Rengaskeskustelu hiipuu..

hupi on hauskaa

Huolestuttavaa. Suurin hupihan on seurata tuota iänikuista väittelyä

Olisiko taas aika tehdä uusi aloite?

Siis nastat vai kitkat?

25

139

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • turvaväli = fiksu

      Se on kieltämättä mielenkiintoinen keskustelunaihe, pelkkä ylinopeudesta keskustelu on tylsää. Oma mittarini on sen verran epätarkaksi tehty että en edes ole varma ajanko yli vaiko ali suurimman sallitun.

      Mutta tänäkin aamuna sai auton takalasissa nähdä asfalttijauhetta.

      "I Trondheim är trenden liknande den i Oslo - när avgifter först infördes 2002 var
      andelen dubbfria däck c:a 35 % medan andelen sju år senare var drygt 80 %."

      Norjan Trondheimissä kitkarenkaiden osuus vuonna 2009 oli reilu 80%. Vuonna 2011 osuus oli 86,5 %

      "Den rimligaste förklaringen till att antalet olyckor sjunker med minskat
      dubbdäcksanvändande är enligt företrädare för vegvesendet att förare med
      friktionsdäck generellt framför sina fordon långsammare och med större avstånd tillframförvarande fordon än förare av fordon utrustade med dubbdäck"

      Käyttämällä kitkarenkaita kuljettajista tulee parempia ja fiksumpia = nastarenkailla kaahataan.

      http://files.kotisivukone.com/nasta.palvelee.fi/tiedostot/NASTA-LR/NASTA_valmiit_raportit/norja_nastamaksukokemuksia.cowi.pdf

      • 1+7

        Näkyy olevan kuvassa 5 tilastoa onnettomuuksista nasta- ja kitkarenkailla vuodelta 2011.
        Tässä siis vain ne onnettomuudet, joissa tuli henkilövahinkoja. Omaisuusvahinkoja ei ole mukana tutkimuksessa.

        Peräänajoja kitkoilla n 370 kpl, nastoilla n 200.
        Muita onnettomuuksia: n 75 kpl kitkoilla, nastoilla n 45 kpl

        Totta on, että peräänajojen osalta kitkaonnettomuudet ovat pudonneet reilusta 400 edellisvuodesta ja nastoilla kasvaneet hieman alta 200:sta noin 200.
        Muiden onnettomuuksien osalta on kasvua sekä kitka- että nastarenkailla ajavien osalta.

        Syynä kitkojen parantuneisiin lukuihin on hidastunut liikennenopeus ja muutenkin kuljettajien muuttunut käyttäytyminen turvallisempaan suuntaan. Nastarenkailla kaahaamisesta ei ollut mainintaa. Myöskään en löytänyt mainintaa teiden liukkaudentorjuntaan liittyvien toimien muuttumisesta.


      • turvaväli = fiksu
        1+7 kirjoitti:

        Näkyy olevan kuvassa 5 tilastoa onnettomuuksista nasta- ja kitkarenkailla vuodelta 2011.
        Tässä siis vain ne onnettomuudet, joissa tuli henkilövahinkoja. Omaisuusvahinkoja ei ole mukana tutkimuksessa.

        Peräänajoja kitkoilla n 370 kpl, nastoilla n 200.
        Muita onnettomuuksia: n 75 kpl kitkoilla, nastoilla n 45 kpl

        Totta on, että peräänajojen osalta kitkaonnettomuudet ovat pudonneet reilusta 400 edellisvuodesta ja nastoilla kasvaneet hieman alta 200:sta noin 200.
        Muiden onnettomuuksien osalta on kasvua sekä kitka- että nastarenkailla ajavien osalta.

        Syynä kitkojen parantuneisiin lukuihin on hidastunut liikennenopeus ja muutenkin kuljettajien muuttunut käyttäytyminen turvallisempaan suuntaan. Nastarenkailla kaahaamisesta ei ollut mainintaa. Myöskään en löytänyt mainintaa teiden liukkaudentorjuntaan liittyvien toimien muuttumisesta.

        >>> Nastarenkailla kaahaamisesta ei ollut mainintaa.

        "framför sina fordon långsammare och med större avstånd tillframförvarande fordon än förare av fordon utrustade med dubbdäck"

        Kitkoilla ajetaan hitaammin ja pidetään enemmän turvaväliä verrattuna nastakuljettajiin. Eli nastoilla ajetaan kaahaamalla verrattuna kitkakuljettajiin.

        Ei kaahamisen tarvitse olla mielipuolista hurjastelua, se on turhien riskien ottamista. Kesäkelilläkin tapahtuu peräänajoja vaikka silloin ei ole edes liukasta.

        Se onkin toinen mielenkiintoinen keskustelun aihe onko liikenteeseen osallistujan vaan hyväksyttävä se että joku voi ajaa liian lähellä ja silti ilman rangaistusta törmätä perään. Vakuutusmaksun pieni bonusmuutos ei ole rangaistus vaaran ja vahingon aiheuttamisesta täysin tuntemattomalle ihmiselle.


      • kuka ,kuromykkä
        1+7 kirjoitti:

        Näkyy olevan kuvassa 5 tilastoa onnettomuuksista nasta- ja kitkarenkailla vuodelta 2011.
        Tässä siis vain ne onnettomuudet, joissa tuli henkilövahinkoja. Omaisuusvahinkoja ei ole mukana tutkimuksessa.

        Peräänajoja kitkoilla n 370 kpl, nastoilla n 200.
        Muita onnettomuuksia: n 75 kpl kitkoilla, nastoilla n 45 kpl

        Totta on, että peräänajojen osalta kitkaonnettomuudet ovat pudonneet reilusta 400 edellisvuodesta ja nastoilla kasvaneet hieman alta 200:sta noin 200.
        Muiden onnettomuuksien osalta on kasvua sekä kitka- että nastarenkailla ajavien osalta.

        Syynä kitkojen parantuneisiin lukuihin on hidastunut liikennenopeus ja muutenkin kuljettajien muuttunut käyttäytyminen turvallisempaan suuntaan. Nastarenkailla kaahaamisesta ei ollut mainintaa. Myöskään en löytänyt mainintaa teiden liukkaudentorjuntaan liittyvien toimien muuttumisesta.

        Voi nastoilla kaahata? ropina tuhoo tärykalvot!


      • 1+7
        turvaväli = fiksu kirjoitti:

        >>> Nastarenkailla kaahaamisesta ei ollut mainintaa.

        "framför sina fordon långsammare och med större avstånd tillframförvarande fordon än förare av fordon utrustade med dubbdäck"

        Kitkoilla ajetaan hitaammin ja pidetään enemmän turvaväliä verrattuna nastakuljettajiin. Eli nastoilla ajetaan kaahaamalla verrattuna kitkakuljettajiin.

        Ei kaahamisen tarvitse olla mielipuolista hurjastelua, se on turhien riskien ottamista. Kesäkelilläkin tapahtuu peräänajoja vaikka silloin ei ole edes liukasta.

        Se onkin toinen mielenkiintoinen keskustelun aihe onko liikenteeseen osallistujan vaan hyväksyttävä se että joku voi ajaa liian lähellä ja silti ilman rangaistusta törmätä perään. Vakuutusmaksun pieni bonusmuutos ei ole rangaistus vaaran ja vahingon aiheuttamisesta täysin tuntemattomalle ihmiselle.

        Tuossa ei kaahaamisesta sanota mitään. Nopeuden osaltakin vain, että kitkoilla ajetaan hitaammin.


      • Ongelma?
        turvaväli = fiksu kirjoitti:

        >>> Nastarenkailla kaahaamisesta ei ollut mainintaa.

        "framför sina fordon långsammare och med större avstånd tillframförvarande fordon än förare av fordon utrustade med dubbdäck"

        Kitkoilla ajetaan hitaammin ja pidetään enemmän turvaväliä verrattuna nastakuljettajiin. Eli nastoilla ajetaan kaahaamalla verrattuna kitkakuljettajiin.

        Ei kaahamisen tarvitse olla mielipuolista hurjastelua, se on turhien riskien ottamista. Kesäkelilläkin tapahtuu peräänajoja vaikka silloin ei ole edes liukasta.

        Se onkin toinen mielenkiintoinen keskustelun aihe onko liikenteeseen osallistujan vaan hyväksyttävä se että joku voi ajaa liian lähellä ja silti ilman rangaistusta törmätä perään. Vakuutusmaksun pieni bonusmuutos ei ole rangaistus vaaran ja vahingon aiheuttamisesta täysin tuntemattomalle ihmiselle.

        Niin peräänajojahan kitkarenkailla ajavilla oli melkein kaksi kertaa niin paljon kuin nastarenkailla ajavilla tuossa norjalaisesta selvityksessä.

        Olipa miten hyvänsä, niin tutkimuksesta voi helposti vetää johtopäätöksen nastarenkaiden paremmuudesta talviolosuhteissa. Ihan niinkuin jokaisessa talvirengastestissäkin on todettu.
        Kitkoillakin selviää, kunhan huomioi renkaiden heikommat talvikeliolosuhteiden ominaisuudet.

        Mikä siis olikaan se varsinainen kiistanaihe?


      • Jokainen on varmasti jo hankkinut renkaat tälle talvelle (ellei osta uutta autoa) Ei paljoa enään kannata vedota ihmisiin minkälaiset renkaat he ostavat, koska he ovat jo ostaneet renkaansa. Mutta palataan taas asiaan ensi syksyllä.

        Itse kannatan kitkoja ja nastojen kieltämistä ja nastaveroa.


      • turvaväli = fiksu
        autoilija kirjoitti:

        Jokainen on varmasti jo hankkinut renkaat tälle talvelle (ellei osta uutta autoa) Ei paljoa enään kannata vedota ihmisiin minkälaiset renkaat he ostavat, koska he ovat jo ostaneet renkaansa. Mutta palataan taas asiaan ensi syksyllä.

        Itse kannatan kitkoja ja nastojen kieltämistä ja nastaveroa.

        => Ei paljoa enään kannata vedota ihmisiin minkälaiset renkaat he ostavat

        Onhan noita vanhentuneita Hakkapeliitta 2:sia liikenteessä, ja bongasin yhdet Hakkapeliitta 1:tkin!

        Ei liikennekeskustelua tarvitse lopettaa koska jotkut ajavat talvirenkailla (ilman nastoja) jopa kesälläkin. Ja nyt kun ruuhka-aika on rengasliikkeistä ohi on hyvä hetki kysyä tarjouksia (kitka-)renkaista. Keväällä kitkoja ei tarvitse kiirehtiä pois, tosin jotkut hidastelevat jostakin syystä nastojen poisvaihtoa vaikka niistä voisi saada 35euron rikesakonkin.

        Itse luovuin hyväkuntoisista nastarenkaista siksi että en halua käyttää nastoja. Tavallaan tuhlausta, mutta jos pidän autoa 4 vuotta niin koko sen ajan on siinä juuri sellaiset renkaat kuin haluan sen sijaan että pari ensimmäistä talvea kuulisin ulinaa ja kuluttaisin turhaan tienpintoja.


    • nastoja en vaihda..

      Hesassa hyvin purreet syykuusta asti paljaasen asfalttiin.. Kitkamiehille kateellisena vittuilen avauksillani!
      Radion risaanikaan en ole koko syksyyn tarvinnut kuunnella..

    • diipadaii

      Siis ihan oikeasti säälittää etelä-Suomen tiet.

    • hupi on hauskaa

      Hyvin käynnistyi. Mitään uutta tosin ei ole esillä, samojen iänikuisasioiden jauhantaa . Sehän se onkin se iso hupi.

      • Full monty

        Jos kitkat olisivat nastarenkaita paremmat, niin Icebug kitkalenkkareitakin olisi kaupassa ;)


      • hkvkkk
        Full monty kirjoitti:

        Jos kitkat olisivat nastarenkaita paremmat, niin Icebug kitkalenkkareitakin olisi kaupassa ;)

        Nastarenkaiden ansiosta voidaan ajaa kitkoillakin.Nastarenkaat karhentavat jääpinnan niin kitkatkin saavat pitoa.Jos kaikki ajaisivat kitkoilla niin tulisi linja-autopysäkki ilmiö.


      • pikkasen pettynyt
        hkvkkk kirjoitti:

        Nastarenkaiden ansiosta voidaan ajaa kitkoillakin.Nastarenkaat karhentavat jääpinnan niin kitkatkin saavat pitoa.Jos kaikki ajaisivat kitkoilla niin tulisi linja-autopysäkki ilmiö.

