Joulu ja uusperheet

Järkeä peliin

Oletteko koskaan arvoisat uusperheelliset ajatelleet, minkälaista piinaa joulu on entisen liiton lapsillemme, lasten isovanhemmille.
Kun te raahaatte lapset jonnekin kauas, jotta eivät saa todellakaan tavata ketään muuta kuin tämän uuden kumppaninne.
Teillä ei näytä olevan minkäänlaista inhimillisyyttä lapsianne kohtaan, viette heiltä ihan kaiken, yritätte pakolla saada sitä uutta ihmistä lapsille myydyksi.

Ne kumppanin vaihtomarkkinat pitää olla seurustelun aikana, kun valinta on sitten tehty, sitten ei enää haahuilla muualla. Silloin vältytään vältä kamalalta lasten henkiseltä "murhalta".

157

3858

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -----

      ""Oletteko koskaan arvoisat uusperheelliset ajatelleet, minkälaista piinaa joulu on entisen liiton lapsillemme, lasten isovanhemmille.
      Kun te raahaatte lapset jonnekin kauas, jotta eivät saa todellakaan tavata ketään muuta kuin tämän uuden kumppaninne.""

      Hassua.
      Me olemme nimittäin menossa mieheni, hänen lastensa ja yhteisten lastemme kanssa jouluksi anoppilaan. Eivät ole ainakaan vielä tähän päivään mennessä lapset myöntäneet, että mummolassa oleminen olisi piinaa, mutta ovatkin vielä niin pieniä. Murrosikäinen toki saattaa jo näin ajatella :D

      ""Teillä ei näytä olevan minkäänlaista inhimillisyyttä lapsianne kohtaan, viette heiltä ihan kaiken, yritätte pakolla saada sitä uutta ihmistä lapsille myydyksi.""

      Onneksi anoppi on niin mukava, että tuskinpa lasten hänen luokseen vienti on epäinhimillinen henkinen murha. Ja ketään ei ole meillä tarvinnut myydä :)

      • asdasdas

        VASTAUS AP:LLE

        Riippuu iha tapauksesta.. jos vaikka kysysit lapsiltasi


      • ensiöelli
        asdasdas kirjoitti:

        VASTAUS AP:LLE

        Riippuu iha tapauksesta.. jos vaikka kysysit lapsiltasi

        Mikä mulha.Hi,hi tässähän vain elonpiili laajenee ja joulunakin on lahjat mitä lunsahammat


      • ss661

        Olen "erolapsi". Jokatoisen Joulun vietin isäni (hänen uuden perheen) ja isän puolen sukulaisten/vanhempien kanssa.Sillävälin äitini vietti joulua uuden kumppaninsa kanssa hänen sukulaisten luona.Jokatoista joulua vietin äitini kanssa ja äitini sukulaisten/vanhempien kanssa.Joulunpyhinä oli minulla aikaa viettää Joulua myös uusioperheeni ja heidän sukulaisten/uusio isovanhempien kanssa.Jouluja ei oltu lyöty kirjaimellisesti lukkoon vaan mentiin kunkin perheen menojen mukaan.Vanhempani olivat hädintuskin puheväleissä.Vain minun menemiseni ja tulemiseni pakotti heidät jotenkuten kommunikoimaan keskenään.Minun lapsuuteni Joulut ovat olleet hyviä.


      • jotain puuttuu

        No tässähän jää juuri miehesi entisen vaimon puolelta isovanhemmat näkemättä lapsiltasi, vaikka ei nyt aloittaja ihan näin tarkoittanutkaan.


      • Henna vaimoksi
        ensiöelli kirjoitti:

        Mikä mulha.Hi,hi tässähän vain elonpiili laajenee ja joulunakin on lahjat mitä lunsahammat

        http://hennakalinainen.blogspot.com/
        olisi paras lahja uudeksi vaimoksi.


      • kunhan kysyin

        ihanko totta? missä se lasten biologinen äiti viettää joulunsa? hullujen huoneellako?


    • onnen ydin perhe

      Onneksi minä olen saanut viettää joka ikisen joulun lasteni kanssa ja lastenlasten kanssa!! Olemme niin etuoiketetussa asemassa olleet lasteni kanssa, ettei koskaan ole tarvinnut viettää joulua ilman lapsia, eikä lapset ilman äitiä! Nyt siitä hetkestä nauttivat myös lastenlapset!! Se on meille paras joululahja, olla yhdessä.

      On surku lukea miten lapset joutuvat äidistään eroon pakolla jopa jouluna. Äiti on kuitenkin se lapset tärkein ihminen.

      On niiin ihnaa kun lapset ovat kanssani aina ja ex mies kärsii... sen siitä saa kun naikkosten juttuihin uskoo, ei pitäisi.
      Jylkääminen ei ole ratkaisu onglemiin, sen on mies saanut tuntea jo kauan, mutta takasin emme huoli ikinä. Meillä on hyvä juuri näin.

      Mennään jouluksi mun anoppilaan, koko sakki, eikä sieltä puutu mitään eikä ketään... paitsi se onneton ex mies.

      • -----

        ""On surku lukea miten lapset joutuvat äidistään eroon pakolla jopa jouluna. Äiti on kuitenkin se lapset tärkein ihminen.""

        Hassua.
        Mieheni lasten äiti nimittäin lähti uuden miehensä kanssa Kanarialle jouluksi. Ihan omasta tahdostaan ja halustaan, ja hän ITSE soitti meille, ja ehdotti, voisivatko lapset tulla meidän mukanamme tänäKIN jouluna lasten mummolaan. Lapset ovat nyt toisen joulun peräkkäin meillä. Yleensä ovat olleet joka toinen joulu. Syytä tähän en tiedä...Onhan mieheni lapset toki juuri hankalimmassa murrosiässä, ehkä loma Kanarialla on sitten rentouttavampi elämys.

        Lapset ovat itse sanoneet, että viettävät joulun mieluummin meidän kanssamme. Mummolassa on muitakin sukulaisia käymässä, ja he saavat olla pienempien sisarustensa kanssa. Kai heillä sitten on tylsää äitinsä, isäpuolensa ja isäpuolen aikuisten lasten seurassa. Ymmärrän kyllä, että lapsi viihtyy paremmin toisten lasten kanssa. Eihän siinä ole mitään kummallista. Sitä voi koittaa joskus asettua lapsen asemaan ja katsella maailmaa lapsen silmin. Asiat eivät ole aina niin mustavalkoisia. Ja kyllä lapsella on yleensä muitakin tärkeitä ihmisiä kuin äiti.

        Mutta jokainen tyylillään. Meidän mukaamme nuo kiukuttelevat teinit ovat aina tervetulleita. Kaikki anoppilaa myöten ovat vain riemuissaan, että he viettävät joulun meidän kanssamme. Ja yllätys kyllä, jopa se kaikkein angstisinkin teini hymyilee jouluna. Se on aika hellyttävää :)

        Hyvää Joulua kaikille!


      • pma tapa paras
        ----- kirjoitti:

        ""On surku lukea miten lapset joutuvat äidistään eroon pakolla jopa jouluna. Äiti on kuitenkin se lapset tärkein ihminen.""

        Hassua.
        Mieheni lasten äiti nimittäin lähti uuden miehensä kanssa Kanarialle jouluksi. Ihan omasta tahdostaan ja halustaan, ja hän ITSE soitti meille, ja ehdotti, voisivatko lapset tulla meidän mukanamme tänäKIN jouluna lasten mummolaan. Lapset ovat nyt toisen joulun peräkkäin meillä. Yleensä ovat olleet joka toinen joulu. Syytä tähän en tiedä...Onhan mieheni lapset toki juuri hankalimmassa murrosiässä, ehkä loma Kanarialla on sitten rentouttavampi elämys.

        Lapset ovat itse sanoneet, että viettävät joulun mieluummin meidän kanssamme. Mummolassa on muitakin sukulaisia käymässä, ja he saavat olla pienempien sisarustensa kanssa. Kai heillä sitten on tylsää äitinsä, isäpuolensa ja isäpuolen aikuisten lasten seurassa. Ymmärrän kyllä, että lapsi viihtyy paremmin toisten lasten kanssa. Eihän siinä ole mitään kummallista. Sitä voi koittaa joskus asettua lapsen asemaan ja katsella maailmaa lapsen silmin. Asiat eivät ole aina niin mustavalkoisia. Ja kyllä lapsella on yleensä muitakin tärkeitä ihmisiä kuin äiti.

        Mutta jokainen tyylillään. Meidän mukaamme nuo kiukuttelevat teinit ovat aina tervetulleita. Kaikki anoppilaa myöten ovat vain riemuissaan, että he viettävät joulun meidän kanssamme. Ja yllätys kyllä, jopa se kaikkein angstisinkin teini hymyilee jouluna. Se on aika hellyttävää :)

        Hyvää Joulua kaikille!

        No se on sun miehen ex vaimo, se tekee niinkuin itse parhaaksi näkee, ja me niinkuin me itse parhaaksemme nähdään.
        En ikinä halunnut utottaa lapsille tuskaa ja turhaa odottelua isän taholta, joten kerrasta peli poikki, niin nyt ollaan todella onnellisia, kun ei oole odotuksia ollut niin ei ole pettymyksiäkään.


      • Lissu on pariutunut!

        Onneksi olkoon lissu! Sulla on siis uus mies, kun on kerran anoppilakin!!!!


      • Ei tietenkään

        Miksi sun ex-mies tulisi sun anoppilaan? Omaan anoppilaan tai omien vanhempiensa luo se menee ja vie vaimonsa mukanaan samaan paikkaan.. Älä nyt joutavia haastele.
        Ei minunkaan ex mies tule minun anoppilaan, eihän se edes tunne niitä ihmisiä.


      • onnekas suku
        Lissu on pariutunut! kirjoitti:

        Onneksi olkoon lissu! Sulla on siis uus mies, kun on kerran anoppilakin!!!!

        ja taas tahallaesi halusit käsit väärin, ehei anoppi on ihan sama joka aina ollut, lasten oma mummo! Miehen vanhemmat mun anopii ja appi!;))
        Mut kyllä sä tajusit, kuhan leitkit näsäviisasta...;))))

        sama vanha kunnon anoppi!! Mun paras kamu... ai nii sulla ei oo, kun kaikki hylkäs sut kun erosit, ilmankos olet katkera mulle.


      • Termit sekaisin yhä sinu
        onnekas suku kirjoitti:

        ja taas tahallaesi halusit käsit väärin, ehei anoppi on ihan sama joka aina ollut, lasten oma mummo! Miehen vanhemmat mun anopii ja appi!;))
        Mut kyllä sä tajusit, kuhan leitkit näsäviisasta...;))))

        sama vanha kunnon anoppi!! Mun paras kamu... ai nii sulla ei oo, kun kaikki hylkäs sut kun erosit, ilmankos olet katkera mulle.

        Ai, tarkoitit ex-anoppia. Jahas, jahas. Tiedätkö mitä, kyllä minulla on anoppi, ja on appi. Jouluna emme tapaa pitkän välimatkan vuoksi, mutta tervehdykset on kulkeneet.
        Ja ex-anoppini tapasin viimeksi sunnuntaina, kun veimme joulupaketit hänelle ja puolisolleen. Ex-appeni on kuollut monta vuotta sitten tapaturmaisesti. Toiseen mummolaan minun kotiini, menemme tänä viikonloppuna, samalla käydään isäni haudalla.
        Joulu vietetään ydinperheemme kanssa; minä, lapseni, mieheni ja hänen kaksi lastaan. Ihana joulu tulossa meidän perheelle.


      • itse syyllinen hän
        Termit sekaisin yhä sinu kirjoitti:

        Ai, tarkoitit ex-anoppia. Jahas, jahas. Tiedätkö mitä, kyllä minulla on anoppi, ja on appi. Jouluna emme tapaa pitkän välimatkan vuoksi, mutta tervehdykset on kulkeneet.
        Ja ex-anoppini tapasin viimeksi sunnuntaina, kun veimme joulupaketit hänelle ja puolisolleen. Ex-appeni on kuollut monta vuotta sitten tapaturmaisesti. Toiseen mummolaan minun kotiini, menemme tänä viikonloppuna, samalla käydään isäni haudalla.
        Joulu vietetään ydinperheemme kanssa; minä, lapseni, mieheni ja hänen kaksi lastaan. Ihana joulu tulossa meidän perheelle.

        .. hahaa.. ohooo.. ai jaa voi voi...;)) olet sinäkin hauska.

        Meille myös tulossa ihana joulu, kuin aina ennenkin. Minä, lapset ja heidän perheet, sinne anoppilaan ja appilaan mennään koko rakas poppooo!!!!!!!!! Aivan ihanaa!!! Mikään ei ole muuttunut muu kuin miehen joulu, siellä hän viettää lapsetonta ja yksinäistä joulua laastarin kanssa... voi voi! Surku surku!

        Onneksi ei meidän vika. Hih..


      • Siipeilijöitä te oot
        itse syyllinen hän kirjoitti:

        .. hahaa.. ohooo.. ai jaa voi voi...;)) olet sinäkin hauska.

        Meille myös tulossa ihana joulu, kuin aina ennenkin. Minä, lapset ja heidän perheet, sinne anoppilaan ja appilaan mennään koko rakas poppooo!!!!!!!!! Aivan ihanaa!!! Mikään ei ole muuttunut muu kuin miehen joulu, siellä hän viettää lapsetonta ja yksinäistä joulua laastarin kanssa... voi voi! Surku surku!

        Onneksi ei meidän vika. Hih..

        Kehtaat viedä koko porukkasi siipeilemään vanhoille ex-appivanhemmillesi. Hävettää sun puolesta, ootte luusereita koko sakki.


      • olet ruikku lissu
        itse syyllinen hän kirjoitti:

        .. hahaa.. ohooo.. ai jaa voi voi...;)) olet sinäkin hauska.

        Meille myös tulossa ihana joulu, kuin aina ennenkin. Minä, lapset ja heidän perheet, sinne anoppilaan ja appilaan mennään koko rakas poppooo!!!!!!!!! Aivan ihanaa!!! Mikään ei ole muuttunut muu kuin miehen joulu, siellä hän viettää lapsetonta ja yksinäistä joulua laastarin kanssa... voi voi! Surku surku!

        Onneksi ei meidän vika. Hih..

        Sinä et ole hauska.


      • veljenpoika

        Ööööö, miksi se ex mies nyt tulis sun anoppilaan, en kyl ymmärrä?Vai oletko nainut exäsi veljen?


      • suomenkieli
        onnekas suku kirjoitti:

        ja taas tahallaesi halusit käsit väärin, ehei anoppi on ihan sama joka aina ollut, lasten oma mummo! Miehen vanhemmat mun anopii ja appi!;))
        Mut kyllä sä tajusit, kuhan leitkit näsäviisasta...;))))

        sama vanha kunnon anoppi!! Mun paras kamu... ai nii sulla ei oo, kun kaikki hylkäs sut kun erosit, ilmankos olet katkera mulle.

