että vanhukselta katkaistiin sähköt juuri jouluksi! Olisivat katkaisseet jo ennen joulua tai vasta joulun jälkeen. Ei kai joulun aikaan niin hirveästi sähköä kulu vanhuksesta. Ei hän varmaan kinkkuja paistele jne. jos olen oikein ymmärtänyt. Mukavaa, että jollakin ihmisellä oli varaa ja halua maksaa vanhuksen sähkölasku. Jos kyseessä olisi ollut joku nuorempi, olisi ihan eri asia. Vanhus ei ehkä ole ymmärtänyt, että niin voi käydä.
Mielestäni törkeää
76
183
Vastaukset
- oli aikaa maksaa
Turun Sanomat kertoi jouluaaton lehdessä lähes 80-vuotiaasta turkulaismiehestä, jonka sähköt katkaistiin viime viikolla maksamattomien laskujen takia. Rästiin oli lehden mukaan jäänyt kaksi laskua, jotka olivat vajaat 90 euroa. Mies oli lehden mukaan toivonut, että voisi maksaa laskut seuraavasta eläkkeestään tammikuussa.
Turun Sanomat kertoi jouluaaton lehdessä lähes 80-vuotiaasta turkulaismiehestä, jonka sähköt katkaistiin viime viikolla maksamattomien laskujen takia. Rästiin oli lehden mukaan jäänyt kaksi laskua, jotka olivat vajaat 90 euroa. Mies oli lehden mukaan toivonut, että voisi maksaa laskut seuraavasta eläkkeestään tammikuussa.
( Vaittinen = Turku Energian toimitusjohtaja ) - Joulurauha Turkuun
Toivottavasti lahjoittajan rahat kelpaa, vaikka laskun tietoja /viitenumeroita ei voi kellekään luovuttaa.
Kirjeeseen "KÄTEISTÄ" ja kirje sähkölaitokselle:
"MAKSAKAA VANHUKSEN LASKU JA KYTKEKÄÄ SÄHKÖT: KIITOS!!!!!!!- iltalehti kertoo
Kello kymmenen jälkeen Turku Energian viestintäpäällikkö Anne-Mari Repola-Mäkinen kertoi, että yhtiö on saanut tililleen yksityishenkilöltä lahjoituksen, joka mahdollisti sähköjen päälle kytkemisen.
Siis tarkennus, kello 22 jälkeen aattoiltana.
- hexa
Se on ikävää, että sähköt katkaistaan, mutta mitä muuta sähköyhtiö oliai voinut tehdä.
Jos vanhus ei ollut ymmärtänyt, miten voi käydä jos sähkölaskua maksa, niin hänellä pitäisi olla edunvalvoja.
Yhtiöllä on samat säännöt kaikille asiakkaille ikään katsomatta.- Lusiina
Jos vanhus on toivonut ja esittänyt asian myös sähköyhtiölle että voisi maksaa laskut tammikuun eläkkeestään, eikö tähän olisi voitu suostua. Hänellä kuitenkin oli halu ja ymmärrys hoitaa asia kuntoon.
- meeriamanda
Lusiina kirjoitti:
Jos vanhus on toivonut ja esittänyt asian myös sähköyhtiölle että voisi maksaa laskut tammikuun eläkkeestään, eikö tähän olisi voitu suostua. Hänellä kuitenkin oli halu ja ymmärrys hoitaa asia kuntoon.
Todellakin ikävä tapahtuma, vaan artikkeli kertoo että maksamattomia laskuja oli kaksi, kolmekuukautta oli aikaa hoitaa laskut, vaikka soitolla siirrettyä eräpäivää tjs.
Kyllä tällainen saa miettimään et vanhuksen asioita pitäisi päivittää luottohenkilön/virkailijan kanssa. Vastaisen varalta.
Onneksi kaikki on ok. - Lusiina
meeriamanda kirjoitti:
Todellakin ikävä tapahtuma, vaan artikkeli kertoo että maksamattomia laskuja oli kaksi, kolmekuukautta oli aikaa hoitaa laskut, vaikka soitolla siirrettyä eräpäivää tjs.
Kyllä tällainen saa miettimään et vanhuksen asioita pitäisi päivittää luottohenkilön/virkailijan kanssa. Vastaisen varalta.
Onneksi kaikki on ok.Aivan. arkemmin tpausta tuntematta tietenkin vaikeaa ottaa kantaa. Vanhuksenkin raha-asioiden hoitamiseen puuttuminen on kuitenkin yksilönoikeuksiin puuttumista joten se ptää tehdä hienotunteisesti. Jos vanhuksella ei ole omaisia, kenen asiaan tulee puuttua? Velkojienko?
Ja toisaalta vanhukset eivät taia olla suurin ryhmä, jonka laksut jäävät hoitamatta? - hexa
Lusiina kirjoitti:
Nimenomaan hänellä ei ollut ymmärrystä hoitaa asiaa, koska ei hoitanut kahden ensimmäisen laskun aikana.
Sähköyhtiön kuuluu käsitellä kaikkia asiakkaita samalla tavalla, ikään ja sukupuoleen katsomatta.
Jaa... onneksi tuskin koskaan enää muutan Turkuun saati joudun tuon firman asiakkaaksi... toki aikoinaan siellä kyllä opiskelin viitisen vuotta...
- säälimättömiä!
Samoin, onneksi en valinnut Turkua kun etsin asuntoa! Vaikka minulla on ymmärrystä enkä ole vielä noin vanha, pelottaisi kyllä kun mitä tahansa voi sattua. Ja tietysti sähköt täytyy katkaista, jos laskuja ei maksa, mutta juuri jouluksi. Mitä muutama päivä olisi tehnyt. Eipä ole Turussa joulumieltä! Ehdotan siksi, että Joulun julistuskin siirretään johonkin muuhun kaupunkiin! Ei Turku sitä ansaitse!
Ei kestänyt vanhuksen velka-vankeus kovinkaan kauaa.
Sitä se Joulu teettää.
Eli oli viisas aika jättää laskunsa hoitamatta.
Säästi sievän summan.
Noin helppoa se on saada vähän extra-Joulu-rahaa kun osaa käyttää päätään.
