan on laitettu paljon valheellista semantiikkaa ja viranomaisten mielivaltaan perustuvia tulkintoja jolloin koko systeemin tarkoitus vesittyy juuri sellaiseksi kuin sinä tuossa kuvailet. Kansaa piti palvella ja huolehtia työn kysynnästä, mutta nykysysteemi pyrkii vain aiheuttamaan väkisin tilanteen että saataisiin työttömistä ilmaistyövoimaa.

• Anonyymi

Katselin televisiosta kuinka työvoimatoimiston erityistyövoimaohjaaja kasvatti ravihevosia ja jalosti kaloja kotosalla. - Mikään ei riitä ahneelle ?

• Anonyymi

Tosi on

• Anonyymi

Aina kun syy löytyy, valitusta kehiin.

Huomaathan, että valitus pitänee luultavasti viedä ainakin Kelan ja Sosiaaliturva-asioiden muutoslautakunnan päätöstenkin jälkeen eteenpäin. Kelan päätöksiä sitoo laki, SaMu puolestaan on miehitetty elinkeinoelämätaustaisilla "tuomareilla" joten sieltä saa lähinnä isokenkäisten etujen mukaisia laintulkintoja.

Eduskunnan oikeusasiamies alkaa jo olemaan sitten toinen tarina.

Suomi on porvarihallitusten johdolla muutettu tämmöiseksi maaksi, melkoinen häpeä koko kansalle.

• Anonyymi
      • Anonyymi

Hyvä,Nordeaa tuskin moni kaipaa. Sisäilmassa olisi voinut olla simputuksesta,manipuloinnista, valehtelusta kun asiakas on siinä tunnin sessiossa 2 valehtelevan ämmän kanssa.

• Anonyymi

Virkailijat lisänneet valehtelua huomattavasti, johtuneeko että pääsevät helpommalla?

• Anonyymi

Te palveluiden takana on työvoima,jolla ei ole töitä. Työkokeilulla tutkitaan,sopisiko henkilö alalle,ja tarjotaan ohessa ihmistä firmaan tai muuhun puljuun- jolle työkokeilija on täysin ilmainen.
      Nuorena ja riskinä olet tehnyt hommia kun,kun kerran sinun olisi haluttu jatkavan. Mutta mikä kunnallisista,firma tai muu pulju ei halunnut sinua kumminkaan töihin. Siksi,kun se saa työharjoittelijoita,työkokeilijoita.
      Olisit hyvä mies kysynyt työpaikkaa.

• Anonyymi

Eikös sitä enää tartte palkata ihmisiä töihin, joko sitä tarjotaan tuota kautta ilmaisiksi ?

• Anonyymi

Työtä nuorille ja muillekin halukkaille!😁😁😁😁

• Anonyymi

Palkkaavat lisää Wächtereitä, lähemmäs ddr menossa suuunta.

• Anonyymi

Nyt ovat ottaneet 55-64 v tähtäimeen, jos joku saa sen hikisen 500€/kk TE keskuksen ämmät sanoo että on jtn.. tehtävä sen eteen.

• Anonyymi

Ei ne itsekään tekis sillä rahalla mitään , hetken persettä pyyhkii

• Anonyymi
    • Anonyymi

Pskalaitos,kiusaavat iäkkäitä ihmisiä!

• Anonyymi

Ilmeisesti et ole lukenut työkokeiluihin liittyviä juttuja, nimittäin n niin, ettei työkökeilu ole työpaikka, joten soppari tehdään aina siitä lähtökohdasta, ettei yrityselämän vapaa kilpailutilanne saa yhteiskunnan tukemana etua. Eli et voi olla työkokeilussa kuin sen säädetyn ajan korkeintaan, ja paikka joka ottaa sinut työkokeiluun tietenkin pitäisi sinut mielellään- jos et ole päteväkään, sinullahan on 2 tekevää kättä, ja 2 jalkaa!
      Jos työkokeilupaikka on kiinnostunut sinut palkkaamaan kokeilujakson jälkeen, se palkkaa. Silloin siirryt työnantajasi leipiin, eli mikään yhteiskunta ei maksa rahaa jonka saat palkkana, vaan yritys/pulju jossa olet töissä.
      Sen itse tekemisen suhteen nuo kaksi, työkokeilu ja työsuhde, eivät eroa toisistaan. Työkokeilussa sinä teet kaikkia tehtäväkuvauksesi mukaisia hommia, mutta sinä et saa palkkaa paikasta missä olet työkokeilussa.
      Työkkärin ensisijainen toive nuoren tekevän ja aktiivisen ihmisen suhteen on se, että hän saa palkkatyötä. Tuossa yritykselle/puljulle on annettu sinut näytille joksikin aikaa, että toimeentulosi on turvattu, vaikka työnantaja miettii onko kaverista heille pidemmäksi aikaa, ja sinä olet saanut tuntumaa kyseiseen paikkaan työskentelymielessä.
      Yritysten kanssa: pyytää työsopimusta. Pyytää ekana. Pyytää kokeilujakson aikana. Hakee pian avoimella hakemuksella sinne, mainiten että paikkaan on jo vähän tuntumaa. siinä on se tehokkain tie siihen paikkaan.
      Jos yritystä/puljua et kiinnosta, niin se on signaali siitä että muun tahon maksamat tekevät kädet kelpaavat, ja paikalla ei ole rahaa kuin roskaa.
      aivan turhaan syytät työkkäriä, se toimii ihan pykälien puitteissa.

• Anonyymi

Höykyttävät köyhiä iäkkäitä ja jakelevat karensseja kantasuomalaisille! Laitos aiheuttaa vain pelkkää tuskaa ja ahdistusta.

• Anonyymi

Ei ne karensssit koskaan syyttä tule. Eroat jostain palvelusta itse niin se riittää siihen

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      107
      3245
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      43
      1187
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1162
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      53
      1102
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1042
    6. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      49
      928
    7. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    8. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      25
      874
    9. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      867
    10. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      862
    Aihe