Miten ruotsinsuomalaiset viettävät joulua?

Joulua odotellessa

Itse vietän paljolti samalla tavalla kuin Suomessa ja Ruotsissa.

Eli sekoittelen suomalaisia ja ruotsalaisia tapoja.

Joulupöytään kuuluu suomalaisia ruokia ja ruotsalaisia ruokia.

Televisioista katson kun "Turku julistaa joulurauhan" ja siitä se joulu alkaa.

11

128

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kotkotkoot

      ihan vain hiljaiseloa, ruokaa teen nykyisin vain sitä mitä kaikki syö ja joka vuosi kokeilen kyllä jotain uuttakin, ennemmän ja enemmän vihreä jouluruokaa. tv siitä välissä katsellaan jos kerkee meinaa aina mennä ruuan kanssa kuitenkin paljon aikaa.

      eihän suomalaisessa ja ruotsalaisessa joulupöydässä ole eroa.

    • Hyvää Joulua!

      Niin eipä ooo isoja eroja.

      Perheen kanssa vietellään.

      Joulu on paras juhla!

    • TakaTakaTAKaTaKA

      Julmust on tuote, johon en ole koskaan oppinut, Lussebullar toinen.

      • makuja monia

        Kauan meni minullakin, ennenkuin opin hyvin pitkin hampain syömään safranpullia. Maistuu ihan tunkkaselle. Meillä kävi Japanista vieras, likan kaveri. Hänelle oli ihmettä, että miten mihinkään leivonnaisiin pystyisi safran sopimaan, sillä heillä sitä käytetään mausteena pelkästään ruokiin, niinkuin risottoihin jne.

        Samaten julmustin ytyä en ymmärrä. Parempiakin juomia on olemassa. Juon mieluummin kuin itken ja juon, mutta en erityisemmin tykkää. Eikös se muuten ole ihan samaa kuin påskmust, eri etiketillä vaan?


    • Tähdet, tähdet

      Joulutähdet, missä voitaikinaan laitetaan luumuhilloa ja sitten paistamisen jälkeen tomusokeria.

      Ja tietysti tietysti tietysti se lanttulaatikko.
      Kyllä lanttua myydään joulun alla Ruotsissa! Ketkähän ne sitä ostaa?

      Porkkanalaatikosta en oo ikänään välittänyt, mutta imelletystä perunalaatikosta sitäkin enemmän.

    • Jotain huomiota

      On ero TV-kanavissa Ruotsissa joulun aikaan.

      Kun laitat Ruotsin puolelle, niin kyllä "tomtegubbar"&liirum et jne riittää kepeätä ohjelmaa ja dekkareita itse jouluaattona. Suomen kanavalla on vakavampaa ohjelmaa ja pysytään enemmäm itse Joulun sanomassa,

      Toki on Ruotsin kanavillakin, - mutta noin yleisesti ottaen.

      Miten lie ohjelmatarjonta Suomessa?

      Sama on juttu muuten myös Pääsiäisen aikaan. Kyllä dekkareita riittää ym täällä Ruotsissa.

      Itse viihdyn enemmän Suomen kanavilla näinä juhlapyhinä.
      Suomessa pysytään sentään asiassa, Ruotsissa ei.

    • ruottinsuomalainen o

      Sen mitä lapsuuden jouluista suomessa on mielessä,niitä oon yrittänyt vaalia omien lasten kanssa. Lasten jännitys tarttui meihin aikuisiikin.
      Nyt kun lapset viettävät omaa joulua omiensa kanssa, kuten olen opettanut, niin aivan hyvällä mielellä aattona kattelen telkkaria ja syön jouluruokia.
      Nyt kun yksikseni olen saan valita tv ohjelmat oman mielen mukaan.
      Ihme vaan että kohtapa aina kattelen noita ruottin kanavia, liekö 40 vuotta täällä on jättänyt jälkensä..en enää oikestaan löydä suomen kanavilta sellasta mitä tekis mieli kattoo..Hyvää joulua kaikille ruottinsuomalaisille.

    • Niilo Välkki

      Joulua vietetään hyvin samanlaisesti kun Suomessa vaikka on tullut asuttua
      Ruotsissa jo neljä vuosikymmentä, ruuat sun muut samat kun aikoinaan ja
      telkkarista tulee katsottua kun Turku julistaa joulurauhan ennen sekin kuun-
      neltiin rätisevästä putkiradiosta, toista on nyt internetin aikaan kun voi katsoa
      ja kuunnella mitä vaan ei ruotsalaisten joulu juurikaan poikkea suomalaisesta.

    • Joulua odotellen

      Mielestäni ruotsalaisten joulu poikkeaa sillä tavalla, että Suomessa TV on enemmän harrasta ja uskonnollista.

      Kuuntelin tänään (olikohan Sisuradion lähetystä) kun meänkielisiä haastateltiin joulun vietosta ja että mitä ruokia syödään siellä.

      Pakko oli sulkea radio. En vain jaksanut kuunnella kun lipeäkala oli lyytfiskiä, fryysiä jne. Tiedän että tää ärsyttää nyt kauheesti tällä palstalla liikkuvia meänkielisiä, - mutta ei maha mittään. Eikö he voi opetella suomenkielisiä sanoja? Kun joka toinen sana oli ruotsinnos!
      Ymmärrän ymmärrän ymmärrän, mutta miltä se kuulostaa jos ruotsalaiset laittaisivat joka toisen sanan englanniksi? Kysyn vaan.

      Nyt rupeen keittämään lanttuja.
      Muuten: antakaapa keitettyjen lanttujen muhia yön yli!
      Tulee enemmän ytyä lanttulaatikkoon!

      Toinen vihje: ei tartte laittaa aina sitä luumuhilloa silmäksi joulutähtiin, - voitte laittaa vaikka juustoa!

    • Joulutoivotus

      Hyvää Joulua kaikille!

    • Sössölaulut

      Muuten ihan hyvät joulut, mutta miksi niin paljon englanninkielisiä sössölauluja??

      Kun viisikymmentä kertaa kuulee englanniksi Jingle bells ja I am dreaming of white chrstmas ja petteri punakuono ja kun joulupukki suukon sai (siis englanniksi) niin tulee hulluksi!

      VALITETTAVASTI omat lapset soitattavat näitä sössölauluja. Sitä yrittää kohteliaasti kuunnella kaksi ensimmäistä tuntia. Kun tää "joulupukki suukon sai" kuului 8:nnen kerran niin tein yksinkertaisesti topin ja valitsin uudet levyt.

      Kieltäydyn jatkossa näistä imelistä englanninkielisistä markkinajoululauluista!

      Olen sanonut että soittakaa ensi jouluna viisi kertaa kaikki nää sössölevyt, tulen vasta sen jälkeen viettämään joulua.

      Joo, tiedän että näin ei ole suomalais-suomalaisissa perheissä, - muttä näin voi olla suomalais-ruotsalaisessa perheessä.

      Kun meikkä oli lapsi, niin siinä vasta klo 16-17-18 ruvettiin viettämään jouluaattoa (aatto= ilta) eikä klo 12.00?

      Haluaisin viettää joskus joulun Suomessa.
      Ehkä joskus?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      140
      6273
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      34
      3808
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      1975
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1949
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1778
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1636
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      16
      1542
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1478
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1468
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      35
      1380
    Aihe