Katalysaattorin vajaatoiminta.

Yaris2006

Olen tässä ihmetellyt jo muutaman kuukauden onkelmaa Yariksessani. Siis vikavalo syttyy ja koodinlukija ilmoittelee katalysaattorin vajaatoinnasta. Lambdat näyttäisi olevan kunnossa. Vikavalo on poissa tovin, ehkä 1000 km, sen jälkeen, kun koneelle antaa kenkää. Siis huudattaa konetta suurilla kierroksilla 10 -20 km matkan.

Tällä perusteella epäilen vahvasti, että katalysaattori ei lämpene kunnolla lyhyillä matkoilla ja sinne alkaa kertyä jotain nokea ym. Talven tullen vika paheni.

Voihan olla, että katalysaattori on tullut tiensä päähän, mutta kun en usko. Autolla ajettu vasta 130 000 km (vuosimalli 2006). Eihän katalysaattorin pitäisi vielä olla lopussa?

Niinpä päätin suorittaa kokeen: Otin wanhasta sähköuunista eristevillaa ja laitoin sen katalysaattorin ympärille. Villan päälle vielä pellistä suojus.

Uskon, että tämä toimenpide pitää katalysaattorin riittävän lämpimänä ja toimintakuntoisena talven aikana täällä pohjoisessa..

Katsotaan kuinka käy? ...

7

4267

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • patent no:29044768

Tarkista Lambda anturin piuhat, ja sitten seuraavaksi itse anturi. Ota ne villat pois, muuten se kuumenee pilalle. Mutta jos ne villat toimii, niin eikun patenttia hakemaan.
      Tosin autosi on ainoa kappale Suomessa jonka katalysaattori ei lämpene tarpeeksi.
      Joten keksintösi " Katti vauhdilla kuumaksi" ei tule olemaan mikään jätti-menestys, mutta ehkä napa-alueilla kauppaa jonkinverran keksinnöllesi tulisi.

• Yaris2006

En aio hakea patenttia, vaan tarkoitukseni on saada vajaasti toimiva katalysaattori toimimaan kunnolla pohjolan oloissa. Minä kun en usko, että vika on katalysaattorissa. Ei vähän yli 100 000 km ajettu katalysaattori voi olla lopussa. Ilmeisesti sinulla ei ole yaris? Minun yariksessa on kaksi anturia katalysaattorin molemmissa päissä.
      Ovat ilmeisesti jo suunnittelu- ja testivaiheessa huomanneet, että katalysaattori ei tahdo lämmetä. Katalysaattori on laitettu heti pakosarjan jälkeen moottorin etupuolella kovassa viimassa. Kun tuota katalysaattorin paikkaa katsoo, ei kyllä olisi mikään ihme jos välillä jäähtyy liikaa. Hyvän hyötysuhteen omaava, pieniruokainen ja pieni moottori ei "hukkaa" energiaa pakoputkeen.. Ostan Biltemasta pakokaasun lämpömittarin. Asennan sen niin sittenhän sen näkee..

• Jouluja teille

Hyviä Jouluja sulle "Yaris 2006", itellä on 2013 malli ja se ihme vaihteisto CVT,
        Ei kyllä pitäs vielä tuossa lukemissa mitään Catalysator ongelmia olla, tulee mieleen lambdat sun muut anturit, lämpö, imuilma ja muut
        Eikö ole käytettävissa OBD lukijaa?

• versoilia

Ei katti välttämättä rikki ole(jos kopsautat vasaran perällä eikä kilise)mutta se on vaan tukkoinen.Itse vaihdoin suosiolla yaris versoon 260tkm tarvikekatin,oli muuten samat oireet ja hyvin on sitten pelannut.

• Yaris2006

Nimimerkille "Jouluja sulle". Tämä minun malli on se robottivaihteisto (multimode). OBD lukija ilmoittelee, että kaikki pitäisi olla kunnossa. Ei mitään ilmoituksia viallisista antureista, ym. Tuli vikailmoitus "katalysaattorin vajaatoiminta". Mitä kovempi pakkanen, sitä nopeammin kuittauksen lälkeen. Huonommillaan noin 50 km pätkä-ajon jälkeen. Nyttemmin ei ole vikavalo syttynyt sen jälkeen kun lämpöeristin katalysaattorin..
        OBD lukijalla näen CO2 -prosentin. Se seilaa miinus 2 ja plus 3 välillä. Lieneekö tuo oikein?
        Tuo robottivaihteisto vaihtaa mielestäni aivan liian pienillä kierroksilla. Tuskin ehtii rauhallisesti kiihdyttäessä moottori 2000 kierroksiin kun jo vaihtaa. ES -toimintoa pitämällä päällä saa kierroksia lisää... Tai sitten on vielä mahdollisuus vaihtaa itse manuaalisesti..

• Yaris2006

Jep, patent no:29044768 oli oikeassa! Autoni oli ainoa kappale, jossa katalysaattori ei lämmennyt. Kovemmalla pakkasella, yli 25 astetta, häiriövalo syttyi yhtenään. Vaihdoin kummatkin lambda-anturit ja kas. katalysaattorin lämpötila pomppasi noin 200 astetta. .. ihan ilman mitään eristeitä... Luultavasti ykköslambda taisi olla sökö..
      Katsotaan, syttyykö häiriövalo vielä...

• Yaris2006

.. ja syttyhän se. Mitähän tekisi? Täytyykö nöyrtyä ja viedä yaris korjaamolle. Lambdat vaihdettu, pakokaasutestin tulokset erittäin hyvät. Silti häiriövalo syttyy noin 20 km ajon/3 käynnistyksen jälkeen...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      116
      6070
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      33
      4167
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3372
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      3006
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      258
      2100
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      88
      2014
    7. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      44
      1866
    8. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      143
      1805
    9. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1706
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1579
    Aihe