Minulla on sisar joka on ollut jo n. 5-8 vuotta työkyvyttömyyseläkkeellä. Nyt kun vanhempamme alkavat olla huonommassa kunnossa hän on ruvennut hyysään perintöosuuden kasvattamisen tai jopa koko perinnön hävittämismielessä heitä. Äidilläni on hiljan todettu alkanut muistihäiriö muiden sairauksien lisäksi. Isälläni on heikentynyt kuulo muiden sairauksien lisäksi. He pärjäävät mielestäni hyvin kotona. Heille tulee ruoka kotiin joka päivä ja kotona käy joka ilta hoitaja lääkkeitä antamassa. Kerran viikossa he käyvät toiminnassa kodin ulkopuolella palvelutaksilla. Kaupat sun muut hoituu taksi kyydissä. Minua askarruttaa lähinnä se pystyisikö siskoni hävittämään heidän omaisuutensa joita on osake, metsäpalsta ja piilopirtti. Tuntuu väärältä kysyä tälläistä, mutta hän on jo kahteen otteeseen käyttänyt heidän hyväntahtoisuuttaan hyväksi hyötymällä siitä itse konkreettisesti ja vanhempani joutuvat nykyisin asumaan kauempana paremmista palveluista. Olen turhaa yrittänyt puhua heille se on sama jos tuuleen puhelisi. Tiedän, että aina isä sanoi että hän haluaa jättää meille perintöä, koska itse sai isältään kasan vanhoja rättejä ja siksi hän alkoi kerätä mammonaa itselleen. Voiko yksi lapsista riistää kolmelta muulta perinnön rupeamalla työkyvyttömyyseläkkeellä hoitaan vanhempia? Vanhempani on jo kahdesti joutunut hänen takiaan muuttamaan onko se oikein. Itse olen ajatellut, että perintö jaetaan sitten kun henkilö on kuollut ei ennen kuolemaa. Minä itse olen hoitanut lapseni ja siksi minun täytyy käydä töissä, että saisin itsekin sitä eläkettä joskus. Olen ihan riittämiin juossut vanhempieni tykönä sukuloimassa silloin, kun on aikaa ollut. Miten ylipäätään voi joku päästä työkyvyttömyyseläkkeelle ja kuitenkin tämä on niin energinen, että jaksaa siivota vieraassa paikassa kaukana kotoa ja väliin kotona hoitaa lastenlapsia taas siivota ja remontoida omaa ISOA (600 neliöö) lukaalia remonttikuntoon? Tiedän kuulostaa kateudelta, mutta ei saatu ihan puhtaat jauhot pussissa.
Vanhemmilta saatava perintö
16
1047
Vastaukset
- 9+4
Eipä tuossa paljon muuta voi kuin hakea Maistraatista edunvalvojaa.
- ja taas tällaista
Muistihäiriöiselle äidille edunvalvoja saatetaan määrätäkin, mutta jos isä on henkisesti kunnossa, vaikka kuulo huono olisikin, ei se hänelle edunvalvojamääräykseen riitä. Jos äidille haetaan edunvalvojaa, luonnollisin edunvalvoja olisi isä.
***pystyisikö siskoni hävittämään heidän omaisuutensa joita on osake, metsäpalsta ja piilopirtti. ***
Ei omin toimin pysty. Vanhemmat toki voivat ja saavatkin oman omaisuutensa hassata ihan miten tahtovat. Saavat vaikka lahjoittaa sen heistä huolehtivalle lapselle. Tosin seurauksena voi olla riitely suosiolahjasta vanhempien poismenon jälkeen.
***isä sanoi että hän haluaa jättää meille perintöä,***
Isän tuollaisilla sanomisilla ei ole oikeudellista merkitystä. Jos perintöä jää niin jää, jos ei niin ei. Ja jos isä on tehnyt testamentin - esim. tuon heistä huolehtivan lapsen hyväksi -, niin sen mukaan sitten mennään mahdollisine lakiosavaatimuksineen.
***Voiko yksi lapsista riistää kolmelta muulta perinnön rupeamalla työkyvyttömyyseläkkeellä hoitaan vanhempia?***
Ei vältämättä kokonaan, mutta voi tuolla jokin merkitys ollakin. Ko. lapsi voi esittää hoitamisistaan laskun ja jos se on asiallinen, voi se jaettavaan perintöön vaikuttaakin. Eikä siinä mitään ongelmaa pitäisi olla. Hyvähän se on, että joku lapsista pitää vanhuksista huolta. Ja vanhempien mahdollinen testamentti tuon hoitavan lapsen hyväksi on toki otettava huomioon.
