Minulla ei ole himmeliä vaikka ihailen sitä suuresti. Mielikuvissani näen sen ison vanhan maalaistalon pirtin katossa pitkän ruokapöydän yläpuolella. Pöydällä on valkea liina ja sen päällä itsekudottu kaitaliina joulua varten sekä olkipukki, kolmihaarainen kynttilänjalka ja katajanoksia saviruukussa.
Sen olkihimmelin minä ymmärrän, mutta selittäkääpäs minulle mitä sillä himmelillä tarkoitetaan, jota nyt kovasti ministerit puheissaan käyttävät. Se näyttää liittyvän hyvinvointipalveluihin ja rakennemuutoksiin eli hyvinvointiyhteiskunnan olemukseen ja turvaamiseen.
Kuvaako se himmeli jotenkin sitä kuinka monimutkaista se kaikki on ja miten pienistä osista se turva rakennetaan ja sitten se kaikki riippuu jostakin, katosta.
Himmeli
12
306
Vastaukset
- QQQQ-----
Himmeli on kertakäyttöinen, se herkästi rikkoutuu, harvoin kukaan viittii himmeliä korjata,
joten politikkojen himmelin täytyy olla jotain hyvin sekavaa uusia lakimuodostelmia, jos yksi lakiehdotus pettää, kohta se romuttaa koko sykermän,
politikkojen himmelillä ei ole lopulta enään mitään käyttöä, eikä politikot itsekään enään viitti sotkua selvittää, vaan roskakoriin koko lakiesitykset,
kovin on ikävä suomen tulevaisuus Kataisen johdolla, - Ramoona*
Minäkin olen kuullut hallintohimmelistä puhuttavan etenkin näiden Sote-kiemuroiden yhteydessä, jolloin se tarkoittaa monimutkaista, vaikeaselkoista, byrokraattista ja kaukana tavallisen kansan konkreettisesta kielenkäytöstä. Kielikellon artikkelissa viitattiin siihen, että olisi sana himmeä yhdistetty himmeliin, himmeä voi olla epäselvää. Sanan himmeli alkuperänä on kuitenkin saksan Himmel ja ruotsin himmel eli taivas. Himmeli sopii huonosti epäselvään ja sotkuiseen hallintomalliin, sillä sehän on järjestelmällinen ja hyvinkin selkeän geometrinen rakenteeltaan. Jospa tuo päiden yläpuolella korkealla keinuva ja pyörähtelevä olkiluomus kuvaa byrokraattien pysyttelyä omissa sfääreissään, tavallisen kansan ei ole tarkoituskaan ymmärtää. Himmeleitä olikin alkuun kirkkojen koristeina.
Minäkin jo tuolla jouluriihessä haikailin ehjien laatuisien rukiinolkien perään, taidoillani ja kärsivällisyydelläni ei kyllä synny kuin olkitähtiä. Nykyiset asuinhuoneet ovat niin matalia, ettei suuri himmeli oikein pääse oikeuksiinsa ja missäs sitä säilyttäisi. Lapsuuskodissa oli useampikin himmeli, isä osti taitajalta ja ne vietiin joulun jälkeen vintin orteen talteen roikkumaan, ei se mikään kertakäyttöinen ollut. Kävin kurkkaamassa Nykysuomen sanakirjaakin, ja himmeli merkitsee myös vanhaa morsiamen kruunumaista pääkoristetta ja morsius- tai juhlakatosta.
Sopisiko tähän Himlen i min famn, Taivas sylissäni. Tätä on laulettu suomeksikin jo monen joulun kauneimmissa joululauluissa seurakunnassani.
http://www.youtube.com/watch?v=SE-bDIYlDXo - Makriina ek
Netistä löytyy selityksiä sanalle, mm. Kielikello kirjoittaa pitkän artikkelin.
Uusiosanojen käsittäminen ei aina heti onnistu, onneksi meillä on nyt netti joka tulkkaa sanat ja käsitteet.
Tämähän on politiikan ilmaisu! Olen kyllä huomannut, että politikan sanastoonhan himmeli on tullut. Taisi olla opposition älynväläys. Halventavaksi tarkoitettu, ei kuitenkaan niitä huonoimpia. Täällä on jo himmeliä monipuolisesti ja hyvin käsitelty.