        Ota nyt hyvä ihminen selvää sanasta katkera, et näytä ymmärtävän sen tarkoitusta.


      • tarjoo kahvia!
        olet ruikku lissu kirjoitti:

        Sinä et ole hauska.

        Olen minä, et vain myönnä. Olet fanittanut minua jo kauan...otappa tuosta kuppi kahvia, eikös ollutkin hyvää?


      • hk,,

        vai äiti tärkein,, voi olla myös isä.. ootas kun lapsesi kasvaa tarpeeksi ja sun valheet lasten isästä paljastu paljastuu siit on leikki kaukana sen jälkeen sinulla,,itse oot onneton sit kun lapsesi ovat lapsineen isän luona,, muista nyt, köydesä on kaksi päätä.. hyv joulua kuiteskii, hk,


      • Lapseton

        Olet narsisti. Kamalaa kun olet jonkun miehen tarvinnut lastesi siittäjäksi. Sillä onnettomalla miehellä sait edes paksuksi itsesi ettei spermapankkiin joutunut turvautumaan. Oletko koskaan viettänyt joulua yksin? Minä olen ja kyllä vahva ihminen siitä selviytyy. Ei haittaisi vaikka joutuisin viettämään kaikki joulut yksin ja yksinhän se ihminen kuoleekin eikä sinne hautaansa saa ketään mukaan.


      • YH-Iskä

        Hyvä "onnen ydin perhe",

        Jokaisen ihmisen elämänkokemus määrittää hyvin pitkälti käsitykset siitä, mikä on oma arvomaailma. Ymmärrän sen hyvin. Mutta tuo kommenttisi "Äiti on kuitenkin se lapset tärkein ihminen" ei ole mitään muuta, kuin loukkaava YH-isiä kohtaan, jotka aidosti välittää ja rakastaa omia lapsiaan. Haluavat kasvattaa niitä ja olla kaikin puolin lasten elämässä mukana ja lasten tukena ja turvana. Meitä YH-isiä on myös sellaisia, jotka erosta ja lasten äidin kanssa olevista mahd. erimielisyyksistä ja näkemyseroista huolimatta kunnioittaa exää tasavertaisena vanhempana yhteisiin lapsiin. Olen pahoillani, jos sinä ja lapsesi on joutunut kohtaamaan hylkäämisen. Mutta älä leimaa kaikkia miehiä oman exäsi perusteella!!

        Hyvää Joulua koko sakille


    • .....

      Joo ollaan ajateltu nyt tänävuonna on minun , uuden vaimon ja sukulaisteni viettää aikaa meidan minun hänen lasten kanssa... ...emmekä kaipaa ex:ää ja hänen sukua meidän pöytään.
      Ensi vuonna on ex:n vuoro emmekään takula mennä heille edes joulukortilla

      • ei kortin korttia

        Me ollaan aina ajateltu mun lasten ja ex miehen vanhempien kanssa että mikään eikä kukaan tule miedän väliin ja joulut ja muut sukujuhlat vietämme aina yhdessä. Se on pitänyt tähän päivään asti. Mitkään ex miehen naikkosia me kukaan emme kaipaa emme edes muista. Nauramme vaan ja ihmettelemme, miten isä voi olla erossa lapsista ja lastenlapsistaan niin paljon, mutta ehkä ne naikkoset sitten on lapsiaan parempia. Tiedä häntä, mutta siltä se vaikuttaa.

        Juu ei olla koskaan joulukorttejakaan miehelle lähetelty, kaikki isänpäiväkortitkino vat jossain kaapin perukoilla pölyttymässä, ja niitä on paljon... huh huh, saisi saunan lämpimäksi, mutta kun ne ovat lasten tekemisiä, ne on säilytettävä.
        Emme kaipaa perheenrikkojia emmekä miestä joka lapsetnsa hylkäsi, emme kaipaa ei!


      • ........
        ei kortin korttia kirjoitti:

        Me ollaan aina ajateltu mun lasten ja ex miehen vanhempien kanssa että mikään eikä kukaan tule miedän väliin ja joulut ja muut sukujuhlat vietämme aina yhdessä. Se on pitänyt tähän päivään asti. Mitkään ex miehen naikkosia me kukaan emme kaipaa emme edes muista. Nauramme vaan ja ihmettelemme, miten isä voi olla erossa lapsista ja lastenlapsistaan niin paljon, mutta ehkä ne naikkoset sitten on lapsiaan parempia. Tiedä häntä, mutta siltä se vaikuttaa.

        Juu ei olla koskaan joulukorttejakaan miehelle lähetelty, kaikki isänpäiväkortitkino vat jossain kaapin perukoilla pölyttymässä, ja niitä on paljon... huh huh, saisi saunan lämpimäksi, mutta kun ne ovat lasten tekemisiä, ne on säilytettävä.
        Emme kaipaa perheenrikkojia emmekä miestä joka lapsetnsa hylkäsi, emme kaipaa ei!

        Länkytä mitä tahdot niin mun sukulaiset ja uuden vaimon sukulaiset on niitä ihmisiä jotka juhlii meidän kanssa silloin kun lapset on minulla jopa meillä vietetyt lasten syntymäpäivätkin ex pysyy /jää ulos poistetaan paikalta !


      • olemme heille tärkei
        ........ kirjoitti:

        Länkytä mitä tahdot niin mun sukulaiset ja uuden vaimon sukulaiset on niitä ihmisiä jotka juhlii meidän kanssa silloin kun lapset on minulla jopa meillä vietetyt lasten syntymäpäivätkin ex pysyy /jää ulos poistetaan paikalta !

        ja mun ex miehen kaikki sukulaiset on meidän sukua jotka juhlivat meidän kassa nyt ja aina. Ex miestä ei juhliin huolita, vain me kaikki samat vanhat tutut sukulaiset jotka on aina ollut elämässämme ja me heidän, aivan ihnaaa... ei voi kun miettiä nauraen, mitlä mihestä tuntuu kun oma sukukaan ei kutsu häntä... hih.. aivan loistavaa.


      • Keksi lisää lissu
        olemme heille tärkei kirjoitti:

        ja mun ex miehen kaikki sukulaiset on meidän sukua jotka juhlivat meidän kassa nyt ja aina. Ex miestä ei juhliin huolita, vain me kaikki samat vanhat tutut sukulaiset jotka on aina ollut elämässämme ja me heidän, aivan ihnaaa... ei voi kun miettiä nauraen, mitlä mihestä tuntuu kun oma sukukaan ei kutsu häntä... hih.. aivan loistavaa.

        Lissu on kuin 3v hiekkalaatikolla. "meidän isi on vahvempi kuin teidän isi" Naurettavaa kilpailua...


      • ....
        olemme heille tärkei kirjoitti:

        ja mun ex miehen kaikki sukulaiset on meidän sukua jotka juhlivat meidän kassa nyt ja aina. Ex miestä ei juhliin huolita, vain me kaikki samat vanhat tutut sukulaiset jotka on aina ollut elämässämme ja me heidän, aivan ihnaaa... ei voi kun miettiä nauraen, mitlä mihestä tuntuu kun oma sukukaan ei kutsu häntä... hih.. aivan loistavaa.

        Ehkä lapset mutta sinä olet kuin herpes joka kulkee mukana tahtoipa tai ei eli lasten takia olet hyväksytty ex miehesi sukuun edelleen.


      • seruaava kyssäri kii
        .... kirjoitti:

        Ehkä lapset mutta sinä olet kuin herpes joka kulkee mukana tahtoipa tai ei eli lasten takia olet hyväksytty ex miehesi sukuun edelleen.

        Mitä väliä miten kukakin on hyväksytty. Samoin lasten takia minä olen hyväksynyt miehen suvun meidän sukuun ja perheeseen.

        Mutta koska lapset ovat aikusiia, olen edelleen anopin kanssa parhaita kavereita.. lähes viikottain nähdään, tiedä sitten onko se lasten takia vai ei.. Mutta siitähän sinun kannattaa olla kateellinen.

        Aivan sama miten sinä ajattelet.. nauran sulle vaan ja arvailuillesi... olet hauska.


      • .......
        seruaava kyssäri kii kirjoitti:

        Mitä väliä miten kukakin on hyväksytty. Samoin lasten takia minä olen hyväksynyt miehen suvun meidän sukuun ja perheeseen.

        Mutta koska lapset ovat aikusiia, olen edelleen anopin kanssa parhaita kavereita.. lähes viikottain nähdään, tiedä sitten onko se lasten takia vai ei.. Mutta siitähän sinun kannattaa olla kateellinen.

        Aivan sama miten sinä ajattelet.. nauran sulle vaan ja arvailuillesi... olet hauska.

        Minä erosin nimenomaan sen takia että pääsin eroon siitä ihmisestä ja suvusta ! Enkä todellakaan katso ex:ää sukujuhlissa tai missään juhlissa vaan poistan ko. Hekilön tarvittavaa voimaa käyttäen


      • en usko
        olemme heille tärkei kirjoitti:

        ja mun ex miehen kaikki sukulaiset on meidän sukua jotka juhlivat meidän kassa nyt ja aina. Ex miestä ei juhliin huolita, vain me kaikki samat vanhat tutut sukulaiset jotka on aina ollut elämässämme ja me heidän, aivan ihnaaa... ei voi kun miettiä nauraen, mitlä mihestä tuntuu kun oma sukukaan ei kutsu häntä... hih.. aivan loistavaa.

        Hä, oma äiti poikansa hyljännyt, nyt on taas niin paksua juttua eihän tuota usko vanha erkkikään, taas kiillotat sitä omaa pintaa.....


      • en tajuu
        ei kortin korttia kirjoitti:

        Me ollaan aina ajateltu mun lasten ja ex miehen vanhempien kanssa että mikään eikä kukaan tule miedän väliin ja joulut ja muut sukujuhlat vietämme aina yhdessä. Se on pitänyt tähän päivään asti. Mitkään ex miehen naikkosia me kukaan emme kaipaa emme edes muista. Nauramme vaan ja ihmettelemme, miten isä voi olla erossa lapsista ja lastenlapsistaan niin paljon, mutta ehkä ne naikkoset sitten on lapsiaan parempia. Tiedä häntä, mutta siltä se vaikuttaa.

        Juu ei olla koskaan joulukorttejakaan miehelle lähetelty, kaikki isänpäiväkortitkino vat jossain kaapin perukoilla pölyttymässä, ja niitä on paljon... huh huh, saisi saunan lämpimäksi, mutta kun ne ovat lasten tekemisiä, ne on säilytettävä.
        Emme kaipaa perheenrikkojia emmekä miestä joka lapsetnsa hylkäsi, emme kaipaa ei!

        Mitä, exäsi oma äiti pilkkaa poikaansa ja nauraa sun kanssa omaa lastaan, en usko sinä keksit taas ihan hulluja provoja.


      • Ei miniät ole mitään
        olemme heille tärkei kirjoitti:

        ja mun ex miehen kaikki sukulaiset on meidän sukua jotka juhlivat meidän kassa nyt ja aina. Ex miestä ei juhliin huolita, vain me kaikki samat vanhat tutut sukulaiset jotka on aina ollut elämässämme ja me heidän, aivan ihnaaa... ei voi kun miettiä nauraen, mitlä mihestä tuntuu kun oma sukukaan ei kutsu häntä... hih.. aivan loistavaa.

        Äidin rakkaus on maailman vahvin side ja sitä ei riko mikään. Äiti ei lastaan hylkää minkään asian takia. Eikä ole ex-miehesikään äiti lastaan hylännyt, eikä ex-miehesi äiti naureskel kanssasi pojalleen. Vai sanotko meille nyt että ex-anoppisi onkin niin huono ja kelvoton äiti, että on oman poikansa hylännyt?
        Miniän tekeleitä tulee ja menee, mutta lapsi on aina oma lapsi.


      • Mikä ero???
        en usko kirjoitti:

        Hä, oma äiti poikansa hyljännyt, nyt on taas niin paksua juttua eihän tuota usko vanha erkkikään, taas kiillotat sitä omaa pintaa.....

        Hylkäsihän meidänkin ex mies ex isä omat lapset.. miksä ihme se on että äiti poikansa hylkää..

        ;))) ihan sama asia...


      • kerro kerro?????
        Ei miniät ole mitään kirjoitti:

        Äidin rakkaus on maailman vahvin side ja sitä ei riko mikään. Äiti ei lastaan hylkää minkään asian takia. Eikä ole ex-miehesikään äiti lastaan hylännyt, eikä ex-miehesi äiti naureskel kanssasi pojalleen. Vai sanotko meille nyt että ex-anoppisi onkin niin huono ja kelvoton äiti, että on oman poikansa hylännyt?
        Miniän tekeleitä tulee ja menee, mutta lapsi on aina oma lapsi.

        Niinpä on, sen tähden en ole koskaan heitä hylkäänytkään.
        Ex mies hylkäsi omat lapset, se on todella kauheaa ajatella moista asiaa.

        Niinpä, äidit ei hylkää helposti lapsiaan, mutta isät hylkää, ainakin meillä.

        Miksi et ihmettele sitä asiaa että ex mies hylkäsi meidänlapset????


      • ei meillä vaan moist
        ....... kirjoitti:

        Minä erosin nimenomaan sen takia että pääsin eroon siitä ihmisestä ja suvusta ! Enkä todellakaan katso ex:ää sukujuhlissa tai missään juhlissa vaan poistan ko. Hekilön tarvittavaa voimaa käyttäen

        Oletpa katkera... kauhee..


      • se ero...
        Mikä ero??? kirjoitti:

        Hylkäsihän meidänkin ex mies ex isä omat lapset.. miksä ihme se on että äiti poikansa hylkää..

        ;))) ihan sama asia...

        Älä valehtele, sinä vieroitit lapset isästään, ja olet varmaan valehdellut samat jutut miehesi äitille ja takuulla äiti ja poika vaimoineen tapaavat, mutta sulle hullulle ei kaikkia kerrota sua siedetään vain, kun olet äiti exäsi lapsille.


      • näin.....
        Ei miniät ole mitään kirjoitti:

        Äidin rakkaus on maailman vahvin side ja sitä ei riko mikään. Äiti ei lastaan hylkää minkään asian takia. Eikä ole ex-miehesikään äiti lastaan hylännyt, eikä ex-miehesi äiti naureskel kanssasi pojalleen. Vai sanotko meille nyt että ex-anoppisi onkin niin huono ja kelvoton äiti, että on oman poikansa hylännyt?
        Miniän tekeleitä tulee ja menee, mutta lapsi on aina oma lapsi.

        Olet täysin oikeassa kukaan äiti ei lastaan hylkää, ei edes lissu, vaikka henkisesti pahoinpiteli lapsiaan.
        Tai olishan lissukin hyljännyt lapsensa,jos olisivat käyneet isällä moikkaamassa ja siellä olis ollut naikkonen, niin lissun järjen mukaan lapset olis saastuneet ja hän olis ne hyljännyt.