Sähkö-yhtiöt lähettää aikasti monta karhua ja varoitusta, ennen kuin ne ottavat
sivu-leikkurit käyttöön.
H.- Lorena*
Mikä täällä kirjoittajia oikein vaivaa? Järjen käyttö on sallittua tämänkin asian ympärillä. Kysynkin mikä ja mitä varten ovat ja toimivat sosiaalitantat? Pikku Eerikan kohtalo puhuttelee edelleen, Eerikan kohdalla tanttojen touhut, mitä olivat? Sos.johtaja, ilmoitti tätä asiaa ei paineta villaisella, tosin media kait on unohtanut koko asian.
Vanhan miehen taloudellinen tilanne oli mikä oli. Selvästi paistaa kenen asioita rytmikkäästi soshuolto hoitaa. Tässäkin näkyy, vanhukset purkoot kynsiään, ensin hoidetaan kiireelliset nuoremman pään asiat, heillä on elämä edessään, mitä yhdestä papasta- välinpitämättömyys näyttää olevan yleinen trendi vanhusten kohdalla - ei kuulu meille - kohtahan jo sen ikäiset muutoinkin kuolevat - olkoot kylmissään mahdollisesti nälissään.
Ikävältä näyttää vanhusten kohtalo, onneksi Turun Sanomat informoi asian oikean laidan. Jatkan vielä, kyllä me kaikki ihmiset olemme saman arvoisia elämän tiellä. Jos jollakin ei mene kovin hyvin, turha osoitella sormella heitä, koska emme tiedä heidän elämän kuvioita, mikä ja miksi kuten tämä pappa on joutunut taloudellisiin vaikeuksiin.
Tule pois Hunksz sieltä sammakkoperspektiivistä nähdessäsi asiat madonlukuisina. Avoimin mielin, kirkkain silmin on elämä nähtävä, "käymään vain tänne tullaan eikä olemaan", ymmärrettävä myös kanssakulkijoiden ongelmat jopa hädänalaisuus. En ole mikään äiti Teresa mutta illalla yritin selvittää mihin voisi lähettää 100€ sähkölaskun maksamiseksi, 100€ koska huomautuksesta menee lisäpalkkio energialle.
Kateus paistaa jutustasi hyvin selvästi, muista aina kateen kota ei kasva, aina tulee omille kynsille. Kateus ja katkeruus vain syövät energiaa, ei jakseta vaikka tahdottaisi.
Pardón ! - nikiN
Minäpä en usko, että vanhus jätti tietoisesti juuri joulun aikaan laskut maksamatta.
Ettei vaan olisi niin, ettämjoku lapsenlapsi kärkkyi tablettia tai kännykkää joululajaksi ja vanhus ei hennonnut kieltäytyä. Pienestä eläkkeestä ei sitten jäänyt sähköön.
Vanhus itse tuskin on lehdistölle ilmoiianut, eiköhänn joku läheinen. Tai mistäs minä tiedän, olette te niin viisaita, tulevat vanhukset.M - #!!!!
nikiN kirjoitti:
Minäpä en usko, että vanhus jätti tietoisesti juuri joulun aikaan laskut maksamatta.
Ettei vaan olisi niin, ettämjoku lapsenlapsi kärkkyi tablettia tai kännykkää joululajaksi ja vanhus ei hennonnut kieltäytyä. Pienestä eläkkeestä ei sitten jäänyt sähköön.
Vanhus itse tuskin on lehdistölle ilmoiianut, eiköhänn joku läheinen. Tai mistäs minä tiedän, olette te niin viisaita, tulevat vanhukset.MTaitaa mennä arvailuksi , onhan kiva pähkäillä joutavia kun saitte ajateltavaa, saattahan olla ettei asiassa ole perää ja nykyään saattavat laittaa sähköt poikki jo ensimmäisen kuukauden jälkeen, ainakin meilläpäin olen kuullut tapahtuneen.
Lorena* kirjoitti:
Mikä täällä kirjoittajia oikein vaivaa? Järjen käyttö on sallittua tämänkin asian ympärillä. Kysynkin mikä ja mitä varten ovat ja toimivat sosiaalitantat? Pikku Eerikan kohtalo puhuttelee edelleen, Eerikan kohdalla tanttojen touhut, mitä olivat? Sos.johtaja, ilmoitti tätä asiaa ei paineta villaisella, tosin media kait on unohtanut koko asian.
Vanhan miehen taloudellinen tilanne oli mikä oli. Selvästi paistaa kenen asioita rytmikkäästi soshuolto hoitaa. Tässäkin näkyy, vanhukset purkoot kynsiään, ensin hoidetaan kiireelliset nuoremman pään asiat, heillä on elämä edessään, mitä yhdestä papasta- välinpitämättömyys näyttää olevan yleinen trendi vanhusten kohdalla - ei kuulu meille - kohtahan jo sen ikäiset muutoinkin kuolevat - olkoot kylmissään mahdollisesti nälissään.
Ikävältä näyttää vanhusten kohtalo, onneksi Turun Sanomat informoi asian oikean laidan. Jatkan vielä, kyllä me kaikki ihmiset olemme saman arvoisia elämän tiellä. Jos jollakin ei mene kovin hyvin, turha osoitella sormella heitä, koska emme tiedä heidän elämän kuvioita, mikä ja miksi kuten tämä pappa on joutunut taloudellisiin vaikeuksiin.
Tule pois Hunksz sieltä sammakkoperspektiivistä nähdessäsi asiat madonlukuisina. Avoimin mielin, kirkkain silmin on elämä nähtävä, "käymään vain tänne tullaan eikä olemaan", ymmärrettävä myös kanssakulkijoiden ongelmat jopa hädänalaisuus. En ole mikään äiti Teresa mutta illalla yritin selvittää mihin voisi lähettää 100€ sähkölaskun maksamiseksi, 100€ koska huomautuksesta menee lisäpalkkio energialle.
Kateus paistaa jutustasi hyvin selvästi, muista aina kateen kota ei kasva, aina tulee omille kynsille. Kateus ja katkeruus vain syövät energiaa, ei jakseta vaikka tahdottaisi.
