kuviosaha

Askartelija

ostin innostuneesti kuviosahan, kun jostakin luin, että sillä voipi vaneerista sahata kaikenlaista, esim. tervetuloa-kyltti oveen tms. haluaisin nyt lisävinkkejä. jos teillä on tiedossanne sivuja, joilta voi opastusta hakea, niin olisin kiitollinen....

15

10754

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • peukalo

olis tuohon hommaan näppärämpi jos paljon pieniä yksityiskohtia tosin sillä ei pääse kuvion keskelle vain ääriviivat..

• askartelija

Olen ollut ymmärtävinäni (nainen kun olen, niin uskallan kysyä tyhmiäkin!), että jos ensin poraa keskelle reiän ja aloittaa siitä kuvion tekemisen, niin kuviosaha siinä hyvä???? Mikä sitten on vannesaha? Pitää varmaan lähteä puutyökurssille... :))

• Roope
        askartelija kirjoitti:

Olen ollut ymmärtävinäni (nainen kun olen, niin uskallan kysyä tyhmiäkin!), että jos ensin poraa keskelle reiän ja aloittaa siitä kuvion tekemisen, niin kuviosaha siinä hyvä???? Mikä sitten on vannesaha? Pitää varmaan lähteä puutyökurssille... :))

Kuviosahalla (jos puhutaan sähköllä toimivasta) sahaaminen ei ole aivan helppoa!
        Pienellä harjoittelulla ja muutamien katkenneiden terien jälkeen saakin aikaan jonkinlaista jälkeä.
        Vie jonkin verran aikaa, ennenkuin saha kulkee sinne minne pitää!

• puuseppä
        askartelija kirjoitti:

Ero on siinä, että jos haluat sahata vannesahalla sisäkuvioita, täytyy ensin porata reikä ja terä täytyy katkaista ensin ja sitten hitsata kiinni. Sahauksen jälkeen terä täytyy jälleen katkaista, ellet halua jättää terää työhösi koristeeksi:-]

• Askartelija
        puuseppä kirjoitti:

Ero on siinä, että jos haluat sahata vannesahalla sisäkuvioita, täytyy ensin porata reikä ja terä täytyy katkaista ensin ja sitten hitsata kiinni. Sahauksen jälkeen terä täytyy jälleen katkaista, ellet halua jättää terää työhösi koristeeksi:-]

tämä minun onkin siis pistosaha (!) ja se kai eri juttu, kuin vannesaha? Näin naisena en aina ihan oikein noita nimityksiä tajua. ;)

• puuseppä
        Askartelija kirjoitti:

tämä minun onkin siis pistosaha (!) ja se kai eri juttu, kuin vannesaha? Näin naisena en aina ihan oikein noita nimityksiä tajua. ;)

On eri juttu. Vannesahan terä on yhtenäinen lenkki, joka voi olla useita metrejäkin pitkä. Pikkuhommat hoituvat kyllä pistosahalla.

• askartelija
        puuseppä kirjoitti:

On eri juttu. Vannesahan terä on yhtenäinen lenkki, joka voi olla useita metrejäkin pitkä. Pikkuhommat hoituvat kyllä pistosahalla.

kiitos :) taas viisastuin...toivottavasti... :)

• keskisormi

Jopa on sedillä isot ja upeat vehkeet! Hän halusi neuvoa kuviosahan käyttöön ja aloittelijan ei missään tapauksessa kannata investoida vannesahaan. _Haloo_

Kuviosaha on tosi monipuolinen työkalu. Kuviosahalla, naulaimella ja akkuporakoneella rakentaa vaikka kokonaisen talon. Ja vannesahaa ei siinä tarvita mihinkään.

Kuviosahan käytössä keskeinen pointti on se, että joka hommaan on olemassa omanlainen terä.

Jos sahaa paljon suoraa, kannattaa olla leveä terä ja jyrkkiä koukeroita (Esim juuri kirjaimia) sahatessa pitää olla mahdollisimman lyhyt terä. (Että saha kääntyy nätisti mutkissa)

Teriä on myös erilaisille materiaaleille ja erilaisilla hammastuksilla, jotkut tekee nätimpää sahausjälkeä kuin toiset. Kannattaa ostaa sellainen terälajitelma, jotta voi kokeilla erilaisia sahauksia. Sahan mukana tulevalla yleisterällä ei juuri mitään nättiä saa aikaiseksi.

Yleissääntönä myöskin se, että mitä enemmän laitat koneeseen kierroksia (siis terän nopeus), sitä parempaa jälkeä tulee.

Ja kun on pitkä ja karkeahampainen terä, voit sahailla vaikka polttopuita!

Mukavaa puutyöharrastelua!

• Kuvioita

Eikös kuviosaha ole kehitetty kuluneiden autonrenkaiden kunnostukseen?

• LPA

Mikä on kuviosahan ja pistosahan ero?

• Jesse James

Niillä on sama ero kuin kaivinkoneella ja kaivurilla.

• LPA
        Jesse James kirjoitti:

Niillä on sama ero kuin kaivinkoneella ja kaivurilla.

Juu kiitos vaan valaisevasta vastauksesta :-/ Ei minulla ole tuo terminologia tuoltakaan osin oikein hallinnassa. Mies sanoo, ettei mopo ja moottoripyörä ole sama asia - onko sitten kaivinkone ja kaivuri?

• Jesse James
        LPA kirjoitti:

Juu kiitos vaan valaisevasta vastauksesta :-/ Ei minulla ole tuo terminologia tuoltakaan osin oikein hallinnassa. Mies sanoo, ettei mopo ja moottoripyörä ole sama asia - onko sitten kaivinkone ja kaivuri?

Se on ihan tosi, että moottoripyörää ei koskaan kannata sanoa mopoksi ainakaan omistajan kuullen. Olisko sun mies mennyt joskus niin sanomaan?...

Kaivinkone ja kaivuri on tietenkin sama asia. Tästä voit ehkä päätellä jotain pisto- ja kuviosahan eroavaisuuksista.

• LPA
        Jesse James kirjoitti:

Se on ihan tosi, että moottoripyörää ei koskaan kannata sanoa mopoksi ainakaan omistajan kuullen. Olisko sun mies mennyt joskus niin sanomaan?...

Kaivinkone ja kaivuri on tietenkin sama asia. Tästä voit ehkä päätellä jotain pisto- ja kuviosahan eroavaisuuksista.

"Tästä voit ehkä päätellä jotain pisto- ja kuviosahan eroavaisuuksista."

No ehkä hikisesti kykenen tuohon ;-)
        *menee keittämään kuviomakaroonia lounaaksi*

• Askartelija

kiitokset kaikille vastaajille! Opin uutta ja sain vähän tietämystäkin lisää. Näin oli tarkoituskin. Nyt tiedän vanne- ja kuviosahan eron, kaivurin ja kaivinkoneen sekä myös mopon ja moottoripyörän eron... ;)))
      eli tietoa tuli jo vähän ylimääräistäkin!! hyvää jatkoa kaikille... hmm. nettisivuvinkkejä ei kyllä tullut.... :(

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      48
      3130
    2. Ruumis kanavassa

Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2894
    3. Pieni nainen, paras nainen

Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2326
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1432
    5. Ei mitään menetettävää

Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1316
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1083
    8. Mitä sä ajattelet

Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe