Kirkon jäsenyydelle ikäraja

Symp

Mitä siinä olisi väärin jos kirkon jäsenyydelle olisi 18v ikäraja? Itse olen 18v ikärajan kannalla.

Kasteen voi tehdä ilman, että vauva liitetään kirkon jäseneksi.

30

100

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gfdfg

      Minusta kirkon jäsenyydelle voisi asettaa vaikka 100-vuoden ikärajan, mutta Jeesuksen opetuslapseksi hänet voisi liittää vaikka vauva-iässä.

    • Kristinuskon kirja.

      Hyvä aloitus. Ehkä jo 18 vuotiaana ihmisellä olisi ajattelultaan niin selkeä käsitys kirkon opista, että kykenisi tekemään itse päätöksensä. Nyt syntynyt ihminen on kirkon käytännön mukaisesti ihmiskaupan uhri ilman mahdollisuutta päättää itse jäsenyydestään, elämästään.

    • "Mitä siinä olisi väärin "

      Ei mikään, mutta monet uskikset kokisivat vääryytenä ja turvattomuutta aiheuttavana juttuna sen, etteivät he voisi pakolla liittää lapsiaan viraliseksi osaksi uskisten omaa yhdistystä.

      • et näin

        " A10097 " Ja muutkin ateistit, jos ette ole muuta oppineet tällä palstalla niin oppikaan edes tämä:

        USKOVA, on ihminen joka USKOO JUMALAAN !

        Kirkkoon kuuluvat, lapsena kastetut, mitään HENKILÖ KOHTAISTA uskoa he eivät tarvitse kirkon mielestä.

        Eli suurin osa on pelkkiä NIMIKRISTITTYJÄ.

        Vaikka jokunen uskovakin olisi joukossa, niin he ovat pieni vähemmistö.

        Apostolien teot 2

        "Tehkää parannus

        ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne

        anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

        39. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."

        40. Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen:

        "Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta".

        41. Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.
        42. Ja he pysyivät apostolien opetuksessa ja keskinäisessä yhteydessä ja leivän murtamisessa ja rukouksissa.


      • et näin kirjoitti:

        " A10097 " Ja muutkin ateistit, jos ette ole muuta oppineet tällä palstalla niin oppikaan edes tämä:

        USKOVA, on ihminen joka USKOO JUMALAAN !

        Kirkkoon kuuluvat, lapsena kastetut, mitään HENKILÖ KOHTAISTA uskoa he eivät tarvitse kirkon mielestä.

        Eli suurin osa on pelkkiä NIMIKRISTITTYJÄ.

        Vaikka jokunen uskovakin olisi joukossa, niin he ovat pieni vähemmistö.

        Apostolien teot 2

        "Tehkää parannus

        ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeesuksen Kristuksen nimeen syntienne

        anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan.

        39. Sillä teille ja teidän lapsillenne tämä lupaus on annettu ja kaikille, jotka kaukana ovat, ketkä ikinä Herra, meidän Jumalamme, kutsuu."

        40. Ja monilla muillakin sanoilla hän vakaasti todisti; ja hän kehoitti heitä sanoen:

        "Antakaa pelastaa itsenne tästä nurjasta sukupolvesta".

        41. Jotka nyt ottivat hänen sanansa vastaan, ne kastettiin, ja niin heitä lisääntyi sinä päivänä noin kolmetuhatta sielua.
        42. Ja he pysyivät apostolien opetuksessa ja keskinäisessä yhteydessä ja leivän murtamisessa ja rukouksissa.

        En näe saarnassasi kiinnekohtia kommenttiini.


    • Kannatetaan

      Mitä jos lapsi saisi mennä päivähoitoon, tarhaan ja kouluun ja tavata ensimmäisen kerran kodin ulkopuolisia ihmisiä vasta kahdeksantoista ikäisenä, jolloin hän olisi valmis kohtaamaan kovan maailman?

      • Meidän lapset ovat saaneet tavata runsaasti ihmisiä ja harrastaa monia erilaisia asioita, vaikka heitä ei ole vauvana liitetty kirkkoon, eikä kokoomukseen.


      • ? + ?
        A10097 kirjoitti:

        Meidän lapset ovat saaneet tavata runsaasti ihmisiä ja harrastaa monia erilaisia asioita, vaikka heitä ei ole vauvana liitetty kirkkoon, eikä kokoomukseen.