Pardón !"Lorena*"
Minun kommentti oli tahallisen tarkoituksellisen törkeä.
Jätin jopa pahimmat siitä pois.
Koska inhoan näitä uutisten luulottelijoita.
Tuomitaan/ylistetään tietämättä mitään todellisista taustoista.
Erika oli hyvä esimerkki pashan jauhamisesta.
Arvioin pikaisesti että tililläni on 16-vuoden sähkö-laskuihin varaa.
Kaiken muun ohella, nekin budjetoituja.
Ja lisää rahaa kertyy.
Se siitä kateudesta.
Vanhene sinäkin rauhassa lisää.
H.- nikiN
hunksz kirjoitti:
"Lorena*"
Minun kommentti oli tahallisen tarkoituksellisen törkeä.
Jätin jopa pahimmat siitä pois.
Koska inhoan näitä uutisten luulottelijoita.
Tuomitaan/ylistetään tietämättä mitään todellisista taustoista.
Erika oli hyvä esimerkki pashan jauhamisesta.
Arvioin pikaisesti että tililläni on 16-vuoden sähkö-laskuihin varaa.
Kaiken muun ohella, nekin budjetoituja.
Ja lisää rahaa kertyy.
Se siitä kateudesta.
Vanhene sinäkin rauhassa lisää.
H.hunksz
Minusta on kiva kun Sinä vähän ärhentelet.
Tämähän olisi pelkkää siirappia.
Ja kiva kuulla, että Sinulla on rahaa, ei koirat pissi kintuille.
On ilmoja pidellyt. - mitä mitä???
#!!!! kirjoitti:
Taitaa mennä arvailuksi , onhan kiva pähkäillä joutavia kun saitte ajateltavaa, saattahan olla ettei asiassa ole perää ja nykyään saattavat laittaa sähköt poikki jo ensimmäisen kuukauden jälkeen, ainakin meilläpäin olen kuullut tapahtuneen.
Pahimman luokan juoruilijoita ja tuntemattomien ihmisten asioiden puijia on palstalla liikaa. Onneksi muitakin.
- nikiN
mitä mitä??? kirjoitti:
Pahimman luokan juoruilijoita ja tuntemattomien ihmisten asioiden puijia on palstalla liikaa. Onneksi muitakin.
Tämä on niin mukavaa. En minäkään oli riennyt, että Dannyllä on naisia, jos en tätä palstaa lukisi. Se tieto on ollut tärkeä.
Jäi vielä kaivelemaan mitä parturia hän käyttää. Voisimme kerätä parturille uuden leikkurin. Dannylla voisi olla vielä enempi naisia kaljuna. nikiN kirjoitti:
hunksz
Minusta on kiva kun Sinä vähän ärhentelet.
Tämähän olisi pelkkää siirappia.
Ja kiva kuulla, että Sinulla on rahaa, ei koirat pissi kintuille.
On ilmoja pidellyt."nikiN"
Minun perintöni jää Turkis-tarhaajien-liitolle.
Koska karvoista olen minä syntynyt, ja karvoineni päivineni minä tulen kuolemaan.
Kaiken-laista täyttäneenä.
Minun rahani eivät mene kissoille ja koirille.
Ei kaljuille vanhuksille, alastomille Apinoille, jos tuo Ruotsalainen lainaus sallitaan.
Ilmat pääsevät vielä pihoillemme.
Vasta Maaliskuussa Krookukset alkavat puhkaista.
H.- Onkos sulla
Onkos sulla kokemusta
"hunks" asiasta !?
"Sähkö-yhtiöt lähettää aikasti monta karhua ja varoitusta, ennen kuin ne ottavat
sivu-leikkurit käyttöön."
Itselläni on ! Sain viime elo- syyskuussa vasta tämän vuoden kaikki 9 kpl sähkölaskut postilaatikkoni,(siis minulle tulee sähkölasku, joka ikisen kuukauden ensimmäisellä viikolla, siis mikäli Itella ne vaan tuo, tähän osoitteeseen missä olen asunut jo yli 60 vuotta) ... ja joudun jopa ihmettelemään sähkölaitoksen klopille miksen ole niitä saanut, poika kysyi että tulenko hakemaan ne maksut heiltä, .. johon vastasin että kyllähän minä joudun sen postimaksunkin maksamaa joten yrittäkää ny ensin sitä kautta, ja en ole enää tämän ikäisenä aikonut ryhtyä Itelan kilpailijaksi postinkannossa.
Että näinkin hyvin voi joillekin käydä, tässä minkkinahka maassa.
- on se niin kamalaa
No voi voi voi! Ja juuri jouluksi sähköt poikki. Euroopassa on myrskyt katkaisseet sähköt sadoilta tuhansilta. Ja juuri jouluksi ja ilman ennakkovaroitusta.
- Vaikea asioida
sähköyhtiön kanssa.
Minulla oli rivitaloyhtiön yksiössäni kelvoton vuokralainen joka jätti sähkölaskut maksamatta. Asia tuli sattumalta ilmi. Vuokralainen oli häipynyt sähköttömästä kämpästä eikä häntä tavoitettu mistään. Rivitalo-osakkeessa oli tietysti vaarana pattereiden jäätyminen (ulkona pakkasta liki 20 astetta).
Tarvittiin monta soittoa sähköfirma F:ään ennenkuin sain maksaa vuokralaisen laskun ja sähköt uudelleen kytkettyä, salassapitosäännökset firman mukaan estivät että omistaja olisi saanut tiedon. Neuvoivat vaan ottamaan yhteyttä sähkösopimuksen tekijään vaikka kerroin, etten vuokralaista tavoita mistään (ei myöskään maksanut vuokriaan tietenkään).
Loppujen lopuksi asia onnistui ja vaara vältettiin. - ,,,,
Jos on kyvytön huolehtimaan itsestään ja laskuistaan, on määrättävä edunvalvoja.
- Lusiina
Näin on mutta jos kyse on parista laskusta ilman muita onglemia, ei vielä siinä vaiheessa edunvalvojaa saa. Kuinka moni nuori tänä päivänä jättää laskunsa maksamatta, hankitaanko hänelle edunvalvoja?