Ja miten muka lapsi ylipäätään voisi "riistää" perinnön? Tuntuu siltä, että mielestäsi "perintö" kuuluu lapsille ihan siitä rippumatta, ovatko vanhemmat vielä elossa vai jo vainaita. Ihan näin se ei kuitenkaan mene.
***Tiedän kuulostaa kateudelta,***
Siltähän tuo vuodatus nimenomaan kuulostaa.
- ikjdrjllhdfhj
Onkohan sillä nyt väliä onko se sisko työkyvyttömyyseläkkeellä vai ei - hän asuu lähellä, käy auttamassa, kyllähän sellaisille lapsille tuntuu olevan tapana jakaa enemmän kuin niille jotka ei juuri vieraile. Näin minä ainakin teen.
Kaksi lastani asuvat molemmat naapurikunnissa. Molemmilla omat perheet ja työssäkäyviä. Kun tarvitsen apua, kysyn vuorotellen molemmilta. Toinen pääsee aina kun pyytää, toinen käy muutaman kerran vuodessa. Ei tarvi paljoa miettiä kumpaa suosin omaisuudenjaossa.
Jaa että isä kerryttää mammonaa aikuisille lapsilleen. Antakoon hän sen kenelle haluaa. Kovin kateelliselta kuulostat. Tarvitseeko oikeasti saada perintöä vain sillä perusteella että on jonkun synnyttämä? Tiedän että laki on niin, muttei mielestäni tarvitsisi olla.- pakko saada?
Ap:n kirjoituksessa sattui silmiin erityisesti otsikko" Vanhemmilta SAATAVA perintö". Ts. ap näyttää lähtevän siitä, että hänen ehdottomasti pitää saada perintö vanhemmiltaan ihan siitä riippumatta, miten vanhemmat itse haluaisivat perintönsä jakavan.
Voisiko ap vähän miettiä, mitä hän on tehnyt perinnön eteen? Onko tullut tehtyä yhtään mitään? Ja jos ei ole, miksi hänen pitäisi perintöä saada? Ettei vain olisikin niin, että vanhuksia hoitava sisar olisikin oikeutetumpi perintöön/ korvaukseen vanhusten hoidosta. - muumuu
onko 40 kilometriä lähellä ja vanhemmillani on tapana antaa vaivanpalkat pensarahat, jos joku niitä tulee katsomaan. Maksut tulee heti eikä viidestoista päivä sillä heillä on aina kaikki eläke käteisenä kotonaan. Juu testamenti on ja kaikki on niissä mukana on taas eri asia huijata vanhukset myymään omaisuutensa pilkkahintaa. Niin on käynyt jo kahdesti. Kyllä itsekin vierailen ja jos kaikkia vierailut lasketaan lukuun minä heidän luonaan olen hyppinyt enemmän kuin sisareni. On vaan niin, että nykyisin en kerkiä ja jaksa töiden takia. Olen auttanut vanhempiani vaikka kuinka ja itse en heidän apuaan ole saanut koko elämäni aikana kuin pari kertaan. Kun ihmisellä on huono kuulu hänet pystyy kyllä huijaamaan allekirjoittamaan juttuja joita hän ei halua. Olen ollut hänen kanssaan terveyskeskuksen ilmoittautumisessa ja sielläkin tulee vaikka mitä väärin käsityksiä. Heillä oli jo aiemmin mahdollisuus ottaa heidät syytinkin kautta hoitoon mutta ei kiinnostanut he halusivat ensi heidän kotinsa ja sitten kun he joutuivat muuttamaan kauemmas ja pienempään rahan himot kasvoi kun he rupesivat tarvitsemaan ulkopuolisten apua. Sinä varmaan olitkin hyvä äiti omastani en sanoisi niin paskasissa, kissankusissa vaatteissa kuljin kouluun ja kun juoksi kiusaajia koulusta kotiin, joka oli toisella puolen tietä kotiin äitini vaan nukkui kotona eikä ollut avuksi minulle. Kumisaappaat ja märät sukat oli minulla kun talvipakkasissa talssin kouluun. He eivät ansaitse sitä huolenpito jo saavat minulta mutta he ikävä kyllä ovat vanhempiani. Vähin on kaikista niistä kivuista ja säryistä joita lapsena sain kokea se että he kohtelevat lapsiaan tasapuolisesti. Mikäli niin ei käy on taas yks paska valhe joka heidän suustaan on tullut. Siitä huolimatta rakastan vanhempiani heissä erityisesti isääni.