        " A10097 "

        Minkä ikäisiä lapsesi ovat ? Ja jos he ovat jo isompia, esim. murrosikäisiä, miten he suhtautuvat maailmankatsomukseesi ?


      • ? + ? kirjoitti:

        " A10097 "

        Minkä ikäisiä lapsesi ovat ? Ja jos he ovat jo isompia, esim. murrosikäisiä, miten he suhtautuvat maailmankatsomukseesi ?

        Lapseni ovat aikuisia ja suhtautuvat maailmankatsomukseeni hyväksyvästi.


    • Pippa 21v

      Hyvä idea toi 18v ikäraja, kirkon jäsenyydelle. Kristinusko ei edellytä kirkon jäsenyyttä.

      • mummonmummonmummo

        Samoin kannatan, ja lisäksi toivon että eläkeläisten ja työttömien ei tarvitsisi
        maksaa kirkollisveroa, Eläkeläiset ovat jo osansa maksaneet.


      • mummonmummonmummo kirjoitti:

        Samoin kannatan, ja lisäksi toivon että eläkeläisten ja työttömien ei tarvitsisi
        maksaa kirkollisveroa, Eläkeläiset ovat jo osansa maksaneet.

        Hei.

        Ette varmaankaan ylläty mielipiteestäni, mutta tottakai lasten on saatava kuulua seurakuntaan, jos vanhemmat sen valitsevat. Jeesus sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun luokseni." Seurakunnat tekevät paljon lapsi-, perhe-, varhaisnuoriso-, ja nuorisotyötä. Olisi melko outoa, jos nämä kaikki toiminnan piirissä olevat eivät olisikaan seurakunnan jäseniä. Kummallista myös, että on ihan ok liittää lapsi monenlaisten yhdistysten ja harrastusseurojen jäseneksi, vaikkei hän itse ole sitä pyytämässä ja toivomassa vaan vanhemmat tekevät valinnan.

        Hyvää pyhäpäivän jatkoa,
        Pirkko-pappi


      • Olkaa rehellisiä
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Hei.

        Ette varmaankaan ylläty mielipiteestäni, mutta tottakai lasten on saatava kuulua seurakuntaan, jos vanhemmat sen valitsevat. Jeesus sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun luokseni." Seurakunnat tekevät paljon lapsi-, perhe-, varhaisnuoriso-, ja nuorisotyötä. Olisi melko outoa, jos nämä kaikki toiminnan piirissä olevat eivät olisikaan seurakunnan jäseniä. Kummallista myös, että on ihan ok liittää lapsi monenlaisten yhdistysten ja harrastusseurojen jäseneksi, vaikkei hän itse ole sitä pyytämässä ja toivomassa vaan vanhemmat tekevät valinnan.

        Hyvää pyhäpäivän jatkoa,
        Pirkko-pappi

        Jeesus ei ole kirkko. Kirkko on kiinnostunut lähinnä lasten ja nuorten uskonnollisesta aivopesusta ja siksi se häärii lasten ja nuorten ympärillä. Kirkko käyttää tähän uskomattoman paljon rahaa.
        Lapsille ja nuorille on lukematon määrä toimintaa mihin ei tarvita mitään jäsenyyttä.

        En luota kirkkoon, enkä pappeihin, joten kannatan 18v ikärajaa kirkon jäsenyydelle, josta lapsi ei voi edes erota omasta tahdostaan. Nykyisessä järjestelmässä, lapsi on ihmiskaupan kohde, jossa kirkko havittelee valtaa lapsesi jäsenyydellä.


      • mutta ettehän te...
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Hei.

        Ette varmaankaan ylläty mielipiteestäni, mutta tottakai lasten on saatava kuulua seurakuntaan, jos vanhemmat sen valitsevat. Jeesus sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun luokseni." Seurakunnat tekevät paljon lapsi-, perhe-, varhaisnuoriso-, ja nuorisotyötä. Olisi melko outoa, jos nämä kaikki toiminnan piirissä olevat eivät olisikaan seurakunnan jäseniä. Kummallista myös, että on ihan ok liittää lapsi monenlaisten yhdistysten ja harrastusseurojen jäseneksi, vaikkei hän itse ole sitä pyytämässä ja toivomassa vaan vanhemmat tekevät valinnan.