- 3,14
Lusiina kirjoitti:
Näin on mutta jos kyse on parista laskusta ilman muita onglemia, ei vielä siinä vaiheessa edunvalvojaa saa. Kuinka moni nuori tänä päivänä jättää laskunsa maksamatta, hankitaanko hänelle edunvalvoja?
Aihetta olisi.
Koskaan ei ole laskut jääneet maksamatta, kun on selkäpii. - ...
Lusiina kirjoitti:
Ääliö
Tyypillä on tällä hetkellä ihan varmasti nyt edunvalvoja. On tyritty, ja pahasti, kun on päästetty joku dementoitumaan noin pahoin, että ei ole aiemmin huomattu.
Nyt vaadittiin suuret otsikot ja päälle someläpätys, että tuli tietoon, että tyyppi ei kykene enää hoitamaan asioitaan. Osoittaa täydellistä typeryyttä alkaa syyttelemään sähkölaitosta siitä, että se hoitelee tehtäviään. Keskustelun pitäisi liikkua siinä, miksi tosiaan kukaan ei ollut huomannut loispummin tilaa aiemmin, sillä varmasti moni muukin asia rempallaan. Nettikeskustelu liikkunut aivan lillukanvarsissa, itse ongelma aivan toinen.
Ai niin, luitko edes uutisointia ? Sähkölaitos nimenomaan ilmoitti toimintarutiineistaan, laskun jälkeen lähetetään useampi karhukirje, sitten ilmoitus, koska sähköt katkaistaan ja lopuksi sitten katkaistaan. Eikä katkaisua tehdä ennen viikonloppua tai juhlapyhiä. Nyt, sotkun jälkeen jonkun maksettua lasku, tyyppi sai sähköt takaisin YLITÖINÄ ennen joulua.
Eikä siitäkään ole käyty keskustelua, miksi kunta ei maksanut laskua, tarvittiin joku ulkopuolinen "hyväntekijä".
=DW= - meeriamanda
3,14 kirjoitti:
Aihetta olisi.
Koskaan ei ole laskut jääneet maksamatta, kun on selkäpii.Koskaan.... voi olla huomenna toisin. Liian rehvakkaasti rossattu elo ja olotila voi muuttua muiden avun kautta pärjäilyksi, kaippa noin " mahtavalla on siihenkin varasuunnitelma? * huokaus....
- ...
... kirjoitti:
Ääliö
Tyypillä on tällä hetkellä ihan varmasti nyt edunvalvoja. On tyritty, ja pahasti, kun on päästetty joku dementoitumaan noin pahoin, että ei ole aiemmin huomattu.
Nyt vaadittiin suuret otsikot ja päälle someläpätys, että tuli tietoon, että tyyppi ei kykene enää hoitamaan asioitaan. Osoittaa täydellistä typeryyttä alkaa syyttelemään sähkölaitosta siitä, että se hoitelee tehtäviään. Keskustelun pitäisi liikkua siinä, miksi tosiaan kukaan ei ollut huomannut loispummin tilaa aiemmin, sillä varmasti moni muukin asia rempallaan. Nettikeskustelu liikkunut aivan lillukanvarsissa, itse ongelma aivan toinen.
Ai niin, luitko edes uutisointia ? Sähkölaitos nimenomaan ilmoitti toimintarutiineistaan, laskun jälkeen lähetetään useampi karhukirje, sitten ilmoitus, koska sähköt katkaistaan ja lopuksi sitten katkaistaan. Eikä katkaisua tehdä ennen viikonloppua tai juhlapyhiä. Nyt, sotkun jälkeen jonkun maksettua lasku, tyyppi sai sähköt takaisin YLITÖINÄ ennen joulua.
Eikä siitäkään ole käyty keskustelua, miksi kunta ei maksanut laskua, tarvittiin joku ulkopuolinen "hyväntekijä".
=DW=Mnaah, nim Lusitiina oli poistanut viestinsä, vastaus oli kommenttiinsa tarkoitettu.
=DW= - Lusiina
... kirjoitti:
Mnaah, nim Lusitiina oli poistanut viestinsä, vastaus oli kommenttiinsa tarkoitettu.
=DW=Hai sie kuule!
Minä en pysty itse poistamaan tekstejäni vaan sen on tehnyt joku muu :). Mutta hyvä niin. Enin sappi oli niihin kirjoituksiin jo vuodatettu, puolin ja toisin. Tosin Hyvän Joulunjatkon toivotus olisi saanut jäädä :).
"päästetty joku dementoitumaan "
Tuohon vielä kommentoin että SINÄKÄÄN et voi tietää tämän ko ihmisen dementian tilasta vai oliko dementiaa ollenkaan. Ihmisen elämässä kun sattuu tapahtumaan kaikenlaista tragediaa, halusipa sitä tai ei. Usotsie että pilkka joskus voi sattua omaan nilkkaan vielä aika kipiästikin? ... kirjoitti:
Mnaah, nim Lusitiina oli poistanut viestinsä, vastaus oli kommenttiinsa tarkoitettu.
=DW="..."
Paljon on ollut uutta luettavaa.
Aika kestävä tuo yksi, moni-nikinen.
Niin monissa aloituksissaan epä-toivoisesti Joulunsa raatanut on hän.
"fröken frälsare" :)
H.- ja varmalla pystyy
Lusiina kirjoitti:
Hai sie kuule!
Minä en pysty itse poistamaan tekstejäni vaan sen on tehnyt joku muu :). Mutta hyvä niin. Enin sappi oli niihin kirjoituksiin jo vuodatettu, puolin ja toisin. Tosin Hyvän Joulunjatkon toivotus olisi saanut jäädä :).
"päästetty joku dementoitumaan "
Tuohon vielä kommentoin että SINÄKÄÄN et voi tietää tämän ko ihmisen dementian tilasta vai oliko dementiaa ollenkaan. Ihmisen elämässä kun sattuu tapahtumaan kaikenlaista tragediaa, halusipa sitä tai ei. Usotsie että pilkka joskus voi sattua omaan nilkkaan vielä aika kipiästikin?Paskapuhetta, etteikö omaa viestiään pysty poistattamaan. Olenhan tehnyt sen monasti, ilmoittanut oman viestini asiattomaksi välistä ja nauranut, kun vastapuolikinastelija jää haukkumaan itseään...
- vaikea asioida
Väärinkäsitysten välttämiseksi pitänee kertoa, että vuokralainen oli 27v.
- uhriko?
Sähköyhtiöt ovat muuten kaikkein jäykimpiä neuvottelemaan esim maksupäivistä. Aika moni muu laskuttaja toteuttaa asiakkaan toivomusta maksupäivien suhteen ja itselleni kävi niin että tiesin ennakkolaskutuksen olevan liian pieni. Olisin mielelläni maksanut vähän enemmän joka laskussa mutta sei ei millään passannut sähköyhtiölle vaan minun piti vain maksaa niitä pieniä laskuja ja koota siihen luettuun laskuun iso summa.
- ...
Riipunee yhtiöstä.
Itselle tuli aikanaan yllätyksenä erittäin suuri sähkölasku. Oli vaihdettu etäluettavat sähkömittarit, enkö ollut varautunut, että kaikki velat maksetaan kerralla pois. Yksi puhelinsoitto ja sain sovittua, miten maksuaikataulu järjestetään. En kuulemma ollut ollenkaan ensimmäinen, jolla maksuvaikeuksia asian suhteen.
Etäluettavassa mittarissa paljon hyviä puolia. Mutta monilla suora sähkölämmitys, jolloin lähes kaikki sähkönkulutus keskittyy muutamaan talvikuukauteen. Perceaukisemmilla maksuvaikeuksia, koska sähkölaitos ei enää tavallaan anna luottoa arviolaskujen muodossa. Sitä pitääpi kesähelteellä laittaa sukanvarteen rahaa tulevan talven lämmitystä varten. Muita lämmitysmuotoja käyttävillehän on aina ollut selvää, että vaikkapa lämmitysöljy on ostettava etukäteen, muuten menee lämmöt poikki.
=DW= - tiina@
ei kyllä pidä paikkaansa sähköyhtiöt ovat hyvin joustavia ja sähkölaskun voi maksaa vaikka joka kuukausi ilmoittamalla heille lukeman mittarista jos ei ole etäluettavaa mittaria meille kävi niin että maksettiin liikaa ja nyt ilmoitetaan netissä lukema ja lasku pompsahtaa parin päivän päästä postilaatikkoon ja kyllä se on aika pitkä aika minkä jälkeen sähköt katkaistaan ensin tulee kaks muistutusta ja sen jälkeen katkaisuvaroitus ja siinäkin on vielä pari viikkoo aikaa hoitaa asia niin että kyllä sillä papparaisella oli se toinen lasku ollu maksamatta jo ainakin pari kuukautta.
- ...
tiina@ kirjoitti:
ei kyllä pidä paikkaansa sähköyhtiöt ovat hyvin joustavia ja sähkölaskun voi maksaa vaikka joka kuukausi ilmoittamalla heille lukeman mittarista jos ei ole etäluettavaa mittaria meille kävi niin että maksettiin liikaa ja nyt ilmoitetaan netissä lukema ja lasku pompsahtaa parin päivän päästä postilaatikkoon ja kyllä se on aika pitkä aika minkä jälkeen sähköt katkaistaan ensin tulee kaks muistutusta ja sen jälkeen katkaisuvaroitus ja siinäkin on vielä pari viikkoo aikaa hoitaa asia niin että kyllä sillä papparaisella oli se toinen lasku ollu maksamatta jo ainakin pari kuukautta.
Turkulaisen mukaan kundi ollut sairaalassa lyhyen ajan sisään seitsemän kuukautta. Voi olla, että ei ole erityisen dementoitunut, siksi kukaan ole kiinnittänyt asiaan huomiota. Mutta jotain on pielessä, jos missään vaiheessa kukaan ei ole ajatellut kundin käytännön asioita, eikä kundi ole itse oikein ollut itse terävässä iskussa.
Mutta sähkölaitoksen syyttäminen jokatapauksessa aivan väärä asia.
=DW= - Lusiina
... kirjoitti:
Turkulaisen mukaan kundi ollut sairaalassa lyhyen ajan sisään seitsemän kuukautta. Voi olla, että ei ole erityisen dementoitunut, siksi kukaan ole kiinnittänyt asiaan huomiota. Mutta jotain on pielessä, jos missään vaiheessa kukaan ei ole ajatellut kundin käytännön asioita, eikä kundi ole itse oikein ollut itse terävässä iskussa.
=DW=Noin voi käydä jos olet honossa kunnossa sairaalassa ja sinulla ei ole omaisia, olet yksin. Jos sairaalassa ollessasi et kykene hoitamaan asioistasi sairutesi vuoksi, noin voi käydä.
- tiina@
... kirjoitti:
=DW=nimenomaan sähkölaitos on se joka joustaa jos on ollu sairaalassa seitsemän kuukautta lyhyen ajan sisään niin onhan ne joku hoitanu ne edellisetkin laskut taas yks turhake mistä lehdet vatvoo kun ei oo muuta asiaa mutta olipa mies kumminkin sellaisessa iskussa että ymmärsi lehteen soittaa kun oli niin väärin kohdeltu.
- Lusiina
Lusiina kirjoitti:
Noin voi käydä jos olet honossa kunnossa sairaalassa ja sinulla ei ole omaisia, olet yksin. Jos sairaalassa ollessasi et kykene hoitamaan asioistasi sairutesi vuoksi, noin voi käydä.
Ja sitä paitsi lehdet eivät koskaan tiedä potilaan sairaalassaolon syytä tai tilaa, niissähän haetaan vaan sensaatioita jotta saataisiin nostaa myyntiä. Voi olla että tämä vanhus ei ole ollenkaan dementoitunut.
