Miten määrittelette kauniin kodin ?

Ihmisen koti

Eikö kaunis koti ole kodikas koti, jossa kaikki perheenjäsenet viihtyvät ?
Koti, jossa trendit vaihtuvat joka toinen vuosi on lähinnä huonekaluliikkeen näyttelynurkka ja markkinamiesten keksintö pieni-itsetunoisille ihmisille (naisille)?
Trendi on aika ällöttävä sana.
Missä on ihmisten itsetunto tehdä omannäköinen koti ?
Onko sinun kotisi "trendi", ohimenevä muoti-ilmiö, jossa kaikki laitetaan uusiksi joka vuosi ?
Vai onko se itsetuntoisten ihmisen lämminhenkinen koti ?

52

2607

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Khhihhih

>

Jotenkin tuntuu siltä, että sinä kaipaat vain yhdenlaisia vastauksia...

• Ei tusinakotia

Niin, voiko viihtyä kodissa, jossa kauden trendiväri on valkoinen ja teräs eli tunnelma on kuin teurastamosta ? Sitä minäkin olen miettinyt, kun kotini tarvitsisi vähän remonttia ja uudistusta.

• whitelover

Minulla on juuri tuollainen valkoinen ''teurastamo'' koti, josta pidän todella paljon. Se on minun ylpeyteni ja samalla tila jossa voit rauhoittua. Mutta tosiaan suurin osa ihmisistä ei koe valkoista ''jäistä'' siisteyttä rauhoittavaksi. Minulle se taas on äärimmäisen rentouttavaa :-) Ja muistakaahan sitten että valkoinen sisustus ei ole yhtä kuin steriili, jäinen, kolkko iglu. Kyllä valkoinenkin sisustus voi olla kodikas, vaikka ihmiset käsiittävätkin valkoisen kodin nelistanttisena tyhjänä museona. Kyllä sellainen valkoinen muhkea sohva on kotoisa! Riippuu siis aika paljon myös huonekaluista. Koti on kaunis kun omistaja siellä viihtyy. Ymmärrän kuitenkin kysymyksesi, ja ei, en usko että trendi on ohimenevä. Aina löytyy minun kaltaisiani valkoisen värin rakastajia!

• Kyllähän se
        whitelover kirjoitti:

Minulla on juuri tuollainen valkoinen ''teurastamo'' koti, josta pidän todella paljon. Se on minun ylpeyteni ja samalla tila jossa voit rauhoittua. Mutta tosiaan suurin osa ihmisistä ei koe valkoista ''jäistä'' siisteyttä rauhoittavaksi. Minulle se taas on äärimmäisen rentouttavaa :-) Ja muistakaahan sitten että valkoinen sisustus ei ole yhtä kuin steriili, jäinen, kolkko iglu. Kyllä valkoinenkin sisustus voi olla kodikas, vaikka ihmiset käsiittävätkin valkoisen kodin nelistanttisena tyhjänä museona. Kyllä sellainen valkoinen muhkea sohva on kotoisa! Riippuu siis aika paljon myös huonekaluista. Koti on kaunis kun omistaja siellä viihtyy. Ymmärrän kuitenkin kysymyksesi, ja ei, en usko että trendi on ohimenevä. Aina löytyy minun kaltaisiani valkoisen värin rakastajia!

valkoinen kaunis väri on mutta en itse suosi. En halua että kotini on joku työleiri jossa pitää siivota aamuin-illoin ja vielä joskus välilläkin. Ei sovi kuin jollekin vanhalle piialle.

• valkoinen on ihana
        whitelover kirjoitti:

Minäkin haluaisin valkoisen sohvan jne. mutta enpä viitsi, on lapset ja koira. Juurikin tuollainen muhkea valkoinen sohva olisi ihana, sellainen "pesä" jonne käpertyä...

ps. katselen aina valkoisia vaatteitakin, tosin en uskalla ostaa.

• viis vuotta ollu samat kalusteet oliskos aika jo uusia vaan aika vaikea löytää nahkaisia rokokoo kalusteita

• Nuori nainen

Minkälainen olisi perussisustus (värit) johon ei heti kyllästy, siitä olisi kiva kuulla kokemuksia.
      Tykkään väreistä ja toisaalta neutraalista. Miten sisutuksen voi suunnitella tältä pohjalta ?

• marie5

Minulla on ollut ns. "kyllästymisongelma" aina. Niinpä olen iän myötä oppinut jättämään etenkin seinät hyvin neutraalin värisiksi mutta toisaalta olen myös valikoinut seinien yleensä vaalean/valkoisen sävyn tarkkaan. Edellinen asunnon lämpimään beigeen sävytettyihin valkoisiin seiniin yhdistyi lämpimän ruskean värinen lattia ja huonekalut. Paras "tehosteväri" oli mielestäni musta.

Nykyisen asunnon edelleen lämpimän harmaaseen taittuviin valkoisiin seiniin on yhdistetty hieman kylmemmän väriset mutta silti lämpimän sävyiset harmaa ja tammi. Väripilkkuina on sitten esim. oranssia, violettia ja kirkkaan vihreää.

Pyyhkeitä, verhoja ja mattoja on mielestäni kovin helppo vaihtaa verrattuna seinien maalaukseen tai tapetointiin!