        Hyvää pyhäpäivän jatkoa,
        Pirkko-pappi

        Uskonnollisessa aivopesussa ja fudistreeneissä on kyllä aika hurja ero.


      • Kristinuskon kirja.
        Olkaa rehellisiä kirjoitti:

        Jeesus ei ole kirkko. Kirkko on kiinnostunut lähinnä lasten ja nuorten uskonnollisesta aivopesusta ja siksi se häärii lasten ja nuorten ympärillä. Kirkko käyttää tähän uskomattoman paljon rahaa.
        Lapsille ja nuorille on lukematon määrä toimintaa mihin ei tarvita mitään jäsenyyttä.

        En luota kirkkoon, enkä pappeihin, joten kannatan 18v ikärajaa kirkon jäsenyydelle, josta lapsi ei voi edes erota omasta tahdostaan. Nykyisessä järjestelmässä, lapsi on ihmiskaupan kohde, jossa kirkko havittelee valtaa lapsesi jäsenyydellä.

        Hyvä kommentti sinulta " Olkaa rehellisiä ". Lapsi on todella nykyisin kirkon opin kasteessa ihmiskaupan kohde. Jeesukseen vetoaminen tässä on petos.

        Pirkko pappi ei ymmärtänyt ollenkaan ketjun aloittajan sanomaa.


      • tepi
        kuunteleva_kirkko kirjoitti:

        Hei.

        Ette varmaankaan ylläty mielipiteestäni, mutta tottakai lasten on saatava kuulua seurakuntaan, jos vanhemmat sen valitsevat. Jeesus sanoi: "Sallikaa lasten tulla minun luokseni." Seurakunnat tekevät paljon lapsi-, perhe-, varhaisnuoriso-, ja nuorisotyötä. Olisi melko outoa, jos nämä kaikki toiminnan piirissä olevat eivät olisikaan seurakunnan jäseniä. Kummallista myös, että on ihan ok liittää lapsi monenlaisten yhdistysten ja harrastusseurojen jäseneksi, vaikkei hän itse ole sitä pyytämässä ja toivomassa vaan vanhemmat tekevät valinnan.

        Hyvää pyhäpäivän jatkoa,
        Pirkko-pappi

        " Kummallista myös, että on ihan ok liittää lapsi monenlaisten yhdistysten ja harrastusseurojen jäseneksi, vaikkei hän itse ole sitä pyytämässä ja toivomassa vaan vanhemmat tekevät valinnan."

        - Laki ei velvoita lasta menemään mihinkään kerhoon tai esimerkiksi jääkiekkoharjoituksiin. Toisin on koulun uskonnonopetuksen kohdalla, jos vanhemmat ovat lapsen kirkon jäseneksi liittäneet. Etkö näe siinä mitään ristiriitaa?


    • *Faith*

      Mietipä tätä:

      13. Ja he toivat hänen tykönsä lapsia, että hän koskisi heihin; mutta opetuslapset nuhtelivat tuojia.
      14. Mutta kun Jeesus sen näki, närkästyi hän ja sanoi heille: "Sallikaa lasten tulla minun tyköni, älkääkä estäkö heitä, sillä senkaltaisten on Jumalan valtakunta.
      15. Totisesti minä sanon teille: joka ei ota vastaan Jumalan valtakuntaa niinkuin lapsi, se ei pääse sinne sisälle."
      16. Ja hän otti heitä syliinsä, pani kätensä heidän päällensä ja siunasi heitä.
      http://www.evl.fi/raamattu/1933,38/Mark.10.html

      • vielä kerran

        Kirkko ei ole jeesus.


      • *Faith*
        vielä kerran kirjoitti:

        Kirkko ei ole jeesus.

        Ilman Jeesusta ei olisi kirkkoa.


      • kirkko on huijausta
        *Faith* kirjoitti:

        Ilman Jeesusta ei olisi kirkkoa.

        Jeesus ei perustanut yhtäkään kirkkoa...


      • *Faith*
        kirkko on huijausta kirjoitti:

        Jeesus ei perustanut yhtäkään kirkkoa...

        Vai ei?