- tiina@
Lusiina kirjoitti:
Noin voi käydä jos olet honossa kunnossa sairaalassa ja sinulla ei ole omaisia, olet yksin. Jos sairaalassa ollessasi et kykene hoitamaan asioistasi sairutesi vuoksi, noin voi käydä.
kyllä siellä sairaalassa on sosiaalitantat jotka pitää huolen että kaikki pelaa ei suomenmaassa kenenkään tartte olla niin yksin ettei kukaan hoida asioita niinkun sanoin asia olis ollu toinen jos ne laskut olis maksamatta seittemältä kuukaudelta ja sitäpaitsi jos siellä asunnossa ei oo kukaan ollu lähes seittemään kuukauteen niin ei oikeen voi tulla kovin isoja sähkölaskujakaan ei pelkkä jääkaappi ja pakastin niin paljoo sählöö vie.
- tiina@
tiina@ kirjoitti:
kyllä siellä sairaalassa on sosiaalitantat jotka pitää huolen että kaikki pelaa ei suomenmaassa kenenkään tartte olla niin yksin ettei kukaan hoida asioita niinkun sanoin asia olis ollu toinen jos ne laskut olis maksamatta seittemältä kuukaudelta ja sitäpaitsi jos siellä asunnossa ei oo kukaan ollu lähes seittemään kuukauteen niin ei oikeen voi tulla kovin isoja sähkölaskujakaan ei pelkkä jääkaappi ja pakastin niin paljoo sählöö vie.
mutta se jos ihmiseltä menee kaikki rahat sairaalamaksuihin ei oo sähkölaitoksen syytä uskon että sairaala joustaa paljon enemmän ja siihen voi vähtuloinen varmaan saada sosiaaliavustustakin.
- Lusiina
tiina@ kirjoitti:
Sairaaloiden sosiaalitanttoihin pitää olla yhteydessä, ei ne ittestään siellä tule joka potilaan taloudesta kyselemään. Tuskin Turussakaan.
"ei suomenmaassa kenenkään tartte olla niin yksin ettei kukaan hoida asioita"
Ei pidä paikkaansa. Vaikka aika hyvin Suomessa vielä asiat on, niitä rakosiakin pääsee syntymään.Jos tää vanhus on ollu sairaalassa seittemän kuukautta lähes, mihis ne karhut ja laksut on menny, no kotiosoitteeseenpas tietenkin. - Lusiina
Lusiina kirjoitti:
Sairaaloiden sosiaalitanttoihin pitää olla yhteydessä, ei ne ittestään siellä tule joka potilaan taloudesta kyselemään. Tuskin Turussakaan.
Ei pidä paikkaansa. Vaikka aika hyvin Suomessa vielä asiat on, niitä rakosiakin pääsee syntymään.Jos tää vanhus on ollu sairaalassa seittemän kuukautta lähes, mihis ne karhut ja laksut on menny, no kotiosoitteeseenpas tietenkin.Ja jos hän on aina aiemmin hoitanut laskunsa ja nyt on kyse yheksänkympin laskusta jonka tarjoutuu seuraavasta eläkeestä maksamaan, olisi lähinnä ollut inhimillinen teko sähköyhtiöltä suostua tähän. Eläkkeestä on kallis maksaa settemän kuukauden sairaalamaksuja vaikka siinä maksukatto olisikin täyttynyt.
- tiina@
Lusiina kirjoitti:
Ja jos hän on aina aiemmin hoitanut laskunsa ja nyt on kyse yheksänkympin laskusta jonka tarjoutuu seuraavasta eläkeestä maksamaan, olisi lähinnä ollut inhimillinen teko sähköyhtiöltä suostua tähän. Eläkkeestä on kallis maksaa settemän kuukauden sairaalamaksuja vaikka siinä maksukatto olisikin täyttynyt.
mutta eiks siihen summaan liittyny jo kaks maksamatonta ei ne enää oota jos kahdesta on menny tieto jo monen perinnän kautta jos ne suostuis kaikkiin niin pian olis sähköyhtiöt maksuvaikeuksissa ja sillon kun sää meet sairaalaan kysytään lähin omainen ja jos sitä ei ole niin kylläpähän se sit on viranomainen ja se on taivaan tosi ettei se sähkö yhtiöillekkään ilmasta tuu maksaa se niillekkin.
- tiina@
Lusiina kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Vaikka aika hyvin Suomessa vielä asiat on, niitä rakosiakin pääsee syntymään.Jos tää vanhus on ollu sairaalassa seittemän kuukautta lähes, mihis ne karhut ja laksut on menny, no kotiosoitteeseenpas tietenkin.mutta sittenhän siellä olis pitäny olla seittemän kuukauden sähkölaskut jos kukaan ei oo käyny.
- Lusiina
tiina@ kirjoitti:
mutta eiks siihen summaan liittyny jo kaks maksamatonta ei ne enää oota jos kahdesta on menny tieto jo monen perinnän kautta jos ne suostuis kaikkiin niin pian olis sähköyhtiöt maksuvaikeuksissa ja sillon kun sää meet sairaalaan kysytään lähin omainen ja jos sitä ei ole niin kylläpähän se sit on viranomainen ja se on taivaan tosi ettei se sähkö yhtiöillekkään ilmasta tuu maksaa se niillekkin.
Juu mutta jos potilas on tajuissaan eikä ymmärrä vaatia sosiaalihoitajaa maksuasioidensa järjestelyä varten, ei sitä hänelle todennäköisesti kukaan mene tyrkyttämään. Sairaalalla ei ole oikeutta puuttua ihmisen asioihin jos häneltä ei ole siihen lupaa ja sairaalaahan ei kiinnosta sähkölaskut . Ja jos kyse oli 90 eurosta, jotka tämä vanhus tarjoutui maksamaan myöhemmin, minusta se ei olisi ollut ylitsepääsemätön teko sähköyhtiölle siirtää eräpäivää. Ja myös sähköjenkatkaisun ajankohtaa olisi myös vonut miettiä tarkemmin, kuten joku pamppi tuossa haastattelussa myönskin. Inhimillisyyttä lähinnä kaipaisin.
- Lusiina
tiina@ kirjoitti:
mutta sittenhän siellä olis pitäny olla seittemän kuukauden sähkölaskut jos kukaan ei oo käyny.
Vaikeaa ottaa tarkemmin kantaa tämän yksittäisen vanhusken asioihin tarkemmin, koska me emme tiedä asioiden oikeaa ja tarkkaa tilaa. Mitä on tapahtunut onko omaisia jne. Oikeastaan turha syyllistää yhtään ketään.