      • naikkonen.
        kerro kerro????? kirjoitti:

        Niinpä on, sen tähden en ole koskaan heitä hylkäänytkään.
        Ex mies hylkäsi omat lapset, se on todella kauheaa ajatella moista asiaa.

        Niinpä, äidit ei hylkää helposti lapsiaan, mutta isät hylkää, ainakin meillä.

        Miksi et ihmettele sitä asiaa että ex mies hylkäsi meidänlapset????

        Olisithan sinäkin hyljännyt lapsesi, jos olisivat isää menneet katsomaan jokatoinen vl, olet näin itse kertonut.


      • hihii kakera oot
        se ero... kirjoitti:

        Älä valehtele, sinä vieroitit lapset isästään, ja olet varmaan valehdellut samat jutut miehesi äitille ja takuulla äiti ja poika vaimoineen tapaavat, mutta sulle hullulle ei kaikkia kerrota sua siedetään vain, kun olet äiti exäsi lapsille.

        Älä valehtele, et voi tietää meidän asioita yhtään mitään!!

        Jaha.. no eipä näy miehen autoa koskaan äitinsä pihalla... tuossa lähellä asustelevat anoppi ja appi... ei näy ei...kyselle anoppi aina et millainen mahtaa se naikkonen olla, oonko nänhy, sanon että salainen on ei näy ei.
        Muutenhuomeen mennää anopin kanssa kaupungille... moikkaillaan jos tavataan, jookosta?


      • Ei miniät ole mitään
        kerro kerro????? kirjoitti:

        Niinpä on, sen tähden en ole koskaan heitä hylkäänytkään.
        Ex mies hylkäsi omat lapset, se on todella kauheaa ajatella moista asiaa.

        Niinpä, äidit ei hylkää helposti lapsiaan, mutta isät hylkää, ainakin meillä.

        Miksi et ihmettele sitä asiaa että ex mies hylkäsi meidänlapset????

        **Vai sanotko meille nyt että ex-anoppisi onkin niin huono ja kelvoton äiti, että on oman poikansa hylännyt?***
        Mites sivuutit tämän kysymyksen kokonaan? ?
        Kyse ei ollut nyt sinusta, eikä ex-miehestäsi, vaan ex-anopistasi. Hän siis on kelvoton ja kuvottava äiti, joka on hyljännyt poikansa?
        Sinä vierotit lapsenne isänsä elämästä, älä yritä syyttää siitä exääsi.


      • se ero
        hihii kakera oot kirjoitti:

        Älä valehtele, et voi tietää meidän asioita yhtään mitään!!

        Jaha.. no eipä näy miehen autoa koskaan äitinsä pihalla... tuossa lähellä asustelevat anoppi ja appi... ei näy ei...kyselle anoppi aina et millainen mahtaa se naikkonen olla, oonko nänhy, sanon että salainen on ei näy ei.
        Muutenhuomeen mennää anopin kanssa kaupungille... moikkaillaan jos tavataan, jookosta?

        Et sinä ole mulle mitään pahaa tehnyt,mistä voisin olla sulle katkera ihan hullua , mutta mistä sinä kaikki tiedät, vai kyttäätkö ikkunassa päivät pitkät ja päivystät ja pelkäät et poika käy äitiis katsomassa, tai voihan se äitikin siellä käydä.

        Sinun mielenterveytes takii sun ex anoppi pitää sinuun välejä, koska, jos sinä suutut niin ei näe ex anoppikaan koskaan lapsenlapsiaan, näinhän se ex miehesikään ei lapsiaan nähnyt, kun uskalsi vaihtaa sinut uuteen naiseen kysymättä sulta mitään, jota vihaat sydämmesi pohjasta.


      • Kyllä me tiedetään.
        hihii kakera oot kirjoitti:

        Älä valehtele, et voi tietää meidän asioita yhtään mitään!!

        Jaha.. no eipä näy miehen autoa koskaan äitinsä pihalla... tuossa lähellä asustelevat anoppi ja appi... ei näy ei...kyselle anoppi aina et millainen mahtaa se naikkonen olla, oonko nänhy, sanon että salainen on ei näy ei.
        Muutenhuomeen mennää anopin kanssa kaupungille... moikkaillaan jos tavataan, jookosta?

        Kyllä lissu me tiedetään sun asiat. Olet niitä täällä toitottanut sen verran kauan. Tiedossa on meille kaikille kuinka vierotit lapset isästä, kuinka olet uhkaillut ja kirstänyt lapsiasi.


      • Buahahahahahaaaa
        se ero kirjoitti:

        Et sinä ole mulle mitään pahaa tehnyt,mistä voisin olla sulle katkera ihan hullua , mutta mistä sinä kaikki tiedät, vai kyttäätkö ikkunassa päivät pitkät ja päivystät ja pelkäät et poika käy äitiis katsomassa, tai voihan se äitikin siellä käydä.

        Sinun mielenterveytes takii sun ex anoppi pitää sinuun välejä, koska, jos sinä suutut niin ei näe ex anoppikaan koskaan lapsenlapsiaan, näinhän se ex miehesikään ei lapsiaan nähnyt, kun uskalsi vaihtaa sinut uuteen naiseen kysymättä sulta mitään, jota vihaat sydämmesi pohjasta.

        ""Ei miniät ole mitään18.12.2013 16:55 1 Avaa Sulje
        **Vai sanotko meille nyt että ex-anoppisi onkin niin huono ja kelvoton äiti, että on oman poikansa hylännyt?***
        Mites sivuutit tämän kysymyksen kokonaan? ?
        Kyse ei ollut nyt sinusta, eikä ex-miehestäsi, vaan ex-anopistasi. Hän siis on kelvoton ja kuvottava äiti, joka on hyljännyt poikansa?""

        Tähän vastaaminen jäis ulta lissu välistä? Miksiköhän?


      • hyi hitto!
        olemme heille tärkei kirjoitti:

        ja mun ex miehen kaikki sukulaiset on meidän sukua jotka juhlivat meidän kassa nyt ja aina. Ex miestä ei juhliin huolita, vain me kaikki samat vanhat tutut sukulaiset jotka on aina ollut elämässämme ja me heidän, aivan ihnaaa... ei voi kun miettiä nauraen, mitlä mihestä tuntuu kun oma sukukaan ei kutsu häntä... hih.. aivan loistavaa.

        Ai niinkö olet sitte mennyt aikoinaan sukulaisesi kans avioon, olet tuntenut sukulaisesi lapsesta saakka, serkunko nait?


      • tiedetään jo 10vuott
        hihii kakera oot kirjoitti:

        Älä valehtele, et voi tietää meidän asioita yhtään mitään!!

        Jaha.. no eipä näy miehen autoa koskaan äitinsä pihalla... tuossa lähellä asustelevat anoppi ja appi... ei näy ei...kyselle anoppi aina et millainen mahtaa se naikkonen olla, oonko nänhy, sanon että salainen on ei näy ei.
        Muutenhuomeen mennää anopin kanssa kaupungille... moikkaillaan jos tavataan, jookosta?

        Kuuleppas "kakera"mitä lie tarkoittavan, olet täällä 10v puhunut asioistasi ja erostasi exästäsi, ex anopistasi ja tenavistasi, toistoa toiston perään kyllä me täällä jo kaikki sun touhus tiedetään.


    • Hähhähää

      Minä olen onnelinen, ettei ole niitä lapsia pilaamassa mun jouluani!!

    • ************

      No,naisethan sitä useimmiten tekevät.
      Suuresti väärin se on ,mutta eihän niitä lapsen tunteita siinävaiheessa ajatella pienimmässäkään määrin.
      Pitää saada kostettua lapsenkautta isälle ja hänen sukulaisilleen viemällä lapsi jouluksi ventovieraisiin ihmisiin.

    • Onneksi ei tarvi!!!

      Se on kauheeta. Mutta täällähän paastaan aina että" vanhemmat katsoo AINA LAPSEN ETUA" heistä se on lapsen etu. Se on rakkautta kun lapsia raahtaan sinne tänne, ja lapsi joutuu muuttamaan kotia joka viikko... rakkaudesta he sen tekevät...he. vähän vaikea uskoa, kun katsoo lasten mielenterveystilastoja, siitä ne ongelmat johtuvat, eikä vanhempien erosta. Minusta on sääli, että lasella maksatetaan aikuisten oma onni. Lapseno nnesta tuossa ei ole kyse.

    • Katkera?

      Älä yleistä jos sinulla onkin huonoja kokemuksia!

    • Aloittaja on sairas

      Taitaa olla lääkkeet ottamatta,ai niin tyhmyyteen ja tietämättömyyteen ei ole pilleriä.

    • MMIIEESS

      SELLAINEN ON SIKII NIINKUIN ON TEKII.PÄÄASIA ON ETTÄ EDES JOKIN ON LÄPEENSÄ TYYTYVÄINEN!

    • ihmetyttää suuresti

      Mieheni Ex-Ämmä yrittää päästä lapsista eroon niin usein kun mahdollista. On myös surullista että tämä "äiti" ei vastaa mieheni vanhemmille viesteihin tai jos he yrittävät soittaa ja kysellä lasten kuulumisia tai haluaisivat esim. viedä lahjat näin joulun alla (lapset ovat vielä pieniä). Ihmettelen myös suuresti miksi on lapset pitäny tehdä jos vanhempaa ei kiinnosta lapsen kanssa oleminen. Harmittaa suuresti katsoa miten ei toivottuja lapset ovat ja että niille vaan huudetaan ja meuhkataan.

      • himottaa niin

        Ehkä kysymys olikin seksistä ja lapset tulivat sen seurauksena. Niin taisi olla uudenkin suhteen kanssa.


    • Rauhaa rakastava

      Minua enenpi piinaa itse Joulu kuin lasten raahaminen paikasta toiseen.On pakko olla sitä sun tätä ja syy on se kun on Joulu.
      Tykkään että lapseni nauttii elämästä mutta en haluaisi heidän oppivan Joulun valheellisuutta.Joulupukkia ei ole olemassa ja edes Jeesus ei ole syntynyt silloin kenen kuuluisi olla päivän sankari.
      Toivon rauhaa mutta Jouluna sitä ei ainakaan ole,on vain valheita ja tavara paljoutta.

    • yx arkipäivä

      JOULU ON JOKA PÄIVÄ.

      ARKI HOIDETAAN KUNNOLLISESTI.


      uusioperheissä etenkin.

    • buffe

      Meillä on erosta saakka ollu käytäntö et lapset on aaton toisella ja joulupäivän toisella vanhemmalla. Näin lapset saa ikäänkuin 2 joulua, eipä oo valituksia kuulunut. Minusta aivan loistava käytäntö!
      Muut juhlapyhät ovat aina vuorotellen kummankin luona.
      Jos halutaan lasten parasta, asioista voi sopia ja ne voi järjestää fiksusti..

    • järkiintykää jo

      Itse en ole kokenut, mutta kun palaa mielikuivissaan omaan lapsuuteen, niin jo ajatuksena moinen tuntuu hirveältä. Nykyajan ihmiset ajattelevat vain tunteillaan, lentelevät kuin tulliviiri viettiensä saattelemana. Hullaannutaan ja hetken huumassa mennään, naidaan ja pyöräytetään muksuja.
      Ennen ihmiset ottivat vastuun jälkeläistensä kasvatuksesta ja elämästä ja siirsivät moiset hetken höyrypilvet kerralla sivuun. kun oli ihastuttu ja rakastuttu, niin sitouduttiin elinikäiseen liittoon. Kyllähän silloinkin on niitä iahastumisia ollut, mutta omatunto, järki ja vastuu voitti ja arkea on jatkettu perheen kanssa ja monet iäkäät tunnustavat, että niin on ollut hyvä.

      Kyllä on hienoa, kun pari elää yhdessä elämänsä, kasvattaa lapset ja näkee vielä lasten ja heidänkin lasten elämää yhdessä. Mikä rikkaus on jälkpolvelle varttua uskollisessa parisuhteessa. Ei vanhempieni elämä aina romantiikkaa ollut, riitojakin oli, mutta lämmöllä muistelen lapsuuteni aikaa ja jouluja.

      On se kyllä lapsenpsyykeelle outoa, kun toinen vanhempi on jossain kaukana ja väkisin on elettävä ja raahauduttava itselle viraiden ihmisten kodeissa ja keskuudessa. Kokee sitä olevansa Liisa ihmenaassa.

      • Toisenlainen joulu

        "Kyllä on hienoa, kun pari elää yhdessä elämänsä, kasvattaa lapset ja näkee vielä lasten ja heidänkin lasten elämää yhdessä. Mikä rikkaus on jälkpolvelle varttua uskollisessa parisuhteessa. Ei vanhempieni elämä aina romantiikkaa ollut, riitojakin oli, mutta lämmöllä muistelen lapsuuteni aikaa ja jouluja."

        Kyllä se on niin hienoa, kun faija vetää mutsia turpiin harva se viikonloppu ja välillä tempaisee lapsiakin. Mikä rikkaus, että pysyvät yhdessä, ettei lasten tarvitse viettää huonoja jouluja uusioperheessä tai erossa toisesta vanhemmasta. On se taas tulossa niin hieno joulu, onneks saadaan olla ydinperheen kanssa kotona .... ja taas faija vetää mutsia turpiin, parin kossupullon jälkeen saattaa heittää muijan ja lapset pihalle, mut onneks ne ei eroa, ettei tuu lapsille traumoja !


    • shahjshf

      Olen samoilla linjoilla aloittajan kanssa, vaikkakin nykyään perhekuviot ovat moninaisempia kuin Stockan joulukatalogissa.

      Me aikuiset olemme eläneet niin monta joulua, että meille joulu on yksi pyhä monien koettujen joukossa. Mihinkään ei pääse siitä, että lapsille muotoutuvat omat joulumuistot, ja niiden kanssa he elävät aikuisenakin. Lapsilla säilyy samat vanhemmat, vaikka vanhempien puolisot vaihtuisivat. Se mikä on itselle mieluisinta, ei ole välttämättä uusperheen lapselle. Heiltä vaaditaan paljon sopeutumista, erityisesti jouluna.

      Onko mahdollista uusperheen alkuvaiheessa viettää jouluja vain perhepiirissä, eikä viedä lapsia uusiin sukulaisiin?

      • .......

        Perhepiirissähän ne vietetäänkin lapset tulee mun luo jossa asuu mun avokki lapsineen


    • Semmosta joulua

      Lapsille riitää että saa jouluna lahjoja ja that's it. Ei ne sokerista ole tehty! Joulu on aikaa, jolloin ei tarvitse aikuistenkaan tunnontuskissaan kieriskellä. Jouluna muistamme, että anteeksiantaja ja vapahtaja tuli maailmaamme nimenomaan siksi, että me emme pysty olemaan täydellisiä.

      • Lapset tarvitsevat paljon enemmän kuin lahjoja - myös jouluna. He ovat oikeutettuja kumpaankin vanhempaan. Jos vanhemmat eivät pysty olemaan aikuisia ja olemaan saman katon alla, niin lapsia tavataan sitten erikseen.


