kauan vauva muistaa vanhempansa?

mammamiaa

Äiti vauva lähtee joulua viettämään sukulaisten luo kun isi on töissä. erossa ollaan 7 vuorokautta.
vauva on siis 5kk.

äidillä myös suunnitelmissa lähteä uutta vuotta viettämään, jättäen vaavin isin hoiviin. Vauvaa imetetään, mutta osaa ruokailla myös tuttipullolla. testattu juttu.
äiti poissa n. 18h.

palstoista lueskellut että pieni vauva unohtaa vanhempansa todella nopeasti, mutta varmasti löytyy kokemuksia! ja jos joku tietää tutkimuksia sun factaa niin saa linkittää!

muistaahan tuo vaavi mummunsakin jota näkee kerran viikossa? vai muistaako?

12

4830

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muistaa1

      meillä isi on reissussa viikon, kyllä vauva muisti ikää oli silloin 4kk

    • äskeinen

      toki kannaattaa varoks se uus vuosi järkätä niin, jos mahollista, että olette kaikin kotona aatonaaton. siis, ettei heti jää iskän kanssa kaksin

    • niin pieni

      Meillä vauva 2 kuukauden ikäinen. Muakin kiinnostaisii tietää, että kauanko tämän ikäinen muistaa vanhempansa?
      Jos vauva jää vaikka isän kanssa kotiin kun äiti menee n. 2 tunniksi kaupoille, niin muistaako vauva äitinsä tuon 2 tunnin erossa olon jälkeen?
      Tai jos vauva nukkuu päivällä sen 3-4 tuntia, niin tunnistaako se herätessään mut tai isänsä?

    • .,.,.,

      Se, että vauva tunnistaa ja se, että vauva muistaa ovat näissä keskusteluissa vähän eri asioita. Kun sanotaan, että pieni lapsi voisi olla vanhemmistaan erossa noin 1vrk/ikävuosi, perustuu siihen, että pieni lapsi ei pysty pitämään mielessään muistoa vanhemmastaan pitkään. Eli noin pieni vauva ei muista isää ollessaan erossa tästä, mutta muistaa kyllä kun taas näkee isän. Siksi molempien vanhempien poissaolo on tosi raskasta vauvalle, hän on turvaton ja hämmentynyt, koska ei pysty ylläpitämään sitä muistikuvaa vanhemmista.

    • naapurit näkee sen!

      Toivottavasti joku tekee ilmotuksen lastensuojeluun, että olet huo*raava alkoholisti!

      • mammamiaa

        ...huono provo... :D Yrittäisitte edes vähän!
        muille suuri kiitos vastauksista! Keretään olemaan kotona monta yötä ennen kun äiti lähtee.
        vielä kun lähtee niin yöaikaan niin pikkuisellahan menee suurin osa nukkuessa sen ajan kun oon poissa.
        jatko kyssäri! Pitääkö pieni hyvästellä ennen kuin lähtee, että ymmärtää että äiti lähtee, vai olisko mitään ideaa jos nukuttaisin, ja sitten lähtisin vaivihkaa.. Ymmärtääkö noin pieni vielä hätääntyä mihin Mami meni?


      • hgfkh
        mammamiaa kirjoitti:

        ...huono provo... :D Yrittäisitte edes vähän!
        muille suuri kiitos vastauksista! Keretään olemaan kotona monta yötä ennen kun äiti lähtee.
        vielä kun lähtee niin yöaikaan niin pikkuisellahan menee suurin osa nukkuessa sen ajan kun oon poissa.
        jatko kyssäri! Pitääkö pieni hyvästellä ennen kuin lähtee, että ymmärtää että äiti lähtee, vai olisko mitään ideaa jos nukuttaisin, ja sitten lähtisin vaivihkaa.. Ymmärtääkö noin pieni vielä hätääntyä mihin Mami meni?