- tiina@
Lusiina kirjoitti:
Vaikeaa ottaa tarkemmin kantaa tämän yksittäisen vanhusken asioihin tarkemmin, koska me emme tiedä asioiden oikeaa ja tarkkaa tilaa. Mitä on tapahtunut onko omaisia jne. Oikeastaan turha syyllistää yhtään ketään.
niinpä ei voi ketään syyttää yleensähän ne on suoravelotuksella monien vanhusten laskut ja pankki hoitaa sitä mukaan kun rahaa on ja jos sitä ei oo niin vaikee sitä on hoitaa nimim kokemusta on joku lasku menee aina jonkun laskun edelle mutta se siitä vietetään me joulua sähköt on ainakin vielä tänään mutta jos ens viikolle luet keskisuomalaisesta saman tyyppisen kirjoituksen ja kyseseessä vähän nuorempi nais ihminen niin viittitkö laittaa rahat kirjekuoreen ja toimittaa suursavon sähkölle ps tää loppu oli vitsi :) ihan vaan selvennykseks.
- $$$$ !
tiina@ kirjoitti:
nimenomaan sähkölaitos on se joka joustaa jos on ollu sairaalassa seitsemän kuukautta lyhyen ajan sisään niin onhan ne joku hoitanu ne edellisetkin laskut taas yks turhake mistä lehdet vatvoo kun ei oo muuta asiaa mutta olipa mies kumminkin sellaisessa iskussa että ymmärsi lehteen soittaa kun oli niin väärin kohdeltu.
Sähköt poikki
Joulun kohu uutinen - Lusiina
tiina@ kirjoitti:
niinpä ei voi ketään syyttää yleensähän ne on suoravelotuksella monien vanhusten laskut ja pankki hoitaa sitä mukaan kun rahaa on ja jos sitä ei oo niin vaikee sitä on hoitaa nimim kokemusta on joku lasku menee aina jonkun laskun edelle mutta se siitä vietetään me joulua sähköt on ainakin vielä tänään mutta jos ens viikolle luet keskisuomalaisesta saman tyyppisen kirjoituksen ja kyseseessä vähän nuorempi nais ihminen niin viittitkö laittaa rahat kirjekuoreen ja toimittaa suursavon sähkölle ps tää loppu oli vitsi :) ihan vaan selvennykseks.
tiina"
Jos tuntisin sinut oikeasti niin vosin sähkölaskusi tarvittaessa maksaakkin. Hädässä ysävä tutaan :).
Minun isäpuoleni on 84 vuotias ja ei missään nimessä anna laskujaan suoraveloitukseen vaan hoitaa ne tieokoneella itse ja hyvin on toiminutkin.Voisin hyvin kuvtella että jos hän olisi ykinäinen ihminen ja syöpää sairastavana joutuisi sairaalaan pitkäksi aikaa, pari sähkölaskua saattaisi tilanteesta riippuen jäädä hoitamatta.Usein omaiset hakevat vanhukelta kuitenkin valtakirjan saadakseen hoitaa tämän asioita. Eikös suoraveloitus ole jo kohta historiaa ja on vain paperilasku tai e-lasku, jonka saa valita joko erikseen hyväksyttäväksi tai suoraan perittäväksi? - Lusiina
tiina@ kirjoitti:
Jäin miettimään..................
Onkos sulla tiina@ sellainen käsitys että kun menet sairaalaan, yhteiskunta ottaa sinut ikään kuin haltuunsa ja kaikki asiat huolehditaan puolesta? Sinun ei tarvitse muuta kuin alistua potilaan rooliin ja sen jälkeen kaikki rulaa :)? - puolet vuodesta
tiina@ kirjoitti:
mutta sittenhän siellä olis pitäny olla seittemän kuukauden sähkölaskut jos kukaan ei oo käyny.
Mikäli mä jättäisin pari sähkölaskua maksamatta, niin silloin olisi kyseessä 6 kuukauden sähköt.
- äääääääääääääääää
tiina@ kirjoitti:
nimenomaan sähkölaitos on se joka joustaa jos on ollu sairaalassa seitsemän kuukautta lyhyen ajan sisään niin onhan ne joku hoitanu ne edellisetkin laskut taas yks turhake mistä lehdet vatvoo kun ei oo muuta asiaa mutta olipa mies kumminkin sellaisessa iskussa että ymmärsi lehteen soittaa kun oli niin väärin kohdeltu.
Mitkä edelliset laskut? Eikö hänellä juuri ollut kaksi laskua maksamatta?
äääääääääääääääää kirjoitti:
Mitkä edelliset laskut? Eikö hänellä juuri ollut kaksi laskua maksamatta?
No jos tyyppi on 80-vuotias, on kait sille elämänsä aikana tullut enemmän kuin kaks laskua.
- oletan näin
minttupuu kirjoitti:
No jos tyyppi on 80-vuotias, on kait sille elämänsä aikana tullut enemmän kuin kaks laskua.
Kyse oli 7 kuukauden ajasta.
- ilma sähköä
oletan näin kirjoitti:
Kyse oli 7 kuukauden ajasta.
Siinä teillä miettimistä, kun ei ole muutakaan tekemistä
minttupuu kirjoitti:
"minttupuu"
Fiksu huomio.
Turhan monet tässä aloituksessa kirjoittavat, ennen kuin ajattelevat.
Voi tosin olla, että eivät kykenekään ajattelemaan.
Vaan uskovat kykenevänsä tekemään Kärpäsestään Härkäsen.
H.- tiin@
Lusiina kirjoitti:
Jäin miettimään..................
Onkos sulla tiina@ sellainen käsitys että kun menet sairaalaan, yhteiskunta ottaa sinut ikään kuin haltuunsa ja kaikki asiat huolehditaan puolesta? Sinun ei tarvitse muuta kuin alistua potilaan rooliin ja sen jälkeen kaikki rulaa :)?ei suinkaan mutta tiedän että silloin kun mennään sairaalaan kysytään luukulla lähimmän omaisen nimi ja puhelinnumero ja josa niitä ei ole niin uskoisin että siinä tapauksessa jos potilas joutuu olemaan pitkään sairaalassa niin sosiaalipuolen kautta etsitään ihmiselle edunvalvoja jos hän ei pysty sairaalassa olo aikanaan hoitamaan asioitaan.
