Olen juutalainen ja ylpeä siitä! Näin sanoi Ruben Stiller
– " Suhtaudun kunnioittavasti uskomiseen. En rehentele sillä, että olen skeptikko-agnostikko, vaan tunnen suoraan sanottuna kateutta siitä, ettei minulla ole uskomisen lahjaa, tunnustaa juutalaista identiteettiään tosissaan etsinyt toimittaja Ruben Stiller.
Ehkä eniten ärsyttävät uskonnonvastustajat
Vapaa-ajattelijoiden argumentteja lukiessa Ruben Stillerille on tullut tunne, että heidän mielestään
elämän tarkoitus täytyisi löytää evoluutiopsykologiasta.
– Yltiörationalistinen ihmiskäsitys, jota en pysty allekirjoittamaan, ja vapaa-ajattelu kulkevat käsi kädessä. Vapaa-ajattelijat haluaisivat monopolisoida totuuden ja määritellä sen, mikä on rationaalista ja irrationaalista. Uskontoja pitäisi korjata niin, että se tyydyttäisi heitä.
– Minua ärsyttävät suunnattomasti Richard Dawkinsin ja Sam Harrisin kaltaiset uusateistit, joiden mielestä kaikki uskonto on pahasta. En siedä ihmisten uskonnollisten tunteiden halveksimista.
– Dawkinsin asteikolla minut määriteltäisiin agnostikoksi, joka on jo kallellaan uskontoon. Uusateistien mukaan tämä on pelkuruuden pahin muoto: en uskalla ottaa sitä riemukasta askelta ateismiin. Mutta missä se heidän riemunsa muka näkyy? Hah!
Ymmärtääkseen länsimaista kulttuuria täytyy hahmottaa sen juutalais-kristilliset juuret, Stiller korostaa. Hän on varma, että uskonnolliset kysymykset tulevat eri muodoissaan entistä merkittävämmiksi. Ihmisillä on hengellisyyden kaipuu. Jostain täytyy löytyä myös etiikan ja lohdun lähteitä.
– Tiede ja poliittiset ideologiat eivät pystyy antamaan viime kädessä vastauksia merkityskatoon eikä sellaisiin eksistentiaalisiin ongelmiin, joita markkinatalouden suhdannevaihtelut aiheuttavat.
– Nyt on helppoa elää vapauden illuusiossa ja ilman uskontoa, mutta tosiasiassa meillä ei ole aavistustakaan, mitä lähitulevaisuudessa tapahtuu. Jossain vaiheessa joudutaan taas kysymään, mikä tässä elämässä oikein on tarkoitus."
http://www.sana.fi/sana/haastattelut/hulttiojuutalainen_on_saarnaajan_sielunveli
Hulttiojuutalainen on Saarnaajan sielunveli
niin totta
0
75
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2954804Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1353085Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?
Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k532995Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?
Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn281551Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2271252- 471209
Yksikään persu ei ole saanut Nobelin palkintoa
Kertoo paljon persujen älyn puutteesta. Demareista mm. Ahtisaari on kyseisen palkinnon saanut.111036Miten antaa merkki hyvin eri ikäiselle miehelle, että kertoisi toiveensa ja ajatuksensa?
Olen pitkään pitänyt miehestä, joka myös varmasti minusta. Hän ei tosin kerro ihastumisesta, eli voi hyvin olla, että tu781011Paskalaista valokuitulakiin
Nyt maksajiksi joutuvat kaupunkilaiset eivätkä mökkiensä ulkohuusseissa kakistelevat mummot. Nimittäin EU määrää jokais52989Emme koskaan keskustelleet kasvotusten syistä välirikollemme
Enkä voisi kertoa perimmäistä rehellistä syytä. Kerroin sinulle pintapuolisen ”paketin” ja otin tavallaan omalle vastuu58981