• kaunista
        marie5 kirjoitti:

Minulla on ollut ns. "kyllästymisongelma" aina. Niinpä olen iän myötä oppinut jättämään etenkin seinät hyvin neutraalin värisiksi mutta toisaalta olen myös valikoinut seinien yleensä vaalean/valkoisen sävyn tarkkaan. Edellinen asunnon lämpimään beigeen sävytettyihin valkoisiin seiniin yhdistyi lämpimän ruskean värinen lattia ja huonekalut. Paras "tehosteväri" oli mielestäni musta.

Nykyisen asunnon edelleen lämpimän harmaaseen taittuviin valkoisiin seiniin on yhdistetty hieman kylmemmän väriset mutta silti lämpimän sävyiset harmaa ja tammi. Väripilkkuina on sitten esim. oranssia, violettia ja kirkkaan vihreää.

Pyyhkeitä, verhoja ja mattoja on mielestäni kovin helppo vaihtaa verrattuna seinien maalaukseen tai tapetointiin!

Www.fasttubestream.com kanavalla on hieno ohjelma unelmakodeista. Jotkut osaa.

• Kaunein koti

Puuta ja Artek sekä Lundia huonekaluja. Joka vuoi yksi tai kaksi kalustehankintaa.
      Nyt on keittiön pöytä ja tuolit, olohuoneen satulavyötuolit 2kpl kaksi ritiläpenkkiä.
      Ensi vuonna tarjoiluvaunu ja lattiavalaisin.
      Vanhat kalusteet lähtevät kirppikselle,uusien hankintojen myötä.

• jmäki

mä heitin kellarista remontin alta pois Artekin rusk.satulavyötuolit roskalavalle,tai oikeastaan jätin viereen kun selkä oli pasga enkä ylimpään voinut kantaa, mäntypuu parisängyn päätyineen,parit singerit ja kaikkee hyväkuntoista mitä en kuitenkaan tarvii mutta tullut säästettyä,turhaa krääsää säilytin..

• colors_

Kauniin kodin määrittely on aina subjektiivinen käsitys-kokemus ja vaihtelee henkilöstä toiseen.

Oleellista on että kodin asukkaat itse kokevat sen viihtyisänä ja mielyttävänä.

Ehkäpä yhden yleisluontoisen asunnnon tyylistä riippumattoman tekijän voisi mainita: kokonaisuuden harmonia, siisteys, järjestys ja hyvä ylläpito.

Ps. Omaa silmääni saattaa mielyttää useampinkin tyylikonaisuus ja tämä itse talon arkitehtuuriakin koskien.

Sitten voi nähdä sinänsä hyvin ehtyjä kokonaisuuksia jotka vain eivät vastaa omia mieltymyksiä. Jokaiselle omansa. Helppoa ;-)

- ->

Nuori nainen: "Tykkään väreistä ja toisaalta neutraalista. Miten sisutuksen voi suunnitella tältä pohjalta ?"

Kokonaisuutta dominoivaksi rauhoitavia seesteisempiä värejä / perusteema ( seissä vaikkapa vaaleahkoa osa seinistä tummaa grafiittia) ja sitten pienemillä pinnoilla / yksityiskohdilla hieman väriä mukaan.

Teeppä kierros asuntojen myyntisivuilla ja myös ulkolaisilla sellaisilla. Sieltä voi löytää kiinnostavia itselle sovellettavia värirtakaisuja.

Ps. Makuhuoneen kokonaissävyyn kannattaa kiinnittää huomiota seesteisempien unien edesauttajaksi.

"Valolla ja värillä on väliä, kun uni ei meinaa tulla. Herkkäunisen kannattaa satsata sisutukseen, sillä pienilläkin muutoksilla saa aikaan unta edistävän makuuhuoneen."

- http://www.iltasanomat.fi/asuminen/art-1288335020656.html

- http://www.pirkka.fi/artikkeli/129206-makuuhuoneen-sisustus-rauhoita-tunnelma

- http://m.iltalehti.fi/asuminen/2013100317563488_an.shtml

- http://www.energiakeskus.com/energiasivut/symboliikka/unet.php

- http://sisustusopas.com/2013/06/11/hyvat-unet-sinisessa-makuuhuoneessa/

- http://www.voice.fi/blogit/haluatko-enemman-seksia-nain-makuuhuoneen-varit-vaikuttavat-seksin-maaraan-ja-unen-laatuun/4/49700

- http://www.tikkurila.fi/kotimaalarit/varit/varien_valinnan_abc/varivalinnat_muokkaavat_tilaa

• Ihan toinen

Kiitos oli kiva vastaus ! Juuri uuteen pieneen kämppään (38neliötä) muuttaneena mietin olisiko varman päälle, että laittais ensin seinät ja verhot ja yleisilmeen aika neutraaliksi, ja lisäis sitten väriä ?
      On vähän vaikeaa pitäytyä laimeassa taustassa kun tykkää väreistä.

• näin meillä

Entäs jos väriä olisi yhdellä seinällä ns. tehosteseinänä? Seinässä voi olla myös raitoja, sisustustarroja tms, joilla saa väriä. Itse laitoin lastenhuoneeseen leveää vaakaraitaa yhdelle seinälle ja kun tytär kyllästyi pinkkiin, niin oli helppoa maalata se pinkki raita piiloon toisella värillä, kun ei tarvinnut uusia kaikkien seinien maalauksia. Meillä siis oli raidat valkoinen, vaalea beige ja pinkki, joten nyt kun pinkki raita maalattiin tumman harmaalla, niin huoneen väritys on paljon neutraalimpi.

