Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Mitä vaatteita ostan vauvalle ensimmäiselle vuodelle?

vappulii

Hei!

Sain lahjakortin erääseen ulkomaalaiseen vaatekauppaan, joten ajattelin tilata sieltä kerralla ainakin suurimman osan vaatteista vauvan ensimmäiselle vuodelle. Vauva on esikoiseni, enkä oikein tiedä mitä hänelle täytyy pukea, mitä kokoa ja minkä verran mitäkin vaatetta pitäisi olla. Voisiko joku antaa vinkkejä? Vauva syntyy huhti-toukokuun vaihteessa.

7

161

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nef

      oman kokemuksen mukaan niin kannatta ostaa vähän 56 cm vaatteita ja vähän 62 cm vaatteita ja vähän 68 cm vaatteita.. koska lapsi kasvaa niistä yllättävänkin nopeasti :)

      itse tykkäsin pukea bodyt ja housut/potkuhaalarit

      jos ostat haalareita, niin kannatta ottaa sellaiset, joissa haarassa on neppareita - helpottaa vaipanvaihtoa huimasti :)

    • Ouuicäiu

      Se varman riippuu lapsesta mitä kandee ostaa... Meillä tyttö on vähän vajaa 5kk ja 62 kokoiset menee edelleen. Suoraan sanottuna ärsytti, kun todella moni väitti mulle, että tosta koosta kasvaa muutamassa viikossa ohi, eikä niitä kandee ostaa. :D

      • vauvat erilaisia

        Täällä myös yksi, jota nuo "neuvot" eivät kyllä auttaneet.

        Itse hölmönä tietysti kuuntelin muitten neuvoja ja ostin vain muutaman pienemmän vaatteen, kun "eivät välttämättä mahdu ollenkaan tai jos mahtuvat niin vain viiko-pari).
        No poika nyt 4,5 viikkoa ja aina vaan menee 50 ja 56cm vaatteet heittämällä. 62cm vaatteita ei voi vielä pitää aikoihin.
        Poika kuitenkin ihan normaalimittainen/pitkähkö, mutta ruumiinrakenteeltaan hoikka.

        Olisi kiva, jos niitä vaihtokappaleita olisi nyt (tämän kaiken muun alkuhässäkän ja kiireen keskellä) varattuna vähän useampi, kuin se pari, ettei tarvisi samantien laittaa aina pesukonetta päälle, kun pulauttaa vaatteensa. Eipä tuon pikkumiehen kanssa oikein viitsi lähteä kauppoihinkaan vielä kiertelemään (kaupat eri kaupungissa) ja metsästämään niitä vaatteita.

        Toinen neuvo, jonka sain kaikilta oli, että potkuhousut on hyviä ja pysyvät jalassa. No eivät kyllä pysy meidän pojalla yhtään, vaan housut sukat on huomattavasti toimivampi ratkaisu meidän kohdalla.

        Eli on niin lapsikohtaista, mitä tarvitsee ja mitä ei. Toiset lapset myös pulauttelevat enemmän, jolloin vaatekertoja voi mennä jo päivän aikana paljon enempi.


    • blupblup

      Meillä oli pari 56 cm bodya ja muutama 62-senttinen. Niillä mentiin hyvin koko alkuaika, joskin vauvamme syntyi 53-senttisenä ja kasvoi tosi nopeasti. Nyt rupeavat jäämään nuo 62:tkin pieniksi ja ikää vauvallamme on 2,5 kk. Itse tykkäsin siitä kun saatoin pukea vauvaa pitkää näihin "lemppareihimme". Hieman haastavaa oli tosin alussa, kun vaatteita oli niin vähän. Nyt harmistuttaa, kun vaatteita on jo niin paljon, ettei kaikkia ehdi käyttää "tarpeeksi"! :D

      50 cm vaatteet kannattaa ainakin aluksi jättää suosiolla ostamatta, jottei käy kuten meille: ainoat sen kokoiset vaatteet olivat vauvallamme päällä tasan sen aikaa, mitä sairaalasta kotiutuminen kesti. Kotona vaihdettiinkin jo viiskutosiin... :)

      Vaatteita tuppaa kertymään nopeasti lähipiiristä ilmaantuvien kiertisten/lahjojen kautta, joten kannattaa ostaa vain jotain ihanimpia juttuja, joihin itse ihastut. :) Itsellämme ehdottoman ihana oli pieni haalari ensimmäisen kuukauden ajaksi, kun loppusyksystä oli aika kylmä. Huhti-toukokuussa joku kevythaalari tai unipussi olisi varmasti ihan kiva.

    • Marikat

      Valitettavasti se on niin, ettet voi etukäteen tietää, mitä haluat vauvalla käyttää ja minkä kokoisia vaatteita.

      Neuvoisin niin, että ostat nyt varastoon jonku 56-62 käytettyjen vaatteiden paketin huutonetistä tai torista tai sitten kirpparilta, missä pienimmät vaatekoot on toodella halpoja.

      sitten kun vauva syntyy niin käytät sitten sen lahjakortin vasta. Edessä on kuitenkin valvottuja öitä, jolloin on ihan kiva käydä sitä nettikauppaa lävitse. Tiedät siinä vaiheessa kuitenkin ainakin vauvan koon ja parin kuukauden iässä tiedät jo millä kasvukäyrällä lapsi on.

      Muuten on vaarassa käydä niin, että hienot kalliit ostovaatteet jäävät käyttämättä eikä sinulla siltikään ole mitä haluat.

      Netin paketit on siitä hyviä, että niissä on yleensä vähän kaikkea. Niiden vaatteiden kanssa voit sitten kokeilla haluatko potkareita vai housuja vai sukkahousua. Tai kietaisubodeja tai pään yli vedettäviä.

      Erityisen tärkeä on tajuta se, että jokut vauvat on pulleampia kuin toiset ja eri vaatemerkit on tehty eri mallisille vauvoille. Esim bogi on laiheliineille ja duns paksukaisille. Ja sitä kun ei voi tietää etukäteen...

      • Odota vielä

        Edelliseltä tulikin oikein hyvä neuvo.
        Ja sitä kun tosiaan ei voi etukäteen tietää.
        Itse olin ihan varma, että vauva on suurikokoinen ja pullea syntyessään (itsekin kun olen pitkä ja suurikokoinen muutenkin rakenteeltani), mutta mitä vielä. Pikkuinen hoikka vauva tuli ja ostamani vaatteet olivat lähes poikkeuksetta kaikki liian leveitä meidän pikkuiselle.

        Joten neuvon myös, että älä tuhlaa vielä lahjakorttia menemään, ettei ole sitten ihan turhia ostoksia kaikki.


    • vilukisu1

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      83
      2112
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1798
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      29
      1744
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1510
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      65
      1461
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1378
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1354
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1312
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1284
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1261
    Aihe