        Itse olen sanonut heipat kun olen lähtenyt. Jostain syystä se on helpottanut ainakin itsellä sitä lähtemistä kun on kertonut menevänsä ja milloin palaa vaikka vauva ei suoranaisesti ymmärrä. Jotenkin tuo vaivihkaa lähteminen tuntuis iteltä karkaamiselle vaikka se ei sitä olekkaan :D


    • muistaa1

      Voisi olla parempi, että isi nukuttaa, on sitten sama joka yölläkin hoitaa jos herää. Vaikka ei meillä oo vaikutusta ollu kumpi koskakin hoitaa, mutta varoiksi, jos sinua epäillyttää. Ja siittä tulee sinulle turvallinen mieli, kun näät, että iskällä ja vauvalla sujuu iltahommelit =)

    • ölkk

      miksi se pitää olla juuri äiti joka on kokoajan lapsen kanssa? :D Tottakai isä on yhtä tärkeä lapselle, itse en aio imettää ja saa isä siinä myös lapseensa luoda läheistä suhdetta, en todellakaan halua että minä olen se josta lapsi on aina riippuvainen ja isä vaan joku hahmo jolle lapseni jätettyäni joudun miettimään muistaako minua enää.. Aion kyllä käydä kaupassa ihan rauhassa ja muuallakin jos pari tuntia poissa oon, kyllä isä pärjää kun korviketta lapsi syö, eikä ole riippuvainen vaan äidistä.. Ihan kuin isä olisi vaan joku sivuhahmo lapselle.. huhhuh..

      • Ei kiinni imetyksestä

        Et kai kuvittele, että imetys automaattisesti johtaa siihen, että lasta ei voi hoitaa kuin äiti? Jos lapselle vain pullokin kelpaa, niin ei todellakaan ole mitään ongelmaa. Meillä mies on hoitanut lasta alusta asti todella paljon ja jos minun on johonkin pitänyt lähteä, niin hän on antanut lapselle lypsettyä äidinmaitoa pullosta. Toisaalta ihmettelen myös sitä, että joillakin on niin suuri paniikki siitä, että lapsi on riippuvainen äidistä? Tottakai hän on. Ei se sitä tarkoita, etteikö isäkin voisi hoitaa, mutta se riippuvaisuus nyt vain on pienen vauvan ominaisuus. Ei se vauvavuosi kauan kestä.


      • toivon mukaan

        et ole vielä lapsia hankkimassa jos ajatusmaailma on tota luokkaa että imetyskin täytyy väliin jättää ettei vaan vauva kiinny äitiinsä liikaa.Kuulostaa ihan sairaalta tuokin..


      • mammamiaa

        Alun perin murehdinkin enempi että muistaahankohan vauva isänsä taas nähdessään.. Oon minäkin käynyt kaupassa yms, ihan rauhassa vaikka imetän. Tullut otettua tavaksi aina toiselle tissille laittaa maidonkerääjän niin näitä maitoja on sitten aina jääkaapissa ollut varalle kun mamma on lähtenyt kauppaan. Ikinä eivät ole kyllä tarvinneet vaikka ollut reilu parikin tuntia poissa.. Nyt on vain ensimmäinen yö poissa niin vähän jännittää...
        suosittelen kyllä imetystä edes kokeilemaan! Isi on saanut luotua sitä suhdettaan vauvaan kyllä mielin määrin vaipanvaihdoilla ja leikkimällä yms, nyt saanut isikin jo alkaa soseita syöttämään. Miinuspuolena ajattelet varmasti että, niinkuin minäkin ajattelin raskausaikana, että hittovie minunko ne kaikki yöheräilyt täytyy hoitaa jos imetän... Mutta voin lohduttaa: tuut heräämään anyways siihen kun lapsi herää yöllä, keskellä yötä on paaaaaaljon helpompi lykätä tissi suuhun kuin ottaa muksu olkapäälle ja lähteä keittiöön askartelemaan ja lämmittelemään tuttipulloa... Jouduthan sinäkin sitä tekemään ihan yhtä paljon kuin Se isikin, luultavasti vielä enemmänkin kun isyysloma loppuu.
        ja isi auttoi meilläkin niissä yösyötöissä alkuun kun oli synnytyksestä paikat kipeenä, ja nosteli vaavia mun vierelle ja pois, Itse ei tarvinnut paljon vaivautua!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3045
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2291
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      122
      1680
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1533
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1067
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      934
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      891
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      846
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      791
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      754
    Aihe