Tiedustelua collieista.

teres7

Joo olen ostamassa siis luultavasti lyhytkarvaise collien tässä jossain vaiheessa. Vaikuttaa niin ihanilta :)

Haluisin tietää esim nämä jutut?

Kuinka yleistä on herkkävatsaisuus ,en kovinkaan mielelläni halua herkkävatsiasta koiraa.Olisi kiva jos pystyis syömään ihan mitä vain? Onko lk colliet enimmäkseen nirsoja vaiko ahneita?

Sittenkun otan kasvattajaan yhteyttä? Mitä minun kannattaa kysyä pennuista ja vanhemmista yms?

Kiitos vastauksista! :)

3

181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pari vinkkiä

      Collie ei ole yhtään herkkävatsaisempi kuin muutkaan rodut. Pennulle annetaan raakaa jauhelihaa ja piimää päivittäin kuivamuonan ohella. Kalaa ja naudanmahaa kerran viikossa. Ruuantähteitä myös kuivamuonan sekaan. Yrjölänpuuro on myös vaihtelua ja vatsaystävällistä ruokaa. Monipuolisesti siis heti pikkupennusta saakka niin koirasta kasvaa "teräsvatsa" joka ruuanvaihteluista ei mene heti ripaskalle :)

      Kasvattajalta kysyt vanhempien terveystulokset, voit myös itse tarkistaa ne kennelliiton sivuilta http://jalostus.kennelliitto.fi/frmKennelnimet.aspx?Lang=fi
      (klikkaa emän/isän kennelnimen alkukirjainta ja etsi listasta).
      Paras tapa kuitenkin on käydä itse paikanpäällä tutustumassa kasvattajaan ja pentuhin :)

    • frida1

      Sk collie ei varmaan ole sen herkkävatsaisempi kuin muutkaan rodut. Riippuu yksilöstä ja siitä, millaiseen ruokaan totuttaa. Kasvattajalta saa yleensä hyvät ruokintaohjeet mukaan. Oman kokemukseni mukaan ovat ahneita ennemmin kuin nirsoja, eli ruoka maistuu :)

      Kasvattajalta kannattaa kysyä vanhempien terveystiedot (lonkka- ja silmäkuvat vähintään oltava ok).

      Lisäksi itse kysyisin aina luonnetestitulokset! Kaikki kasvattajat eivät luonnetestauta koiriaan, tai mainitsevat koirien olevan luonnetestattuja, mutta eivät kerro tulosten olevan huonoja.. Luonnetestien teettäminen pentueen vanhemmilla kertoo siitä, että kasvattajaa kiinnostaa myös koirien luonne eikä pelkästään kaunis ulkonäkö! Hyvä kasvattaja osaa kertoa pentueen vanhempien luonteesta muutakin kuin, että ne on mukavia koiria. Ja sitä kautta osaavat myös arvioida pentuja, mikä on ensimmäisen koiran omistajalle sopiva yksilö.
      Jos luonnetestit eivät ole sinulle tuttuja, niin löydät tietoa netistä. Luonnetestejä on kahdenlaisia: "luonnetesti", josta koira saa pistemäärän sekä "MH-kuvaus", josta tulos on hyväksytty/hylätty. Pelkkää pistemäärää ei kannata tuijottaa, se ei välttämättä kerro mitään, vaan kysyä kasvattajalta tarkemmin tuloksista.

      Toinen asia, jota kysyisin, on pennun vanhempien harrastukset ja mahdolliset koetulokset. Onko kasvattajalla kokemusta esim. palveluskoiralajeista, tokosta tai agilitystä? Jos kasvattaja on itse aktiivisesti harrastanut koiriensa kanssa, niin hän osaa neuvoa myös näissä asioissa tarvittaessa aloittelijaa. Vaikka vanhempia ei olisikaan luonnetestattu, mutta niillä on koetuloksia jostain lajista, niin se on jo hyvä merkki.

      Jotta ei tulisi väärinymmärrystä, niin sk colliet ovat yleisesti ottaen hyväluonteisia ja helppoja koiria. Eikä luonnetestauksen puolesta puhuminen tarkoita, että kyse olisi jotenkin "luonnevikaisesta" rodusta, päinvastoin. Itse vain toivoisin, että koirien kasvattamisessa kiinnitettäisi huomiota myös muihin kuin ulkonäköseikkoihin. Joko niin, että pentueen vanhemmat on käytännössä osoitettu toimiviksi tapauksiksi (koetuloksia taustalla, siis muutakin kuin näyttelymeriittejä!) tai että ne on luonnetestattu. Vaikka itse ei hankkisikaan harrastuskoiraa vaan lenkkeilykaveria, niin toivoisin, että pennun ottajat kysyisivät näiden asioiden perään. Kysynnän kautta myös kaikki kasvattajat alkaisivat kiinnittää näihin asioihin huomiota...

      Tulipahan paatos. Tärkeintä on kuitenkin, että käyt itse paikan päällä tutustumassa pentuihin ja niiden kotiin ennen kuin teet ostopäätöstä. Se, että pääset tutustumaan vähintään toiseen pennun vanhempaan, kertoo jo aika paljon siitä, millaisen koiran olet itsellesi saamassa :)

    • MH-kuvaus

      MH-kuvaus EI VOI olla hyväksytty/hylätty. Monet kasvattajat mainostavat pentuja "hyväksytyllä MH-kuvauksella" mutta se on pennunostajan harhaan johtamista. MH-kuvaus voi olla VAIN suoritettu/keskeytetty! Lukekaa säännöt!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      140
      6273
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3808
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1975
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1949
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1778
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1636
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1542
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1478
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1468
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      35
      1380
    Aihe