• kodikas koti

Kaunis on sellainen, jossa itse viihtyy vuosiakin, muuttamatta paljon mitään, ehkä tarpeen mukaan jotain pientä.
      Kaunis koti on nupista kiinni. Mitä fiksumpi on ihminen, sen vähemmän hän trendeistä piittaa.
      Kaunis koti ei ole trendi-har-ras-tus.
      Koti, jossa viihtyy on kaunis, vaikka se olis minkä näköinen jonkun pintaliitäjän mielestä.

• kotihiirehkö

Itse olen pienituloinen ollut aina, ja tällä hetkellä olen opiskelija. Joten niinhän se on käytännössä mennyt, että menot on täytynyt suhteuttaa tuloihin - koskee myös sisustushankintoja.

Mielellänihän toki enemmän sisutukseenkin satsaisin, jos siihen olisi enemmän varoja käytettävissä. No, vaihteluahan aina saa vaikka sillä, että hankki / vaihtaa toisinnaan uuden päiväpeiton, verhot - ja pöytäliinojahan, jos käyttää, niillä voi saada mukavasti ilmettä vaihdettua niin halutessaan. Itse pidän sisutuksessa paljon puusta (lämmin!), valkoisesta väristä yleisilmeenä (mielummin luonnonvalkea kuin puhdas valkea; näin on mulla pukeutumsessakin), ja sitten väreillä ja kuoseilla voi saada sitä ilmettä aikaan.

Oma kotini on pitkälle kirppis -ja kierrätyskeskuskamasta koottu, sanoisinko kuitenkin "hallittu kokonaisuus".:D Mitä nyt tuo yksi keittön alakaappi on repsottanut (käytännössä irti ja nojallaan seinää vasten!) jo varmaan vuoden. Miten en olekaan saanut asialle tehtyä mitään? Vuokrakämppä tämä mun koti, ja taloyhtiön omistuksessa. (No, jos vihdoin sais käännyttyä tuon taloyhtiön puheenjohtajan puoleen - on frendini - että mitä näille vanhoille keittiönkaapeille vois tehdä? Tai ainakin tolle yhdelle vanhalle, joka ei ole enää ruuvattavissa paikoilleen.. )

Vois vaikuttaa yleisilmeeseen, joka on nyt em. syystä vähän epämääräinen.:) (mut mun mielestä ei tälläset oo niin vakavia juttuja - )

• oikeutus
        kotihiirehkö kirjoitti:

Itse olen pienituloinen ollut aina, ja tällä hetkellä olen opiskelija. Joten niinhän se on käytännössä mennyt, että menot on täytynyt suhteuttaa tuloihin - koskee myös sisustushankintoja.

Mielellänihän toki enemmän sisutukseenkin satsaisin, jos siihen olisi enemmän varoja käytettävissä. No, vaihteluahan aina saa vaikka sillä, että hankki / vaihtaa toisinnaan uuden päiväpeiton, verhot - ja pöytäliinojahan, jos käyttää, niillä voi saada mukavasti ilmettä vaihdettua niin halutessaan. Itse pidän sisutuksessa paljon puusta (lämmin!), valkoisesta väristä yleisilmeenä (mielummin luonnonvalkea kuin puhdas valkea; näin on mulla pukeutumsessakin), ja sitten väreillä ja kuoseilla voi saada sitä ilmettä aikaan.

Oma kotini on pitkälle kirppis -ja kierrätyskeskuskamasta koottu, sanoisinko kuitenkin "hallittu kokonaisuus".:D Mitä nyt tuo yksi keittön alakaappi on repsottanut (käytännössä irti ja nojallaan seinää vasten!) jo varmaan vuoden. Miten en olekaan saanut asialle tehtyä mitään? Vuokrakämppä tämä mun koti, ja taloyhtiön omistuksessa. (No, jos vihdoin sais käännyttyä tuon taloyhtiön puheenjohtajan puoleen - on frendini - että mitä näille vanhoille keittiönkaapeille vois tehdä? Tai ainakin tolle yhdelle vanhalle, joka ei ole enää ruuvattavissa paikoilleen.. )

Vois vaikuttaa yleisilmeeseen, joka on nyt em. syystä vähän epämääräinen.:) (mut mun mielestä ei tälläset oo niin vakavia juttuja - )

Onko kodikkuus kaunista? - kysyy tuo avauskysymys. Eikö ole vähän hassusti muotoiltu kysymys??

Mun mielestä kodikkuus kodissa tekee siitä viihtyisän.

Tämä vallalla oleva skandinaavinen virtaviivainen tyylikkyys on oma juttunsa, jokaisella oma makunsa. Itse koen nuo sisutuslehtien kodit usein persoonattomiksi, ja "kylmiksi" - erityisesti silloin kun on juuri vaan vitä mustaa, valkeaa, harmaata, ehkä ruskeaa, beessiä - ja sitten (hieman klisesisesti) KORKEINTAAN joku väripillku siellä, toinen täällä.

Mutta kukin taplaa tyylillään, ja siihen on jokaisella oikeutensa.

• Koti on paras paikka

Minulla on nyt viimeinkin sellainen kaunis koti!Kaksio,jonka remontoimme huolella,käytimme maanläheisiä värejä,joka huoneessa on yksi seinä tehostettu,keittiössä tumman harmaa,olohuoneessa laten ruskea,makkarissa harmaa,ja eteisessä on tapetoitu joitakin seinä,tuulikaapissa myös,ja on kivan ja rauhallisen näköinen koti!Käytämme lisäksi sisustuksessa valkoista ja mpunaista,raikastavat kovasti kokonaisuutta talvella varsinkin.Nyt meillä on valkea joulukuusi,jossa on punaista nauhaa,punaisia ja hopeisia palloja,ja kirkkaat led-valot...kynttiläsommitelmia,viherkasveja,kauniit matot...ja puhdasta tietysti,ja kodissa tuoksuu hyvälle tietty!