        "Ja minä sanon sinulle: Sinä olet Pietari*, ja tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni. Sitä eivät tuonelan portit voita" (Matt. 16:18).


      • Kristinuskon kirja.
        *Faith* kirjoitti:

        Vai ei?

        "Ja minä sanon sinulle: Sinä olet Pietari*, ja tälle kalliolle minä rakennan kirkkoni. Sitä eivät tuonelan portit voita" (Matt. 16:18).

        " Faith "

        Kun sinä jatkuvasti yksiselitteisesti vetoat Raamattuun otetuihin teksteihin, niin kerro, missä tämä kallio on ja onko siinä kirkkoa ? Vai onko sen tuonelan portit voittaneet ?


    • erdfgfd

      Riippuu siitä, mitä itsekukin kirkolla tarkoittaa. Jos se merkitsee jollekin vain kulissia ja ulkoista rakennusta, miksi sinne liittyä koskaan, mutta jos se merkitsee sitä, että Jeesus saa tulla elämäsi Herraksi, siihen kirkkoon kannattaa liittyä vaikka jo ennen syntymää.

    • foksmalder

      18 vuotta on vähän liioittelua, ehkäpä niin, että nuori voi vanhempien luvalla liittyä uskonnolliseen järjestöön mutta ketään ei liitetä ilman suostumusta, kuten nyt.
      Nykyinen tilannehan täysin kestämätön.

      Ja toisin kuin Faith ehdottaa, niin tämähän ei tarkoita, ettei lastaan voisi kirkkoon viedä tai omista irrationaalisista uskomuksistaan kertoa. Nyt puhutaan kirkon jäsenyydestä.

      • Mielestäni viimeistään 16-vuotiaan tulisi saada päättää itsenäisesti siitä haluaako kuulua siihen kirkkoon johon hänet on kysymättä liitetty vai ei.

        Ja se ei muita perusteluja tarvitse kuin sen, että jos kirkko itse kerran katsoo tuon ikäisen olevan kypsä vaikuttamaan seurakuntavaalien kautta siihen millaisia uskonnollisista näkemyksistä kumpuavia arvoja seurakunnassa tulisi toteuttaa on hän kypsä myös päättämään siitä onko hänellä uskoa vai ei. Tai onko se usko vaikka sitten helluntailaista sorttia ja kirkko kelvoton.

        Yksi vaihtoehto olisi tietenkin tuo ettei oikeustoimikelvottomia lapsia liitetä kirkkoon vaikka pään valelu suoritettaisiinkin.

        Mutta tietenkin kirkonkin näkemys pitää kasteesta kiinni myös kirkkoon liittymiseen kuuluvana asiana on ymmärrettävä kirkon omasta näkökulmasta, moniko täysi-ikäinen enää kirkkoon sitten liittyisi?

        Ei alaikäisten kirkkoon kuuluminen ole varmasti taloudellinen kysymys tässä hetkessä vaan odotusarvo on niissä kirkollisveroissa joita he tulevat myöhemmin elämässään maksamaan.


      • Tapi31
        a-teisti kirjoitti:

        Mielestäni viimeistään 16-vuotiaan tulisi saada päättää itsenäisesti siitä haluaako kuulua siihen kirkkoon johon hänet on kysymättä liitetty vai ei.

        Ja se ei muita perusteluja tarvitse kuin sen, että jos kirkko itse kerran katsoo tuon ikäisen olevan kypsä vaikuttamaan seurakuntavaalien kautta siihen millaisia uskonnollisista näkemyksistä kumpuavia arvoja seurakunnassa tulisi toteuttaa on hän kypsä myös päättämään siitä onko hänellä uskoa vai ei. Tai onko se usko vaikka sitten helluntailaista sorttia ja kirkko kelvoton.

        Yksi vaihtoehto olisi tietenkin tuo ettei oikeustoimikelvottomia lapsia liitetä kirkkoon vaikka pään valelu suoritettaisiinkin.

        Mutta tietenkin kirkonkin näkemys pitää kasteesta kiinni myös kirkkoon liittymiseen kuuluvana asiana on ymmärrettävä kirkon omasta näkökulmasta, moniko täysi-ikäinen enää kirkkoon sitten liittyisi?

