Katalysaattorin vajaatoiminta.

Yaris2006

Olen tässä ihmetellyt jo muutaman kuukauden onkelmaa Yariksessani. Siis vikavalo syttyy ja koodinlukija ilmoittelee katalysaattorin vajaatoinnasta. Lambdat näyttäisi olevan kunnossa. Vikavalo on poissa tovin, ehkä 1000 km, sen jälkeen, kun koneelle antaa kenkää. Siis huudattaa konetta suurilla kierroksilla 10 -20 km matkan.

Tällä perusteella epäilen vahvasti, että katalysaattori ei lämpene kunnolla lyhyillä matkoilla ja sinne alkaa kertyä jotain nokea ym. Talven tullen vika paheni.

Voihan olla, että katalysaattori on tullut tiensä päähän, mutta kun en usko. Autolla ajettu vasta 130 000 km (vuosimalli 2006). Eihän katalysaattorin pitäisi vielä olla lopussa?

Niinpä päätin suorittaa kokeen: Otin wanhasta sähköuunista eristevillaa ja laitoin sen katalysaattorin ympärille. Villan päälle vielä pellistä suojus.

Uskon, että tämä toimenpide pitää katalysaattorin riittävän lämpimänä ja toimintakuntoisena talven aikana täällä pohjoisessa..

Katsotaan kuinka käy? ...

7

3788

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • patent no:29044768

      Tarkista Lambda anturin piuhat, ja sitten seuraavaksi itse anturi. Ota ne villat pois, muuten se kuumenee pilalle. Mutta jos ne villat toimii, niin eikun patenttia hakemaan.
      Tosin autosi on ainoa kappale Suomessa jonka katalysaattori ei lämpene tarpeeksi.
      Joten keksintösi " Katti vauhdilla kuumaksi" ei tule olemaan mikään jätti-menestys, mutta ehkä napa-alueilla kauppaa jonkinverran keksinnöllesi tulisi.

    • Yaris2006

      En aio hakea patenttia, vaan tarkoitukseni on saada vajaasti toimiva katalysaattori toimimaan kunnolla pohjolan oloissa. Minä kun en usko, että vika on katalysaattorissa. Ei vähän yli 100 000 km ajettu katalysaattori voi olla lopussa. Ilmeisesti sinulla ei ole yaris? Minun yariksessa on kaksi anturia katalysaattorin molemmissa päissä.
      Ovat ilmeisesti jo suunnittelu- ja testivaiheessa huomanneet, että katalysaattori ei tahdo lämmetä. Katalysaattori on laitettu heti pakosarjan jälkeen moottorin etupuolella kovassa viimassa. Kun tuota katalysaattorin paikkaa katsoo, ei kyllä olisi mikään ihme jos välillä jäähtyy liikaa. Hyvän hyötysuhteen omaava, pieniruokainen ja pieni moottori ei "hukkaa" energiaa pakoputkeen.. Ostan Biltemasta pakokaasun lämpömittarin. Asennan sen niin sittenhän sen näkee..

      • Jouluja teille

        Hyviä Jouluja sulle "Yaris 2006", itellä on 2013 malli ja se ihme vaihteisto CVT,
        Ei kyllä pitäs vielä tuossa lukemissa mitään Catalysator ongelmia olla, tulee mieleen lambdat sun muut anturit, lämpö, imuilma ja muut
        Eikö ole käytettävissa OBD lukijaa?


    • versoilia

      Ei katti välttämättä rikki ole(jos kopsautat vasaran perällä eikä kilise)mutta se on vaan tukkoinen.Itse vaihdoin suosiolla yaris versoon 260tkm tarvikekatin,oli muuten samat oireet ja hyvin on sitten pelannut.

      • Yaris2006

        Nimimerkille "Jouluja sulle". Tämä minun malli on se robottivaihteisto (multimode). OBD lukija ilmoittelee, että kaikki pitäisi olla kunnossa. Ei mitään ilmoituksia viallisista antureista, ym. Tuli vikailmoitus "katalysaattorin vajaatoiminta". Mitä kovempi pakkanen, sitä nopeammin kuittauksen lälkeen. Huonommillaan noin 50 km pätkä-ajon jälkeen. Nyttemmin ei ole vikavalo syttynyt sen jälkeen kun lämpöeristin katalysaattorin..
        OBD lukijalla näen CO2 -prosentin. Se seilaa miinus 2 ja plus 3 välillä. Lieneekö tuo oikein?
        Tuo robottivaihteisto vaihtaa mielestäni aivan liian pienillä kierroksilla. Tuskin ehtii rauhallisesti kiihdyttäessä moottori 2000 kierroksiin kun jo vaihtaa. ES -toimintoa pitämällä päällä saa kierroksia lisää... Tai sitten on vielä mahdollisuus vaihtaa itse manuaalisesti..


    • Yaris2006

      Jep, patent no:29044768 oli oikeassa! Autoni oli ainoa kappale, jossa katalysaattori ei lämmennyt. Kovemmalla pakkasella, yli 25 astetta, häiriövalo syttyi yhtenään. Vaihdoin kummatkin lambda-anturit ja kas. katalysaattorin lämpötila pomppasi noin 200 astetta. .. ihan ilman mitään eristeitä... Luultavasti ykköslambda taisi olla sökö..
      Katsotaan, syttyykö häiriövalo vielä...

      • Yaris2006

        .. ja syttyhän se. Mitähän tekisi? Täytyykö nöyrtyä ja viedä yaris korjaamolle. Lambdat vaihdettu, pakokaasutestin tulokset erittäin hyvät. Silti häiriövalo syttyy noin 20 km ajon/3 käynnistyksen jälkeen...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      133
      5320
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3307
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1867
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1531
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1425
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1316
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1307
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1287
    Aihe