Mielikuvissani himmelin roikkuminen ilmassa on jo sellaisenaan kuvaava. Hyvän näköinenhän se on katsella, mutta ei mitenkään toimintaa kuvaava. Himmelin rakentaminen on tietysti toimintaa, mutta melko kaavamaista, silti vaikka vähän muunnelmia olisikin. Kyllä siinä mielessä on kuvaava politiikkojen uudistuspuuhissa.- fiiuliin*
Minä en nyt puhu politiikasta enkä mistään muistakaan viisaista.
Mainitsen vain himmelistä sen verran että olen sellaisen nähnyt, mutta en koskaan opetellut tekemään.
Ihmettelenkin, ei taida nykyajan harrastelijat himmeleitä paljonkaan kokoon näprätä.
Siinähän olisi mukava harrastus, ne oljet tosin mitä niihin käytetään pitäisi suorana säilyttää ja kuivata.
Mutta kun kaikenlaisista aineista tehdään nykyisin vaikka mitä, niin eikö himmelillekin voisi kehittää jotain materiaalia mistä niitä valmistettaisiin.
Kyllä ne olisivat kauniita juuri suurenssa huoneessa.- miranda...
Askartelu liikkeissä on varmasti tarpeet, kun vaan tekijä löytyy. Näin jonkun esittelevän isoa himmeliä, joka oli rakennettu siten, että se laskostui laatikkoon aivan littanaksi, siis oli helppo säilyttää.
Näin iltapuhteena voi alkaa harjoitella himmelin kuutioita mehupilleistä. Ensin tietenkin täytyy leikata sopivan mittaiset palat ja ei kun tekemään.
Vuoden alusta kun alkaa näpräämään paloja/per pv, niin eiköhän seuraavana Jouluna ole jo aikamoinen häkkyrä koossa!
- *Kukkahame*
Mehupilleistä olen ollut valmistamassa himmeleitä, pitää olla terävä kirurgiveitsi jolla leikkaa sopivan pituisiksi.
Ihan mukavia niistä tuli vieläkin ovat käytössä poikani huushollissa.
Mukavaa yhdessä tekemisen iloa ja lapsetkin innoissaan yrittämässä.
Ensimmäistäkään himmeliä en yksin saisi koottua, mutta kun on yksi joka joukosta taitaa tuon tekniikan, kyllä se valmistuu.Poliitikon Himmeli.
Näköään nämä sote uudistukset ja kuntauudistussuunnitelmat poikivat uudissanastoa, joka panee ottamaan selvää mitä ne tarkoittavat.
Poliitikkojen himmeleistä olen saanut selville että ainakin puoluesihteeri Laanisen himmeli tarkoittaa kuntayhtymää. Monitoimikuntayhtymän tarkoituksena on siis koota kuntayhtymiä samaan organisaatioon, jolloin himmelien määrä vähenee.
Himmelit kuvaavat hallintoa ja sitä juuri yritetään kasata isommiksi kokonaisuuksiksi. Monitoimikuntayhtymää on nimitetty myös "motukuksi".
Aika näyttää millainen motakkutukku syntyy.- miranda ....
katleijanen1 kirjoitti:
Poliitikon Himmeli.
Näköään nämä sote uudistukset ja kuntauudistussuunnitelmat poikivat uudissanastoa, joka panee ottamaan selvää mitä ne tarkoittavat.
Poliitikkojen himmeleistä olen saanut selville että ainakin puoluesihteeri Laanisen himmeli tarkoittaa kuntayhtymää. Monitoimikuntayhtymän tarkoituksena on siis koota kuntayhtymiä samaan organisaatioon, jolloin himmelien määrä vähenee.
Himmelit kuvaavat hallintoa ja sitä juuri yritetään kasata isommiksi kokonaisuuksiksi. Monitoimikuntayhtymää on nimitetty myös "motukuksi".
Aika näyttää millainen motakkutukku syntyy.katleijanen 1
Miksi sinäkin tulit tänne sotkemaan politiikan Himmeleitä, koska meillä on nyt Joulu himmeleistä puhe? Jostain luin, että niitä on nyt jo lasisi, näitä Joulu himmeleitä!
