Miksi AL oli niin hyvä?

Nuori styyri

Kertositte vanhat skönarit mikä AL:stä teki niin hyvän varustamon että sitä jaksetaan kehua ja mainostaa vielä vuosikymmenten päästä?Eikös se ollut vain yks varustamo muitten joukossa?ja nälkävarustamo FÅAn filiaali?

34

2256

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanha repari

      EI kai se varustamo ollut sen kummempi kuin muutkaan varustamot .
      Se linja vaan oli niin mukava .Ehkä paras.

    • Nuori styyri

      Saikos siellä patukkaa hanuriin, koska mulle se on aika tärkeä juttu!

      • JJSS

        Ei, ei kylläkään patukkaa hanuriin, mutta sinunlaisille kyllä nyrkkiä kärsään.


      • Anonyymi
        JJSS kirjoitti:

        Ei, ei kylläkään patukkaa hanuriin, mutta sinunlaisille kyllä nyrkkiä kärsään.

        Elefantteja siis pahoinpideltiin. Törkeä eläinsuojelurikos! x)


    • hyvä se oli

      Santos, Rio ja Bonis. Kaipaatko muita selityksiä?

    • Raste,

      Rio de Janeiro...Rio de Janeiro... Haluan tuntea lämpöä.....
      Viimmeme yö oli kuuma, kaunis nainen,Copacapaanan hiekka............
      Hyvä luoja...........
      Ankkuri nostetaan oi Rio.... pois lähemme,tytöt jätämme jotka veivät palkkamme.....
      Mut palaamme jälleen oi Rio.....................

      • Nyky mertsu

        Onneks nykyään voi matkustaa muutamassatunnissa sinne minne haluaa! Ja sieltä myös pois, jos haluaa!
        Te Aalen tms. pellet menitte sinne minne laiva teidät vei!
        Olitte riippuvaisia ownerista, miettikääpä sitä!


      • oihonna
        Nyky mertsu kirjoitti:

        Onneks nykyään voi matkustaa muutamassatunnissa sinne minne haluaa! Ja sieltä myös pois, jos haluaa!
        Te Aalen tms. pellet menitte sinne minne laiva teidät vei!
        Olitte riippuvaisia ownerista, miettikääpä sitä!

        Olivat kylläkin harmaita. Paitsi nämä englannissa rakennetut.


    • Hyvät muistot

      AL:llä oli komeat valkoiset laivat, hyvä linja ja mukava jengi.

      • hornari99

        Hej, tarkoitatte varmaan ÅL eli tv:stä tuttu Onedin Line. Se oli aikaa kun purjeilla mentiin keula ja joskus peräkin kuohuen !


      • Amerikan Linja

      • Wanha skönäri

      • Totuutta kehiin.
        Wanha skönäri kirjoitti:

        Nykyisin kun seilataan Äidin pyykkivesiä niin ei tiedetä mitä merenkulku on. Suolasta vettä nähdään vain Äidin tai naisystävän silmissä, kun lähdetään parin viikon törniin.

        Gyl tiietään , ryypissä oloa ja lekurilla juoksemista penisiliinipiikkiä persiisiin ja rahojen hukkaamisia minne millonkin.
        Lorvimista ja juopottelua ittensä hengiltä. Eipä muuta.


    • Wanha homo

      Pylly tuli välillä hyvinkin kipeäksi, mutta se ei haitannut, nautin joka työnnöstä, jotka sain moottorimieheen puskea. AL:n paatit olivat tunnettuja vapaasta, miesten välisistä romansseista. Ah, voi niitä aikoja.

    • Sorvi .

      Joo, muistan rasvaiset konemiehet, aaah. Eipä kuulemma ole konepuolella nykyäänkään heteroita...

      • :-)

        Heh heh , et kyllä päässyt yllättämään, 65 ja vielä ehta :*


    • Mod.fi

      Edellä olevan palstahäirikön tunnus on tiedossa ja sheriffi aikoi julkistaa sen

    • Pölykalle

      Ai ai twenty singo de maya , nam nam - Boniksen pimuille ei löydy vastaavaa.
      M/S Actinia

    • vanha

      Pölykalle on oikeassa. Boniksen huorat olivat mahtavia. Konemiehet eivät olleet yleensä homoja, mutta keittiöpuolella oli kerran sellainen muutaman törnin verran. Ihan julkihomo, ei salannut intohimojaan miehiä kohtaan, mutta ei koskaan ehdotellut työtovereille ainakaan kuulemani mukaan kellekään mitään.