- veronmaksaja2014
Hmm... Onkohan sillä väliä onko joku työkyvyttömyyseläkkeellä vai ei... Omalta kantilta ja monen muun suomalaisen työssään ahertajan kannalta on ... Koko ajan halutaan nostaa eläkeikää, mutta jotkut vaan kykenee työkyvyttömänäkin olemaan niin energisia että pystyvät hoitotöihin se nyt ei mikään helppotyö ole. Itse hieman sitä tehneenä luulisi omien vanhempien hoito olevan vielä raskaampaa kuin vain käydä jossain töissä ja palata kotiinsa lepäämään. Pimeää työtä on kaikenlaista ja ihmettelen miksi en itse voisi olla kanssa työkyvyttömyyseläkkeellä. Jotta jaksan kulkee töihin nakkaan suuhuni buranan muiden lääkkeiteni kaverina. Ehkä pääsisin itsekin eläkkeellle. jos tarpeeksi lääkärissä valittaisin. Jos moinen tapa hoitaa vanhukset kotona on edullisepaa niin miksi ei järjestettäisi sitä kaikille. Luulen että näillä vanhusmäärillä varsinaisten töiden tekijät vähenisi turhan pieneksi ja meiltä loppuisi niiden hoitokustannusten maksajat. Toivottavasti kyseisen " hyvän tekijän" työkyvyttömyyseläke arvioidaan uudelleen niin ainakaan minun ei tarvitse olla niiden tulojen maksajana.
- puutu asiaan
pakko saada? kirjoitti:
Ap:n kirjoituksessa sattui silmiin erityisesti otsikko" Vanhemmilta SAATAVA perintö". Ts. ap näyttää lähtevän siitä, että hänen ehdottomasti pitää saada perintö vanhemmiltaan ihan siitä riippumatta, miten vanhemmat itse haluaisivat perintönsä jakavan.
Voisiko ap vähän miettiä, mitä hän on tehnyt perinnön eteen? Onko tullut tehtyä yhtään mitään? Ja jos ei ole, miksi hänen pitäisi perintöä saada? Ettei vain olisikin niin, että vanhuksia hoitava sisar olisikin oikeutetumpi perintöön/ korvaukseen vanhusten hoidosta.perinnön eteen ei tehdä mitään. lakiosa on loukkaamaton. ap, olet oikeassa, siskosi hyväksikäyttää sairaita vanhukisa, puutu asiaan
- Tilanne ok
Onpa hienoa, että joku läheinen huolehtii vanhuksista.
- Kateus on syöpä
Lainaus nimimerkiltä veronmaksaja 2014:
"Toivottavasti kyseisen " hyvän tekijän" työkyvyttömyyseläke arvioidaan uudelleen niin ainakaan minun ei tarvitse olla niiden tulojen maksajana."
Miten tuo vaikuttaa sisarusten aikanaan saatavaan perintöön?
- sisarkateus
Kateus tai jokin vaivaa purnauksen aloittanutta.
Itse työttömänä tulin äitini luokse muutamiksi päiviksi n.100km päästä. Pesin pyykkiä ja tein mitä piti tehdä. Lähtöpäivänä siivosin. Hauskaakin meillä oli. Yksi veljistäni kävi hänen luonaan melkein päivittäin. Soittelimme usein äitini kanssa.
Hauskaakin meillä oli.
Kuolemaansa ennen äitini soitti ja kysyi koska tulen ja lupasinkin tulla parin päivän päästä. En ennättänyt tulla, hän kuoli.
Yksi veljistäni, sanoi minulle että mitä mä aina asuin äitini luona?? Jos hän kävi silloin kun viitsi, vaikka asui kävelymatkan päässä, niin lopun ajan äitini olisi saanut olla ja mätääntyä yksinään tai olla toisen veljeni käynnin varassa.