    • Olin 11v. vuonna 1961 kun äiti lähti tyttärensä kanssa. Minä jäin isän kanssa. Homma järjestyi, kun tein selväksi, että lupaan TAPPAA teidät kaikki! Huom: 11v.
      Siis sekä vanhemmat, sosiaalitantat, viranomaiset jne. Lähimpänä lähtöä oli silloinen huoltopoliisi, jonka luona kävin isän kanssa moottoripyörätamineissa. Se tuli täysin selväksi myös viskaalin kekkulille, että nyt on lähtö edessä. Isä sai kuratakin hiasta sen verran kiinni, ettei lähtöä tullut. Sen koommin ei sitten asiasta keskusteltu. Ei kotona, eikä missään.
      Myös virkakunta käsitti, että jos TUON nulikan kanssa alkaa rettelö, niin se ei vältämättä pääty viranomaisten, EIKÄ lähiomaisten toivomalla tavalla.
      En ole koskaan antanut sitä anteeksi niille paskiaisille. Kenellekkään, vaikka ne pääsäntöisesti kaikki ovat jo kuolleet. Palakoon helvetin tulessa.

    • niinpali

      Hyvää Joulua teille pienet piltit!

    • Uusperhe on perhe

      Meillä isä ei ota lapsia ollenkaan jouluna. Viettää uuden naisensa ja tämän perheen kanssa joulua. Lapsilla ei siis ole muuta vaihtoehtoa kuin viettää joulu ja muut juhlapyhät uusperheensä kanssa. Hyvää joulua vaan kaikille!!!

      • ......

        Kyllä isä ottaisi mutta kun et päästä koska oot mustis isän uudelle


      • katkera minäkin

        Ikävää, meillä ei isä halua koskaan tavata meidän yhteisiä lapsiaa, eikä edes muista millään tavoin. Aiemman liiton lapsia kyllä 10 pv kuukaudessa. Elatusmaksujakin on varaa maksaa korotettuna aiemman liiton lapsille, meidän yhteisille ei lainkaan, kai ne tuhansien lahjat näille aiemmille vie isäparan vararikkoon !!
        Taustana kerrottakoon, että olin se puoliso joka puuttui isän rattijuoppouksiin ja siksi erokin tuli, kun sanoin että se on stop, ei toisten henkeä saa vaarantaa.
        Lastenvalvojan luona tehdyssä tapaamissopimuksessa sitten sovittiin tapaamiset isän äidin luo, etteivät lapset vain joudu rattijuopon kyytiin. Isä tästä suivaantui.

        Vaikka mielestäni isä on sairas paska, lapsille nyt jo 4 ja 5 v, selitän heidän ihmetellessä ettei heillä ole ollenkaan isää, että on teillä isä, isä on vain eräällä tapaa kipeä.


    • näinkin voi olla

      Lapset...lapset...
      Entäs jätetty osapuoli joka viettää joulut yksin.
      Lähtenyt osapuoli puhunut p.. ja palturia ja saanut aikuiset lapset puolelleen.
      Eikä nyt ole kyse isän yksinolosta vaan äidin joka yksin hoiti lapsia
      vuosia no tässä on kiitos kaikesta.
      Lapsi voi vielä rakentaa tulevaisuuden vanhus ei.

    • reiska

      Merkillistä miten yksinkertaiseen tekstiin saadaan ihmeellisiä puolusteluja ja selittelyjä
      Voi ei meillä kun on kaikki niin hyvin. Vastaajina ovat aikuiset. Eivät ne joita asia koskee. Totta on että ne vaihtomarkkinat tulisi tehdä seurustelu aikana, tai ennen lapsen tekoa sen jälkeen on tosiaan lapsen lähes murha vaihtaa puolisoa ja raahata lapsi uuteen ja taas uuteen. Ajatelkaa minkälaisen perinnön lapsillenne jätätte

    • jo isoäiti

      Ero pilaa kaikki joulut kaikilta hamaan tulevaisuuteen. Kun perhe hajoaa, lapset vaeltavat jouluina vanhempien välillä. Kun kuitenkin on myös muistettava isovanhempia, jouluravaaminen jakautuu yhä enemmän. Kun erolapset ovat aikuisia 30-40-vuotiaita ja heillä on lapsia, väkeä eroverkostossa on jo ihan hirveästi. Ei näet ole mitenkään itsestäänselvää, että kaikki tulevat toimeen keskenään, yhteisjoulut hajonneiden sukujen välillä ovat pikemminkin poikkeuksia.

    • Ratkaisu

      Eikö olisi kaikille helpompaa, kun perheet pysyisivät alusta loppuun asti yhdessä, käy katsomassa seuraavien kohtien linkkien perustelut miten löytää se oikea jo ensimmäisellä kerralla ja voit myös äänestää yhtä kolmesta vaihtoehdosta tai sitten kaikkia vaihtoehtoja mitkä mielestäsi ovat hyviä! Lue perustelut, mistä selviää miten ongelmat vähentyisivät, ettei uusperheiden määrät vaan lisääntyisi maassamme sekä hedelmöityshoidot.

      Linkit:

      https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/665

      https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/663

      https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/629

    • huhuh

      No kyllähän melkoisen selitysten listan olette aikaansaaneet, mutta vain minä ja minä teen sitä tai tätä.
      Koko asia eli lapsen joulun vietto läheistensä, vain vaikkapa aattopiipahtaminen tai joulupäivän ateria on kokonaan unohdettu.

      Teillä on ne uudet perheet, mutta nämä ex.liiton lapset ovat sitten sitä pohjasakkaa, joille saa tehdä mitä vain.

      • minä minä minä eikä

        Ja höpö höpö.


      • tuonkin kokenut

        Hyvin useinhan jo lastenvalvoja suosittelee juhlapyhien viettoa vuorovuosin vanhempien ja heidän sukunsa kesken. Toki vanhemmat voivat tästä joustaa, meillä esimerkiksi vietettiin joulu siten että, kun oli isän vuoro olla ilman lapsia, pidin lapset jouluaaton ja joulupäivän ja vein sitten tapaninpäiväajeluna lapset isälleen ja he olivat siellä uuden vuoden yli.

        Tästä ikävä kyllä seurasi se, että kun aina olin se joustava ja sovitteleva, sitten lopulta kun käytännön syistä en aina voinutkaan joustaa ( esim. olimme lapissa joulun ) isän uusi kumppani sai halvauksen ja ryhtyi tehtailemaan aiheettomia lastensuojeluilmoituksia. Onneksi lastensuojeviranomaiset huomasivat mistä on kyse ja sieltä minulle sanottiin että älä jousta, vaan pidä sopimuksista kiinni.
        Tuntui todella pahalta sillä olin halunnut joustaa lasten edun nimissä :(


      • jatkoa edelliseen
        tuonkin kokenut kirjoitti:

        Hyvin useinhan jo lastenvalvoja suosittelee juhlapyhien viettoa vuorovuosin vanhempien ja heidän sukunsa kesken. Toki vanhemmat voivat tästä joustaa, meillä esimerkiksi vietettiin joulu siten että, kun oli isän vuoro olla ilman lapsia, pidin lapset jouluaaton ja joulupäivän ja vein sitten tapaninpäiväajeluna lapset isälleen ja he olivat siellä uuden vuoden yli.

        Tästä ikävä kyllä seurasi se, että kun aina olin se joustava ja sovitteleva, sitten lopulta kun käytännön syistä en aina voinutkaan joustaa ( esim. olimme lapissa joulun ) isän uusi kumppani sai halvauksen ja ryhtyi tehtailemaan aiheettomia lastensuojeluilmoituksia. Onneksi lastensuojeviranomaiset huomasivat mistä on kyse ja sieltä minulle sanottiin että älä jousta, vaan pidä sopimuksista kiinni.
        Tuntui todella pahalta sillä olin halunnut joustaa lasten edun nimissä :(

        Lisään vielä, isän puolen isovanhempien luona käytin minä lapsia, sillä tällä uudella puolisolla ( nyt jo ex ), oli vain omat vanhempansa ja sukunsa. Heidän saatua yhteisen lapsen alkoi kyllä käyminen, vain heidän pilttinsä kanssa. Mummu ja pappa kertoilivat kuinka tämä äitipuoli oli suivaantunut kuinka nämä puoltavat meidän lapsia, antavat kolmelle lapselle yhteensä enemmän kuin heidän ainokaiselleen, pitäisi olla kuulemma 50/50, siis näille vanhemmille lapsille 16.6 osuus jokaiselle ja heidän lapselleen myös puolet annettavasta :D

        Lupasipa tämä uusi että hän tekee kaikkensa, ettei isä tapaa lapsiaan. En tästä isälle kertonutkaan. Muutaman kuukauden isä toteutti uuden puolisonsa tahtoa, mutta sitten isän rakkaus vaati sen sodan uuden puolison kanssa.


    • Erolapsi

      Eiköhän lapsille riitä että edes toinen vanhempi on paikalla ja mikä tärkeämpää, läsnä. Aivan turhaa on lasta suojella siltä todellisuudelta joka kuitenkin on arkipäivää lapsenkin elämässä.

    • nippe1

      Olen aina ajatellut etten tänne mitään kirjottele, mutta aikani minäkin näitä luin ja nyt ajattelin että ehkä erolapsi voi vastata tällaiseen missä aikuiset ihmiset käyttäytyvät todella lapsellisesti, tosin jotkut ovat ihan fiksusti tänne kirjoitelleet mutta vähän menee yli. Mutta kaikilla on oma näkökulmansa asiaan! :)

      Olen itse kasvanut kahdessa perheessä, enkä koe itseäni murhatuksi. Olin silloin jo tarpeeksi vanha ymmärtämään mitä tapahtui kun yhdestä kodista tuli kaksi ja kyllä se koski jonkin aikaa, mutta kaikesta pääsee yli. Tällä hetkellä olen terve nuori nainen ilman mitään masennuksia yms. menestyväkin kaiken lisäksi ;) Oman perheeni parissa elelen, muistaen jouluna aina läheisiä: kaikkia sisaruksiani, äitiäni ja hänen puolisoaan ja isääni ja hänen puolisoaan vaikka naisesta en kovin tykkääkkään muut sukulaiset.
      Sovussa siis eletään.

      Ihanaa joulua kaikille :)

    • kenen albumista?

      Onpa saatu surkian näköinen lapsi kansikuvaan, tuosta surkiampi ei voi olla kuin Sini Saarela. Naamasta näkköö, jotta hyvin ei mäne.

    • tukea vanhemmuuteen

      Jostain niiden asioiden on lähdettävä ja paluu normaaliin elämään eron jälkeenkin. Katkerasta kirjoituksestanne huokuu vain omahyväisyys, ei niinkään lapsen kohtalo. Ilmeisesti lapsenne on tullut jätetyksi, miksi, se on vain kahden eronneen ihmisen välinen asia, eikä molemminpuolista totuutta tarvitse muiden edes tietää.

      Lapsi on aika sopeutuva, varsinkin jos molemmat vanhemmat haluavat edelleen rakastaa sitä lasta, eikä siirtää eron taakkaa lapsen harteille ja tukevat myös entisen kumppanin vanhemmuutta. Toki joidenkin asioiden on muututtava, kuten juhlapyhien vietto. Hyvin yleistähän on että lapset vuorottelevat vuosittain tärkeimmät pyhät.

      Pahinta mitä isovanhempana voitte lapselle tehdä on toisen vanhemman mollaaminen. Lapsi tarvitsee kaiken mahdollisen tuen ja siihen kuuluu myös vanhempien tukeminen.

      Serkkuni asui vanhempiensa kanssa anoppilan yläkerrassa, kunnes sitten eräänä kertana tätini tuli kipeänä töistä kotiin ja kohtasi sen pahimman mahdollisen näyn, heidän aviovuoteensa oli käytössä ja lapsi oli alakerrassa isovanhempien hoivassa. Ero oli luonnollinen, sillä taustasuhde oli jo kasvamassa hedelmää. Isovanhemmat moittivat jatkuvasti tätiäni ja hokivat 1-vuotiaalle kuinka hänen oikea kotinsa on edelleen täällä, heidän talossaan. Tätini ei kuitenkaan koskaan asettunut entistä anoppiiaan vastaan. Lapsi sairastui henkisesti, sillä se ristiriitaisuus repi pienen lapsen mielen pikkuhiljaa palasiksi.

      Tämä lapsi on jo aikuinen ja taasen terve, mutta uskoakseni todella ilkeät vaiheet olisi vältetty toimimalla molemmin puolin tukien, niin lasta kuin vanhemmuutta. Isoäitikin havahtui tekoihinsa, mutta lapsen kannalta liian myöhään. Toivottavasti sinä et ajaudu näin ala-arvoiseen käytökseen itsekkyydessäsi.

    • justdsffs

      jos joka toisen joulun viettää toisen vanhemman kanssa ni mitä ongelmaa siinä ei pitäisi olla

    • Koko

      Huhhuh. Mä olen aina miettinyt, että mistä näitä "lapsi kärsii vanhempien erosta", "lapsi saa traumoja siitä ja tästä" höpinät oikein saavat alkunsa ja tullut siihen tulokseen, että näitä traumoja viljelevät ihmiset jotka eivät itse ole erolapsia.

      Olen nyt 27 vuotias ja vanhempani erosivat kun olin 7 vuotta. Olen kaikki jouluni viettänyt äitini ja hänen puolen sukulaisten kanssa. Rakastan sitä joulua mikä meillä on aina ollut. Isäni ei ole koskaan ollut kovin jouluihminen, joten tämä on sopinut hänelle. Olen sitten muita pyhiä viettänyt isäni kanssa ja meillä onkin erittäin lämpimät ja läheiset välit.

      En ole ikinä kärsinyt tästä "joulu erossa toisesta vanhemmasta"-jutusta tai muutenkaan vanhempieni erosta. Uskon vahvasti, että sen eron ansiosta olen saanut paremman ja ehjemmän elämän ja kaksi minua rakastavaa ja minusta välittävää EHJÄÄ vanhempaa.

      Lapsi kärsii siitä jos vanhemmat ovat väkisin yhdessä. Se ei ole lapsen etu.

      Ja mitä vielä tähän jouluun tulee; se on täysin järjestelykysymys. Jotkut vanhemmat (erosta huolimatta) viettävät myös jouluja yhdessä lapsen kanssa.

      Ottakaa ne kukkahatut jo pois päästä.

    • tfjtgjjjjjghh

      Minulla on sitten varmaan kovin sopeutuvainen lapsi kun ei ole ikinä valittanut joulujärjestelyistä. Joka toinen aatto minulla ja jokatoinen isällään ja joulupäivänä sama homma. Uusi mies minulla ollut jo tovin ja en häntä mielestäni mitenkään lapselle "myynyt". Ihan saivat rauhassa tutustua ja alkukankeuden jälkeen sopeutunut hyvin.