        Ei alaikäisten kirkkoon kuuluminen ole varmasti taloudellinen kysymys tässä hetkessä vaan odotusarvo on niissä kirkollisveroissa joita he tulevat myöhemmin elämässään maksamaan.

        16v ikäraja kirkon jäsenyydelle on parempi vaihtoehto kuin tämä nykyinen. Kaste ei vaadi kirkon jäsenyyttä.


    • Kannatetaan

      Olen ihan vakavissani sen lapsen pitämisestä erillään koulusta ja muista pahennuksen paikoista aikuiseksi asti. Kunhan ehdimme tyttöystäväni kanssa naimisiin ja jos vielä saamme lapsia, yritämme kotikasvattaa lapset kokonaan erossa nykyisestä "pahasta maailmasta", jos vain tämä yhteiskunta sen mitenkään sallii. Ei televisiota, ei puhelinta, ei nettiä, vaan vanhan ajan kristillinen kotikasvatus ja hyvin valittuja kirjoja. Meillä on molemmilla sekä opettajan että kirjastonhoitajan koulutus ja pätevä käsitys, millaista on hyvä kristillisyys.

    • Huhhahheijaa

      Sitten on vielä niinkin, että vaikka lapsi olisikin liitetty - kasteen lisäksi - kirkon jäsenluetteloon (esim. lapsijäseneksi tai miksi jäsenksi vain), valtion ei tarvitsisi merkitä ja leimaa lasta väestörekiteriin kirkon jäseneksi.

      Vastuu tästä nykyisestä asiantilasta on valtiolla! Tämä joskus unohdetaan, kun mollataan kirrkkoa, jolla toki on oikeus yrittää lobata itselleen etuja. Ja niinhän se on totta tosiaan tehnyt... Meillä on luterilainen kirkkovaltio, joka kulkee kirkon talutusnuorassa monessa asiasa, kuten tässä lasten leimamerkinnässä, jonka jatkona ja hallinnollisena seurauksena on sitten pakolinen uskononopetus koulussa sekä kirkollisverovelvollisuus, jota 18-vuotias ei voi välttää, vaikka heti eroaisi kun voi.

      Kananedustajat hei, järki ja ihmisoikeussopimukset käteen.

    • Meingott

      Ei, kastetta ei luterilainen kirkko tee ilman, että henkilö jäisi liittymättä kirkon jäseneksi. Ajatus olisi absurdi, sillä kastettu liittyy pelastuksen yhteisöön, Jumalan lapseksi.

    • tv121

      Symp

      Toteutukoon isän ja äidin tahto. Ikäraja kai ei sano mitkä valmiudet ovat kullakin ihmisellä. En oikeastaan ymmärrä mitä pahaa on nykyjärjestelmässä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      240
      2115
    2. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      154
      1368
    3. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      53
      1260
    4. Kaipaaville

      Kerro sun tunteesi ja ajatukset tähän jos et uskalla irl!
      Ikävä
      74
      1025
    5. Tiesitkö? Farmi Suomi Kirsikka Simberg on tämän julkkisnaisen tytär - Katso tyrmäävät mallikuvat!

      Oho, aikamoinen ylläri. Tiesitkö?! Kirsikka Simberg on yksi tämän kauden Farmi Suomi -kisaajista. Hänellä ei ole tuttu t
      Suomalaiset julkkikset
      3
      989
    6. Miten haluaisit

      Että reagoisin jos näkisin sinut nyt?
      Ikävä
      78
      930
    7. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      211
      923
    8. Sinua tulen kyllä ikävöimään pitkään nainen

      mutta oli pakko tehdä päätös oman mielenrauhan vuoksi. Toivottavasti saat elämältä kaiken mitä haluat.
      Ikävä
      45
      825
    9. Kohta me ei enää nähdä :(

      En pääse enää uppoutumaan silmiisi enkä kuunnella ihanaa ääntäsi. Elämä on pstä.
      Ikävä
      39
      649
    10. Kärsämäki rosvojen ja tuhopolttajien kylä?

      Poliisi ampui uhkaava miestä Kärsämäellä. Ja vasta joku poltti rivitalon. Mikä riivaa Kärsämäkisiä? Joko tuulimyllyjen
      Kärsämäki
      15
      640
    Aihe