Enpä viitsiny tulla 100km päästä vain käymään ja monesti vielä yleisillä kulkuneuvoilla.
Ei ole veljelläni kaikki kunnossa, jaksaa edelleen olla yhtä riitaisa ja on edelleenkin. Onneksi hän on katkaissut välinsä minuun, joten ei tarvitse kuunnella hänen valituksiaan. Itse hän keksi ettei halua olla missään tekemisissä minun kanssani..ainoa hyvä päätös häneltä, tosin syy olisi kiva tietää?? Olisinkin ollut liian kiltti sanomaan hänelle yhtään mitään. Ei hänkään anoppilaansa mene käymään yhdeksi päiväksi...joskus olisi hyvä miettiä elämäänsä. - ripeeesti toimimaan
Hae H E T I maistraatista apua eli edunvalvontaan ja valvojaksi EI tuota ahmatti-siskoa vaan mieluummin vaikka virkaholhooja. Tuollaiset vie kaiken ja ikinä et saa niitä takaisin, vanhempasi ovat siaraita eivätkä enää lainkaan ymmärrä mitä on tapahtumassa
- Anonyymi
Oletpa säälittävä, valmiina kyttäämässä vanhempien perintöä ja "Olen ihan riittämiin juossut vanhempieni tykönä sukuloimassa silloin, kun on aikaa ollut." kuulostaa siltä ettet todellisuudessa edes välitä vanhemmistasi. Eiköhän ne rahat ole vanhempiesi ja tarkoitettu heidän elämään ja sinä hommaat omat rahasi käymällä töissä.
- Anonyymi
Elävällä ei ensinkään ole perintöä, vasta kuollessa omaisuuden omistus siirtyy.
Mitä sitä kukaan miettii etukäteen? Elävinä ihmiset saavat tehdä omillaan mitä haluavat.
Jos todellisuudessa epäilee väärinkäytöstä, ilmoittaa dvv: lle edunvalvonnan tarpeessa olevasta.- Anonyymi
Aika myöhä ottaa 11 vuotta myöhemmin yhteyttä edes omaan Sotealueeseen. Mokomaa tai DVV:tä ei ollut edes 11 vuotta sitten.
- Anonyymi
Vaikka olisi edunvalvontavaltuutus tehtynä (kuten ehkä tässäkin vanhusten huolehtijalla), niin viime kädessä lääkäri päättää, että kirjoittaako lääkärinlausunnon siihen muistisairaalle.
Kokemuksesta ei lääkäri niin helposti siihen päädy. - Anonyymi
Vanhusten asioistahan pidetään huolta. Aloittaja ei pidä huolta puolestaan, vaan on vain turha valittaja. Huoli-ilmoitus Sote-keskukseen olisi täysin turha ja pelkkää rienaamista perheelle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensitreffit Jenni laukoo viinilasin ääressä suorat sanat Jyrkin aikeista: "Mä sanoin, että älä"
Voi ei… Mitä luulet: kestääkö Jennin ja Jyrkin avioliitto vai päättyykö eroon? Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde192460- 1482214
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän292132Hullu liikenteessä?
Mikä hullu pyörii kylillä jos jahti päällä? Näitä tosin kyllä riittää tällä kylällä.522109Niina Lahtinen uudessa elämäntilanteessa - Kotiolot ovat muuttuneet merkittävästi: "Nyt on...!"
Niina, tanssejasi on riemukasta seurata, iso kiitos! Lue Niinan haastattelu: https://www.suomi24.fi/viihde/niina-lahti201674Kun Venäjä on tasannut tilit Ukrainan kanssa, onko Suomi seuraava?
Mitä mieltä olette, onko Suomi seuraava, jonka kanssa Venäjä tasaa tilit? Ja voisiko sitä mitenkään estää? Esimerkiks3871583Ano Turtiainen saa syytteet kansankiihoituksesta
Syytteitä on kolme ja niissä on kyse kirjoituksista, jotka hän on kansanedustaja-aikanaan julkaissut Twitter-tilillään961506- 2771388
Varokaa! Lunta voi sataa kohta!
Vakava säävaroitus Lumisadevaroitus Satakunta, Uusimaa, Etelä-Karjala, Keski-Suomi, Etelä-Savo, Etelä-Pohjanmaa, Pohjanm131369- 1301346