Opiskelu + omistusasunto

hmh4

Miksi ihmeessä suomessa esim. AMK- opiskelija saa opintotuen asumislisän jos asuu vuokralla(voi olla vaikka vanhemmilta asunto vuokralla), mutta jos on hankkinut OMAN/avopuolison kanssa ensiasunnon niin ei, ei pennin latia saa asumislisää vaikka laina taakkana vesi sähkö sekä vastike joka kuukausi??

Tosi kannustavaa hankkia oma asunto tälläisellä tukisysteemillä, suomessa OMISTAMINEN tuntuu olevan jonkin sortin rikos, silloin viedään tuhkatkin pesästä jos on onnistunut edes vähän itselleen omaisuutta haalimaan.

ja toinen asia: Opiskelijoiden tulorajan voisi poistaa tai edes jumalauta nostaa muutamalla tonnilla, että loppuvuodesta ei saatana tarvitsisi perua/palauttaa opintotukia, ja sitten pureskella kynsiä viimeiset 3kk!!!

5

232

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 19+20

      Hae yleistä asumistukea.

    • ---

      Jos asunto on vuokrattu vanhemmilta, on asumislisä max. 58,87€/kk. Sillä ei paljon juhlita.

      Sitä paitsi, jos ansaitsee niin paljon, ettei ole oikeutettu tukiin, niin pitäisi silloin myös osata järkeistää se rahankäyttönsä niin, ettei tarvi niitä kynsiä pureskella. Onko säästäminen tuttu juttu? Jos ihminen ei hallitse omaa rahankäyttöään, ei se ole minkään lakien vika.

      Ja tosiaan sitä voi hakea asumistukea, jos ei asumislisään ole oikeutettu.

      • hmh4

        Haloo, jos ottaa vuodessa 9 tukikuukautta silloin rahaa saa tienata 11850e miinus verot, eli joka kuukausi käteen jää pitkälti keskimäärin alle 1000e!! Säästäpä siitä sitten!!

        Sinulla ei taida olla kokemusta oman asunnon sekä pakollisen auton kuluista vuodessa.

        Yleisen asumistuen kriteerit eivät täyty avomieheni kanssa.
        Juurikin ainoastaan parisuhteeni ansiosta en ole korviani myöden veloissa


      • eläkelislehtori

        Kävin kouluni silloin kun suomi oli vielä sivistysvaltio nyt ollaan kaukana siitä en trvinnut olintolainaa velkaa en ottanut vieläkö jou sanoo nykysuomea hyvinvointivaltioksi


    • Sellaista se on

      Älä nosta tukea 9kk ajan?
      Jos olet asunnon ostanut niin varmaan pankissa on laskettu miten lyhennät lainaa.

      Vaikka samassa tilanteessa itsekkin. Itse en tienaa mutta mies tienaa liikaa (n.1500e/kk) joten en saa yleistäasumistukea. Ei tässä auta kun opiskella ja käydä töissä viikonloppuisin ja iltaisin. Sitten kevättä kohti kun koulussa on vähän tunteja niin en nosta opintotukea vaan olen mahdollisuuksien mukaan kokopäiväisesti töissä ja tienaan enemmän kuin Kelalta saisi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3889
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3328
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2769
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2154
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2101
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1977
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe