Mikä suodin tai suoja

Tiinukka80

Kittiputkeen pitäis saada lasille suoja, mutta minkälainen ettei heikennä kuvanlaatua? On kalliita ja halpoja mutta mikä on tavalliseen putkeen hyvä ja sopivanhintainen. Tarkoitus on vain suojata lasi pölyltä, jota on kuvattavasta kohteesta riippuen paljon.

10

153

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Koska digirungoissa on jo yleensä UV suodatus niin pelkkä protector linssi riittää, ei UV suojasta tosin ole haittaakaan.

      Omissa optiikoissani on aina jompi kumpi ja suosittelen aina kun uuden linssin hinta on yli 200€. Minulla on noita useammalta valmistajalta enkä ole niissä huomannut isompia eroja joskaan en ole niitä hakenutkaan.

    • Protector
    • lasille suoja

      ”Tarkoitus on vain suojata lasi pölyltä, jota on kuvattavasta kohteesta riippuen paljon.”
      – kaikki suotimet huonontavat kuvanlaatua
      – suotimeen tarttunut pöly huonontaa kuvaa enemmän kuin objektiiviin tarttunut
      – suotimen lasiin tarttunut pöly on yhtä vaikea puhdistaa kuin objektiiviin tarttunut
      – ainoa objektiivin suoja joka ei huononna vaan parantaa kuvaa on vastavalosuoja.

      Eniten pälystä on haitaa jos se pääsee kameran sisälle.

    • riippuen paljon
      • k,jsfdhsgf

        Mutta kallis ei puolestaan aina ole hyvä.
        Muistan aikoinaan, kun ostin tavallista kalliimman erikoishiotun UV suotimen 200 millisen nokalle. Kehuttiin sen olevan paljon paremman, kuin Canonin ja Nikonin "tasolasit", jotka oli myös halvempia.
        Kokemus oli yllättävä. Kaksisataamillinen ei enää tarkentanut ihan äärettömään, ja kuvissa oli rengasmaisia epäterävyyskohtia. Vain keskusta oli jotensakin terävä, mutta sen ympärillä oli pehmeä rengas, terävä rengas jne. 2 tai kolme sisäkkäistä rengasta.
        Myös monien testien mukaan parhaat löytyy yleensä keski hintaluokasta. Kalliimmissa maksaa nimi, vaikka laatu on sama, tai joskus jopa huonompi.
        Ostimpa halvankin ja se toimi muuten hyvin, mutta se teki yhteen suuntaan hyvin terävää, mutta risteävät linjat näkyi kahtena.
        Jouduin siis hankkimaan niitä haukuttuja Canonin "tasolaseja".

        Ei kaikki ole kultaa, mikä kiiltää, eikä hinta takaa laatua, mutta kalliimmasta kehtaa valittaa ja saa yleensä paremman korvauksen.


      • kallein?
        k,jsfdhsgf kirjoitti:

        Mutta kallis ei puolestaan aina ole hyvä.
        Muistan aikoinaan, kun ostin tavallista kalliimman erikoishiotun UV suotimen 200 millisen nokalle. Kehuttiin sen olevan paljon paremman, kuin Canonin ja Nikonin "tasolasit", jotka oli myös halvempia.
        Kokemus oli yllättävä. Kaksisataamillinen ei enää tarkentanut ihan äärettömään, ja kuvissa oli rengasmaisia epäterävyyskohtia. Vain keskusta oli jotensakin terävä, mutta sen ympärillä oli pehmeä rengas, terävä rengas jne. 2 tai kolme sisäkkäistä rengasta.
        Myös monien testien mukaan parhaat löytyy yleensä keski hintaluokasta. Kalliimmissa maksaa nimi, vaikka laatu on sama, tai joskus jopa huonompi.
        Ostimpa halvankin ja se toimi muuten hyvin, mutta se teki yhteen suuntaan hyvin terävää, mutta risteävät linjat näkyi kahtena.
        Jouduin siis hankkimaan niitä haukuttuja Canonin "tasolaseja".

        Ei kaikki ole kultaa, mikä kiiltää, eikä hinta takaa laatua, mutta kalliimmasta kehtaa valittaa ja saa yleensä paremman korvauksen.

        ”ostin tavallista kalliimman erikoishiotun UV suotimen 200 millisen nokalle”

        Kerroppa tarkemmin tuosta erikoisesta suotimesta (merkki, valmistaja, hinta, myyjä)?
        Olisitko halukas myymään sen?

        Kertoisitko myös missä kallimmissa maksaa vain nimi, että osaisin varoa ja mikä ”nimi” on kallein?


    • toinen aloittelija

      Älä ainakaan osta halvinta mahdollista. itse ostin 12€:lla UV-suodattimen ja kuvanlaatu heikkeni niin paljon, että oli pakko ottaa pois. Auringossa ei pystynyt kuvaamaan ollenkaan, kun kuviin tuli läiskiä, samoin vastavaloon. Ilman suodatinta ei ole mitään ongelmia ottaa samoissa olosuhteissa kuvia. Suodattimesta puuttuu varmasti joku heijastuksen poisto, tai jotain....

    • minä

      Minä en käytä missään objektiivissa mitään suotimia. Ne kaikki huonontaa kuvanlaatua ainakin jonkin verran.

      • L-nisti

        Näin se yleensä menee, mutta
        – hyvästä polarisaatiosuotimesta on joissakin tilanteissa enemmän hyötyä kuin haittaa.
        – ND-suotimesta, varsinkin säädettävästä on paljon hyötyä silloin kun haluaa käyttää pitkää valotusaikaa runsaassa valossa. Voi vapaammin valita aika/aukkosuhteen ja säätää valotuksen määrää suotimella


    • kenkoko

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      68
      3189
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      200
      2801
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2618
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2588
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2466
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2305
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1753
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1707
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      37
      1560
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1416
    Aihe