• 100 samanlaista

Kaunis koti :

Kiiltävät,valkoiset keittiökaapin ovet,haponkestävillä vetimillä.
      Tähtityynyja riittävästi
      Musta/hopea tehosteseinä olohuoneen sohvan takana
      Popkornipurkkeja 2-3kpl
      Tikkaat,mielummin mustat nojaamassa seinään

Ja sitten riittävästi muuta roinaa, niin VOT.

• munaton koti

Television sisustusohjelmien mukaan kaunis koti on sellainen josta mies on sisustettu ulos.
      Seuraava muoti-ilmiö lienee ulos sisustetun miehen oma ”luola” kellarissa tai autotallin sivuhuoneessa.

• Naatiskelen kun voin

Minun kaunis kotini on minun silmissäni kaunis. Joku voi ajatella, että kauhea luukku, mutta itseäni ja puolisoani, siis meitä vartenhan olen sen sisustanut. Joku voisi sanoa, että semmonen maalaisromanttinen, mutta ei minun mielestäni. Ehkä sekoitus uutta ja vanhaa. Asumme tavallisessa pienessä ok-talossa, yhdessä tasossa. OH on lähinnä oleskelu ja ruokatila takkoineen. Väritykseltään vaal.harmaa (päävärit). Voin pitää omat kynttiläillalliset, sillä se viisihaarainen kynttelikkö löytyy. Keittiö vaniljaa (pääväri) lisänä kulmakaappi, kylmahyllykkö sekä tupakaappi. Ihanat tätivainaani kahden istuttava penkki kolme tuolia, pöytä ei ole alkuperäinen. Tuoleihin ja penkkiin voi vaihtaa halutessaan päälliset. Eteisessä paksumpi tuftattu matto ja rottinkipöytä tuoli (tuolissa pyöreä kukkakuvionen tyyny. Vierashuone/työhuone/kirjahyllyt yhdessä ja toinen mh kalustettu tv-huoneeksi. OH ei telkkaria, mutta keittiöön on laitettu, koska on kiva katsella aamu tv:tä keittiössä. Nää on näitä omia juttuja tietty, mutta tykkään pikkuhiljaa kehittää (sisustaa) huoneitamme. Meidän mh pääväri on sininen ja valkoinen. On Vallilan sinistä seireeni verhoa, valkoista sängynpäällistä ja tyynyt myös samasta kankaasta kuin verhot. Jopa taulut natsaavat huoneen värisävyyn, samoin sininen lasivitriini. OH:ssa helmenharmaat ruokapöytä tuoleineen ja lasivitriini sekä lipastot. Kaunista minun mielestäni. Jos asuisin kerrostalossa, niin varmaankin sisustukseen vaikuttaisi se, koska asunto rakennettu. Vanhempaa tai uudempaa. Jokainenhan laittaa kotinsa omanlaisekseen. Silti, sisustaminen on kivaa ja ihanaa, eikä aina vaadi maltaita. Verhoilla, tyynyillä, pitsi nauhoilla (saa eri leveyksiä ja värejä) saa tänä päivänä edullisestikin. Itse vaihtelen vuodenaikojen mukaan. Ihanaa kun on KOTI, jota voi laittaa. Olenkin siis onnellisessa asemassa, sillä kaikilla ei sitä ole.

• Just mun kotini

Siistiä ja puhdasta ja pitää olla.Se on iso osa viihtyisyyttä.
      Värejä ja kuosejakaan en pelkää, mutta niidenkin pitää hieman sopia keskenään.Tavara vaihtuu yleensä, vain rikkinäisestä ehjään.Eipä kerry nurkkiin kirpparille kuskattavaa.Tilaakin saa olla, ei liian ahdasta, liika ns.sisustustilpehöörikin vaan ahdistaa ja kerää itseensä pölyä.Mutta liian kolkko ja askeettinenkaan ei sisustuksen tarvitse olla.
      Sisustuslehdet, joskus jopa suuruudenhulluine ideoineen jätän niille trendivimmaisille, omien ja muidenkin kotejen pikkumaisille arvostelijoille.Minua ei määräillä, eikä ohjeisteta miten huushollini sisustan.Täällä asun minä!
      Eikä se sisustussuunnittelija, tai arkkitehti.
      Kukin sisustakoon miten haluaa, niin teen minäkin.

• ihan itseä varten

Kyllästyin valkoisiin keittiönkaapin oviin puolessa vuodessa, onneksi ovat mökillä. Seuraavaksi kotiin keittiön ovet grafiitin harmaat tai jotain sinnepäin. Seinät vaalean harmaat paitsi ehkä kaappien yläpuoliset seinät jollain tehostevärillä.

Harkitsin valkoita sohvaa mutta meille se olisi liian rasittava, niinpä vaalean harmaa sohva on sopiva. Siihen värikkäät tyynyt, joiden värin voi vaihtaa eri kankailla vaikka eri vuosina. Seinät valkeat tai vaalean harmaat tai tehosteseinä johonkin. Verhoilla otetaan ne raikkaat ja reippaat värit esille.
      Maalaaminen on niin helppoa, että vaikka tänä vuonna joku seinä olisi räikeän keltainen niin toisena vuotena se voi olla jotain muuta.