        Pakko alkaa myöntämään ettei kitkat ole nastojen veroiset tosi liukkailla, ihan kuin alla olisi reen jalakset kun auto luistelee mihin lystää. Tulipa hankala talvi kitkarenkaille kun joudun liikkumaan paljon syrjäteillä jossa ei paljon hiekkaa levitellä. Kun vuoron perää pakastaa ja sataa vettä tai räntää niin hiekkatiet pirun liukkaita. Pakkastalvina pärjänny kitkoilla hyvin mutta nyt tuli tenkkapoo. Vielä on tiellä pysynyt kun hissukseen ajelee mutta jos joku sivulta tulee yllättäin eteen voi konstit loppua. Onneksi autossa on ajonvakain joka ottaa nopeutta pois mutta eihän siitä ole apua kuin luistoihin. Peilijäällä jarruttaessa kitkoilla ihan olematon pito.


      • turvaväli = fiksu
        pikkasen pettynyt kirjoitti:

        Pakko alkaa myöntämään ettei kitkat ole nastojen veroiset tosi liukkailla, ihan kuin alla olisi reen jalakset kun auto luistelee mihin lystää. Tulipa hankala talvi kitkarenkaille kun joudun liikkumaan paljon syrjäteillä jossa ei paljon hiekkaa levitellä. Kun vuoron perää pakastaa ja sataa vettä tai räntää niin hiekkatiet pirun liukkaita. Pakkastalvina pärjänny kitkoilla hyvin mutta nyt tuli tenkkapoo. Vielä on tiellä pysynyt kun hissukseen ajelee mutta jos joku sivulta tulee yllättäin eteen voi konstit loppua. Onneksi autossa on ajonvakain joka ottaa nopeutta pois mutta eihän siitä ole apua kuin luistoihin. Peilijäällä jarruttaessa kitkoilla ihan olematon pito.

        => Pakko alkaa myöntämään ettei kitkat ole nastojen veroiset tosi liukkailla

        Pohjoisempana on jääkeliä ja totesin että vaatii malttia että pääsee kitkoilla liikkeelle jäiseen ylämäkeen. Nastoilla olisi päässyt paremmin, tosin olen ollut auttamassa vastaavassa tilanteessa Hakkapeliitta 4:sia liikkeelle.

        Pienemmät tiet ovat liukkaita, mutta taas tullaan siihen kysymykseen miten suuri osuus on jääkeliä ja miten paljon ajetaan paljaalla asfaltilla. Itse voin ajaa hitaammin jäisellä tienpinnalla, mutta "jouduin" kylllä ohittamaan yhden ylivarovaisen autoilijan lumisella tiellä. Paljaalla asfaltilla taas minut ohitettiin monen monta kertaa kun en halunnut ajaa ylinopeutta.

        Kyllä hyvillä kitkarenkailla pärjää jääkelilläkin kun huomioi sen ettei nastarenkailla pärjää kovin paljon paremmin. Joissakin nastarenkaissa on painotettu jääkeliä märän kelin kustannuksella, toisissa painotuksia on yritetty pitää tasapainossa.

        Minulle kitkarengas on kuitenkin se ainoa rengastyyppi koska en halua käyttää nastoja niiden tienpintoja kuluttavan vaikutuksen vuoksi. Kuluminen tuottaa pölyä ja likaa sekä likennemelua. Turvallisuusasiat otan huomioon sillä että en aja edes yritä ajaa liian lujaa tai liian lähellä muita. Ajallinen hyöty hosumisesta on hyvin vähäinen.


    • nokian

      itse ajan pelkillä vanteilla, talvirenkaat on homoille

    • nasdtat asfalttiin..

      Lähden Hesaan nastoilla mitä vielä jäljellä. Syyskuusta asti paljaalla asfaltilla pörrännyt. En kade hiljasilla kitkoilla ajavalle naapurille!Q

    • kitkat = syöpä

      Tottakai koska inisevät kitkailijat ovat ajaneet ojaan ja makaavat teholla.

      • kitkakuski

        Päinvastoin, nastoilla ajavat siellä tehoilla makaavat ja joulua viettävät hoitsujen kanssa. Nastoilla ajavat luottavat liikaa renkaisiinsa ja ajavat siksi liian kovaa.

        Kitkoilla ajavat sensijaan osaavat ottaa kelin huomioon ja yleensäkin ajavat ilman kiireitä.


      • tutkikaa rauhassa
        kitkakuski kirjoitti:

        Päinvastoin, nastoilla ajavat siellä tehoilla makaavat ja joulua viettävät hoitsujen kanssa. Nastoilla ajavat luottavat liikaa renkaisiinsa ja ajavat siksi liian kovaa.

        Kitkoilla ajavat sensijaan osaavat ottaa kelin huomioon ja yleensäkin ajavat ilman kiireitä.