      En nyt oikein ymmärrä koko jouluhössötystä muutenkaan. Se on lasten juhla kylläkin, mutta tarviiko siitä tehdä iso numero. Voihan sitä nähdä niitä sukulaisia muutenkin kuin vain jouluna. Mielestäni lapseni ei kyllä kärsi tästä järjestelystä. Sehän on vaan rikkautta kun on paljon ihmisiä ympärillä jotka rakastaa. Ja meillä ei sukulaiset "tappele" kuka saa ja millon saa.

    • VALTIO

      Lapset tulee laittaa Jouluksi kasvatuslaitokseen lukkojen taakse.

      Mieluummin toki niin että, valtio ottaa vastuun lasten kasvatuksesta heti kun itiö on syntynyt. Ts. lapsi otetaan välittömästi synnytyksen jälkeen valtion huostaan ja kasvatetaan kurissa ja Herran nuhteessa valtiollisessa kasvatuslaitoksessa kunnes täyttää 18v. Vanhemmat saavat tavata lastansa enintään 2 kertaa vuodessa laitoksen määräämänä ajankohtana, enintään 45 min ajan.
      Tämä vain lasten parhaaksi koska nykyvanhemmilla ei ole kykyä kasvattaa lapsistaan kunnon kansalaisia.

    • uusperheenkakara15v.

      Meillä on niin, että jokatoinen joulu on iskällä ja jokatoinen äidin luona.

      Minun mielestäni kärsisin enemmän, jos pitäisi viettää joulu riitelevien vanhempien seurassa ja iskällä kun saattaa otteet mennä välillä rajuiksikin. Jos sen, jonka kanssa on kakarat tehnyt, ei vain tule toimeen, niin ei ole mitään järkeä pysyä yhdessä. Omat vanhemmat erosivat, kun olin 6v. ja pikkusisko 2v.

      "Teillä ei näytä olevan minkäänlaista inhimillisyyttä lapsianne kohtaan, viette heiltä ihan kaiken, yritätte pakolla saada sitä uutta ihmistä lapsille myydyksi"
      Ei ole inhimillistä antaa lasten kuunnella vanhempien riitelyä/mykkäkoulua tms. Enkä usko että se "uusi ihminen" on kovin vaikea hyväksyä. Maailmassa ei kaikki aina mene niin kuin on suunniteltu. Vanhemmat voivat erota ja löytää uuden puolison.

      Vai oliko tuo provo?

    • blaah2

      sure kuule keskenäs. mun lapset on ilosi kun on paljon paikkoja missä käydä, ei käy joulun pyhät ykstoikkoseksi. sun lapset varmaan valittaa kun on niin tylsää.. isuta vaan koton. ihan turhaan kuule murehdit sielä asioita mitä ei tarvi murehtia . keksihän parempiaa murehdittavaa!!!

    • uusperheen lapsi

      Tuo on kyllä ihan tapauskohtaista. Omat vanhempani erosivat ollessani 8 vuotias. Äiti oli vuorotöissä ja vietin useimmat jouluaatot isäni luona missä oli hänen puolen sukua paikalla. Muut joulupyhät sitten äidin luona kun oli äidillä vapaata. Enemmän olisin kärsinyt jos vanhempani olisivat väkisin olleet yhdessä eikä joulu olisi ollut luonnollinen. Uusia ihmisiä pitää vain osata hyväksyä osaksi elämäänsä. Ja uusperheen jäsenenä voin sanoa että ei se kauhean tuhoava kokemus ollut että äiti ja isä eivät ole jouluna saman katon alla.

    • mummoja pappa

      Sitähän itkee nyt täällä eräs mummo.Kaikki kaunus särkyi niin lapsenlapsilta ja meiltä isovanhemmilta. Mutta nyt tyttöjen ollessa jo osan omillaan olemme keskustelleet heidän kanssa ja he saavat purkaa pahaaoloaan meillä isoäidillä ja isoisällä niin usein kun haluavat.Ei vanhempien tekemisille lapset voi mitään ja silloin kun lapset on heittopusseina he ovat vanhempien armoilla.Ikäviä muistoja tulee lapsuudesta matkan varrella.

    • GOLDBLOOD

      OIKEIN TAI VÄÄRIN VERI ON VETTÄ SAKEAMPAA JOKAISELLA!

    • hylätyt lapset

      Hyvänen aika, missä sen lapsen paikka oikein on? Jos in isän vuoro jouluna olla lapsen kanssa, niin mihin hän sen laittaa?? Se on gelma on aikuisessa ei lapsessa.
      Yksinkä isän kotiin hänet pitää jättää kun muut lähtee joulun viettoon?
      Kyllä ne äidit ottaisi lapsen ilomielin joluna aina, mutta sitten naristaan kun öiti ei anna lasta!!!!!!!!!!!!!
      Voi teitä ressukoita...

      Jos isän vuoro on lapsen kanssa olla niin hän on. Ei se äitikään luista ikinä.

    • Sukujoulu

      Meillä kokoonnutaan kaikki jouluksi Leville hotelliin.
      Minä, lapseni, vanhenpani.
      Uusivaimoni, hänen lapset,vanhempansa.
      Exvaimoni hänen uusi mies, heidän yhteinen lapsi, miehen lapset , miehen vanhemmat, ex vaimon vanhemmat.
      Lisäksi muita sukulaisia.
      Majoitumme perhekunnittain muutamaan kerrokseen. Sopu on säilynyt tähän asti hyvin. Varsinkin lapsilla on ollut onnellinen joulu kun kaikki ollaan yhdessä.

      • Älä puhu p****aa

        No nyt tuli kyllä suun täydeltä tuubaa...


    • joulua

      Aika kapeakatseisesti AP ajattelee. Uusperheiden lapsista tulee varmasti laajakatseisia vanhempia aikanaan. Rikkaushan se on, mitä se meille kellekään kuuluu kuin joulunsa viettää, pääasia tahtoo unohtua - rauha ja rakkaus. Kaunista joulurauhaa jokaiseen kotiin...

      • vai joulurauhaaaaaaa

        No varmasti tulee laajakatseisia, eivät tiedä mikä on perhe kun kaikki ihmiset kuuluu siihen perheeseen. Tämä on uusioperheiden filosofia, kaikki kuuluu perheeseen... lapset kuuluvat sinne ja tänne, eikä oikeesti minnekkään.
        Monet lapset ei tiedä missä asuu ja missä ensiyönä päänsä kallistaa.

        No sielujen köyhyydeksi minä tuota sekasotkua sanoisin, kun kukaan ei teidä ketkä kuuluu perheeseen kuka on setä täti, sisko ja veli... kaikki on siskoja ja veliä... jotka vastaan tulee...huh huh...

        Kyllä moisessa hullunmyllyssä se rauha on TOOOOOOOOOOOOOSI KAUKANA... hehhee.. kornia ja todella huvittavaa edes puhua joulurauhasta, kun ihmisenä tulee ja menee, ja on ja ei ole.... Onneksi ei miellä.

        Missä on se entinen perhe elämä, joulurauha ja rakkaat ihmiset? Ei sitä ole, nyky elämä on elämistä ventovieraiden kanssa, asutaan misssä asutaa... ja lapset heitteillä.


    • mielipiteensä kullak

      Lainaten Matti Nykästä" täällä ne joutavat akat taas längyttää"

    • mek

      Ei monet haahuilekaan mutta jos suhde ei toimi enää 10v jälkeen ja on joka alueella ongelmia niin miten sitä parisuhdetta jatkataan jos se ei toimi ja se siitä. Jos toinen puolisoista vaikka 14v jälkeen rupeää ryyppäämään harvase paiva niin ero tulee aika nopeasti tai jos vaikka seksielämä ei toimi niin siinäkin ero tulee ja se siitä.

    • joku9

      Meillä lapset viettää joulun molempien vanhempien kanssa YHDESSÄ erosta huolimatta. Välit voi toisinaan pitää hyvänäkin,niin tämäkin asia järjestyy.
      Hyvää Joulua Kaikille,vietätte sitä sitten missä hyvänsä ja kenen kanssa tahansa!
      Muistakaa se tärkein,ANNA LAPSELLE RAITIS JOULU!!!

      • Hyvä te! Hyvää Joulua!


    • Joulu ei suinkaan ole se suurin ongelma vaan se, että eron jälkeen liian moni lapsi jää ilman toista vanhempaansa, joka yleensä on isä. Jonkun tulee erossa taata, että lapset saavat jatkossa esteettä tavata kumpaakin vanhempaansa. Nykyisinhän asia on ainakin teoriassa hoidettu niiden lasten osalta, joiden vanhemmat setvivät eroa oikeudessa. Liian paljon on vielä lapsia, joiden vanhemmat eroavat ilman oikeudenkäyntiä ja jotka joutuvat lastenvalvojasta ja muista näennäisistä auttajista huolimatta vanhempien riitojen heittopusseiksi.

      Meillä lapset ovat saaneet risteillä kotien välillä ja tavata kumpaakin vanhempaansa myös niiden "sovittujen" yhdessäoloaikojen lisäksi kuinka haluavat.. Asumme lähekkäin, mikä on helpottanut tilannetta. Kirjoitin eron aikoihin appivanhemmille kirjeen, jossa pyysin heitä pitämään yhteyttä lapsiin entistä tiiviimmin. Sen he ovat tehneet. Omat vanhempani ovat samalla tavalla olleet koko ajan mukana lasten elämässä. Joulut on vietetty yhdessä ihan lasten vuoksi. Eihän se aina hauskaa itsestä ole, mutta aikuinen voi käyttäytyä aikuisen tavoin. Meillä systeemi on toiminut hyvin.

      Uuteen suhteeseen ei ole ollut kiirettä, olemme halunneet huolehtia lapsista, se on ymmärtääkseni vanhempien tehtävä. Kun vanhemmat osaavat hoitaa yhdessä lapset myös eron jälkeen, ei juhla-ajoistakaan tule ongelmaa. Ne kuuluvat siihen kokonaisuuteen, johon vanhemmat ovat sitoutuneet lapsia saadessaan. Vain omaan napaan tuijottaminen ei lasten vanhemmilta pitäisi voida onnistua.

    • Todella hienoa sukua

      En voi ajatella, että mielle tullisi huonokäytäksisiä miehen lapsosia jouluna, meillä on minun arvokas suku ja perheeni ja olisi erittäin noloa jaos siellä koheltaa kaksi häirikkö lasta! Ei tule kuuloonkaan. Jos mies hlauaa viettää joulun omien kersojen kanssa, olkoot niin, mutta meille niitä ei tuoda. Sitten vasta kun vieraat on menneet, voi häiriköt tulla.
      Exä varmaan kateellisena katselee olkkarin ikkuna takaa, kun me syömme.

    • Omituista

      Meillä miehen lapsi vuodesta toiseen (vaikka olisi lähiäidin vuoro viettää joulua lapsen kanssa)haluaa ehdottomasti meille viettämään Joulut, juhannukset, uudetvuodet jne.
      Ihan kieroutunut lapsen täytyy olla kun tieten tahtoen haluaa väkisin raahautua isänsä luokse, kamalan äitipuolen silmien alle, äitipuolen lapsien seuraan. (huom. sarkasmia ;)) vaikka saisi olla rauhassa äitinsä kanssa ilman tätä stressaavaa ja traumatisoivaa uusperhettä.
      Ai niin, olemme tietysti manipuloineet lapsi paran eikä ymmärrä parastaan kun haluaa kuulua uusperheeseen ja viettää aikaa siellä :D
      Hyvää Joulua ja ennen kaikkea kaikille uusperheellisille joilla järki kädessä ja homma toimii.

      • äiti ja paras

        Minun miehen lapset tykkää musta enempi kuin omasta äidistään. Meillä todella mieluusti ovat. Kotiin aina itkun kanssa, sanovat että voi kun sie olisit meidän äiti. Imartelevaa, ja toki sanon että kyllä minua saa äidiksi sanoa, ja toki sanovatkin.

        Olen äiti heille ja kutsun itseänikin äidiksi heille. Miehen exä kerran suuttui mutta mitä siitä.


    • Katso peiliin

      En lähtis yleistämään tuohonsävyyn....

    • muksa joulu täällä

      En nyt jaksa kaikkia lukea, meillä lasten isä ei edes halua tavata lapsia jouluna, aiempina vuosina on jolupäivänä saattanut ottaa, tänä vuonna ei edes se käy, uusi emäntä kiikarissa. Itse käytän lapset ex-anoppilassa ja sieltä mennään vanhempieni luokse mihin kokoontuu minun puolen sukuani. Paha tuota elämää on jatkaa ihmisen kanssa joku haluaa lapsetonta elämää elää omien sanojensa mukaan (ihan sossussa tuon kirkkain silmin kehtasi kertoa...)

    • Pukki pilaa joulun

      ... ja meillä ollaan vuoroin äidin ja vuoroin isän kanssa. Joulua voi viettää virallisia pv.ä edeltävinä pv.nä vuorin isän vuoroin äidin kanssaja jatkaa joulun viettoa "oikeina" pv.nä taas toisen vanhemman luona---- näin yksinkertaista se voi olla. Ei kannata tehdä suurempaa numeroa. Minulle on päinvastoin nautinto saa-da olla yksinkin joskus, kyllä sitä touhua, vastuuta ja tekemistä on riittänyt ja riittää jatkossakin. Ollaan iloisia hyvistä asioista ja eletään sen suurempia metelöitättä. Lapsillekin jää hyvä mieli jouluista. Joulun traditiotkin , onneksi, muuttuvat, ei ole mihinkään kalenteriin tai perheoppaaseen kirjoitettu miten pitäisi olla milloinkin ! Luodaan oman perheen pienet traditiot, jos traditoihin on tarvetta. Hyvää joulua kaikille, kaikenikäsille, kaikenlaisille perheille oli se sitten yhden ihmisen perhe vai suurempi kokonaisuus --------------

    • tahoäatataöb

      Siis ei kai se ole mahdollista ehjissäkään perheissä aina, että molemmat isovanhemmat ovat paikalla. Pitää olla tosi pienet suvut silloin. Itse asuin tavallaan mummolassa, kun isäni äiti asui meillä, vietettiin jouluaatto oman perheen ja tietysti siihen kuuluvan mummon kanssa, joulunpyhinä sitten meillä kävi väkeä tai käytiin sukulaisissa. Äidin puolen isovanhempia nähtiin miten milloinkin, mutta aattona ei koskaan, vaikka asuivat melko lähellä. Edelleenkin tykkään ydinperhejouluista omankin perheen kanssa, lapsillamme ei isovanhempia olekaan ja jos olisi, asuisivat kaukana täysin eri puolella Suomea, molemmilla olisi lapsia ja lastenlapsia ympäri Suomea myös. Ei siis edes onnistuisi tuonkaltainen kuin omassa lapsuudessani.

      Hassuja siis ovat ongelmat minusta nähden. Lisäksi kun menetin toisen vanhemmistani lapsena, en saanut sen jälkeen viettää hänen kanssaan enää edes joka toista joulua.