Meillä on ollut tietyt kalusteet ja värit nyt kymmenen vuotta. Nyt poistan tapetit ja maalia tilalle. Verhot olen pikku hiljaa vuosien myötä poistanut mutta nyt kun seinistä tulee neutraalimmat niin verhoilla voin kikkailla tunteen mukaan. En silti tulevaisuudessakaan vaihda värejä parin vuoden välein. Eli pitää hiukan miettiä, mitä väriä jaksaa katsella. Helppohan se on sitten tyynyn päällisillä tehdä muutoksia, joku huopa sohvalle väriä antamaan...

Nyt ollaan oikeastaan jatkuvalla syötöllä katseltu omia "koriste-esineitä" ja ties mitä hilavitkuttimia, sillä silmällä, että ylimääräiset lähtee pois tästä talosta. Ei mitään miljoonia matkamuistoja pölyä keräämään, ei saatuja kippoja ja lahjoja kaapit täyteen. Pois vaan kaikki turha.
      Keittiön kaapissakin oli purkkeja, jotka ei oikein toimi ja siellä kaapissa nököttivät ties kuinka monta vuotta. Raahasin isot kasat lähetyskirpparille, ei niitä roskiinkaan kannata heittää.

Sulo Vilenit on nyt taakse jäänyttä elämää.

• skandinavia styl

Skandinavinen tyyli. Mustaa ja valkoista. Nurkkaan oksennettu väriksi.

• Kotilinna

Pistäppäs valokuva siitä omannäkösestä ni päästään vähä jyvälle mitä sä tarkotat :s

• Hui hai

Se on ihan totta että lehtien palstoilla olevat kodit on lähinnä näyttelytiloja, vaikka kuinka kerrottaisi että tämä koti on lapsiperheen koti ym. Sontaa!
      Ei oikeassa kodissa tavarat näytä siltä että ne on otettu suoraan kaupan hyllyltä, tai lelut pysy korissa täydellisesti aseteltuna. AIheuttaa aika monelle varmasti huono äiti syndroomaa kun oma koti ei ole tuollanen näyttelytila.

• ei trendipelle

Karmeita joissakin sisustusohjelmissa ja mainoksissa näkyvät kalpeat ja valkoiset kodit, jotka ovat yhtä viihtyisiä kuin laboratoriot.

Toki makukysymyksiä, mutta kuitenkin sana trendi pitäisi kieltää näissä yhteyksissä.
      Trendi = rahanmenoa ja stressiä täysin turhasta.

• Laumasielut

Minun mielestä, nuorten nyky trendi sekä sisustuskuvissa pääasiassa on olohuoneessa valtavat laatikkoryhmät hoitavat sohvan asemaa ja tottakai valkoiset! (vaikka perheessä on lapsia) sitten lättänä teeveetaso, seinällä pari tasoa jossa valokuvia ja kynttilöitä. Todella persoonallista! eikö totta! Minua ihan yököttää...

• ;D)))

Joo, samaa mieltä. Joistakin läävistä tulee kyllä ennen mieleen CSI kuin ihmisasunto.

• kodikas hetken aikaa

Olen nähnyt erilaisia kauniita koteja. Moni on kuitenkin sellainen, etten itse kuitenkaan kovin pitkään viihtyisi.

Esim 30-luvun talo, jossa käsittelemättömät hirsipinnat sisällä. Oli jotenkin tosi kaunis ja tuli jännä menneen ajan fiilis. Lapsille yläkerrassa ihania koloja seikkailla. Kuitenkin jo tämän vierailun aikana kuikuilin niska kipeänä ikkunoista pihalle. Eli pimeys ja pienet ikkunat alkoi "ärsyttää". Jos asuisin kyseisessä talossa niin kaivaisin moottorisahaa esiin. Lopulta varmaan seinätkin saisi valkean kuultomaalin.

Sitten oli valkoinen maalaisromanttinen asunto. Raikas ensi fiilis. Kaikenlaista koristesälää mutta pääväri aina valkoinen. Ihan kiva ensin mutta jos asuisin siinä niin poistaisin suurimman osan ns koriste esineistä pois. Jotain pirteämpää väriäkin tulisi vaikka sohvatyynyissä. Nyt siellä oli niin valkeaa ja beessiä, aika mummomaista.

Itse asun nyt talossa, jonka remppasimme 2000-luvulla. Tänään jo miettii, että mitä tuolloin ajateltiin?
      Nyt on sitten aika vaihtaa seiniin ja lattiaan värimaailma. Aikansa kutakin ja maku muuttuu iän myötä. Jos nyt laitetaan hiukan vaaleammaksi niin sitten verhoilla ja matoilla voi hakea lisää sävyä ja muuttaa fiilikset kokonaan toiseksi. Puupöytä ehkä vaihtuu lasi/metallisävyyn tms. Tavallaan tykkäisin mustasta mutta en pidä sen pimentävästä vaikutuksesta. Valoisuus on tullut tärkeäksi. Lamppuihinkin on alettu panostaa.

Entinen pitsihuviloita ihastellut tykkää nykyään suurista ikkunoista ja väsyy kun näkee pientä piiperrystä.
      Nyt vaikuttaa sekin, että on oikeasti varaa laittaa sitä mitä haluaa. Aiemmin rajautui moni asia hinnan vuoksi pois.

Kuinka moni on ostanut jonkun sohvan tai tapetin ja kotona se ei tunnukaan niin hyvältä? Harva lähtee heti toiseen vaihtamaan. Meilä ehkä sohvat oli tällainen hankinta.

• Riippuu monesta asiasta, onko lemmikkeäj tai lapsia , mitä kannattaa laittaa. Itsellä seinät valkoiset, tammikalusteita ja hunajan väristä nahkaa .Bambuparketti. Käsintehdyssä matossa tummaa ja keskipunaista jota myös verhoissa,iso olohuone . Mattoa rakastavat myös kissani,eikä nahkaisiin sohviin tule juuri kynnenraapimia. Koirani eivät ole pentunakaan jyrsineet tammisia huonekaluja , mikä vinkkinä kerrottakoon. Tammi ei maistu koirille. Tammikalusteita saa nykyaikaistettuina, ei ole pakko ostaa vanhaa tyyliä jos ei pidä. Mitään lastulevyistä huonekalua en halua ostaa ( Ikea) Minä viihdyn kuten lemmikkinikin

• lapsiperhe13

Meillä on sekä lemmikkejä että lapsia. Silti kotimme on valkoinen/harmaa ja siisti, puhdas, avara ja rojuton. Tavarat on valkoisten ovien takana ja sitä on mahdollisimman vähän. Emme hamstraa mitään. Viihdymme vaikka onkin trendiväritys. Kerrankin sattui trendit oman maun mukaan.

• kirppismuori

Ihanaa, että saatte pidettyä kotinne puhtaana, vaikka on vaaleaa.

Itse asun kahden murrosikäisen kanssa ja vanha vaalea sohva meni pilalle, kun nuoriso söi sohvalla koulun jälkeen (kun en siis ollut paikalla vahtimassa). Olisi pitänyt olla irtopäällinen tai pari.

Meillä ongelmana on liian pieni koti. Kolmio kolmelle ihmiselle on liian vähän. Sen vuoksi tavaroita näkyy myös esillä. En itse pidä sitä ongelmana, vaan olen asennoitunut niin, että meidän koti on rönsyilevä ja ylenpalttinen.

Kun lapset muuttavat aikanaan pois kodista, niin todennäköisesti sitten karsin tavaramäärää rajusti ja teen sisustuksesta pelkistetympää. Siihen saakka käytän sitten vain vähän enemmän aikaa imurointiin ja pölyjen pyyhkimiseen.

Minä noudatan jonkun verran trendejä siten, että poimin sieltä itseäni miellyttäviä asioita. Minulle lapset ja koti on tärkeintä maailmassa, mutta se ei tarkoita sitä, että sisustaisin kotia muita varten. Se ei tarkoita myöskään sitä, etteikö elämässäni olisi mitään muuta merkityksellistä (esim. työ, itseni kehittäminen).

Tämän hetken muotiväreistä valkoinen, musta, harmaa löytyy monia asioita jo entuudestaan. Kylppärini on laatoitettu uusiksi 8-v sitten valkoiseksi, jossa on tummanharmaa kaakelilattia ja korkealla oleva harmaa moderni boordilaatta. Kylppäri ei siis ollut aikanaan muotiväriä, mutta se nyt vain sattuu olemaan nyt trendikkään värinen. Valkoisesta olen pitänyt aina enkä siitä aio luopua jatkossakaan. Limenvihreä oli kova juttu pari vuotta sitten ja sitä on esim. tekstiileissä yhä.

• värikö

mistä ihmeestä musta ja valkoinen ovat väreiksi tulleet?? ei ainakaan väriopin mukaan
      sisustusohjelmien väreiksi kylläkin,,,,, joissa hengetön ilme kaikkineen on vallalla unohdettu asujan persoona ja riippumattomuus toisten mukutottumuksista
      jos olet ilman iskua ja ikeaa niin olet täysin pihalla mutta voithan pelastaa sisustuksesi niin kaikkivoivalla TYYNYLLÄ sehän se vasta on innoa

• saivarteluun auttaa

Meillä on nyt runsaasti värejä. Eri huoneissa eri väriset tapetit. Valkoista ja mustaa ei missään, jaa ovi- ja ikkunalistat on valkoiset.
        Värit riipastaan pois rankan kyllästymisen jälkeen.

En noista suomi-ohjelmista ole mitään suurta innostusta saanut. Kannattaa googlettaa jos yhtään kiinnostaa, ulkomaalaisia sisustuskuvia tai ohjelmia.

Ikeaa meillä ei ole koskaan ollut eikä ilmeisesti tulekaan. Jos nyt kuitenkin ostan valkoiset sohvat niin kukas sen kieltää, että laitan siihen värikkäät tyynyt?

Milläs sanalla mustaa ja valkoista saa esittää? Meillä midhhaudh tyyny sohvalla ja sidddddgga matto lattialla.
        Jos puhutaan, että minkä värinen sohva on niin vastaanko, "ei minkään värinen" sehän on musta.

• kuka siellä asuu ???

", joissa hengetön ilme kaikkineen on vallalla unohdettu asujan persoona", entä jos asujan persoona on esim. musta-valkoinen ? Eikö pääasia ole että asukas viihtyy ? Ei siellä muiden pidäkään viihtyä. Vai oletko sinä nyt joka sanoo minkälainen kenelläkin pitää sisustuksen olla.

• 3+14

Eikö kaiken pitäisi lähteä siitä, että viihtyy itsessänsä? Jos ei viihdy, niin ei se kauniskaan sitä muuta. Jos kiinnostaa aito hyvinvointi ja tyytyväisyys, käykää tutustumassa Alkuajatukseen, siitä löytyy tietoa asioiden selkeyttämiseen, ja kotisivulta voi latada maksutta hyvän "Aito Itse" sähkökirjan.

