Kotiloiden käyttäytyminen!

Aksulien mammuli

Tuntuu, että jos suomenkielistä kotilokirjallisuutta on, se kertoo vain kotiloiden tuntomerkeistä, ei käyttäytymisestä. Eli osaatteko ja haluatteko kertoa, miten (ja jopa miksi) kotilonne käyttäytyvät?

Itse olin huolissani, kun eka kerran kotilot keikailivat pää pystyssä (vähän kuin käärmeet huojuen). Olin varma, että nyt niillä on se kamala sairaus, jossa mato menee tuntosarveen. Ihan alussa kotiloni olivat tosi vaisuja, ja aran oloisia. Huone jossa niitä pidin, taisi olla liian viileä/vetoisa. Siirsin terraarion toiseen huoneeseen. Nyt ovat vilkkaita.

Kun ensimmäisen kerran siirsin kotilot isompaan terraarioon, kaikki asettuivat yhdelle pienelle alueelle ja huojuttelivat päätään ja vartaloaan ylhäällä. Onko tuossa huojuttelussa osaltaan siis kyse uuteen paikkaan ja tilanteeseen totuttautumisesta? Joskus joku kotiloista saattaa huojutella itseään, ja muuta näyttävät tuijottavan sitä. Silloin huojuttelun merkitys on varmaan joku muu kotiloiden keskinäinen viestintä?

Sitten mietin kotiloiden aisteja. Ne ainakin näkevät jollakin tapaa hahmoja. Mutta kuulevatko ne lainkaan? Ja kai ne jotakin oppivatkin. Onhan uuteen ruokaankin tottuminen oppimista (eka kerralla ei ehkä kelpaa) jne.

12

431

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jaanajoojoo

      ? mithää!! vikaa päässä kenties?

      • Aksulien mammuli

        Kiitos ERITTÄIN asiantuntevasta vastauksesta. Kuule, ei tarvitse edes laittaa kysymysmerkkejä alkuun ja loppuun. Kurkkaa peiliin, oikeassa olet, jotain vikaa sieltä löytyy.

        Ps. Ihan isot tutkijasedät ja täditkin ovat tutkineet ja pohtineet isompien ja pienempien eliöiden (nilviäiset ja kaksijalkaiset munattomat ja munalliset nilviäiset mukaanlukien) elämää ja käyttäytymistä. Joten ei tämä NIIN tavaton kysymys ollut. Sinulle tuotti varmaan tyydytystä oma käytöksesi? Olisitkin hyvä koe-eläin nilviäistutkimuksiin, nilviäinen parhaasta päästä!


    • 8vuottamitään

      Mulla on 10 omaa kotiloo ja millä ei oo koskaan ollut mitään vikaa vaikka ne onko 8 vuotiaita

    • Herpetomania
    • Aksulien mammuli

      Kiitos! Niin aloin itsekin miettiä muita keskustelufoorumeita, kun täällä on niin hiljaista. Vähän harmitti tuo oma reagointini ekaan vastaukseen, mutta kiva, ettei koko keskustelu mennyt haistattelulinjalle siitä huolimatta.

      Luulen kyllä, että kotilot reagoivat muutoksiin, ja toisaalta tottuvat muutoksiin, jos niitä on paljon. Nimittäin asuntoni säilytysjärjestelmiä mietitään uusiksi, ja olen nyt joutunut siirtämään terraariota monta kertaa. Enää sekään ei tunnu kotiloita haittaavan. Syövät. Nukkuvat ja kakkaavat. Ja sen jälkeen voikin taas herätä syömään. Ja vähän seurustella kavereiden kanssa. Se, onko valo päällä tai pois, ei paljon haittaa.

      Ja onneksi ne kaikki kasvavat, vaikka pienin hitaasti. Pidän niistä sellaista neuvolatyyppistä kasvukäyrää, ja sen perusteella kaikki kasvavat oman kasvukäyränsä mukaisesti. Kai se osoittaa, että perusasiat ovat kunnossa.

    • ei hätäisille

      Heh heh, ekaa kertaa kuulen että etanoitakin voi pitää lemmikkeinä...

      • vaate osasto

        Kotiloita ei Etanoita!! Ja kotiloita harrastetaan kovin suurestikin. Äly kääpiö :D


    • urts

      Kiitos kysymästä, kotilomme voivat oikein hyvin.