    • Vienticinqo de Mayo

      Samaa mieltä kuin Wanha sköne. Jos nykyään Pursiseura-lehdessäkin pidetään 4-6 vkon törnejä pitkinä (joku viime syksyn nro?), niin mitenköhän nää nyky"seilorit" olis ennen pärjänneet?! Olihan se rankkaa, mutta merellä sai sitte huilii Eurooppaan asti. Muuten, kestipä Välimerellekin talvella 5-6 vko edestakas.
      Muuten olen sitä mieltä, että Santos oli Numero Uno!!!
      P.S. Tunsiko joku Bisnes-Pekan? Olis kiva kuulla.

      • merillä ollut

        Seilasin Pekan kanssa -69 Araguayalla!


    • Eläketimppa

      En tuntenut Pekkaa mutta Kestin Antin ehdin näkemään Boniksen kirkolla

    • Kipinä muistelee

      Enpä olis tietänyt mikä on hyvä linja jos en olis seilannut ALn paateissa. Euroopan kustin kanootit oli kuin eri maailmasta. Kävin Boniksessa 21 kertaa ja Riossa 19 kertaa. Eläkkeelle lähdin 83 itku silmässä kun oli hyvä laiva ja linja alla.

    • Hyvät laivat

      ALn aika oli parasta aikaa ja jengi tosi fiksua!!!

      • Deeku

        Oliko kovat ruumajobit näissä AL kalikoissa , uivia työlaitoksia kai olivat muutenki,vai oliko pelkkää lekottelua ja odottelua että,päästään Bonikseen tai riioon.
        Sanokaa ny jotaki töistäki.


      • ahteriin jäänyt.
        Deeku kirjoitti:

        Oliko kovat ruumajobit näissä AL kalikoissa , uivia työlaitoksia kai olivat muutenki,vai oliko pelkkää lekottelua ja odottelua että,päästään Bonikseen tai riioon.
        Sanokaa ny jotaki töistäki.

        Kovia työ laivoja oli,satamissa oli paljon työtä,lemppuluukut,välitäkit lempuluukut selsttokit,puomeja kuin metsää ikään.
        Satamassa töitä piisas,merellä leppoisampaa.
        Päälystö piti kovan kurin,lähes sotalaivakuri,lepput tuli herkästi,ei siis mitään helppoja laivoja olleet,linja oli hyvä.
        Viina oli ransuunulla,vanhempiporukka sai,nuoremmille limsaa vaan et kuivat oli ulosviennit.
        Perämiehet saattoivat tarkaastaa,kun tultiin maista ja pullot pois ottivat (nuoremmilta) pitivät joskus hytti tarkastuksia jos päästiin niinkuin pakoon,ei ehtineet laakongil pysäyttää:


      • able-bodied seaman
        ahteriin jäänyt. kirjoitti:

        Kovia työ laivoja oli,satamissa oli paljon työtä,lemppuluukut,välitäkit lempuluukut selsttokit,puomeja kuin metsää ikään.
        Satamassa töitä piisas,merellä leppoisampaa.
        Päälystö piti kovan kurin,lähes sotalaivakuri,lepput tuli herkästi,ei siis mitään helppoja laivoja olleet,linja oli hyvä.
        Viina oli ransuunulla,vanhempiporukka sai,nuoremmille limsaa vaan et kuivat oli ulosviennit.
        Perämiehet saattoivat tarkaastaa,kun tultiin maista ja pullot pois ottivat (nuoremmilta) pitivät joskus hytti tarkastuksia jos päästiin niinkuin pakoon,ei ehtineet laakongil pysäyttää:

        Seilasin svenskeissä 60-luvulla. 5-luukun laivoja, lemppuluukut ja välitäkit. Ei siihen niin hirveästi aikaa mennyt, kun osaavat jätkät hoiti hommat. Varsinkin rantsuun tullessa se sujui, mutta toisinpäin kävi ymmärrettävistä syistä vähän hitaammin. Porukka oli yleensä aika kansainvälistä. Laskin kerran yhdessä paatissa niin meitä oli 15 eri kansallisuutta. Kaljaa ja viinaa sai stujulta förskottinakin määrättyyn rajaan saakka. Ei uffarit puuttuneet niihin hommiin millään tavalla. Homman henki oli, että sait dokata kuinka tykkäsit, kun vaan hoidit hommas. Jos vedit pystyyn, niin försummad arbetstid näkyi kyllä seuraavassa löneavräkningissa. Helvetin reilua hommaa. Tuntuu typerältä tuollaiset styyrien tarkastukset.


    • ## Lämminmies

      NIIN . Olin Bore IIV AL oli korsteenissa . Konekallena :26.07.52
      Kierreportaat perään jossa messi . Ei jääkaappia
      Ei pesuvettä ( kuumaa / kylmää ) Ei viemäriä . Ei pesuallasta.
      Olipahan 12 miestä hoidettavana .