Anteeksi, sinun olikin aloitus ja vastailit noihin toisiin ja minä en nyt pyörrä sanojani, koska kirjoitin, mitä kirjoitin ja äsken kirjoitin Kahvipirttiin ja tulikin teksit;" olet bannattu", siis tämä "sääntöjen vastainen kirjoitus"??
Näin Joulun tuntumassa ei voi edes kirjoittaa niitä tuhmia sanoja, joita ajattelen, kun tuo Saunalahtelainen tekee tuon bannin.
Nyt on kyllä kovassa harkinnassa valita sellainen yhtiö, että netti ei pätki, siis ainakaan tänne "keskusteluihin", sillä kaikki muuhan toimii.
Hitsinvitsi, että olen noista muutamista euroistani niin tarkka, vaikka poltan tupakkaa!
Kokeillaan..toimiiko, vai kirjoitinko jotain "sääntöjen vastaista"???
miranda...
Älä muuta sano, tulla nyt joulun alla politiikan himmeleistä puhumaan, tosi on.
Kyllä oikeat himmelit on ihania etenkin ne olkiset, en ole tainnut muunlaisia edes nähdä. Tosiaan nykyaikana varmaan keksitään vaikka minkälaisia "olkipillejä" himmeleiden tekoon.
Harmittaa kun poliitikot ottavat tuon himmelin käyttöönsä. Yrittävät vissiin kauniimmaksi saada ihmisten mielikuvat noista sote ym kuntauudistusasioistaan kun himmeliksi nimittävät.
Minä taas yritin värkätä sellaisen aloitteen johon saisin edes pari vastausta. Nyt tilaisuuden tullen kiitänkin vastaajia mukavista viesteistä, tack!vielä mirandalle..
Punainen kieltoteksi häiritsee aika vähän ja ilmestyykin kiusaksi aika harvoin.
Tee näin.
Pudota sivu alas, jolloin työpöydällä oleva Saunalahden Mobiililaajakaistasta voit
katkaista internet yhteyden, laske vaikka viiteen ja yhdistä uudelleen. (IP-numero on vaihtunut)
Alalasketun sivun nosto takaisin ja uusi viestin lähetys.
Yleensä yksi katkaisu riittää, joskus joutuu toistamaan. Eihän tähän kulu kuin yksi punainen minuutti.
Voihan tietysti operaattorinkin vaihtaa jos haluaa.- miranda ...
katleijanen1 kirjoitti:
vielä mirandalle..
Punainen kieltoteksi häiritsee aika vähän ja ilmestyykin kiusaksi aika harvoin.
Tee näin.
Pudota sivu alas, jolloin työpöydällä oleva Saunalahden Mobiililaajakaistasta voit
katkaista internet yhteyden, laske vaikka viiteen ja yhdistä uudelleen. (IP-numero on vaihtunut)
Alalasketun sivun nosto takaisin ja uusi viestin lähetys.
Yleensä yksi katkaisu riittää, joskus joutuu toistamaan. Eihän tähän kulu kuin yksi punainen minuutti.
Voihan tietysti operaattorinkin vaihtaa jos haluaa.katleijanen 1
Sinulle kiitos, koska pelkäsin jo, mitä tuli kirjoitettua ja sinä ymmärsit "huumorini". Harvoin täällä pääsee noin vähällä, jos tölväisee toista noin ja sinä sentään jaksoit neuvoa myös noiden bannien kanssa, joten kiitos siitäkin.
Tosin olen huomannut, että se banni lähtee itsekseenkin, kuten tuleekin. Minulla on tapana ensin tarkastaa olenko bannissa, mutta se ilmestyy kuitenkin odottamatta, vaikka koneeni on auki, siis ilman bannia.
Voi mennä tuntejakin ja sitten en enää olekaan bannattu? Omituista!?
Eihän minulla ole koskaan niin "kiireellä kerrottavaa", että se pahemmin haittaisi, joten ne kirjoitukset, joihin haluan vastata, tulevat viiveellä, jos koskaan?
Sinulle halusin kuitenkin vastata, koska yllätyin todellakin suopeaa vastaustasi minulle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236798Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391209Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka231011- 75881
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47814Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59794Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93774Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38761Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14716- 43713