      • Eriarvoisuutta on

        Samaa mieltä että on ongelmat pieniä jos ei joulua kykene yksin viettämään. Minä nautin omasta rauhasta eikä tarvitse tapella kenenkään kanssa ja kuunnella piilovittuilua. Lapsuuden joulut olivat kamalia kun en saanut viettää niitä kotona vaan oli kokoonnuttava isovanhemmille ja sinne kun tuli äidin sisaruksia niin koko soppa oli valmis kohta koko karmeudessaan ja kuusetkin alkoivat lentelemään pihalle. Kaikki katkeruus purkautui jouluna kun isovanhemmat olivat kohdelleet lapsiaan eriarvoisesti. Lapsiperheellisiä palvottiin ja lapsettomat saivat tyytyä vähempiarvoiseen osaansa. Olen jäänyt vapaaehtoiseti lapsettomaksi ja nyt ymmärrän syyn kaikille riidoille. Lapsettomien ihmisten kanssa ei välttämättä edes jutella vaan he ovat jokin välttämätön paha joita on vaan pakko sietää suvussa. Ihan kaikki pyörii lapsiperheellisten ympärillä ja muut jätetään ulkopuolisiksi. Koko yhteiskunnan silmissä lapsettomat ovat arvottomia jotka vasta lapsenteon jälkeen toivotetaan tervetulleeksi yhteiskunnan silmissä arvokkaaksi ihmiseksi.

        Ei ihan suoraan ole sanottu mutta on annettu ymmärtää että olet yhteiskunnan hylkiö kun ei ole lapsia. Kuinka enään nykyään voi olla tällaisia asenteita kun ihmiset luulisi olevan ihan eri järjellä varustettuja menneisiin aikoihin kuten noitia poltettiin roviolla luulotautisuuden vuoksi. Minua ei koskaan pyydetty perheellisten jounviettoihin kun ei ollut isoa tukkua rahaa. Istuin ravintoloissa kaikki joulut muiden yksinäisten kanssa kunnes kaksivitosena löysin mieheni ravintolasta juuri vähän jälkeen joulun. Nyt olen vajaa kolmekymmentä vuotta viettänyt joulut samaisen miehen kanssa kaksistamme.

        Yksinelävillä on kaikkein tiukinta mutta yhteiskunnan avut ovat vain suunnattuna lapsiperheellisille. Muistan kun minulla ei ollut jouluna ysinasuessani muuta ruokaa kuin perunat ja riisipussi. Jos on lapseton niin ei voi valittaa edes. Suurin ihmetys oli nähdä joulukinkku päydässä ensimmäistä kertaa elämässäni kun tapasin mieheni. Eikä se ollut mikään halvin jänteinen pakaste kinkku vaan valmiiksi paistettu jossa oli pelkkää lihaa eikä mitään jänteistä paskaa. Tein pienipalkkaisia osa- aika siivoustöitä josta ei jäänyt asumiskustannusten jälkeen paljoakaan mitä töitä ei lapsiperheellisille kelvannut kun yhteiskunnan tuista sai enemmän. Ennemmin kannatti tehdä pari kakaraa ja hakea sossun luukulta tuet ja nykyäänhän ne saavat 70 euroa jouluruokaan kun lapsettomat jotka elävät paljon pienemmillä rahoilla niin eivät saa mitään.

        Jos on pari lasta ja 800 euron vuokra niin ei kannata edes pienipalkkaisissa töissä raataa kun yhteiskunta maksaa kaiken. Kellään ei varmasti ole sellaista työmoraalia että menisi ennemmin töihin ja alkaisi itse maksamaan vuokrat yms. kulunsa. Meidän vanhojen pitäisi raataa itsemme hengiltä jotta saisimme luusereiden elintason maksettua. Arvaatteko että alkaisin raatamaan jotta joku sossuperhe saa koko elintason tekemättä yhtään mitään. Lisääntyminen ei ole mikään pakko ja sitten pakko valittaa ettei ole "joulupukkeja" tuomassa kaikkea eteen kunhan on vaan sen kakaran saanut puukattua ulos tai montaa sellaista.

        Onko ihan pakko tehdä tänne yhteiskuntaan köyhiä lapsiperheitä kun voisi valita vieläkin köyhemmän tien kuten köyhistä köyhempi yksineläjä. Silloin ei ainakaan elätä itseään niiden lasten kustannuksella kuten lapsi tuo leivän aikuisenkin suuhun.


    • Isoja kakaroita

      Uusperheelliset ovat suuria epäonnistujia elämässä ja tupeloja ihmissuhteissaan. Säälin näistä liitoista syntyneitä lapsiparkoja. On mun lapset, sun lapset ja mahdollisesti vielä ne yhteisetkin lapset.

      • Yök uusperhe

        Hyvin sanottu ja olen samaa mieltä vaikka tätä ei saisi sanoa suoraan kun joku loukkaantuu.

        Aikuinen ihminen jos ei osaa suhteitaan hoitaa niin voisi lapset jättää tekemättä siihen asti kunnes osaa. Ei kaikkea epäonnistumisia voida vain laittaa toisen laskuun vaan pitäisi hakea omastakin päästä sitä vikaa.

        Lapsia jos tehdään niin ei voi erota vain kun se alkuhuuma loppuu sillä se loppuu joka suhteesta ennemmin tai myöhemmin ja lapset saavat kärsiä siitä kun alkuhumat loppuivat. Lapset tulevat maailmaan niin on ihan luonnollista että ne alkuhuumat loppuvat kun pitää keskittyä lapsiin.

        Uusperheestä kun olen kotoisin niin en suosittelisi niitä kenellekkään. Aikuinen kun rakastuu uudelleen niin lapsia ei enään huomata kuinka ne kärsivät. Rakastuneen aikuisen mielestä kaikkien pitää sopeutua siihen elämäntilanteeseen mitä he ovat luoneet. Ei me lapset ole rakastuneet siihen uuteen kumppaniin joka pakotetaan yhtä äkkiä siihen perheeseen vaan se on sokki.

        Äidin uusi mies oli YÖK ja mitä imelin ihminen mitä olen nähnyt. Perseaukinen äijä joka halusi tulla yksinhuoltajaämmän rahapussille. Heti sen näin mutta äitini näki vasta myöhemmin. Tiedän ettei YH- ämmä saa mitään järkevää miestä sillä muutenhan ne olisivat varattuja. Tyhmä YH- nainen ei saa miestä ellei ole nuori ja hyvän näköinen.


    • Marlen

      Me vietämme yhteisiä jouluja. Meidän molempien eksät ja lapset, me ja elossa olevat vanhempamme.
      Joulu on suvun ja ystävien yhteen kokoontumisen aikaa ja kaikki nauttivat kun on paljon väkeä koolla.

    • kato peiliin

      Vieraannuttaminen on julmaa.....

      • Raha oli tärkein

        Ihminen kun on tyhmä ja jos käyttää toista hyväksi niin haluaa vieraannuttaa.

        Minun äitini vei isältäni jotain mitä ei olisi hänelle kuulunut ja äidin suku ajoi miehen pois. Olen rosvo suvusta ja äitini pahimmasta päästä.

        Kun myöhemmin ihmettelin äitini toimia niin ei olisi muuten naimisiin mennytkään jollei olisi saanut sen äijän omaisuudesta puolet. En voinut ymmärtää mihinkä rosvo sukuun olin syntynyt. Kakaroilla ei ollut mitään mutta äidilläni oli ja paljon.

        Kusettamisesta tiesin vasta sen jälkeen kun isäni oli kuollut. Olihan äitini työtoverit jo ihmetellyt kuinka yksinhuoltajalla ollut jo niin paljon ja oli kouluttautumattomasta naisesta kysymys joka siivoojan töitä teki.

        Siivoojalla kun oli kallis asunto kalliilla kaupungin parhaalla paikalla ja me kakarat emme saaneet ikinä mitään eikä ollut ikinä ruokaa edes pöydässä. Jouduin menemään töihin heti kun pääsin peruskoulusta ja maksamaan kotiin ruokarahaa.

        Äitini eli kuin kuninkaallinen laittamalla rahaa omaan ulkonäköönsä ja jääkaapissa oli vain valot. Me kakarat olimme vain rahan tulo lähde. Hän vihasi johtajia ja koulujakäyneitä ihmisiä sillä ne olivat vain lanttuja. Hän valehteli kaikille olevansa jotain muuta kuin siivooja.

        Kotona ei ikinä laitettu ruokaa vaan saarioisten laatikot tuli tutuksi. Ruokaan ei saanut mennä rahaa ollenkaan. Kouluun oli pakko mennä sairaanakin jotta sai edes näkkileipää jos oli tillilihaa joka oli niin kamalaa ettei se mennyt kurkusta edes alas.

        Äitini ei osannut edes vettä keittää. Syömishäiriöt on meilla lapsilla kaikilla nyt aikuisilla. Mitään muita harrastuksia ei ollut kuin baarit ja me lapsetkin alettiin harrastaa sitä samaa heti kun kynnelle kyettiin. Liikunnan harrastaminen tuottaa vieläkin suurta tuskaa eikä meinaa tottua siihen. Kaikki sukulaiset ovat kuolleet aika varhain jotenka se epäonni kulkee sukupolvesta toiseen, se opittu malli josta on hankala päästä pois.

        Julmaa on syntyä ihan väärille vanhemmille ja päästä pois niiden tuottamasta häpeästä ja malleista. Ei voi jatkaa omaa sukuaan kun ne samat mallit periytyisivät, ahneus ja toisten ihmisten hyväksikäyttäminen. 2


    • Voi kauheeta mitä ju

      Luojan kiitos, ettei meidän ole koskaan tarvinnu pakotetusti nähdä ex miehen ex isän naikkosia! Olemme säästyneet niin monelta surulta ja murheeltä , mitä tässäkin ketjussa lukee!! Huh huh.. En yhtään ihmettele että ihmiset sekoo ja lapset ovat heitteillä tms.

      Emme ole koskaan nähneet miehen naikkosia, emme koskaan ole joutuneet sen kynsiin eikä meitä ole koskaan haukuttu, ei koskaan ole naikkoset meille tulleet eikä lapsia kiusanneet.

      Joka joulu olen saanut olla lasten kanssa yhdessä, nyt lastenlapset, voi sitä iloa ja onnea.
      Anoppi ja appi tykkää kun olemme siellä koko suvun voimin.

      Miten jotkut voivat kohdella lapsia huonosti? En ymmärrä miten jotkut pystyy jättämään omat lapset! En jaksa ymmärtää. Emme ymmärrä kullä ex miestä ex isääkään että antoi naikkosten huijata itseään, mutta nytpä itse maksaa siitä.

      • Taisi olla

        Oliko se ex pakotettuttu naimaankin?


      • onnen ydin perhe
        Taisi olla kirjoitti:

        Oliko se ex pakotettuttu naimaankin?

        jahas, kysyppä ihan itse...

        Mutta tätä onnea ei voi olla kuin ihastelematta, että ei koskaan ole tarvinnut moisia kärsimyksiä tuottaa lapsille että olisivat joutuneetmatksutamaan isänsä monkien takia ympäri kyliä reput selässä, täysin vieraiden ja ulkopuolisten ihmisten haukuttaviksi!

        Ei ksokaan ole tarvinnut heistä kärsiä, aina saaneet olla kotona äidin luona, minun joka suojasi omat lapset kauheitla kokemuksilta. Ovat todella onnekkaita lapsia ja nyt aikuisia, jotka sanovatkin että olen maailman paras äiti!


      • Dangerous
        onnen ydin perhe kirjoitti:

        jahas, kysyppä ihan itse...

        Mutta tätä onnea ei voi olla kuin ihastelematta, että ei koskaan ole tarvinnut moisia kärsimyksiä tuottaa lapsille että olisivat joutuneetmatksutamaan isänsä monkien takia ympäri kyliä reput selässä, täysin vieraiden ja ulkopuolisten ihmisten haukuttaviksi!

        Ei ksokaan ole tarvinnut heistä kärsiä, aina saaneet olla kotona äidin luona, minun joka suojasi omat lapset kauheitla kokemuksilta. Ovat todella onnekkaita lapsia ja nyt aikuisia, jotka sanovatkin että olen maailman paras äiti!

        Olisit jättäny kokonaan lapset hankkimatta niin kärsimykset olisivat minimaalisia.


      • onnen ydinperhe
        Dangerous kirjoitti:

        Olisit jättäny kokonaan lapset hankkimatta niin kärsimykset olisivat minimaalisia.

        Siis mitkä kärsimykset? Parmapaa asiaa kun lapset mulla ei oo eikä tule olemaan, olemme todella onnekkaita, lapsilla on minut ja minulla lapset!

        Kärsimykset kuuluu elämään, ja hyvä että niitäkin on, muutenonni ei tunnu onnelta, ei voisi tietää miltä onnellisuus tuntuu.
        Me ollaan erittäin onnellisia, varsinkin kun mies ei ole koskaan pakottanut naikkosia meille eikä meitä sitä naakkaa katsomaan. Se jos mikä on onnea myös. Siitä olisi meidän alamäki alkanut, kun olisimme joutuneet näkemään perheenrikkojan ja olemaan sellasen ihmisen kanssa, hyi kauhee ajatellakin...

        Mies saa itse kärsiä aiheuttamansa teot, onneksi..tottakai se alussa oli kauhee ajatus että isä lapsetnsa hylkää naikkosten täakia, mutta se suru ja murhe kesti meillä aikansa, miehellä se jatkuu yhä.

        Olemme niin etuoikeutetussa asemassa olleet, kun ei ole tarvinnut riidellä lapsista, eikä nähdä pakolla niitä naikkosia, oikein tuntuu hyvältä lastenkin puolesta, ettei ole joutuneet heittopusseiksi eikä kaiusatuiksi isänsä naikkosten kynsiin, hyh hyh äitinä olen erittäin iloinen että mies ymmärsi edes sen, ettei tuo naikkosia meille!!


    • joulumuori

      Aikoinaan kun aloin seurustella, niin sovimme, että joka toinen joulu ollaan minun vanhempien luona ja joka toinen joulu anopin ja apen luona. Tämä systeemi on jatkunut senkin jälkeen, kun lapsia tuli kuvioihin ja senkin jälkeen, kun tuli avioero. Joulutraditiot jatkuvat yhä. Toki kun omat vanhemmat alkavat ikääntyä, niin ollaan välillä vietetty joulua minun kotona, jolloin lapseni ja vanhempani kokoonnumme yhteen.

      Meillä ex-miehen kanssa on sujunut hyvin tämä juhlapäivien jako. Myös uudenvuoden juhla jaetaan vuosivuosiin. Sillä tavoin lapset pääsevät osalliseksi kummankin suvun traditioista.