• .....mummo

Minun kotini on muotoutunut vuosien saatossa ihan itsestään. On vanhaa, jopa retroa, uutta on tullut hankittua sitä mukaa kun entiset on käytetty loppuun.
      Kotini on asutun tuntuinen mutta siisti.
      Kaikki luonani käyneet ovat kehuneet juuri viihtyisyyttä.
      Lapseni uudistavat asunnon usein, nyt on valkoista ja hopeaan hohtavaa, pieniä väriläikkiä mukana. On steriilimpää kuin leikkaus-salissa.
      Säälin lasta kun pitää koko ajan varoa että ei sotke. Lapsen huonekin on tehty näyttelypaikaksi.
      Jos nauttivat kodistaan, mitäpä minä siitä huolta kantamaan.

• totuus 777

Jumalan läsnäolo tekee kodista kauniin. Se saa savimajankin näyttämään kuninkaan linnalta.

• Kaunis koti? Itse elän yksin kaiken paskan keskellä, joten riittäköön se minulle.

• MINUN OMANI

Eiköhän se kauneus ja viihtyvyys ole katsojan (läsnäolijan) silmässä. Itse kyllä vaihtelen esim. keittiön verhoja vähän vuodenaikojen mukaan ja esilläolevaa patalappua, pyyhettä jne. Samoin ns. olkkarissa vaihtuu verhot ja tyynyt, muuten olen sisustanut jopa miettien kuukausia jotain, että natsaako se vai ei. Joskus olen jäänyt ilman sitten, mutta ei haittaa. Myös matot vaihtuvat keittiöön, eteiseen kesäksi. Yhtä kulmahyllyä mietin vuoden ja tulihan se lopulta ja on fantastinen. Pidän (omasta mielestäni) kauniita esineitä esillä, juuri tuossa kulmahyllyllä on Kreikasta tuodut kulho, kannu ja mukit. Samoin seinähyllyllä sekä muutama seinälautanen löytyy. Tupakaappi ja kulmakaappi kuuluvat keittiööni. Ja täytyy sanoa, että meillä vietetään paljon aikaa keittiössä. Kokataan, seurustellaan jne... Myös tv löytyy keittiöstä, vaikka ei sinne niin sovikkaan, mutta tärkeä kapistus. SIitä voi seurata uutiset ja muut tärkeät jutut, kun ehtii. Ja ei tuo seinällä paljon tilaa vie. Voishan senkin tietty vaikkapa piilottaa semmoseen rengin kaappiin halutessaan. Nää on näitä jokaisen omia ihania asioita. Niin äitini, siskoni kuin kälynikin kodit ovat kaikki ihan erilaisia, mutta varmasti heidän jokaisen mielestä aivan ihania, minunkin mielestäni, mutta ne eivät ole minua. Varmaan tuli selväksi, että rakastan keittiötäni eniten.

• Rakastettava toinen ihminen,ei kait sillä ole merkitystä mille koti näyttää,jos sitä ei tahdo näytellä,talonpoikaispirtti,vanhoilla huonekaluilla on istunut iät ja ajat ja on kodikas aina.

• viher

Jos koti on täynnä kasveja niin se ei ainakaan ole ruma eivätkä asukkaat läpeensä pahoja:)

• kodikas itselle

Kaunista tai ei. Oma kotini on minun näköiseni. Monen muun silmään aivan varmasti hajuton, mauton ja väritön. Usein saan kuulla "tänne kaivataan jotain väriä?" Kuka kaipaa? En minä ainakaan.Tärkeintä, että itse viihdyn.

Huonekalut ovat klassisia ja perittyjä. Trendien mukaisia kalusteita tai kuoseja ei ole. Väärimaailma on vaalea. Suosin valinnoissa ajattomuutta. Mielestäni sisustus saa näyttää samalta vaikka 500 vuotta. Trendit ja hittituotteet tulevat ja menevät, mutta klassiset puiset huonekalut, kristallikruunu ja ajattomasti valitut pintamateriaalit säilyttävät arvonsa ja tyylikkyytensä.

Monenlaisia koteja voi pitää kodikkaana ja viihtyisänä. Toisen mielestä jopa askeettinen voi olla kodikas.

• --b.v

Noh, kaunis koti voi olla NIIN monenmoinen. Perinteistä tyyliä, Skandinaavista tyyliä, eurooppalaista/ tietyn maalaista tyyliä, vaihtuvaa tyyliä, samaa tyyliä, tyylittömyyttäkin, uutta ja vanhaa. Tietyllä lailla hieman ruma, rosoinen, originaali tyyli vaikuttaa myös kauniilta ;).

Minulle on ihan yksi lysti millainen tyyli muiden ihmisten kodeissa on ja miten usein kotia sisustetaan. Kukin tyylillään. Aina on syytä pitää mielessä, että mitä ilmeisemmin jokaisen koti edustaa heidän tyyliään, heille - ainakin suurinpiirtein - sopivaa sellaista.

• itsetuntoinen? Ainakin viihdyn, kotini on ensimmäistä kertaa "ihan mun näköinen"...yksin siis asun.

• loviisa3

Nyt on koto kohillaan...jouduin eron takia muuttamaan pikkuyksiöön entisen kivilinnan tilalle...ja ai että on kodinomainen tunnelma. On vaaleaa puuta, iso räsymatto, kynttilöitä. Tunsin tulleeni kotiin 15 vuoden businessliiton jälkeen!

• Melkein säälittää

Onpas tänne kerääntynyt monta sisustuslehtien kokonaisuuksia inhoavaa ihmistä inhoamaan sisustuslehtien kokonaisuuksia. Eikö olisi parasta pysyä lehdistä erossa, kun ne kerran aiheuttavat noin paljon vihaa ja ahdistusta ja kun jotkut ihan joutuvat potkimaan vastaan, kun lehdissä määräillään niin kamalasti?

• kaunis koti

ei mitään ylimääräistä.

• pikku muori

Koti, jossa viihtyy koko perhe.
      Isännän mielipidettä kysytty, hänelle tilaa tehty.
      Lasten tarpeita ja mielipiteitä kysytty ja toteutettu, jos mahdollista.
      Vieraitakin ajateltu.

Kaunis voi olla monenlaista, viihtyisä samoin.
      Joillekin se on paljon pikku tavaraa, tosille hyvin avoin ja pelkistetty.
      Toiset kaipaavat väriä, toiset valkoista ja pelkistettyä.

Meillä oliivinvihreät seinät, puulattiat, valkoiset ovet, katot yms, tummat ruskeat ikkunapuitteet. Harmoninen, kauniisti yhteen sointuva väritys, luonnonläheinen.
      Kalusteissa valkoista.
      Isännän mieliksi jätetty ihana vanha sohva, jota ei tarvitse pihatöistäkään tullessa kovin varoa. Saa lösähtää siihen lepäämään! Parhaalle paraatipaikalle!

Omaa silmää hivelee kauniit tavarat, mutta järjestys olla pitää, muuten menee kovin sekavaksi. Olen sävyittäin ja tiettyihin paikkoihin tehnyt pikku tavaroista sointuvia ryhmiä - ja saanut positiivista palautetta LAPSENMIELISYYDESTÄ, sillä olen kaikki pienet vieraatkin huomioinut laittamalla nalleja ja nukkeja ja leluja täynnä olevan ihanan korin sisustuselementiksi.

Aiemmin sain aivan ihanaa palautetta pikku kodistamme, yksiöstä, jonka kalusteet olivat kirppikseltä, vanhaa valkoista, verhot samoin (sinapinkeltaiset ja samaan sävyyn kukalliset), matot ja valaisimet uusia, ja alkovin parisänkyä suojasi valkoiset Ikean halpisverkkoverhot katosta yhdestä kohden verhotangosta sängyn ympäri kaartaen. Sängyllä itse tekemä ihana (uskallan sanoa, kun oikeesti on ihanan romanttinen! Onnistui!) putkityyny päätytupsuineen ja samasta kankaasta iso tyyny.
      Pikku kotiimme tuli talkkari tarkistamaan jotain pattereita ja jo ovella pysähtyi katselemaan ja sanoi, että eipä ole näin kauniisti sisustetussa kodissa aikoihin käynyt! Kiitin hämilläni, vaikka itsekin ihailin onnistuneita kirppislöytöjä!!!!

Kodikkaan ja tyylikkään ei tarvi olla kallista!!!

• Hetekan salaisuus

Itte kiinnittäisin huamijoo kans nykyaikasen merkkirihkama kertakäyttö "laatu"
      tavaran kestämättömyyteen sekä korjaamiskelvottomuuteen joskus jopa
      täydelliseen epäkäytännöllisyyteen ja huonoon ergonomiaan kun ekonomia
      taitaa meinata yhes arkkitehin vision kanssa enempi kun tulevaisuus,
      Asia koskee osin nii huonekalusteita kun pintamateriaaleja.
      Ennenvanhaa tehtiin semmosia umpipuisia kunnon jousillajotka kesti suvulta toiselle ja
      ovat yhä arvokkaita ehkä siitäkin syystä jotta semmosia ei enää osata ja voida
      tai ehitä valmistaa koska tulis liika kalliiksikin tehä käsityönä mittojenmukaan
      kestävää ja mielekästä korjata eikä heittää pois.

• Jos löytyy säätövara

Sanoisin jotta nykyaikana silkalla valaistuksella voidaan saada aikaan ihmeitä kun käytetään
      hyväksi luonnonvaloa ja keinovalaistusta eri tavoilla.
      Kaupoissahan usein kotona rumatkin myytävät 25 tavarat ja vihannekset saahaan näyttämään näteiltä juuri käyttämällä tietyntyyppisiä loisteputkia valaisimessa.
      On jopa mahdollista vaikuttaa lampun/loisteputken sävyllä koko seinäpintojen
      väriin ja luoda aivan hämyisän pimeästä pirttitunnelmasta tupa valaistuksen jälkeen, verhoillakin voi vaikuttaa aika paljon tunnelmaan ja tietty kynttilän sekä takan tulella?
      modernin valoisa tila?
      Siis pointtini on semmonen että, samatila on melkolailla muunneltavissa ihan erinäköiseksi pelkillä valoilla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      133
      3373
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      38
      2653
    3. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      30
      2485
    4. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      119
      2376
    5. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      32
      2150
    6. Oletko sä luovuttanut

Mun suhteeni
      Ikävä
      115
      1800
    7. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      174
      1458
    8. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      314
      1452
    9. Aatteleppa ite!

Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      312
      1341
    10. Onko se ikä

Alkanut haitata?
      Ikävä
      66
      1198
    Aihe