onko hyvä syy?

kik12

Minulla on kotona huono olla,kaikki huutaa. Siskoni on väkivaltainen ja huutaa minulle koko ajan. Aina kun olen isosiskon lähellä alkaa ahdistaa. Sain selville itse että on vähän niin kuin masennus tulemassa.
Mitä syitä pitää olla että pääsee sijaiskotiin? Onko nuo hyvät syyt? pliis helppii voi antaa muutenkin! Kiitti jos autat!

5

172

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Äiti minäkin

      Kyllä on hyvä syy muuttaa sijaisperheeseen. Ota yhteyttä koulusi kuraattoriin, terveydenhoitajaan tai suoraan sosiaalityöntekijään ja kerro tuntemuksistasi ja halustasi muuttaa toiseen perheeseen. Rohkeutta ja voimia sinulle!

    • Ei kannata

      Olen kiinnittänyt huomiota siihen että kun joku nuori henkilö kysyy neuvoa johonkin ongelma tilanteeseen niin sijaisvanhemmat tuntuvat olevan joka kerta ensimmäisenä tarjoamassa neuvoa, pois vaan kodista. Masennus ei ole mikään syy erottaa perheenjäseniä toisistaan. Masennus on sairaus siinä missä muutkin sairaudet ja siitä voi parantua. On olemassa lievää masennusta mutta ihminen voi elää asian kanssa normaalisti. Keskivaikeaa masennusta ja vakavaa masennusta joka taas voi rajoittaa ihmisen toimintakykyä. Masennukseen on olemassa lääkkeitä, jotkut hyötyvät terapiasta. Toisille auttaa ystävien seura ja heidän tukeminen. En tiedä minkä ikäinen siskosi on, mutta joskus murrosikä aiheuttaa tunteiden ailahteluita ja nuori ei välttämättä osaa vielä säädellä tunteitaan.

      Jutelkaa siskosi kanssa ja kerro hänelle ettet hyväksy väkivaltaa. Kenenkään ei saa käydä käsiksi. Jokaisella ihmisellä on varmasti joskus riitoja mutta väkivalta pahentaa asioita. Myös itselläni oli aikoinaan sisarukseni kanssa paljonkin riitoja ja välillä tuntui etten jaksa jatkuvaa riitelyä, mutta kaikesta on selvitty ja välimme ovat nykyisin hyvät.

      Huostaanottoon pitää olla painavat perusteet. Joko vanhemmilla vakavia puutteita kasvatuksessa tai lapsen/nuoren oma terveys ja kehitys vaarassa eli jos hän vahingoittaa esim.itse itseään. Sijaishuollossa ja lastensuojelussa on paljon parannettavaa. Sijaishuoltopaikoissa on paljastunut esim.kaltoinkohtelua, laittomia yhteydenpidon rajoituksia, seksuaalista hyväksikäyttöä, eristämistä, laitonta kuvaamista, liikkumavapauden rajoittamista, perus- ja ihmisoikeuksien polkemista jne. Näihin ovat sijaishuoltopaikkoja valvovat tahot joutunet toisinaan puuttumaan. Masennus voi puhjeta ja jopa pahentua huostaanoton seurauksena ja perheen hajottaminen/huostaanotto aiheuttaa joka tapauksessa surua monelle muullekkin ihmiselle kuin hänelle joka otetaan huostaan. Sijaisvanhemmat ovat koulutuksen käyneitä ihmisiä mutta tiedän kokemuksesta että on tuurista kiinni, pääseekö hyvään vai huonoon perheeseen. Luonteet ja kasvatustavat ovat erillaisia ja joissain perheissä on jo omia lapsia tai muita sijoitettuja. Valvontaan ei valitettavasti ole tällä hetkellä tarpeeksi resursseja. Olen myös kuullut, että vain toiselta sijaisvanhemmalta kysytään tai pyydetään rikosrekisteriotetta. Suosittelen, että mietit tarkkaan. Koti on kuitenkin aina koti ja perhettä ei minun mielestä pidä rikkoa hepposin perustein.

      • Älä vääristele

        Jos lapsi itse haluaa pois kotoaan, hänen on siellä todella äärimmäisen paha olla. lapsi ei yleensä halua muuttaa pois vanhempiensa luota edes todella kovan väkivallan tai laiminlyöntien keskeltä.

        Miksi pelottelet kysyjää, lasta, irrationaalisilla uhkakuvilla? Ihan varmasti sijaisperheidenkin joukossa on huonoja, mutta kuvaamasi ongelmat ovat kyllä sijasiperheissä tilastollisesti paljon harvinaisempia kuin bioperheissä. Jo senkin takia, että sijaisperheitä valvotaan ja valmennetaan ja lapsilla on käytössään oma sosiaalityöntekijä, jolle voivat soittaa ja kertoa ongelmista. Rikosrekisteriote todellakin vaaditaan molemmilta.

        Kysyjän kannattaa varata aika koulukuraattorilta ja pyytää tätä varaamaan ajan lastensuojelun sosiaalityöntekijältä ongelmien selvittelyä varten. Ratkaisu voi olla muukin kuin kysyjän muutto sijaiskotiin, esim. väkivaltaisen siskon ohjaaminen hoitoon. Sisko selvästi tarvitsee apua käyttäytymiseensä, eivätkä vanhemmat kykene häntä rajoittamaan. Sijaiskotiin muutto ei ehkä tulisi kysyjän tapauksessa olemaan myöskään huostaanottona toteutettava ratkaisu, vaan jos siihen päädyttäisiin, niin todennäköisesti avohuollon sijoituksena, jolloin yhteydenpito kotiin säilyy täysin vapaana.


    • hyv joulua:)

      Kuinka arvaat kysyä tällaiselta palstalta neuvoja?

      Yleensä koko suomi24 on aika huono osoite, kun on henkilökohtaisia probleemeita :( Kannattaa pysyä loitolla näiltä sivuilta, aikuiset riitelee täällä ja kiusaavat toisiaan ja kuka ketäkin.

      • Moninainen

        kik12:lle : Sijaisperhe ei ole ensisijainen tukimuoto kertomassasi tilanteessa. Mene ensin koulukuraattorin tai kouluterveydenhoitajan puheille huolinesi, siellä osataan neuvoa eteenpäin esimerkikis perheneuvolaan, jossa on totuttu keskustelemaan kokonaisten perheiden kanssa, jos joku tuntee olonsa siellä huonoksi.

        T : Yksi sijaisäiti


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      335
      2941
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      107
      2214
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1640
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1164
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      72
      1057
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      1003
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      960
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      148
      944
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      852
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      41
      773
    Aihe