      Älkää tehkö väkisin ongelmaa asioista. Kun asettuu lapsen asemaan, niin asiat lähtevät luonnistumaan sujuvasti. Lapsilla on oikeus siihen, että heidän vanhempansa (ja toivottavasti myös isovanhempansa) ovat osa joulua riippumatta siitä, että onko lapsen vanhemmat eronneet vai ei. Lapset ovat onneksi sopeutuvaisia.

      Toivotan kaikille (alkoholitonta ja riidatonta) joulurauhaa

    • lapset säälittää

      Mä luulen ettei yksikään äiti vietä joulua ellei lapset ole hänen kanssaan. Se on surullista, sillä lapset ovat kuitenkin äidille tärkeimmät. Jos isällä on uusi suhde, uusia lapsia ja vieraita lapsia, niin kyllä omat jää jalkoihin, sillä ei jaetut lapset saa sitä isän rakkautta samoin kuin olisivat ainoat.

      • Puhu vain itsestäsi

        Olen viettänyt usean joukun ilman lastani, ja silti vietyänyt aina joulua ja nauton joulusta. Jos lapsi ei ollut minulla, hän on isällään joulun. Myös isä rakastaa lastaan ja haluaa vuorollaan viettää juhlapyhiä tämän kanssa.
        Joulu ei ole kiinni päivämäärästä, vaan tunteesta. Nytkin kun jo melkein aikuinen lapsemme on oikean joulun isänsä luona, me vietimme "joulumme" viikko sitten. Leivoimme, teimme ruokaa yhdessä, pelasimme lautapelejä ja annoimme lahjat. Eikä minua ahdista se yhtään, tiedän että lapsi on rakkaiden kanssa sielläkin, en ole itsekäs lapsen omiva katkeroitunut äito. Erosta huolimatta ajattelemme exän kanssa lapsen etua ja se on molemmat vanhemmat erosta huolimatta.


      • Onnen ydin perhe
        Puhu vain itsestäsi kirjoitti:

        Olen viettänyt usean joukun ilman lastani, ja silti vietyänyt aina joulua ja nauton joulusta. Jos lapsi ei ollut minulla, hän on isällään joulun. Myös isä rakastaa lastaan ja haluaa vuorollaan viettää juhlapyhiä tämän kanssa.
        Joulu ei ole kiinni päivämäärästä, vaan tunteesta. Nytkin kun jo melkein aikuinen lapsemme on oikean joulun isänsä luona, me vietimme "joulumme" viikko sitten. Leivoimme, teimme ruokaa yhdessä, pelasimme lautapelejä ja annoimme lahjat. Eikä minua ahdista se yhtään, tiedän että lapsi on rakkaiden kanssa sielläkin, en ole itsekäs lapsen omiva katkeroitunut äito. Erosta huolimatta ajattelemme exän kanssa lapsen etua ja se on molemmat vanhemmat erosta huolimatta.

        Minä en ole ainuttakaan joulua. Me olemme lasten kanssa etuoikeutetussa asemassa, koska yhtäkään joulua, synttäreitä ym jouhlia ei olla jhlittu erossa. Miestä ei kyllä ole näkynyt,, hänen pitää näyttää kova kuori että psytyy olemaan erossa meistä ja suvusta, mutta se ei meidän juhlia ole koskaan haitannut. Päinvastoin olemme onnellisia, joo voishan se mies tietysti tulla, tottakai, mutta harakka ei sovi meidän upeeseen sukuun eikä perheeseemme.

        Tottakai suretti aikanaan kun lapset olivat pieniä, kun isä oli harakkansa kanssa eikä voinut olla lsten lähellä, mutta totuus auttoi siinäkin, kun lapsille kertoo, miski isä ei tule, niin sillä pärjää tosi pitkälle.
        Se on surullista, kun lapset menettää isän, mutta sille me ei voitu mitään, että perhe hajoitettiin, eihän toki meiltä mitään kysytty, mies sai vapauden ja menetti lapset.. hänen ongelma ei meidän.


      • Puhu vain itsestäsi.
        Onnen ydin perhe kirjoitti:

        Minä en ole ainuttakaan joulua. Me olemme lasten kanssa etuoikeutetussa asemassa, koska yhtäkään joulua, synttäreitä ym jouhlia ei olla jhlittu erossa. Miestä ei kyllä ole näkynyt,, hänen pitää näyttää kova kuori että psytyy olemaan erossa meistä ja suvusta, mutta se ei meidän juhlia ole koskaan haitannut. Päinvastoin olemme onnellisia, joo voishan se mies tietysti tulla, tottakai, mutta harakka ei sovi meidän upeeseen sukuun eikä perheeseemme.

        Tottakai suretti aikanaan kun lapset olivat pieniä, kun isä oli harakkansa kanssa eikä voinut olla lsten lähellä, mutta totuus auttoi siinäkin, kun lapsille kertoo, miski isä ei tule, niin sillä pärjää tosi pitkälle.
        Se on surullista, kun lapset menettää isän, mutta sille me ei voitu mitään, että perhe hajoitettiin, eihän toki meiltä mitään kysytty, mies sai vapauden ja menetti lapset.. hänen ongelma ei meidän.

        Teillä on lapset menettänee isän, mutta meillä ei. EI vaikka olemmen lapsen isän kanssa eronneet. Lapsellamme on silti maailman ihanin ja rakastavin isä. Se että, minun ja hänen liitto ei kestänyt, ei vie hänen isyyttään, eikä taitojaan olla rakastava isä mihinkään. Jokunen käytännön asia on muuttunut, mutta lapsen ja isän välinen side ei .

        Me erosimme, ei isä lapsestaan, eikä lapsi isästään. Isäkin anasitsee joulun lapsensa kanssa ja lapsi joulun isänsä kanssa. En ole niin sydämetön ja kylmä äiti, että sen heiltä riistäisin. Osaamme erosta huolimatta ajatella lastamme.

        Vaikutat hyvin itsekkäältä ja omistushaluiselta noine kommenteinesi.
        En ala sen enempää asiasta kanssasi vatkaamaan, kun tiedän kuka palstalainen olet.
        En hyväksy sinun tapaasi toimia, ja halveksin sitä miten olet erottanut isän ja lapset. Minun sinunausta ajatuksillesi ja teoillesi et tule koskaan saamaan. Paha saa aina jotenkin palkkansa, niin myös sinä tulet saamaan. Viimeisellä portilla ei valehtele enään kukaan, kun seisoo luojansa edessä tilillä teoistaan.


      • outo lintu hehehe
        Onnen ydin perhe kirjoitti:

        Minä en ole ainuttakaan joulua. Me olemme lasten kanssa etuoikeutetussa asemassa, koska yhtäkään joulua, synttäreitä ym jouhlia ei olla jhlittu erossa. Miestä ei kyllä ole näkynyt,, hänen pitää näyttää kova kuori että psytyy olemaan erossa meistä ja suvusta, mutta se ei meidän juhlia ole koskaan haitannut. Päinvastoin olemme onnellisia, joo voishan se mies tietysti tulla, tottakai, mutta harakka ei sovi meidän upeeseen sukuun eikä perheeseemme.

        Tottakai suretti aikanaan kun lapset olivat pieniä, kun isä oli harakkansa kanssa eikä voinut olla lsten lähellä, mutta totuus auttoi siinäkin, kun lapsille kertoo, miski isä ei tule, niin sillä pärjää tosi pitkälle.
        Se on surullista, kun lapset menettää isän, mutta sille me ei voitu mitään, että perhe hajoitettiin, eihän toki meiltä mitään kysytty, mies sai vapauden ja menetti lapset.. hänen ongelma ei meidän.

        Hähhäää,lissu, kyllä olemme onnekaita, kun meidän lapsilla on edelleen rakastava isä, sun lapsilla ei ole muuta kun hullu mutsi.
        Myös meidän lasten isällä on kiva vaimo, joka tykkää lapsista, sun lasten isällä on joku lintu hahahhaaaa sun exäsi on sekaantunut elukoihin hahahhaaa.............


    • jouluporsas

      Tämän palstan taso on surkea! Sen vaan haluan sanoa. Pelkkää omahyväistä lässytystä.

      • lukija

        Täällä saa hyvät naurut jos haluaa itseään viihdyttää aika ajoin. Uusperheellisenä sen varsinaisen vertaistuen ja keskustelut haen ihan muualta, tämä on kaikkea muuta kuin uusperheellisten palsta, enemmänkin katkerien exien ja uusperheessä epäonnistuneiden ihmisten pahanolon purkaus paikka.


      • taistelut jatkuu
        lukija kirjoitti:

        Täällä saa hyvät naurut jos haluaa itseään viihdyttää aika ajoin. Uusperheellisenä sen varsinaisen vertaistuen ja keskustelut haen ihan muualta, tämä on kaikkea muuta kuin uusperheellisten palsta, enemmänkin katkerien exien ja uusperheessä epäonnistuneiden ihmisten pahanolon purkaus paikka.

        Niinpä uusioiden pitää taistella kauheesti, kynsin hampain, ja sananselittein omasta paikasta miehen elämässä.

        Jotkut vaan ei tajuu mitä on olla isä, tai äiti.. ei lapsia voi kukaan heittää pois elämästään... mutta lapseton ei sitä ymmärrä, vaan taistelee paikasta lasten exän ja itsensä kanssa.. häviten tietysti.
        Kyllä täällä monesti on saanut nauraa ja ihmetellä. Monesti kyllä lapsetkin saavat taistella isästä, ja se on todella kummallista. Sitä ei pitäisi tapahtua, jos vaan isällä on sydäntä.


      • lissulässylää
        taistelut jatkuu kirjoitti:

        Niinpä uusioiden pitää taistella kauheesti, kynsin hampain, ja sananselittein omasta paikasta miehen elämässä.

        Jotkut vaan ei tajuu mitä on olla isä, tai äiti.. ei lapsia voi kukaan heittää pois elämästään... mutta lapseton ei sitä ymmärrä, vaan taistelee paikasta lasten exän ja itsensä kanssa.. häviten tietysti.
        Kyllä täällä monesti on saanut nauraa ja ihmetellä. Monesti kyllä lapsetkin saavat taistella isästä, ja se on todella kummallista. Sitä ei pitäisi tapahtua, jos vaan isällä on sydäntä.

        Uusikoiden? Sinähän täällä suurimmassa äänessä olet ja vänkäämässä itsesrlvistä asioista. Me vain kerromme miten asiat menevät oikeasti sinulle. Sinä nassutat täällä joka asiaan. Miksi et sano että SiNä taistelet? Sinä olet joka ketjussa vikisemässä. Taistelua ei saa aikaiaeksi ilman toista osapuolta.


      • surullistasinulle
        taistelut jatkuu kirjoitti:

        Niinpä uusioiden pitää taistella kauheesti, kynsin hampain, ja sananselittein omasta paikasta miehen elämässä.

        Jotkut vaan ei tajuu mitä on olla isä, tai äiti.. ei lapsia voi kukaan heittää pois elämästään... mutta lapseton ei sitä ymmärrä, vaan taistelee paikasta lasten exän ja itsensä kanssa.. häviten tietysti.
        Kyllä täällä monesti on saanut nauraa ja ihmetellä. Monesti kyllä lapsetkin saavat taistella isästä, ja se on todella kummallista. Sitä ei pitäisi tapahtua, jos vaan isällä on sydäntä.

        Eiköhän taistelut ole taisteltu jo siinä vaiheessa kun sinusta tullut exä, jäänyt toiselle sijalle miehen elämässä, jos siis ylipäätään mitään taisteluita ollut, kun ne isätkin ovat ihan ajattelevia ihmisiä ja tekee ratkaisunsa itse, päättää siitä kenen kanssa haluaa elämää elää. Lapset siitä kärsii jos kamala tarve äidillä jäädä roikkumaan menneeseen ja jatkaa taisteluaan ja yleensä ihan yksin, koska isä jatkaa elämäänsä tuskin edes välittäen exvaimon itkuista.


      • Suvun tähdet!
        surullistasinulle kirjoitti:

        Eiköhän taistelut ole taisteltu jo siinä vaiheessa kun sinusta tullut exä, jäänyt toiselle sijalle miehen elämässä, jos siis ylipäätään mitään taisteluita ollut, kun ne isätkin ovat ihan ajattelevia ihmisiä ja tekee ratkaisunsa itse, päättää siitä kenen kanssa haluaa elämää elää. Lapset siitä kärsii jos kamala tarve äidillä jäädä roikkumaan menneeseen ja jatkaa taisteluaan ja yleensä ihan yksin, koska isä jatkaa elämäänsä tuskin edes välittäen exvaimon itkuista.

        Ei me taisteltu miehestä.. tiesimme että meillä on aina paikka miehen sydämessä, meitä mies ei sisimmässään unohda, vaikka leikkiikin kovista ja näyttää sutturalle, ettei muka lapsistaan välitä.
        Suree suree, ei voi mitään. Mutta kiva kun suree, eikä kosta meille pahaa oloaan, vaan suttura saa kaiken osakseen sen pahan olon.
        Häntä varmasti suututtaa ettei heillä ole kakaroita, kun miehellä on minun kanssani ihanat lapset.. hahaa.. olemme niskan päällä ja meillä on ne kortit.

        Ei me huonosta mihestä taistella, jos hylkäsi lapset niin sehän on merkki, että hänet on manipuloitu vaan meitä vastaan.

        Mitään parempaa mies ei tule enää samaan, kuin meidän yhteiset lapset, ja nekin se surkimus menetti typeryytensä tähden. Minulla on lapset, heidän lstenlapset, koko suku,mikään ei olem uuttunut, surkeet lähtee ja vahvat jää.


      • surullista
        Suvun tähdet! kirjoitti:

        Ei me taisteltu miehestä.. tiesimme että meillä on aina paikka miehen sydämessä, meitä mies ei sisimmässään unohda, vaikka leikkiikin kovista ja näyttää sutturalle, ettei muka lapsistaan välitä.
        Suree suree, ei voi mitään. Mutta kiva kun suree, eikä kosta meille pahaa oloaan, vaan suttura saa kaiken osakseen sen pahan olon.
        Häntä varmasti suututtaa ettei heillä ole kakaroita, kun miehellä on minun kanssani ihanat lapset.. hahaa.. olemme niskan päällä ja meillä on ne kortit.

        Ei me huonosta mihestä taistella, jos hylkäsi lapset niin sehän on merkki, että hänet on manipuloitu vaan meitä vastaan.

        Mitään parempaa mies ei tule enää samaan, kuin meidän yhteiset lapset, ja nekin se surkimus menetti typeryytensä tähden. Minulla on lapset, heidän lstenlapset, koko suku,mikään ei olem uuttunut, surkeet lähtee ja vahvat jää.

        Sä tarvisit ison halauksen, jonkun joka kuuntelee ja ymmärtää.
        Olen pahoillani että elämäsi ei mennyt niin kuin suunnitelit, toivottavasti joskus vielä pääset katkeruutesi ja surusi yli ja näkisit elämässä myös värejä.