      28.02.54 sain lemput ja maksettiin kotimatka.
      Hyvä näin

    • sigelit rikki

      Bonis oli best pleis mun seilausuralla mutta ei Santos ja Rio paljon jäänyt jälkeen.En moiti AL:lltä muuta kuin että tuli lemput melkein ilman aiheetta Rotterdamissa 1983 Atlantasta

    • Anonyymi

      No, aina voidaan olla montaa mieltä. Itse en niissä seilannut, mutta olin hollantilaislaivassa Panaman lipun alla ja seilattiin säännöllisesti Länsi-Afrikan ja Brasilian väliä monta vuotta. (noin 82-86). Tapasin muutamia AL:n kaveria Riossa ja Santoksessa. Olivat kyllä hieman kateellisia, kun meidän laiva oli satamassa normaalisti viikon tai kaksi ja joskus jopa kolme viikkoa. Heillä taisi olla 3 päivää normaali. Hyvällä tuurilla käytiin molemmissa sekä Riossa, että Santoksessa ja joskus esim. Bahiassa tai joissain muissa satamissa. Hienoa aikaa. Ei ollut rajaa ryyppäämisten tai maissakäyntien kanssa eikä kontrollia laakongilla. Kaikki tekivät työnsä ja se palkittiin sitten maissa. Ei sellaisia aikoja enään tule. Sydän jäi Rioon, mutta "se" jäi Santokseen… :-)
      Terveisin: Ricardo

    • Anonyymi

      En sattunut AL:n paatteihin, ikävä kyllä. Vaasa Line tuli tutuksi aika monelta reissulta, Nielsenin laivoissa olin aika monta vuotta, alkaen jo ennen bulkien aikaa. Vieraiden lippujenkin alla pari vuosikymmentä villiä linjaa. Kyllä siihen mahtuu monia sattumia ja mukavia muistoja.

      Olkoonpa nämä lomalla matkoja tekevät vaikka oikeassa, mutta kyllä he ovat monesta hyvästä jääneet jälkeen. Tuskinpa monikaan on käynyt yli 60 maassa saamassa maailmankuvaansa laveammaksi. Lomakeskuksissa ei paljon opi vieraasta maasta edes oppaan vajavaisin neuvoin. Liekö ovat kovinkaan monen paikkakuntalaisen kodeissa olleet vauraissa tai kehittyvissä maissa. Tarinoimassa, ruokailemassa jne. Oppimassa vieraiden maiden kulttuurista ja elämästä. Eli ei turistina opi paljoakaan. Ei ainakaan ryhmämatkoilla, reppureissaajat sentään paljon enemmän.

      Meidän laivamme eivät seilaa nykyään juurikaan Euroopan ulkopuolelle ja siksikin kokemukset ovat rajallisia. Vieraiden lippujen alla voi tosin päästä vieläkin merenkulun makuun. Mutta vaikuttaa siltä, että useimmat eivät sinne hakeudu. Ei suomalaisista suuressa määrin ole lähtijöiksi kuukausiksi reissuun, vuosista puhumattakaan. Ne ajat ovat olleet ja menneet. Nyt pitää päästä vapaalle "kahden" viikon välein ja työkin on raskasta suomalaisille. Arvostellut filipiiniläiset tekevät pitkiä sopimuksia, Eestin pojatkin kuukausia kuin myös joidenkin Euroopan maiden merimiehet.

      Ylläolevassa on osa syytä, miksi meillä ei ole merenkulkua. Repikää sitten siitä.

      Arvaatteko, että olen ollut pitkään eläkkeellä?

      • Anonyymi

        Olet täysin oikeassa. Itse olin -78-99 merillä. 3 lippua. Maihin jäin Norjalaisesta merihinaajasta. Koneykkösenä olin siinä. Nykyisin maatyöissä.


    • Anonyymi

      Aurorassa ( AL ) faija seilasi 70 luvulla.

    • Muistan kuin elisen päivän kun 1964 ensi kerran kävin riossa .Ankkuroitiin illalla rion lahteen .odoteltiin meklari toi rahhaa .sitten taksiveneellä rantaan ja florira baariin kiiresti muisto actiniasta

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      140
      7895
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      41
      2039
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      25
      1980
    4. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1663
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      180
      1595
    6. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      107
      1050
    7. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      5
      989
    8. Oletko miten

      Valmis läheisyyteen?
      Ikävä
      50
      955
    9. Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme

      Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri
      Ikävä
      28
      840
    10. Muistatko hänen

      Tuoksunsa? Saako se sinut syttymään? ❤️‍🔥
      Ikävä
      34
      822
    Aihe