- meeriamanda
tiina@ kirjoitti:
Lisälukeminen papan jututtamisesta sai ainakin minut pähkäilemään että oliko tuo vanhuudenilkeys sittenkin vahvin ja pappa sai oman vartti kuuluisuutensa.
Mistään lehtiartikkelista ole noussut esiin todellista syytä miksei edellistäkään laskua ole hoidettu vaikkapa myöhästyneenäkin?
Kun naapuri antaa tilaa jääkaapistaan... eikö hän olisi voinut hoitaa maksuja...kun osasi iltalehteenkin ottaa yhteyttä?
Mitä enempi tunkiota pöyhii sitä enempi se haisee.... pitänee nyt paikkansa tässä ikävässä tapahtumassa. - lässytä lisää
hunksz kirjoitti:
"minttupuu"
Fiksu huomio.
Turhan monet tässä aloituksessa kirjoittavat, ennen kuin ajattelevat.
Voi tosin olla, että eivät kykenekään ajattelemaan.
Vaan uskovat kykenevänsä tekemään Kärpäsestään Härkäsen.
H.Nii ettei kaheksankymppinen aikasemmin olis saanu yhtään sähkölaskuu, eikö tuo oo melko normaali huomio.
- akkakehno
Aika käteviä nämä suorat laskutukset. Vainaja pystyy maksamaan laskujaan niin pitkään kunnes jostain syystä ilmenee että maksaja onkin ollut jo ties kuinka kauan manan majoilla.
- Lusiina
Kammottaa tämä vanhusten yksinäisyys. Nämä tällaiset tapaukset eivät ainakaan varmaan vähene tulevaisuudessa. Tältä pohjalta kannatan vahavsti seniorineuvolatoimintaa, jossa tietyssä iässä kartoitettaisiin palveluiden tarve.
- sähköä ilmassa ,!
Lusiina kirjoitti:
Kammottaa tämä vanhusten yksinäisyys. Nämä tällaiset tapaukset eivät ainakaan varmaan vähene tulevaisuudessa. Tältä pohjalta kannatan vahavsti seniorineuvolatoimintaa, jossa tietyssä iässä kartoitettaisiin palveluiden tarve.
Hä on jollain sähköä,...ihmellistä !!
- nikiN
Lusiina kirjoitti:
Olen samaa mieltä ja se pitäisi taphtua tietyin aikavälein uudestaan,
- punasta esiin
sähköä ilmassa ,! kirjoitti:
Hä on jollain sähköä,...ihmellistä !!
Paskanärhikin on taas riekkumassa sappeaan.
- Lusiina
nikiN kirjoitti:
Nimenomaan ja tämä juuri olisi sitä ennaltaehkäisyä.
- mitä.hä.
nikiN kirjoitti:
Sähköä vai mitä hä
- tä...tä
punasta esiin kirjoitti:
Paskanärhikin on taas riekkumassa sappeaan.
Varo että et saa sähkö iskua tä tä
- ???
Onko ihmisestä yksinasuvaksi, jos ei tajua, että laskut pitää maksaa?
- Lusiina
No lukikos siinä lööpissä että "ei tajunnut maksaa"?
Mitä sanoi seittemän päivää -lehti? - ???
Lusiina kirjoitti:
No lukikos siinä lööpissä että "ei tajunnut maksaa"?
Mitä sanoi seittemän päivää -lehti?Kerro sinä, minä en ole sitä koskaan lukenut, kuten en enää kahteenkymmeneen vuoteen muitakaan moisia lehdyköitä.
Ei kannata tehdä johtopäätelmiä muista noin helposti. - ¿¿¿¿¿¡
??? kirjoitti:
Kerro sinä, minä en ole sitä koskaan lukenut, kuten en enää kahteenkymmeneen vuoteen muitakaan moisia lehdyköitä.
Ei kannata tehdä johtopäätelmiä muista noin helposti.Onko jollain sähköt poikki,
??? kirjoitti:
Kerro sinä, minä en ole sitä koskaan lukenut, kuten en enää kahteenkymmeneen vuoteen muitakaan moisia lehdyköitä.
Ei kannata tehdä johtopäätelmiä muista noin helposti.No eikös tämä ketju perustu johonkin lehtijuttuun?
- meeriamanda
??? kirjoitti:
Ei kannata tehdä johtopäätelmiä muista noin helposti.Niin, minulle tulee Seiska... en muista enää monesko vuosi on menossa.... joskus tilailin vain 3kk tarjouksia, sitä torstaita jona lehti rapsahtaa postiluukusta ---!
Muissakin lehdissä en artikkeleita jotka kumoavat eilisen faktat... luota sitten niihinkään.
Ellei lue ko. lehtiä ei kannata kovin isosti luulopohjalla haukkuakaan. - @))
meeriamanda kirjoitti:
Niin, minulle tulee Seiska... en muista enää monesko vuosi on menossa.... joskus tilailin vain 3kk tarjouksia, sitä torstaita jona lehti rapsahtaa postiluukusta ---!
Muissakin lehdissä en artikkeleita jotka kumoavat eilisen faktat... luota sitten niihinkään.
Ellei lue ko. lehtiä ei kannata kovin isosti luulopohjalla haukkuakaan.Typerämpää lehteä ei ole keksitty, 5 v.sitten tuli muutaman kuukauden, vielä nykyäänkin yrittävät tarjota puhelimitse, sitkeää porukkaa.
- meeriamanda
@)) kirjoitti:
Typerämpää lehteä ei ole keksitty, 5 v.sitten tuli muutaman kuukauden, vielä nykyäänkin yrittävät tarjota puhelimitse, sitkeää porukkaa.
Kiitos, saako olla muuta...?
Typeryydestä en ala kinaamaan...:D
Ketjusta on poistettu 12 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k502234Aavistatko että moni tietää
Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut82922Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.11904Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖24889- 68863
Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt51831Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me118819Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu9753Täällä istun ja mietin
Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu49749vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos22733