      • yhdessä eteenpäin
        surullista kirjoitti:

        Sä tarvisit ison halauksen, jonkun joka kuuntelee ja ymmärtää.
        Olen pahoillani että elämäsi ei mennyt niin kuin suunnitelit, toivottavasti joskus vielä pääset katkeruutesi ja surusi yli ja näkisit elämässä myös värejä.

        Tuo on totta, me kaikki tarvimme haluakisa ja kiitoksia kukin tahollaan. Me halailemmekin lasten ja lastenlasten kanssa paljon, myös anoppi on kova halaileen.. kyllä halailuja meillä saa kaikki. Se on hieno tapa.

        No en minä kovin paljon elämääni ole koskaan suunnitellut, minusta elämä menee omalla painollaan, ei sitä tarvi kauheesti joka saralla suunnitella.. tiettyjä asioita toki..

        Sinäkin vaikutat hyvin katkeralta, olet kokenut tosi kovia asioita, ja ehkä olet selvinnyt, ehkä et.. mutta noilla omilla ohjeillasi voit saada sinäkin elämän ilon takaisin, älä masennu jos ei heti onnistu, yritä uudelleen, kyllä näet valoa josku edessäsi.. tsemppiä ja voimia sinulle omassa elämässäsi, ja muistahan sinäkin halata paljon...


    • Silloin ku mun vanhemmat erosi ni jäin veljen kanssa isän luo, ni muistan sen aina et oon tervetullu kummallekin viettää joulun, että ensin ollaan isän kanssa ja sit äidin luo.. Sitku äitipuoli tuli perheeseen olin kuuden vanha sillo eikä se tosiaa muuttunu ollenkaan... Tänä päivänä vaikka oon 20 vuotta vanhempi on samanlaiten että ensin oon isän luona viettää joulun joko samana päivänä tai seuraavana päivänä meen äidin luo käymään ja olen siellä.. Ei se oo ikinä mulle tuottanut minkäänlaista shittiä... Ja sillo ku siskopuolet synty ja oli niiden eka joulu ni ei se mua ainakaa häirinny ku siskopuolet oli siä.. Päinvastoin oli ihanaa ku oli sillee "koko" perhe mukana, vaikka biologista äitee ei ollu siellä..

    • hesu.

      Lapsi ei ajattele maailmaa aivan noin, tuo vaikuttaa enemänkin katkeran aikuisen ajatuksen juoksulta joka on valmis käyttämään omia lapsiaan aseena häntä avioerossa kaltoin kohdellutta kumppania vastaan.

      Arvomaailmassani noista vaihtomarkkina asioista olen samoilla linjoilla ketjun aloittaneen kanssa, mutta kyllä siihen pariin tarvitaan AINA kaksi.

      ps. siinä lopussa oli taas sitä katkeran aikuisen paatosta.

    • Julmuuden joulut

      Varmasti löytyy vaikka minkälaista versiota uusperheiden joulun vietoista.
      Kaikki ne kuitenkin pohjautuvat aikuisten valintoihin ei todellakaan lasten ajatuksiin.

      Lapset yritetään ostaa rahalla jos sitä on käytettävissä.

      Näihin ympyröihin liittyy niin paljon "likaista tarinaa". Ei voida tavata edes omia vanhempia, kun se uusikko vihaa niitä, silloin ei lapsenlapsetkaan voi nähdä isovanhempiaan.

      Se tuska jota moni kärsii näiden erilaisten ihmissuhdeiden vuoksi on valtava.

      Joku äiti nytkin on yksin, sillä lapset ovat siellä ex:n luona ja sinne ei ole kummankaan puolen sukulaisilla mitään asiaa, en ymmärrä tätä lainkaan.

      Nyt ennen joulua kulkevat etsimässä kummien, mummien ja pappojen lahjapaketteja, mutta koskaan niitä ei voida yhdessä avata tai edes nähdä joko joulu-aikana. Kyllä siinä sydän tuntuu pirataleiksi menneen.
      Entäs sitten tuo äiti, joka hakautui tekemään työtä, kauas koko paikkakunnalta, siellä hän yksin yrittää mennä joulun yli, tiedän itkien.

      Te joilla asiat on hyvin, poistukaa täältä kirjoittelemasta, sillä totuus on että kaikilla ei mene hyvin.
      Jos lapset viedään jouluna kaikesta kauas monien satojen kilometrien päähän, ei todellkaan jää minkäänlaista mahdollisuutta tavata ketään kaveria, ei sukulaisia, on pakko olla vain tämän uusikon hampaissa ja kynsissä.

      Ja ne jotka tämän tietävät, läheiset ihmiset, heidänkään joulunsa ei voi olla joulu, vaan sen tuskan tuntee jatkuvasti.
      Ihminen voi olla todella julma.

      • Älä yleistä

        Voit puhua vain omasta uusperheestäsi, et meistä muista. Melkoinen hirviö olet jos noin toimit perheessäsi.
        MEidän perheessä on onneksi asita mallillan.


      • kuinkas itse?????
        Älä yleistä kirjoitti:

        Voit puhua vain omasta uusperheestäsi, et meistä muista. Melkoinen hirviö olet jos noin toimit perheessäsi.
        MEidän perheessä on onneksi asita mallillan.

        Niin ja sinä omasta et niistä "meistä muista" Itsekin yleistät...


      • Älä yleistä
        kuinkas itse????? kirjoitti:

        Niin ja sinä omasta et niistä "meistä muista" Itsekin yleistät...

        Missä olen yleistänyt? Etkö ymmärrä lukemaasi? Oletko noin tyhmä?
        Kun sanon että, et voi puhua meistä muista, se ei ole yleistämistä. Ja jatkan että, meidän perheessä on asiat mallillaan, sekään ei ole yleistämistä.
        Voiko joku olla oikeasti noin tyhmä kuin sinä?


      • hesu.

        Taas hyvä esimerkki aikuisten tuskasta lapsien puolesta.

        Itse olen ollut avioero lapsi eikä sen tarvitse mennä noin jos vanhemmat ovat fiksuja ihmisiä eivätkä ala vääntämään ero tilanteessa vaan sopivat asiat.


      • hesu.
        hesu. kirjoitti:

        Taas hyvä esimerkki aikuisten tuskasta lapsien puolesta.

        Itse olen ollut avioero lapsi eikä sen tarvitse mennä noin jos vanhemmat ovat fiksuja ihmisiä eivätkä ala vääntämään ero tilanteessa vaan sopivat asiat.

        Kommenti oli tarkoitettu nimimerkille Julmuuden joulut.


      • Lissu ON hullu

        Te joilla asiat on hyvin, poistukaa täältä kirjoittelemasta, sillä totuus on että kaikilla ei mene hyvin. .....Tämä nyt on naurettavin heittosi ikinä lissu. Monenlaista tarinaa olet tänne keksinyt, mutta tämä....Vai että jos asiat on hyvin, siitä ei saa täällä olla kertomassa, pitää vaan kylvää pahaa sinun mielestä.


    • ONNEN YDIN PERHE

      Mä en voisi kuvitellakkaan, että mun lapset olisi joutuneet noin kauheiden ihmisten käsiin. On kauheeta lukea miten lapset kärsii ja heitä pallotellaan.
      Onneksi mun lapset ovat saaneet elää minun kanssa ilman että miehen naikoset ovat päässseet edes näkemään lapsiani. Huh huh... aika järkyttäviä kohtaloita joillakin lapsilla.

      Olenkin miettininyt joskus että mistä johtuu lasten paha olo, kun omani eivät ole kukaan kärsinyt, mutta näyttää siltä että juuri tästä pallottelusta ja lapsi ei itsekkään tiedä mihin kuuluu.
      Sitä ongelmaa meillä ei ole koskaan ollut, luojan kiitos.

      • onnen uusperhe

        On sunkin lapsillasi kauhee kohtalo elävät ilman isää, jonka sinä ajoit pois lastesi elämästä, haukut ja pilkkaat isää lapsillesi, voi lapsi parat, tuolainen hirviö äiskä.


      • Onnen ydin perhe
        onnen uusperhe kirjoitti:

        On sunkin lapsillasi kauhee kohtalo elävät ilman isää, jonka sinä ajoit pois lastesi elämästä, haukut ja pilkkaat isää lapsillesi, voi lapsi parat, tuolainen hirviö äiskä.

        Niin oli minustakin. Lapseni eivät milloinkaan olisi ansainneet moista kohtaloa! Sitä surimme pitkään, ja on anteeksi antamatonta ettei mies osannut olla isä.

        Tuota... miten minä olisin voinut ajaa miehen pois, kun perheenrikkoja rikkoi perheemme??? Olet nyt väärillä jäljillä, mutta täällähän vika on aina naisessa, ja mies sankari... senhän me tiedetään... miehessä ja muissa ei koskaan ole mitään vikaa, mutta ex vaimo ja laspet ovat aina syyllisiä.

        Niin, en tiedä kumpi on pahempi asia, hylätä omat lapset ja vaihtaa ulkopuolisiin vieraisiin naikosiin, vai kertoa lapsille isästä totuus, mitä mies teki, hylkäsi lapsensa. Olisiko minun pitänyt kehua miestä, että voi kun teillä on ihana isä, joka hylkää ja vaidhtaa teidät naikkosiin??

        Minusta ei, mutta sinä voit tehdä mitä haluat omille kakaroillesi. Minä en heille valehtele, enkä kehu miestä joka ei ole sen arvoinen.


    • olkaan ihmisiks

      Kukaan ei koskaan saa tulla lapsen ja vanhemman väliin. Melkein pyhä suhde, ainutkertanen, Siinä kärsii molemmat ja salaa inhoaa välintulijaa. Oli sitten joulu eli arki.

      • lapset kärsii

        Niin just. Siitä pitää pitää vanhempien kiinni, jos isä ei pysty niin äidin velvollisuus on huolehtia siitä, ettei vieraita ihmisiä pääse sotkemaan lasten elämää.
        Liian monta lasta kärsii siitä, että ulopuolinen ihminen sotkee hänen elämää. On vanhempia, jotka eivät salli että kukaan alkaa toisten elämää sotkemaan. Olisi kauheeta jos tieätisi että omia lapsia on ulkopuolinen ihminen kiusannut huh..
        Lapset kuluu isälle ja äidille, ei siinä ulkopuolisia tarvita.


    • mjkans

      Niin, se on oikeasti kurjaa T: 12v :/

    • puh sanon minä

      On suorastaan kauhistuttavaa mitä kirjoitellaan, toista ihmistä haavoitetaan sen kun ennätetään, haukutaan Lissuiksi ym.
      Sitten tämä naurettavin fraasi, että yleistetään. Seuraavaksi, että ei koske meitä tai minua.

      Mikä helkutin tarve on tulla sanomaan että ei koske minua, jos ei niin ei koske. Mutta tuosta nyt ottaa porot sieraimiin. Jotakin toista koskee.

      Niin täyttä sekoilua ja puppua tuntuu elämä olevan näissä uusperheissä, no täytyyhän sitä yrittää vaikka sanoilla tehdä jotain, kun ei voi millään sanoa, että ei tämä nyt sen autuaampaa ole kuin aikaisemminkään. Ompahan vain todella vääntöä moneen suuntaan.

      Mutta edelleenkin ne lapset aina jää tuon oman minän alle, heidän tilanteensa on suorastaan kamala, kun aikuiset valahtelevat ja sekoilevat sen elämättömän elämänsä ja seksisuhteidensa ja muiden ongelmiensa kanssa.

      Yksikään näistä tämänkään palstan kirjoittajista ei olisi tarvinnut saada ainoatakaan lasta. Ovat itsekin vielä niin lapsen asteella, että hupitutit suuhun ja vaipat pöksyihin.

      • ;:'b"?*-+=

        Laita lissu "hupitutti" suuhun ja ime sitä...ja ole hiljaa, kun et mistään mitään ymmärrä


    • aaaaaaaaaaaab

      sanon että voi vittu. ensin tuetaan, että eroa nyt helvetissä siitä äijästäsi, ja sitten kun se ero on totta, aletaan surra sen äijän kanssa tehtyjä lapsia.
      mikä ihme teitä naisia vaivaa?

      • Ajatusta peliin

        No niinpä. Kun akat miettis vähän pitempään, kenen kanssa antavat ehkäisyn "pettää".


    • alkuperäiselle

      alkuperäiseen viestiin vastaisin.....Istuttiin nyt jo aikisen tyttäreni kanssa aamukakvilla kun silmiini osui tämä kerkustelu. Kysyin sitten tyttäreltäni kuinka hän on erolapsena joulut kokenut(oli 3.v. erotessamme). Minusta tuntuikin hyvältä,kun hän kertoi olleensa aina tyytyväinen meidän joulu järjestelyyn joka on toistunut vuodesta toiseen samanlaisena. tyttäreni on mennyt viimeistään aatonaatto aamuna
      isänsä luokse,jossa ovat viettäneet joulua aina jouluaattoon nklo14 asti. Isänsä luota on aina tullut onnellinen ja tyytyväinen lapsi ja siitä on alkanut meidän yhteinen joulu. Meidän yhteinen joulu on vietetty kotona,jonne sekä minun että mieheni vanhemmat ovat olleet tervetulleita ja kaikki muutkin läheiset..meillä kaikki osapuolet ovat olleet tyytyväisiä ratkasuun...se varmasti on tärkeintä...

    • kierotlais lapsia

      Lasten elämä muuttui sen jälkeen järkyttäväksi, kun eroaminen yleistyi ja helpottui. Kun lapset auivat oamassa perheessä, kaikki oli paremmin. Lapsi oli turvallisesti kotona ja sai olla lapsi.

      Nyt lapsi on vaan esine, jota heitetään pakasta toiseen, eikä asu ja ole missään. Lapsesta on tehnty esine, joka viedään sälytykseen toiseen kotiin ja haetaan välillä... ei omaa kotia, ei kavereita, ei omaa huonetta... ei mitään turavllista, aina vaan odottaa koska taas pakataan ja lähdetään.

      • unohditko lääkkeesi

        Ota lääkkeesi hullu !


      • Hullut on hulluimill

        Eikös tk päivystys toimi joulunakin. Mene hakemaan itsellesi apua!


    • Rankkaa on

      Eikös tk päivystys toimi joulunakin. Mene hakemaan itsellesi apuaOta lääkkeesi hullu !

      Ota lääkkeesi hullu !


      Minusta yllämainitut viestit kertovat kirjoittajan todella pahasta olosta, sillä muutoin tuollaisia ei kukaan kirjoittele.
      Toivon että pääsette yli Joulun ajan jotenkin ja sitten yritätte löytää sen oikeamman tien kävellä matkaanne eteenpäin.
      Rankkoja on erot ja uusperheet, jotenkin on vain mentävä eteenpäin minuutti minuutilta.

      • Buahahahaa

        Keittiöpykolgiaa.....


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      78
      1443
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1225
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      105
      1103
    4. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      55
      954
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      141
      939
    6. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      164
      866
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      31
      824
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      59
      804
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      796
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      76
      685
    Aihe