      • urts

        Toki etanoita voi pitää lemmikkinä. Itse otan etanani mukaan aina un lähden kapakkaan joraamaan. Tosin parempi seuralainen olisi papukaija koska jossain vaiheessa iltaa lennämme kapakasta kuitenkin ulos ja papukaijalle uloslentäminen olisi hyvin luontevaa.


    • Eläin ku eläin

      Hei
      Minulla oli joskus kotiloita.Niitten puuhia saatoni seurailla vaikka kuinka kauan,enkä tuntenut itseäni sen hoopommaksi kuin muulloinkaan.
      En kyllä koskaan nähny että ne olis kuvaamallasi tavalla huojuneet, mutta mistä sitä tietää mitä ne puuhasi kun ei katsellut.
      Kun laitoin käden akvaan, tuli aina useampi kotilo kädelle ja sormille. Ne hiljakseen liikkui ja tutki kättä. Ja jos jaksoi odotella, ne kävivät vain oleilemaan kädelle.
      Kotiloiden muninta ja niitten kasvun seuraaminen oli kans kivaa.Ja pikkiriikkisten kasvun seuraaminen ja värityksien muodostuminen oli hauskaa.
      Kotiloista oli todella paljon seuraa, vaikkei ne olekkaan "sen kummempia" öttiäisiä. Jos olisi tilaa ottaisin taas omppukotiloita.
      Kotilot ovat ihan oikeasti kivoja lemmikkejä,ilman kapakkiaki. :)

      • kotiloudun

        Meidän lapsilla oli ensimmäinen lemmikkieläin akaattikotilo. Aika helppohoitoinen ja harmiton eläin. Muistan, kuinka se nautti ja nosteli päätään, kun sitä kylvetettiin (vessan lavuaarissa, vesihanasta pientä lirua kädenlämpöistä vettä).
        Mitään kontaktia siihen en saanut, eivät varmaan lapsetkaan, kun jättivät sen hoitamatta ja se löytyi kuolleena omassa kuivuneessa sammalpesässään.

        Keskusteltiin lasten kanssa ihmisten ja eläinten oikeuksista ja ihmisen velvollisuudesta auttaa heikompiaan. Lapset itkivät, ehkä oppivat jotain elämästä?
        Äitikin oppi, ettei mitään eläintä voi jättää vain lasten vastuulle.


    • Kotilo128

      :) mulla löytyy kotona kuusi kotiloa, 2 X Achatina fulica hamillei f. rodatzi
      3X akaattia ja 1X achatina albobicta.
      joo ovathan nämä lemmikit erittäin mukavia :) noin 7 vuoden harrastuksen jälkeen,ja minä veikkaan että kotiloillasi ei ole mitään vikaa nimittäin yleensä (leucochlrdium paradoxum) eli se lois toukka, on harvinainen lemmikki kotiloille ellet ole pitänyt niitä kesällä ulkona jos vie kotiloita kesällä ulos niille voi tulla luonnon kotiloille ominaisia sairauksia. tämä toukka loinen on yleisesti tarttuva lajille: meripihkakotilo.
      Rectract eli sairaus tarkkoittaa suomeksi "vetäytyminen" tai sinne päin, on kotilolle yleinen menehtymisen syy. siinä kotilo menee syvälle kuoreensa ja laihtuu rutkasti syominen ja aktiivisuus loppuu, loppuna on hidas ja kivulias kuolema. parannus keino: pitää terraari normaalia lämpimämpänä ja kosteampana, tehdä yrtti eli johon tulee nappula litkua vettä kpieniä kurkun paloja, ja tämä pitää pakottaa kotilolle.(voi auttaa) en ole mikään eläin lääkäri mutta olen kokenut itse tilanteen ja auttoi. joillain kotiloilla on tauteja joita et edes välttämättä huomaa, koska harvoin millään sivuilla kerrotaan oireista, on olemassa karmeitakin kohtaloita ja niihin on jo pieniä hoito keinoja tuo rectract hoito keio ei ollut keksimäni. tiedän kuitenkin paljon muistakin sairauksista että jos kiinnostaa voin kertoa lisää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      60
      2032
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      56
      1755
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      59
      1644
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1567
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1535
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1465
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1193
    10. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      71
      1173
    Aihe