        Te, juuri te lepuuttajapellet olette onneton vähemmistö liikenteessä, silti olette enemmistönä kolareitten aiheuttajista. Sekä loukkaantuneitten ja kuolleitten aiheuttajista, että tutkikaapas sisintänne jouluna ja tehkää parannus.


      • kitkakuski..
        tutkikaa rauhassa kirjoitti:

        Te, juuri te lepuuttajapellet olette onneton vähemmistö liikenteessä, silti olette enemmistönä kolareitten aiheuttajista. Sekä loukkaantuneitten ja kuolleitten aiheuttajista, että tutkikaapas sisintänne jouluna ja tehkää parannus.

        Itse, henkilökohtaisesti en ole ajanut saati aiheuttanut ainuttakaan kolaria koko ajohistoriani aikana, en edes nyt kun olen pari talvea ajanut kitkoilla, joten omatuntoni ei voisi olla puhtaampi. Varsinkin nämä kitkoilla ajetut talvet olen ollut erityisen tyytyväinen ajamisiini koska en pilaa teitä enkä saastuta kaupunki-ilmaa kuten nastoilla ajavat tekevät.

        Vaikka tämä talvi ei ole vielä täällä Etelä-Suomessa edes alkanut, on joinakin aamuina ollut erittäin liukasta mutta enpä silti ole ollut ylitsepääsemättömissä vaikeuksissa kitkarenkailla ajaessani. Peilijäällä pitää ajaa varovasti myös nastoilla, jonka olen huomioinnut muiden ajotavoista. Kiire kannattaa jättää liukkailla ajotavasta.

        Hyvää Joulua vaan kaikille kuljettajille tasapuolisesti!


    • shoe1

      Turha tosiaan Väitellä, Nastat on Paremmat jos on talvi,kesällä menee kitkatkin.Miks muuten kenkiin myitäis nastapohjia kitkoja ei taida niihin saada

      • shuumakkeri

        Tarvitsetko itse kenkiin nastapohjia? Itse olen 36v nuorimies ja ajanut autolla 16 talvea joista nastattomilla talvirenkailla 4 talvea. Autonrenkailla en ole kertaakaan nastoja kaivannut viimeisten 4 talven aikana. En myöskään polkupyörään,tai kengänpohjiin ole niitä kaivannut. Em, nastoista olisi jopa jotain hyötyäkin.


      • turvaväli = fiksu

        => miks muuten kenkiin myitäis nastapohjia kitkoja ei taida niihin saada

        Periaatteessa hyvä kysymys, mutta kyllä kengissäkin on eroja. Kannattaa kiinnittää huomiota siihen kun käy kenkäkaupassa koska liukastuminen "ei ole kivaa". Kengissäkin on eroa, samalla tavalla kuin kesärenkaissa, keskieurooppakitkoissa ja pohjoismaisiin olosuhteisiin valmistetuissa kitkarenkaissa. Nastakengät puolestaan on paha juttu sisätiloissa.

        "Tärkein asia pohjanpitävyyden kannalta on pohjan pehmeys. Pehmeä pohja pureutuu paremmin lumeen ja jäähän kuin kova"

        http://yle.fi/aihe/artikkeli/2012/11/08/pitavia-kenganpohjia-vaikea-loytaa

        Pomar käyttää kengissään Grip pohjaa
        http://www.kookenka.fi/pomar-69214.html

        http://www.solepex.com/grip_en.html
        GRIP by Solepex soles bring the Northern technology and safety know-how from winter tyres to footwear.


    • odotan tuloksia

      Ei ne ole päässyt mitään hiipumaan, lepuuttajapellet lykkää kokoajan uusia päättömiä ripulivaippa avauksia.
      Että miksihän niillä on aina nuo vaipat mielessä tai sitten ripuli, siitä voisi joku joutilaampi tehdä oikein tutkimuksen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      88
      2881
    2. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      299
      1676
    3. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      246
      1547
    4. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      87
      1381
    5. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      402
      1364
    6. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      398
      1292
    7. Kiitos nainen

      Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      2
      1069
    8. Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa

      Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1037
    9. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

      Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      329
      864
    10. Miksi Purra-graffiti ei nyt olekkaan naisvihaa?

      "Pohtikaapa reaktiota, jos vastaava graffiti olisi tehty Sanna Marinista", kysyy Tere Sammallahti. Helsingin Suvilahden
      Maailman menoa
      257
      845
    Aihe